صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: کلمات بی پایان خدا

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    958
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 3 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0

    کلمات بی پایان خدا




    به نام خدا
    سلام
    همانطور که می دانیم قران کتاب هدایت است در این کتاب مفاهیمی بیان شده است که برای هدایت بشر کافی است در عین حال بسیاری از مفاهیم علمی در قران بیان نشده است

    سوال این است که چرا خدا تمام مفاهیم علمی را به اطلاع مردم نرسانده است تا مردم متفرق نشوند یکی از جوابهای ساده و ابتدایی این است که برای نوشتن کل شی نیاز به کلمات بسیاری است که بیشمار کاغذ نیاز است که این کار در شرایط موجود پسندیده نیست

    اما مهمتر از این مطلب این است که خداوند هدف دیگری از محدود کردن کلماتش داشته است یعنی همین کاری که خدا کرده است بهترین است و راه های دیگر نادرست است

    در همین مورد ایه ای در قران وجود دارد که می گوید اگر درختان قلم شوند و ابها جوهر نتوانید کلماتش را بنویسید در این موضوع این مطلب را مورد کنکاش قرار میدهم.

    با تشکر
    ن وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ ﴿۱﴾ مَا أَنتَ بِنِعْمَةِ رَبِّكَ بِمَجْنُونٍ ﴿۲﴾ وَإِنَّ لَكَ لَأَجْرًا غَيْرَ مَمْنُونٍ ﴿۳﴾


    وَكَذَلِكَ أَنزَلْنَاهُ حُكْمًا عَرَبِيًّا وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءهُم بَعْدَ مَا جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللّهِ مِن وَلِيٍّ وَلاَ وَاقٍ ﴿۳۷﴾







  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13

    گذري بر مفهوم و معناي " كلمه ي رب " در قران كريم




    قُل لَّوْ كَانَ الْبَحْرُ مِدَادًا لِّكَلِمَاتِ رَبِّي لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ أَن تَنفَدَ كَلِمَاتُ رَبِّي وَلَوْ جِئْنَا بِمِثْلِهِ مَدَدً ( كهف / 109 )
    بگو اگر دريا براى كلمات پروردگارم مركب شود پيش از آنكه كلمات پروردگارم پايان پذيرد قطعا دريا پايان مى‏يابد هر چند نظيرش را به مدد [آن] بياوريم
    خداى تعالى تكلمش به دهان باز كردن نيست ، بلكه تكلم اوهمان فعل اواست وافاضه وجودى است كه مى كند، همچنان كه فرموده : ((انما قولنا لشى ء اذا اردناه ان نقول له كن فيكون ((
    واگر قرآن فعل خدا را ((كلمه (( ناميده براى اين است كه فعل اوبر وجود اودلالت مى كند. از همينجا است كه مسيح ، كلمه خدا ناميده مى شود، وقرآن كريم مى فرمايد: ((انما المسيح عيسى ابن مريم رسول الله وكلمته (( ونيز از اينجا روشن مى شود كه هيچ عينى از اعيان خارجى وهيچ واقعهاى از وقايع به وجود نمى آيد مگر آنكه از اين جهت كه بر ذات خداى تعالى دلالت دارد، كلمه اواست . چيزى كه هست در عرف واصطلاح قرآن كريم مخصوص امورى شده كه دلالتش ‍ بر ذات بارى عز اسمه ظاهر باشد، ودر دلالتش خفاء وبطلان وتغييرى نباشد، همچنانكه فرموده : ((والحق اقول (( ونيز فرموده : ((ما يبدل القول لدى (( وچنين موجودى مثال روشنش عيسى بن مريم (عليهماالسلام ) وموارد قضاى حتمى خدا است .
    معناى اينكه فرمود: ((قل لوكان البحر مدادا لكلمات ربى (( اين است كه اگر درياها مركب باشد وبا آن ، كلمات خدا را كه دلالت به خدا مى كنند بنويسم هر آينه آب دريا تمام مى شود وكلمات پروردگار تمام نمى شود.
    ومعناى ((ولوجئنا بمثله مددا(( اين است كه حتى اگر غير درياهاى دنيا درياى ديگرى هم تهيه كنيم آن نيز خشك خواهد شد، قبل از اينكه كلمات پروردگار من تمام شود.
    حقايقى كه كلمات بر آن دلالت مى كند از حيث دلالتش غلبه بر مقادير دارد، وچگونه چنين نباشد با اينكه هر ذره از ذرات دريا هر قدر هم بسيار فرض شود وافى نيست كه دلالتهايش را بر جمال وجلال خدا در طول وجود خودش ثبت كند تا چه رسد به اينكه غير درياها از موجودات ديگر هم به درياها اضافه شود.1

    _________
    1- ر. ك : ترجمه تفسير الميزان ، جلد 13 ، ص 554
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نقل قول نوشته اصلی توسط مزمل نمایش پست
    سوال این است که چرا خدا تمام مفاهیم علمی را به اطلاع مردم نرسانده است تا مردم متفرق نشوند
    نقل قول نوشته اصلی توسط مزمل نمایش پست
    یکی از جوابهای ساده و ابتدایی این است که برای نوشتن کل شی نیاز به کلمات بسیاری است که بیشمار کاغذ نیاز است که این کار در شرایط موجود پسندیده نیست
    با توجه به آيه 109 سوره مباركه كهف ، اساسا اين كار شدني نيست يعني اگر كاغذ و قلم و جوهر بيشمار هم وجود داشنه باشد اين كار انجام شدني نيست به دليل اينكه " هر ذره از ذرات دريا هر قدر هم بسيار فرض شود وافى نيست كه دلالتهايش را بر جمال وجلال خدا در طول وجود خودش ثبت كند تا چه رسد به اينكه غير درياها از موجودات ديگر هم به درياها اضافه شود " 1 و دليل ديگر اينكه اصولا كلمات خدا تمام نشدني است ، انها كلمات ثابتي نيستند كه قابل احصا باشند ، امام صادق (ع) در اين باره مي فرمايند :
    "
    به توخبر مى دهم كه كلام خدا نه آخر دارد ونه غايت ، وتا ابد انقطاع نمى پذيرد."2
    گذشته از اينها ، كلمات رب ، صرفا شامل مفاهيم علمي - به معناي مشهور و معروفش - نمي شوند و اصولا تمامي اعيان خارجي و وقايع هستي ، از آن جهت كه بر ذات خداوند دلالت ميكنند ، كلمه رب هستند .
    _________________-
    1- الميزان ، همان
    2- همان
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نقل قول نوشته اصلی توسط مزمل نمایش پست
    چرا خدا تمام مفاهیم علمی را به اطلاع مردم نرسانده است تا مردم متفرق نشوند
    و اما اگر سوال مورد بحث در خصوص مفاهيم و مطالب علمي به معني معروف و مشهور آنست و اينكه چرا اين مفاهيم بوضوح در قران كريم بيان نشده ، بايد به نكاتي در اين خصوص توجه نمود :
    1- قران كتاب هدايت
    قران كريم كتاب هدايت است و در راستاي هدايت بشر از هيچ موردي فرو گذار ننموده لذا هر مطلبي كه در اين خصوص كارآيي داشته و به هدايت انس و جن ، كمك مينمايد در قران كريم بيان شده .
    2- قران كتابي جاويدان براي تمام اعصار
    قران كريم كه از زمان بعثت پيامبر (ص) نازل شده تا روز قيامت براي هدايت و استفاده تمامي بشر ميباشد نه تنها مردم عصر نزول ، به اين بيان كه مردم اعصار ديگر كه صدها و بلكه هزاران سال ديگر به عرصه هستي ميرسند با پيشرفتهاي علمي بسياري كه بوقوع پيوسته بايد بتوانند از قران كريم بهره ببرند همانگونه كه مردم با اندوخته علمي كم عصر نزول از قران كريم بهره مند ميشدند اما با توجه به محدوديتهايي كه بشر در دريافت هاي علمي دارد نوع بيان اينگونه مسائل ، قدري متفاوت است و در بيشتر موارد به گونه اي پوشيده تر بيان شده تا در زمان مقتضي ، اهلش ، پرده از اين بيانات بردارند1 لذا آياتي علمي در قران كريم وجود دارد كه هر چند هزارو اندي سال پيش وجود داشته اند اما اكنون پرده از راز علمي بودن آن برداشته شده است .
    3- با توجه به ويژگيهاي علم بشري - محدود بودن و تكامل تدريجي و تاثير پذيري و ...- اگر واقعيات علمي امروز بصورت واضح و شفاف در قران كريم بيان ميشد ، مردم اعصار پيشين و بويژه مردم عصر نزول دچار سردر گمي و ناتواني در فهم قران شده و بسا آورنده آن را به جنون و ديوانگي متهم ميكردند و يا ادعا مينمودند كه ما اين قران و اين كتاب الهي را نميفهميم كما اينكه در زمان نزول بدون اينكه چنين آياتي در قران كريم وجود داشته باشد ، پيامبر (ص) را - معاذ الله - به جنون و ديوانگي متهم مينمودند ، به عنوان مثال اگر جريان كروي بودن زمين ، در قران كريم بوضوح و شفاف بيان ميشد به دليل اينكه براي مردم عصر نزول قابل درك نبود ، طبيعتا اين پرسش براي آنها بوجود ميامد كه اين زميني كه ما بر روي آن زندگي ميكنيم مسطح است پس چرا پيامبر (ص) آنرا ، كروي معرفي ميكند مضاف بر اينكه همين مساله دستاويزي براي دشمنان آن حضرت (ص) ميشد تا ايشان (ص) را نعوذ بالله مجنون معرفي نمايند كما اينكه بدون اين مسائل هم چنين افترائاتي به حضرتش (ص) وارد مينمودند لذا قران كريم با بياني متفاوت مساله كروي بودن زمين را مطرح مينمايد تا زمانش فرا برسد و اهلش - يعني مردماني در اعصار ديگر كه به علوم بيشتري دست يافته اند پرده از اين بيان متفاوت قران كريم بردارند .
    بنابراين هم مسائل علمي در قران بيان شده و هم شيوه بيان آنها با توجه به مخاطبان متفوت اعصار مختلف مي باشد و هم تا جايي كه فعلا علم ما برد دارد در حد هدايت و ضرورت به واقعيات و مطالب علمي پرداخته شده است . والله اعلم
    1- برگرفته از مباحث تفسيري و قران پژوهي دكتر برومند .
    ویرایش توسط هدی : ۱۳۸۹/۰۸/۰۱ در ساعت ۱۸:۰۱
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    4 -چهارمين نكته ، توجه به ويژگيهاي علوم بشري است كه نقص نسبي از بارزترين خصيصه هاي آن است ، به نحوي كه مطلبي علمي كه امروز بيان ميشود و ما آنرا جزيي از معلومات علمي مسلم مي انگاريم ، پس از چنددهه با قانون يا كشف علمي ديگر نقض ميگردد لذا اگر قران كريم مطالب علمي را به شيوه اي كه مورد انتظار و توقع ماست بيان نمايد ، يكروز بواسطه تناقض با علم بشري آْنرا نفي ميكنيم و روزي ديگر - مثلا چند دهه بعد - آنرا تاييد مينماييم و يا شايد هم چند صد سال بعد كه عمر ما كفاف تاييد آنرا نميدهد و نتيجه اينكه هدف از نزول قران كريم كه همانا هدايت بشر است محقق نميشود و مردم بواسطه ويژگيهاي بشر و نقص نسبي دانش بشري و نيز تكامل تدريجي آن ، قادر به استفاده مفيد از بيان بي پرده قران كريم در خصوص مسائل علمي نخواهد بود ، اين مساله با بيان خاص مسائل علمي و قطعي ، در قران كريم ، حل شده است تا هم موجبات عدم درك و نفي آيات الهي از جانب بشر اعصار قبلي فراهم نيايد و هم موجبات استفاده انسانهاي اعصار بعدي و پيشرفته تر فراهم گردد .
    مطالعه دقيق آيات الهي و ژرف انديشي و تدبر به همراه استفاده از فرمايشات مفسرين و مبينين قران كريم كه در مواضع و اعصار مختلف با توجه به فهم مخاطب ، در توضيح و تفسير آيات ، مطالبي بيان نموده و پرده از مطالب علمي قران برداشته اند و نيز در نظر گرفتن آيات مربوطه و مطالعه و تدبر در نوع تبيين مطالب ، مي توانند در كشف حقايق قران كريم ، كمك شاياني به بشر نمايند و اعجاز قران كريم را در هر عصري بوضوح و در جنبه هاي مختلف در يابند .
    و چگونه نوع بيان قران كريم در موارد مختلف ، اعجاز نباشد در صورتي كه عرب بدوي عصر نزول از آن بهره برده و هدايت يافته و بشر مترقي ، متمدن ، فرهيخته و دقيق امروز هم با همين كتاب شريف ، هدايت ميشود ، آيا اگر جنس و انس هم پشت به پشت هم دهند ميتوانند نوع بياني مانند قران كريم بياورند ؟ لن تفعلوا .
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    958
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 3 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    به نام خدا و سلام
    با تشکر از خانم پاسخگو

    همانطوری که اشنایان به قران اطلاع ذارند ایات قران ایاتی همراه با مفاهیم مرکب است مثلا در مورد ایاتی که بحث کلمات بی پایان خدا را مطرح می کند بحث اعداد هم پیش میاد مثلا در ایه ای می گوید اگر به اندازه اب یک دریا جوهر باشد نمی توان کلمات خدا را بنویسید در همان ایه اشاره دارد به اضافه شدن دریای دیگر

    در همه این حرفها منظورش بی شمار بودن کلمات است نه اینکه اگر جوهر بیشتری فراهم شود می شود کلمات خدا را نوشت

    در ایه دیگر می گوید اگر 7 دریا اضافه شود چرا عدد 7 را بکار برده است اینجا بحث عدد پیش میاد که ایا مثلا عدد 7 اعتبار دارد یا نه

    مثال می زنم مثلا در فیزیک محاسبات دقیقی وجود دارد و بحث اندازه گیری رونق بسیاری دارد بر اساس همین اندازه گیری هاست که وسایل دقیقی ساخته شده است

    بنابر این عدد در فیزیک حرف حق است

    ایا خدا منظورش از عدد مانند حرف یک فیزیکدان است نه این طور نیست زیرا در همین ایه مورد بحث میزان جوهر مهم نیست زیرا غلبه بر نامحدود امکان پذیر نیست مثلا وقتی فیزیکدان می بیند سنگی 10 هزار تنی را باید تغییر مکان دهد وسیله ای می سازد که قدرت حمل این سنگ را داشته باشد و بر اساس ارقام و محاسبات این وسیله را به راحتی طراحی و میسازد

    اما اگر بخواهد و سیله ای را بسازد که کره زمین را بلند کند نمی تواند چون ان وسیله باید خارج از زمین مستقر شود

    وقتی خدا می گوید کلمات خدا زیاد است دیگر چرا مطرح می کند که اگر دریایی اضافه شود یا هفت دریا

    اینجا این نتیجه بدست میاد که عدد در قران مانند اعداد در فیزیک نیست بلکه به مفهوم ایه بستگی دارد در قران مفهوم ایه هست که جای الفاظ و اعداد را تعیین می کند

    بنابر این ایات قرات مفاهیم مرکب دارد شبیه همان ایرادی که در این جور بحث ها پیش میاد که حرف شما مربوط به بحث نیست و تایپیک جداگانه ای می خواهد

    مثلا پیامی که از این ایه میگیرم این است که عدد 7 اعتباری ندارد و تنها برای اهمیت دادن موضوع است

    مثلا در موارد دیگر تعداد اصحاب کهف + سگشان
    تعداد اسمانها

    در مورد علم هم پاسخگو توضیح دادند و اشکالاتش را گفتند از جمله شرایط ان زمان
    همیشه باید حرف حق را در شرایط مناسی زد مثلا وقتی یک جمع همه بی سوادند کسی سخنرانی در مورد فیزیک هسته ای نماید نادرست است
    ن وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ ﴿۱﴾ مَا أَنتَ بِنِعْمَةِ رَبِّكَ بِمَجْنُونٍ ﴿۲﴾ وَإِنَّ لَكَ لَأَجْرًا غَيْرَ مَمْنُونٍ ﴿۳﴾


    وَكَذَلِكَ أَنزَلْنَاهُ حُكْمًا عَرَبِيًّا وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءهُم بَعْدَ مَا جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللّهِ مِن وَلِيٍّ وَلاَ وَاقٍ ﴿۳۷﴾






  8. تشکرها 2


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    958
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 3 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    به نام خدا

    کلمات خدا چيست بديهي است که در گذشته ابزارهاي موجود امروزه در مورد اطلاع رساني نبوده است مثلا امروز بعضي از خبرها را به جاي نوشتن بصورت تصوير ارائه مي دهند در گذشته خدا براي ثبت اثرش از قلم و نوشتن استفاده مي کرده است مثلا تورات کتابي بود که توسط خدا به موسي داده شد مثل اين که با ابزارهاي رايج ان روز نوشته شده است

    در مورد قران نيز همين رويه استفاده شد گر چه سخنان پبامبر را مي نوشتند در نهايت اين قران به رشته تحرير در امد ممکن است بعضي از افراد که رشته تحصيليشان علوم ديگر است از اينکه قران را فاقد علوم مي بينند دلخور شوند اين ايات حاوي اين پيام است که علم خدا که همان کلمات خدا باشد بسيار زياد است خدا بهترين استاد دانشگاه در همه رشته ها است علم خدا در هيچ زمينه علمي کم نيست و کامل است قران تنها بخش کوچکي از علم خداست که بصورت کلمات و عبارات در امده است خدا با عبارت جوهر و قلم تذکر مي دهد که قران همه علم خدا نيست

    اين ايات را براي کساني اورده است که انتظار دارند قران يادي از علم انها هم نموده باشد مثلا ممکن است کسي نزد خود بگويد ايا خدا در مورد ماهواره موبايل برق اورانيوم ترانزيستور اشعه ايکس عدسي ها عناصر و غيره هم مي داند ايا خدا علم عناصر را مي داند جوابش را با اين ايه داده است که خدا علمش بقدري زياد است که جوهر 7 دريا هم کافي براي نوشتن علمش نيست

    چرا که خلق اين جهان و زمين و اسمان و دريا خلق اب و غذا درختان و حيوانات اينکه خورشيد باشد و ماه وزمين راه بروند فصول و شب و روز بيايد و غيره همه را خدا از نيستي به هستي اورده بدون ماده اوليه انها را ايجاد کرده چگونه ممکن است علم انها را نداند هيچوقت نبايد عجولانه قضاوت کرد و به علم خود اعتماد کرد زيرا ممکن است بسياري از حرفها را خدا نزده باشد چنانچه قران همه علم خدا نيست تنها بخش کوچکي از علم خداست با اين حال بدليل اهميت قران در سرنوشت اينده جهان و مردم زمين بسيار عظيم و مهم است
    ن وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ ﴿۱﴾ مَا أَنتَ بِنِعْمَةِ رَبِّكَ بِمَجْنُونٍ ﴿۲﴾ وَإِنَّ لَكَ لَأَجْرًا غَيْرَ مَمْنُونٍ ﴿۳﴾


    وَكَذَلِكَ أَنزَلْنَاهُ حُكْمًا عَرَبِيًّا وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءهُم بَعْدَ مَا جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللّهِ مِن وَلِيٍّ وَلاَ وَاقٍ ﴿۳۷﴾






  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13




    لفظ((كلمة(( هم بر جمله اطلاق مى شود وهم بر مفرد نظير آيه شريفه((قل يا اهل الكتاب تعالوا الى كلمة سواء بيننا وبينكم الانعبد الاالله(( ودر قرآن كريم بيشتر در گفتار خدا وحكم اواستعمال شده مانند آيه((وتمت كلمة ربك الحسنى على بنى اسرائيل بما صبروا(( وآيه((كذلك حقت كلمة ربك على الذين فسقوا انهم لايؤ منون(( وآيه((ولولاكلمة سبقت من ربك لقضى بينهم(( وآيات بسيار زياد ديگرى از اين قبيل.
    تكلم خداوندهمان فعل اواست وافاضه وجودى است كه مى كند، همچنان كه فرموده : ((انما قولنا لشى ء اذااردناه ان نقول له كن فيكون((
    واگر قرآن فعل خدا را((كلمه(( ناميده براى اين است كه فعل اوبر وجود اودلالت مى كند. از همينجا است كه مسيح ، كلمه خدا ناميده مى شود، وقرآن كريم مى فرمايد: ((انما المسيح عيسى ابن مريم رسول الله وكلمته(( ونيز از اينجا روشن مى شود كه هيچ عينى از اعيان خارجى وهيچواقعه اى از وقايع به وجود نمى آيد مگر آنكه از اين جهت كه بر ذات خداى تعالى دلالت دارد، كلمه اواست . چيزى كه هست در عرف واصطلاح قرآن كريم مخصوص امورى شده كه دلالتش ‍ بر ذات بارى عز اسمه ظاهر باشد، ودر دلالتش خفاء وبطلان وتغييرى نباشد1
    بنابر اين در معناي" كلمه رب " بايد وجهي را كه مد نظر قران كريم است در نظر داشته باشيم و آن اين است كه كلمه رب ، هر فعل و واقعه و چيزي است كه بر وجود خدا دلالت نمايد و صرفا شامل مطالب علمي روز و بيان آن در قران كريم نمي شود بلكه همانگونه كه جناب مزمل هم فرمودند ، نوع بيان الهي در قران در خصوص احصاء كلمات رب ، مشمول مطالب علمي و غير آن در هستي مي شود اما بيان مطالب صرفا علمي در قران كريم ، توضيحش در پستهاي قبلي گذشت .
    1- ر. ك :ترجمه تفسير الميزان جلد 13 صفحه : 554
    ویرایش توسط هدی : ۱۳۸۹/۰۸/۰۴ در ساعت ۰۸:۰۶
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    958
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 3 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    به نام خدا
    برای فهم کلمه از نظر خدا در قران از مثالی استفاده می کنم مثلا برج میلاد قبل از ساخت کلمه است هر چه هست در ذهن طراح است اگر طراح طرحی کامل و بی عیب داشته باشد کار بخوبی انجام می شود برای این کار طراح باید طرح کاملی داشته باشد و متخصص و دانشمند باشد

    خداوند نیز این چنین است خداوند طرح جامعی از ازل تا ابد را در کتابی به نام ام الکتاب ثبت کرده است معنی ام الکتاب این نیست که حتما کتابی وجود دارد که از جوهر استفاده شده است منظور این است که نقشه کامل جهان از ازل تا ابد قبل از روی داد اتفاقات را خدا می داند که نامش علم غیب است علم غیب به علم حوادث اینده می گویند البته دانستن سر درون و شنیدن و دیدن افراد و جهان نیز اهمیت دارد اما اهمیت دانستن حوادث اینده بسیار بیشتر است

    بنا بر این منظور از کلمه ،،،دانش خدا قبل از ایجاد حوادث عالم است از جمله خدا می گوید :عیسی کلمه خدا بود که به مریم القا شد عیسی قبل از ایجاد کلمه بود یعنی شروع ایجاد عیسی تا زندگی او در جهان بعد از مرگ تا زندگی جاویدان او نزد خدا وجود دارد پس کلمه عیسی یعنی تمام جزئیات شروع حیات عیسی تا ابد

    به همین جهت از عبارت حاوی جوهر و قلم استفاده کرده است تا خواننده دریابد که منظورش از کلمه داستان یک حادثه قبل از ایجاد است نه نوشتن حادثه بعد از وقوع یعنی ام الکتاب کتاب تاریخ نیست ام الکتاب کتابی است که حوادث اینده در ان ثبت است
    ن وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ ﴿۱﴾ مَا أَنتَ بِنِعْمَةِ رَبِّكَ بِمَجْنُونٍ ﴿۲﴾ وَإِنَّ لَكَ لَأَجْرًا غَيْرَ مَمْنُونٍ ﴿۳﴾


    وَكَذَلِكَ أَنزَلْنَاهُ حُكْمًا عَرَبِيًّا وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءهُم بَعْدَ مَا جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللّهِ مِن وَلِيٍّ وَلاَ وَاقٍ ﴿۳۷﴾






  12. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نقل قول نوشته اصلی توسط مزمل نمایش پست
    بنا بر این منظور از کلمه ،،،دانش خدا قبل از ایجاد حوادث عالم است
    دوست گرامي
    بنظر مي رسد در اينجا جعل اصطلاحي صورت گرفته است بدين معني كه تمامي اعيان خارجي و وقايع عالم
    از اين جهت كه بر ذات خداى تعالى دلالت دارند، كلمه اوهستند نه صرفا دانش خداوند قبل از ايجاد حوادث عالم .
    حال يا نظر شما نيز بر همين مطلب است اما در تعريف كلمه ، قدري نارسا بيان نموديد و يا اگر صرفا دانش خداوند را قبل از ايجاد حوادث عالم ، به عنوان كلمه معرفي مي فرماييد نياز به توضيحات بيشتري است زيرا در معناي كلمه خدا همانگونه كه بيان شد ، اعيان و وقايع خارجي كه دلالت بر ذات خداوند دارند ، كلمه خدا معرفي شده اند .

    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود