صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: فرق حدیث قدسی با قرآن چیه؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    331
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9

    فرق حدیث قدسی با قرآن چیه؟




    سلام
    مگه نمیگن حدیث قدسی یعنی اینکه از قول خدا بیان شده...
    خب؟
    پس چرا به قرآن نمیگن حدیث قدسی؟
    چه فرقی دارن؟


    کارشناس بحث : پاسخگوي مباحث قرآني


    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۰۸/۱۹ در ساعت ۲۲:۱۹


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    5
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    حدیث قدسی ، از طرف خدا هست ولی کلام خدا نیست ،بلکه کلام پیامبر (ص) است

    یعنی پیامبر (ص) کلام خدا را نقل به معنا کرده

    مورد بعدی این است که ، حدیث قدسی امکان جعل دارد ، برای همین رد حدیث قدسی کفر نمی آورد

    در مورد حدیث قدسی ، تحدی وارد نشده ، برای همین امکان جعل دارد

  4. تشکر


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط رضوانه نمایش پست
    سلام
    مگه نمیگن حدیث قدسی یعنی اینکه از قول خدا بیان شده...
    خب؟
    پس چرا به قرآن نمیگن حدیث قدسی؟
    چه فرقی دارن؟
    کارشناس بحث : پاسخگوي مباحث قرآني
    سلام بر شما،
    حدیث قدسی عبارت است از کلامی که پیامبر اکرم (ص) از خداوند متعال حکایت کند (و معمولا با کلماتی مانند «قال الله» یا «یقول الله» شروع می شود) و در الفاظ آن تحدی و اعجازی وجود ندارد، به خلاف قرآن که با الفاظ مخصوصی وحی شده و دیگران در آوردن مثل آن عاجزند.

    آیات قرآنی اعجاز دارد اما احادیث قدسی اعجاز ندارد یعنی مخلوقات از آوردن مانند قرآن عاجزند اما این مطلب در مورد احادیث قدسی وجود ندارد؛
    به دیگر سخن، آیات قرآن و احادیث قدسی از یک مبدأ سرچشمه می گیرد با این تفاوت که احادیث قدسی معجزه و سند رسالت محسوب نمی‏ گردد اما آیات کریمه قرآن معجزه و سند رسالت است (و پیامبر اکرم(ص) مأمور به تبلیغ آنها بوده است).

    نکته دیگر آن که آیات شریفه قرآن قطعی الصدور است و به تواتر به اثبات رسیده و غیر قابل تحریف می‏باشد و کتاب رسمی دین اسلام است، در حالیکه احادیث قدسی از چنین امتیازاتی برخوردار نیست.
    به عبارت بهتر، آیات قرآن به تواتر از پیامبر اکرم بدست ما رسیده پس قطعی الصدور است اما بیشتر احادیث قدسی چون خبرِ واحد هستند (و نه متواتر) لذا قطعی الصدور نیست بلکه ظنی الصدور است یعنی استنادش به پیامبر اکرم (ص) قطعی نیست.

    نکته دیگر اینکه آیات‌ قرآن احکام‌ خاصی دارد، مثلاً بدون طهارت نمی‌توان‌ به‌ الفاظ آیات دست‌ زد یا نمی ‌توان‌ آن‌ را نجس‌ کرد و اگر نجس‌ شد، باید فوراً پاک‌ کرد،‌ ولی‌ حدیث‌ قدسی‌ این‌ احکام‌ را ندارد مگر این‌ که‌ کلمة‌ الله‌ یا سائر اسمای‌ مبارکه‌ در حدیث‌ قدسی‌ باشد.

    برخی (مانند ابن‌ حجر هیثمی‌) مجموع‌ احادیث‌ قدسیه‌ای‌ که‌ از پیامبر نقل‌ شده‌ را بالغ‌ بر صد حدیث‌ می دانند. عده ای از محدثین این احادیث را در مجموعه‌ هایی‌ جمع‌آوری‌ کرده‌اند:
    استاد محمد الصباغ‌ گفته‌: در سال‌ 1389 ، المجلس‌ الاعلی‌ للشئون‌ الاسلامیه‌ در مصر 400 حدیث‌ قدسی‌ از کتاب‌های‌ شش‌گانه‌ و موطأ اهل‌ سنت‌ جمع‌ آوری‌ کرده و در کتابی دو جلدی به‌ نام‌ «الاحادیث‌ القدسیه‌« منتشر کرده‌ است‌ .
    از دانشمندان‌ شیعه‌ نیز، شیخ‌ حر عاملی‌ (مؤلف وسائل الشیعه) ، احادیث قدسی پیامبر اکرم (ص) را در کتابی‌ به‌ نام‌ «الجواهر السنیه‌ فی‌ الاحادیث‌ القدسیه»‌ گردآوری‌ کرده‌ است‌.

    ------------------------------------
    یک نمونه از احادیث قدسی:
    قال رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و آله: يقول اللَّه عزّ و جلّ: اشتدّ غضبي على من ظلم من لا يجد ناصرا غيری (الجواهر السنية (كليات حديث قدسى)/ص316)
    خشم من سخت است بر كسى كه ستم كند به کسی كه ياورى جز من ندارد.


    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۰/۰۱/۲۹ در ساعت ۱۱:۳۲
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    331
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی مباحث قرآنی نمایش پست

    سلام بر شما،
    حدیث قدسی عبارت است از کلامی که پیامبر اکرم (ص) از خداوند متعال حکایت کند (و معمولا با کلماتی مانند «قال الله» یا «یقول الله» شروع می شود) و در الفاظ آن تحدی و اعجازی وجود ندارد، به خلاف قرآن که با الفاظی مخصوصی وحی شده و دیگران در آوردن مثل آن عاجزند.
    آیات قرآنی اعجاز دارد اما احادیث قدسی اعجاز ندارد یعنی مخلوقات از آوردن مانند قرآن عاجزند اما این مطلب در مورد احادیث قدسی وجود ندارد؛
    به دیگر سخن، آیات قرآن و احادیث قدسی از یک مبدأ سرچشمه می گیرد با این تفاوت که احادیث قدسی معجزه و سند رسالت محسوب نمی‏ گردد اما آیات کریمه قرآن معجزه و سند رسالت است (و پیامبر اکرم(ص) مأمور به تبلیغ آنها بوده است).

    سلام
    خب مثلا پیامبر از کجا این احادیث قدسی رو دریافت کردن؟

    مگه حرفای خدا با هم فرق داره؟

    نکته دیگر آن که آیات شریفه قرآن قطعی الصدور است و به تواتر به اثبات رسیده و غیر قابل تحریف می‏باشد و کتاب رسمی دین اسلام است، در حالیکه احادیث قدسی از چنین امتیازاتی برخوردار نیست.
    به عبارت بهتر، آیات قرآن به تواتر از پیامبر اکرم بدست ما رسیده پس قطعی الصدور است اما بیشتر احادیث قدسی چون خبرِ واحد هستند (و نه متواتر) لذا قطعی الصدور نیست بلکه ظنی الصدور است یعنی استنادش به پیامبر اکرم (ص) قطعی نیست.
    به تواتر به اثبات رسیده است یعنی که اگر این تواتر نبود برای ما اثبات شده نبود؟؟
    بعد از این همه که گفتین معجزه و از این حرفا آخرشم دلیل قبول کردن قرآن تواترش هست؟




  7. تشکر


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    974
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 6 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    1. حدیث قدسی :
    شرط بخشایش:
    خداوند می فرماید: «هر کس که گناهی کوچک یا بزرگ انجام دهد و توجه نکند که کیفر یا بخشایش او به دست من است؛هرگز او را نسبت به آن گناه نخواهم بخشود. و هر کس که گناهی کوچک یا بزرگ انجام دهد و آگاه باشد که کیفر یا بخشایش او به دست من است؛ او را خواهم بخشود».
    یعنی گناه بکن ولی تنها آگاه باش که کیفر یا بخشایش آن گناه به دست خداست که در اینصورت بخشیده خواهی شد.


    2. حدیث قدسی :
    شرم از خدا :
    خداوند متعال می فرماید: «بنده ی من!هرگاه که از من شرم کنی ،عیب های تو را از مردم می پوشانم،گناهان و لغزش هایت را از نامه ی عملت محو می کنم و در هنگام قیامت و زمان بازجویی بر تو سخت نمی گیرم».
    آیا کسی که از خدا شرم کند و دنیا را محضر خدا بداند مرتکب گناه می شود؟


    3. حدیث قدسی :
    اگر مرا بشناسی:
    خداوند متعال می فرماید: «بنده ی من!هرگاه مرا شناختی، مرا عبادت می کنی و به من امیدوار می شوی. اگر کسی را با من شریک نسازی تو را می بخشایم. اگر چه گناهت دنیا را پر کرده باشد، من آن را پر از گذشت و آمرزش می کنم و از کسی هم پروا ندارم».

    پس انسان مجوز ارتکاب انواع و اقسام گناهان را دارد به شرط آنکه شریکی برای خدا قائل نشود.


  9. تشکر


  10. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط رضوانه نمایش پست
    سلام
    خب مثلا پیامبر از کجا این احادیث قدسی رو دریافت کردن؟
    سلام بر شما،
    احادیث قدسی حکایت کلام خداوند است که پیامبر اکرم (ص) برای ما بیان کرده اند. سخن گفتن پیامبران الهی با خداوند سبحان به گونه های زیر ممکن است که در آیه 51 سوره شوری بدان اشاره شده:


    وَ ما كانَ لِبَشَرٍ أَنْ يُكَلِّمَهُ اللَّهُ إِلاَّ وَحْياً أَوْ مِنْ وَراءِ حِجابٍ أَوْ يُرْسِلَ رَسُولاً فَيُوحِيَ بِإِذْنِهِ ما يَشاءُ إِنَّهُ عَلِيٌّ حَكيمٌ

    هيچ بشرى را نسزد كه خدا با او سخن گويد، مگر از راه وحى يا از پشت حجاب غيب يا رسولى [چون فرشته‏] مى ‏فرستد پس فرشته به اذن او آنچه را بخواهد وحى مى‏ كند كه او بلند مرتبه و حكيم است
    ------------------------------
    توضیح مطلب اینکه، از مجموع آيه چنين بر مى ‏آيد كه راه ارتباط پيامبران با خدا منحصر به سه راه بوده است:

    1- القاى به قلب: كه در مورد بسيارى از انبيا بوده است، مانند نوح (ع) كه مى‏ گويد:
    فَأَوْحَيْنا إِلَيْهِ أَنِ اصْنَعِ الْفُلْكَ بِأَعْيُنِنا وَ وَحْيِنا (مؤمنون/27)
    ما به نوح وحى كرديم كه كشتى را در حضور ما و مطابق فرمان ما بساز

    2- از پشت حجاب: آن گونه كه خداوند در كوه طور با موسى (ع) سخن مى‏ گفت:
    وَ كَلَّمَ اللَّهُ مُوسى‏ تَكْلِيماً (نساء/164)

    (بعضى "من وراء حجاب" را شامل رؤياى صادقه نيز مى‏ دانند.)


    3- از طريق ارسال رسول (=فرشته وحی): آن گونه كه در مورد پيامبر اسلام (ص) آمده:
    قُلْ مَنْ كانَ عَدُوًّا لِجِبْرِيلَ فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلى‏ قَلْبِكَ بِإِذْنِ اللَّهِ(بقره/97)

    بگو كسى كه دشمن جبرئيل باشد (دشمن خدا است) چرا كه او به فرمان خدا قرآن را بر قلب تو نازل كرد

    البته وحى بر پيامبر اسلام منحصر به اين طريق نبوده و از طرق ديگر نيز صورت گرفته است.


    اين نكته نيز قابل توجه است كه وحى از طريق القاى به قلب، گاه در بيدارى صورت مى‏ گرفته، چنانچه در بالا اشاره شد و گاه در خواب و رؤياى صادقه، چنان كه در مورد ابراهيم و دستور ذبح اسماعيل آمده است (هر چند بعضى آن را مصداق مِنْ وَراءِ حِجابٍ دانسته ‏اند)
    .


    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  11. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط رضوانه نمایش پست
    به تواتر به اثبات رسیده است یعنی که اگر این تواتر نبود برای ما اثبات شده نبود؟؟ بعد از این همه که گفتین معجزه و از این حرفا آخرشم دلیل قبول کردن قرآن تواترش هست؟
    معلوم شد که پاسخ ابتدایی بنده در پست 3 را با دقت مطالعه نکرده اید!
    ----------------------------

    دو بحث است:
    1- قرآن چگونه بدست ما رسیده و آیا از این جهت اطمینان داریم که این قرآنی که در دست ماست همانند تورات و انجیل تحریف نشده و همان قرآنی است که پیامبر برای مردم صدر اسلام بیان فرمودند؟ (و این مطلب را در پست 3 در ضمن تفاوتهای آیات قرآن با احادیث قدسیبیان نمودم که آیات قرآن همگی متواتر بدست ما رسیده ولی همه احادیث قدسی متواتر نیست و دست کم بخشی از آنها خبر واحد است و از این نظر قطعی الصدور نیستند.)

    2- این قرآنی که الان در دست ماست، به چه دلیل دال بر نبوت پیامبر اکرم (ص) است و چرا آن را معجزه ایشان می نامند؟


    پاسخ قسمت اول:
    قرآن کنونی به تواتر بدست ما رسیده و از این جهت مطمئن هستیم که تحریفی در آن صورت نگرفته و این قرآنی که اکنون در دست ماست، همان قرآنی است که پیامبر اکرم (ص) در صدر اسلام برای مردم بیان نمودند. این بحث تفصیل بیشتری می طلبد. برای اطلاعات بیشتر و خارج نشدن از موضوع تاپیک به این آدرس مراجعه فرمایید که مقاله جامع و خوبی در این باب آورده است:

    اعجاز قرآن یکی از دلایل صدق آنست. بحث اعجاز را هم در لینک زیر در پاسخ یکی دیگر از دوستان مطرح نموده ام. به این آدرس مراجعه فرمایید:


    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۸۹/۰۸/۲۴ در ساعت ۱۲:۴۸
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  12. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    کلمة حق یراد بها الباطل!!!




    نقل قول نوشته اصلی توسط لاچینی نمایش پست
    1. حدیث قدسی :
    شرط بخشایش:
    خداوند می فرماید: «هر کس که گناهی کوچک یا بزرگ انجام دهد و توجه نکند که کیفر یا بخشایش او به دست من است؛هرگز او را نسبت به آن گناه نخواهم بخشود. و هر کس که گناهی کوچک یا بزرگ انجام دهد و آگاه باشد که کیفر یا بخشایش او به دست من است؛ او را خواهم بخشود».
    یعنی گناه بکن ولی تنها آگاه باش که کیفر یا بخشایش آن گناه به دست خداست که در اینصورت بخشیده خواهی شد.
    2. حدیث قدسی :
    شرم از خدا :
    خداوند متعال می فرماید: «بنده ی من!هرگاه که از من شرم کنی ،عیب های تو را از مردم می پوشانم،گناهان و لغزش هایت را از نامه ی عملت محو می کنم و در هنگام قیامت و زمان بازجویی بر تو سخت نمی گیرم».
    آیا کسی که از خدا شرم کند و دنیا را محضر خدا بداند مرتکب گناه می شود؟
    3. حدیث قدسی :
    اگر مرا بشناسی:
    خداوند متعال می فرماید: «بنده ی من!هرگاه مرا شناختی، مرا عبادت می کنی و به من امیدوار می شوی. اگر کسی را با من شریک نسازی تو را می بخشایم. اگر چه گناهت دنیا را پر کرده باشد، من آن را پر از گذشت و آمرزش می کنم و از کسی هم پروا ندارم».
    پس انسان مجوز ارتکاب انواع و اقسام گناهان را دارد به شرط آنکه شریکی برای خدا قائل نشود.
    دوست خوب، عدم آشنایی شما با علوم حدیث موجب شده که در بیشتر نوشتارهایتان در مقابل احادیث جبهه گیری عجولانه نمایید و با تحریف خواسته یا ناخواسته معانی احادیث، آنها را نپذیرید. توصیه می شود کمی در دانش حدیث مطالعه بیشتر داشته باشید تا مبادا احادیثی که به واقع سخنان پیامبر اکرم (ص) است را نادانسته رد نمایید و خدای ناکرده مصداق این گفتار خداوند سبحان شوید که فرمود:

    وَ إِنْ يُكَذِّبُوكَ فَقَدْ كَذَّبَتْ قَبْلَهُمْ قَوْمُ نُوحٍ وَ عادٌ وَ ثَمُودُ (حج/42)

    اگر تو را تكذيب كنند، (امر تازه ‏اى نيست) پيش از آنها قوم نوح و عاد و ثمود (پيامبرانشان را) تكذيب كردند

    وَ إِنْ يُكَذِّبُوكَ فَقَدْ كُذِّبَتْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِكَ وَ إِلَى اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ (فاطر/4)
    اگر تو را تكذيب كنند (غم مخور، موضوع تازه ‏اى نيست) پيامبران پيش از تو نيز تكذيب شدند و همه كارها بسوى خدا بازمى ‏گردد

    وَ مَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ يَتَعَدَّ حُدُودَهُ يُدْخِلْهُ ناراً خالِداً فيها وَ لَهُ عَذابٌ مُهينٌ (نساء/14)
    و آن كس كه نافرمانى خدا و پيامبرش را كند و از مرزهاى او تجاوز نمايد، او را در آتشى وارد مى ‏كند كه جاودانه در آن خواهد ماند و براى او مجازات خواركننده ‏اى است‏

    وَ مَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالاً مُبيناً (احزاب/36)
    و هر كس نافرمانى خدا و رسولش را كند، به گمراهى آشكارى گرفتار شده است‏

    وَ مَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَإِنَّ لَهُ نارَ جَهَنَّمَ خالِدينَ فيها أَبَداً (جن/23)
    و هر كس نافرمانى خدا و رسولش كند، آتش دوزخ از آن اوست و جاودانه در آن مى‏ مانند

    آیا این انذار های تکان دهنده کافی نیست تا هر کلامی که از پیامبر نقل شده را به همین راحتی تحریف معنایی نکنید و کمی هم در صدد کشف درستی یا نادرستی این انتساب از جهت متنی و سندی برآیید؟!
    همانگونه که افتراء به پیامبر اکرم (ص) از گناهان بزرگ است، انکار قول ایشان هم از گناهان است. بهتر است بجای جبهه گیری عجولانه در مقابل احادیث و رد کردن نادانسته آنها (همانگونه که تا کنون شیوه نوشتارهایتان بوده) ، بر دانش خود در زمینه علوم حدیث بیفزایید تا بتوانید آنها را در فضایی منطقی و عالمانه نقد کنید چرا که قرآن کریم ما را به پیروی از سخن پیامبر اکرم (ص) فرا خوانده و اطاعت از گفتار ایشان را همتای اطاعت خداوند سبحان خوانده است:

    مَنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّه (نساء/80)
    كسى كه از پيامبر اطاعت كند، خدا را اطاعت كرده‏

    و آن را موجب رستگاری و پیروزی نهایی دانسته است:

    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ يُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدينَ فيها وَ ذلِكَ الْفَوْزُ الْعَظيمُ (نساء 13)
    و هر كس خدا و پيامبرش را اطاعت كند، خداوند وى را در باغهايى از بهشت وارد مى ‏كند كه همواره، آب از زير درختانش جارى است جاودانه در آن مى ‏مانند و اين، پيروزى بزرگى است

    شعار ما «نقد عالمانه بجای طرح جاهلانه» است (طرح=دور ریختن)

    در ادامه درباره چند حدیث مورد اشاره شما، بحث کوتاهی ارائه می شود



    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۸۹/۰۸/۲۴ در ساعت ۱۶:۰۲
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  13. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    منبع حدیث؟




    نقل قول نوشته اصلی توسط لاچینی نمایش پست
    1. حدیث قدسی :
    شرط بخشایش:
    خداوند می فرماید: «هر کس که گناهی کوچک یا بزرگ انجام دهد و توجه نکند که کیفر یا بخشایش او به دست من است؛هرگز او را نسبت به آن گناه نخواهم بخشود. و هر کس که گناهی کوچک یا بزرگ انجام دهد و آگاه باشد که کیفر یا بخشایش او به دست من است؛ او را خواهم بخشود».
    یعنی گناه بکن ولی تنها آگاه باش که کیفر یا بخشایش آن گناه به دست خداست که در اینصورت بخشیده خواهی شد.
    2. حدیث قدسی :
    شرم از خدا :
    خداوند متعال می فرماید: «بنده ی من!هرگاه که از من شرم کنی ،عیب های تو را از مردم می پوشانم،گناهان و لغزش هایت را از نامه ی عملت محو می کنم و در هنگام قیامت و زمان بازجویی بر تو سخت نمی گیرم».
    آیا کسی که از خدا شرم کند و دنیا را محضر خدا بداند مرتکب گناه می شود؟
    3. حدیث قدسی :
    اگر مرا بشناسی:
    خداوند متعال می فرماید: «بنده ی من!هرگاه مرا شناختی، مرا عبادت می کنی و به من امیدوار می شوی. اگر کسی را با من شریک نسازی تو را می بخشایم. اگر چه گناهت دنیا را پر کرده باشد، من آن را پر از گذشت و آمرزش می کنم و از کسی هم پروا ندارم».
    پس انسان مجوز ارتکاب انواع و اقسام گناهان را دارد به شرط آنکه شریکی برای خدا قائل نشود.
    جناب لاچینی، بهتر است در نقل احادیث زحمت مراجعه ای به منابع معتبر هم به خود بدهید و به کپی کردن از سایتها قانع نباشید! شما این سخنان و حتی عنوان آنها را از سایتهای زیر یا سایتهای مشابه نقل کرده اید و در این سایتها هم منبع معتبری برای آنها ارائه نشده است:



    بنده در منابع حدیثی جستجو نمودم اما منبعی برای آنها نیافتم. (البته ادعا هم نمی کنم که این سخنان حدیث نیست یا در هیچ منبع حدیثی یافت نمی شود!)

    به هر حال این اشکالی است که به شما وارد است چون این احادیث مورد ادعای شمایند و به عنوان اشکال طرح کرده اید لذا باید ابتدا منبع معتبری که این احادیث در آنها آمده را ذکر کنید و بعد اشکال خود را مطرح نمایید.

    در عین حال در ادامه این موارد را از جهت متنی مورد بررسی قرار می دهیم، که آیا این سخنان می تواند مدلول صحیحی داشته باشد و با مضامین آیات قرآنی هماهنگ است (که در روایات اهل بیت (ع)، «تطابق با قرآن» به عنوان یکی از معیار های تشخیص احادیث صحیح از غیر صحیح اعلام شده) یا نه.
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۸۹/۰۸/۲۵ در ساعت ۰۱:۲۲
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  14. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    1




    نقل قول نوشته اصلی توسط لاچینی نمایش پست
    شرط بخشایش:
    خداوند می فرماید: «هر کس که گناهی کوچک یا بزرگ انجام دهد و توجه نکند که کیفر یا بخشایش او به دست من است؛هرگز او را نسبت به آن گناه نخواهم بخشود. و هر کس که گناهی کوچک یا بزرگ انجام دهد و آگاه باشد که کیفر یا بخشایش او به دست من است؛ او را خواهم بخشود».
    یعنی گناه بکن ولی تنها آگاه باش که کیفر یا بخشایش آن گناه به دست خداست که در اینصورت بخشیده خواهی شد.
    اگر معنای این سخن آن باشد که شما می گویید، بله این معنا باطل است و با صریح بسیاری از آیات در تعارض است مانند:

    إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ وَ إيتاءِ ذِي الْقُرْبى‏ وَ يَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ (نحل/90)
    خداوند به عدل و احسان و بخشش به نزديكان فرمان مى ‏دهد و از فحشا و منكر و ستم، نهى مى‏ كند خداوند به شما اندرز مى ‏دهد، شايد متذكر شويد

    اما ظاهرا برداشت شما اشتباه است و بنده این معنا را از آن متن برداشت نمی کنم. آن سخن در حقیقت ناظر به این مطلب است که انسانهای خطاکار از یک منظر دو دسته اند:

    1- گروهی که خطا می کنند اما نمی خواهند بپذیرند که خدایی دارند و حساب و جزایی (که قسمت اول آن سخن ناظر به اینان است)
    2- گروهی که گاه و بیگاه خطا می کنند اما توجه دارند که خداوندی ناظر بر اعمال آنهاست و قیامتی در پیش است و حساب و کتابی خواهند داشت (که قسمت دوم آن سخن ناظر به این دسته است)

    ادامه در پست بعد...

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۸۹/۰۸/۲۴ در ساعت ۱۷:۱۸
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود