جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آيا هدف وسيله را توجيه ميكند؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    157
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    16 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    119

    پرسش آيا هدف وسيله را توجيه ميكند؟





    سلام و درود.
    سوالي دارم :

    آيا هدف وسيله را توجيه ميكند؟
    حتي اگر هدف در نظر شخص مقدس باشد؟


    کارشناس بحث : پاسخگوي معارف ديني

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۰۸/۰۹ در ساعت ۱۷:۱۱

    با چه رویی سخن از شادی ما می گویید ؟ دستتان خونی و از عدل خدا می گویید؟
    چه غلط ها که نکردید پس پرده ی دین تف به درگاه خدایی که شما می گویید

  2. تشکرها 3


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط tavangar نمایش پست

    سلام و درود.
    سوالي دارم :

    آيا هدف وسيله را توجيه ميكند؟
    حتي اگر هدف در نظر شخص مقدس باشد؟


    کارشناس بحث : پاسخگوي معارف ديني

    با سلام خدمت شما

    توجيه وسيله با هدف قصه ‏اى ديرپا است و به صورت‏هاى متفاوت نمود مى‏يابد؛ از جمله اين كه «براى جلوگيرى از گناه بزرگ، ارتكاب گناه كوچك منعى ندارد!» يا «بعد از مدت‏ها سختى و تلاش و كوشش در راه تحصيل، چه اشكال دارد كه براى موفقيت در امتحان مرتكب خلاف شد و تقلب نمود!» يا «وقتى زن و بچه انسان گرسنه‏اند و منتظر يك لقمه نان، ارتكاب خلاف چه اشكالى دارد!» يا «مرام مذهبى وقتى شرافت دارد، چه فرق مى‏كند كيفيت برگزارى آنها چگونه باشد!» يا «اصل دل انسان است كه بايد پاك باشد، ديگر نماز و روزه و... هيچ نقشى ندارد!» و هزاران نمونه و مصداق ديگر كه هر روز بارها و بارها از ناحيه شيطان و نفس بر ما عرضه مى‏گردد اما بيانات روشنگر قرآن و روايات و سنت حضرات معصومين و حكم صريح عقل و فطرت، به صراحت اين مغالطه را آشكار مى‏سازد كه هيچ گاه نبايد براى رسيدن به هدفى درست، از وسيله نادرست بهره برد.


    پس هدف، هرگز وسيله را توجيه نمي‌كند و بايد براي‌ رسيدن به اهداف، از ابزار و روشهاي‌ مباح و مشروع و مجاز استفاده كرد و طاعت و قرب و رضاي‌ الهي‌ را هرگز نمي‌‌توان با معصيت و گناه تحصيل نمود.
    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 4 : ۱۳۸۹/۰۸/۱۰ در ساعت ۰۰:۴۱


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    21
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نخیر دوست عزیز...
    اگه از من می پرسید..که هیچ وقت هدف وسیله رو توجیح نمیکنه...که اگه بکنه...همین میشه که داریم می بینیم در بعضی جا ها....
    معنی آزادی بیان مسلمانان رو هم فهمیدیم!
    (به خاطر امضا اکانتم رو محدود کردند!)


  6. تشکرها 2


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    شهید مطهری (ره) در مورد این که " هدف وسیله را توجیه نمی کند" می فرمایند(1):

    براي حق بايد از حق استفاده کرد. يکي از راه هايي که از آن راه بر دين از جنبه هاي مختلف ضربه وارد شده است، رعايت نکردن اين اصل است که ما همان طور که هدفمان بايد مقدس باشد، وسايلي هم که براي اين هدف مقدس استخدام مي کنيم بايد مقدس باشد؛ مثلاً ما نبايد دروغ بگوييم، نبايد غيبت کنيم، نبايد تهمت بزنيم؛ نه فقط براي خودمان نبايد دروغ بگوييم، به نفع دين هم نبايد دروغ بگوييم، يعني به نفع دين هم نبايد بي ديني كنيم، چون دروغ گفتن بي‏ديني است. يعني به نفع دين دروغ گفتن به نفع دين بي ديني کردن است. به نفع دين تهمت زدن، به نفع دين بي ديني کردن است. به نفع دين غيبت کردن، به نفع دين بي ديني کردن است. دين اجازه نمي دهد ولو به نفع خودش ما بي ديني کنيم. «اُدْعُ اِلي سَبيلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ».

    مجموعه آثار شهيد مطهري ج16 ( سيري در سيره نبوي )

    *** پیشنهاد می شود کتاب سیری در سیره نبوی ، به خصوص جلسات چهارم و پنجم آن (که مربوط به سوال شما است) را مطالعه کنید. متن کتاب را می توانید از اینجا مطالعه کنید.


    (1) به دلیل مفصل بودن بحث ها، قسمت هایی از سخنان ایشان را ذکر می کنیم و بقیه را در آدرس داده شده می توانید مطالعه کنید.
    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 4 : ۱۳۸۹/۰۸/۰۹ در ساعت ۱۹:۴۶


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    اولين شرط رساندن يك پيام الهي اين است كه از هرگونه وسيله‎اي نمي‎توان استفاده كرد؛ يعني براي اينكه پيام الهي رسانده بشود و براي اينكه هدف مقدس است، نبايد انسان اين جور خيال كند كه از هر وسيله كه شد براي رسيدن به اين هدف بايد استفاده كنيم، مي‎خواهد اين وسيله مشروع باشد و يا نامشروع. مي‎گويند: «اَلْغاياتُ تُبَرِرُ الْمَبادي» يعني نتيجه‎ها مقدمات را تجويز مي‎كنند؛ همين‎قدر كه هدف ، هدف درستي بود، ديگر به مقدمه نگاه نكن. چنين اصلي مطرود است. ما اگر بخواهيم براي يك هدف مقدس قدم برداريم، از يك وسيله مقدس و حداقل از يك وسيله مشروع مي‎توانيم استفاده كنيم. اگر وسيله نامشروع بود، نبايد به طرف آن برويم. در اينجا ما مي‎بينيم كه گاهي براي هدف هايي كه خود هدف في حد ذاته مشروع است، از وسايل نامشروع استفاده مي‎شود و خود اين مي‎رساند كساني كه وانمود مي‎كنند ما چنان هدفي داريم و اينها وسيله است، خود همان وسيله براي آنها هدف است.

    مجموعه آثار شهيد مطهري ج 17ـ (حماسه حسيني،صص 183-184، سال اتشار1361)

    *** متن کتاب حماسه حسینی جلد 1 را از اینجا می توانید مطالعه کنید.
    (قسمت وسایل و ابزار تبلیغ مربوط به جواب سوال شما می شود.)


  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    157
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    16 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    119



    سلام و درود خدمت شما و تشكر از پاسخها

    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی معارف دینی نمایش پست

    با سلام خدمت شما

    توجيه وسيله با هدف قصه‏اى ديرپا است و به صورت‏هاى متفاوت نمود مى‏يابد؛ از جمله اين كه «براى جلوگيرى از گناه بزرگ، ارتكاب گناه كوچك منعى ندارد!»....

    «مرام مذهبى وقتى شرافت دارد، چه فرق مى‏كند كيفيت برگزارى آنها چگونه باشد!»

    يا «اصل دل انسان است كه بايد پاك باشد، ديگر نماز و روزه و... هيچ نقشى ندارد!» و هزاران نمونه و مصداق ديگر كه هر روز بارها و بارها از ناحيه شيطان و نفس بر ما عرضه مى‏گردد اما بيانات روشنگر قرآن و روايات و سنت حضرات معصومين و حكم صريح عقل و فطرت، به صراحت اين مغالطه را آشكار مى‏سازد كه هيچ گاه نبايد براى رسيدن به هدفى درست، از وسيله نادرست بهره برد.


    پس هدف، هرگز وسيله را توجيه نمي‌كند و بايد براي‌ رسيدن به اهداف، از ابزار و روشهاي‌ مباح و مشروع و مجاز استفاده كرد و طاعت و قرب و رضاي‌ الهي‌ را هرگز نمي‌‌توان با معصيت و گناه تحصيل نمود.

    اين جمله اي كه فرموديد : (( بيانات روشنگر قرآن و روايات و سنت حضرات معصومين و حكم صريح عقل و فطرت، به صراحت اين مغالطه را آشكار مى‏سازد ))

    در واقع با استناد به قرآن و روايات و سنت معصومين عليه السلام و حكم عقل و فطرت مغالطه بودن تصور توجيه يا مباح و واجب شدن وسيله براي هدف حتي اگر هدف به نظر مشروع و مقدس باشد را تاكيد كرديد و از بيانات شهيد مطهري و استناد به آيه قرآني چنين تصوري را رد كرديد.


    شهید مطهری (ره) در مورد این که " هدف وسیله را توجیه نمی کند" می فرمایند(1):

    براي حق بايد از حق استفاده کرد. يکي از راه هايي که از آن راه بر دين از جنبه هاي مختلف ضربه وارد شده است، رعايت نکردن اين اصل است که ما همان طور که هدفمان بايد مقدس باشد،

    وسايلي هم که براي اين هدف مقدس استخدام مي کنيم بايد مقدس باشد
    ؛ مثلاً ما نبايد

    دروغ بگوييم، نبايد غيبت کنيم، نبايد تهمت بزنيم؛ نه فقط براي خودمان

    نبايد دروغ بگوييم، به نفع دين هم نبايد دروغ بگوييم، يعني به نفع دين هم

    نبايد بي ديني كنيم، چون دروغ گفتن بي‏ديني است. يعني به نفع دين دروغ گفتن به نفع دين بي ديني کردن است. به نفع دين تهمت زدن، به نفع دين بي ديني کردن است. به نفع دين غيبت کردن، به نفع دين بي ديني کردن است. دين اجازه نمي دهد ولو به نفع خودش ما بي ديني کنيم.
    «اُدْعُ اِلي سَبيلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ».


    مجموعه آثار شهيد مطهري ج16 ( سيري در سيره نبوي )

    *** پیشنهاد می شود کتاب سیری در سیره نبوی ، به خصوص جلسات چهارم و پنجم آن (که مربوط به سوال شما است) را مطالعه کنید. متن کتاب را می توانید از اینجا مطالعه کنید.


    (1) به دلیل مفصل بودن بحث ها، قسمت هایی از سخنان ایشان را ذکر می کنیم و بقیه را در آدرس داده شده می توانید مطالعه کنید.

    در توضيح بخش دوم سوالم در مورد اينكه اگر هدف مقدس باشد آيا وسيله ي رسيدن به هدف توجيه ميشود و ميتوان ار وسايلي كه در حالت عادي زشت و ناپسندند استفاده كرد كه شما به استناد آيات شريفه قرآن و حكم عقل و فطرت و...بيانات استاد شهيد مطهري رد كرديد و فرموديدازين راه به دين ضربه وارد ميشود و دين اجازه نمي دهد ولو به نفع خودش ما بي ديني کنيم.و .....بخشهايي از اين سخنان را با رنگ ديگري متمايز كردم_ :



    شهید مطهری (ره) در مورد این که " هدف وسیله را توجیه نمی کند" می فرمایند(1):

    براي حق بايد از حق استفاده کرد. يکي از راه هايي که از آن راه

    بر دين از جنبه هاي مختلف ضربه وارد شده است، رعايت نکردن

    اين اصل است که ما همان طور که هدفمان بايد مقدس باشد،


    وسايلي هم که براي اين هدف مقدس استخدام مي کنيم بايد مقدس باشد
    ؛ مثلاً ما نبايد

    دروغ بگوييم
    ، نبايد غيبت کنيم، نبايد تهمت بزنيم؛ نه فقط براي خودمان

    نبايد دروغ بگوييم، به نفع دين هم نبايد دروغ بگوييم، يعني به نفع دين هم

    نبايد بي ديني كنيم، چون دروغ گفتن بي‏ديني است. يعني به نفع دين دروغ گفتن به نفع

    دين بي ديني کردن است. به نفع دين تهمت زدن، به نفع دين بي ديني کردن است. به

    نفع دين غيبت کردن، به نفع دين بي ديني کردن است.
    دين اجازه نمي دهد ولو

    به نفع خودش ما بي ديني کنيم
    .
    «اُدْعُ اِلي سَبيلِ رَبِّکَ

    بِالْحِکْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ».

    پس نميتوان گفت اگر هدف مشروع و مقدس باشد ميتوان شرب خمر كرد يا دروغ گفت يا ... يعني راهي ندارد به خاطر هدفمان كه پاك و الاهي و مقدس است شرب خمر كنيم يا....؟
    ممنونم از پاسخهاي شما دوستان


  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط tavangar نمایش پست
    سلام و درود خدمت شما و تشكر از پاسخها

    در توضيح بخش دوم سوالم در مورد اينكه اگر هدف مقدس باشد آيا وسيله ي رسيدن به هدف توجيه ميشود و ميتوان ار وسايلي كه در حالت عادي زشت و ناپسندند استفاده كرد كه شما به استناد آيات شريفه قرآن و حكم عقل و فطرت و...بيانات استاد شهيد مطهري رد كرديد و فرموديدازين راه به دين ضربه وارد ميشود و دين اجازه نمي دهد ولو به نفع خودش ما بي ديني کنيم.و .....بخشهايي از اين سخنان را با رنگ ديگري متمايز كردم_ :


    پس نميتوان گفت اگر هدف مشروع و مقدس باشد ميتوان شرب خمر كرد يا دروغ گفت يا ... يعني راهي ندارد به خاطر هدفمان كه پاك و الاهي و مقدس است شرب خمر كنيم يا....؟ ممنونم از پاسخهاي شما دوستان

    سلام بر شما

    كساني كه معتقدند؛ هدف وسيله را توجيه مي كند، صرف نظر از اين كه اهداف مادي و دنيوي خود را دنبال مي كنند، اين را به صورت يك قاعده كلي تلقي مي كنند و معتقدند كه براي تحقق اهداف فردي يا گروهي و يا سياسي، مي توان هر نوع كار ضد اخلاقي را مرتكب شد؛ اما در اسلام چنين قاعده كلي اي نداريم. در اسلام هيچ فعلي و هيچ حركت يا سكوني نيست كه بر اساس مصلحت و مفسده واقعي موجود در آن، حكمي نداشته باشد.

    البته، گاهي بين مصلحت يك حكم با مصلحت حكمي ديگر، تزاحم به وجود مي آيد كه انجام دادن يكي مستلزم باز ماندن از انجام ديگري است و يا ترك يكي از آن دو، مقدمه انجام ديگري خواهد بود. در اين صورت، اگر يكي از آن دو، مهم تر از ديگري باشد و تزاحم بين اهم و مهم باشد، نبايد اهم را فداي مهم كنيم، بلكه به حكم عقل و شرع بايد مهم فداي اهم شود؛ زيرا حكم اهم، مصالح بيشتري در بر دارد و تقديم اهم بر مهم، يك حكم بديهي عقلي است؛ مثلاً كسي در خطر غرق شدن در دريا است و تنها قايقي كه در دسترس است، مال كسي است كه اجازه استفاده از آن را نمي دهد؛ در اين جا ما حق نداريم براي احترام به مالكيت، بگذاريم او غرق شود و در قايق تصرف نكنيم؛ زيرا حفظ جان مسلمان مهم تر از احترام به مالكيت ديگران است. در اين صورت، تصرف غاصبانه قايق جايز خواهد بود و ارزش اخلاقي منفي ندارد؛ زيرا مقدمه منحصر به فرد براي تأمين يك مصلحت مهم تر، كه حفظ جان مسلمان است، خواهد بود.

    ادامه دارد ...

    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 4 : ۱۳۸۹/۰۸/۱۰ در ساعت ۰۰:۱۶


  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99




    اين در صورتي است كه يا به حكم قطعي عقل و يا به وسيله نص و حكم شرع، پي به اهميت بيش تر يكي از دو حكم برده باشيم؛ اما اگر در اين كه كدام يك از اين دو مصلحت، اهميت بيش تري دارد، شك داشته باشيم يا راه ديگري براي تحقق هدف مهم تر وجود داشته باشد، در اين صورت نمي توانيم بگوييم كه هدف، وسيله را توجيه مي كند و به بهانه آن، مرتكب يك عمل غير اخلاقي شويم.

    بنا بر اين، دو تفاوت عمده هست بين قاعده "اهم و مهم" كه بر مبناي آن، مهم را فداي اهم مي كنيم و آن چه به عنوان "هدف، وسيله را توجيه مي كند" از آن ياد مي شود:

    نخست، اين كه دايره قاعده اهم و مهم، بسيار محدودتر است و حكم به توجيه هر وسيله، براي رسيدن به هر هدفي نمي كند كه از كليت "هدف، وسيله را توجيه مي كند" بر مي آيد.

    دوم آن كه اهدافي كه ما در اين جا در نظر داريم، منحصر در اهداف مادي نيستند و نوعاً اهدافي الهي و معنوي هستند.

    اخلاق در قرآن, ج3،آيت الله مصباح يزدي




    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 4 : ۱۳۸۹/۰۸/۱۰ در ساعت ۰۰:۴۴


  12. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نتیجه :

    1- یكی از مسائلی كه از سيره رسول بايد آموخت‏
    " كيفيت استخدام وسيله " است . انسان اولا بايد در اهداف خودش يعنی‏ در هدفها مسلمان باشد يعنی هدفش مقدس و عالی و الهی باشد ،
    ثانيا بايد در استخدام وسيله برای همان هدفها هم واقعا مسلمان باشد .
    بعضی ازمردم از نظر هدف مسلمان نيستند يعنی در زندگی هدفی جز خورد و خوراك وپوشاك و لذت گرايی ندارند ، تنها هدفی كه درباره آن فكر می‏كنند اين‏است كه چگونه زندگی بكنند كه بيشتر تن آسانی كرده باشند . در حقيقت‏ هدفهای اينها از حد هدف يك حيوان تجاوز نمی‏كند . نه تنها مسلمان به‏ اينها نمی‏شود گفت ، انسان هم به اين ها نمی‏شود گفت . يك انسان از آن‏ جهت كه انسان است بايد ايده‏ای بالاتر از حدود شهوات حيوانی داشته باشد ، و اگر انسان واقعا مسلمان باشد تمام هدفها در يك كلمه خلاصه می‏شود و آن خداست‏
    و رضای حق .

    در مرحله بعد انسان برای رسیدن به هدفهای خودش ( چه اهداف پاك و مقدس و عالی و چه اهداف دیگر ) ناچار از وسائلی بايد استفاده بكند . از نظر اسلام و کسانی که تربیت شده این مکتب هستند برای یک هدف حتی اگر آن هدف مقدس باشد نباید از یک امر نا مقدس استفاده کرد.


    ==> هدف ، وسیله را توجیه نمی کند حتی اگر هدف بسیار والا و مقدس باشد.

    2- گاهی اوقات قاعده اهم و مهم و " هدف وسیله را توجیه می کند" یکی تلقی می شود که باعث سوء استفاده های فراوان شده است. که با توضیحات پست7 این مطلب روشن شد.


    ** پیشنهاد می شود که حتما کتاب سیره نبوی شهید مطهری(ره) ، جلسه چهارم مطالعه شود. ایشان در آنجا با بیان بسیار شیوا و روان ، مثال هایی متعددی آورده اند که هدف وسیله را توجیه نمی کند حتی اگر هدف مقدس باشد. در پست های آینده به چند مورد از این مثال ها اشاره می کنیم.



  13. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99

    پست جمع بندی




    tavangar :آيا هدف وسيله را توجيه ميكند؟حتي اگر هدف در نظر شخص مقدس باشد؟

    پاسخگوی معارف دینی:انسان برای رسیدن به هدفهای خودش ، ناچار از وسائلی بايد استفاده بكند.از نظر اسلام و کسانی که تربیت شده این مکتب هستند براي حق بايد از حق استفاده کرد. همان طور که هدف بايد مقدس باشد، وسايلي هم که براي اين هدف مقدس استخدام مي شود بايد مقدس باشد.زیرا در غیر این صورت باعث ضربه زدن به دین می شود.

    ==>هدف، هرگز وسيله را توجيه نمي‌كند و بايد براي‌ رسيدن به اهداف، از ابزار و روشهاي‌ مباح و مشروع و مجاز استفاده كرد و طاعت و قرب و رضاي‌ الهي‌ را هرگز نمي‌‌توان با معصيت و گناه تحصيل نمود.


    tavangar :پس نميتوان گفت اگر هدف مشروع و مقدس باشد ميتوان شرب خمر كرد يا دروغ گفت يا ... يعني راهي ندارد به خاطر هدفمان كه پاك و الاهي و مقدس است شرب خمر كنيم يا....؟

    پاسخگوی معارف دینی : گاهي بين مصلحت يك حكم با مصلحت حكمي ديگر، تزاحم به وجود مي آيد كه انجام دادن يكي مستلزم باز ماندن از انجام ديگري است و يا ترك يكي از آن دو، مقدمه انجام ديگري خواهد بود. در اين صورت، اگر يكي از آن دو، مهم تر از ديگري باشد و تزاحم بين اهم و مهم باشد، نبايد اهم را فداي مهم كنيم، بلكه به حكم عقل و شرع بايد مهم فداي اهم شود؛ زيرا حكم اهم، مصالح بيشتري در بر دارد و تقديم اهم بر مهم، يك حكم بديهي عقلي است.مانند تصرف غاصبانه قایق برای نجات نفس محترمی که در حال غرق شدن است.
    باید بين قاعده "اهم و مهم" كه بر مبناي آن، مهم را فداي اهم مي كنيم و آن چه به عنوان "هدف، وسيله را توجيه مي كند" از آن ياد مي شود ، تفاوت قائل شویم.



    آيا هدف وسيله را توجيه ميكند؟

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۳/۱۶, ۱۴:۲۳
  2. * î•^❀^•î اعتكاف ؛ يكى از رويش‌هاى انقلابى î•^❀^•î
    توسط كبوتر دل در انجمن ویژه نامه های قرآنی
    پاسخ: 5
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۳/۱۳, ۰۲:۲۲
  3. پاسخ: 2
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۲/۰۷, ۱۴:۵۴
  4. آمار زنان نيكوكار كمتر از مردان نيكوكار در قرآن ؟!!
    توسط جوشش در انجمن حقوق و جایگاه زن در قرآن
    پاسخ: 8
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۰/۱۳, ۱۵:۲۹
  5. اعجاز علمی قران در مورد تاريكى دريا
    توسط اخلاقي در انجمن اعجاز
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۸۷/۰۴/۳۱, ۱۴:۱۸

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود