صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: هاروت و ماروت

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    412
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    63
    آپلود
    0
    گالری
    0

    هاروت و ماروت




    بسم ربّ الشّهداء والصّدّیقین

    سلام و :salavat10:

    لطفاً در باره این دو فرشته به نامهای هاروت و ماروت توضیحاتی بفرمایید؟

    (در سوره بقره ، آیه 102)


    کارشناس بحث : پاسخگوي قرآني

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۰۸/۲۰ در ساعت ۱۳:۱۶
    ماندگاری هر ملّتی رابطه ی جدا نشدنی

    با سرمایه های تاریخی و معنوی آنها دارد

    پی آواز حقیقت بدویم


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    «وَ اتَّبَعُواْ مَا تَتْلُواْ الشَّيَاطِينُ عَلىَ‏ مُلْكِ سُلَيْمَنَ وَ مَا كَفَرَ سُلَيْمَنُ وَ لَاكِنَّ الشَّيَطِينَ كَفَرُواْ يُعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ وَ مَا أُنزِلَ عَلىَ الْمَلَكَينْ‏ِ بِبَابِلَ هَرُوتَ وَ مَرُوتَ وَ مَا يُعَلِّمَانِ مِنْ أَحَدٍ حَتىَ‏ يَقُولَا إِنَّمَا نحَْنُ فِتْنَةٌ فَلَا تَكْفُرْ فَيَتَعَلَّمُونَ مِنْهُمَا مَا يُفَرِّقُونَ بِهِ بَينْ‏َ الْمَرْءِ وَ زَوْجِهِ وَ مَا هُم بِضَارِّينَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَ يَتَعَلَّمُونَ مَا يَضُرُّهُمْ وَ لَا يَنفَعُهُمْ وَ لَقَدْ عَلِمُواْ لَمَنِ اشْترََئهُ مَا لَهُ فىِ الاَْخِرَةِ مِنْ خَلَاقٍ وَ لَبِئْسَ مَا شَرَوْاْ بِهِ أَنفُسَهُمْ لَوْ كَانُواْ يَعْلَمُون‏»



    و (يهود) از آن چه شياطين در عصر سليمان بر مردم مى‏خواندند پيروى كردند. سليمان هرگز (دست به سحر نيالود و) كافر نشد ولى شياطين كفر ورزيدند و به مردم سحر آموختند. و (نيز يهود) از آنچه بر دو فرشته بابل «هاروت» و «ماروت»، نازل شد پيروى كردند. (آن دو، راه سحر كردن را، براى آشنايى با طرز ابطال آن، به مردم ياد مى‏دادند. و) به هيچ كس چيزى ياد نمى‏دادند، مگر اين كه از پيش به او مى‏گفتند: «ما وسيله آزمايشيم كافر نشو! (و از اين تعليمات، سوء استفاده نكن!)» ولى آنها از آن دو فرشته، مطالبى را مى‏آموختند كه بتوانند به وسيله آن، ميان مرد و همسرش جدايى بيفكنند ولى هيچ گاه نمى‏توانند بدون اجازه خداوند، به انسانى زيان برسانند. آنها قسمتهايى را فرامى‏گرفتند كه به آنان زيان مى‏رسانيد و نفعى نمى‏داد. و مسلما مى‏دانستند هر كسى خريدار اين گونه متاع باشد، در آخرت بهره‏اى نخواهد داشت. و چه زشت و ناپسند بود آنچه خود را به آن فروختند، اگر مى‏دانستند!! (1)
    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۰۸/۳۰ در ساعت ۱۳:۳۸

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و درود


    از احاديث چنين بر مى‏آيد كه در زمان حضرت سليمان(ع) گروهى در كشور او به عمل سحر و جادوگرى پرداختند، سليمان دستور داد تمام نوشته‏ها و اوراق آنها را جمع‏آورى كرده در محل مخصوصى نگه‏دارى كنند (اين نگهدارى شايد به خاطر آن بوده كه مطالب مفيدى براى دفع سحر ساحران در ميان آنها وجود داشته).


    پس از وفات سليمان گروهى آنها را بيرون آورده و شروع به اشاعه و تعليم سحر كردند، بعضى از اين موقعيت استفاده كرده و گفتند: سليمان اصلا پيامبر نبود بلكه به كمك همين سحر و جادوگري ها بر كشورش مسلط شد و امور خارق العاده انجام مى‏داد!


    گروهى از بنى اسرائيل هم از آنها تبعيت كردند و سخت به جادوگرى دل بستند، تا آنجا كه دست از تورات نيز برداشتند.


    هنگامى كه پيامبر اسلام(ص) ظهور كردند و ضمن آيات قرآن اعلام نمودند سليمان از پيامبران خدا بوده است، بعضى از احبار و علماى يهود گفتند: از محمد تعجب نمى‏كنيد كه مى‏گويد سليمان پيامبر است در صورتى كه او ساحر بوده؟.


    اين گفتار يهود علاوه بر اين كه تهمت و افتراى بزرگى نسبت به اين پيامبر الهى محسوب مى‏شد لازمه‏اش تكفير سليمان(ع) بود، زيرا طبق گفته آنان سليمان مرد ساحرى بوده كه خود را به دروغ پيامبر خوانده و اين عمل موجب كفر است.


    آيات فوق به آنها پاسخ مى‏گويد.(2)




    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۰۸/۳۰ در ساعت ۱۳:۳۹

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    صاحب تفسیر "اطیب البیان" در این زمینه می گوید: اين آيه از آيات بسيار مشكله قرآن است و كلمات مفسرين در تفسير درباره هر يك از كلمات آن و احتمالاتى كه در مراد و مقصود از هر يك آنها داده‏اند بسيار است، و در تفسير الميزان پس از ضرب وجوه محتمله در يكديگر آنها را به يك ميليون و دويست و شصت هزار احتمال رسانيده ولى بسيار از آنها مكررات است.


    و هم چنين اخبار مختلفه از عامه و خاصه در اين باره نقل شده كه اغلب آنها بدون سند و از جهاتى ضعيف است و بسيارى از آنها مأخوذ از خرافات يهود و بر خلاف ضرورت دين و مذهب و دليل عقل و منافى با ظواهر آيات ديگر و اخبار معتبره است.


    بنا بر اين ما از همه آنها صرف نظر نموده و به اندازه ای كه از ظاهر خود آيه استفاده مي شود بعد از طى مقدماتى چند، مفاد آن را متذكر مي شويم و علم به حقايق آن را به خدا و راسخين در علم محول مي نمائيم. (3)
    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۰۸/۳۰ در ساعت ۱۳:۴۶

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0






    مقدمه اول:


    براى اثبات وجود ملك و فرشته راهى جز از طريق شرع كه عبارت از آيات شريفه قرآن و اخبار مأثوره باشد نداريم و از طريق برهان عقل و حس راهى براى اثبات وجود آنها نيست و از آيات و اخبار نيز حقيقت ملائكه به دست نمي آيد بلكه تنها چيزى كه استفاده مي شود اين است كه آنان داراى نزول و عروج و اجنحه (بال) كه مناسب عالم خودشان مي باشد هستند و به صور مختلفه مانند صورت انسان مصور مي شوند، چنان چه بر حضرت ابراهيم در مورد بشارت به اسحق، و بر حضرت لوط در موقع اهلاك قوم او، و بر مريم در موقع پيدايش عيسى، و در جنگ بدر براى يارى مسلمين به صورت انسانى مصور شدند و همه آنها معصوم و مطيع اوامر الهى بوده و كوچكترين تخلفى از آنها سر نمي زند.


    بنا بر اين خبرى كه در قصه هاروت و ماروت نقل شده كه مرتكب قتل نفس، و شرب خمر، و زنا، و سجده به بت گرديدند مردود است، ولى اشكالى ندارد كه دو ملك بصورت انسان براى نوعى امتحان مصور شده و امورى را تعليم دهند.






    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    مقدمه دوم:


    شيطان و جن نيز نوعى از موجوداتند كه راه اثبات وجود آنها منحصر به قرآن و اخبار است، و آنچه از آيات استفاده مي شود آنها موجوداتى هستند كه منشأ خلقت آنها نار (آتش) است، و داراى مؤمن و كافر و عادل و فاسق بوده، و پيغمبر اسلام صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم و بعضى از پيغمبران ديگر بر آنها نيز مبعوث شده‏اند، و تسلطى بر بنى آدم ندارند مگر از راه وسوسه و خطورات نفسانى، و ممكن است به اذن خدا به صور ظاهريه درآيند چنان چه از قضاياى حضرت سليمان و پاره ای از اخبار استفاده مي شود.



    مقدمه سوم:


    خداوند سلطنتى به حضرت سليمان عطا فرمود كه بر وحوش و طيور و طايفه جنّ و شياطين فرمانفرما بود، و بعضى از شياطين و جن را محبوس و مقرّن در اصفاد كرده، و بسيارى از آنها را مأمور غواصى و بنائى و نقاشى و غيره نموده بود؛ و چه بسيار از آنها كه از روى طوع و رغبت اطاعت نمي كردند بلكه از روى قهر و عنف (اجبار) مشغول كار مي شدند، چنانچه از آيه «فَلَمَّا خَرَّ تَبَيَّنَتِ الْجِنُّ أَنْ لَوْ كانُوا يَعْلَمُونَ الْغَيْبَ ما لَبِثُوا فِي الْعَذابِ الْمُهِينِ» (4) استفاده مي شود كه به اين اعمال شاقه معذب بوده‏اند؛ و اينها كفار و فساق آنها بوده‏اند، زيرا مؤمنين آنها از روى طوع و رغبت اطاعت نبى اللَّه را مي نموده‏اند.
    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۰۸/۳۰ در ساعت ۱۳:۴۰

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0






    مقدمه چهارم:


    يهود انديشه باطل و بى اساسى درباره حضرت سليمان دارند و بنا بر آنچه در كتب آنها است العياذ باللّه به آن حضرت نسبت بت پرستى و شرارت مي دهند، چنانچه در كتاب اول پادشاهان باب يازدهم از جمله پنجم تا دهم مذكور است.


    و چنان چه از آيه شريفه و بعضى اخبار استفاده مي شود يهود گمان مى‏كردند كه حضرت سليمان ساحر ماهرى بوده و بواسطه سحر و نيرنگ به چنين سلطنتى نائل شده، و قدرت و غلبه بر وحوش و طيور و جن پيدا نموده، و غرائب امور و خوارق عادات از او سر مي زده است.


    و خداوند ساحت مقدس سليمان را از اين افتراء تنزيه فرموده و نسبت كفر و سحر را به شياطين داده كه به مردم تعليم سحر نموده و آنان را گمراه مى‏نمودند، چنان چه مى‏فرمايد: «وَ ما كَفَرَ سُلَيْمانُ وَ لكِنَّ الشَّياطِينَ كَفَرُوا يُعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ».






    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    مقدمه پنجم:


    چنان چه از ظاهر آيه استفاده مي شود شياطين به مردم سحر مي آموختند و مردم را به اعمالى كه موجب تفرقه و ضرر و زيان آنها بود وادار مى نمودند.


    و اين تعليم يا بواسطه الهام شياطين باولياء (یاران) و دوستانشان بود، چنان چه در آيه ديگر مي فرمايد: «إِنَّ الشَّياطِينَ لَيُوحُونَ إِلى‏ أَوْلِيائِهِمْ» (5)


    و يا بواسطه نوشتن سحر و نيرنگ، و پنهان نمودن آن در زير تخت سليمان، و منتشر نمودن آن بعد از فوت سليمان بود؛ چنان چه از خبر مروى از تفسير عياشى از حضرت باقر عليه السّلام معلوم مي گردد.


    و روى اين اصل مردم بسيار گرفتار سحر و مضرات ناشيه از آن شدند، و خداوند دو ملك را به صورت آدمى مصور نمود كه راه ابطال و دفع سحر را به مردم بياموزند.


    و آنها به مردم گفتند كه ما براى امتحان و افتتان شما آمده‏ايم، مبادا از اين علم سوء استفاده نموده و بر ضرر يكديگر بكار بريد، ولى مردم از علم‏ دفع سحر كه به آنان تعليم شد، سوء استفاده نموده و به جاى اين كه با آن دفع سحر كنند بر ضرر يكديگر استعمال نمودند.
    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۰۸/۳۰ در ساعت ۱۳:۴۱

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0






    مقدمه ششم:


    سحر حرام، و از كبائر موبقه، و مستحل آن كافر، و اجماع بلكه ضرورت دين بر حرمت آن قائم است. و اخبار در حرمت آن بطور مستفيض وارد شده، چنان چه شيخ (قدس سره) در مكاسب صفحه 51 متعرض است، مانند:

    "الساحر الكافر"،

    "من تعلّم من السحر قليلا او كثيرا فقد كفر و كان آخر عهده بربه وحده ان يقتل الا ان يتوب"، ‏

    و مانند: "ثلاثة لا يدخلون الجنة، مدمن خمر، و مدمن سحر، و قاطع رحم‏"؛ الى غير ذلك.


    و امّا در معنى سحر و حقيقت آن كلمات علماء و محققين مانند علامه و فخر المحققين و شهيدين و فاضل مقداد و مجلسى (قدس اسرارهم) مختلف است، و در معنى آن به حسب لغت بعضى گفتند: "ما لطف مأخذه و دق" یعنی مأخذ آن بسيار دقيق و باريك است؛ و بعضى گفتند: "صرف الشي‏ء عن وجهه"؛ و بعضى به معنى خدعه و تزوير؛ و بعضى به معنى اخراج باطل به صورت حق دانسته‏اند.


    و اقسام آن بطور فهرست عبارت است از عقد (به هم بستن)، كلام يا كتابت يا طلسم كه در بدن يا قلب يا عقل مسحور تأثير كند، دخنه (دود آتش)، تصوير، نفث در عقد (دميدن در گره‏ها)، تصفيه نفس به رياضات باطله، استخدام ملائكه، تسخير جن و شياطين، احضار ارواح براى كشف غائبات، رمل و طلسمات و غير اينها.


    و تعليم و تعلم سحر نيز مانند استعمال آن حرام است؛ مگر اينكه براى علاج و ابطال و دفع سحر و نشان دادن مأخذ آن باشد، كه در اين صورت جايز و بسا واجب مي شود؛ و تعليم ملكين از اين قبيل بوده، اگر چه اكثر مردم سوءاستفاده نمودند؛ چنان چه در الهام و تعليم وجوه خير و شر به مردم اين سوء استفاده ديده مى‏شود.






    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0





    مقدمه هفتم:


    اسباب وجوديّه ـ اعمّ از اسباب عاديّه و اسباب خفيّه ـ تأثير آنها در خارج مستند به مشيّت و اذن الهى است؛ و اگر مشيّت الهى بر تأثير آنها تعلق نگيرد تأثير از كليه اسباب گرفته مي شود، چنان چه آتش نمروديان حضرت ابراهيم را نمى‏سوزاند، و كارد ابراهيم رگ اسمعيل را نمي برد، و غير اينها از مواردى كه خدا اثر را از علل و اسباب مي گيرد.


    و سحر هم مستند به اسرار خفيه است و تأثير آن مستند باذن و مشيّت الهى است، به اين معنى كه اثر سحر امر لازمى نيست كه خداوند قدرت بر رفع و ابطال آن نداشته باشد، لكن اثر آن را باطل نمي كند و بين آن و اراده مردم رها نموده و مانع نمي شود؛ چنان چه بين مردم و سائر گناهان و تجاوزات آنان مانع نمي شود، براى حكمتى كه در اين عالم مقدّر فرموده است و اين است معنى اين جمله «وَ ما هُمْ بِضارِّينَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ»






    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود