جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید







موضوع: سه طلاق در يك جلسه طبق كدام آيه قرآن است؟
-
۱۳۸۷/۰۲/۲۰, ۱۰:۰۵ #1
- تاریخ عضویت
ارديبهشت ۱۳۸۷
- نوشته
- 12
- مورد تشکر
- 20 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
سه طلاق در يك جلسه طبق كدام آيه قرآن است؟
قران براي عمل است و مسلمان بايد براساس آن عمل نمايد خداوند در قران (بقره 229 )مي فرمايد « ٱلطَّلَـٰقُ مَرَّتَانِ ۖ فَإِمْسَاكٌۢ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِيحٌۢ بِإِحْسَـٰنٍۢ ۗ طلاق، (طلاقی که رجوع و بازگشت دارد،) دو مرتبه است؛ (و در هر مرتبه،) باید به طور شایسته همسر خود را نگاهداری کند (و آشتی نماید)، یا با نیکی او را رها سازد (و از او جدا شود). ...
خداوند تبارك وتعالي براساس فهم بشر و قواعد زبان عربي در قران با مردم سخن گفته است. هنگامي كه شما مي گويي من دو مرتبه به مكه رفته ام يعني يك مرتبه از شهر خود به آنجا رفته و برگشته ام و دوباره در زمان ديگر همان مسير را طي كرده ام و به آن شهر رفته ام
خداوند هم كه حكم طلاق را بيان مي كند و مي فرمايد دو مرتبه است
يعني مرد با زني ازدواج نمايد
سپس با طلاق رابطه زوجيت را از بين ببرد و قطع نمايد
وبعد دو باره كه رابطه زوجيت با همان زن بر قرار شد و آن را با طلاق قطع كرد طلاق دوم مي شود
اگر براي مرتبه سوم نيز با همان زن ازدواج كرد و او را طلاق داد طلاق سوم مي شود و بر قراري رابطه و ازدواج شرعا حرام است مگر آن زن با ديگري ازدواج دائم كند
اگرشوهر دوم طلاق داد شوهر اول مي تواند با او ازدواج نمايد
معناي آيه قران اين است و از زمان پيامبر تا مدتي از دوران حكومت عمر نيز اينگونه عمل مي شد
اما عمر انجام سه طلاق در يك جلسه را كه در زمان جاهليت بود واسلام آن را با آيه فوق منع كرده بود دوباره رواج داد و هنوز بين پيروانش رايج است.و چه آسيب هاي زيادي كه از اين حكم به جامعه شما رسيده است .(مسلم از ابن عباس نقل مي كند كه در سال دوم حكومت عمر طلاق ثلاث( در يك جلسه) را عمر حلال نمود مسلم ج 2 كتاب طلاق باب طلاق ثلاث الباني آن را صحيح دانسته است و ابي داودج2 ص 261 وص 415 و نسائي به شرح سيوطي ج 6 ص 145 )
براساس كدام دليل عقلي يا شرعي حكم خدا را رها نمو ده ايد و اينگونه عمل مي كنيد؟ زيرا آشكارا با آية قران نا سازگار است!
آيا عمر را از پيامبرخدا عالم تر و برتر مي دانيد؟ البته مي دانم كه در لفظ پيامبر را برتر مي دانيد اما در عمل خلفا را بر تر مي دانيد!!
در قيامت چه پاسخي داريد؟
جايگاه اهل بيت كه پاي خود را جاي پاي پيامبر مي گذاشتند و مردم را به قران و سنت تشويق مي كردند كجا است؟
چه اشكالي در شيوه پيامبر و اهل بيت ديديد؟
-
۱۳۸۸/۰۸/۲۱, ۱۸:۱۰ #2
-
۱۳۸۸/۰۸/۲۱, ۲۲:۳۰ #3
- تاریخ عضویت
ارديبهشت ۱۳۸۸
- نوشته
- 1,017
- مورد تشکر
- 2,509 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 29
- آپلود
- 0
- گالری
-
3
علمای شيعه و برخی از علمای سنّی میگويند چون خداوند فرموده: «طلاق دو مرتبه است» اگر كسی يك دفعه به همسرش بگويد تو سه طلاقه هستی سه مرتبه طلاق حساب نمی شود؛ چون سه مرتبه يعنی در سه نوبت؛ اكثر علمای سنّی گفتهاند انجام سه طلاق در يك مجلس نيز ممكن است.
در چند روايت كه در صحيح مسلم - كه از معتبرترين كتابهای حديثی اهلسنّت است - نقل شده، آمده كه سه طلاقه نمودن در مجلس واحد در زمان پيامبر اكرم(صلی الله علیه و آله)، خلافت ابوبكر و اوئل خلافت عمر، يك طلاق محسوب میشد، اما بعداً عمر گفت: مردم در كاری كه مهلت دارند عجله كردند؛ يعنی بايد در سه نوبت با فاصله، سه طلاق میدادند اما عجله كردند. پس خوب است اين طلاق را تأييد كنيم تا بدون محلل ديگر نتوانند با هم ازدواج كنند، شايد جلوی رواج سه طلاقه كردن را بگريم. لذا از آن زمان طلاق ثلاث را تأييد كرد و دستور داد سه طلاقه نمودن در يك مجلس را سه بار طلاق حساب كنند.
با توجه به اينكه طبق روايات اهلسنّت مسلماً اگر كسی در زمان پيامبر اكرم(صلی الله علیه وآله) در يك مجلس زنش را سه طلاقه مینمود يك طلاق بيشتر محسوب نمیشد و در زمان خلافت ابوبكر و اوائل خلافت عمر بن الخطاب نيز چنين بود، پس اگر خليفه دوم از آن نهی كرده بايد هدفش جلوگيری از آن در همان زمان خودش باشد نه اين كه سنت پيامبر(صلی الله علیه وآله) را كه يكی به حساب آوردن طلاق ثلاث بود برای ابد تغيير دهد، همان گونه كه خودش گفت: «مردم در كاری كه هنوز مهلت دارند عجله كردند».
در قانون كشور مصر كه اكثريت آن اهلسنّت هستند بر اساس آن چه ذكر شد و با توجه به فتوای علمای شيعه كه به پيروی از نظر ائمه اهل بيت است طلاق ثلاث را يكی حساب میكنند. عموم اهلسنّت مصر از اين قانون پيروی میكنند(2).
علامه شيخ محمود شلتوت، رئيس اسبق دانشگاه الازهر مصر، صريحاً فتوی داد كه عمل به فقه شيعه جايز است برای اهلسنّت(3).
1. بدايْ المجتهد، كتاب الطلاق، ج 2، ص 61.
2. قاسم بك امين بصری، تحرير المرئْ، ص 172، از نسائی، قرطبی و زيلقی.
3. مجله رسالْ اسلام، وابسته به دارالتقريب بين المذاهب الاسلاميه مصر.
اطلاعات موضوع
کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
موضوعات مشابه
-
"صلى عليك مليك السماء" - ملاباسم کربلایی
توسط Si14 در انجمن کلیپ صوتیپاسخ: 0آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۵/۲۱, ۱۱:۴۰ -
چرا به امام زمان (عج) شريك القرآن ميگوئيم
توسط raze_shab در انجمن مهدویت و امام زمان در قرآنپاسخ: 4آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۴/۲۳, ۱۷:۱۶ -
جمع بندی آيا بشر مى تواند از راه تكنيك جديد به سعادت برسد؟
توسط shamime_yas در انجمن سایر مباحث اعتقادی در قرآنپاسخ: 1آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۳/۱۸, ۲۳:۳۲ -
ازخودگذشتگي يك روحاني براي نجات دختر جوان از چنگال اراذل و اوباش + عكس
توسط گل نرگس در انجمن اخبار قرآنیپاسخ: 0آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۳/۱۷, ۱۳:۰۹ -
روايت رويترز و نيوزويك ازجنگ تحميلي:حضوربسيجي ها مايه كابوس رژيم عراق
توسط خالد اسلامبولی در انجمن ولایت و پایداریپاسخ: 0آخرين نوشته: ۱۳۸۸/۰۹/۱۶, ۲۱:۵۱
اشتراک گذاری