صفحه 1 از 8 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مشيت الهي در سبب سازي و سبب سوزي(مديريت : naginesabz)

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953

    مشيت الهي در سبب سازي و سبب سوزي(مديريت : naginesabz)




    با نام و ياد خداي سبحان

    سلام و عرض ادب و اجترام


    در این تاپیک متن کتاب مشيت الهي در سبب سازي و سبب سوزي تاليف اقاي محمود اکبري نوشته مي شود. به این صورت که در هر پست بخشي از کتاب به ترتیب صفحات قرار می گیرد .

    از سرکار خانم naginesabz که مديريت اين موضوع را پذیرفتند تقدير و تشکر مي کنم و براشون آرزوي توفيق روز افزون دارم

    استدعا دارم که کاربران گرامي در اين تاپيک پستي نزنند چرا که نظم کتاب بهم مي خورد و ناچار به حذف آن پست خواهيم شد . لطفا سوالات خود را در باره اين کتاب اينجا مطرح بفرمائيد


    التماس دعا


  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    12,395
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    593

    فهرست...




    مشيت الهي در سبب سازي و سبب سوزي(مديريت : naginesabz)
    مشيت الهي در سبب سازي و سبب سوزي(مديريت : naginesabz)
    مشيت الهى در سبب سازى و سبب سوزى
    نويسنده : محمود اكبرى

    فهرست مطالب
    پيشگفتار
    فصل اول : كليات
    مفهوم سبب
    علل و اسباب ، از ديدگاه قرآن
    حكمت خداوند
    آثار تربيتى اعتقاد به حكمت خداوند
    مشيت الهى
    نقش انسان ها در سبب سازى و سبب سوزى
    بخت ، شانس و اتفاق
    امداهاى الهى
    رحمت الهى
    نقش فرشتگان در سبب سازى
    فصل دوم : سبب سازى
    زمينه هاى سبب سازى
    توكل و اعتماد به خداوند
    مفهوم توكل
    توكل و اسباب
    حكايت عارف خانه نشين با زن خود
    توحيد و توكل
    اركان توكل
    درجات توكل
    آثار توكل
    محافظت از جانها
    سبب سازى در سفر
    سبب سازى در هدايت
    سبب سازى در رزق و روزى
    ازدواج
    صدقه دادن
    ميهمان نوازى
    اخلاق نيكو
    تقوا و پرهيزگارى
    شكر
    مشكل گشايى
    نذر
    دعا
    دعاى پيرمرد گرفتار
    زمان امداد
    موانع استجابت دعا
    خير خواهى
    نيكى به والدين
    نماز و رفع مشكلات
    استغفار
    انفاق و بخشش
    قرض الحسنه
    بخشش گناهان
    صله رحم
    توسل
    فلسفه توسل به اولياى الهى
    شفا و درمان
    اصلاح رابطه خود با خدا
    فصل سوم : سبب سوزى
    سبب سوزى
    امتحان و آزمايش الهى
    فوايد و آثار امتحانات الهى
    نكته ها

    مشيت الهي در سبب سازي و سبب سوزي(مديريت : naginesabz)


    جهان در حسرت آيينه مانده ست
    گرفتار غمي ديرينه مانده ست
    شب سردي ست بي تو بودن ما
    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟

  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    12,395
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    593

    -----------فهرست مطالب------------




    مشيت الهي در سبب سازي و سبب سوزي(مديريت : naginesabz)
    -----------فهرست مطالب------------

    پيشگفتار
    فصل اول : كليات
    مفهوم سبب
    علل و اسباب ، از ديدگاه قرآن
    حكمت خداوند
    آثار تربيتى اعتقاد به حكمت خداوند
    مشيت الهى
    نقش انسان ها در سبب سازى و سبب سوزى
    بخت ، شانس و اتفاق
    امداهاى الهى
    رحمت الهى
    نقش فرشتگان در سبب سازى
    فصل دوم : سبب سازى
    زمينه هاى سبب سازى
    توكل و اعتماد به خداوند
    مفهوم توكل
    توكل و اسباب
    حكايت عارف خانه نشين با زن خود
    توحيد و توكل
    اركان توكل
    درجات توكل
    آثار توكل
    الف : اميدوارى و تلاش
    ب : آسان شدن كارها
    ج : خونسردى در مواجهه با دشمن
    د: جلوگيرى از غرق شدن در ماديات
    ه‍: تقويت نيروى مقاومت
    و: تقويت اراده
    ز: عزت مندى انسان
    ح : توسعه رزق
    ط: شجاعت
    محافظت از جانها
    1- محبت
    2- نجات به وسيله حيوان
    3- نجات به وسيله افراد
    4- نجات به وسيله پياده كردن از هواپيما
    5 -نجات به وسيله حادثه
    6- نجات به وسيله خواب
    7- نجات به وسيله امداد گران
    سبب سازى در سفر
    سبب سازى در هدايت
    سبب سازى در رزق و روزى
    كار و تلاش
    چند نكته درباره رزق و روزى
    ازدواج
    صدقه دادن
    ميهمان نوازى
    اخلاق نيكو
    تقوا و پرهيزگارى
    شكر
    مشكل گشايى
    مشيت الهي در سبب سازي و سبب سوزي(مديريت : naginesabz)

    جهان در حسرت آيينه مانده ست
    گرفتار غمي ديرينه مانده ست
    شب سردي ست بي تو بودن ما
    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟

  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    12,395
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    593



    مشيت الهي در سبب سازي و سبب سوزي(مديريت : naginesabz)
    نذر
    دعا
    دعاى پيرمرد گرفتار
    زمان امداد
    موانع استجابت دعا
    1- غفلت قلب
    2- منافات داشتن با حكمت الهى
    3- عدم مصلحت
    4- گناهان اجتماعى
    خير خواهى
    نيكى به والدين
    نماز و رفع مشكلات
    استغفار
    انفاق و بخشش
    قرض الحسنه
    بخشش گناهان
    1- توبه
    2- كارهاى نيك
    خوشخويى
    فريادرسى ستمديدگان
    5- تقوى و پاكى
    6- عفو و گذشت
    7- نماز
    8- قرائت قرآن
    9- قرض دادن
    10- خدمت به عيال
    11- نيكى به والدين
    صله رحم
    توسل
    فلسفه توسل به اولياى الهى
    شفا و درمان
    اصلاح رابطه خود با خدا
    فصل سوم : سبب سوزى
    سبب سوزى
    1- كفران نعمت
    2- گناه و عصيان
    3- استكبار
    4- احتكار
    5- دورى از ياد خدا
    6- عاق والدين
    7- ربا خوارى
    8- رشوه خوارى
    9- نپرداختن زكات
    10- ظلم و ستم
    11- بخل و امساك
    امتحان و آزمايش الهى
    فوايد و آثار امتحانات الهى
    الف : پرورش روح استقامت و پايدارى
    ب : تنبيه و آگاهى
    ج : پاكسازى گناهان
    د: ترفيع درجه
    ه‍: تكامل و پويايى
    و: خداگرايى
    نكته ها

    مشيت الهي در سبب سازي و سبب سوزي(مديريت : naginesabz)


    جهان در حسرت آيينه مانده ست
    گرفتار غمي ديرينه مانده ست
    شب سردي ست بي تو بودن ما
    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟

  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    12,395
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    593



    مشيت الهي در سبب سازي و سبب سوزي(مديريت : naginesabz)
    نام كتاب : مشيت الهى در سبب سازى و سبب سوزى
    نام نويسنده : محمود اكبرى
    مشيت الهي در سبب سازي و سبب سوزي(مديريت : naginesabz)
    پيشگفتار
    جهانى كه در آن زندگى مى كنيم : عالم وسايل و اسباب است و براى دست يابى به هر مقصود بايد از اسباب و وسايل مناسب استفاده نمود.
    اين سخن مورد قبول همه الهيون و ماديون است با اين تفاوت كه ماديون هر سببى را در انجام كار خود مستقل و اصيل مى شناسند. اما الهيون همه اسباب و وسايل را آفريده خداوند متعال مى دانند و مى گويند: هر سببى بايد با علم و اراده بارى تعالى انجام وظيفه نمايد.
    قرآن مى فرمايد:
    و البلد الطيب يخرج نباته باذن ربه ...(1)
    زمين پاك و شايسته (كشاورزى ) به اذن خدا گياه را در آغوش خود مى پرورد.
    مومنان وسايل و اسباب را مجراى فيض الهى مى دانند.
    امام صادق (عليه السلام ) مى فرمايد:
    ابى الله ان يجرى الاشياء الا بالاسباب فجعل لكل شى ء سببا.(2)
    خداوند اشيا را با اسباب آن به جريان مى اندازد، لذا برابر هر چيزى سببى قرار داده است .
    انسانى كه خواهان تعالى و تكامل معنوى يا مادى است بايد وسايل و اسباب كمال آن را بشناسد و از فيض الهى بخواهد ولى آنها را مستقل نبيند.
    جهان موجود بر پايه اسباب و مسببات پى ريزى شده است از هر علتى معلولى خاص متناسب با آن پديد مى آيد عمل و رفتار آدمى هم از اين قانون مستثنى نيست هر عملى نتيجه متناسب با آن دارد لكن از آنجا كه علم آدمى نسبت ، حقايق اين جهان بسيار اندك است پى بردن به همه آثار اعمال و رفتار ممكن نيست مگر آثارى كه تجربه پذير و محسوس است .
    بشر به طور طبيعى توان دست يابى به پيامدهاى نامحسوس اعمال خود را ندارد و به عبارت ديگر نظام اسباب و مسببات به آنچه بشر تجربه مى كند منحصر نيست و بسيارى از اسباب و مسببات از ديد او پنهانند افعال انسان هم آثار گوناگونى دارد كه تجربه پذير نيست و آگاهان از جهان غيب كه از راز و رمز هستى آگاهند از برخى آثار اعمال خبر داده اند.
    اين نوشتار تلاشى است براى بيان عوامل و زمينه هاى سبب سازى و سبب سوزى در جهت تقويت باورهاى اعتقادى جوانان و نوجوانان .
    در خاتمه از تلاش همه عزيزانى كه در به ثمر رسيدن اين كتاب ما را يارى داده اند، تقدير و تشكر مى نمائيم .


    والسلام
    محمود اكبرى
    مشيت الهي در سبب سازي و سبب سوزي(مديريت : naginesabz)

    ویرایش توسط neginsabz : ۱۳۸۹/۰۸/۱۰ در ساعت ۲۲:۱۷
    جهان در حسرت آيينه مانده ست
    گرفتار غمي ديرينه مانده ست
    شب سردي ست بي تو بودن ما
    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟

  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    12,395
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    593



    مشيت الهي در سبب سازي و سبب سوزي(مديريت : naginesabz)
    مشيت الهي در سبب سازي و سبب سوزي(مديريت : naginesabz)فصل اول : كلياتمشيت الهي در سبب سازي و سبب سوزي(مديريت : naginesabz)
    مفهوم سبب
    سبب در فلسفه : چيزى است كه از وجود او وجود ديگر و از عدمش عدم آن (3) لازم آيد.
    و در اصطلاح عرفاى اسلامى سبب وسيله اى است بين خلق و حق ، و سالك الى الله كه همواره به حق توجه دارد اين اسباب و وسايل را مظاهر رحمت حق مى داند.
    علل و اسباب ، از ديدگاه قرآن
    خداوند متعال كه خالق هستى است و به همه چيز آگاه و تواناست ؛ جهان را بر اساس نظامى خاص آفريده است برخى از آفريده ها را عهده دار نقش ‍ معينى در پيدايش برخى از آفريده هاى ديگر قرار داده است . اما آنها در عين ايفاى نقش خود فرمانبردار اويند و وظايف خود را بى كم و كاست و بى چون و چرا انجام مى دهند لذا قرآن در عين اينكه همه موجودات را مخلوق و آفريده خداوند مى داند ولى وجود و نقش علل و اسباب را در جهان خلقت انكار نمى كند. در اينجا به چند نمونه از آيات قرآن در اين زمينه اشاره مى شود.
    1- و الله انزل من السماء ماء فاحيابه الارض بعد موتها ان فى ذلك لاية لقوم يسمعون .(4)
    خدا از آسمان آب را فرو فرستاد و با آن زمين را پس از مرگش زنده كرد در آن نشانه اى است براى مردمى كه مى شنوند.
    باء در جمله ى ((فاحيا به الارض )) باء سبب است ؛ يعنى خداوند به وسيله ى آن (آب ) زمين را زنده كرد.
    2- ...و انزل من السماء ماء فاخرج به من الثمرات رزقالكم ...(5)
    و از آسمان آب فرو فرستاد، پس به وسيله ى آن ميوه هايى را پرورش داد كه روزى شما باشد.
    3- اولم يروا انا نسوق الماء الى الارض الجرز فنخرج به زرعا تاءكل منه انعامهم و انفسهم افلا يبصرون .(6)
    آيا نديدند كه ما آب را به سوى سرزمين هاى خشك مى رانيم و بوسيله آن زراعت هايى را مى رويانيم كه همه چهارپايانشان از آن مى خورند و هم خودشان تغذيه مى كنند؛ آيا نمى بينيد؟!.
    اين دو آيه به روشنى به تاثير آب در كشت و زرع تصريح مى كند و حرف ((با)) در لفظ ((به )) به معنى سبب است .
    4- الم تر اءن الله يزجى سحابا ثم يولف بينه ثم يجعله ركاما فترى الودق يخرج من خلاله و ينزل من السماء من جبال فيها من برد فيصيب به من يشاء و يصرفه عن من يشاء...(7)
    آيا نديدى كه خداوند ابرهايى را به آرامى مى راند، پس ميان آنها پيوند مى دهد و بعد آن را متراكم مى سازد؟ در اين حال ، دانه هاى باران را مى بينى كه از لا به لاى آن خارج مى شود؛ و از آسمان - از كوههايى كه در آن است (ابرهايى كه همچون كوهها انباشته شده اند) دانه هاى تگرگ نازل مى كند، و هر كس را بخواهد به وسيله آن زيان مى رساند و هر كس را بخواهد اين زيان را برطرف مى كند؛...
    5- الله الذى يرسل الرياح فتثير سحابا فيبسطه فى السماء كيف يشاء و يجعله كسفا فترى الودق يخرج من خلاله .(8)
    خداوند همان كسى است كه بادها را مى فرستد تا ابرهايى را به حركت در آورد، پس آنها را در پهنه آسمان آن گونه كه بخواهد مى گستراند و متراكم مى سازد؛ در اين هنگام دانه هاى باران را مى بينى كه از لابه لاى آن خارج مى شود؛...)

    مشيت الهي در سبب سازي و سبب سوزي(مديريت : naginesabz)


    جهان در حسرت آيينه مانده ست
    گرفتار غمي ديرينه مانده ست
    شب سردي ست بي تو بودن ما
    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟

  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    12,395
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    593



    مشيت الهي در سبب سازي و سبب سوزي(مديريت : naginesabz)
    6- افرايتم الماء الذى تشربون . ءانتم انزلتموه من المزن ام نحن المنزلون .
    لو نشاء جعلناه اءجاجا فلولا تشكرون
    (9)

    آيا به آبى كه مى نوشيد انديشيده ايد. آيا شما آنرا از ابر نازل مى كنيد. يا ما نازل مى كنيم ؟ هر گاه بخواهيم اين آب گوارا را تلخ و شور قرار مى دهيم . پس ‍ چرا شكر نمى كنيد.
    چه كسى به آفتاب فرمان مى دهد بر صفحه اقيانوسها بتابد.
    چه كسى به اين بخارها دستور مى دهد دست به دست هم دهند و فشرده شوند و قطعات ابرهاى باران را تشكيل دهند؟
    چه كسى دستور حركت بر بادها و جابه جا كردن قطعات ابرها و فرستادن آنها بر فراز زمينهاى خشك و مرده مى دهد؟
    چه كسى بر طبقات بالاى هوا اين خاصيت را بخشيده كه به هنگام سرد شدن ، توانايى جذب بخار را از دست دهد، و در نتيجه بخارهاى موجود به صورت قطرات باران ، نرم و ملايم ، آهسته و پى در پى بر زمينها فرود آيند.
    اگر آب نبود و يا اگر شور و تلخ بود چه اتفاقى مى افتاد، اگر املاح آب همراه ذرات آب تبخير مى شد و به آسمان صعود مى كرد و ابرهاى شور و تلخ تشكيل مى شد آب باران نوشيدنى نبود.
    پيامبر صلى الله عليه و آله هنگامى كه آب مى نوشيد مى فرمود:
    الحمد لله الذى سقانا عذبا فراتا برحمته و لم يجعله ملحا اجاجا بذنوبنا!
    حمد براى خداوندى است كه به رحمتش ما را از آب شيرين و گوارا سيراب كرد و آنرا به خاطر گناهانمان شور و تلخ قرار نداد.
    (10)
    7- افرايتم النار التى تورون ، ءانتم انشاءتم شجرتها ام نحن المنشئون (11)
    آيا درباره آتشى كه مى افروزيد فكر كرده ايد. آيا شما درخت اش را آفريده ايد يا ما آفريده ايم ؟
    8- اءفراءيتم ما تحرثون ءاءنتم تزرعونه ام نحن الزارعون لو نشاء لجعلناه حطاما فظلتم تفكهون (12)
    آيا هيچ درباره آنچه كشت مى كنيد انديشيده ايد؟ آيا شما آنرا مى رويانيد يا ما مى رويانيم ؟ هر گاه بخواهيم آن را تبديل به كاه در هم كوبيده مى كنيم به گونه اى كه تعجب كنيد. انسان ، زارع و كشاورز حقيقى نيست بلكه فقط دانه ها را در زمين كشت مى كند و نقشى در روانيدن ندارد خداست كه گياهان را مى روياند و مى تواند به وسيله باد و طوفان ، صاعقه حشرات ، دانه هاى غذايى را از بين ببرد.
    و اگر انسان زارع حقيقى بود، اين امور امكان نداشت .

    ما به دريا حكم طوفان مى دهيم ما به سيل و موج فرمان مى دهيم نقش هستى نقشى از ايوان ماست خاك و باد و آب ، سرگردان ماست

    مشيت الهي در سبب سازي و سبب سوزي(مديريت : naginesabz)


    جهان در حسرت آيينه مانده ست
    گرفتار غمي ديرينه مانده ست
    شب سردي ست بي تو بودن ما
    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟

  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    12,395
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    593



    مشيت الهي در سبب سازي و سبب سوزي(مديريت : naginesabz)
    آيات فوق نقش علل طبيعى را بيان مى نمايد و جهان آفرينش را توده اى از علل و معلولات مى داند كه همگى به اراده و مشيت او كار مى كنند.
    قرآن با اين كه قانون علل و معلولات طبيعى را تاييد مى نمايد گاهى از علل مافوق طبيعى سخن مى گويد تا انسان ها را متوجه معبود خويش نموده و از وابستگى به علل طبيعى آزاد سازد در اين زمينه داستان هاى بسيارى در قرآن نقل شده است ، كه به چند نمونه از آن اشاره مى شود:
    1- خداوند حضرت نوح (عليه السلام ) و همراهانش را كه به آن گرفتارى عظيم (طوفان ) دچار شده بودند نجات داد.
    (13)
    2- حضرت ايوب (عليه السلام ) كه به شدت به مصيبت گرفتار بود، دعا كرد و خداوند گرفتارى اش را برطرف ساخت .(14)
    3- حضرت موسى و هارون نيز به لطف خداوند از آن گرفتارى عظيم نجات يافتند.(15 )
    4- قرآن داستان وضع حمل حضرت مريم (عليه السلام ) را چنين تعريف مى نمايد.
    فاءجائها المخاض الى جذع النخله (16) درد وضع حمل ، او را به كنار درخت خرمايى كشاند؛ آن قدر ناراحت شد كه گفت : اى كاش پيش از اين مرده بودم ، و بكلى فراموش مى شدم !، در اين حال ناگهان صدايى از پايين پايش به گوشش رسيد كه مى گفت : غمگين مباش ! پروردگارت زير پاى تو چشمه آبى (گوارا) قرار داده است .
    و به بالاى سرت نگاه كن و درخت خرما را ببين ، آنگاه فرمود:
    و هزى اليك بجذع النخله تساقط عليك رطبا جنيا.(17)
    و اين تنه نخل را به طرف خود تكان ده ، رطب تازه اى براى تو فرو مى ريزد.
    5- يوسف خردسال در تنهايى و تاريكى وحشتناك چاه ساعات تلخى را گذرانده ، اما ايمان به خدا و آرامش حاصل از آن نور اميدى بر دل او افكند و به او قدرت داد تا اين لحظات سخت را تحمل كند و از صحنه اين آزمايش ، پيروز و سربلند بيرون آيد.
    پس از چند روز كاروانى رسيد. يوسف از قعر چاه متوجه شد كه سر و صدايى از فراز چاه مى آيد و به دنبال آن دلو و طنابى را ديد كه به سرعت به قعر چاه نزديك مى شود؛ فرصت را غنيمت شمرد. و از اين عطيه الهى بهره گرفت و بى درنگ به طناب چنگ زد.
    مامور آب احساس كرد دلوش بيش از حد سنگين شده ، هنگامى كه آن را با قوت بالا كشيد، ناگهان چشمش به كودك خردسال ماه پيكرى افتاد و فرياد زد مژده ، مژده ، مژده ، اين كودكى است بجاى آب .
    6- پس از سالها زندان ، حضرت يوسف (عليه السلام ) خواب ملك مصر را به خوبى تعبير نمود، ملك دستور داد: ((او را نزد من آوريد، تا او را مشاور و نماينده مخصوص خود سازم و از علم و دانش و مديريت او براى حل مشكلاتم كمك گيرم .
    (18)))
    نماينده ويژه پادشاه مصر در حالى كه حامل پيام گرم او بود، وارد زندان شد و به ديدار يوسف شتافت . سلام و درود او را به يوسف ابلاغ كرد و گفت : ((پادشاه علاقه شديدى به تو پيدا كرده است ، برخيز تا نزد او برويم .)) يوسف به نزد پادشاه آمد و با او به گفتگو نشست ، وقتى وى سخنان پرمايه يوسف را كه از علم و هوش و درايت فوق العاده ى او حكايت مى كرد شنيد و بيش از پيش شيفته و دلباخته او شد و گفت : ((تو از امروز نزد ما داراى منزلت عالى و اختيارات وسيع هستى و مورد اعتماد و وثوق ما مى باشى )) يوسف خزانه دارى مصر را پيشنهاد نمود و گفت : ((مرا در راس خزانه دارى اين سرزمين قرار ده چرا كه من هم حافظ و نگهدار خوبى هستم و هم به اسرار اين كار واقفم .
    (19)
    بنابراين قرآن در عين امضاى اصل عليت اسباب طبيعى ، خدا را به عنوان سبب ساز حقيقى و سبب سوز و قاهر و غالب بر همه اشياء معرفى مى كند.
    مشيت الهي در سبب سازي و سبب سوزي(مديريت : naginesabz)


    جهان در حسرت آيينه مانده ست
    گرفتار غمي ديرينه مانده ست
    شب سردي ست بي تو بودن ما
    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟

  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    12,395
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    593



    مشيت الهي در سبب سازي و سبب سوزي(مديريت : naginesabz)
    حكمت خداوند
    يكى از برنامه هاى اساسى قرآن توجه به حكمت خداوند است .(20)
    هر پديده اى كه در جهان روى مى دهد بر اساس تدبير حكيمانه الهى است و هر چيزى حساب و كتاب دارد.
    حكمت بيانگر اين است كه عالم هستى در تمام ابعادش بر اساس نظم و حساب دقيق و قوانين موزون و منسجم بر پا شده است و افعال خداوند بر تمام ابعادش با حكمت است و اين همان چيزى است كه از آن به نظام احسن تعبير مى شود.
    (21)

    مشيت الهي در سبب سازي و سبب سوزي(مديريت : naginesabz)


    جهان در حسرت آيينه مانده ست
    گرفتار غمي ديرينه مانده ست
    شب سردي ست بي تو بودن ما
    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟

  12. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    12,395
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    593



    مشيت الهي در سبب سازي و سبب سوزي(مديريت : naginesabz)
    آثار تربيتى اعتقاد به حكمت خداوند
    الف : توجه به حكمت خداوند مى تواند در پيشرفتهاى علمى انسان و آگاهى او نسبت به اسرار جهان هستى اثر عميقى بگذارد و به علم و دانش ‍ بشرى عمق و شتاب و سرعت بيشترى بخشد.
    زيرا وقتى ما بدانيم كه اين بناى باشكوه و عظيم را معمار چيره دستى ساخته و در جاى جاى آن اسرار حكمت به كار برده هرگز از كنار موجودات و حوادث جهان بى تفاوت نمى گذريم هر پديده را به عنوان يك موضوع شايان دقت مورد برسى قرار مى دهيم تا آنجا كه از افتادن يك سيب از درخت و مانند آن مى توانيم قانون پر اهميت جاذبه عمومى و قوانين مهم ديگر را كشف كنيم (آنيشتاين ) مى گويد: پيشگامان علوم و مكتشفان بزرگ داراى نوعى ايمان به مبدا علمى و حكمت آفرينش بوده اند و همان اعتقاد به تلاشهاى آنان عمق و وسعت بخشيده است .
    ب : توجه به حكمت خدا انسان را در برابر حوادث ناگوار و توان مى بخشد چون مى داند هيچ يك از اينها بى حساب نيست و همين احساس او را براى غلبه بر مشكلات كه گاهى تصور آن انسان را از پاى در مى آورد يارى مى دهد زيرا شرط غلبه بر حوادث ، داشتن روحيه بالا است و اين در سايه معرفت حكمت خداوند است .
    ج ) توجه به حكمت خداوند پذيرش قوانين الهى را آسان مى سازد چرا كه مى داند تمام اين برنانه ها و دستورات از سوى آن حكيم بزرگ است .
    (22)
    د: توجه به حكمت و تدبير خداوند نگرانى را از خاطر مى زدايد و موجب مى شود آدمى در سختى ها آرامش خود را نبازد و زبان به شكوه و شكايت نگشايد و ايمانش را از دست ندهد هر چند حكمت آنرا نفهمد.
    كسى كه به حكمت خداوند باور دارد دچار افكار منفى نمى شود.

    مشيت الهي در سبب سازي و سبب سوزي(مديريت : naginesabz)


    جهان در حسرت آيينه مانده ست
    گرفتار غمي ديرينه مانده ست
    شب سردي ست بي تو بودن ما
    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟

صفحه 1 از 8 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. 1001 داستان از زندگاني امام علي "ع" (مديريت : naginesabz )
    توسط ║★║فاطمی║★║ در انجمن عرفان ناب
    پاسخ: 1027
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۱۰/۱۴, ۱۵:۳۹

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود