جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مواردی که مى شود با لباس نجس نماز خواند

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17

    مواردی که مى شود با لباس نجس نماز خواند





    به نام خدا و سلام بر دوستان
    وقت بخیر

    این موضوع پاسخ تفصیلی به سوالی هست که در اینجا مطرح شد:


    http://www.askquran.ir/showpost.php?p=372877


    در شش مورد مى شود با لباس نجس نماز خواند كه احكام هر كدام مشروحا بیان مى شود.


    اول: خون قروح و جروح (زخم)

    خون قروح و جروح در لباس تا وقتى كه زخمش خوب نشده، بخشیده است، چه كم باشد و چه زیاد، به شرطى كه:

    1- عوض كردن لباس یا شستن آن نجاست، براى نوع مردم یا براى او مشقت داشته باشد.

    پس میزان در بخشیده بودن خون قروح و جروح، یكى از دو چیز است: یا باید مشقت نوعیه داشته باشد كه اگر مشقت نوعیه داشته باشد، بخشیده است، ولو براى خود او سخت نباشد، و یا مشقت داشتن و سخت بودن براى خود فرد است ولو براى نوع مردم مشقت نداشته باشد و اگر چنین نباشد، باید بنابر احتیاط واجب، خون را شسته، یا لباس را عوض نماید.

    2- زخمش جزئى و سطحى نباشد كه زود خوب شود و الا باید خون را پاك كرده یا لباس را عوض نماید.

    3- باید اگر امكان دارد، روى زخم را محكم ببندد كه بیشتر از حد متعارف را آلوده نكند.(1)


    - چند نکته:

    1- همان گونه كه خون قروح و جروح با شرایطش بخشیده است، همچنین چركى كه با آن خارج مى شود و دوایى كه روى آن گذاشته اند و نجس شده است و همچنین آن مقدار عرقى كه به آن متصل است، بخشیده مى باشد، اما رطوباتى كه از خارج به آن مى رسد و به اطراف سرایت مى كند، بخشیده نیست.(2)

    2- هرگاه دستش در مقام معالجه كردن، به خون قروح و جروح بخورد، یا زخمش طورى باشد كه عرفا نباید اطرافش را آلوده مى كرده ولى آلوده كرده باشد، این خون هم بخشیده نیست.(3)

    3- خون بواسیر (چه دانه هایش در داخل و چه در خارج باشد) و همچنین خون هر زخم داخلى -چه قروح باشد و چه جروح بخشیده است.(4)

    4- هرگاه در عضوى از اعضاى بدن زخمهاى متعددى باشد، دو صورت دارد: یا زخمها نزدیك همدیگرند و یا از هم فاصله دارند، اگر نزدیك هم باشند، همه در حكم یك زخمند و اگر بعضى از آنها خوب شوند، شستن آن مقدار لازم نیست تا اینكه همه شان خوب شوند و اما اگر با فاصله از هم باشند، هر كدام حكم خودشان را دارند.(5)

    5- خون بینى جزء خون جروح به حساب نمى آید ولذا از جهت این خون بخشیده نیست، و اگر كمتر از درهم باشد حكم آن در بحث بعدى مطرح مى شود.(6)

    6- اگر جایى از بدن یا لباس، كه با زخم فاصله دارد، به رطوبت زخم نجس شود، جایز نیست با آن نماز بخواند;ولى اگر مقدارى از بدن یا لباس، كه معمولا به رطوبت زخم آلوده مى شود، به رطوبت آن نجس شود، نماز خواندن با آن مانعى ندارد.(7)

    7- بر كسى كه خون قروح و جروح در لباسش هست، مستحب است روزى یك بار آن لباس را شستشو دهد.(8)


    ----------------------

    ادامه دارد...

    .


  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17




    ادامه از پست قبل:


    مواردی که مى شود با لباس نجس نماز خواند:


    دوم: خون كمتر از درهم


    خون كمتر از درهم اگر در لباس نمازگزار باشد، بخشیده است، چه از خود انسان باشد و چه از شخص دیگر، البته با چند شرط:

    1- از خونهاى سه گانه زنها (حیض، نفاس و استحاضه) نباشد، كه اگر یك ذره از آنها در لباس زن باشد، نمازش باطل است; البته نسبت به خون استحاضه، حضرت امام احتیاط واجب دارند.

    2- خون خالص باشد كه اگر رطوبتى از خارج به آن برسد و در آن مستهلك نشود و یامجموع به اندازه درهم یا بیشتر شود، بخشیده نیست و همچنین اگر چرك یا دارویى همراه خون باشد. و حضرت امام مى فرمایند: بنابر احتیاط مستحب، از خون نجس العین و مردار اجتناب شود و از خون حیوانات حرام گوشت نیز، اجتناب نیكوست.(9)


    - چند نکته:

    1- مراد از درهم، سطح درهم است، نه وزن آن وسطح درهم را، بعضى به اندازه گودى كف دست و بعضى به اندازه بند نگشت شست وعده اى به اندازه بند انگشت میانى و بعضى به اندازه بند انگشت سبابه گفته اند; ولى حضرت امام نظر آخر را اختیار كرده و مى فرمایند: از سطح بند انگشت سبابه كمتر باشد و در رساله فارسى (مساله 848) فرموده اند: تقریبا به اندازه یك اشرفى و به تعبیر یكى از فقها از پشت ناخن شست كمتر باشد.(10)

    2- اگر خون از لباس به طرف دیگرش سرایت كند: یا آن قسمت دو تا پارچه است مانند آستر و رویه، یا یكى است، اگر یكى باشد كه حكم یك خون را دارد و هر طرف كه سطحش وسیع تر است آن طرف حساب مى شود، مگر اینكه پارچه ضخیم باشد كه بهتر است احتیاط شود; البته این در صورتى بود كه خون به یك طرف بریزد و اما اگر خون به هر دو طرف بریزد، دو خون است، ولو در یك نقطه از دو طرف ریخته است، و اما اگر پارچه دو تا باشد، حكم دوتا خون را دارد و باید هر كدام جداگانه حساب شوند، كه اگر مجموعشان از درهم كمتر باشد، آن وقت اشكالى ندارد.(11)

    3- اگر در مقدار خون شك كند كه كمتر از درهم است یا به اندازه درهم، بنا بگذارد كه كمتر است،مگر آنكه قبلا به اندازه درهم بوده و حالا نمى داند كمتر شده یا نه و همچنین اگر مى داند كه كمتر از درهم است، ولى شك دارد كه آیا از خونهاى استثنا شده است یا نه، در این صورت هم بخشیده است.(12)

    4- اگر بدن یا لباس خونى نشود، ولى به واسطه رسیدن به خون نجس شود، اگر چه مقدارى كه نجس شده،كمتر از درهم باشد، نمى توان با آن نماز خواند.(13)

    5- اگر اصل خون كمتر از درهم از بین برود، ولى جایش باقى بماند، هنوز حكم بخشیدگى باقى است.(14)

    6- خون كمتر از درهمى كه غلیظ است، بخشیده است، هر چند كه اگر رقیق بود به ندازه درهم یا بیشتر مى شد.(15)


    ----------------------

    ادامه دارد...

    .


  5. تشکر


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17




    ادامه از پست قبل:


    مواردی که مى شود با لباس نجس نماز خواند:


    سوم: چیزهایى كه به خاطر كوچكى نمى شود از آنها به عنوان پوشش واجب استفاده كرد.

    بعضى از اشیایى كه ممكن است همراه انسان باشد، به شكلى است كه نمى توان با آنها عورتین را پوشانید، حالا یا از لوازم پوشاكى انسان است، مثل: كلاه و عرقچین و جوراب و... كه به دلیل كوچكى خود قادر به پوشانیدن عورتین نیستند و یا از سرى اشیایى است كه مانند ساعت و انگشتر و امثال اینها به خاطر شكل خاص ساختمانى خود نمى توانند عورتین را بپوشانند، ولى احتمال فراوان دارد كه هر یك از این چیزها همراه شخص باشد; به این گونه چیزها كه قادر به پوشانیدن عورتین نیستند، در اصطلاح مى گویند چیزهایى كه نماز با آنها تمام نمى شود و اگر در حال نماز نجس باشند، نماز صحیح است، به شرطى كه:

    1- از [اجزاى] مردار نباشد;

    2- از اجزاى نجس العین نباشد;

    و اما مانند عمامه -در صورتى كه پیچیده شده باشد نه دوخته شده به هم اگر نجس باشد، نماز باطل است;چون با آن مى توان ستر عورت كرد.(16)


    چهارم: با محمول متنجس

    اگر همراه نمازگزار چیز نجس شده اى باشد كه نماز در آن تمام نمى شود -یعنى نمى شود با آن ستر عورت كرد مانند دستمال و چاقو و پول و...، اگر با آنها نماز خوانده شود، نماز صحیح است و اما اگر چیز نجسى همراه نمازگزار باشد كه بشود با آن ستر عورت كرد، مثل اینكه لباسى را در جیب خود بگذارد، بنابر احتیاط واجب مبطل نماز است و اما حمل خود نجس در نماز، بنابر احتیاط واجب، نماز را باطل مى كند، به خصوص مردار و اما اگر شى ء نجس جزء باطن انسان حساب شود، نماز باطل نمى شود; مثل اینكه كسى از گوشت مردارى بخورد و یا خونى را به او تزریق نمایند.(17)


    پنجم: لباس پرستار بچه

    كسى كه از بچه اى پرستارى مى كند -چه مادرش باشد و چه كسى دیگر بچه هم پسر باشد یا دختر، با شرایطى مى تواند با لباس نجس نماز بخواند،این شرایط عبارتند از:

    1- پرستار زن باشد;

    2- فقط لباس بخشیده شده است نه بدنش;

    3- بنابر احتیاط واجب، هر شبانه روز یك بار بشوید، آن هم قبل از اولین نمازى كه نجس شده;

    4- نجاستش فقط بول او باشد;

    5- بیش از همین یك دست لباس را نداشته، یا اگر دارد، از آن هم استفاده مى كند. كه با این شرایط مى تواند با آن لباس نجس نماز بخواند ولو بتواند به خریدن یا اجاره كردن یاعاریه كردن لباس تهیه كند.(18)


    ----------------------

    ادامه دارد...

    .


  7. تشکرها 2


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17




    ادامه از پست قبل:


    مواردی که مى شود با لباس نجس نماز خواند:


    ششم: در حال اضطرار

    در حال اضطرار و ناچارى مى شود با لباس نجس نماز خواند و نه تنها با لباس نجس، بلكه با بعضى از لباسهاى دیگرى هم كه مانع دارد، مى شود نماز خواند و اختصاصى به باب نجاسات ندارد كه ما براى بهتر روشن شدن به بعضى از موارد اضطرار اشاره مى كنیم19)

    1- اگر در آخر وقت، در بین نماز لباسش نجس شود و امكان درآوردن و یا شستن هم نباشد، یا اینكه اگر بخواهد در آورد، نماز را به هم مى زند یا موالات را از بین مى برد و یا اینكه به واسطه سرما و حفظ جانش نمى تواند لباس را در آورد، در این صورت با همان لباس نجس نماز مى خواند و نمازش صحیح است.(20)

    2- پوشیدن لباس غصبى و ابریشمى خالص و طلاباف و لباسى كه از مردار تهیه شده، در حال ناچارى مانعى ندارد و نیز كسى كه ناچار است لباس بپوشد و لباس دیگرى غیر از اینها ندارد و تا آخر وقت هم ناچارى او از بین نمى رود، مى تواند با این لباسها نماز بخواند، ولى اگر غیر از لباس غصبى و لباس ابریشمى خالص و لباسى كه از مردار تهیه شده، لباس دیگرى ندارد و ناچار نیست لباس بپوشد، باید به دستورى كه براى برهنگان گفته خواهد شد نماز بخواند، ولى حضرت امام درباره كسى كه جز لباسى كه از مردار تهیه شده لباس دیگرى ندارد، مى فرمایند: علاوه بر نماز خواندن به دستور برهنگان، بنابر احتیاط واجب در همان لباس هم همان نماز را دوباره بخواند.(21)


    - چند نکته:

    1- به توضیح المسائل، مساله 843 و 796 مراجعه شود.

    2- در پوشش در غیر حال نماز، لازم نیست كه از پوشش مخصوص و با كیفیت مخصوص استفاده شود، بلكه مراد پوشیدن و لو به وسیله دست یا گل و... باشد كه كسى نتواند نگاه كند، اما در پوشش مورد نظربراى نماز مى تواند حتى از گیاهان و برگ درختان و پنبه و پشم بافته نشده براى لباس استفاده كند، ولى از گل و یا دست و... نمى تواند استفاده نماید، ولو در حال اضطرار باشد و در حال اضطرار باید به دستورنماز برهنگان كه گفته مى شود، بدون پوشش نماز بخواند، ولى اگر گل وجود دارد، احتیاطا یك بار هم نماز را با پوشش به وسیله آن بخواند.(22)

    3- دستور نماز برهنگان:

    كسى كه مى خواهد نماز بخواند، اگر براى پوشانیدن خود حتى برگ درخت و علف نداشته باشد و احتمال ندهد كه تا آخر وقت چیزى پیدا مى كند كه خود را به آن بپوشاند، در صورتى كه نامحرم او را مى بیند، باید نشسته نماز بخواند و عورت خود را با ران خود بپوشاند و اگر كسى او را نمى بیند، ایستاده نماز بخواند و جلو خود را با دست بپوشاند و در هر صورت ركوع و سجود را با اشاره انجام مى دهد و براى سجود، سر را قدرى پایین تر مى آورد و در هنگامى كه نشسته نماز مى خواند، براى سجده مهر را بالا مى آورد.(23)


    --------------------------

    پی نوشت:

    1- تحریر الوسیله، ج 1، ص 124، مساله 1 و عروة الوثقى، احكام نجاسات (فیما یعفى عنه فى الصلاة) (الاول).

    2- عروة الوثقى، احكام نجاسات (فیما یعفى عنه فى الصلاة)، مساله 1.

    3- عروة الوثقى، احكام نجاسات (فیما یعفى عنه فى الصلاة)، مساله 2.

    4- تحریر الوسیله، ج 1، ص 124، مساله 1.

    5- عروة الوثقى، احكام نجاسات (فیما یعفى عنه فى الصلاة)، مساله 7 و توضیح المسائل، مساله 854.

    6- عروة الوثقى، احكام نجاسات (فیما یعفى عنه فى الصلاة)، مساله 4.

    7- توضیح المسائل، مساله 851.

    8- عروة الوثقى، احكام نجاسات (فیما یعفى عنه فى الصلاة)، مساله 5.

    9- عروة الوثقى، احكام نجاسات (فیما یعفى عنه فى الصلاة) الثانى و مساله 2.

    10- عروة الوثقى، احكام نجاسات (فیما یعفى عنه فى الصلاة) الثانى.

    11- توضیح المسائل، مساله 856 و تحریر الوسیله، ج 1، ص 124، مساله 2 و عروة الوثقى، احكام نجاسات (فیما یعفى عنه فى الصلاة)، مساله 1.

    12- تحریرالوسیله، ج 1، ص 25، مساله 3.

    13- عروة الوثقى، احكام نجاسات (فیما یعفى عنه فى الصلاة)، مساله 4، و توضیح المسائل، مساله 859.

    14- عروة الوثقى، احكام نجاسات (فیما یعفى عنه فى الصلاة)، مساله 5.

    15- عروة الوثقى، احكام نجاسات (فیما یعفى عنه فى الصلاة)، مساله 7.

    16- عروة الوثقى، احكام نجاسات (فیما یعفى عنه فى الصلاة)، الثالث.

    17- عروة الوثقى، احكام نجاسات (فیما یعفى عنه فى الصلاة)، الرابع و تحریرالوسیله، ج 1، ص 125.

    18- عروة الوثقى، احكام نجاسات (فیما یعفى عنه فى الصلاة) الخامس و مساله 1.

    19- عروة الوثقى، احكام نجاسات (فیما یعفى عنه فى الصلاة) السادس

    20- توضیح المسائل، مساله 805، 806.

    21- توضیح المسائل، مساله 839، 842.

    22- عروة الوثقى، فى الستر و الساتر، مساله 16، تحریر الوسیله، ج 1، ص 43، مساله 7.

    23- عروة الوثقى، شرائط لباس المصلى، مساله 43 و توضیح المسائل، مساله 797


    .


  9. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 5 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 5 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود