جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: يك سوال در باره سوره دخان و سوره انسان

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    667
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    57

    يك سوال در باره سوره دخان و سوره انسان




    چرا سوره دخان را به حضرت زهرا (ص) و سوره انسان را به حضرت علي (ع) نسبت مي دهند ؟؟؟



    کارشناس بحث : پاسخگوي مباحث قرآني
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۰۸/۲۰ در ساعت ۱۳:۱۵
    وصيت شهدا :
    خواهرم سرخي خونم را به سياهي

    چادرت به امانت دادم پس امانت دار باش


    اللهم عجل لولیک الفرج


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    1




    نقل قول نوشته اصلی توسط kabootare haram نمایش پست
    چرا سوره دخان را به حضرت زهرا (ص) و سوره انسان را به حضرت علي (ع) نسبت مي دهند ؟؟؟
    سلام بر شما، قبل از پاسخ این پرسش دو نکته خدمت شما و سایر دوستان قرآن پژوه عرض می کنم:

    1- مخاطب آیات کریمه قرآن همه انسانهاست از عصر نزول تا قیامت:

    وَ أُوحِيَ إِلَيَّ هذَا الْقُرْآنُ لِأُنْذِرَكُمْ بِهِ وَ مَنْ بَلَغ (انعام/19)
    اين قرآن بر من وحى شده، تا شما و تمام كسانى را كه اين قرآن به آنها مى ‏رسد، بيم دهم‏

    تبارَكَ الَّذي نَزَّلَ الْفُرْقانَ عَلى‏ عَبْدِهِ لِيَكُونَ لِلْعالَمينَ نَذيراً (فرقان/1)
    زوال ناپذير و پر بركت است كسى كه قرآن را بر بنده‏ اش نازل كرد تا بيم‏ دهنده جهانيان باشد

    2- بسیاری از آیات کریمه قرآن دارای شأن نزول است که در کتب اسباب النزول و تفاسیر نقل شده است؛ به دیگر سخن، حادثه ای رخ می داد و بعد آیه کریمه قرآن برای راهنمایی مسلمانان یا آموزش حکم یا موضوعی دینی یا تأیید کاری که صورت گرفته و ... نازل می شد و دستورات و راهنمایی هایی از جانب پروردگار سبحان نازل می شد و همانگونه که می دانیم شأن نزول یا سبب نزول برای حکم و مطلب کلی آیه محدودیتی ایجاد نمی کند و حکم آیه تا قیامت ساری و جاری است و از این مطلب در برخی روایات تعبیر به ظهر و بطن قرآن یا تأویل و تنزیل آیات می شود. برای توضیح این مطلب به روایتی از امام باقر (ع) اشاره می کنم، حضرت فرمودند:

    ظهر القرآن الذين نزل فيهم، و بطنه الذين عملوا بمثل أعمالهم ،
    معنای ظاهری قرآن، درباره کسانی است که آیات درباره آنها نازل شده و معنای باطنی آیات ناظر به کسانی است که مانند آنها عمل نموده اند. (تفسير الصافی/ج‏1/ص29)


    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۸۹/۰۸/۲۱ در ساعت ۲۱:۱۲
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    2




    پاسخ:
    انتساب یک چیز به چیز دیگر به معنای آنست که بین آن دو، گونه ای از تناسب وجود دارد، مثلا همین که در قسمتی از مطلب به چیزی اشاره شود، نوعی رابطه و تناسب است و از اینجاست که نام بسیاری از آیات کریمه قرآن از اسامی گرفته شده که در آیات سوره بدان اشاره شده و این هم گونه ای از انتساب است؛

    مثلا سوره نحل را «نحل» نامیده اند به اعتبار آیه 68 آن:
    وَ أَوْحى‏ رَبُّكَ إِلَى النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذي مِنَ الْجِبالِ بُيُوتاً وَ مِنَ الشَّجَرِ وَ مِمَّا يَعْرِشُونَ

    یا مثلا سوره الرحمان را به اعتبار آیه اول آن بدین نام نهاده اند: «الرَّحْمنُ»

    یا مثلا سوره یوسف را بخاطر آیات آن که غالب آنها درباره آن حضرت است، به این نام نهاده اند.

    ---------------------------

    سوره هل اتی (=انسان) ، به نام امام علی (ع) نیست اما بخاطر آیات 7 به بعد این سوره که درباره ایشان و فاطمه زهرا و حسنین (ع) نازل شده، از این منظر این سوره در زبان عمومی مردم به ایشان انتساب داده شده (به این معنا که این آیات در شأن ایشان نازل شده) و نه چیز دیگر:

    يُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَ يَخافُونَ يَوْماً كانَ شَرُّهُ مُسْتَطيراً (7)
    وَ يُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى‏ حُبِّهِ مِسْكيناً وَ يَتيماً وَ أَسيراً (8)إِنَّما نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لا نُريدُ مِنْكُمْ جَزاءً وَ لا شُكُوراً (9)
    همواره به نذرشان وفا مى ‏كنند، و از روزى كه آسيب و گزندش گسترده است، مى ‏ترسند، (7)
    و غذا را در عين دوست داشتنش به مسكين و يتيم و اسير انفاق مى ‏كنند. (8)
    [و مى‏ گويند:] ما شما را فقط براى خشنودى خدا اطعام مى ‏كنيم و انتظار هيچ پاداش و سپاسى را از شما نداريم. (9)

    ادامه در پست بعد...

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۸۹/۱۰/۲۶ در ساعت ۰۸:۴۱
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    3




    همه علماى شيعه اتفاق نظر دارند كه اين آیات در شأن این بزرگواران نازل شده و داستان نذر این بزرگواران و ایثار طعام خود، معروف و مشهور است و نیازی به ذکر نیست. و این آیات يكى از افتخارات و فضائل مهم على (ع) و فاطمه زهرا و فرزندانشان می باشد و بسیاری از علما و بزرگان اهل سنت هم این مطلب را نقل کرده اند و روایات این باب در منابع اهل سنت اگر نگوییم متواتر است، دست کم مشهور است و اين مطلب به قدرى معروف و مشهور است كه در اشعار شعرا و حتى در شعر معروف امام شافعى آمده است:

    الى م الى م و حتى متى؟
    اعاتب فى حب هذا الفتى!
    و هل زوجت فاطم غيره؟
    و فى غيره هل اتى هل اتى؟!

    تا كى تا كى و تا چه زمانى؟
    مرا در محبت اين جوانمرد سرزنش مى‏كنيد!
    مگر فاطمه به غير او تزويج شد؟
    و مگر هل اتى در باره غير او نازل شده است؟

    در کتاب شریف الغدير/ج 3/ص107 تا 111 و در كتاب احقاق الحق/ج 3/ص 157 تا 171 ، شأن نزول آیه و احادیث ناظر به آن از 36 نفر از دانشمندان و علماى اهل سنت با ذكر ماخذ نقل شده است.

    دوستان علاقه مند، جهت مطالعه بیشتر علاوه بر منابع پیشگفته می توانند به تفسير نمونه، ج‏25/ص345 ، مراجعه فرمایند.


    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    1,531
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    21 روز 1 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط kabootare haram نمایش پست
    چرا سوره دخان را به حضرت زهرا (ص) و سوره انسان را به حضرت علي (ع) نسبت مي دهند ؟؟؟



    کارشناس بحث : پاسخگوي مباحث قرآني
    سلام علیکم-همانگونه که پاسخگوی محترم فرمودندانتساب یک چیز به چیز دیگر به معنای آنست که بین آن دو،گونه ای از تناسب وجود دارد) در مورد سوره دخان ونسبتش به حضرت زهرا(س)،آیه 3 این سوره میباشد-انّا اَنزَلناهُ فیِ لَیلَةٍ مُبارَکَةٍ اِنّا کُنّا مُنذِرین-فیها یُفرَقُ کُلّ اَمرٍ حَکیم-که اشاره به شب قدر دارد و حضرتش طبق روایتی از حضرت صادق (ع) لیله قدر نامیده شده است

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. "صلى عليك مليك السماء" - ملاباسم کربلایی
    توسط Si14 در انجمن کلیپ صوتی
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۵/۲۱, ۱۲:۴۰
  2. چرا به امام زمان (عج) شريك القرآن مي‎گوئيم
    توسط raze_shab در انجمن مهدویت و امام زمان در قرآن
    پاسخ: 4
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۴/۲۳, ۱۸:۱۶
  3. جمع بندی آيا بشر مى تواند از راه تكنيك جديد به سعادت برسد؟
    توسط shamime_yas در انجمن سایر مباحث اعتقادی در قرآن
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۳/۱۹, ۰۰:۳۲
  4. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۳/۱۷, ۱۴:۰۹
  5. پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۸۸/۰۹/۱۶, ۲۲:۵۱

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود