جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اصول خبرنگاری در قرآن

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    117
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    اصول خبرنگاری در قرآن




    در قرآن شرایط و اصولی برای خبرنگاری ذکر شده است ؟ به بیان دیگر خبرنگار خوب کیست و چه خصوصیاتی دارد ؟


    کارشناس بحث : پاسخگوي مباحث قرآني

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۰۸/۰۸ در ساعت ۲۲:۱۹


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط مجذوب نمایش پست
    در قرآن شرایط و اصولی برای خبرنگاری ذکر شده است ؟ به بیان دیگر خبرنگار خوب کیست و چه خصوصیاتی دارد ؟:gig:


    کارشناس بحث : پاسخگوي مباحث قرآني



    سلام بر شما،
    خبرنگاری به شیوه نوین، یک پدیده جدید است و طبعا به این معنا در قرآن نیامده و موضوع آیات کریمه هم نیست اما اگر منظور شما هرگونه إخبار و خبر دادن از یک حادثه یا رویداد است (در هر قالب و شیوه ای که صورت گیرد)، در این صورت چون در قرآن از این گونه خبر دادنها زیاد آمده، می توان درباره چگونگی إخبار از یک حادثه و رویداد نکاتی را ذکر نمود.

    ابتدا منظور خود را روشن تر بیان فرمایید تا بعد به پاسخی مناسب برسیم.

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۸۹/۰۸/۰۹ در ساعت ۰۲:۴۹
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    4,737
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 18 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    307



    هدهد، سمبل خبرنگاري در قرآن


    حجت‌الاسلام حميد محمدي مشاورقرآني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي:

    هدهد، سمبل خبرنگاري در قرآن
    نظام ارتباط ديني را حقيقت‌مداري شكل مي‌دهد و خبرنگاران در اين عرصه نقش مهمي برعهده دارند. با توجه به آياتي از قرآن كريم و همچنين داستان حضرت سليمان(ع)، اصل مديريت فرهنگي تفقد و جويا شدن از احوال كساني است كه در جوامع كاري حضور ندارند.

    خبرنگاران بايد از ساير افراد، مديران و سازمان‌هاي مافوق خودشان نسبت به مسائل اطراف مسلط‌‌تر و داراي اطلاعات بيشتري
    باشند. همچنين مكث غيربعيد نيز از ويژگي‌هاي مهم هر خبرنگار است؛ يعني خبرنگار در فضاي ديني اگر به موضوعي خاص احاطه پيدا كند آن‌را شجاعانه سريع و بدون مكث به مجموعه غيرمطلع خودش، با منبع و مكاني مشخص اعلام مي‌كند.
    حجت‌الاسلام محمدي با اشاره به آيه شريفه: "وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ حَتَّى نَعْلَمَ الْمُجَاهِدِينَ مِنكُمْ وَالصَّابِرِينَ وَنَبْلُوَ أَخْبَارَكُمْ؛ و البته شما را مى‏آزماييم تا مجاهدان و شكيبايان شما را باز شناسانيم و گزارش‌هاى [مربوط به] شما را رسيدگى كنيم"، اظهار كرد: اخبار شما در دو زمينه مرتبط با خود و جامعهآزمون مي‌شود تا ببينيم به وجود آورنده آسيب‌‌هاي اجتماعي هستيد يا آن‌ها را از بين مي‌بريد.
    وي با بيان اين‌كه عرصه خبررساني بسيار عرصه حساس و لغزنده‌اي است، پنج ويژگي را براي هر خبرنگار برشمرد و افزود: حق‌گويي، سودمندي و مفيد بودن، احترام به مخاطب، پرهيز از شايعه‌پراكني و خودداري از تجسس از مهم‌ترين ويژگي‌هاي يك خبرنگار است كه در قرآن نيز به آن‌ها تأكيد شده است.
    مشاور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در امور قرآني گفت: نقش‌آفريني در عرصه هدايت انسان‌ها، روان و سليس بودن و عين‌اليقين بودن از ديگر ويژگي‌هاي ريز و اساسي خبر است. تجسس زمينه‌ساز غيبت است. افراد به شخصيت‌شان در جوامع زنده هستند، سعي نكنيد با تمسخر، گذاشتن القاب زشت، گمان سوء و در نهايت اظهار گمان، شخصيت‌ها را لِه كنيد، بلكه با بصيرت كافي مانع وقوع اين امور شويد.

    ویرایش توسط كبوتر دل : ۱۳۸۹/۰۸/۰۹ در ساعت ۱۳:۰۳


    قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:
    أوصاني ربي بتسع أوصيكم بها
    أوصاني بالأخلاص في السر والعلانية
    العدل في الرضا والغضب
    القصد في الفقر والغنى
    أن اعطي من حرمني
    أصل من قطعني
    أعفو عمن ظلمني
    أن يكون نطقي ذكراً
    أن يكون صمتي فكراً
    ونظري عبراً


    [SIGPIC][/SIGPIC]


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    ویژگی ها و نکاتی در باب خبر دادن یک رویداد و پذیرش آن از منظر قرآن (مقدمه)




    همانطور که در پست پیشین عرض نمودم، خبرنگاری به سبک جدید، یک رویداد و پدیده نوین است که با ظهور رسانه های جمعی مانند رادیو، تلویزیون، روزنامه، مجله، اینترنت و مانند آن معنا و مفهوم پیدا نموده و افرادی در زمینه اطلاع رسانی از رویدادها و پدیده هایی که به نوعی در زندگی افراد جامعه تأثیر دارد یا به گونه ای جلب توجه می کند، فعالیت نموده و پس از جمع آوری این اخبار، آنها را به صورت نوشتاری، دیداری یا شنیداری به دیگران منتقل می کنند.

    روشن است که چنین پدیده نوینی (که به نوعی گسترش و اهمیت آن، مولود همان رسانه های جمعی است)، در آیات کریمه قرآن مطرح نشده و اصلا موضوع آیاتی که به هدف تزکیه و تعلیم بشر آمده نیست:

    هُوَ الَّذي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولاً مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ إِنْ كانُوا مِنْ قَبْلُ لَفي ضَلالٍ مُبينٍ (جمعه/2)
    و كسى است كه در ميان جمعيت درس نخوانده رسولى از خودشان برانگيخت كه آياتش را بر آنها مى‏ خواند و آنها را تزكيه مى ‏كند و به آنان كتاب (قرآن) و حكمت مى ‏آموزد هر چند پيش از آن در گمراهى آشكارى بودند

    اما آنچه که در این باب می توان از آیات قرآن بهره گرفت، شیوه های خبر دادن از یک رویداد و شرایط پذیرش و پخش یک خبر است و این یک امر طبیعی در بین انسان ها بوده و از همان اوان تا کنون، بشر با این مطلب (خبر دادن و خبر گرفتن و راههای آن و شیوه های پذیرش اخبار و مانند آن) آشنا بوده و در آیات کریمه قرآن هم در این باره اشارات مختلفی می توان یافت لذا نکاتی که در ادامه از آیات کریمه قرآن ذکر می شود، با عنوانی مانند «ویژگی ها و نکاتی در باب خبر دادن یک رویداد و پذیرش آن از منظر قرآن» یا عناوینی از این قبیل، قابل انطباق است و از این منظر ذکر می شود که البته بخشی از این نکات، در خبرنگاری هم مؤثر و قابل استفاده است.

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۸۹/۰۸/۱۰ در ساعت ۲۰:۰۸
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    ویژگی ها و نکاتی در باب خبر دادن یک رویداد و پذیرش آن از منظر قرآن 1




    اولین شاهد مثالی که در این باب ممکن است به ذهن قرآن پژوهان خطور نماید، داستان هدهد است که در سوره نمل آمده. با ذکر آیات مربوط به آن، نکاتی که در این باب قابل اشاره است را ذکر می کنیم:

    وَ تَفَقَّدَ الطَّيْرَ فَقالَ ما لِيَ لا أَرَى الْهُدْهُدَ أَمْ كانَ مِنَ الْغائِبينَ (نمل/20)
    لَأُعَذِّبَنَّهُ عَذاباً شَديداً أَوْ لَأَذْبَحَنَّهُ أَوْ لَيَأْتِيَنِّي بِسُلْطانٍ مُبينٍ (21)
    فَمَكَثَ غَيْرَ بَعيدٍ فَقالَ أَحَطْتُ بِما لَمْ تُحِطْ بِهِ وَ جِئْتُكَ مِنْ سَبَإٍ بِنَبَإٍ يَقينٍ (22)
    إِنِّي وَجَدْتُ امْرَأَةً تَمْلِكُهُمْ وَ أُوتِيَتْ مِنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ وَ لَها عَرْشٌ عَظيمٌ (23)
    وَجَدْتُها وَ قَوْمَها يَسْجُدُونَ لِلشَّمْسِ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَ زَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطانُ أَعْمالَهُمْ فَصَدَّهُمْ عَنِ السَّبيلِ فَهُمْ لا يَهْتَدُونَ (24)
    أَلاَّ يَسْجُدُوا لِلَّهِ الَّذي يُخْرِجُ الْخَبْ‏ءَ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ يَعْلَمُ ما تُخْفُونَ وَ ما تُعْلِنُونَ (25)
    اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظيمِ (26)
    قالَ سَنَنْظُرُ أَ صَدَقْتَ أَمْ كُنْتَ مِنَ الْكاذِبينَ (27)
    اذْهَبْ بِكِتابي‏ هذا فَأَلْقِهْ إِلَيْهِمْ ثُمَّ تَوَلَّ عَنْهُمْ فَانْظُرْ ما
    ذا يَرْجِعُونَ (28)
    قالَتْ يا أَيُّهَا الْمَلَأُ إِنِّي أُلْقِيَ إِلَيَّ كِتابٌ كَريمٌ (29)
    إِنَّهُ مِنْ سُلَيْمانَ وَ إِنَّهُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ (30)
    أَلاَّ تَعْلُوا عَلَيَّ وَ أْتُوني‏ مُسْلِمينَ (31)
    و [سليمان‏] جوياى پرندگان شد [و هدهد را در ميان پرندگان بارگاهش نيافت‏] پس گفت: مرا چه شده كه هدهد را نمى ‏بينم [آيا هست و او را نمى‏بينم‏] يا از غايبان است؟ (20)
    قطعاً او را عذابى سخت خواهم كرد يا [براى عبرت ديگر پرندگان‏] او را سر مى ‏برم، يا بايد [براى غايب بودنش‏] دليلى روشن برايم بياورد (21)
    پس [هدهد] زمانى نه چندان دور درنگ كرد [و با شتاب بازگشت،] پس گفت: [اى سليمان!] من به چيزى آگاهى يافته ‏ام كه تو به آن آگاهى نيافته ‏اى، و [من‏] از [سرزمين‏] سبا خبرى مهم و يقينى برايت آورده‏ام (22)
    به راستى من زنى را يافتم كه بر آنان حكومت مى ‏كند، و از هر چيزى [كه از وسايل و لوازم حكومت و قدرت است‏] به او داده‏اند و تختى بزرگ دارد (23)
    او و قومش را يافتم كه به جاى خدا براى خورشيد سجده مى‏ كنند و شيطان، اعمال [زشتشان‏] را براى آنان آراسته و در نتيجه آنان را از راه [حق‏] بازداشته است به اين سبب هدايت نمى ‏يابند (24)
    [و شيطان آنان را اين‏گونه فريب داده‏] تا براى خدا سجده نكنند، همان كه نهان در آسمان‏ها و زمين را بيرون مى‏آورد و آنچه را پنهان مى‏داريد و آنچه را آشكار مى‏كنيد، مى‏داند (25)
    خداى يكتا كه معبودى جز او نيست، پروردگار عرش بزرگ است (26)
    [سليمان به هدهد] گفت: به زودى [درباره ادعايت‏] تأمل و بررسى مى ‏كنم كه آيا راست گفته‏اى يا از دروغگويانى (27)
    اين نامه مرا ببر و به سوى آنان بيفكن، سپس به دور از ديدگان آنان خود را كنارى بگير و بنگر چه پاسخى ‏مى ‏دهند؟ (28)
    [ملكه سبا پس از آگاهى از مضمون نامه‏] گفت: اى سران و اشراف! همانا نامه ‏اى نيكو و با ارزشى به سوى من افكنده ‏اند (29)
    يقيناً اين نامه از سوى سليمان است و سرآغازش به نام خداى رحمان و رحيم است (30)
    و [مضمونش اين است كه‏] بر من برترى مجوييد و همه با حالت تسليم نزد من آييد. (31)

    در ادامه به نکاتی که مرتبط با موضوع پیشگفته است، اشاره می کنیم:

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۸۹/۰۸/۱۱ در ساعت ۰۶:۲۱
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  7. تشکر


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    ویژگی ها و نکاتی در باب خبر دادن یک رویداد و پذیرش آن از منظر قرآن 2




    1- نظارت دقيق بر حضور و غياب نيروها، در كارهاى تشكيلاتى يك ضرورت است، همان گونه كه تخلّف بى‏دليل از مقررات و ترك كردن پست خود، گناه نابخشودنى است. نظم کاری در نیروهایی که به نوعی وظیفه خبررسانی را بر عهده دارند، از اهمیت قابل توجهی برخوردار است: «أَمْ كانَ مِنَ الْغائِبِينَ»

    2- سير و سياحت، كليد كسب اطلاعات جديد است: «احط»

    3- آزادى بيان، يكى از ويژگى‏ هاى حكومت صالحان است: «أَحَطْتُ بِما لَمْ تُحِطْ بِهِ»

    4- علم و دانايى، به سن و جنس و شكل ربطى ندارد: «أَحَطْتُ بِما لَمْ تُحِطْ» بزرگان و مسئولان حكومت نبايد منبع اطلاعات خود را در افراد يا گروه‏ هاى خاصّى منحصر كنند. (هدهد براى سلطان گزارش دارد): «أَحَطْتُ جِئْتُكَ»

    5- در گزارش‏ها، اخبار قطعى و تأييد شده را بگوييد: «بِنَبَإٍ يَقِينٍ»

    6- وجود افراد يا سازمانى براى خبرگيرى از خارج از منطقه‏ى حكومتى لازم است. (البتّه نه براى جاسوسى، بلكه براى دعوت و ارشاد يا آمادگى دفاعى): «مِنْ سَبَإٍ»

    7- آنچه در خبر مهم است، قطعى بودن آن: «بِنَبَإٍ يَقِينٍ» 30 مسئولان حكومت، تنها بر خبرهاى قطعى تكيه كنند. «بِنَبَإٍ يَقِينٍ»

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۸۹/۰۸/۱۱ در ساعت ۰۶:۲۷
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  9. تشکر


  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    ویژگی ها و نکاتی در باب خبر دادن یک رویداد و پذیرش آن از منظر قرآن 3





    8- در گزارش ‏ها، اصل خبر را بگوييد و تحليل و برداشت را به اهلش واگذار كنيد: «إِنِّي وَجَدْتُ ... فَهُمْ لا يَهْتَدُونَ»: (آنچه هدهد گزارش داد صحيح بود، ولى آن جا كه تحليل كرد خلاف گفت، زيرا قوم سبأ هدايت شدند)

    9- زودباورى اشتباه است، همانطور که ردّ كردن حرف ديگران نيز بدون دليل نیز کار صحیحی نیست: «سَنَنْظُرُ» (در مورد مسايل مهم، به يك گزارش اعتماد نكنيد.)

    10- ادّعا و تبليغات ديگران، ما را از تحقيق باز ندارد: (هدهد ادّعا كرد: خبر من يقينى است، ولى سليمان گفت: ما بايد بررسى كنيم) «سَنَنْظُرُ»

    11- تحقيق كردن، مخصوص گزارش‏هاى شخص فاسق نيست بلكه هنگام شك نيز تحقيق و بررسى لازم است: «سَنَنْظُرُ»

    12- نه تصديق، نه تكذيب، بلكه تحقيق: «سَنَنْظُرُ أَ صَدَقْتَ أَمْ كُنْتَ مِنَ الْكاذِبِينَ»

    13- نقاط مثبت را قبل از نقاط منفى بازگو كنيد: «أَ صَدَقْتَ أَمْ ...»

    14- با يك راستگويى در گروه صادقين قرار نمى‏ گيريم، ولى با يك دروغ جزو دروغگويان مى‏ شويم. ( «صَدَقْتَ» به صورت فعل ولى «الْكاذِبِينَ» به صورت اسم فاعل آن هم با كلمه‏ى «كُنْتَ» آمده است). در خبر رسانی از نشر اخبار کاذب خودداری نماییم، و الا اعتماد عمومی را از دست خواهیم داد. آنچه که مهم است اخباریست که صحیح باشد و صادقانه در اختیار اقشار مربوطه قرار گیرد.
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۸۹/۰۸/۱۱ در ساعت ۰۶:۲۹
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  11. تشکر


  12. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    ویژگی ها و نکاتی در باب خبر دادن یک رویداد و پذیرش آن از منظر قرآن 4




    وَ جاءَ رَجُلٌ مِنْ أَقْصَى الْمَدينَةِ يَسْعى‏ قالَ يا مُوسى‏ إِنَّ الْمَلَأَ يَأْتَمِرُونَ بِكَ لِيَقْتُلُوكَ فَاخْرُجْ إِنِّي لَكَ مِنَ النَّاصِحينَ (قصص/20)
    (در اين هنگام) مردى با سرعت از دورترين نقطه شهر [مركز فرعونيان‏] آمد و گفت: «اى موسى، اين جمعيّت براى كشتن تو به مشورت نشسته ‏اند. فوراً از شهر خارج شو، كه من از خيرخواهان تواَم»

    مراد از «رَجُلٌ» در اين آيه، همان «مؤمن آل فرعون» است كه سوره‏ «مؤمن» (غافر) به نام اوست. او ايمان خود را كتمان و در لباس تقيّه به موسى كمك مى‏ كرد.

    از این آیه کریمه این نکته قابل برداشت است که گاه خبررسانى به موقع و سرعت در كار، می تواند سرنوشت يك انسان یا ملّتی را تغییر دهد: «يَسْعى‏» (چه بسا كه اگر اين مرد، اخبار را به موقع به موسى (عليه السلام) نمى ‏رساند و آن حضرت از شهر بيرون نمى ‏رفت، به دست مأموران فرعون كشته مى ‏شد.)

    ------------------------

    وَ لا يُنَبِّئُكَ مِثْلُ خَبيرٍ (فاطر/14)
    و هيچ كس مانند [خداى‏] آگاه تو را [از حقايق‏] خبردار نمى‏ كند

    خبرهاى مهم را از اهل خبره بگيريد: «وَ لا يُنَبِّئُكَ مِثْلُ خَبِيرٍ»

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۸۹/۰۸/۱۱ در ساعت ۰۶:۳۳
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  13. تشکر


  14. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    ویژگی ها و نکاتی در باب خبر دادن یک رویداد و پذیرش آن از منظر قرآن 5




    يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِنْ جاءَكُمْ فاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصيبُوا قَوْماً بِجَهالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلى‏ ما فَعَلْتُمْ نادِمينَ (حجرات/6)
    اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد اگر شخص فاسقى خبرى براى شما بياورد، درباره آن تحقيق كنيد، مبادا (در صورت عمل كردن‏ بدون تحقيق)، به گروهى از روى نادانى آسيب رسانيد و از كرده خود پشيمان شويد

    به اخبار فاسقان اعتنا نكنيد.
    اعتماد بر اخبار موثق اساس تاريخ و زندگى بشر را تشكيل مى ‏دهد، به طورى كه اگر مسأله حجيت خبر عادل يا موثق از جوامع انسانى حذف شود، بسيارى از ميراثهاى علمى گذشته و اطلاعات مربوط به جوامع بشرى و حتى مسائل زيادى از آنچه امروز در جامعه خود با آن سر و كار داريم، به كلى حذف خواهد شد.

    البته به همان اندازه كه حجيت خبر واحد ثقه به زندگى سامان مى‏بخشد، تكيه بر اخبار غير موثق نیز بسيار خطرناك و موجب از هم پاشيدگى نظام جامعه‏ها می شود و مشکلات فراوانى به بار مى‏آورد؛ حيثيت و حقوق اشخاص را به خطر مى‏اندازد، انسان را به بيراهه و انحراف مى‏كشاند، و به تعبير جالب قرآن در این آيه، ندامت و پشيمانى را به دنبال خواهد داشت.

    ساختن خبرهاى دروغين و تكيه بر اخبار غير موثق يكى از حربه‏هاى قديمى نظامهاى جبار و استعمارى است كه به وسيله آن جو كاذبى ايجاد كرده، و با فريب و اغفال مردم ناآگاه آنها را گمراه مى‏سازند، و سرمايه‏هاى آنها را به تاراج مى‏برند. اگر مسلمانان دقيقا به همين دستور الهى كه در اين آيه وارد شده عمل كنند و خبرهاى فاسقين را بدون تحقيق نپذيرند، از اين بلاهاى بزرگ نیز تا حد زیادی در امان خواهند ماند.

    اين نكته نيز قابل توجه است كه مساله مهم وثوق و اعتماد به خود خبر است، منتها گاهى اين وثوق از ناحيه اعتماد به «شخص خبر دهنده» حاصل مى‏شود، و گاهی از قرائن ديگر، لذا در پاره ‏اى از موارد با اينكه گوينده خبر فاسق است، اما به خاطر قرائن صدق خبر (که به آن دسترسی و اطمینان داریم)، به خبر او اطمينان پيدا مى‏ كنيم.

    بنا براين وثوق و اعتماد از هر راهى حاصل شود، خواه از طريق عدالت و تقوا و صداقت گوينده باشد و يا از قرائن خارجى، براى ما معتبر است و سيره عقلا كه مورد امضاى شرع اسلام قرار گرفته نيز بر همين اساس است.

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۸۹/۰۸/۱۱ در ساعت ۰۶:۵۶
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  15. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود