جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ••*❀*••مکر خـــــدا چگونه است؟ ••*❀*••

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    12,395
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    593

    ••*❀*••مکر خـــــدا چگونه است؟ ••*❀*••




    ••*❀*••مکر خـــــدا چگونه است؟ ••*❀*••
    ••*❀*••مکر خـــــدا چگونه است؟ ••*❀*••
    مکر خدا چگونه است؟
    ••*❀*••مکر خـــــدا چگونه است؟ ••*❀*••••*❀*••مکر خـــــدا چگونه است؟ ••*❀*••••*❀*••مکر خـــــدا چگونه است؟ ••*❀*••

    در سوره آل عمران، آیه 54 می‏خوانیم:
    «وَ مَكَرُوا وَ مَكَرَ اللَّهُ وَ اللَّهُ خَیْرُ الْماكِرِینَ»،
    حال این سوال مطرح می‏شود، نظر به این كه مكرو حیله از صفات رذیله اخلاقی است، چرا در این آیه به خداوند نسبت داده شده است؟

    پاسخ:
    در قرآن آیاتی شبیه این آیه دیده می‏شود كه در آن نسبت «مكر» به خدا داده شده است (مانند آیه 30، انفال و آیه نمل و...)
    «مكر» در لغت عرب، با آن چه در فارسی امروز از آن می‏فهمیم، تفاوت بسیار دارد: در فارسی «مكر» به نقشه‏های شیطانی و زیان بخش گفته می‏شود، در حالی كه در زبان عرب، ریشه لغوی «مكر» هر نوع چاره اندیشی را می‏گویند كه گاهی خوب و گاهی زیان آور است. در كتاب مفردات راغب می‏خوانیم: «المكر صرف الغیر عما یقصده» مكر این است كه كسی را از منظورش باز دارند (اعم از این كه منظورش خوب یا بد باشد).
    در قرآن نیز گاهی مكر با كلمه «خیر» ذكر شده مانند:
    «وَاللَّهُ خَیْرُ الْماكِرِینَ»»؛
    خداوند بهترین چاره جویان است. و گاهی با كلمه «سیِّی‏ء» «بد» آمده است،
    مانند:
    «لا یَحِیقُ الْمَكْرُ السَّیِّئُ إِلاَّ بِأَهْلِهِ »؛
    نقشه و اندیشه بد جز به صاحبش احاطه نخواهد كرد.
    بنابراین، منظور از آیه این است كه دشمنان «مسیح» با طرح‏های شیطانی خود می‏خواستند جلو این دعوت الهی را بگیرند، اما خداوند برای حفظ جان پیامبر خود و پیشرفت آئینش، تدبیر كرد و نقشه‏های آن‏ها بر آب شد. 1
    نظیر همین پاسخ در «كید الهی» نیز مطرح می‏باشد، آن جا كه سوره طارق، آیه 16 و 15 می‏خوانیم:
    «إِنَّهُمْ یَكِیدُونَ كَیْداً وَ أَكِیدُ كَیْداً»
    آنها پیوسته حیله می‏كنند و من نیز در برابر آنها چاره می‏كنم. 2

    1.تفسیر نمونه، ج 2، ص 429.
    2.همان، ج 15، ص 376.

    ••*❀*••مکر خـــــدا چگونه است؟ ••*❀*••

    جهان در حسرت آيينه مانده ست
    گرفتار غمي ديرينه مانده ست
    شب سردي ست بي تو بودن ما
    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,097
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اگر مکر در لغت امروزی یه معنی دیگه میده حاکی از ندونستن خدا هست که شاید در این زمان مردم برداشتشون بد باشه . اگر برای همه ملت ها و اقوام هست زبان عربی و فارسی نداره ... در ضمن مکر نشانه ناتوانی است . اگرم به معنای چاره اندیشی باشه ، اگر خدا از همه چی خبر داشته باشه دیگه چه چاره ای لازمه ، چاره اندیشی برای کسی هست که ناتوان از حل موضوعه .
    monthly quotes :
    حقیقت نیازمند نقد است ، نه ستایش. فردریش نیچه

    Energy is everything and everything is energy

    I dont understand why there is so much hate between Human Races and Religions

    Become Übermensch

  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط enerji نمایش پست
    اگر مکر در لغت امروزی یه معنی دیگه میده حاکی از ندونستن خدا هست که شاید در این زمان مردم برداشتشون بد باشه
    با سلام به دو کاربر گرامی نگین سبز و جناب انرژی،

    خیلی از لغات ممکن است در طول زمان از معنای اصلی خود دور شده و در معنای دیگر به صورت حقیقت استعمال شود و این مطلب به علم الهی ربطی ندارد. برای برداشت کلام هر گوینده ای باید به کلام او و معنای مراد او رجوع نمود و این با رجوع به معنای لغت و مورد استعمال آن در زمان صدور کلام گوینده و قرائن موجود در کلام او بدست می آید.

    اینکه فلان کلمه معنایش در طول زمان تغییر نموده یا الان معانی مختلف دارد، در این مطلب تأثیری ندارد؛ مثلا شما الان هم که بخواهید کلیله و دمنه یا شاهنامه را ترجمه کنید به معانی اصیل و استعمالی کلمه در زمان نگارش این کتب توجه می کنید و بر اساس آن این کتابها را ترجمه می کنید و برای ترجمه آن کتابها، به معانی رایج کنونی در همه کلمات اعتماد کامل نمی کنید (چون احتمال دارد کلماتی در طول زمان به علت کثرت استعمال در معنایی مجازی، دارای چند معنای حقیقی گردند).

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۸۹/۰۸/۱۴ در ساعت ۱۴:۰۵
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط enerji نمایش پست
    اگر برای همه ملت ها و اقوام هست زبان عربی و فارسی نداره
    مخاطب آیات کریمه قرآن همه مردم جهانند، تا قیامت:

    وَ أُوحِيَ إِلَيَّ هذَا الْقُرْآنُ لِأُنْذِرَكُمْ بِهِ وَ مَنْ بَلَغَ (انعام/19)
    و اين قرآن به من وحى شده تا به وسيله آن شما وهر كس را كه اين قرآن به او مى ‏رسد بيم دهم‏

    تَبارَكَ الَّذي نَزَّلَ الْفُرْقانَ عَلى‏ عَبْدِهِ لِيَكُونَ لِلْعالَمينَ نَذيراً (فرقان/1)
    زوال ناپذير و پر بركت است كسى كه قرآن را بر بنده‏اش نازل كرد تا بيم ‏دهنده جهانيان باشد.

    طبعا کسی که عرب زبان است، می تواند معنای صحیح آیات را درک کند و کسی هم که می خواهد آیات را از زبان عربی به زبان دیگر ترجمه نماید، باید امانت در نقل معنا را رعایت نموده و معنایی که مراد خدای تعالاست را در ترجمه ذکر کند و اگر معادل کاملی در معنای کلمه ای نیافت، باید توضیحات تکمیلی را در پرانتز یا پاورقی درج نماید ه در برخی ترجمه ها این مورد رعایت می شود.

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۸۹/۰۸/۱۴ در ساعت ۱۴:۱۱
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط enerji نمایش پست
    در ضمن مکر نشانه ناتوانی است
    همانطور که دوست خوبمان در بالا آورده اند، مکر دو معنا افاده می کند و این دو معنا در کتب معتبر لغت آمده است و یک معنای ذوقی نیست و گفته شما طبق یک معنا صحیح است که البته این معنا ارتباطی با آیه ندارد چون مراد آیه نیست. مکر بد نشان ناتوانی است اما تدبیر بعد از عمل، نشانه ای از ناتوانی ندارد.


    ---------------------------------------------


    نقل قول نوشته اصلی توسط enerji نمایش پست
    اگرم به معنای چاره اندیشی باشه ، اگر خدا از همه چی خبر داشته باشه دیگه چه چاره ای لازمه ، چاره اندیشی برای کسی هست که ناتوان از حل موضوعه .
    فرق صفات و افعال الهی با صفات انسانها در اینست که نقائص امکانی (یعنی نقصانهایی که در مخلوقات وجود دارد) در خداوند سبحان راه ندارد لذا ناتوانی (که نقصی از نقصهای مخلوقات است) در ذات اقدس او راه ندارد، نظیر دیگر صفات الهی؛ مثلا وقتی گفته می شود «علی عالم است» با جمله «خدا عالم است» ، در ابتدا به نظر می رسد که این دو عبارت با یکدیگر فرقی ندارند و به یک معناست، اما با کمی دقت روشن می شود که تفاوت معنایی بسیاری بین آن دو وجود دارد:

    حسن علم دارد اما علمش محدودیت دارد (هم محدودیت مکانی و هم محدودیت زمانی)، علمش هم از خودش نیست بلکه از خداوند است که به او عطا فرموده (یعنی استقلال ذاتی در کسب علم ندارد)، این علم در معرض نقصان و فراموشی و آفات دیگر است و ... !

    در حالیکه هیچ یک از این نقائص و کمبودها و قیدها در مورد خداوند سبحان وجود ندارد. او در تدبیر خود نیاز به زمان و اسباب و مقدمات و مانند آن ندارد، چون:

    إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَيْئاً أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ (يس 82)
    فرمان او چنين است كه هر گاه چيزى را اراده كند، تنها به آن مى‏ گويد: «موجود باش»، آن نيز بى‏ درنگ موجود مى‏شود.

    (البته توجه دارید که خداوند سبحان به همین عبارت «موجود باش» هم نیاز ندارد چرا که «اراده او همانا و موجود شدن مراد همانا» و این عبارت برای انتقال مفهوم و معنای آیه است.)

    علاوه اینکه علم خداوند محیط به کون و مکان است و قطعا از حوادث آینده هم خبر دارد اما سنت او بر این امر قرار گرفته که به بشر ابزار شناخت و اختیار و انتخاب دهد تا بشر خود با اراده و انتخاب خود راه خیر یا شر را انتخاب نماید:

    إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ نُطْفَةٍ أَمْشاجٍ نَبْتَليهِ فَجَعَلْناهُ سَميعاً بَصيراً (انسان/2)
    إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبيلَ إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُوراً (انسان/3)
    ما انسان را از نطفه مختلطى آفريديم، و او را مى‏آزماييم (بدين جهت) او را شنوا و بينا قرار داديم! (2)
    ما راه را به او نشان داديم، خواه شاكر باشد (و پذيرا گردد) يا ناسپاس! (3)

    اما گاه این بشر در انتخاب شر راه نهایت را می پیماید و بر باطل خود اصرار می کند و خداوند هم از باب اینکه مشیت حکیمانه خود را از راه اسباب طبیعی اجرا می نماید، این سرکشی ها را دفع می نماید (که در اینجا می توان نام چاره اندیشی یا مکر را بر آن نهاد ، البته بنده ترجمه چاره اندیشی را به خاطر همین بار ناتوانی که در آن وجود دارد، ترجمه و معادل کاملی برای مکر الهی نمی دانم؛ در زبان فارسی این کلمه نوعا به انسانها نسبت داده می شود لذا دارای این بار معنایی شده است).

    از جمله سنتهای الهی هم اینست که مؤمنینی که در راه او تلاش می کنند را یاری دهد و نقشه های شوم کفار و دشمنان دینش را در آنجا که موجب نابودی اساس و هدم دین است، ناکام گرداند؛ به عنوان نمونه:

    وَ إِذْ يَمْكُرُ بِكَ الَّذينَ كَفَرُوا لِيُثْبِتُوكَ أَوْ يَقْتُلُوكَ أَوْ يُخْرِجُوكَ وَ يَمْكُرُونَ وَ يَمْكُرُ اللَّهُ وَ اللَّهُ خَيْرُ الْماكِرينَ (انفال 30 )
    (به خاطر بياور) هنگامى را كه كافران نقشه مى‏كشيدند كه تو را به زندان بيفكنند، يا به قتل برسانند، و يا (از مكّه) خارج سازند آنها چاره مى‏انديشيدند (و نقشه مى‏كشيدند)، و خداوند هم تدبير مى‏كرد و خدا بهترين چاره جويان و تدبيركنندگان است

    و خداوند هم نقشه آنان را ناکام نمود و پیامبرش را بر آنان پیروز گرداند.


    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۸۹/۰۸/۱۴ در ساعت ۱۴:۳۱
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  7. تشکر


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    قرآن و مکر الهی



    پرسش:
    اگر «مکر» صفت مذمومی است چرا خداوند خود را خیر الماکرین (بهترین مکر کننده) می خواند؟ هم چنین مکر اگر بد است برای همه بد است و اگر به معنای چاره اندیشی است، مگر خدا ناتوان است که به چاره اندیشی نیاز داشته باشد؟


    پاسخ:
    مکر در لغت، به معنای تدبیر، چاره اندیشی و بازداشتن کسی از مقصودش است، اعم از آن که در کار بد باشد یا در کار خوب.(1)
    البته مکر به معنای خدعه و حیله گری که بار منفی دارد، غلبه استعمال پیدا کرده است، نه این که معنای لغوی چنین باشد.
    اگر هم بپذیریم که حیله و چاره اندیشی بار منفی دارد، خداوند این را در مقابل کسانی که خودشان اقدام به مکر کرده اند به کار برده است، لذا دیگر منفی نیست و با آن معنای مکر که اکنون در زبانها است (نقشه های شیطانی و زیان آور)، تفاوت اساسی دارد.
    نکته: چاره اندیشی در انسان با چاره اندیشی در خداوند فرق دارد. چاره اندیشی در انسان از روی ضعف و عجز است، بر خلاف خداوند که ضعف در مورد او اصلا معنا ندارد.
    با توجه به موارد و مصادیق مکر الهی، این مطلب بیشتر روشن می شود:
    1. مراد از مکر الهی، تدبیر و چاره اندیشی است که خداوند در مقابل مکر دیگران، انجام داده است:
    «وَ يَمْكُرُونَ وَ يَمْكُرُ اللَّهُ وَ اللَّهُ خَيْرُ الْماكِرِينَ»؛ آنها چاره مى‏ انديشيدند (و نقشه مى‏ كشيدند)، و خداوند هم تدبير مى ‏كرد، و خدا بهترين چاره جويان و تدبيركنندگان است‏.(2)
    مراد از «يَمْكُرُونَ» حيله و تدبير مشركين است كه مي خواستند حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) را کشته يا زندانى کرده يا تبعيد نمايند، و مراد از «يَمْكُرُ اللَّهُ» همان تدبير خداوند است كه آن حضرت را مأمور به هجرت نمود.(3)
    «وَ مَكَرُوا وَ مَكَرَ اللَّهُ وَ اللَّهُ خَيْرُ الْماكِرِينَ»؛ و (يهود و دشمنان مسيح، براى نابودى او و آيينش،) نقشه كشيدند و خداوند (بر حفظ او و آيينش،) چاره‏ جويى كرد و خداوند، بهترين چاره‏ جويان است.(4)
    كه مراد از مكر اول حيله يهود است در باره كشتن عيسى (علیه السلام) و منظور از مكر اللّه، نجات دادن عيسى از دست آنها است.(5)
    2. مراد از مکر الهی، نوعی عاقبت و نتیجه مکری است که در برابر خدا به کار برده اند، مانند:
    «وَ مَكَرُوا مَكْراً وَ مَكَرْنا مَكْراً وَ هُمْ لا يَشْعُرُونَ فَانْظُرْ كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ مَكْرِهِمْ أَنَّا دَمَّرْناهُمْ وَ قَوْمَهُمْ أَجْمَعِينَ»؛ آنها نقشه مهمّى كشيدند، و ما هم نقشه مهمّى، در حالى كه آنها درك نمى‏كردند! بنگر عاقبت توطئه آنها چه شد، كه ما آنها و قومشان همگى را نابود كرديم.(6)
    منظور از مكر اول، طفره رفتن و انحراف كفار است از پيروى حضرت صالح (علیه السلام)، و غرض از مكر دوم هلاكت و عذاب آنها است كه نتيجه طبيعى مكر آنها بود.(7)
    3. مراد از مكر الهی، عذاب خداست، مانند:
    «أَ فَأَمِنُوا مَكْرَ اللَّهِ فَلا يَأْمَنُ مَكْرَ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْخاسِرُونَ»؛ آيا آنها خود را از مكر الهى در امان مى ‏دانند؟! در حالى كه جز زيانكاران، خود را از مكر (و مجازات) خدا ايمن نمى ‏دانند.(8)
    هشداری است برای همه که از عذاب الهی غافل نشوید. هر کس از عذاب خدا غافل شد، مشمول عذاب خواهد شد.
    مراقب باشید نعمتها و ... شما را غافل نکنند و گمان کنید هر کاری (گناه و معصیت) بکنید، در امان هستید و در برابر معصیت، عذاب نمی شوید.
    به بیان دیگر، مبادا در صورت غفلت و انجام معاصی به گمان در امان بودن از عذاب، مکر الهی که همان عذاب است، شما را در بر بگیرد.(9)

    ___________
    (1) راغب، المفردات في غريب القرآن، ص 772؛ قرشی، قاموس قرآن، ج ‏6، ص 265.
    (2) انفال/ 30.
    (3) ر.ک: طباطبایی، تفسير الميزان، ترجمه موسوی همدانی، ج ‏9، ص 86؛ مکارم شیرازی و همکاران، تفسير نمونه، ج ‏7، ص 148.
    (4) آل عمران/ 54.
    (5) ر.ک: ترجمه تفسير الميزان، ج ‏3، ص 323؛ تفسير نمونه، ج ‏2، ص 567.
    (6) نمل/50 و 51.
    (7) ترجمه تفسير الميزان، ج ‏15، ص 535.
    (8) اعراف/ 99.
    (9) ر.ک: ترجمه تفسير الميزان، ج ‏8، ص 255.


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود