جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید







موضوع: چرا سني ها در اذان حي علي خير العمل نميگوييد؟
-
۱۳۸۷/۰۲/۲۰, ۱۰:۳۳ #1
- تاریخ عضویت
ارديبهشت ۱۳۸۷
- نوشته
- 12
- مورد تشکر
- 20 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
چرا سني ها در اذان حي علي خير العمل نميگوييد؟
عمر درمورد اذان اجتهاد كرد و«حی علي خيرالعمل» را از اذان بر داشت
معناي آن چنين است «بشتاب به سوي بهترين عمل(نماز)»
او گفت الان زمان جهاد است و جهاد بهترين عمل است.
اگر اين ذكر در اذان گفته شود مردم به نماز روي مي آورند.اما علي مي گفت در اسلام جهاد هم براي برپايي نماز است و براي بندگي خدا؛ فرزندش امام حسين عليه السلام نيز در ظهر عاشورا با اين كه دشمن به او اجازه نماز نداد و دست از جنگ نكشيد نماز جماعت بر پا كرد اين است تفاوت مكتب اهل بيت با مكتب خلفاء.
الان كه مسلمين در حال جنگ نيستند پس چرا در اذان« حي علي خير العمل» را نمي گوييد؟
مگر عمر بيشتر از پيامبر مي فهميد؟ پيامبر نيز جنگ هاي متعدد داشت اما اين بند از اذان را حذف نفرمود
كساني وقتي با اين سوالات مواجه شدند تشريع اذان را به خواب فلان و فلان نسبت دادند و براي آن افسانه ها ساختند. پس اينان خلفا را بر خدا و رسول ترجيح داده اند و اعتقادي به اطاعت از خدا و رسول ندارند اما چرا آزاد مردان شما اين امور را مي پذيرند؟ ديني كه مقدمه عبادت مهم آن مثل نماز از راه خواب آقاي فلان ثابت شود چه ارزشي دارد؟ ما منتظر پاسخ هستيم همانطور كه عقل و وجدان شما نيز به انتظار پاسخ نشسته است. بياييد پيرو خدا و رسول او باشيم نه خلفاء.
ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۰۴/۳۱ در ساعت ۱۸:۴۴
-
تشکرها 8
-
۱۳۸۷/۰۹/۰۹, ۰۸:۵۸ #2
با عرض سلام وخسته نباشيد
حذف حي علی خير العمل به خاطر جنگ توجيه مناسبي نيست
براستي چرا اين جمله حذف شد؟
مگر در جنگ نماز نبايد خواند؟
مگر صلاة خائف براي جنگ تشريع نشده است؟
مگر شتاب به نماز در حي علی الصلاة نيست؟
چرا حي علی الصلاة حذف نشد؟
روايت زير جواب سؤالات فوق است:
أن الصادق عليه السلام سئل عن معنى " حي على خير العمل " فقال : خير العمل الولاية . وفي خبر آخر خير العمل بر فاطمة و ولدها عليهم السلام .(معاني الاخبار شيخ صدوق صفحه 41)
معناي حي علی خير العمل ازامام صادق عليه السلام سؤال شد، ايشان فرمودند: بهترين عمل ولايت است، يا بهترين عمل نيكي كردن به فاطمه و اولاد ايشان است.
به نظر ميرسد قطعه اي از تاريخ اينجا حذف شده است، يعني در زمان پيامبر همه ميدانستند خير العمل ولايت و دوستي فاطمه زهرا سلام الله عليهاست، لذا طبيعي است كه عمر جلوي تبليغ اهل بيت را بگيرد
نظر سائر دوستان چيست؟
ویرایش توسط سيد حسين : ۱۳۸۷/۰۹/۰۹ در ساعت ۰۸:۵۹
-
تشکرها 3
-
۱۳۸۷/۰۹/۰۹, ۰۹:۱۳ #3
- تاریخ عضویت
شهريور ۱۳۸۷
- نوشته
- 540
- مورد تشکر
- 1,103 پست
- حضور
- 1 ساعت 31 دقیقه
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
سلام علیکم
ببینید چیزی که بره دیگه بر نمی گرده.....
این خصلت انسان است.....سریع عادت می کنه.....بدعت روگذاشتن دست فرد است ولی دیگه برگشتش دست خود فرد نیست
عمر از این کارا زیاد کرده....
نماز صبح خواب میمونه یه نفر بهش میگه نماز بهتر از خواب است پاشو....
خوشش میاد گذاشت تو اذان صبح جای حی علی خیر العمل
اسیرای ایرانی رو آوردند تو شهر اینها دستشون رو روی هم و رو شکم می گذاشتن (به نشانه احترام) این فرهنگ ایران بود در اون زمان
خوشش اومد گفت چه کسی از خدا بزرگتر و قابل احترام تر؟
دستور داد سر نماز دستا رو شکم باشه و ......
ویرایش توسط مرتضی کمیل : ۱۳۸۷/۰۹/۰۹ در ساعت ۰۹:۱۶
تزول الجبال و لا تزل عض على ناجذك اعرالله جمجمتك تد فى الارض قدمك و اعلم ان النصر من عندالله
اگر كوه ها از جا كنده شوند تو استوار باش دندان ها را بر هم بفشار كاسه سرت را به خدا عاريت ده پاى بر زمين ميخكوب كن و بدان كه پيروزى از سوى خداست.
-
تشکرها 2
-
۱۳۸۷/۰۹/۰۹, ۱۱:۳۴ #4
عمر هم مثل بن باز بوده ها :Ghash:
قمه زنى حرام و وهن به مذهب است
-
تشکر
-
۱۳۸۸/۰۷/۱۷, ۱۳:۱۵ #5
و براستی چرا
آندم که عمر وقت خود را در بازار مدینه صرف میکرد و کمتر به یادگیری احکام و مسائل صرف می کرد . و داشتن روحیه تندخویی در کنار هم جمع شود تا ضعفهای خود را با بدعت و زور جبران کند.
و چنین بود که شیعه و سنی معتقدند که عمر بدعتگزار بود وحلال محمد را حرام و حرام محمد را حلال کرد.
-
تشکرها 3
-
۱۳۸۸/۰۷/۲۲, ۱۴:۵۶ #6
- تاریخ عضویت
ارديبهشت ۱۳۸۸
- نوشته
- 1,017
- مورد تشکر
- 2,509 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 29
- آپلود
- 0
- گالری
-
3
اهل سنت احكام دين را از راه قياس و استحسان و رواياتي كه ديگران نقل كردهاند به دست میآورند.
در زمان خليفه دوم به خاطر فتوحات فراوان، جهاد و مبارزه از اهّميت ويژهای برخوردار شد و از آنجا كه امكان داشت برخی از مسلمانان نماز را از جهاد با ارزشتر بدانند و در جهاد كمتر شركت كنند، به دستور خليفه دوّم اين جمله گفته نمیشده است.
روايت شده است كه مؤذنی نزد عمر بن خطاب آمد تا براي نماز صبح اذان بگويد. او خوابيده بود. موذن گفت: الصلاُْ خيرٌ من النوم. عمر دستور داد تا اين جمله در اذان گفته شود.(1)
در اينباره مرحوم شيخ صدوق از محمد بن ابي عمير روايت میكند كه از امام موسی بن جعفر(علیه السلام) پرسيدم چرا در اذان، حي علی خير العمل، گفته نمی شود، فرمود: «علت ظاهری را ميخواهی يا باطنی را؟
عرض كردم هر دو را.
فرمود: در ظاهر علت آن اين است كه به دستور عمر، مردم با اتكای به نماز جهاد را رها نسازند».
اما علت واقعی آن است كه منظور از حي علي خير العمل مسأله ولايت است و انگيزه كسی كه به ترك حی علی خير العمل فرمان داد اين بود كه كسی به ولايت ترغيب و تشويق نشود.(2)
1. كنزالعمال، متقی هندی، ج 8، ح 23242.
2. وسائل الشیعه، ابواب الاذان و الاقامْ، باب 19، ج 5، ص 420
-
تشکرها 3
-
۱۳۹۳/۰۱/۰۸, ۱۷:۲۱ #7
- تاریخ عضویت
بهمن ۱۳۹۲
- نوشته
- 4,965
- مورد تشکر
- 17,500 پست
- حضور
- 277 روز 10 ساعت 53 دقیقه
- دریافت
- 2
- آپلود
- 0
- گالری
-
6
حی علی خیرالعمل
"قاتل فاطمه"
دستور داد
حی علی خیرالعمل را
حذف کنند از اذان
چون خودش با گوشهایش شنیده بود از رسول
خیرالعمل نیکی است به فاطمه و فرزندانش.
تمام خنده هایم را نذر کرده ام
تا تو همان باشی که صبح یکی از روزهای خدا
عطر دستهایت،
دلتنگی ام را به باد می سپارد...
-
تشکرها 2
-
۱۳۹۳/۰۱/۰۹, ۱۸:۴۴ #8
- تاریخ عضویت
آبان ۱۳۸۷
- نوشته
- 3,457
- مورد تشکر
- 10,326 پست
- حضور
- 29 روز 12 ساعت 12 دقیقه
- دریافت
- 49
- آپلود
- 5
- گالری
-
76
الان یعنی چی؟
با زبون بی زبونی دارین میگین سنی ها آدم نیستن.
.....
من کافری که اعمال انسانیشو به خوبی انجام میده رو والاتر از مسلمانی میدونم که به عقیده هاش وفادار نیست
-
-
۱۳۹۳/۰۱/۱۰, ۰۰:۵۲ #9
- تاریخ عضویت
آبان ۱۳۹۲
- نوشته
- 127
- مورد تشکر
- 125 پست
- حضور
- 1 روز 3 ساعت 56 دقیقه
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
امتی بزرگ با فرهنگی عظیم ولی بدون خودباوری و اتحاد
گاهی اوقات به خودم میگم آیا ما هم مثل ابراهیم بن مالک اشتر شدیم که باز تاریخ رو فراموش کردیم؟ آیا باز هم تاریخ داره مثل زمان دکتر مصدق تکرار میشه؟ و آیا فرزندان ما در آینده میگن چه گوهری داشتن و گول خوردن و از دست دادنش؟ و فقط بعد از خوندن اوراق تاریخ ایکاش و حسرت ثمره اون خواهد بود؟ و باز لبخند و شادی از آن ستمگران خواهد شد؟
-
۱۳۹۳/۰۱/۱۰, ۰۱:۰۰ #10
- تاریخ عضویت
آبان ۱۳۹۲
- نوشته
- 127
- مورد تشکر
- 125 پست
- حضور
- 1 روز 3 ساعت 56 دقیقه
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
برادر بزرگواری که بخاطر تندی کلام پستتون ویرایش شده!
ابتدا ببینید اذان جزء واجبات است یا غیرواجبات
دوم اینکه مطابق فتوای مرحوم آیت الله خمینی ( ره ) ببینید جزء احکام ثانویه است یا اولیه
سوم اینکه بررسی کنید یک خلیفه ( فعلا" به حق و ناحق بودن آن کاری نداریم ) چه مقدار و در کدام احکام و در چه مواقعی حق دخل و تصرف دارد
و چهارم اینکه اگر حکمی را بطور موقت خلیفه ای برقرار کند ( برای شرایطی خاص و زمانی محدود و معلوم ) و سپس فوت کند و اعوان و انصارش بجای برگرداندن شرایط به حال اول , همان مسیر را تا ابد ادامه دهند , آیا مقصر , خلیفه متوفی , که دستش از دنیا کوتاه است میباشد ؟
امتی بزرگ با فرهنگی عظیم ولی بدون خودباوری و اتحاد
گاهی اوقات به خودم میگم آیا ما هم مثل ابراهیم بن مالک اشتر شدیم که باز تاریخ رو فراموش کردیم؟ آیا باز هم تاریخ داره مثل زمان دکتر مصدق تکرار میشه؟ و آیا فرزندان ما در آینده میگن چه گوهری داشتن و گول خوردن و از دست دادنش؟ و فقط بعد از خوندن اوراق تاریخ ایکاش و حسرت ثمره اون خواهد بود؟ و باز لبخند و شادی از آن ستمگران خواهد شد؟
اطلاعات موضوع
کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
موضوعات مشابه
-
چرا شيوه مبارزه امامان بعد از امام حسين(ع) تغيير پيدا کرد ؟
توسط ervil در انجمن مكان ها ، اشخاص و سرنوشت آن ها در قرآنپاسخ: 1آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۳/۱۸, ۱۱:۵۸ -
اسرار تغيير قبله چه بود؟
توسط دستهای خالی در انجمن تفسیر موضوعیپاسخ: 0آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۴/۰۹, ۰۷:۱۵ -
تشييع شهداي دفاع مقدس در قم به روایت تصویر
توسط گل نرگس در انجمن نگارخانه خاكيپاسخ: 16آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۲/۳۰, ۰۱:۰۵ -
چرا شما شیعیان نيز همانند علي (عليه السلام) كوتاه نمىآييد؟
توسط ابو محمد در انجمن اهل بیت و ائمه در قرآنپاسخ: 75آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۲/۲۰, ۲۳:۳۵ -
تاويل را فقط خدا مي داند ، پس چرا مي گوييد ائمه هم مي دانند؟
توسط بچه با حال در انجمن معنای تفسیرپاسخ: 4آخرين نوشته: ۱۳۸۶/۰۷/۰۲, ۱۳:۵۶
اشتراک گذاری