جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا در مورد عذاب ، ذوق (چشيدن) به كار رفته ؟!

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    2,954
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    16 روز 10 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    611

    چرا در مورد عذاب ، ذوق (چشيدن) به كار رفته ؟!




    يارب
    سلام سروران گرام
    چرا خداوند متعال در مورد عذاب در قرآن اغلب فرموده تا بچشند؟

    آیه 56 سوره نساء :
    إِنَّ الَّذينَ كَفَرُوا بِآياتِنا سَوْفَ نُصْليهِمْ ناراً كُلَّما نَضِجَتْ جُلُودُهُمْ بَدَّلْناهُمْ جُلُوداً غَيْرَها لِيَذُوقُوا الْعَذابَ إِنَّ اللَّهَ كانَ عَزيزاً حَكيما.

    به زودى كسانى را كه به آيات ما كفر ورزيده‏اند، در آتشى [سوزان‏] درآوريم كه هر چه پوستشان بريان گردد، پوستهاىِ ديگرى بر جايش نهيم تا عذاب را بچشند. آرى، خداوند تواناى حكيم است.

    ياعلي

    کارشناس موضوع : پاسخگوي مباحث قرآني

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۰۸/۱۱ در ساعت ۰۸:۵۵

    یارب

    يا رب منم جويان تو يا خود تويى جويان من

    اى ننگ من تا من منم من ديگرم تو ديگرى





  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    معنای لغوی ذاق یذوق (ذوق) و موارد استعمال آن




    نقل قول نوشته اصلی توسط moamma نمایش پست
    يارب:gol:
    سلام سروران گرام
    چرا خداوند متعال در مورد عذاب در قرآن اغلب فرموده تا بچشند؟
    آیه 56 سوره نساء :
    إِنَّ الَّذينَ كَفَرُوا بِآياتِنا سَوْفَ نُصْليهِمْ ناراً كُلَّما نَضِجَتْ جُلُودُهُمْ بَدَّلْناهُمْ جُلُوداً غَيْرَها لِيَذُوقُوا الْعَذابَ إِنَّ اللَّهَ كانَ عَزيزاً حَكيما.
    به زودى كسانى را كه به آيات ما كفر ورزيده‏اند، در آتشى [سوزان‏] درآوريم كه هر چه پوستشان بريان گردد، پوستهاىِ ديگرى بر جايش نهيم تا عذاب را بچشند. آرى، خداوند تواناى حكيم است.
    ياعلي:gol:
    کارشناس موضوع : پاسخگوي مباحث قرآني

    سلام بر شما و تشکر از پرسش خوبی که مطرح فرمودید. برای پاسخ این پرسش، ابتدا با استناد به کتب معتبر لغت، بحثی درباره معنای «ذوق» (که ریشه لغوی «لیذوقوا» است) و موارد کاربرد آن مطرح می نمایم و سپس به پاسخ پرسش شما می پردازم.

    خلیل بن احمد فراهیدی که از بزرگان علم لغت است گفته: هر آنچه از پیشامدها و مصائب ناگوار که به انسان می رسد، در این موارد کلمه «ذاق» بکار می رود.

    ابن منظور در لسان العرب (از کتب معتبر لغت) می گوید: کلمه «ذوق» در پیشامدها و کارهای نیک و بدی که بر انسان وارد می شود بکار می رود و برای هر دو قسم (نیک و بد) یک شاهد مثال ارائه می دهد. (به نقل از التحقيق فی کلمات القرآن الکریم/ ج‏3، ص348 ، ذیل ماده «ذوق»)

    استاد حسن مصطفوی در کتاب التحقیق فی کلمات القرآن الکریم در ذیل ماده «ذوق» می گوید:
    ماده «ذوق» در اصل به معنای احساس و درک نمونه ای از خصوصیات چیزی است که قرار است آن را احساس و درک نماید؛ این احساس و درک آن خصوصیت هم به واسطه حواس پنجگانه یا درک باطنی صورت می گیرد. ایشان در ادامه می افزاید: آن خصوصیتی که درک می شود می تواند از جنس نعمت و مورد پسند طبع آدمی باشد یا از جنس نقمت و ناگوار برای او و بعد برای هر قسم مثالی ارائه می دهند. (برای اطلاعات بیشتر رجوع نمایید به التحقيق/ ج‏3، ص 350)


    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۸۹/۱۰/۰۴ در ساعت ۱۰:۱۱
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    پاسخ پرسش




    فخر رازی در تفسیرش (مفاتيح الغيب/ ج‏10، ص 106) ذیل آیه مذکور می گوید:

    چشیدن عذاب (که با فعل مضارع هم آمده) چند مطلب را افاده می کند:
    یکی دوام این حس چشیدن است یعنی این احساس عذاب، دائمی است و قطع نمی شود.

    و مطلب دیگر اینست که در آیه کریمه می فرماید:
    إِنَّ الَّذينَ كَفَرُوا بِآياتِنا سَوْفَ نُصْليهِمْ ناراً كُلَّما نَضِجَتْ جُلُودُهُمْ بَدَّلْناهُمْ جُلُوداً غَيْرَها لِيَذُوقُوا الْعَذابَ إِنَّ اللَّهَ كانَ عَزيزاً حَكيماً (نساء/56)
    يقيناً كسانى كه به آيات ما كافر شدند به زودى آنان را به آتشى [شكنجه ‏آور و سوزان‏] درآوريم، هرگاه پوستشان بريان شود، پوست ‏هاى ديگرى جايگزين آن مى ‏كنيم تا عذاب را بچشند يقينا خدا تواناى شكست ‏ناپذير و حكيم است.

    پس لیذوقوا علاوه بر مطلب پیش گفته به این مطلب هم اشاره دارد که در این حالت جدید هم که پوست جدید جایگزین شده، باز هم همان حالت عذاب دردناک را خواهند چشید و این چشیدن با همان شدت ادامه خواهد داشت [به دیگر سخن، این حالت جدید، تحولی از جهت نقصان عذاب ایجاد نمی نماید و عذاب با همان شدت اولیه ادامه خواهد داشت حتی در حالت روییدن پوست جدید]

    فخر رازی در ادامه می گوید:
    ممکن است کسی بپرسد وقتی می گوییم «فلانی فلان عذاب را چشید»، معنایی که مخاطب از این جمله درک می کند عذاب مختصر است؛ یعنی مختصر عذابی به او چشانده اند، نه عذاب کامل را (و این را از فعل «چشیدن» می فهمیم). با این توضیح چرا در آیه کریمه که کفار را به چنان عذاب دردناکی انذار می کند، از فعل یذوقوا (چشاندن) استفاده می کند (چون تهدید به عذاب دردناک با عذاب طولانی سازگار است نه عذاب مختصر و اندک) ؟

    جناب فخر رازی در ادامه به این پرسش خود چنین پاسخ می دهد که:
    مقصود آیه از کاربرد این فعل در اینجا اینست که کفار، این عذاب دردناک را بدون کمترین کاهشی به طور مستمر احساس می کنند و در هر لحظه احساسشان از درد، همانند کسی است که در حال چشیدن ابتدایی و اولی عذاب است (و به همان دردناکی و سختی احساس اول از عذاب، در ادامه نیز عذاب را به همان شدت می چشند) [و با فعل مضارع و دیگر قرائن موجود در آیه، استمرارچشیدن عذاب مذکور را اعلام نموده است].
    (مفاتيح الغيب/ ج‏10، ص107)

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۸۹/۰۸/۱۱ در ساعت ۲۳:۰۶
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    جناب Moamma توضیح بیشتری درباره پاسخ بنده خواسته اند.

    همانگونه که در پست 2 عرض کردم، عرب زبان ها برای بیان پیشامدها و مصائب ناگواری که به انسان می رسد، از کلمه «ذاق» استفاده می کنند و کلمه «ذوق» در پیشامدها و کارهای نیک و بدی که بر انسان وارد می شود بکار می رود، با این حساب باید گفت که در آیه کریمه یک فعل در معنای لغوی خود بکار رفته است یعنی گرفتاری کفار به آتش جهنم.

    اما خدای سبحان می توانست تعبیرات دیگری هم برای این منظور افاده کند مثلا «یحسّوا» (احساس کنند، درک کنند) اما تعبیر «لیذوقوا» را بکار برده و این نشان می دهد که ممکن است نکته یا نکاتی در انتخاب این تعبیر وجود داشته باشد؛ (به دیگر سخن، خدای سبحان می توانست تعبیرات دیگری بجای
    «لیذوقوا» ذکر کند اما این تعبیر را آورده است پس نکته یا نکاتی در این انتخاب تعبیر وجود دارد).

    برخی از این نکات در پست 3 از بیان فخر رازی ذکر شد و آن دو نکته بود:

    1- یکی دوام این حس چشیدن عذاب است یعنی این احساس عذاب، دائمی است و قطع نمی شود (و این را از مضارع بودن فعل «لیذوقوا» استفاده کرده است).

    2- نکته دیگر اینکه آیه مورد بحث فرمود:
    «هرگاه پوستشان بريان شود، پوست ‏هاى ديگرى جايگزين آن مى ‏كنيم تا عذاب را بچشند» که اشاره دارد به اینکه در این حالت جدید هم که پوست جدید جایگزین شده، باز هم همان حالت عذاب دردناک را خواهند چشید و این چشیدن با همان شدت ادامه خواهد داشت [به دیگر سخن، این حالت جدید، تحولی از جهت نقصان عذاب ایجاد نمی نماید و عذاب با همان شدت اولیه ادامه خواهد داشت حتی در حالت روییدن پوست جدید]؛ همان احساسی که در ابتدای عذاب داشتند، در ادامه هم همان درد و شدت را احساس می کنند و این چشیدن عذاب، مانند برخی دردهای دنیوی، لحظه ای نیست بلکه دائمی است و در هر لحظه آن که دقت کنید، میزان درد و شدت عذابی که کافر می چشد، یکسان است؛ اینگونه نیست که مثلا چون بدنش می سوزد دیگر درد نمی چشد یا چون درد زیادی چشیده، دیگر قدرت حس خود را از دست می دهد و دردی احساس نمی کند! خیر، دائما این احساس درد را با شدت بالا و یکسان می چشد. (این مطالب از فعل مضارع «لیذوقوا» قابل برداشت است).


    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  6. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود