جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: کنترل نگاه چرا و چگونه؟؟؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    150
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    39
    آپلود
    0
    گالری
    5

    کنترل نگاه چرا و چگونه؟؟؟




    در جامعه ای که ما زندگی میکنیم از مهمترین عوامل انحراف افراد نداشتن کنترل بر روی نگاههایی است که به اشتباه صورت میگیرند،شما چه راهکارهایی برای کنترل این نگاهها پیشنهاد میکنید؟؟؟
    گفتم :اگر میدانستم چه روزی می آیی به احترام آمدنت گناه نمی کردم.
    گفت:آن روز که گناه نکنی به احترام گناه نکردنت می آیم.


    اللهم عجل لولیک الفرج


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    به نام خدا
    شکی نیست که نگاه سرآغاز لغزش و گاه سقوط و انحراف است. ممکن نیست کسی نگاه خود را کنترل نکند اما موفق به «مهار نفس و شهوت» بشود، زیرا پس از دیدن «میل و هوس» تحریک می‌شود.
    بنابراین اولین قدم اساسی و عملی در کنترل میل و هوس ـ به خصوص برای مرد ـ مراقبت از نگاه است. اسلام دستور داده که اگر کسی به طور غیر ارادی چشمش به نامحرم افتاد، از نگاه مجدد که مسلّماً عمدی و آلوده است بپرهیزد، حتی چهره طرف مقابل را در ذهن خود تداعی نکند و از هر گونه فکر و خیال وسوسه‌انگیز خودداری نماید.
    پیامبر اکرم(ص) فرمود: «نگاه به نامحرم تیری زهرآلود از ناحیه شیطان است. هر کس از ترس خدا آن را ترک گوید، خدا به او ایمانی می‌دهد که شیرینی‌اش را در دل احساس کند».(1)
    براى کنترل نگاه از گناه راهکارهایى وجود دارد که مهم‏ترین آن‏ها عبارتند از:
    1- خداباورى: اعتقاد به خدا و یقین داشتن به این که انسان در محضر او است و خدا ناظر بر تمام احوال و درون آدمى است، به انسان کمک مى‏کند نگاه خود را کنترل نماید. امام صادق(ع) مى‏فرماید: «فروبستن چشم از گناه میسّر نیست مگر این که انسان عظمت و جلال پروردگار را در قلبش دیده باشد».
    از امام على(ع) سؤال شد: توانایى بر کنترل چشم چگونه حاصل مى‏شود؟ فرمود: «این که خود را تحت قلمرو سلطان آگاه از همه مسائل بدانى و تسلیم او باشى».(2)
    2- توجه به آثار فروبستن چشم: اگر انسان بداند کنترل نگاه چه آثار و برکاتى دارد، قطعاً به ادامه آن تشویق خواهد شد. آثار و فوائدى که بر چشم پوشى مترتب است، عبارتند از:
    أ) راحتى دل: کسى که چشمش را فرو بندد، دلش را آرام کرده است.
    با چشم چرانى انسان احساس آرامش نمى‏کند، زیرا آنچه دیده می‌بیند، دل به سوی آن روان می‌شود.
    زدست دیده و دل هر دو فریاد هر آن چه دیده بیند، دل کند یاد
    امیرمؤمنان‏(ع) مى‏فرماید: «کسى که چشمش را فرو بندد، دل را آسوده کند».(3)
    احساسات و غرایز شهوانى تمام نشدنى و سیرى‏ناپذیر است و نفس اماره انسان را به بدى و زشتى هر چه بیشتر وادار مى‏کند.
    امام على(ع) مى‏فرماید: «کسى که چشم فرو بندد، دلش را صفا داده است».(4)
    ب) کشف حقایق: رسول اکرم(ص) مى‏فرماید: «چشمتان را فرو بندید تا شگفتی‌ها را ببینید».(5)
    ج) شیرینى عبادت را حس کردن: پیامبر مى‏فرماید: «مسلمانى چشم خود را از زن نامحرم فرو نمى‏بندد مگر آن که خداوند شیرینى عبادتش را در دل او ایجاد مى‏کند».(6)
    د) تزویج حور العین: امام صادق(ع) مى‏فرماید: «کسى که نگاهش به زن نامحرمى بیفتد، پس چشمش را به سوى آسمان افکند و یا نگاهش را فرو بندد، خداوند حورالعین را به ازدواج او در مى‏آورد».(7)
    3- توجه به پیامدهای چشم چرانى: کسى که بداند چشم چرانى چه پیامدهاى ناگوارى دارد، قطعاً به ضرر خود اقدام نخواهد کرد و نگاهش را کنتزل خواهد کرد.
    چشم چرانى، زاینده گناهان و از ترفندهاى شیطان است. امام علی(ع) مى‏فرماید: «چشم‏ها کمینگاه شیطان است».(8)
    به نظر کارشناسان، چشم‏چرانى منشأ عوارضى چون دشوارى تنفس، درد اطراف قلب، تپش قلب، ضعف و خستگى عمومى، سردرد، بى قرارى و خستگى فکرى است. (9) پس چشم چرانى عوارض جسمانى و روحى بسیارى دارد که شناخت این امور در درمان چشم چرانى مؤثر است. کسى که خواهان روانى شاد و آرام است، باید از این عادت دست بردارد.
    رسول اکرم(ص) مى‏فرماید: «کسى که چشمش را از حرام پر کند، خداوند روز قیامت چشمش را از آتش پر خواهد کرد، مگر آن که توبه کند و برگردد».(10)
    در روایت دیگر مى‏فرماید: «نگاه تیرى از تیرهاى مسموم شیطان است».(11)
    حضرت مسیح(ع) فرمود: «از نگاه به نامحرم بپرهیزید که بذر شهوت و رشد دهنده فسق است».(12)
    4- راندن افکار شیطانى: براى کنترل نگاه، باید اندیشه را از نفوذ افکار شیطانى دور نگه داشت، زیرا گام نخست در انحراف، فکر کردن درباره آن است. امام على(ع) مى‏فرماید: «کسى که در باره گناه بسیار بیندیشد، سرانجام به آن کشیده خواهد شد».(13)
    5- پرهیز از عوامل تحریک‌زا: تخیّلات تحریک کننده، رفت و آمد در جاهایى که نامحرم است، گفت و گو با نامحرم، دیدن فیلم‏ها و عکس‏هاى مبتذل، زمینه را براى چشم چرانى فراهم مى‏کند.
    6- دقت در دوست‌یابى: بررسى‏ها نشان مى‏دهد که نوجوانان، اوّلین قدم‏هاى انحراف و تباهى را به کمک دوستان ناباب برداشته، سپس در سراشیبى سقوط قرار گرفته‏اند.(14) آلودگى و انحراف، به سرعت از طریق دوستان نا اهل به افراد پاک و سالم سرایت مى‏کند و چشم چرانى از این قاعده مستثنا نیست.
    امام على(ع) مى‏فرماید: «از معاشرت با مردم فاسد بپرهیز که طبیعت تو، ناخودآگاه ناپاکى را از طبع آن‏ها دریافت مى‏کند».(15)
    7- ازدواج: یکى از راه‏هاى مؤثر در کنترل نگاه، ارضاى صحیح غریزه جنسى از طریق ازدواج است. رسول خدا(ص) مى‏فرماید: «اى گروه جوانان! هر یک از شما که قدرت ازدواج دارد، حتماً اقدام کند، زیرا این بهترین وسیله است که چشم را از نگاه‏هاى آلوده و عورت را از بى عفتى نگه می‌دارد».(16)
    8- تقویت اراده: چشم چرانى اگر به صورت عادت در آمده باشد، همچون ویژگی‌های طبیعى و ذاتى، دامنه دار و پر نفوذ مى‏ گردد و به صورت طبیعت دوم در مى‏آید. در این حال رهایى از این عادت ناپسند، نیاز به تصمیم و عزمى راسخ دارد. آن چه در شروع کار مهمّ است، خواستن و انگیزه داشتن است. براى مبارزه با چشم چرانى باید دو کار انجام گیرد:
    الف) به خواسته نفس پاسخ مثبت داده نشود،
    ب) عادت پسندیده‏اى جایگزین گردد و خود را به کارهاى پسندیده مانند مطالعه کتاب و ورزش مشغول سازد.
    پى‌نوشت‏ها:
    1ـ بحار الانوار، ج 104، ص 38.
    2ـ همان، ج 101، ص 41.
    3ـ مستدرک الوسائل، ج 4، ص 268.
    4ـ میزان الحکمة، ج 4، ص 3289.
    5ـ بحارالأنوار، ج 101، ص 42.
    6ـ میزان الحکمة، ج 4، ص 3292.
    7. همان.
    8ـ همان، ص 3288، ح 20244.
    9ـ دکتر پاک نژاد، اولین دانشگاه و آخرین پیامبر، ج 16، ص 22.
    10 ـ بحارالأنوار، ج 73، ص 334.
    11 ـ همان، ج 101، ص 38.
    12ـ همان، ص 42.
    13ـ غررالحکم، ج 5، ص 321.
    14ـ محمد على سادات، راهنماى پدران و مادران، ج 1، ص 99.
    15ـ ابن ابى الحدید، شرح نهج البلاغه، ج 20، ص 272.
    16ـ مکارم الاخلاق، ص 10.
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    29
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    هوالغفور
    در یک روش آموزشی درست علاوه بر ذکر احادیث و روایات و نص صریح قرآن باید به نکاتی توجه کرد که عموماً از آن غفلت میشود.

    مثلا وقتی سهراب میگه چشمها را باید شست ، جور دیگر باید دید آیا تجربه جور دیگر دیدن دارید؟
    مثالی عرض میکنم : فرض کنید من از لحاظ فضای فکری در شرایط خوبی بسر میبرم ، دقت کنید فضای اجتماعی و دغدغه های اجتماعی سر جاشون هستند بلکه از لحاظ تفکری و جهانبینی در صلح و آرامش هستم و نیازی به انواع مخدرها ندارم بقول مولانا : تا دمی از هوشیاری وارهند ----- ننگ خمر و بنگ بر خود می نهند
    میگریزند از خودی در بیخودی ---- یا به مستی یا به شغل ای مهتدی
    تا درین سُکری از آن سُکری تو دور ----- تا از این مستی از آن جامی تو کور
    مادام که در مستی های ظاهری و دنیوی هستی ، از مستی های عارفانه دور خواهی بود. و تا از باده های انگوری مستی ، جام معنوی را نخواهی دید.

    در چنین شرایطی اعراض از مسکرات نه بدلیل حرمتش بلکه اصلاً نیازی بآن احساس نمیشود . همچنین در مورد نگاه گناه آلود اگر فرد را به این دقت برسانیم که ذهن و فضای ذهنش به مصابه ظرف آبی هست که آرام و ساکن است و با فرو بردن چوبی در آن یک بهم خوردگی سطحی در آن رخ میدهد و با تکان دادن بیشتر موج بزرگتری پیدا میشود که بالطبع دیرتر آرام میگیرد. هر نگاه شما نظیر تکان بیشتر در برکه آرام ذهن را دارد بنابراین اگر خوب دقت کنید نه تنها نگاه ها به شما آرامش نمیدهد بلکه برعکس لحظات بیشتری را در حسرت بسر میبرید.دقت کنید که نفس آدمی همواره در پی دلیل تراشی و موجه کردن گناهان و خطاهاست در حالیکه باز بقول حضرت مولانا :
    متهم نفس است نه عقل شریف ------ متهم حسّ است نه نور لطیف
    نفس سوفسطایی آمد، می زنش ----- کِش زدن سازد، نه حجت گفتنش
    می فرماید نفس سفسطه گر است باو گوش نکن و بزنش چون او با دلیل و برهان آرام نمیگیرد و بزرگان گفته اند نفس تنها دشمنی است که هر چه بیشتر فرمانش را ببری او تقاضای بیشتری داشته و باز بیشتر دشمنی میکند چراکه از متابعت تو او قوی تر میشود تو ضعیفتر. مولانا در حکایتی فرمانبرداری از نفس را به مصابه هیزم به آتش ریختن جهت خاموشی آتش میداند و طبیعی است که آتش شهوت را میتوان به آب تقوا سرد کرد. ممکن است گفته شود که کنترل سخت است و در مواردی غیر ممکن .آیا هیچ هنر و مهارتی را میتوان بدون تمرین یاد گرفت؟ این تجربه ایست که برای همگان محسوس است که برای مهارت در هر کاری پشتکار و علاقه شرط است ، انسان برای نتوانستن آفریده نشده است پس گفتن اینکه خواستم امّا نشد پذیرفتنی نیست .در حکایت خالکوب و مرد قزوینی حضرت مولانا بزیبایی اهمیت مقام صبر را نشان داده است. اگر میخواهی نقش شیر را بر پشت خود داشته باشی باید که بر درد نیش خالکوب صبر کنی.و میفرماید :
    ای برادر صبر کن بر درد نیش ------- تا رَهی از نیشِ نفسِ گبرِ خویش
    دوستان رهرو اغلب زود دلسرد میشوند در حالیکه صبر از ضروری ترین صفات رهرو باید یاشد. تمرین صبر هم خود مقوله ایست که میبایست بدان دقت شود.
    در پایان چند بیت از مثنوی شریف را تقدیم پویندگان راه راستی و حقیقت میکنم :
    عاشقان را باده خون دل بود ------ چشمشان بر راه و بر منزل بود
    انبیا زان زین خوشی بیرون شدند ----- که سرشته در خوشی حقّ بُدند
    زانکه جانشان آن خوشی را دیده بود ------- این خوشی ها پیش شان بازی نمود
    مادر بُتها بُت نفس شماست ------ زانکه آن بُت مار و این بُت اژدهاست
    آهن و سنگ است نفس و ،بُت شرار ------ آن شرار با آب میگیرد قرار
    سنگ و آهن زآب کی ساکن شود ------ آدمی با این دو کی ایمن بود
    بُت شکستن سهل باشد ، نیک سهل ------ سهل دیدن نفس را جهل است جهل
    یک قدم زد آدم اندر ذوق نفس ------- شد فراق صدر جنّت طوق نفس
    هرکه مُرد اندر تنِ او نفس گبر ---- مر ورا فرمان بَرد خورشید و ابر
    هین سگ نفسِ تو را زنده مخواه ------ کو عدوّ جان توست از دیرگاه
    *********************************************
    در تمامی کارها چندین مکوش ------ جز به کاری که بود در دین مکوش
    جان جمله علمها این است این ------- که بدانی من کی اَم در یوم دین
    یا حق



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. جمع بندی ظلم به زنان از ابتدا تا كنون .چرا؟؟؟ ريشه يابي و درمان
    توسط اشک خدا در انجمن حقوق و جایگاه زن در قرآن
    پاسخ: 101
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۴/۱۸, ۰۰:۵۵
  2. تسریح به احسان یعنی چه؟؟؟
    توسط ذاکره2 در انجمن حقوق و جایگاه زن در قرآن
    پاسخ: 5
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۱/۲۰, ۱۸:۰۱
  3. آیا امام علی هنگام تولد قرآن خواندند؟؟؟
    توسط a3moni در انجمن اهل بیت و ائمه در قرآن
    پاسخ: 17
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۱۱/۱۹, ۰۱:۰۷
  4. بهائیت و صهیونیسم چرا ؟؟؟
    توسط homamehr در انجمن قرآن و معرفی فرق و مذاهب
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۳/۱۶, ۱۶:۵۱
  5. ؟؟؟ تفاوت http با https در آدرس مرورگر چيست ؟؟؟
    توسط goleleila در انجمن آموزش نرم افزاری
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۸۸/۱۱/۱۸, ۱۰:۱۳

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود