جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: راكعان ركوع كنيد منظور از اين مطلب چيست؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    26
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0

    راكعان ركوع كنيد منظور از اين مطلب چيست؟




    با سلام،‌
    در آيه 43 سوره بقره آمده است با راكعان ركوع كنيد منظور از اين مطلب چيست يعني برگزاري نماز جماعت يا همراهي با نيكان لطفا توضيح دهيد
    با تشكر


    کارشناس بحث : پاسخگوي مباحث قرآني




    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۰۸/۱۶ در ساعت ۱۴:۱۵
    غريبي گمشده در اين دنيا كه اهل زمين نيست


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    10,035
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    17 روز 15 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    2



    در تفسير تسنيم در خصوص آيه 43 سوره مباركه بقره آمده:
    ترغيب به ركوع با راكعان، كه تعبير از نماز به هياءتى خاص (:ركوع ) از هياءت هاى آن است، تحضيض به اقامه جماعت و شركت در آن است. به اهل ايمان دستور داده شد كه اولا، هر يك اهل نماز و ركوع باشند و ثانيا، نماز را با هم بخوانند. معيار اين معيّت همان وحدت نماز است. اين وحدت اعتبارى فقط در جماعت (اعم از جمعه و غيرآن ) متبلور است.
    با تعبير باركوع كنندگان ركوع كنيد از نماز يهود كه فاقد ركوع بود و فرادا برگزار مى شد احتزار شده است.
    ویرایش توسط مجیب : ۱۳۸۹/۰۸/۱۶ در ساعت ۱۴:۳۸


    یَا إِلَهِی وَ سَیِّدِی وَ مَوْلاَیَ وَ رَبِّی صَبَرْتُ عَلَى عَذَابِکَ فَکَیْفَ أَصْبِرُ عَلَى فِرَاقِکَ



    اگه مي خواي اهل آسمون بهت رحم كنن به اهل زمين رحم كن


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    راهنما پاسخ




    نقل قول نوشته اصلی توسط roya2 نمایش پست
    با سلام،‌
    در آيه 43 سوره بقره آمده است با راكعان ركوع كنيد منظور از اين مطلب چيست يعني برگزاري نماز جماعت يا همراهي با نيكان لطفا توضيح دهيد
    نقل قول نوشته اصلی توسط roya2 نمایش پست
    با تشكر
    سلام بر شما و تشکر از سؤال خوبتان،

    در آیه 40 سوره مبارکه بقره سخن از پيمانى است كه خداوند از يهود گرفته بود و از جمله آن پيمان، ايمان به پيامبران الهى و اطاعت فرمانهاى او بود و در آيات 41 تا 43 همین سوره، به 9 بخش از دستوراتى كه به يهود داده شده، اشاره شده است:

    وَ آمِنُوا بِما أَنْزَلْتُ مُصَدِّقاً لِما مَعَكُمْ وَ لا تَكُونُوا أَوَّلَ كافِرٍ بِهِ وَ لا تَشْتَرُوا بِآياتِي ثَمَناً قَلِيلاً وَ إِيَّايَ فَاتَّقُونِ (41) وَ لا تَلْبِسُوا الْحَقَّ بِالْباطِلِ وَ تَكْتُمُوا الْحَقَّ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ (42) وَ أَقِيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ وَ ارْكَعُوا مَعَ الرَّاكِعِينَ (43)
    41- و به آنچه نازل كرده‏ام (قرآن) ايمان بياوريد كه نشانه‏هاى آن با آنچه در كتابهاى شما است كاملا مطابقت دارد، و نخستين كافر به آن نباشيد، و آيات مرا به بهاى ناچيزى نفروشيد (به خاطر در آمد مختصرى نشانه‏هاى قرآن و پيامبر اسلام را كه در كتب شما موجود است پنهان نكنيد) و تنها از من (و مخالفت دستور من) بترسيد (نه از مردم).
    42- و حق را با باطل نياميزيد، و حقيقت را با اينكه مى‏دانيد كتمان نكنيد.
    43- و نماز را بپا داريد و زكات را ادا كنيد و همراه ركوع كنندگان ركوع نمایيد

    با اينكه دستور اخير (و همراه ركوع كنندگان ركوع نمایيد) اشاره به مساله نماز جماعت است، ولى از ميان تمام افعال نماز تنهاحالت «ركوع» را بيان كرده و مى‏ فرماید: «با ركوع كنندگان ركوع كنيد».

    اين تعبير شايد به خاطر آن باشد كه نماز يهود مطلقا داراى ركوع نبود؛ اين نماز مسلمانان است كه يكى از اركان اصلى آن، ركوع محسوب مى‏شود.

    جالب اينكه نمى‏ گويد: نماز بخوانيد، بلكه مى‏ فرماید: أَقِيمُوا الصَّلاةَ (نماز را بپا داريد) يعنى تنها خودتان نمازخوان نباشيد بلكه چنان كنيد كه آیين نماز در جامعه انسانى بر پا شود و مردم با عشق و علاقه به سوى آن بيايند. (تفسير نمونه/ج‏1/ص207)


    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۸۹/۰۸/۱۶ در ساعت ۲۱:۵۷
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    دو نکته




    1- در حقيقت در اين سه دستور (که در آیه 43 بقره آمده: بپا داشتن نماز، زکات دادن و رکوع کردن همراه رکوع کنندگان)، نخست پيوند فرد با خالق (نماز) بيان شده، و سپس پيوند با مخلوق (زكات) و سر انجام پيوند دستجمعى همه مردم با هم در راه خدا. (تفسیر نمونه/ج1/ص209)

    2- اصل فرمان نماز، با جماعت است. اساس دين هم بر حضور در اجتماع و دورى از انزوا و گوشه ‏نشينى است. «وَ ارْكَعُوا مَعَ الرَّاكِعِينَ» (تفسير نور/ج‏1/ص102)


    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    یک نکته آماری (از کاربرد کلمه مورد سؤال در آیات کریمه قرآن)




    در قرآن کریم کلمه «الراکعون»، یک بار ذکر شده:
    التَّائِبُونَ الْعابِدُونَ الْحامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاكِعُونَ السَّاجِدُونَ الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّاهُونَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ الْحافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّهِ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنينَ (توبه/112)
    [آن مؤمنان، همان‏] توبه‏ كنندگان، عبادت كنندگان، سپاس‏ گزاران، روزه ‏داران، ركوع كنندگان، سجده‏ كنندگان، فرمان‏ دهندگان به معروف و بازدارندگان از منكر و پاسداران حدود و مقرّرات خدايند و مؤمنان را [به رحمت و رضوان خدا] مژده ده.

    و کلمه «الراکعین» هم دو بار ذکر شده:
    وَ أَقيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ وَ ارْكَعُوا مَعَ الرَّاكِعينَ (بقره 43)
    و نماز را بر پا داريد و زكات بپردازيد و همراه ركوع‏ كنندگان، ركوع كنيد

    يا مَرْيَمُ اقْنُتي‏ لِرَبِّكِ وَ اسْجُدي وَ ارْكَعي‏ مَعَ الرَّاكِعينَ (ال عمران 43)
    اى مريم! فروتنانه براى پروردگارت به طاعت برخيز و سجده به جاى آور و با ركوع كنندگان ركوع كن


    همچنین کلمه «الساجدین» 5 بار ذکر شده:
    وَ لَقَدْ خَلَقْناكُمْ ثُمَّ صَوَّرْناكُمْ ثُمَّ قُلْنا لِلْمَلائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلاَّ إِبْليسَ لَمْ يَكُنْ مِنَ السَّاجِدينَ (اعراف/11)
    و شما را آفريديم، سپس شما را صورت‏ گرى كرديم، آن گاه به فرشتگان گفتيم: بر آدم سجده كنيد بى ‏درنگ همه سجده كردند جز ابليس كه از سجده‏ كنندگان نبود.

    إِلاَّ إِبْليسَ أَبى‏ أَنْ يَكُونَ مَعَ السَّاجِدينَ (حجر/31)
    مگر ابليس كه از اينكه با سجده‏ كنان باشد، امتناع كرد.

    قالَ يا إِبْليسُ ما لَكَ أَلاَّ تَكُونَ مَعَ السَّاجِدينَ (حجر/32)
    [خداوند] گفت: اى ابليس! تو را چه شده كه با سجده كنان نيستى؟

    فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَ كُنْ مِنَ السَّاجِدينَ (حجر/98)
    پس پروردگارت را همراه با سپاس و ستايش تسبيح گوى و از سجده كنان باش

    وَ تَقَلُّبَكَ فِي السَّاجِدينَ (حجر/219)
    و گردش و حركت تو در ميان سجده ‏كنندگان [را مشاهده مى ‏كند]

    و کلمه «الساجدون» هم یک بار ذکر شده است:
    آیه 112 سوره مبارکه توبه (که در بالا نقل شد).

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۸۹/۰۸/۱۶ در ساعت ۲۱:۵۶
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13

    جمع بندی




    پرسش : در آيه 43 سوره بقره آمده است با راكعان ركوع كنيد منظور از اين مطلب چيست يعني برگزاري نماز جماعت يا همراهي با نيكان لطفا توضيح دهيد.
    پاسخ: در آیه 40 سوره مبارکه بقره سخن از پيمانى است كه خداوند از يهود گرفته بود و از جمله آن پيمان، ايمان به پيامبران الهى و اطاعت فرمانهاى او بود و در آيات 41 تا 43 همین سوره، به 9 بخش از دستوراتى كه به يهود داده شده، اشاره شده است:
    «وَ آمِنُوا بِما أَنْزَلْتُ مُصَدِّقاً لِما مَعَكُمْ وَ لا تَكُونُوا أَوَّلَ كافِرٍ بِهِ وَ لا تَشْتَرُوا بِآياتِي ثَمَناً قَلِيلاً وَ إِيَّايَ فَاتَّقُونِ * وَ لا تَلْبِسُوا الْحَقَّ بِالْباطِلِ وَ تَكْتُمُوا الْحَقَّ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ * وَ أَقِيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ وَ ارْكَعُوا مَعَ الرَّاكِعِينَ (1)

    و به آنچه نازل كرده ‏ام (قرآن) ايمان بياوريد كه نشانه‏ هاى آن با آنچه در كتاب هاى شما است كاملا مطابقت دارد، و نخستين كافر به آن نباشيد، و آيات مرا به بهاى ناچيزى نفروشيد (به خاطر در آمد مختصرى نشانه‏ هاى قرآن و پيامبر اسلام را كه در كتب شما موجود است پنهان نكنيد) و تنها از من (و مخالفت دستور من) بترسيد (نه از مردم).
    و حق را با باطل نياميزيد، و حقيقت را با اينكه مى‏دانيد كتمان نكنيد. و نماز را بپا داريد و زكات را ادا كنيد
    و همراه ركوع كنندگان ركوع نمایيد
    با اينكه دستور اخير (و همراه ركوع كنندگان ركوع نمایيد) اشاره به مساله نماز جماعت است، ولى از ميان تمام افعال نماز تنهاحالت «ركوع» را بيان كرده و مى‏ فرماید: «با ركوع كنندگان ركوع كنيد». اين تعبير شايد به خاطر آن باشد كه نماز يهود مطلقا داراى ركوع نبود؛ اين نماز مسلمانان است كه يكى از اركان اصلى آن، ركوع محسوب مى‏شود.(2)


    (1)- بقره/آیات 41-43
    (2)- تفسیر نمونه ، ج 1،ص 209


    کلید واژه ها: پیمان یهود ،رکوع ،راکعان، نماز یهود ، بدون رکوع
    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۶/۰۶/۰۸ در ساعت ۱۰:۱۹
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود