جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ۞ بحث تفسیری درباره سوره مبارکه ماعون « مدیر بحث: فاطمه جان » ۞

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    تشکر:
    1
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118

    ۞ بحث تفسیری درباره سوره مبارکه ماعون « مدیر بحث: فاطمه جان » ۞




    ۞ بحث تفسیری درباره سوره مبارکه ماعون « مدیر بحث: فاطمه جان » ۞

    سلام علیکم

    إن شاء الله روی تفسیر سوره ی مبارکه ماعون با مدیریت کابر گرامی خانم فاطمه جان در این تاپیک بحث خواهد شد. از ایشان بخاطر زحمات خالصانه شان صمیمانه تشکر میکنم.

    ملاک در این مباحث انتقال کپی مطالب از کتب تفسیری نیست، بلکه علاوه بر ذکر نکات مهم تفسیر هر آیه، مدیر بحث به طرح سؤالاتی درباره آیه مربوطه می پردازد.

    از کابران و پاسخگوي محترم مباحث قرآني خواهش میکنم در پاسخگویی به سؤالات همکاری داشته باشند و در بحث شرکت کنند.

    کاربران گرامی دقت داشته باشید که تفسیر به صورت آیه به آیه به ترتیب از اولین آیه سوره ماعون آغاز میشود و توسط مدیر بحث در تاپیک قرار داده میشه. لذا خواهش میکنم برای منظم بودن ارائه بحث تفسیری اگر سؤالی درباره آیه مربوطه به ذهنتان رسید پس از قرار دادن نکات تفسیری هر آیه توسط مدیر بحث، سؤال خود را مطرح کنید.

    کارشناس بحث: پاسخگوی محترم مباحث قرآني


    با تشکر از همکاری شما

    اجرکم عند الله

    ۞ بحث تفسیری درباره سوره مبارکه ماعون « مدیر بحث: فاطمه جان » ۞

    ویرایش توسط فاطمه ایمانی : ۱۳۸۹/۱۰/۰۲ در ساعت ۱۸:۰۲

    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )





  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    660
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    265
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام
    در رابطه با اين سوره آيا بحثي شروع نميشه
    اگه ميتونم شرو كنم و بحثايي ارائه بشه
    اجازه دارم؟
    پس در تاپيك بعد با سوال شروع ميكنم. فعلا


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    660
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    265
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرّحيمِ‏
    أَرَءَيْتَ الَّذِى يُكَذِّبُ بِالدِّينِ‏ا 1 فَذلِكَ الَّذِى يَدُعُّ الْيَتِيمَ‏ا 2 وَ لَايَحُضُّ عَلَى‏ طَعَامِ الْمِسْكِينِ‏ا 3 فَوَيْلٌ لِّلْمُصَلِّينَ‏ا 4 الَّذِينَ هُمْ عَن صَلَاتِهِمْ‏ساهُونَ‏ا 5 الَّذِينَ هُمْ يُرَآءُونَ‏ا 6 وَ يَمْنَعُونَ الْمَاعُونَ‏ا 7


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    660
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    265
    آپلود
    0
    گالری
    0



    «1»

    ارَايْتَ: آيا مى‏دانى؟ به من خبر بده. استفهام است كه با فعل مثبت، تأسف را مى‏رساند.
    الَمْ تَرَ: استفهام است كه با فعل منفى، تعجب را همراه دارد، اگر با كيفيت همراه باشد و تعظيم را مى‏رساند، اگر با اصل فعل بدون كيف باشد. «الَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ»، براى تعجب است. «الَمْ تَرَ انَّ اللَّهَ يُزْجى سَحاباً»، «1»
    براى تعظيم است.
    يُكَذِّبُ بِالدّين: نسبت به كذب و دروغ دادن، انكار كردن. در صورتى كه بدون واسطه باشد نسبت را مى‏رساند، ولى همراه باء، انكار را بيان مى‏نمايد.
    باء: تعديه و سبب و استعانت و فايده و تأكيد را احتمال دارد.
    دين: جزا و پاداش، روش و ملت، ولايت (در تفسير برهان به ولايت اشاره دارد).
    يَدُعُّ: با جفا و خشونت برخورد كردن و رد كردن‏
    اليتيم: كودك بى‏سرپرست و بدون پدر. اهل بيت. در روايات خمس وسائل، يتيم به اهل بيت تفسير شده: «نحن اليتيم». «1»
    لايَحُضُّ: وادار نمى‏كند. بى‏تفاوتى و نبود تعهد را مى‏رساند.
    طعام: خوراك، خورانيدن، خوردن، هرگونه رزق را در بر مى‏گيرد.
    مسكين: زمين‏گير، گرفتار
    ويل: عذاب، واى و تفجع‏
    عَنْ صَلوتِهِمْ ساهون: «سَهى‏» اگر با «فى» متعدى بشود، سهو و غفلت را مى‏رساند و اگر با «عن» متعدى شود ترك و تعمد را مى‏فهماند.
    ماعون: در مختار الصحاح و اقرب به معناى طاعت و زكوة آمده.
    ابوعبيده مى‏گويد: الماعون فى‏الجاهلية كل منفعة و عطية، و فى الاسلام الطاعة و الزكوة. ماعون را به معناى معونت و كمك گرفته‏اند، همان‏طور كه ماعون دادوستدهاى محدود و عاريت‏هاى متداول را شامل مى‏شود.


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    660
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    265
    آپلود
    0
    گالری
    0



    دقت شود در اين تاپيك برخي سوالات راجع به اين سوره را در مجموع در اختيار عزيزان قرار مي دهم تا در مراجعه به تفاسير و در تاملات خودشان مد نظرشان باشد.
    در رابطه با اين سوره سوالاتي كه اساسي است و بايد پاسخ گيرند عبارتند از:

    «2»

    در چه زمينه‏اى سوره اين گونه آغاز مى‏شود؟ و با علامت‏هاى قساوت و بى‏تفاوتى ادامه مى‏يابد؟
    ارايت با الم تر چه تفاوت دارد؟ يكذب الدين با يكذب بالدين، چه تفاوت دارد؟ آيا در يكذب بالدين، مفعول بدون واسطه ملحوظ است و در تقدير يكذبك بالدين، يا يكذب الدين بالدين، مى‏باشد؟ در صورتى كه تكذيب به معناى انكار باشد و دين هم احتمالاتى داشته باشد، آيا مى‏توان گفت كه «ارايت الذى يكذبك» بسبب المعاد و الجزاء، او بسبب الدين والتمشى معك او بسبب الولاية والخلافة» و آيا مى‏توان گفت: ارايت الذى يكذب الجزاء او الدين او الولاية؟ در هر حال با تمام اين احتمالات كدام تركيب رجحان بيشتر دارد و كدام احتمال راجح است؟ تكذيب رسول يا ولايت؟
    تكذيب دين با دين يا انكار دين؟
    تركيب «وَ الَّذينَ هُمْ عَنْ صَلوتِهِمْ ساهُونَ»، آيا ترك صلوة و يا غفلت و سهو در صلوة را مى‏رساند؟ و در هر حال چگونه علامت براى تكذيب و انكار دين مى‏شود؟ چگونه مكذب مى‏تواند مصلى باشد؟


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    660
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    265
    آپلود
    0
    گالری
    0



    «3»

    در اين سوره از تكذيب و قساوت و بى‏تفاوتى و از سهو و رياء و منع سخن رفته است. اين‏ها چه رابطه‏اى با هم و چه رابطه‏اى با تكذيب و انكار دين و يا معاد و يا ولايت دارند؟
    آيا «فَذلِكَ الَّذى يَدُعُّ الْيَتيمَ»، اين ارتباط و تفريع را مى‏رساند؟ و آيا «فويل للمصلين» در ارتباط با مكذب سابق است، يا اين‏كه اين فراز، استيناف و شروع ديگرى است و ربطى با تكذيب سابق ندارد؟ بر فرض عدم اتحاد و ارتباط، به چه مناسبتى در يك سوره و در كنار هم آمده‏اند و چگونه قطعه‏هاى مكى و مدنى با هم اين گونه پيوند خورده‏اند؟
    آيا «يَدُعُّ الْيَتيمَ»، «و لايَحُضُّ عَلى طَعامِ الَمِسْكينِ»، علامت «الَّذى‏ يُكَذِّب بِالدِّينِ» است؟

    خب دوستان حال با توجه به اين سوالات به سراغ تفاسير رفته و به ادامه بحث بپردازيم.


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    133
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ﴿ سورة الماعون ﴾
    بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ

    أَرَأَيْتَ الَّذِي يُكَذِّبُ بِالدِّينِ ﴿1﴾ فَذَٰلِكَ الَّذِي يَدُعُّ الْيَتِيمَ ﴿2﴾ وَلَا يَحُضُّ عَلَىٰ طَعَامِ الْمِسْكِينِ ﴿3﴾


    آيا به كسي كه به دينِ (الله) انكار مي كند، نگريسته اي؟ پس، آن (آيه1 دربارهء) كسي است (كه) يتيم را با درشتي مي راند و برطعامِ مسكين تشويق نـمي كند. « مدثر : 44، فجر : 17 و 18، ضحي : 9، كوثر : 3، يس : 47، فصلت : 7، حاقه : 34، ، بلد : 13-17، آل عمران : 92 و 134 »

    فَوَيْلٌ لِّلْمُصَلِّينَ ﴿4﴾ الَّذِينَ هُمْ عَن صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ ﴿5﴾ الَّذِينَ هُمْ يُرَاءُونَ ﴿6﴾ وَيَمْنَعُونَ الْمَاعُونَ ﴿7﴾


    پس، واي برنمازگزاران
    (برخلاف تعليم الله، در آيه بقره : 239)، کساني كه ايشان به نمازشان، لهو و بازي و تظاهر است. كساني كه، ايشان رياكاري مي كنند و از بندگي (آيات الله) ممانعت مي نمايند.


    1. [عبارت « يُكَذِّبُ بِالدِّينِ و فَمَا يُكَذِّبُكَ بَعْدُ بِالدِّينِ ، تين : 7 » با سؤالی انکاری ابطالی، راهنمای مقايسه بين دستورات دين الله (به وحي) یکسان براي همه پيامبران و به تشريح در متن قرآن « رحمن : 1-4، تين : 4، شوري : 13، بينه : 5، ابراهيم : 24 و 25 » باسخنان شيطان صفتانی (همچون شيطان اوليه) در پيشگاه مبارک کلام الله مجيد « ص : 4-8، ابراهيم : 26 و 28-30، مدثر : 11–25، علق : 6، مسد، قلم : 8-16، كافرون : 6، مدثر : 43-45، زمر : 18، نحل : 36، بقره : 256، نساء : 37 »
    2. « وَيَمْنَعُونَ الْمَاعُونَ » مانند آيه « معارج : 19-21 » اشاره به دشمني در قبال قرآن به توضيح آيات « انعام : 71 و 112، لقمان : 6، واقعه : 82، نساء : 44 » ابتدائًا با تغير نماز در متن و زمان و تظاهر و ريا (و كسالت دروني) و به بازي گرفتن نماز و ساير دستورات دين الله، مثال آيات « مريم : 59، انفال : 35، اعراف : 51، توبه : 54 » نشانهء بي اعتقادي دروني، سرپوشی برای شرك و فريب و رد گم کردن است. « يوسف : 106 »
    3. براي توصيف روز جزا و پاداش « يَوْمِ الدِّينِ » در آيات « فاتحه : 4، مدثر : 46، ص : 78، واقعه : 56، شعراء : 82، حجر : 35، صافات : 20، ذاريات : 12، معارج :26، انفطار : 17، مطففين :11 » آمده، لذا « يُكَذِّبُ بِالدِّينِ » انکار نسبت به دين الله است..

    ویرایش توسط عبد : ۱۳۹۲/۰۷/۱۸ در ساعت ۲۳:۰۳

  9. تشکر


  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,903
    صلوات
    1700
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    57 روز 11 ساعت نامشخص
    دریافت
    214
    آپلود
    104
    گالری
    16



    نقل قول نوشته اصلی توسط فاطمه ایمانی نمایش پست
    ۞ بحث تفسیری درباره سوره مبارکه ماعون « مدیر بحث: فاطمه جان » ۞

    سلام علیکم

    إن شاء الله روی تفسیر سوره ی مبارکه ماعون با مدیریت کابر گرامی خانم فاطمه جان در این تاپیک بحث خواهد شد. از ایشان بخاطر زحمات خالصانه شان صمیمانه تشکر میکنم.

    ملاک در این مباحث انتقال کپی مطالب از کتب تفسیری نیست، بلکه علاوه بر ذکر نکات مهم تفسیر هر آیه، مدیر بحث به طرح سؤالاتی درباره آیه مربوطه می پردازد.

    از کابران و پاسخگوي محترم مباحث قرآني خواهش میکنم در پاسخگویی به سؤالات همکاری داشته باشند و در بحث شرکت کنند.

    کاربران گرامی دقت داشته باشید که تفسیر به صورت آیه به آیه به ترتیب از اولین آیه سوره ماعون آغاز میشود و توسط مدیر بحث در تاپیک قرار داده میشه. لذا خواهش میکنم برای منظم بودن ارائه بحث تفسیری اگر سؤالی درباره آیه مربوطه به ذهنتان رسید پس از قرار دادن نکات تفسیری هر آیه توسط مدیر بحث، سؤال خود را مطرح کنید.

    کارشناس بحث: پاسخگوی محترم مباحث قرآني


    با تشکر از همکاری شما

    اجرکم عند الله

    ۞ بحث تفسیری درباره سوره مبارکه ماعون « مدیر بحث: فاطمه جان » ۞
    خدمت شما بزرگواران و نیز با تشکر از زحمات دوست گرامی همگام وحی
    ضمن سلام و عرض ادب و احترام
    ببخشید چرا در این بحث طبق این تاپیک آمده خودتان رفتار نمیکنید؟
    سپاسگزارم


    اين الفاطميون
    مدعي گويد كه با يك گل نميگردد بهار

    من گلي دارم كه عالم را گلستان ميكند
    مینوی من مینای من پیدا و ناپیدای من
    ای منجی گیتی بیا
    مهدی بیا مهدی بیا

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود