جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نغمات يا مقامات قرآني

  1. #1
    baquran
    شروع کننده موضوع

    نغمات يا مقامات قرآني




    روش تعلیم مقامات
    برای تعلیم مقامات و نغمات، رسم بر این بوده است که قسمتی از قرائت یک قاری در فلان مقام انتخاب شده و به عنوان «معرف» آن مقام مشخص می شده است. این روش اگر چه تا حدودی مثمرثمر می باشد، ولی محذورات بسیاری در پی دارد که قاریان و اساتید شاید متوجه آنها نباشند.
    بدیهی است برای یادگیری هر مقام باید آنرا مرتباً خواند و تکرار کرد تا در حافظه ثبت شده بتوان در تلاوت از آن استفاده کرد. اگر معرف مقامات، آیه شریفه ای از قرآن کریم باشد. این موانع ایجاد می شود: اولاً، تلاوت قرآن عبادت است و باید با نیت صحیح باشد و اگر به قصد تمرین انجام شود مسلماً عبادتی صورت نگرفته و صاحب قرآن راضی نخواهد بود (مثل اینکه کسی برای خواندن نماز به قصد خنک شدن، وضو بگیرد و یا مسلمانی برای صحت مزاج، روزه بگیرد). ثانیاً، تلاوت قرآن باید با تدربر باشد و تا آنجا که می دانیم در این نوع از تلاوت که برای تمرین و یادگیری مقامات است، هرگز تدبر صورت نمی گیرد (متاسفانه در اکثر تلاوتهای قراء جهان اسلام، این تدبر بسیار کمرنگ است) ثالثاً، در هر مکان و هر زمانی نمی توان قرآن تلاوت کرد.
    پس باید روشی را انتخاب نمود که هیچ محدودیتی نداشته باشد و عظمت و احترام قرآن حفظ شود و به ساحت مقدس قرآن کریم، جسارتی نشود؛ یعنی؛ در هر مکان و زمان و حالتی، حتی در مکانها و زمانهایی که تلاوت قرآن منع شده است، بتوان از آن استفاده کرد. این روش چنین است که از اوزان اشعار عربی استفاده نموده، برخی از آنها را انتخاب کرده به عنوان «معرف» یک مقام در نظر می گیریم و با آن تمرین می کنیم. حسن این روش در به دست آوردن تسلط کامل بر نغمات است. بدین ترتیب که قاری قرآن زمانی که معرف یک مقام را بشناسد، هر آیه ای که در آن مقام تلاوت گردد سریعاً انطباق داده و درک خواهد کرد؛ برخلاف روش قبلی که این چنین تسلطی را به قاری نمی دهد. در واقع این معرفها مانند نتهای موسیقی هستند و همانطور که یک موسیقدان با نواخته شدن آهنگی بلافاصله نت آن در ذهنش نقش می بندد، قاری قرآن نیز با شنیدن آیات شریفه قرآن، معرف مقامات آنها در دستگاه حافظه اش نقش خواهد بست. بنابراین قاریان قرآن ابتدا باید این معرفها و نتها را حفظ کنند و با تمرین و کوشش بسیار بر آنها تسلط پیدا نمایند، بدون اینکه به قصد تمرین برای یادگیری مقامات، آیه ای را تلاوت نمایند. این روش علاوه بر کارآئی بیشتر، موجب نورانیت قاری قرآن شده و نیز رشد بیشتر و زیبایی افزونتر تلاوت وی را به ارمغان می آورد، زیرا شأن قرآن را حفظ نموده است و احترام لازمه آنرا بجا آورده است. معرفها عبارتند از:
    # معرف مقام بیات :
    قرار: مفاعیلن، مفاعیلن، فعولن.
    جواب: مفاعیلن، مفاعلتن، فعولن.
    جواب الجواب: مفاعل، مفاعیل، فعولن.
    # معرف مقام رست :
    قرار: فاعلاتن، فاعلن، فاعلاتن.
    جواب: فاعلتن، فاعلن، فاعلان.
    جواب الجواب: فاعلاتن، فعلن، فعلاتن.
    # معرف مقام سگاه :
    قرار: مفاعلن، مفتعلن، مفاعلن.
    جواب: متفاعلن، متفاعلن.
    جواب الجواب: متفاعلن، متفاعلن، فعلاتن.
    # معرف مقام چهارگاه :
    قرار: مستفعلن، متفاعلن، مستفعلن.
    جواب: مستفعلن، فاعلن، مستفعلن.
    جواب الجواب: مستفعلن، فعلن، مستفعلن، فعلن.
    # معرف مقام صبا :
    جواب: مفتعلن، مفتلعن، مفتعلن، مفتعل.
    قرار: مفاعلتن، مفاعلتن، فعول.
    جواب الجواب: مفتعلن، مفتعلن، مفتعلن، مفتعلن.
    # معرف مقام حجاز :
    قرار: فعول، مفاعیلن، فعولن، فعولن.
    جواب: مفاعیل، فعولن، مفاعلن.
    جواب الجواب: فعول، مفاعیلن، فعولن، مفاعیلن.
    # معرف مقام نهاوند :
    قرار: متفاعلن، فعلاتن.
    جواب: فاعلاتن، فاعلن، فعلان.
    جواب الجواب: فعلاتن، فاعلن، فعلان.
    پس از آشنایی با معرف مقامات و تسلط بر آنها می توان با اطمینان و اراده و تفکر، مقامات و نغمات را در تلاوت قرآن به کار برد.
    ویرایش توسط askari110 : ۱۳۸۷/۰۳/۲۶ در ساعت ۰۰:۰۵

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,251
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    10



    رسول گرامی اسلام می فرماید اقروا القران باللحون العرب و اصواتها

    بنابراین مبنای تلاوت قران الحان و اصوات عرب است
    با مقامات قرانی می توانیم معنا و مفاهیم آیات قرآن را انتقال داد
    ما در قران 7 مقام داریم 1- بیات 2- رست 3- عجم 4- سه گاه 5- صبا 6- حجاز 7 – نهاوند
    به عنوان مثال آهنگ بيات :
    عده ای آنرا ترکی می دانند به معنی غم - نام قبیله ترکمن عده ای اصل آنرا بیاد میدانند - بیاد خدا - بیاد ائمه - بیاد حضرت زهرا
    اولین مقام قرانی است که غالب قاریان با این مقام تلاوت خود را آغاز میکنند . در مسابقات قرآن بایستی حتما تلاوت با این مقام شروع شود که اگر غیر از این مقام شروع شود کسر نمره را به دنبال خواهد داشت
    تاثیرات : به تصویر کشیدن آرامش همراه با غم – آگاه ساختن شنونده و صحبت از احوالات گذشتگان .
    محل های عمومی اجرای این نغمه : علاوه بر آغاز و انتهای تلاوت - در دعاهای قرآنی – حکایات – اندرزها
    مقامهایی که توصیه شده بعد از بیات اجرا شود صبا - حجاز - نهاوند و رست
    از میان قاریان محترم قرآن :عبدالباسط – حصان – شعشایی – مصطفی اسماعیل – منشاوی – محمد رفعت مهارت خاصی در اجرای این مقام دارند
    دومین مقامی که مورد برسی قرار می گیرد رست است
    رست یا به عبارتی راست به معنای حقیقت و درستی است این مقام علاوه بر اینکه در تمام مسلمانان رایج است ماهیت خودش را حفظ کرده لقب پدر نغمات را بهش داده اند می گویند از زمان حضرت آدم بوده است رست ناله انسان از دست از همه چیز شسته برای بهشت موجب حس مردانگی و جسارت و حرکت بسوی درک حقیقت است
    غلوش مصطفی اسماعیل متولی عبدالعال تبحر خاصی در اجرای این مقام دارند

    زخون هر شهيدي لاله اي رست** مبادا روي لاله پا گذاريم

  5. تشکر


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,251
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    10



    به غير از اعجاز بياني، علمي، تشريعي و عددي كه دربارة آنها سخن بسيار گفته شده است با گذر زمان سرچشمه هاي شگفت انگيز و اعجازهاي جديد قرآن كريم بر بشر هويدا مي شود كه همه اينها بيانگر لايتناهي بودن آن است و هر زمان و دوره اي احتمال كشف بُعد و حقيقتي تازه از قرآن مي رود.
    يكي از جنبه هاي اعجاز قرآن كه مورد توجه قرار نگرفته است در اصوات و آواي قرآن نهفته است.
    يك نوع موسيقي دروني در كلام قرآن وجود دارد كه احساس شدني است، اما تن به تشريح نمي‌دهد. اين موسيقي در تار و پود الفاظ و در تركيب درون جمله‌ها نهفته است و فقط با احساس ناپيدا و با قدرت متعال ادراك مي‌شود.به طور كلي صوت و موسيقي داراي تأثيراتي ظريف در عين حال عميق و شگفت آور بر انسان‌هاست. اصوات داراي تأثيراتي بر روح و روان و حتي جسم همة مخلوقات از انسان‌ها گرفته تا حيوانات و گياهان مي‌باشند و اگر آدمي‌عالِم به‌اين تأثيرات باشد با به كارگيري درست اصوات و موسيقي در زندگي خود، آرامش، سلامت روح و جسم، رشد و تعالي خود را از اين سرچشمه بر مي‌گيرد.
    تأثيرات موسيقي نه تنها بر موسيقي‌دانان و افراد تحصيل كرده در اين زمينه، بلكه بر تمامي‌افرادي كه در معرض شنيدن آن قرار بگيرند و به آن گوش فرا دهند، ايجاد مي‌شود

    زخون هر شهيدي لاله اي رست** مبادا روي لاله پا گذاريم

  7. تشکر


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    850
    تشکر:
    1
    حضور
    35 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    9

    وجه تشابه موسيقي عربي و ايراني




    عقيدة اكثر مورخان بر اين است كه منشأ موسيقي عرب، آهنگ‌ها و ترانه‌هاي ايراني بوده. اكثر خوانندگان و نوازندگان مشهور عرب در قرون اول هجري، توسط خنياگران و نوازندگان پارسي‌تبار تعليم يافته يا اينكه خود اصالتاً ايراني بوده‌اند.
    آنان از الحان و آهنگ‌هايي كه قابليت تطبيق و تلفيق با اشعار عربي را داشت،‌ در سرودها و آوازهاي خود استفاده كردند و پس از مدتي موسيقي عرب با تكيه بر همين دانسته‌ها، كه رفته‌رفته رو به تكامل مي‌رفت، شكل گرفت.
    به عنوان مثال در موسيقي ايراني (و شرق) فاصله هشتم یا «هنگام»2 را به هشت گاه تقسيم مي‌كردند. بعد از حمله اعراب به ايران در صدر اسلام و همچنين در دوران سلطنت عثماني، اين فواصل و پرده‌ها به طور كامل به كشورهاي عربي و اسلامي منتقل گرديد و تا كنون نيز همان فواصل و پرده‌ها با نام‌هاي ايراني (اكثراً) در فرهنگ موسيقي اين كشورها به چشم مي‌خورد.
    پرداختن به اين موضوع كه عرب‌ها تداخلات و تصرفاتي در اين مقام‌ها داشته‌اند بحث‌هاي تاريخي و فرهنگي است كه در اين فرصت نمي‌گنجد و فقط به ذكر همين نكتة مهم بسته مي‌كنيم كه مطمئناً دخل و تصرفاتي در موسيقي ايراني توسط عرب‌ها صورت پذيرفته است.
    با وجود شواهد و دلايل بسيار زياد به جرئت مي‌توان ادعا كرد كه اين اسلوب و روش موسيقي ايران بوده كه به كشورهاي عربي منتقل شده و اگر موسيقي بدوي و يا قومي در اين كشورها نيز بوده يا در اين فواصل وجود داشته و يا اينكه از بين رفته است. بنابراين در حال حاضر موسيقي عربي كه موجوديت مستقل از موسيقي ايراني و غرب داشته باشد وجود ندارد.
    در تحقيقاتي كه پژوهشگران و موسيقي‌دانان انجام داده‌اند بارها به اين تشابهات اشاره شده و از آنجا كه به جز در فواصل معدودي كه بين موسيقي مقامي عربي و ايراني اختلاف وجود دارد، تشابهات بين اين دو موسيقي طبيعتاً بسيار زياد است، در اين مجال به عنوان نمونه به يكي دو وجه تشابه اشاره مي‌شود.
    مقام راست و سه‌گاه كه يكي از قديمي‌ترين و مهم‌ترين مقام‌هاي موسيقي ملل شرق است (بدون تغيير نام) هم در مقام‌هاي موسيقي عرب و هم در دستگاه‌هاي موسيقي ايراني به چشم مي‌خورد. مقام عجم تقريباً منطبق بر دستگاه ماهور است و مقام حجاز شباهت بسيار زيادي به همايون دارد هم از حيث شباهت در فواصل و هم در نغمات و ملودي‌ها.


    منبع : مقام موسیقایی شماره 39

    مولایم علی فرموند:
    يابُنَىَّ اِصبِر عَلَى الحقِ وَ اِن كانَ مُرّا; اى پسر جان! در راه حق صبور و مقاوم باش گرچه تلخ و رنج آور باشد.
    هرگز گمان مبر زخیال تو غافلم ،گرمانده ام خموش ، خدا داند ودلم.....
    چون عاقبت همه امور با خداست همه چیز را به او واگذار کردم.


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود