صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: جدایی دین از سیاست؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۶
    نوشته
    19
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جدایی دین از سیاست؟




    به نام خدای بخشنده بخشایشگر

    2+2=4 اما آیا 4=2+2؟ خیر میتواند چهار برابر 1+3 باشد.
    قطعا دین اسلام از سیاست جدا نیست . اصولا هیچ سیاستی بی دین نیست (چون هیچکس بیدین نیست). اما وقتی منظور ما از دین دینهای خدایی است قطعا باید گفت حکومتداری مسلمانان باید دینی باشد اما اینجا نکته ی ظریفی است. دین مسلمانان نباید سیاسی باشد.

    به زبانی دیگر ما نباید از دین برای سیاست خود مدد بگیریم بلکه دین را در سیاست وارد نماییم. متاسفانه به این نکته ظریف توجه چندانی نمیشود.


    کارشناس بحث : پاسخگوي اعتقادي
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۰۸/۲۱ در ساعت ۰۹:۳۶
    براي حمايت از مردم مظلوم و بي گناه فلسطين و لبنان و مقابله با اسرائيل خونخوار به اين لينک سر بزنيد و فرم تحريم کالاهاي اعلام شده رو امضا کنيد
    http://www.persianpetition.com/sign....6-e6d5e1f1ce50


    سبزاندیش


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7



    با سلام به همه دوستان

    سیاست ابزاری است که باید در خدمت دین باشد، این اصلی است که به تفصیل به آن خواهیم پرداخت.

    موفق باشید.
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن أعدائهم اجمعین
    از دست ندهید
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی اعتقادی


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7



    مقدمه:
    اهداف و مقاصد بشر متفاوت است، يکي هدف عالي دارد يکي پست، يکي دنيوي فکر مي‌کند يکي اخروي، بحث ما درباره مقايسه اهداف نيست، قطعا وقتي صحبت از دين مي‌شود هدف مشخص است، پياده کرده دين در تمام سطوح اجتماع، اما محور بحث ما و آن چيزي که اهميت بيشتري دارد روش رسيدن به هدف است، با چه روشي مي‌شود به هدف ديني رسيد؟
    ايا حکومت و سياست روش مناسبي براي اين منظور هستند؟
    آيا مي‌توان سياست و حکومت را به خدمت دين درآورد؟
    به عبارتي ديگر:
    آيا بدون سياست و حکومت مي‌توان دين را در جامعه پياده کرد؟

    بنابراين، اصل اقامه دين است نه تشکيل حکومت و بکارگيري سياست، حال ببينيم سياست چگونه مي‌تواند به دين خدمت کند؟
    با چه نوع سياستي مي‌توان به اين مهم دست يافت؟
    آيا الگوي مناسبي وجود دارد؟
    کساني که الگو ندارند (فرقي نمي‌کند امور ديني يا دنيائي) بيشتر دچار اشتباه شده، سرمايه‌هاي زيادي را در اين راه هدر داده تا به نتيجه بهتري برسند، ولي قرآن کريم که مايه هدايت براي رشد و تعالي همه مردم است الگوي مناسبي را براي آنها معرفي کرده است:
    لَقَدْ كانَ لَكُمْ في‏ رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كانَ يَرْجُوا اللَّهَ وَ الْيَوْمَ الْآخِرَ وَ ذَكَرَ اللَّهَ كَثيراً، احزاب،21، مسلّماً براى شما در زندگى رسول خدا سرمشق نيكويى بود، براى آنها كه اميد به رحمت خدا و روز رستاخيز دارند و خدا را بسيار ياد مى‏كنند.
    براي اهل ايمان، بهترين الگو پيامبر اسلام است.

    بنابراين، براي بکار گيري سياست و به خدمت درآوردن آن براي تحقق همه‌جانبه ايمان، سراغ سيره عملي و نوع حکومتداري ايشان رفته تا به پاسخ سؤال فوق برسيم.

    روش غالب حکومت‌داران و سياست بازان تکيه بر زر و زور و تزوير است، گويا يک قانون همگاني براي حکومت‌داري شده است، اما آيا پيامبر نيز اينگونه عمل مي‌کرد؟ يا با تکيه بر آموزه‌هاي ديني سياست را به خدمت مي‌گرفت؟
    ویرایش توسط صالح : ۱۳۸۹/۰۸/۲۲ در ساعت ۰۹:۴۵


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7



    بهتر است نگاهي به تفاوت رفتار سياسي پيامبر با سائر حکّام داشته و روش‌هاي حکومت‌داري پيامبر بررسي کنيم:

    1- مشورت با مردم.
    خود کامه‌گي و ديکتاتوري و بي‌اعتنائي به نظر مردم، از شيوه سياست بازان است، اما مشورت (نه از روي خدعه که همان تزوير است) با مردم و احترام به رأي آنان از مشخصه‌هاي بارز پيامبر در امر حکومت داري است، يعني اگر مشورت با مردم (نوعي دموکراسي) را بازوي سياسي بناميم، پيامبر از اين روش سياسي به نحو احسن (و نه خدعه‌آميز) استفاده و به اهداف ديني نزديک‌تر مي‌شدند.

    منظور از احسن يعني آنجائي که مجاز بودند به رأي مردم احترام مي‌گذاشتند و آنجا که وظيفه آسماني ايشان چيز ديگري بود امر و نهي مي‌کردند، مثلا درباره بسياري از امور به صراحت مي‌فرمودند:
    اين دستور خداست و من اختياري ندارم.

    بنابراين حساب اين موارد جداست.

    لذا اگر حاکم بخواهد اصول پذيرفته شده ديني را به رأي بگذارد و مثلا براي نماز و رکعاتش يا روزه و مبطلاتش و سائر حدود إلهي همه‌پرسي برگزار کند قطعا برخلاف روش سياسي پيامبر عمل کرده است، و رياکارانه خود را مردم‌سالار جلوه دهد، لذا نبايد اشکال شود چرا براي اجراي حدود إلهي نظر مردم را جويا نمي‌شويد؟
    به منظور حفظ موضوع بحث به همين مقدار بسنده مي‌شود.
    ــــــــــــــــ
    نمونه آن بيرون رفتن براي جنگ احد است، با اينکه نظر شخصي پيامبر اين بود که در مدينه بمانيم و موفقيتمان بيشتر است، ولي وقتي نظر اکثر را جويا شد و آنها موافق بيرون رفتن بودند همراه آنان سلاح پوشيدند و راهي منطقه احد شدند، موارد اينچنيني فراوان است.
    ویرایش توسط صالح : ۱۳۸۹/۰۸/۲۲ در ساعت ۰۹:۱۳


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7



    2- صداقت با مردم
    برخلاف اکثر سياست‌بازان که پايه‌هاي حکومتشان بر دروغ و نيرنگ استوار است، پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم براي لحظه‌اي حاضر نشدند حکومت اسلامي را با نيرنگ به پيش ببرند، لذا وقتي عده‌اي از قبيله ثقيف آمدند و براي اسلام آوردنشان سه شرط (1- پرستش بتها تا يکسال ديگر، 2- ترک نماز، 3- بت بزرگمان را خودمان نشکنيم) گذاشتند، پيامبر فقط با شرط سوم موافقت کرده و فرمودند دو شرط ديگر محال است، نمي‌شود.

    در حالي که اگر کس ديگري بود با خود مي‌گفت:
    چه اشکالي دارد کساني که 50 سال است بت‌پرستند تا يک سال ديگر به آنها مهلت دهيم تا بت‌بپرستند، براي حفظ و بقاء حکومتمان لازم است، بالاخره سياست چنين مي‌طلبد!!!

    ولي پيامبر نمي‌توانست بخاطر ملاحظات سياسي انعطاف به خرج داده، بت‌پرستي را براي سائر مردم نکوهش و براي عده‌اي تجويز نمايد، صداقت با مردم متناسب چنين رفتاري نخواهد بود.

    همين داستان نيز درباره اميرالمؤمنين عليه السلام نسبت به معاويه تکرار شد، ابن عباس و ديگران به ايشان پيشنهاد دادند که فعلا با معاويه کاري نداشته باش، يا حتي يکسالي به او مهلت بده و تثبيتش کن، اما ايشان هيچ انعطافي به خرج نداده و فرمود: تثبيت يک ساله يعني اينکه او را صالح بدانم در حالي که اصلا او را صالح نمي‌دانم.

    و شد آنچه نبايد مي‌شد، درگيريها و جنگها و در نهايت شهادت خود ايشان!!

    براستي چرا انسانهاي آسماني از اين جهت هيچ انعطافي ندارند؟

    جز اينکه بکارگيري سياست در امر دين اصول و روش ثابتي دارد؟

    ویرایش توسط صالح : ۱۳۸۹/۰۸/۲۲ در ساعت ۰۹:۱۲


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7



    3- سوء استفاده نکردن از جهالت مردم
    در حالي که يکي از روشهاي معمول سياست‌بازان، تحميق و در جهل نگه‌داشتن مردم است، پيامبر گرامي اسلام ضمن اينکه مؤکدا امر به تعقل و تحصيل دانش مي‌فرمودند، به هيچ وجه حاضر نبودند پايه‌هاي حکومت اسلامي را بر خرافه‌ و جهل استوار نمايند به همين دليل وقتي که فرزند نازنينشان به نام ابراهيم فوت کرد و در همان لحظه خورشيد گرفت، فرمودند:
    خورشيد و ماه دو نشانه الهي هستند و براي فوت و ولادت کسي کسوف و خسوف نخواهد شد.

    در حالي که در ميان مردم چنين شايع شد که خورشيد بخاطر مصيبتي که بر پيامبر رفته است گرفته است، براي سياست‌بازان چه از اين بهتر که افکار عمومي را همراه ساخته و به خيال خود مشروعيتي دست و پا کنند، ولي پيامبر اصول سياسي را در چهار چوب دين به خدمت مي‌گرفتند.

    تفاوت رفتاري پيامبر با سائر سياست بازان بسيار بيشتر از سه مورد فوق است، دوستان مي‌توانند موارد بيشتري را نيز اضافه نمايند، ولي آنچه در پايان اين نوشتار تذکرش لازم است (که مي‌توان آن را نتيجه بحث نيز ناميد) اين است که آن سياستي وسيله‌اي براي پيشبرد اهداف ديني است که مورد تأييد دين باشد، دين قرار است عدالت بياورد، سياست اگر بر خلاف عدالت باشد ديگر وسيله مناسبي نخواهد بود، اگر قرار است دين بر شانه سياست بالا رود و پيشرفت کند نبايد سياست مخالف اصول اوليه ديني باشد، لذا اگر به عکس شود يعني سياست بر شانه دين سوار شود و از دين براي خودش کسب اعتبار نمايد، نه تنها چيزي از دين نخواهد ماند که بي‌ديني به مراتب کم ضررتر از دين منحرف و آلوده به سياست خواهد بود.

    ویرایش توسط صالح : ۱۳۸۹/۰۸/۲۲ در ساعت ۱۰:۰۹
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن أعدائهم اجمعین
    از دست ندهید
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی اعتقادی


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۶
    نوشته
    19
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    از پاسخ زیباییی شما سپاسگذارم و به آن مطلبی می افزایم.

    محدود کردن اسلام در دوران پیامبر و ائمه بدون آنکه جهتگیریهای دقیقی برای زندگی امروز ما داشته باشد کم ارزش است. در گام بعد باید خواننده یا اصلا خود ما به این مقام برسیم که اکنون چه درست است؟ به نظر من سیاست در اسلام بالاترین چیز است.
    براي حمايت از مردم مظلوم و بي گناه فلسطين و لبنان و مقابله با اسرائيل خونخوار به اين لينک سر بزنيد و فرم تحريم کالاهاي اعلام شده رو امضا کنيد
    http://www.persianpetition.com/sign....6-e6d5e1f1ce50


    سبزاندیش

  9. تشکرها 3


  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,054
    تشکر:
    1
    حضور
    8 روز 19 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی اعتقادی نمایش پست
    سیاست ابزاری است که باید در خدمت دین باشد،

    اما در تمام 14 قرن گذشته و حال ؛ دین ابزاری است که در خدمت سیاست بوده است

    حاکم اسلامی بسرعت به این نتیجه می رسد که حفظ حکومت اسلامی(من) از اوجب واجبات است ؛

    لذا اگر اقتضا کرد ؛ محرمات نیز می شود : احلی من العسل

    دروغ نامش می شود ، خدعه

    و شُرب شراب در حکم شراباً طهورا

    واقعاً در عجبیم که امام علی بر حق بود یا ماکیاولی ؟

    اگر این امر را برایمان تبیین کنید( بشرطی که با روایات متعدده بمباران نشویم)

    و با صداقت و از سر دلسوزی نسبت به دین و دنیای مردم و نه از سر مصلحت حکومت

    بفرمائید که این روایات محموده و عنایات خاصه دین و ائمه کی ودر کجا قرار است مارا به سرمنزلی برساند


    آنوقت است که امثال ما آدمهای مارگزیده ، ازریسمان سیاه و سفید دوستان نهراسیده

    و آنرا حبل المتین هدایت خود می دانیم ؛ نه طناب داری برای خفه کردن صدای آزادگی

    ویرایش توسط خالد بن ولید : ۱۳۸۹/۰۸/۲۵ در ساعت ۰۶:۱۴

  11. تشکرها 2


  12. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,097
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بزرگترین رسالت دین ، فرو نشاندن خوی شرارت در انسان و آرام کردن اوست ،

    اگر وارد حکومت شد ، به بیشترین شرارتها آلوده می شود و این جفای به دین است !

    monthly quotes :
    حقیقت نیازمند نقد است ، نه ستایش. فردریش نیچه

    Energy is everything and everything is energy

    I dont understand why there is so much hate between Human Races and Religions

    Become Übermensch

  13. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    247
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 روز 7 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط enerji نمایش پست
    بزرگترین رسالت دین ، فرو نشاندن خوی شرارت در انسان و آرام کردن اوست ،

    اگر وارد حکومت شد ، به بیشترین شرارتها آلوده می شود و این جفای به دین است !
    حکومت هم یک بخش از هزاران بخش زندگی است. دین نیامده است در بخش یا بخشهای خاصی از زندگی تعالیم ارائه دهد. دین درباره کل زندگی انسان حرف می‌زند.


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. ۞❀۞❀۞آشنایی با شهید فرانسوی دفاع مقدس۞❀۞❀۞
    توسط seyed yasin در انجمن برگی از دفتر زندگی ( زندگی نامه و خاطرات شهدا)
    پاسخ: 7
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۶/۰۴, ۰۸:۵۶
  2. ▐★♥★ ▐داستان هایی از سیرت حضرت امام رضا (ع)▐★♥★ ▐
    توسط ║★║فاطمی║★║ در انجمن اهل بیت و ائمه در قرآن
    پاسخ: 24
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۷/۰۷, ۱۸:۳۸
  3. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۷/۰۲, ۱۲:۲۲
  4. نامه ی زن آمریکایی به زنان ودختران مسلمان
    توسط خادمة المهدی در انجمن حجاب و پوشش اسلامي
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۲۸, ۱۵:۴۷

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود