جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آخرین آیه ی نازل شده بر اساس ترتیب نزول کدام است؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    895
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    19 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    1

    آخرین آیه ی نازل شده بر اساس ترتیب نزول کدام است؟




    درود بر دوستان

    در نخستین آیه ی نازل شده اتفاق نظر وجود دارد که آیه ی اول علق است


    اما آخرین آیه ای که نازل شد براستی کدام آیه است ؟ که در این مورد گوناگونی آرا زیاد است


    کارشناس بحث : پاسخگوي قرآني


    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۰۸/۰۴ در ساعت ۱۶:۰۱

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    آخرين آيه نازل شده:


    با سلام و درود



    در مورد آخرين آيه‏اى كه نازل گشته است، اختلاف فراوانى وجود دارد.


    زرقانى در "مناهل العرفان"، ده قول در اين زمينه نقل كرده است. (1)


    برخى از اقوال عبارتند از:


    1. آيه: «وَ اتَّقُواْ يَوْمًا تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلىَ اللَّهِ ثُمَّ تُوَفىَ‏ كلُ‏ُّ نَفْسٍ مَّا كَسَبَتْ وَ هُمْ لَا يُظْلَمُون‏ »؛(2)؛ (به نقل از ابن عباس و ابى حاتم)


    2. آيه: «يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ وَ ذَرُواْ مَا بَقِىَ مِنَ الرِّبَواْ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِين‏»؛(3)؛ (به نقل از ابن عباس و ابن عمر)


    3. آيه: «يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ إِذَا تَدَايَنتُم بِدَيْنٍ إِلىَ أَجَلٍ مُّسَمًّى فَاكْتُبُوه‏»؛ (4).


    سيوطى مى‏گويد: ميان رواياتى كه اين سه آيه را به عنوان آخرين آيه ذكر نموده‏اند، منافاتى وجود ندارد؛ زيرا اين آيات همه يك‏باره نازل شده‏اند. همان گونه كه در ترتيب مصحف به دنبال هم هستند و داستان آن ها نيز يكى است. هر يك از راويان بعضى از اين آيات را آخرين آيه دانسته‏اند كه در جاى خود صحيح است.(5)


    زرقانى در مناهل العرفان، آيه 281 بقره را آخرين آيه نازل شده مى‏داند. وى مى‏نويسد: "در روايت ابن عباس نقل شده پيامبر پس از نزول اين آيه فقط نه شب زندگى كرد."



    4. آيه: «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتمَْمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتىِ وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْاسْلَامَ دِينًا »؛ (6)


    يعقوبى گفته است: آخرين آيه، همين بوده است كه نزولش در غديرخم هنگام نصب على‏بن ابى‏طالب به امامت بوده ‏است.


    صاحب التمهيد، نظر يعقوبى را ترجيح مى‏دهد؛ زيرا اين آيه، اعلامى براى به كمال رسيدن دين، و انذارى براى به پايان رسيدن وحى بوده است. وجه جمع ميان آيات پايانى سوره بقره و اين آيه اين است كه بگوييم آن آيات، آخرين آيات الاحكام بوده كه نازل شده، اما اين آيه آخرين آيات وحى بوده است.(7). (8)



    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۰۸/۳۰ در ساعت ۱۲:۳۵

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در بسيارى از روايات آمده است: آخرين آيه كه بر پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله) نازل شد اين آيه‏ بود: «وَ اتَّقُواْ يَوْمًا تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلىَ اللَّهِ ثُمَّ تُوَفىَ‏ كلُ‏ُّ نَفْسٍ مَّا كَسَبَتْ وَ هُمْ لَا يُظْلَمُون‏ »(9).


    جبرئيل آن را نازل كرد و گفت: آن را در ميانه آيه ربا و آيه دين ـ پس از آيه شماره 280ـ
    از سوره بقره قرار دهد؛ و پس از آن پيامبر بيش از 21 روز و بنا بر قولى 7 روز ادامه‏ حيات نداد.( 10)



    نکته: (اشکال و جواب)


    برخى از نظر ادبى اشكال كرده گفته‏اند، مصدر بودن (شروع شدن) آيه به ‏«واو» عاطفه، با نزول انفرادى آيه ‏سازش ندارد.

    ولى بايد توجه داشت - بر فرض صحت روايت - مصدر شدن آيه به‏ «واو» از آن جهت است تا تكمله آيه قبل قرار گيرد، گر چه با فاصله زمانى و به طور انفرادى نازل گرديده باشد.

    علاوه مصدر شدن‏ جمله‏هاى بدون سابقه، به ‏«واو» در استعمالات عربى فراوان است، مانند:

    «و لقد امر على اللئيم يسبنى* فمضيت ثمة‏قلت لا يعنينى‏».

    «و رب قائلة يوما بذى سلم* اين الطريق الى حمام منجاب‏».



    و در قرآن نيز فراوان يافت‏ مى‏شود كه بر سر آياتى‏ «واو» آمده كه با آيات قبل رابطه‏اى ندارند، مثلا:


    «إِنَّمَا قَوْلُنَا لِشىءٍ إِذَا أَرَدْنَاهُ أَن نَّقُولَ ... وَ الَّذِينَ هَاجَرُواْ فىِ اللَّهِ مِن بَعْدِ مَا ظُلِمُواْ ... وَ مَا أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ إِلَّا رِجَالًا ...» (11)


    آيه نخست در امر تكوين است؛ آيه بعد در رابطه با مهاجرت؛ و آيه سوم مربوط به نحوه ارسال پيامبران. ‏


    پر واضح است كه اين آيات از هم جدا نازل گشته سپس در نوشتار پى در پى ثبت ‏شده‏اند. (12)


    _________
    (1) مناهل العرفان، ج‏1، ص‏97-100.
    (2) بقره، 281.
    (3) بقره، 278.
    (4) بقره، 282.
    (5) الإتقان، ج‏1، ص‏87.
    (6) مائده، آيه 3.
    (7) ر.ك: التمهيد، ج‏1، ص‏128 و129.
    (8) برگرفته از درسنامه علوم قرآنی، جوان آراسته.
    (9) بقره، 281.
    (10)تفسير شبر، ص 83؛ تفسير ماوردى،ج 1، ص 282.
    (11)سوره نحل 43-40.
    (12)علوم قرآنی، محمد هادی معرفت.

    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۰۸/۳۰ در ساعت ۱۲:۳۷

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    آخرین آیه نازل شده کدام است؟


    پاسخ:

    در مورد آخرين آيه ‏اى كه نازل گشته است، اختلاف فراوانى وجود دارد.
    زرقانى در "مناهل العرفان"، ده قول در اين زمينه نقل كرده است.(1)
    برخى از اقوال عبارتند از:
    1. آيه: «وَ اتَّقُواْ يَوْمًا تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلىَ اللَّهِ ثُمَّ تُوَفىَ‏ كلُ‏ُّ نَفْسٍ مَّا كَسَبَتْ وَ هُمْ لَا يُظْلَمُون‏ »؛(2)؛ (به نقل از ابن عباس و ابى حاتم)
    2. آيه: «يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ وَ ذَرُواْ مَا بَقِىَ مِنَ الرِّبَواْ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِين‏»؛(3)؛ (به نقل از ابن عباس و ابن عمر)
    3. آيه: «يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ إِذَا تَدَايَنتُم بِدَيْنٍ إِلىَ أَجَلٍ مُّسَمًّى فَاكْتُبُوه‏»؛(4).
    سيوطى مى‏ گويد: ميان رواياتى كه اين سه آيه را به عنوان آخرين آيه ذكر نموده‏ اند، منافاتى وجود ندارد؛ زيرا اين آيات همه يك‏باره نازل شده‏ اند. همان گونه كه در ترتيب مصحف به دنبال هم هستند و داستان آن ها نيز يكى است. هر يك از راويان بعضى از اين آيات را آخرين آيه دانسته ‏اند كه در جاى خود صحيح است.(5)
    زرقانى در مناهل العرفان، آيه 281 بقره را آخرين آيه نازل شده مى‏ داند. وى مى ‏نويسد: "در روايت ابن عباس نقل شده پيامبر پس از نزول اين آيه فقط نه شب زندگى كرد."
    4. آيه: «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتمَْمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتىِ وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْاسْلَامَ دِينًا »؛ (6)
    يعقوبى گفته است: آخرين آيه، همين بوده است كه نزولش در غديرخم هنگام نصب على ‏بن ابى‏ طالب به امامت بوده ‏است.
    صاحب التمهيد، نظر يعقوبى را ترجيح مى ‏دهد؛ زيرا اين آيه، اعلامى براى به كمال رسيدن دين، و انذارى براى به پايان رسيدن وحى بوده است. وجه جمع ميان آيات پايانى سوره بقره و اين آيه اين است كه بگوييم آن آيات، آخرين آيات الاحكام بوده كه نازل شده، اما اين آيه آخرين آيات وحى بوده است(7).(8)
    در بسيارى از روايات آمده است: آخرين آيه كه بر پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله) نازل شد اين آيه‏ بود: «وَ اتَّقُواْ يَوْمًا تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلىَ اللَّهِ ثُمَّ تُوَفىَ‏ كلُ‏ُّ نَفْسٍ مَّا كَسَبَتْ وَ هُمْ لَا يُظْلَمُون‏ »(9).
    جبرئيل آن را نازل كرد و گفت: آن را در ميانه آيه ربا و آيه دين ـ پس از آيه شماره 280ـ از سوره بقره قرار دهد؛ و پس از آن پيامبر بيش از 21 روز و بنا بر قولى 7 روز ادامه‏ حيات نداد.( 10)

    نکته: (اشکال و جواب)

    برخى از نظر ادبى اشكال كرده گفته‏ اند، مصدر بودن (شروع شدن) آيه به ‏«واو» عاطفه، با نزول انفرادى آيه ‏سازش ندارد.
    ولى بايد توجه داشت - بر فرض صحت روايت - مصدر شدن آيه به‏ «واو» از آن جهت است تا تكمله آيه قبل قرار گيرد، گر چه با فاصله زمانى و به طور انفرادى نازل گرديده باشد.
    علاوه مصدر شدن‏ جمله ‏هاى بدون سابقه، به ‏«واو» در استعمالات عربى فراوان است، مانند:
    «و لقد امر على اللئيم يسبنى* فمضيت ثمة‏ قلت لا يعنينى‏».
    «و رب قائلة يوما بذى سلم* اين الطريق الى حمام منجاب‏».
    و در قرآن نيز فراوان يافت‏ مى‏ شود كه بر سر آياتى‏ «واو» آمده كه با آيات قبل رابطه ‏اى ندارند، مثلا: «إِنَّمَا قَوْلُنَا لِشىءٍ إِذَا أَرَدْنَاهُ أَن نَّقُولَ ... وَ الَّذِينَ هَاجَرُواْ فىِ اللَّهِ مِن بَعْدِ مَا ظُلِمُواْ ... وَ مَا أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ إِلَّا رِجَالًا ...»(11)
    آيه نخست در امر تكوين است؛ آيه بعد در رابطه با مهاجرت؛ و آيه سوم مربوط به نحوه ارسال پيامبران. ‏
    پر واضح است كه اين آيات از هم جدا نازل گشته سپس در نوشتار پى در پى ثبت ‏شده ‏اند.(12)

    _________
    (1) مناهل العرفان، ج ‏1، ص ‏97-100.
    (2) بقره/ 281.
    (3) بقره/ 278.
    (4) بقره/ 282.
    (5) الإتقان، ج ‏1، ص ‏87.
    (6) مائده/ 3.
    (7) ر.ك: التمهيد، ج ‏1، ص ‏128 و 129.
    (8) برگرفته از درسنامه علوم قرآنی، جوان آراسته، ص 125 و 126.
    (9) بقره/ 281.
    (10) تفسير شبر، ص 83؛ تفسير ماوردى،ج 1، ص 282.
    (11) نحل/ 43-40.
    (12) علوم قرآنی، محمد هادی معرفت، ص 77، پاورقی.


    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۰۸/۲۷ در ساعت ۱۹:۳۲ دلیل: همکار ویراستار تدوین

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  7. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود