جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ویل للمطففین

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    8
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    ویل للمطففین




    فسیر ایه ی"ویل للمطففین"چیست؟



    کارشناس بحث : پاسخگوي قرآني
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۰۷/۲۹ در ساعت ۲۱:۲۷

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    تشکر:
    1
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118



    نقل قول نوشته اصلی توسط هلن نمایش پست
    تفسیر ایه ی"ویل للمطففین"چیست؟
    وای بر کم فروشان !

    مفسرين راجع به كلمه ( وَيْلٌ ) اختلاف دارند. بعضى ميگويند: يك نوع نفرين است. گروهى گفته‏اند: به معناى عذاب و عقاب ميباشد. دسته ‏اى ميگويند نام چاهى است در دوزخ.

    معناى كلمه مطفف اين است كه كسى چيز اندك و مختصرى از حق ديگرى را غصب و تصاحب كند.

    يعنى دوزخ جاى آن افرادى است كه حق مردم را مي خورند، و لو اينكه مختصر چيزى باشد.


    اكنون كه كيفر خوردن مختصرى از حق مردم دوزخ باشد. پس اگر آن حق يك مال و مبلغ فراوانى باشد چه خواهد بود!؟ مثلا اگر يك خباز كم فروش از هر قرص نان يك سير كمتر دهد گرچه به يك نفر يك سير كم داده است. ولى بايد حساب كرد كه اگر در يك روز هزار قرص نان بفروشد هزار سير كم فروشى نموده است، و اگر يك چنين كم فروشى يك ماه. يا يك سال، يا پنجاه سال كم فروشى كند عذابش و كيفرش چه خواهد بود؟ در صورتى كه مثلا اگر كسى بقدر يك مثقال، بلكه بقدر يك ارزن كم فروشى نمايد مشمول عذاب آيه مورد بحث خواهد بود.

    *******************
    تفسير آسان، ج‏18، ص: 201



    ویرایش توسط فاطمه ایمانی : ۱۳۸۹/۰۷/۳۰ در ساعت ۱۸:۲۹

    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )





  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    تشکر:
    1
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118



    در اخبار آمده: شخصى به ديگرى كه ترازو دار و در حال جان دادن بود گفت: بگو: لا اله الّا اللّه.

    او گفت: من به گفتن اين كلمه قادر نيستم.

    چرا ؟!!! زيرا كه آن زبانه ترازو بالاى زبان من قرار گرفته و مرا از گفتن: لا اله الا اللّه جلوگيرى مي نمايد!

    من به او گفتم: مگر تو حق مردم را به هنگام توزين اشياء ادا نميكردى؟!

    گفت: چرا، ولى گاهى ميشد كه من متوجه نبودم و مقدارى غبار در ميان كفه ترازو بوده و من آن غبار را نميگرفته‏ام.


    *******************
    تفسير آسان، ج‏18، ص: 201

    ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــ

    پناه بر خدا با این روایتی که خوندم از عاقبت گناهانم به خدا پناه بردم. برای عاقبت به خیری همدیگه دعا کنیم.



    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )





  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    شأن نزول:


    با سلام و درود


    اسماعيل بن حسن بن محمد بن حسين نقيب، با اسناد از ابن عباس، روايت مى‏كند كه چون پيغمبر (ص) به مدينه وارد شد. كسبه آن شهر از جهت وزن و پيمانه از جمله متقلب‏ترين و نابكارترين آدم‏ها بودند، و پس از نزول اين آيات خود را اصلاح كردند.


    قرطبى گويد در مدينه تاجران كم فروشى وجود داشتند كه معاملاتشان صورت قمار و خطر كردن داشت و به صورت قرعه كشى با ريگ يا دست بسودن، جنس مى‏فروختند.
    آيات بالا در نهى آن نوع معامله‏گرى نازل گرديد و پيغمبر (ص) به بازار رفته، آيات را تلاوت فرمود.


    سدّى گويد در اوان هجرت پيغمبر (ص) در مدينه كاسبكارى بود به نام ابو جهينه كه دو پيمانه داشت با يكى مى‏خريد و با يكى مى‏فروخت. آيات در نهى او نازل گرديد كه «واى بر كم فروشان، آنها كه وقتى چيزى بخرند (به سود خويش) با پيمانه تمام گيرند، و چون براى فروش چيزى را بكشند يا پيمانه كنند (به زيان خريدار) كم دهند ...». (ترجمه اسباب نزول، ذكاوتى، ص 239)
    ویرایش توسط میقات : ۱۳۸۹/۰۸/۰۱ در ساعت ۱۹:۴۷

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0






    دو ويل داريم: اسمى و وصفى.

    اما اسمى، چاه ويل است در قعر جهنم؛ و اما وصفى، يعنى بدا به حال آن ها.

    مثل طوبى، که از نظر اسمى، شجره طوبى است در بهشت؛ از نظر وصفى، یعنی خوشا به حال آن ها.

    مطفف، كم فروش است‏. (أطيب البيان في تفسير القرآن، ج‏14، ص: 32)




    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0





    واى بر كم فروشان!


    در آغاز سوره، قبل از هر چيز، خداوند، كم فروشان را مورد تهديد شديدى قرار داده، مى‏فرمايد: «واى بر كم فروشان»! (ويل للمطففين).


    اين در حقيقت اعلان جنگى است از ناحيه خداوند به اين افراد ظالم و ستمگر و كثيف كه حق مردم را به طرز ناجوانمردانه‏اى پايمال مى‏كنند.


    قابل توجه اين كه در روايتى از امام صادق عليه السّلام آمده كه خداوند «ويل» را در باره هيچ كس در قرآن قرار نداده مگر اين كه او را كافر نام نهاده، همان گونه كه در آيه 37 سوره مريم، مى‏فرمايد: «واى بر كافران از مشاهده روز بزرگ».


    از اين روايت استفاده مى‏شود كه كم فروشى بوى كفر مى‏دهد!( برگزيده تفسير نمونه، ج‏5، ص: 435)





    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0






    وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفِينَ:


    لفظ ويل كه نماياننده گرفتارى بانواع درد و رنج و مصيبت است، در قرآن براى كسانى ذكر شده است كه آلوده و گرفتار نوعى از گناه و انحراف فكر و اخلاقى مى‏باشند كه منشأ و ريشه ديگر گناهان و آلودگي ها و فسادها مي باشد، مانند شرك، كفر، تكذيب، ظلم، قساوت، افتراء، انحرافها و ساخت و سازها بعنوان دين:

    «وَيْلٌ لِلْمُشْرِكِينَ. وَيْلٌ لِلْكافِرِينَ. فَوَيْلٌ لِلَّذِينَ كَفَرُوا. فَوَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِينَ. فَوَيْلٌ لِلَّذِينَ ظَلَمُوا. فَوَيْلٌ لِلْقاسِيَةِ قُلُوبُهُمْ. وَيْلٌ لِكُلِّ أَفَّاكٍ أَثِيمٍ. فَوَيْلٌ لِلَّذِينَ يَكْتُبُونَ ... فَوَيْلٌ لَهُمْ مِمَّا كَتَبَتْ أَيْدِيهِمْ»


    قرآن يكى از منشأها و ريشه‏هاى گناهان را در بردن حقوق مالى و انحراف از نظام و روابط عادلانه قانونى و فطرى آن، نشان مي دهد از اين جهت فقط ويل را براى افراد و طبقاتى آورده است كه به صورت‏هاى مختلف حق مردم را از ميان مي برند و اموال افراد و عموم را مى‏ربايند و موجب اختلال در روابط عادلانه مي گردند:


    «وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفِينَ»، «وَيْلٌ لِكُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ، الَّذِي جَمَعَ مالًا وَ عَدَّدَهُ- همزه»، «فَذلِكَ الَّذِي يَدُعُّ الْيَتِيمَ. وَ لا يَحُضُّ عَلى‏ طَعامِ الْمِسْكِينِ. فَوَيْلٌ لِلْمُصَلِّينَ الَّذِينَ ... وَ يَمْنَعُونَ الْماعُونَ- آيات ماعون»، «وَ وَيْلٌ لَهُمْ مِمَّا يَكْسِبُونَ- 79 بقره»، «و وَيْلٌ لِلْمُشْرِكِينَ. الَّذِينَ لا يُؤْتُونَ الزَّكاةَ- 7، فصّلت»


    اين آيات حق‏برى و كم‏فروشى و جمع مال و محروم كردن يتيم و گرسنه داشتن مسكين و منع ماعون و كسب از طريق ساخت و ساز بنام دين و ندادن زكات را، مانند شرك و كفر در رديف اصول گناهان، آورده و اين گونه گناهكاران را مستحق ويل بيان كرده است.
    گويا اين گونه گناهان از بس آثار و تبعات و دامنه دارد و از هر سو دامنگير است كه بيان و تعبيرى از انواع آثار شوم و عذاب‏هاى گوناگون آن، جز فرياد ويل نيست.


    مطفف، چنان كه از اصل و موارد استعمال آن برمى‏آيد، كسي است كه حقوق مردم را كه بايد در بين باشد، مخفيانه و رندانه به جانب خود مي كشاند و از اين طريق از ديگران بهره مي گيرد و بهره آنها را نمي رساند، چون اين گونه بردن حقوق و اموال دزدى پنهانى و بى‏صدا و دور از دست‏رس قانون و تعقيب مي باشد.

    آثار آن همه را فرا مي گيرد و به هر جانب گسترده مي شود و پايه زندگى و رابطه جمع را بى‏پايه و متزلزل مي گرداند. (پرتوى از قرآن، طالقانى، ج‏3، ص 233)





    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0





    "وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفِينَ":


    كلمه "تطفيف" به معناى نقص در كيل و وزن است كه خداى تعالى از آن نهى كرده، و آن را افساد در زمين خوانده است.



    معناى آيه اين است كه: وقتى از مردم، كالايى مى‏گيرند حق خود را به تمام و كمال دريافت مى‏كنند، ولى وقتى مى‏خواهند كالايى به مردم بدهند به كيل يا وزن ناقص مى‏دهند، و مردم را به خسران و ضرر مى‏اندازند.


    پس مضمون این آیه، يك مذمت است، و آن اين است كه مطففين حق را براى خود رعايت مى‏كنند، ولى براى ديگران رعايت نمى‏كنند.


    و به عبارتى ديگر حق را براى ديگران آن طور كه براى خود رعايت مى‏كنند رعايت نمى‏نمايند، و اين خود باعث تباهى اجتماع انسانى است كه اساس آن بر تعادل حقوق متقابل است، و اگر اين تعادل از بين برود و فاسد شود همه چيز فاسد مى‏شود. (ترجمه الميزان، ج‏20، ص: 379)





    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0







    وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفِينَ:


    تطفيف، كاستن از پيمانه و ترازو و ندادن حق خريدار است، زيرا آن چه در پيمانه و وزن كم مى‏شود چيزى اندك است.

    چون پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله وارد مدينه شد، مردم مدينه از نظر پيمانه كردن بدترين مردم بودند و پس از نزول اين سوره پيمانه را خوب و كامل كردند.


    پيامبر (صلّى اللَّه عليه و آله) به مردم مدينه فرمودند: پنج [بلا] در برابر پنج [گناه‏] است:

    1- هيچ گروهى پيمان شكنى نكردند جز اين كه خدا دشمنانشان را بر آنها مسلّط ساخت.

    2- هيچ گروهى حكم نكردند به آنچه خداوند نازل نفرمود مگر اين كه فقر در ميانشان شايع شد.

    3- در ميان هيچ قومى گناه آشكار نشد جز اين كه مرگ در ميان آنها شايع گشت.

    4- هيچ قومى از پيمانه نكاستند جز اين كه گياه [در زمينهايشان‏] نروييد و دچار قحطى شدند.

    5- هيچ گروهى از پرداخت زكات سر، باز نزدند مگر اين كه از باران منع شدند.

    (ترجمه جوامع الجامع، ج‏6، ص: 586)




    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  12. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    تفسیر آیه «ویل للمطففین» چیست؟


    پاسخ:
    «وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفين»؛ واى بر كم ‏فروشان‏.(1)

    شأن نزول:
    اسماعيل بن حسن بن محمد بن حسين نقيب، با اسناد از ابن عباس، روايت مى ‏كند كه چون پيغمبر (صلی الله علیه و آله) به مدينه وارد شد. كسبه آن شهر از جهت وزن و پيمانه از جمله متقلب ‏ترين و نابكارترين آدم‏ ها بودند، و پس از نزول اين آيات خود را اصلاح كردند.
    قرطبى گويد در مدينه تاجران كم فروشى وجود داشتند كه معاملاتشان صورت قمار و خطر كردن داشت و به صورت قرعه كشى با ريگ يا دست بسودن، جنس مى ‏فروختند.
    آيات بالا در نهى آن نوع معامله ‏گرى نازل گرديد و پيغمبر (صلی الله علیه و آله) به بازار رفته، آيات را تلاوت فرمود.
    سدّى گويد در اوان هجرت پيغمبر (صلی الله علیه و آله) در مدينه كاسبكارى بود به نام ابو جهينه كه دو پيمانه داشت با يكى مى‏ خريد و با يكى مى ‏فروخت. آيات در نهى او نازل گرديد كه «واى بر كم فروشان، آن ها كه وقتى چيزى بخرند (به سود خويش) با پيمانه تمام گيرند، و چون براى فروش چيزى را بكشند يا پيمانه كنند (به زيان خريدار) كم دهند ...».(2)

    نکته تفسیری:
    دو ويل داريم: اسمى و وصفى. اما اسمى، چاه ويل است در قعر جهنم؛ و اما وصفى، يعنى بدا به حال آن ها. مثل طوبى، که از نظر اسمى، شجره طوبى است در بهشت؛ از نظر وصفى، یعنی خوشا به حال آن ها. مطفف، كم فروش است‏.(3)

    بیان تفسیری:
    در آغاز سوره، قبل از هر چيز، خداوند، كم فروشان را مورد تهديد شديدى قرار داده، مى ‏فرمايد: «واى بر كم فروشان».
    اين در حقيقت اعلان جنگى است از ناحيه خداوند به اين افراد ظالم و ستمگر و كثيف كه حق مردم را به طرز ناجوانمردانه ‏اى پايمال مى‏ كنند.
    قابل توجه اين كه در روايتى از امام صادق (عليه السلام) آمده كه خداوند «ويل» را در باره هيچ كس در قرآن قرار نداده مگر اين كه او را كافر نام نهاده، همان گونه كه در آيه 37 سوره مريم، مى ‏فرمايد: «واى بر كافران از مشاهده روز بزرگ».
    از اين روايت استفاده مى‏ شود كه كم فروشى بوى كفر مى ‏دهد.(4)

    بیانی دیگر:
    لفظ ويل كه نماياننده گرفتارى به انواع درد و رنج و مصيبت است، در قرآن براى كسانى ذكر شده كه آلوده و گرفتار نوعى از گناه و انحراف فكر و اخلاقى مى ‏باشند كه منشأ و ريشه ديگر گناهان و آلودگی ها و فسادها می باشد، مانند شرک، كفر، تكذيب، ظلم، قساوت، افتراء، انحراف ها و ساخت و سازها بعنوان دين: «وَيْلٌ لِلْمُشْرِكِينَ. وَيْلٌ لِلْكافِرِينَ. فَوَيْلٌ لِلَّذِينَ كَفَرُوا. فَوَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِينَ. فَوَيْلٌ لِلَّذِينَ ظَلَمُوا. فَوَيْلٌ لِلْقاسِيَةِ قُلُوبُهُمْ. وَيْلٌ لِكُلِّ أَفَّاكٍ أَثِيمٍ. فَوَيْلٌ لِلَّذِينَ يَكْتُبُونَ ... فَوَيْلٌ لَهُمْ مِمَّا كَتَبَتْ أَيْدِيهِمْ»
    قرآن يكى از منشأها و ريشه‏ هاى گناهان را در بردن حقوق مالى و انحراف از نظام و روابط عادلانه قانونى و فطرى آن، نشان می دهد، از اين جهت فقط ويل را براى افراد و طبقاتى آورده است كه به صورت ‏هاى مختلف حق مردم را از ميان می برند و اموال افراد و عموم را مى ‏ربايند و موجب اختلال در روابط عادلانه می گردند: «وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفِينَ»، «وَيْلٌ لِكُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ، الَّذِي جَمَعَ مالًا وَ عَدَّدَهُ- همزه»، «فَوَيْلٌ لِلْمُصَلِّينَ الَّذِينَ ...»، «وَ وَيْلٌ لَهُمْ مِمَّا يَكْسِبُونَ»، «و وَيْلٌ لِلْمُشْرِكِينَ الَّذِينَ لا يُؤْتُونَ الزَّكاةَ»
    اين آيات حق ‏بُرى و كم ‏فروشى و جمع مال و محروم كردن يتيم و گرسنه داشتن مسكين و منع ماعون و كسب از طريق ساخت و ساز به نام دين و ندادن زكات را، مانند شرک و كفر در رديف اصول گناهان، آورده و اين گونه گناهكاران را مستحق ويل بيان كرده است.
    گويا اين گونه گناهان از بس آثار و تبعات و دامنه دارد و از هر سو دامنگير است كه بيان و تعبيرى از انواع آثار شوم و عذاب‏هاى گوناگون آن، جز فرياد ويل نيست.
    مطفف، چنان كه از اصل و موارد استعمال آن بر مى ‏آيد، كسی است كه حقوق مردم را كه بايد در بين باشد، مخفيانه و رندانه به جانب خود می كشاند و از اين طريق از ديگران بهره می گيرد و بهره آن ها را نمی رساند، چون اين گونه بردن حقوق و اموال دزدى پنهانى و بى ‏صدا و دور از دست‏رس قانون و تعقيب می باشد.
    آثار آن همه را فرا مي گيرد و به هر جانب گسترده می شود و پايه زندگى و رابطه جمع را بى ‏پايه و متزلزل می گرداند. (5)

    بیان علامه طباطبایی(رحمه الله علیه):
    كلمه "تطفيف" به معناى نقص در كيل و وزن است كه خداى تعالى از آن نهى كرده، و آن را افساد در زمين خوانده است.
    معناى آيه اين است كه وقتى از مردم، كالايى مى ‏گيرند حق خود را به تمام و كمال دريافت مى كنند، ولى وقتى مى ‏خواهند كالايى به مردم بدهند به كيل يا وزن ناقص مى ‏دهند، و مردم را به خسران و ضرر مى ‏اندازند.
    پس مضمون این آیه، يک مذمت است، و آن اين است كه مطففين حق را براى خود رعايت مى ‏كنند، ولى براى ديگران رعايت نمى ‏كنند.
    و به عبارتى ديگر حق را براى ديگران آن طور كه براى خود رعايت مى ‏كنند رعايت نمى ‏نمايند، و اين خود باعث تباهى اجتماع انسانى است كه اساس آن بر تعادل حقوق متقابل است، و اگر اين تعادل از بين برود و فاسد شود همه چيز فاسد مى‏ شود.(6)

    روایت تفسیری:
    تطفيف، كاستن از پيمانه و ترازو و ندادن حق خريدار است، زيرا آن چه در پيمانه و وزن كم مى‏ شود چيزى اندک است.
    چون پيامبر (صلّى اللَّه عليه و آله) وارد مدينه شد، مردم مدينه از نظر پيمانه كردن بدترين مردم بودند و پس از نزول اين سوره پيمانه را خوب و كامل كردند.
    پيامبر (صلّى اللَّه عليه و آله) به مردم مدينه فرمودند: پنج [بلا] در برابر پنج [گناه‏] است:
    1. هيچ گروهى پيمان شكنى نكردند جز اين كه خدا دشمنانشان را بر آن ها مسلّط ساخت.
    2. هيچ گروهى حكم نكردند به آن چه خداوند نازل نفرمود مگر اين كه فقر در ميانشان شايع شد.
    3. در ميان هيچ قومى گناه آشكار نشد جز اين كه مرگ در ميان آن ها شايع گشت.
    4. هيچ قومى از پيمانه نكاستند جز اين كه گياه [در زمينه ايشان‏] نروييد و دچار قحطى شدند.
    5. هيچ گروهى از پرداخت زكات سر، باز نزدند مگر اين كه از باران منع شدند.(7)


    _________
    (1) مطففین/ 1.
    (2) ترجمه اسباب نزول، ذكاوتى، ص 239.
    (3) أطيب البيان في تفسير القرآن، ج ‏14، ص 32.
    (4) برگزيده تفسير نمونه، ج ‏5، ص 435.
    (5) پرتوى از قرآن، طالقانى، ج ‏3، ص 233.
    (6) ترجمه الميزان، ج ‏20، ص 379.
    (7) تفسير جوامع الجامع، ج ‏4، ص 458.

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۰۵/۱۲ در ساعت ۱۹:۰۳ دلیل: همکار ویراستار تدوین

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود