جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ارسال حفظه

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    412
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    63
    آپلود
    0
    گالری
    0

    ارسال حفظه




    بسم ربّ الشّهداء والصّدّیقین

    سلام و :salavat10:

    در سوره انعام ، آیه 61 خداوند کریم از ارسال حفظه یعنی فرشتگان آسمانی

    سخن گفته است.

    آیا این فرشتگان الهی که مأموریت حفاظت ما را بر عهده دارند ، در برابر تمام بلاها

    است،یعنی در برابر بلاها و خطراتی که در اثر انجام گناهانمان صورت می گیرد نیز

    محافظت می کنند یا نه ؟ آیا این حفاظت محدود است و خاصّ ؟


    کارشناس بحث : پاسخگوي مباحث قرآني

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۰۸/۱۹ در ساعت ۱۷:۱۷
    ماندگاری هر ملّتی رابطه ی جدا نشدنی

    با سرمایه های تاریخی و معنوی آنها دارد

    پی آواز حقیقت بدویم


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    سلام بر شما و ممنون از پرسش خوبی که مطرح نمودید


    ---------------------

    پاسخ اجمالی

    1- دنیا دار بلا و ابتلاست و خداوند به انسان ابزار شناخت خیر و شر و اختیار انتخاب آن دو را داد و او را در انتخاب آزاد گذاشت.
    إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ نُطْفَةٍ أَمْشاجٍ نَبْتَليهِ فَجَعَلْناهُ سَميعاً بَصيراً (انسان/2) إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبيلَ إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُوراً (3)
    ما انسان را از نطفه مختلطى آفريديم، و او را مى‏ آزماييم (بدين جهت) او را شنوا و بينا قرار داديم (2)
    ما راه را به او نشان داديم، خواه شاكر باشد (و پذيرا گردد) يا ناسپاس (3)


    و اصلا هدف آفرینش گذر انسان از این آزمون بزرگ است:
    الَّذي خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَياةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً وَ هُوَ الْعَزيزُ الْغَفُورُ (ملک/2)

    آنكه مرگ و زندگى را آفريد تا شما را بيازمايد كه كدامتان نيكوكارتريد، و او تواناى شكست‏ ناپذير و بسيار آمرزنده است.


    2- دنیا هم دار تزاحم علل و اسباب و حوادث و موجودات است و در مدت عمر کوتاه آدمی، حوادث طبیعی و غیر طبیعی بسیاری زندگانی او را تهدید می کنند و انسان هم موجودی است که به تنهایی قدرت مقابله با آنها را ندارد؛

    انسان مالك نفع و ضرر، مرگ و حيات و بعث و نشور خود نيست و قدرت بر حفظ هيچ يك از خود و آثار خود را ندارد:
    قُلْ لا أَمْلِكُ لِنَفْسي‏ ضَرًّا وَ لا نَفْعاً إِلاَّ ما شاءَ اللَّهُ لِكُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٌ إِذا جاءَ أَجَلُهُمْ فَلا يَسْتَأْخِرُونَ ساعَةً وَ لا يَسْتَقْدِمُونَ (يونس/49)
    بگو: من اختيار زيان و سودى براى خود ندارم مگر آنچه را كه خداوند بخواهد. هر امّتى اجلى دارد. چون اجلشان فرا رسد، نه لحظه ‏اى از آن پس افتند و نه پيش افتند


    و اين خداى سبحان است كه او و آثار حاضر و غائب او را حفظ مى ‏كند، و در عين اينكه فرموده:

    «اللَّهُ حَفِيظٌ عَلَيْهِمْ» (شورى/6)
    خداوند بر آنان نگهبان است

    «وَ رَبُّكَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ حَفِيظٌ» (سبأ/21)
    و پروردگارت بر همه چيز نگهبان است

    در عين حال وسایلى را هم برای این محافظت قرار داده و مى‏ فرمايد: «وَ إِنَّ عَلَيْكُمْ لَحافِظِين» (انفطار/10)
    و بى ‏شك نگاهبانانى بر شما گمارده شده

    این حفاظت در برابر حوادثی است که در طول زندگی حیات آدمی را تهدید می کند و این فرشتگان محافظ، انسان را در برابر اینگونه حوادث و بلاها حفظ می کنند تا آدمی روال طبیعی زندگی اش را طی نماید و بتواند با اختیار کامل راه خیر یا شر را برگزیند و خود با اختیار کامل سرنوشت خود را رقم زند.

    3- این حفاظت در برابر آثار گناهان، عذابها یا امور حتمی (مانند مرگ حتمی) صورت نمی گیرد و در برابر حوادث پیشگفته صورت می گیرد.
    (دلایل قرآنی این مطلب در پست بعدی ذکر می شود)



    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۸۹/۰۸/۲۱ در ساعت ۱۲:۲۲
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  4. تشکر


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    گفتیم که این حفاظت در برابر آثار گناهان، عذابها یا امور حتمی (مانند مرگ حتمی) صورت نمی گیرد؛ برای این مطلب شواهد قرآنی فراوانی وجود دارد از جمله:

    عذاب بخاطر برخی گناهان:

    كَدَأْبِ آلِ فِرْعَوْنَ وَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِهِمْ كَذَّبُوا بِآياتِنا فَأَخَذَهُمُ اللَّهُ بِذُنُوبِهِمْ وَ اللَّهُ شَديدُ الْعِقابِ (ال عمران 11)
    [وصف آنان‏] همچون شيوه آل فرعون و كسانى است كه پيش از آنان بودند. آيات ما را دروغ انگاشتند و خداوند به [سزاى‏] گناهانشان [گريبان‏] آنان را گرفت و خداوند سخت كيفر است‏

    كَدَأْبِ آلِ فِرْعَوْنَ وَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِهِمْ كَذَّبُوا بِآياتِ رَبِّهِمْ فَأَهْلَكْناهُمْ بِذُنُوبِهِمْ وَ أَغْرَقْنا آلَ فِرْعَوْنَ وَ كُلٌّ كانُوا ظالِمينَ (انفال 54)

    مانند شيوه فرعونيان و كسانى كه پيش از آنان بودند. آيات پروردگارشان را دروغ انگاشتند، پس آنان را به [كيفر] گناهانشان هلاك ساختيم و فرعونيان را غرق كرديم و هر يك [از آنان‏] ستمكار بودند

    أَ لَمْ يَرَوْا كَمْ أَهْلَكْنا مِنْ قَبْلِهِمْ مِنْ قَرْنٍ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ ما لَمْ نُمَكِّنْ لَكُمْ وَ أَرْسَلْنَا السَّماءَ عَلَيْهِمْ مِدْراراً وَ جَعَلْنَا الْأَنْهارَ تَجْري مِنْ تَحْتِهِمْ فَأَهْلَكْناهُمْ بِذُنُوبِهِمْ وَ أَنْشَأْنا مِنْ بَعْدِهِمْ قَرْناً آخَرينَ (انعام 6)

    آيا نديده ‏اند كه پيش از آنان چه بسيار از امّتها را هلاك كرديم كه به آنان امكان و اقتدارى در زمين داده بوديم كه به شما [چنان‏] امكان و اقتدارى نداده ‏ايم و [باران‏] آسمان را بر آنان پى در پى فرستاديم و جويباران پديد آورديم كه فرودست [خانه‏ه اى‏] آنان روان بود. آن گاه آنان را به [كيفر] گناهانشان نابود كرديم و پس از آنها امتى ديگر پديد آورديم

    أَ وَ لَمْ يَسيرُوا فِي الْأَرْضِ فَيَنْظُرُوا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الَّذينَ كانُوا مِنْ قَبْلِهِمْ كانُوا هُمْ أَشَدَّ مِنْهُمْ قُوَّةً وَ آثاراً فِي الْأَرْضِ فَأَخَذَهُمُ اللَّهُ بِذُنُوبِهِمْ وَ ما كانَ لَهُمْ مِنَ اللَّهِ مِنْ واقٍ (غافر 21)

    آيا در زمين به سير [و گردش‏] نپرداخته ‏اند تا بنگرند كه سرانجام پيشينيانشان چگونه بود؟ آنان از اينان توانمندتر و در زمين پرنشانتر بودند كه خداوند به [سزاى‏] گناهانشان آنان را گرفتار ساخت. و آنان در برابر خداوند پناه دهنده ‏اى نداشتند
    -----------------------------------

    نکته: عقوبت تمام گناهان در دنیا صورت نمی گیرد:

    وَ لَوْ يُؤاخِذُ اللَّهُ النَّاسَ بِظُلْمِهِمْ ما تَرَكَ عَلَيْها مِنْ دَابَّةٍ وَ لكِنْ يُؤَخِّرُهُمْ إِلى أَجَلٍ مُسَمًّى فَإِذا جاءَ أَجَلُهُمْ لا يَسْتَأْخِرُونَ ساعَةً وَ لا يَسْتَقْدِمُونَ (نحل 61)
    و اگر خداوند مردم را به [كيفر] ستمشان گرفتار سازد، بر روى آن (زمين) هيچ جنبنده ‏اى باقى نمى ‏گذارد. ولى آنان را تا زمانى مقرر باز پس مى‏دارد. پس چون وقت مقرر آنان فرا رسد، لحظه ‏اى باز پس نمى ‏مانند و پيش نمى ‏روند

    وَ لَوْ يُؤاخِذُ اللَّهُ النَّاسَ بِما كَسَبُوا ما تَرَكَ عَلى ظَهْرِها مِنْ دَابَّةٍ وَ لكِنْ يُؤَخِّرُهُمْ إِلى أَجَلٍ مُسَمًّى فَإِذا جاءَ أَجَلُهُمْ فَإِنَّ اللَّهَ كانَ بِعِبادِهِ بَصيراً (فاطر 45)

    و اگر خداوند مردم را به [سزاى‏] آنچه مى ‏كردند، گرفتار مى‏ ساخت بر روى آن (زمين) هيچ جنبنده ‏اى را نمى‏گذاشت بلكه آنان را تا سر آمدى معين باز پس مى‏دارد. پس چون سر آمدشان فرارسد، بى گمان خداوند به بندگانش بيناست‏

    ----------------------------------------

    مرگ حتمی:

    وَ لِكُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٌ فَإِذا جاءَ أَجَلُهُمْ لا يَسْتَأْخِرُونَ ساعَةً وَ لا يَسْتَقْدِمُونَ (اعراف 34)
    و هر امّتى سر آمدى دارد. پس چون سر آمدشان فرا رسد، نه يك لحظه درنگ كنند و نه پيشى گيرند

    وَ لَنْ يُؤَخِّرَ اللَّهُ نَفْساً إِذا جاءَ أَجَلُها وَ اللَّهُ خَبيرٌ بِما تَعْمَلُونَ (منافقون 11)
    و خداوند هرگز [مرگ‏] كسى را چون اجلش فرارسد به تأخير نمى ‏اندازد. و خداوند به آنچه مى ‏كنيد آگاه است‏

    -------------------------------------

    شرح بیشتری برای این پاسخ اجمالی در ادامه ذکر خواهد شد (ان شاء الله)

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۸۹/۰۸/۲۱ در ساعت ۱۲:۳۶
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  6. تشکر


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    علامه طباطبایی ذیل آیه مورد بحث (انعام/61) می فرمایند:

    اينكه ارسال حفظه را مطلق ذكر نموده و هیچ قيدى برای ارسال و حفظة ذکر نکرد و آن را تا زمان فرا رسيدن مرگ دانسته، خالى از دلالت بر اين معنا نيست كه آن حافظان كارشان حفظ آدمى است از همه بلاها و مصیبتها (و نه چند بلاى مخصوص).

    علت احتياج انسان به اين حافظان هم اينست كه دنیا، محل تزاحم علل و اسباب و موجودات است و هيچ موجودى در اين دنیا نيست مگر اينكه موجودات ديگرى از هر طرف به نوعی مزاحم آن مى ‏باشند. همه موجودات اين عالم، در صدد تكامل اند و هر كدام در تلاشند که سهم خود را از هستى بيشتر كنند و پر واضح است كه هيچ كدام سهم بيشترى كسب نمى‏كنند مگر اينكه به همان اندازه از سهم ديگران مى‏ كاهند، به همين جهت موجودات‏جهان همواره در حال تنازع و غلبه بر يكديگرند.

    يكى از اين موجودات، انسان است كه تا آنجا كه ما سراغ داريم، تركيب وجوديش از لطيف‏ترين و دقيق‏ترين تركيبات موجود در عالم است و معلوم است كه رقيب‏ها و دشمنان چنين موجودى از رقباى هر موجود ديگرى بيشتر خواهند بود لذا به طورى كه از روايات نيز برمى‏آيد خداى تعالى از فرشتگان خود كسانى را مامور كرده تا او را از گزند حوادث و دستبرد بلاها و مصایب حفظ كنند و حفظ هم مى‏كنند و از هلاكت نگهش مى‏دارند تا اجلش فرا رسد و در آن لحظه‏اى كه مرگش فرا مى‏رسد، دست از او برداشته و او را به دست بلاها و گرفتارى‏ها مى‏سپارند تا هلاك شود.

    و اگر آيه «وَ إِنَّ عَلَيْكُمْ لَحافِظِينَ، كِراماً كاتِبِينَ، يَعْلَمُونَ ما تَفْعَلُون» كار حافظان را منحصر در نوشتن نامه اعمال دانسته است، دليل بر اين نمى‏شود كه در آيه مورد بحث نيز مراد از «حفظة» همان نويسندگان مذكور باشند، گر چه بعضى از مفسرين خواسته‏اند كه با آيات فوق، آيه مورد بحث را تفسير نموده و بگويند: مراد از «حفظة» در آيه مورد بحث و در آيات مذكور يكی است؛ گرچه اين سخن خيلى هم بعيد نيست، ولی چون در آخر آیه می فرماید: حَتَّى إِذا جاءَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ، معناى اول را به بيانى كه گذشت تاييد مى ‏كند. (الميزان في تفسير القرآن/ج‏7/ص131)
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۸۹/۰۸/۲۱ در ساعت ۱۲:۵۸
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    محافظان غیبی 1




    در تفسیر نمونه/جلد 10/ص142 ذیل آیه 11 رعد مطلبی با عنوان محافظان غیبی ذکر شده که (با مختصری تغییر و تصرف در مطلب) در اینجا ذکر می شود:

    بدون ترديد انسان در زندگى خود در معرض آفات و بلاهاى زيادى است، حوادث زیادی زندگی او را تهدید می کند: انواع بيماريها، انواع حادثه‏ ها و انواع خطرات آسمانی و زمینی، انسان را احاطه كرده‏ اند؛ مخصوصا به هنگام كودكى كه آگاهى انسان از اوضاع اطراف خود بسيار ناچيز است و هيچ گونه تجربه‏ اى ندارد و در هر گامى خطرى در كمين او نشسته است و گاه انسان تعجب مى‏ كند كه كودك چگونه از لابلاى اينهمه حوادث جان به سلامت مى‏ برد و بزرگ مى ‏شود، مخصوصا در خانواده‏هايى كه پدران و مادران چندان آگاهى از اینگونه مسائل ندارند و يا امكانات لازم برای حفظ سلامت و امنیت کودک در اختيار ندارند مانند كودكانى كه در روستاها بزرگ مى ‏شوند و در ميان انبوه محروميت ها، عوامل بيمارى و خطرات گوناگون قرار دارند.

    در بسيارى از مواقع، حوادث خطرناك براى انسان پيش مى ‏آيد و او معجزه‏آسا از آنها رهايى مى‏يابد بطورى كه احساس مى ‏كند همه اينها تصادفی نيست؛ بسیار شنیده ایم و خود نیز تجربه کرده ایم که مثلا می گوییم: امروز بخیر گذشت، نزدیک بود تصادف کنم! نزدیک بود از پشت بام بیفتم! نزدیک بود دستم را ببرم! و ...

    اگر به راستى در اين مسائل بينديشيم، نمی توان تمام این موارد را تصادفی دانست و بنا بر این آیات کریمه نيروى محافظى هست كه ما را در برابر اینگونه حوادث حفظ مى ‏كند و همچون سپرى از پيش رو و پشت سر محافظ و نگهدار ما انسانهاست.

    ما در زندگى روزانه خود، نشانه‏هاى واضحى از وجود چنين نيروى محافظى مى‏بينيم و احساس مى‏كنيم كه در برابربسيارى از حوادث مرگبار بطور اعجاز آميزى نجات مى‏يابيم كه تفسير و توجيه همه آنها از طريق عادى و يا حمل بر تصادف مشكل است.


    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۸۹/۰۸/۲۱ در ساعت ۱۲:۵۷
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    محافظان غیبی 2




    در روايات متعددى كه از پيشوايان اسلام نقل شده نيز روى اين تاكيد شده است، از جمله:


    در روايتى از امام باقر (ع) مى‏خوانيم كه در تفسير آيه فوق فرمود:
    يحفظ بامر اللَّه من ان يقع فى ركى او يقع عليه حائط او يصيبه شى‏ء حتى اذ جاء القدر خلوا بينه و بينه يدفعونه الى المقادير و هما ملكان يحفظانه بالليل و ملكان من نهار يتعاقبانه‏
    به فرمان خدا انسان را حفظ مى ‏كند از اينكه در چاهى سقوط كند يا ديوارى بر او بيفتد يا حادثه ديگرى براى او پيش بيايد، تا زمانى كه مقدرات حتمى فرا رسد در اين هنگام آنها كنار مى ‏روند و او را تسليم حوادث مى ‏كنند، آنها دو فرشته‏اند كه انسان را در شب حفظ مى‏ كنند و دو فرشته اند كه در روز كه به طور متناوب به اين وظيفه مى‏پردازند. (تفسير برهان/ج 2 /ص 283)


    در حديثى ديگر از امام صادق (ع) مى‏خوانيم:
    ما من عبد الا و معه ملكان يحفظانه فاذا جاء الامر من عند اللَّه خليا بينه و بين امر اللَّه
    هيچ بنده‏اى نيست مگر اينكه دو فرشته با او هستند و او را محافظت مى‏كنند اما هنگامى كه فرمان قطعى خداوند فرا رسد، او را تسليم حوادث مى‏كنند [بنا بر اين آنها تنها او را از حوادثى كه به فرمان خدا قطعيت نيافته حفظ مى‏كنند] (تفسير برهان/ج 2 /ص 283).

    در نهج البلاغه نيز مى‏خوانيم كه امير مؤمنان على (ع) فرمود:
    ان مع كل انسان ملكين يحفظانه فاذا جاء القدر خليا بينه و بينه:
    با هر انسانى دو فرشته است كه او را حفظ مى‏ كنند اما هنگامى كه مقدرات حتمى فرا رسد او را رها مى‏سازند (نهج البلاغه/كلمات قصار، ش 201).

    همچنين در خطبه اول نهج البلاغه در توصيف فرشتگان و گروه‏هاى مختلف آنها مى ‏فرماید:
    و منهم الحفظة لعباده:
    گروهى از آنها حافظان بندگان اويند.



    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود