صفحه 1 از 9 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ۞ بحث تفسیری درباره سوره مبارکه مسد ۞

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    تشکر:
    1
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118

    ۞ بحث تفسیری درباره سوره مبارکه مسد ۞




    ۞ بحث تفسیری درباره سوره مبارکه مسد  ۞

    سلام علیکم

    إن شاء الله روی تفسیر سوره ی مبارکه مسد با مدیریت کابر گرامی جناب طیب در این تاپیک بحث خواهد شد. از ایشان بخاطر زحمات خالصانه شان صمیمانه تشکر میکنم.

    ملاک در این مباحث انتقال کپی مطالب از کتب تفسیری نیست، بلکه علاوه بر ذکر نکات مهم تفسیر هر آیه، مدیر بحث به طرح سؤالاتی درباره آیه مربوطه می پردازد.

    از کابران و کارشناس محترم مباحث قرآني خواهش میکنم در پاسخگویی به سؤالات همکاری داشته باشند و در بحث شرکت کنند.

    کاربران گرامی دقت داشته باشید که تفسیر به صورت آیه به آیه به ترتیب از اولین آیه سوره مسد آغاز میشود و توسط مدیر بحث در تاپیک قرار داده میشه. لذا خواهش میکنم برای منظم بودن ارائه بحث تفسیری اگر سؤالی درباره آیه مربوطه به ذهنتان رسید پس از قرار دادن نکات تفسیری هر آیه توسط مدیر بحث، سؤال خود را مطرح کنید.

    کارشناس بحث: پاسخگوی محترم مباحث قرآني

    با تشکر از همکاری شما

    اجرکم عند الله

    ۞ بحث تفسیری درباره سوره مبارکه مسد  ۞

    ویرایش توسط فاطمه ایمانی : ۱۳۸۹/۰۸/۲۸ در ساعت ۱۲:۱۵

    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )





  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    1,758
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0



    به نام او،

    «الا ای ساقیا عید غدیر است *** نشاط باده نوشان چشمگیر است

    به کل عالم هستی از امروز *** علی بن ابی طالب امیر است».
    برگرفته از وب سایت خبرآنلاین


    روز نا امیدی متنفرین از خدا (کفار) از شکست دین مان

    روز تکامل دین مان

    روز اتمام نعمت الهی برایمان

    و

    روز رضایت پروردگار از اسلام بعنوان دینمان

    بر همه شما عاشقان علی (علیه السلام) مبارک باشه.





    شماره سوره 111 نام سوره مسد تعداد آيات 5 مکي

    ۞ بحث تفسیری درباره سوره مبارکه مسد  ۞

    به نام خدا كه رحمتش بى‏ اندازه است‏ و مهربانى‏ اش هميشگى.



    طیب
    ویرایش توسط طیب : ۱۳۸۹/۰۹/۰۴ در ساعت ۰۴:۰۸
    هر معرفتى كـــه بوىِ هستىِ تو داد *** ديوى است به ره، از آن حذر بايد كرد


    سبحه بر کف، توبه بر لب،دل پر از شوق گناه/ معصيت را خنده مي آيد ز استغفار ما


    أَلَيْسَ الصُّبْحُ بِقَرِيبٍ




  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    1,758
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0

    فضیلت تلاوت این سوره




    به نام خدا،

    در تفسیر نمونه درباره فضیلت تلاوت این سوره چنین آمده است که کسی که سوره تبت را تلاوت کند بهمراه ابو لهب (لعنت الله علیه) جهنمی نخواهد شد و ان شاء الله به بهشت خواهد رفت و صد البته چنین ثوابی برای کسی است که در عمل هم از روش زندگی ابولهب دوری کند. این گفته تفسیر نمونه بر اساس حدیث از پیامبر که در این کتاب تفسیری آمده است گفته شده است:

    در حدیثى (از پيغمبر اكرم (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) آمده است كه فرمود:

    من قراءها رجوت ان لا يجمع الله بينه و بين ابى لهب فى دار واحدة :

    كسى كه آن را تلاوت كند من اميدوارم خداوند او و ابولهب را در خانه واحدى جمع نكند (يعنى او اهل بهشت خواهد بود در حالى كه ابولهب اهل دوزخ است ).


    ان شاء الله خدا همه مان را از اهل بهشت قرار دهند. حضور در کنار افراد خبیثی چون ابو لهب کم دردآور نیست.



    طیب
    هر معرفتى كـــه بوىِ هستىِ تو داد *** ديوى است به ره، از آن حذر بايد كرد


    سبحه بر کف، توبه بر لب،دل پر از شوق گناه/ معصيت را خنده مي آيد ز استغفار ما


    أَلَيْسَ الصُّبْحُ بِقَرِيبٍ




  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    974
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 6 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    آیا می شود این سوره را تاویل کرد؟ ابولهب لقبی است که در قران آمده است. مسد ( masada ) جایی است که سربازان اسراییلی در آنجا سوگند یاد می کنند. شما چه فکر می کنید؟


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط لاچینی نمایش پست
    آیا می شود این سوره را تاویل کرد؟ ابولهب لقبی است که در قران آمده است. مسد ( masada ) جایی است که سربازان اسراییلی در آنجا سوگند یاد می کنند. شما چه فکر می کنید؟
    سلام بر شما،
    دوست خوب، قبلا در تاپیکی درباره تأویل توضیحاتی خدمت شما عرض کردم. تأویلی که می فرمایید ربطی به ادامه پرسش شما ندارد.

    ابولهب یک شخص واقعی و عموی پیامبر است نه یک فرد موهوم و فرضی! اين سوره در حقيقت پاسخى است به سخنان زشت "ابو لهب" عموى پيامبر اكرم (ص) و فرزند عبد المطلب كه از دشمنان سرسخت اسلام بود و به هنگام شنيدن دعوت آشكار و عمومى پيامبر اكرم (ص) و انذار او نسبت به عذاب الهى گفت: زيان و هلاكت بر تو باد، آيا براى همين حرفها ما را فرا خواندى؟!

    قرآن مجيد در پاسخ اين مرد بد زبان و دشمنی های بی وقفه او با پیامبر، مى‏ فرمايد: بريده باد هر دو دست ابو لهب، يا مرگ و خسران بر او باد (تَبَّتْ يَدا أَبِي لَهَبٍ وَ تَبَّ).

    در روايتى آمده است كه شخصى به نام طارق محاربى مى‏ گويد: من در بازار ذى المجاز بودم (ذى المجاز نزديك عرفات در فاصله كمى از مكه است). ناگهان جوانى را ديدم كه صدا مى‏ زند: اى مردم! بگویيد لا اله الا اللَّه تا رستگار شويد، و مردى را پشت سر او ديدم كه با سنگ به پشت پاى او زد (به گونه ‏اى كه خون از پاهايش جارى شد) و فرياد مى‏ زد: اى مردم! اين دروغگوست، او را تصديق نكنيد! من سؤال كردم اين جوان كيست؟ گفتند: محمد است كه گمان مى كند پيامبر مى‏ باشد و اين پيرمرد عمويش ابو لهب است كه او را دروغگو مى ‏داند.


    سوگندخانه اسرائیلی ها هر نامی داشته باشد، ربطی به سوره مسد و نام آن و محتوای آیات این سوره ندارد.
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۸۹/۰۹/۰۴ در ساعت ۲۰:۵۹
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    1,758
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0



    به نام خدا،

    تَبَّتْ يَدَا أَبِي لَهَبٍ وَتَبَّ «1»

    نابود باد قدرت ابولهب ، و نابود باد خودش ؛ «

    The power of Abu Lahab will perish, and he will perish.


    صوت

    امام صادق عليه السلام فرمودند: هرگاه اين سوره را خوانديد بر ابولهب نفرين كنيد. ماخذ تفسیر نور
    طیب
    هر معرفتى كـــه بوىِ هستىِ تو داد *** ديوى است به ره، از آن حذر بايد كرد


    سبحه بر کف، توبه بر لب،دل پر از شوق گناه/ معصيت را خنده مي آيد ز استغفار ما


    أَلَيْسَ الصُّبْحُ بِقَرِيبٍ




  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    1,758
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام،

    معنی لغوی کلماتی از آیه اول از تفسیر روشن و چند منبع دیگر در اینجا ذکر می شود.

    تَبَّتْ، تَبَّ : خسران و هلاکت. تفسیر روشن.
    ابی لهب : کنیه شخصی است به نام عبد العزی (بنده بت عزی). تفسیر نمونه.

    کنیه: اسمی است که با «اب» یا «ام» شروع بشود، مانند ابوالحسن و ام کلثوم.
    کنیه مخصوص زبان عربی و اعراب است. اعراب برای ابراز احترام، از ذکر نام اشخاص پرهیز می‌کنند و در عوض، کنیه به کار می برند. به این ترتیب که به شخصی که نام فرزندش قاسم است، ابوالقاسم و به زنی که نام دخترش مریم است، ام مریم گفته می شود. ماخذ.

    لهب : التهاب، اشتعال، شدت آتش و حرارت. تفسیر روشن.

    طیب
    ویرایش توسط طیب : ۱۳۸۹/۰۹/۰۸ در ساعت ۰۱:۰۹
    هر معرفتى كـــه بوىِ هستىِ تو داد *** ديوى است به ره، از آن حذر بايد كرد


    سبحه بر کف، توبه بر لب،دل پر از شوق گناه/ معصيت را خنده مي آيد ز استغفار ما


    أَلَيْسَ الصُّبْحُ بِقَرِيبٍ




  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    1,758
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحمن

    در تفسیر المیزان در مورد این آیه چند نکته بیان شده است:

    1. کلمه یدا (دست های) در اینجا کنایه از قدرت ابولهب است نه دست های حقیقی او.
    2. ابولهب ممکن است اسم حقیقی او بوده باشد. عبد مناف هم ممکن است اسم او بوده باشد. در هر صورت به نظر میرسد استفاده از کلمه ابولهب که یا کنیه و یا اسم او بوده کنایه ای هم به او بوده باشد بدین صورت که او سر و کارش با آتش است. همانطور که زمانی که به کسی میگوییم ابوالخیر او را در ارتباط با خیر میدانیم.
    3. البته در ادامه نکته قبلی شایان ذکر است که در تفسیر المیزان آمده است که زمانی که اسم یک شخص را به کار میبریم منظور اسم اوست نه معنای اسم ولی قرآن حتی نمی خواسته بصورت لفظ هم از نام او که عبد العزی (بنده بت عزی ) شاید بوده باشد استفاده کند. بخاطر صفت بندگی که برای بتی استفاده شده است.
    4. و چون در آيات بعد مي‏فرمايد : سيصلي نارا ذات لهب - به زودي در آتشي زبانه‏دار مي‏سوزد از آن فهميده مي‏شود كه معناي تبت يدا ابي لهب هم اين است كه : از كار افتاده باد دو دست مردي جهنمي ، كه هميشه ملازم با شعله و زبانه آن است .


    امام صادق عليه السلام فرمودند: هرگاه اين سوره را خوانديد بر ابولهب نفرين كنيد. ماخذ تفسیر نور

    هر معرفتى كـــه بوىِ هستىِ تو داد *** ديوى است به ره، از آن حذر بايد كرد


    سبحه بر کف، توبه بر لب،دل پر از شوق گناه/ معصيت را خنده مي آيد ز استغفار ما


    أَلَيْسَ الصُّبْحُ بِقَرِيبٍ




  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    1,758
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام،

    در تفسیر نمونه آمده است که در هیچ کجای دیگر قرآن هیچ دشمنی از پیامبر به اسم ذکر نشده است.

    با توجه به اینکه در بین این قسمت از زندگی پیامبر عزیز اسلام و حضرت ابراهیم شباهت هایی وجود دارد. (عموی حضرت ابراهیم هم کافر بودند.) دو سوال در این مورد داشتم.

    به نظر می آید همین اعلام بیزاری از عموی حضرت ابراهیم وجود دارد در قرآن:

    سوره توبه آیات ۱۱۳ و ۱۱۴

    مَا كَانَ لِلنَّبِيِّ وَالَّذِينَ آمَنُوا أَنْ يَسْتَغْفِرُوا لِلْمُشْرِكِينَ وَلَوْ كَانُوا أُولِي قُرْبَىٰ مِنْ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُمْ أَصْحَابُ الْجَحِيمِ «113»

    پيامبر و اهل ايمان را نسزد كه براى مشركان پس از آنكه روشن شد كه آنان اهل دوزخند ، درخواست آمرزش كنند ، هر چند از خويشان باشند . « 113»

    وَمَا كَانَ اسْتِغْفَارُ إِبْرَاهِيمَ لِأَبِيهِ إِلَّا عَنْ مَوْعِدَةٍ وَعَدَهَا إِيَّاهُ فَلَمَّا تَبَيَّنَ لَهُ أَنَّهُ عَدُوٌّ لِلَّهِ تَبَرَّأَ مِنْهُ ۚ إِنَّ إِبْرَاهِيمَ لَأَوَّاهٌ حَلِيمٌ
    «114»

    و آمرزش‏خواهى ابراهيم براى پدرش جز به سبب وعده‏اى كه به او داده بود ، نبود [كه اگر از بت‏پرستى خوددارى كند ، براى او آمرزش بخواهد] چون براى او روشن شد كه وى دشمن خداست از او بيزارى جست ؛ يقيناً ابراهيم بسيار مهربان و بردبار بود .
    « 114»


    1. چرا از بین این همه دشمنانی که حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) و حضرت ابراهیم داشته اند، بطور صریح فقط به عموهایشان اشاره شده است؟ آیا دشمن دیگری حضرت محمد (صلی الله علیه و آله ) و حضرت ابراهیم (سلام الله علیه) داشته اند که در قرآن به صراحت نام آورده شده باشند؟
    2. سوال دیگرم در مورد وظیفه شرعی ما در مقابل با کفار و متنفرین از خداست؟ از کجا برای ما روشن میشه که کسی یقینا جهنمی هست؟


    من از بیگانگان هرگز ننالم *** که با من هر چه کرد آن آشنا کرد؟
    با تشکر،
    طیب
    ویرایش توسط طیب : ۱۳۸۹/۰۹/۱۴ در ساعت ۰۸:۴۸
    هر معرفتى كـــه بوىِ هستىِ تو داد *** ديوى است به ره، از آن حذر بايد كرد


    سبحه بر کف، توبه بر لب،دل پر از شوق گناه/ معصيت را خنده مي آيد ز استغفار ما


    أَلَيْسَ الصُّبْحُ بِقَرِيبٍ




  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    640
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جواب سؤال




    بسم الله

    با سلام و آرزوی موفقیت

    نقل قول نوشته اصلی توسط طیب نمایش پست

    سوال دیگرم در مورد وظیفه شرعی ما در مقابل با کفار و متنفرین از خداست؟ از کجا برای ما روشن میشه که کسی یقینا جهنمی هست؟
    اگر در کلمات آیه - "مَا كَانَ لِلنَّبِيِّ وَالَّذِينَ آمَنُوا أَنْ يَسْتَغْفِرُوا لِلْمُشْرِكِينَ" - دقت شود ؛ معلوم می گردد : آیه فقط بر - جائز نبودن استغفار - برای مشرکین - نه برای کفار و دشمنان خدا - دلالت دارد .
    اما ؛ نه همیشه ، بلکه بعد از آنکه روشن شود آنها جهنمی هستند .

    یعنی : انسان می تواند در دنیا برای تمام مردم - حتی مشرکان - طلب بخشش کند .


    یعنی : از آنجایی که برنامه دین ، نجات آدمها و انسان سازی است ، تا حد ممکن باید اینکار انجام شود .

    بالاتر آنکه : نه تنها می تواند خواستار بخشش همه انسانها - حتی مشرکان - باشد ، بلکه از نظر عقلی پسندیده هم هست . چرا که همین طلب یخشش ممکن است موجب نجات انسانی گردد .


    اما آنگاه که انسان می داند طلب بخشش فائده ای نخواهد داشت ، این کار بیهوده و عبث است .

    به همین خاطر خداوند فرموده : " من بعد ما تبین لهم انهم اصحاب الجحیم ".

    ملاحظه می شود : این قانون عقلی است و خود انسان ان را تشخیص می دهد .

  12. تشکرها 2


صفحه 1 از 9 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود