صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا به نظر شما این کائنات با این عظمت مختص گروه خاصی است ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    15
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیا به نظر شما این کائنات با این عظمت مختص گروه خاصی است ؟




    سلام خدمت کلیه دوستان عزیز

    چند وقتی بود دیگر در خدمت دوستان نبودیم گفتیم سئوالی بپرسیم بلکه به آگاهی ما نیز اضافه گردد .

    قبل از اینکه درمورد سئوال صحبت کنم صلاح دیدم جهت آگاهی دوستان نسبت به دیدگاهم چند کلامی صحبت کنم اینجانب به هیچ عنوان بطور 100 در صد هیچ آگاهی و یا مذهبی رو رد و یا تایید نمیکنم لزوما در مورد مذاهب معتقدم وسیله ای هستند جهت بالابردن سطح آگاهی انسانها در تاریخهای گوناگون و مجددا معتقدم اسلام یکی از کاملترین این قوانین است در جهت رشد شعور کیهانی انسانها

    حالا برم سراغ سئوالم
    میخواستم بدونم به نظر دوستان آیا خداوند تمام این کائنات با این عظمت و بهشت خود را فقط برای مسلمین آفریده و تازه بین مسلمین هم فقط برای شیعیان آنهم این شیعیانی که ما داریم بیشترینشان و معتقدترینشان را در این سرزمین میبینیم

    یعنی مابقیه این انسانها همه در جهنم و طبقات پایین این کائنات سیر میکنند اگر اینطور باشد من که فکر میکنم الان اون بالا همه فرشته ها خوابندو همه جا تارعنکبوت بسته چون بعید میدونم
    ساکنین زیادی داشته باشد

    دوستان نظرات خود را بگوئید تا ما هم بهره مند شویم

    باشد که اراده او جاری گردد


    کارشناس بحث : پاسخگوي کلامي
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۰۸/۰۸ در ساعت ۱۶:۱۸


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    3,203
    صلوات
    10
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    96 روز 16 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط alirezahu نمایش پست
    سلام خدمت کلیه دوستان عزیز

    چند وقتی بود دیگر در خدمت دوستان نبودیم گفتیم سئوالی بپرسیم بلکه به آگاهی ما نیز اضافه گردد .

    قبل از اینکه درمورد سئوال صحبت کنم صلاح دیدم جهت آگاهی دوستان نسبت به دیدگاهم چند کلامی صحبت کنم اینجانب به هیچ عنوان بطور 100 در صد هیچ آگاهی و یا مذهبی رو رد و یا تایید نمیکنم لزوما در مورد مذاهب معتقدم وسیله ای هستند جهت بالابردن سطح آگاهی انسانها در تاریخهای گوناگون و مجددا معتقدم اسلام یکی از کاملترین این قوانین است در جهت رشد شعور کیهانی انسانها

    حالا برم سراغ سئوالم
    میخواستم بدونم به نظر دوستان آیا خداوند تمام این کائنات با این عظمت و بهشت خود را فقط برای مسلمین آفریده و تازه بین مسلمین هم فقط برای شیعیان آنهم این شیعیانی که ما داریم بیشترینشان و معتقدترینشان را در این سرزمین میبینیم

    یعنی مابقیه این انسانها همه در جهنم و طبقات پایین این کائنات سیر میکنند اگر اینطور باشد من که فکر میکنم الان اون بالا همه فرشته ها خوابندو همه جا تارعنکبوت بسته چون بعید میدونم
    ساکنین زیادی داشته باشد

    دوستان نظرات خود را بگوئید تا ما هم بهره مند شویم

    باشد که اراده او جاری گردد:rose:


    کارشناس بحث : پاسخگوي کلامي
    با سلام
    بهشت مخصوص گروه خاصی نیست مگر اینکه خودشون خودشون رو خاص بکنند
    یعنی همه اجازه داخل شدن به بهشت رو داشتند مگر اینکه با کارهاشون در دنیا این اجازه رو از خودشون بگیرن

    ثانیا فرشته ها (به جز فرشته های مقرب) اختیار ندارند که بگیرن بخوابن و محل زندگیشون رو تار عنکبوت بگیره و...

    اونها کاری رو میکنند که خدا میخواد
    شبی مجنون به لیلی گفت کِی معشوق بی همتا
    تو را عاشق شود پیدا ولی......

  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    15
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام خدمت شما دوست پاک باخته
    میشه بیشتر در مورد موارد خاص شدن بیشتر توضیح دهید
    تا بلکه ما هم بتونیم خاص شویم یعنی از نظر شما این بهشتی که قراره به خاطرش خاص شویم چگونه بدست میآید
    ممنونم اگر بیشتر توضیح دهید و ضمنا واضحتر و شفاف تر
    متشکرم دوست عزیز


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    684
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحیم

    نقل قول نوشته اصلی توسط alirezahu نمایش پست
    سلام خدمت کلیه دوستان عزیز

    چند وقتی بود دیگر در خدمت دوستان نبودیم گفتیم سئوالی بپرسیم بلکه به آگاهی ما نیز اضافه گردد .

    قبل از اینکه درمورد سئوال صحبت کنم صلاح دیدم جهت آگاهی دوستان نسبت به دیدگاهم چند کلامی صحبت کنم اینجانب به هیچ عنوان بطور 100 در صد هیچ آگاهی و یا مذهبی رو رد و یا تایید نمیکنم لزوما در مورد مذاهب معتقدم وسیله ای هستند جهت بالابردن سطح آگاهی انسانها در تاریخهای گوناگون و مجددا معتقدم اسلام یکی از کاملترین این قوانین است در جهت رشد شعور کیهانی انسانها

    حالا برم سراغ سئوالم
    میخواستم بدونم به نظر دوستان آیا خداوند تمام این کائنات با این عظمت و بهشت خود را فقط برای مسلمین آفریده و تازه بین مسلمین هم فقط برای شیعیان آنهم این شیعیانی که ما داریم بیشترینشان و معتقدترینشان را در این سرزمین میبینیم

    یعنی مابقیه این انسانها همه در جهنم و طبقات پایین این کائنات سیر میکنند اگر اینطور باشد من که فکر میکنم الان اون بالا همه فرشته ها خوابندو همه جا تارعنکبوت بسته چون بعید میدونم
    ساکنین زیادی داشته باشد

    دوستان نظرات خود را بگوئید تا ما هم بهره مند شویم

    باشد که اراده او جاری گردد:rose:

    عرض سلام و ادب خدمت همه دوستان گرامی

    تحلیل خلق بهشت و کسانی که وارد ان خواهند شد از دو بعد قابل بررسی است :
    1. پیشینی.
    2. پسینی.
    در تحلیل پیشینی می گوییم خداوند متعال کل کائنات و بهشت را برای تمام بندگانش خلق کرده است. و به مقتضای خدا بودنش از ورود هیچ کس به ان جلوگیری نمی کند. البته خداوند متعال راه خاصی را برای رسیدن به بهشت تعریف کرده است.
    درست مثل اینکه وقتی در مهرماه مدرسه ای باز می شود تمام همت و خواست دست اندرکاران ان مدرسه این است که همه دانش اموزان قبول بشوند و البته برای قبول شدن راهکار خاصی تعریف شده است.
    بر اساس رابطه تکوینی بین حقایق عالم جایگاه این راهکاری که برای رسیدن به بهشت باید ان را در پیش گرفت، درست ماننند رفتن به تهران است؛ همه ایرانیها هر وقت که دلشان بخواهد می توانند به تهران سفر کنند، ولی کسی که در راه تبریز حرکت می کند هر گز به تهران نخواهد رسید نه از این جهت که ورود به تهران برای او ممنوع است یا از این جهت که او نمی تواند وارد تهران شود بلکه از این جهت که راهی که او در پیش گرفته هر گز به تهران نمی رسد.
    پس خدا انگاه که بهشت را خلق میکرد ان را برای این خلق کرده بود که همه بندگانش را به انجا ببرد. و همچین بهشت خلق شده است تا همه بندگان خدا را در خود جای دهد.
    و از طرفی خدا همه بندگان را خلق کرده است تا انها را به بهشت برساند و البته همه انسانه هم خلق شده اند تا به بهشت بروند.
    ولی اینها همه درست مثل همان دانش اموزان هستند که به مدرسه امده اند تا به کلاس بالاتر بروند و مدرسه نیز ساخته شده است تا سال به سال دانش اموزان را بالاتر ببرد ولی رعایت عدالت بین دانش اموزان و همچنین مصلحتهایی که برای خود دانش اموز در نظر گرفته میشود (مانند دانش اندوزی استوار) اقتضی میکند که برای طی این مسیر راهکاری متناسب با همه شرایط تعریف شود.

    تحلیل پسینی.
    حال باید دید که واقعا چه کسانی در عمل به بهشت میرسند؟
    در ادبیات قرانی پیش نیاز های ورود به بهشت مسلمان یا شیعه بودن نیست؛ بلکه بر اساس ایات فراوانی از قران دو رکن اساسی برای ورود به بهشت لازم و نیاز است :

    الف : ایمان به خدای متعال.
    ب : عمل صالح.


    ویرایش توسط سید مهدی : ۱۳۸۹/۰۸/۱۱ در ساعت ۱۸:۴۲


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    684
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0




    الف : ایمان به خدای متعال.
    ب : عمل صالح.
    مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما كانُوا يَعْمَلُونَ (نحل/97)
    هر كس كار شايسته‏اى انجام دهد، خواه مرد باشد يا زن، در حالى كه مؤمن است، او را به حياتى پاك زنده مى‏داريم و پاداش آنها را به بهترين اعمالى كه انجام مى‏دادند، خواهيم داد.
    ایات فراوانی در قران کریم به این مضمون وجود دارد.
    بر همین اساس در جای دیگر قران کریم گستره واردین به بهشت را بسیار وسیع اعلام می کند :
    إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ الَّذِينَ هادُوا وَ النَّصارى‏ وَ الصَّابِئِينَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ عَمِلَ صالِحاً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ (62/ بقره)
    كسانى كه (به پيامبر اسلام) ايمان آورده‏اند، و كسانى كه به آئين يهود گرويدند و نصارى و صابئان [پيروان يحيى‏] هر گاه به خدا و روز رستاخيز ايمان آورند، و عمل صالح انجام دهند، پاداششان نزد پروردگارشان مسلم است و هيچ گونه ترس و اندوهى براى آنها نيست.
    در تحلیل ایمان و عمل صالح؛ می دانیم که تکالیف انسانی دارای شروطی عمومی هستند از جمله علم و قدرت بنابر این :
    خداوند متعال ایمانی را می خواهد که در تیر رس علم و قدرت شخص بوده است؛ به این معنی که چنانچه شخصی به علت جهل یا به علت عدم توان نتوانسته باشد رشد کند، به همان اندازه علم و توانش از او می خواهد.
    و همین طور عمل صالح.
    (البته چنانچه راه باز باشد؛ عدم تلاش برای به دست اوردن بهترینها و حرکت رو به جلو خودش عقاب دارد).

    از طرفی خداوند متعال از دو راه عمده یعنی عقل و وحی با انسان سخن گفته است. و قاعده عقلی قبح عقاب بلا بیان اقتضا میکند هر انسانی که عقل او راه به جایی نبرده است یا وحی به او نرسیده است؛ و عین حال به همان مقدار که عقلش فهمیده عمل کرده است؛
    عقابش جایز نباشد.
    بر این اساس دایره رحمت الهی محدوده وسیعی را شامل میشود. و همه کسانی که به علت عدم دسترسی وحی به بیراهه رفته اند را شامل میشود.

    و نکته دیگر اینکه بر اساس اموزه های دینی تعداد کسانی که جهنمی بودنشان همشیگی است بسیار اندک هستند و بسیاری از مردم بعد از انکه مدتی در جهنم بودند و ناخالصی های انها پاک شد در نهایت وارد بهشت خواهند شد.

    و اما نکته نهایی :
    با توجه به انچه که گفته شد پس چرا ما معتقدیم که در هر دوره ای تنها یک دین از سوی خدا مورد قبول خواند بود؟ مثلا بعد ز نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و اله و سلم؛ فقط اسلام دین الهی است؟
    در توضیح این بخش باید گفت : همانگونه که عملیاتی کردن دستورات عقلانی و وحیانی وظیفه انسانها است و در این زمینه شرایط علمی و توانایی انسنها لحاظ میشود؛
    ارایه دین و راه سعادت نیز از سوی خداوند متعال است و خداوند متعال در اینزمینه متناسب با خودش برای بشر راه و مسیر تعیین میکند. یعنی همیشه با توجه به مجموعه شرایط بهترین را ارائه می دهد و از همه مومنین می خواهد که در مسیر این بهترین قدم بردارند.
    و در مقابل هر بنده ای که با توجه به علم و اطلاع از اینکه خداوند به یهترین راضی است و در عین حال خودش دسترسی به این بهترین دارد؛ غیر ان را انتخاب می کند؛ به نوعی اعلام جنگ با خداوند متعال است.

    خلاصه :
    1. خدا بهشت را برای همه خلق کرده است. و همه را خلق کرده است که در نهایت به بهشت برسند.
    2. خدا برای رسیدن به بهشت راهی خاص را تعریف کرده است، این به این معنی نیست که بهشت به عده خاصی اختصاص یافته است بلکه غیر این راه به بهشت نمیرسد.
    3. خدا از دو راه (عقل و وحی ) با انسان سخن گفته است، و هر کس که به سخنش گوش کرده باشد به بهشت می رود.
    4. همه انسانها به یک باره وارد بهشت نمی شوند بلکه عده زیادی بعد از تصفیه شدن و زدوده شدن ناخالصی ها به بهشت وارد خواهند شد.
    5. اینکه خدا در هر عصری تنها یک دین را از مومنین می خواهد از این جهت است که در هر عصری با توجه به مجموعه شرایط بهترین یکی است. و خداوند از همه کسانی که که علم و توان ره یافتن به این بهترین را دارند می خواهد که داخل در ان شوند.




    ویرایش توسط سید مهدی : ۱۳۸۹/۰۸/۱۱ در ساعت ۱۸:۴۳


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۷
    نوشته
    213
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    39



    يا حق
    با سلام و ادب
    استاد گرامي/دراينجا سوالي برايم پيش امد كه چنانچه تكراري است يا در موضوع پراكندگي ايجاد مي كندممنون مي شوم به پاسخ راهنمايي كنيد تا موجب خدشه خاطر كاربران عزيز نگردم.
    چنانچه فردي در جهل باشد (1-بيمار باشدناتوان-2بيمار باشد كه توانش را ندانيم يا بدانيم و مورد ترحم باشد خصوصا به لحاظ عقلي3-در خانوادهاي كاملا لامذهب 4-در خانوادهاي كه مذهب هست اما عادتي بسياري از اركان رعايت نمي شود هرچند برخي انجام مي گردد-5-تحت شرايطي با توجه به شرايط و تدبير ان و با توجه به مصلحت انديشي و يا با توجه به حالتي از ميل كه در خود مي بيند علاوه بر اجبار با وجود ايمان اوردن مجبور به عدم رعايت برخي از اركان دستوري گردد6-با وجود ايمان هنوز به درجه اي از كمال نرسيده كه برخي اركان را رعايت نمايد7-با وجود ايمان علاوه بر شرايط ممكن است به سبب عادت يا ميل پنهاني در برابر برخي اركان دستوري مقاومت كند8-ظريفترين حالت اينكه ببيند همين اسلامي كه اورده به جهت عدم عمق خودد ارد باعث كفر وي مي گردد در يك جنبه ديگر /تكليفش براي بهشت چيست؟
    به نظرم مي رسد با موضوع اصلي نا منطبق و گوشه اي به اين نوع توضيحات جنابعالي دارد .پيشاپيش عذر مرا لطفا بپذيريد
    شاد باشيد در سايه حضرت دوست كه به باور هر چه كه داريم و هست از اوست
    بعدحق ديگر مني نماند...



    هذا من فضل ربي،فقط فقط و فقط


    :salavat10:



    اي لوليان اي لوليان يك لوليي ديوانه شد ...
    طشتش فتاد از بام ما نك سوي مجنونخانه شد


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    684
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحیم

    سلام و عرض ادب

    نقل قول نوشته اصلی توسط خداداد نمایش پست
    يا حق
    با سلام و ادب
    استاد گرامي/دراينجا سوالي برايم پيش امد كه چنانچه تكراري است يا در موضوع پراكندگي ايجاد مي كندممنون مي شوم به پاسخ راهنمايي كنيد تا موجب خدشه خاطر كاربران عزيز نگردم.
    چنانچه فردي در جهل باشد (1-بيمار باشدناتوان-2بيمار باشد كه توانش را ندانيم يا بدانيم و مورد ترحم باشد خصوصا به لحاظ عقلي3-در خانوادهاي كاملا لامذهب 4-در خانوادهاي كه مذهب هست اما عادتي بسياري از اركان رعايت نمي شود هرچند برخي انجام مي گردد-5-تحت شرايطي با توجه به شرايط و تدبير ان و با توجه به مصلحت انديشي و يا با توجه به حالتي از ميل كه در خود مي بيند علاوه بر اجبار با وجود ايمان اوردن مجبور به عدم رعايت برخي از اركان دستوري گردد6-با وجود ايمان هنوز به درجه اي از كمال نرسيده كه برخي اركان را رعايت نمايد7-با وجود ايمان علاوه بر شرايط ممكن است به سبب عادت يا ميل پنهاني در برابر برخي اركان دستوري مقاومت كند8-ظريفترين حالت اينكه ببيند همين اسلامي كه اورده به جهت عدم عمق خودد ارد باعث كفر وي مي گردد در يك جنبه ديگر /تكليفش براي بهشت چيست؟
    به نظرم مي رسد با موضوع اصلي نا منطبق و گوشه اي به اين نوع توضيحات جنابعالي دارد .پيشاپيش عذر مرا لطفا بپذيريد
    شاد باشيد در سايه حضرت دوست كه به باور هر چه كه داريم و هست از اوست
    بعدحق ديگر مني نماند...
    همون طور که می دونید در مورد بحث اعمال انسانی و رابطه ان با بهشت و جهنم؛ ظرافتهای خاصی نهفته است.

    به عنوان مثال گاهی از انجام ترک یک عمل صحبت میشود؛ و در بحث نتیجه ان عمل دو رویکرد در پیش گرفته میشود :
    الف : ان عمل ثواب ندارد.
    ب : ان عمل گناه ندارد.
    ج : گناه است و ثواب ندارد.
    د: ثواب دارد و گناه نیست.
    مثلا کارمندی که به خاطر مرخصی استعلاجی سر کار نمی رود؛ جریمه نمیشود ولی در عین حال حقوق هم به او پرداخت نمی شود.
    از طرفی بحث جبران است؛ مثلا همین کارمند می تواند با اضافه کاری کسری حقوق خود را جبران کند.

    نکته دیگر همانطور که قبلا هم عرض شد ما هرگز نمی توانیم در مورد اشخاص نظر بدهیم حتی در مورد بهشتی یا جهنمی خود مان نیز نمی توانیم نظر بدهیم. فقط می توانیم با شناخت راه ها و مسیر ها برای قرار گرفتن در مسیر بهشت و دوری از مسیر جهنم تلاش کنیم.

    بنابر این بحث تشخیص بهشتی یا جهنمی بودن در مورد اشخاص فقط با خداوند متعال است.

    نقل قول نوشته اصلی توسط خداداد نمایش پست
    يا حق
    (1-بيمار باشدناتوان-2بيمار باشد كه توانش را ندانيم يا بدانيم و مورد ترحم باشد خصوصا به لحاظ عقلي
    این افراد چنانچه به همان مقدار توانشان تلاش کرده باشند؛ متناسب با توانشان پاداش داده میشوند؛ و متناسب با ناتوانیشان مورد ترحم قرار می گیرند.
    مثلا کسی که در امتحان از ده نمره هشت میگیرد هرگز با کسی که از بیست چهارده میگیرد مقایسه نمیشود.

    نقل قول نوشته اصلی توسط خداداد نمایش پست
    3-در خانوادهاي كاملا لامذهب 4-در خانوادهاي كه مذهب هست اما عادتي بسياري از اركان رعايت نمي شود هرچند برخي انجام مي گردد
    انسان موجودی است محدود و متاثر از فضای پیرامون؛ و هر گز نمی توان تاثیر محیط ( از رحم گرفته تا خانواده و مدرسه و جامعه و ... ) بر اندیشه ای انسان را انکار کرد.
    ولی بحث اینجاست که محیط هرگز انسان را به حد جبر نمی رساند بنابراین با توجه به همان روزنه ای که باز است هر مقدار تلاش صورت گیرد ملاک همان خواهد بود.

    نقل قول نوشته اصلی توسط خداداد نمایش پست
    5-تحت شرايطي با توجه به شرايط و تدبير ان و با توجه به مصلحت انديشي و يا با توجه به حالتي از ميل كه در خود مي بيند علاوه بر اجبار با وجود ايمان اوردن مجبور به عدم رعايت برخي از اركان دستوري گردد
    از انجا که انسانها در دنیا با حالات و موقعیتهای مختلفی مواجه هستند؛ از دیدگاه الهی بهترین حالت ان است که انسانها مبتنی بر دانش و توان خود در هر موقعیتی بهترین تصمصمها را اتخاذ کنند.
    بنابر این چنانچه برای به دست اوردن مصلحت اندیشی از دانش و توانش درست بهره گرفته باشد ماجور است.

    نقل قول نوشته اصلی توسط خداداد نمایش پست
    6-با وجود ايمان هنوز به درجه اي از كمال نرسيده كه برخي اركان را رعايت نمايد
    در ادبیات الهی توان دانش متناسب با تکلیف فعلی در نظر گرفته میشود. اگر کسی از ان جهت که کمال در ایمان ندارد برخی ارکان را عمل نمیکند؛ تکلیف فعلی او تلاش برای کمال ایمان است بنابر این شرط دانش و توان نسبت به تکلیف فعلی لحاظ میشود. بنابر این اگر توان و دانش کامل کردن ایمان را داشته و انجام نداده مواخذه میشود و اگر نداشته مواخذه نمیشود نه بر عدم کمال و نه بر ارکان.

    نقل قول نوشته اصلی توسط خداداد نمایش پست
    7-با وجود ايمان علاوه بر شرايط ممكن است به سبب عادت يا ميل پنهاني در برابر برخي اركان دستوري مقاومت كند
    در این مرحله ملاک بکار بستن دانش و تلاش برای از بین بردن عادت و میل پنهانی تکلیف است.

    نقل قول نوشته اصلی توسط خداداد نمایش پست
    8-ظريفترين حالت اينكه ببيند همين اسلامي كه اورده به جهت عدم عمق خودد ارد باعث كفر وي مي گردد در يك جنبه ديگر /تكليفش براي بهشت چيست؟
    اگر منظور عدم عمق اسلام باشد؛ کسی که بتواند بین خودش و خدایش اثبات کند که من ایین و مرامی عمیق تر از اسلام را یافته ام موظف است به همان روی بیاورد.
    و اگر منظور عدم عمق درک شخص نسبت به اسلام است؛ دانش و وتوان در راستای عمیق کردن ادراک تکلیف اوست.

    یک نکته و یک مثال راهگشا :
    نکته :
    اگر یک چینی یا یک سرخ پوست غیر مسلمان یا غیر مومن د رروز قیامت بگوید خدایا من نحوه انجام دادن اعمال دینی را بلد نبودم؛ ایا عذرش پذیرفته است؟
    جواب : همانطور که گفتیم ملاک در ثواب و عقاب تکلیف فعلی است. بنابر این چنانچه این شخص توان و دانش خود را برای به دست اوردن حقیقت بکار برده و به دستورات دینی نرسیده است عذرش قبول است. و الا نسبت به عدم تلاش برای یافتن احکام دینی مواخذه خواهد شد.

    مثال :
    اگر یک ژیان با یک ماکسیما در مسابقه ای شرکت کنند؛ چنانچه خط پاین هر یکی باشد قطعا خلاف عدل است. ولی اگر تفاوت سرعت آن دو را محاسبه کنیم و اگر سرعت ماکسیما 5 برابر ژیان است؛ خط پایانش نیز 5 برابر ژیان باشد دیگر ظلم نخواهد بود.

    خط پایان و حد نساب ورود به بهشت برای همه انسانها بسته به توان و دانش انها محاسبه میشود.
    ویرایش توسط سید مهدی : ۱۳۸۹/۰۸/۲۶ در ساعت ۱۷:۵۳


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    15
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام خدمت استاد گرامی
    میخواستم تقاضا کنم استاد مقداری بیشتر درباره جمله زیر توضیح فرمایند تا بلکه ما هم متوجه بشیم که ملاک این سنجش که بین ما خدا میباشد چیست تا ما هم آگاهیمان را در این رابطه بگذاریم تا متوجه شویم عمیق تر از اسلام است یا داریم به بیراهه میرویم

    متشکرم

    اگر منظور عدم عمق اسلام باشد؛ کسی که بتواند بین خودش و خدایش اثبات کند که من ایین و مرامی عمیق تر از اسلام را یافته ام موظف است به همان روی بیاورد.


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    684
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحیم

    نقل قول نوشته اصلی توسط alirezahu نمایش پست
    با سلام خدمت استاد گرامی
    میخواستم تقاضا کنم استاد مقداری بیشتر درباره جمله زیر توضیح فرمایند تا بلکه ما هم متوجه بشیم که ملاک این سنجش که بین ما خدا میباشد چیست تا ما هم آگاهیمان را در این رابطه بگذاریم تا متوجه شویم عمیق تر از اسلام است یا داریم به بیراهه میرویم :motehayer:

    متشکرم

    ""اگر منظور عدم عمق اسلام باشد؛ کسی که بتواند بین خودش و خدایش اثبات کند که من ایین و مرامی عمیق تر از اسلام را یافته ام موظف است به همان روی بیاورد.""
    سلام علیکم وقتتون بخیر

    اجازه بدید سیر بحث رو مرور کنیم :

    دوستمون فرموده بودند :

    نقل قول نوشته اصلی توسط خداداد نمایش پست
    8-ظريفترين حالت اينكه ببيند همين اسلامي كه اورده به جهت عدم عمق خودد ارد باعث كفر وي مي گردد در يك جنبه ديگر /تكليفش براي بهشت چيست؟
    من هم سعی کردم عرضم رو خیلی خلاصه مطرح کنم :

    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی کلامی نمایش پست
    اگر منظور عدم عمق اسلام باشد؛ کسی که بتواند بین خودش و خدایش اثبات کند که من ایین و مرامی عمیق تر از اسلام را یافته ام موظف است به همان روی بیاورد.
    و اگر منظور عدم عمق درک شخص نسبت به اسلام است؛ دانش و وتوان در راستای عمیق کردن ادراک تکلیف اوست.
    و در نهایت درخواست توضیح از شما :

    نقل قول نوشته اصلی توسط alirezahu نمایش پست
    با سلام خدمت استاد گرامی
    میخواستم تقاضا کنم استاد مقداری بیشتر درباره جمله زیر توضیح فرمایند تا بلکه ما هم متوجه بشیم که ملاک این سنجش که بین ما خدا میباشد چیست تا ما هم آگاهیمان را در این رابطه بگذاریم تا متوجه شویم عمیق تر از اسلام است یا داریم به بیراهه میرویم :motehayer:

    متشکرم

    اگر منظور عدم عمق اسلام باشد؛ کسی که بتواند بین خودش و خدایش اثبات کند که من ایین و مرامی عمیق تر از اسلام را یافته ام موظف است به همان روی بیاورد.
    ملاک سنجشی که بین ما و خداوند متعال وجود دارد همان است که در احادیث و روایات به عنوان حجتهای الهی به ان اشاره شده است :

    قال الصادق علیه السلام :

    یا هشام إن لله علی الناس حُجَّتین حجۀ ظاهرۀ و حجۀ باطنۀ فامّا الظاهرۀ فالرسل و الأنبیاء و الأئمۀ و اما الباطنۀ فالعقول.
    ای هشام خدا دو حجت بر مرد دارد یکی ظاهر و یکی باطنی است؛ حجت ظاهری پیامبران و ائمه و حجت باطنی عقل انسان است.

    بنابر این همانطور که خدا با دو حجت انسانها را محک میزند؛ در مقابل انسانها نیز با همین دو حجت در پیشگاه خداوند متعال حاضر خواهند شد.

    یعنی انسانی که به دستور حجت ( رسل و عقل ) عمل کرده از خدا مستحق پاداش است. و در مقابل کسی که عمل نکرده است مستحق جزا و کیفر است.

    به عبارتی ملاک اصلی تطابق و عدم تطابق با حق و حقانیت است.
    و راه شناخت حق و حقانیت عقل است و وحی ( رسل).

    حالا اگر کسی اعمال نادرستش ناشی از عدم درک نسبت به اموزه های دینی باشد؛ ان تکلیفی که فعلا بر عهده اوست و باید عقل و وحی را برای عمل به ان به کار ببندد بالا بردن عمق و درک نسبت به آن آموزه ها است.

    و اگر بتواند در پیشگاه خداوند متعال اثبات کند که من عقل و وحی را در این راستا به کار بردم خدا به او پاداش کامل می دهد ولی اگر به کار نبرده باشد شایسته ثواب نیست.

    و همچنین برای کسانی که راهی غیر از اسلام در پیش گرفته اند اگر بتوانند اثبات کنند که ما عقل و وحی را بکار بستیم و به غیر اسلام رسیدیم خدا اگر انها می پذیرد ولی اگر از عقل و وحی درست استفاده نکرده باشند مواخذه خواهند شد.


    ویرایش توسط سید مهدی : ۱۳۸۹/۰۹/۰۲ در ساعت ۱۸:۱۶


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    15
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام خدمت استاد عزیز از اینکه جواب دادید متشکرم
    ولی یک سئوال دیگه برای من درست شده که از شما میپرسم
    شما فرمودید اگر بتوانید به خدا اثبات کنید که شما با عقل و وحی به این نتیجه رسیده اید که راحتان صحیح است میتوانید آنرا انجام دهید و خدا شما رو مواخذه نمیکند
    خوب خیلی عالیه ولی به نظر من شما یک چندتا چیزو در نظر نگرفتید :

    اول اینکه ما چگونه به خدایی که همه چیزهارو میداند باید چیزی رو ثابت کنیم
    شما قطعا اینو میدانید که خدا احتیاج به اثبات ما ندارد و ضمنا ما با این اعدله ای که الان همگان میدانند نمیتوانیم اینکار رو بکنیم
    مگر اینکه شما راهی بلد باشید
    دوم اینکه خوشحالم این مطلب رو از شما میشنوم چون فکر میکنم از دید یک انسان مذهبی این دیدگاه خیلی روشنفکرانه است زیرا همان طور که میدانید اسلام دین تسلیم است و اینکه شما بالاخره حتی یک راه پیشنهاد کردید برای اینکه شاید انسانی هم باشد که بتواند به غیر از دین اسلام با یک آگاهی دیگر در پیشگاه خدا قرار بگیرد و به خدای خود هم بتواند ثابت کند که راهش درست بوده است
    در هر صورت من این دیدگاه رو میپسندم هر چند شاید خودتان نیز آنرا قبول نداشته باشید

    شما در جایی فرمو دین منظور از عقل و وحی رسل است
    آیا منظور شما از اثبات به خداوند استفاده از رسولان است یا نه همین عقل خودمان ودریافتهای درونی خودمان
    چون من فکر میکنم وحی چیزی جز یک دریافت درونی نیست
    ممنون فعلا بیشتر از این سرتان را درد نمی آورم بقیه آن باشد بعد از جواب شما

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود