صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ۞ بحث تفسیری درباره سوره مبارکه قریش « مدیر بحث: سوگند » ۞

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    تشکر:
    1
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118

    ۞ بحث تفسیری درباره سوره مبارکه قریش « مدیر بحث: سوگند » ۞




    ۞ بحث تفسیری درباره سوره مبارکه قریش « مدیر بحث: سوگند » ۞

    سلام علیکم

    إن شاء الله روی تفسیر سوره ی مبارکه قریش با مدیریت کابر گرامی خانم سوگند در این تاپیک بحث خواهد شد. از ایشان بخاطر زحمات خالصانه شان صمیمانه تشکر میکنم.

    ملاک در این مباحث انتقال کپی مطالب از کتب تفسیری نیست، بلکه علاوه بر ذکر نکات مهم تفسیر هر آیه، مدیر بحث به طرح سؤالاتی درباره آیه مربوطه می پردازد.

    از کابران و پاسخگوي محترم معارف ديني خواهش میکنم در پاسخگویی به سؤالات همکاری داشته باشند و در بحث شرکت کنند.

    کاربران گرامی دقت داشته باشید که تفسیر به صورت آیه به آیه به ترتیب از اولین آیه سوره قریش آغاز میشود و توسط مدیر بحث در تاپیک قرار داده میشه. لذا خواهش میکنم برای منظم بودن ارائه بحث تفسیری اگر سؤالی درباره آیه مربوطه به ذهنتان رسید پس از قرار دادن نکات تفسیری هر آیه توسط مدیر بحث، سؤال خود را مطرح کنید.

    کارشناس بحث: پاسخگوي محترم معارف ديني

    با تشکر از همکاری شما

    اجرکم عند الله

    ۞ بحث تفسیری درباره سوره مبارکه قریش « مدیر بحث: سوگند » ۞

    ویرایش توسط فاطمه ایمانی : ۱۳۸۹/۰۸/۲۸ در ساعت ۱۲:۰۸

    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )





  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۷
    نوشته
    17,586
    تشکر:
    1
    حضور
    4 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    662
    آپلود
    397
    گالری
    32



    سلام و عرض ادب
    با تشکر از سرکار ایمانی عزیز و دوستانی که این بحث را دنبال می کنند.
    ۞ بحث تفسیری درباره سوره مبارکه قریش « مدیر بحث: سوگند » ۞

    سوره قريش
    اين سوره در مكه نازل شده و 4 آيه دارد.


    محتوى و فضيلت تلاوت سوره قريش
    اين سوره در حقيقت مكمل سوره ((فيل )) محسوب مى شود و آيات آن دليل روشنى بر اين مطلب است .
    محتواى اين سوره بيان نعمت خداوند بر قريش و الطاف و محبتهاى او نسبت به آنهاست ، تا حس شكرگزارى آنها تحريك شود و به عبادت پروردگار اين بيت عظيم كه تمام شرف و افتخارشان از آن است قيام كنند.
    سوره فيل و سوره قريش در حقيقت يك سوره محسوب مى شود، چرا كه اگر درست در محتواى آن دو دقت كنيم پيوند مطالب آنها بقدرى است كه مى تواند دليل بر وحدت آن دو بوده باشد.
    به همين دليل براى خواندن يك سوره كامل در هر ركعت از نماز اگر كسى سوره هاى فوق را انتخاب كند بايد هر دو را با هم بخواند.

    در فضيلت تلاوت اين سوره همين بس كه در حديثى (از پيغمبر اكرم (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) نقل شده كه فرمود: من قراءها اعطى من الاجر عشر حسنات ، بعدد من طاف بالكعبة ، و اعتكف بها: كسى كه آن را بخواند به تعداد هر يك از كسانى كه در گرد خانه كعبه طواف كرده ، يا در آنجا معتكف شده ، ده حسنه به او مى دهد.
    مسلما چنين فضيلتى از آن كسانى است كه در پيشگاه خداوندى كه پروردگار كعبه است سر تعظيم فرود آورده ، او را عبادت كنند، و احترام اين خانه را پاسدارى كرده و پيامش را با گوش جان بشنوند و به كار بندند.




  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۷
    نوشته
    17,586
    تشکر:
    1
    حضور
    4 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    662
    آپلود
    397
    گالری
    32



    آيه اول و ترجمه:

    بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
    لايلَفِ قُرَيْشٍ(1)


    بنام خداوند بخشنده مهربان
    1 - (مجازات اصحاب الفيل ) به خاطر اين بود كه قريش (به اين سرزمين مقدس ) الفت گيرند (و مقدمات ظهور پيامبر فراهم شود).



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۷
    نوشته
    17,586
    تشکر:
    1
    حضور
    4 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    662
    آپلود
    397
    گالری
    32



    تفسیر آیه اول

    در اولين آيه اين سوره كه در واقع تكمله اى است براى سوره فيل مى فرمايد: ما لشكر فيل را نابود كرديم ، و آنها را همچون كاه درهم كوبيده شده متلاشى ساختيم تا قريش به اين سرزمين مقدس الفت گيرند و مقدمات ظهور پيامبر اسلام (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) فراهم گردد (لايلاف قريش ).
    ((ايلاف )) مصدر است و به معنى الفت بخشيدن ، و ((الفت )) به معنى اجتماع تواءم با انسجام و انس و التيام است ، و اينكه بعضى ايلاف را به مؤ الفت و عهد و پيمان تفسير كرده اند، نه تناسبى با اين واژه دارد كه مصدر باب افعال است ، و نه به محتواى آيات اين سوره .
    به هر حال منظور ايجاد الفت ميان قريش و سرزمين مقدس مكه ، و خانه كعبه است ، زيرا آنها و تمام اهل مكه به خاطر مركزيت و امنيت اين سرزمين در آنجا سكنى گزيده بودند، بسيارى از مردم حجاز هر سال به آنجا مى آمدند، مراسم حج را بجا مى آوردند، و مبادلات اقتصادى و ادبى داشتند، و از بركات مختلف اين سرزمين استفاده مى نمودند.
    همه اينها در سايه امنيت ويژه آن بود، اگر با لشكركشى ابرهه و امثال او اين امنيت خدشه دار مى شد يا خانه كعبه ويران مى گشت ديگر كسى با اين سرزمين الفتى پيدا نمى كرد.


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۷
    نوشته
    17,586
    تشکر:
    1
    حضور
    4 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    662
    آپلود
    397
    گالری
    32



    نکات و پیام های آیه اول:

    نکته:
    برخى مفسران، اين سوره را ادامه سوره قبل دانسته و به رواياتى استناد مى‏كنند كه جدا كردن آن دو را در نماز جايز نمى‏داند. نظير دو سوره ضحى و انشراح. اگر ابرهه پيروز مى‏شد معاش قريش از هم مى‏پاشيد و به خاطر حفظ معاش قريش، خداوند اصحاب فيل را نابود كرد.

    پیامها:
    1- شكست دشمنان عامل همبستگى شماست. «فجعلهم كعصف مأكول»
    2- وحدت و الفت ميان اقشار جامعه، از نعمتهاى الهى است. «لايلاف قريش»



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۷
    نوشته
    17,586
    تشکر:
    1
    حضور
    4 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    662
    آپلود
    397
    گالری
    32



    معانی واژه قریش

    واژه ((قريش )) به طورى كه بسيارى از مفسران و ارباب لغت گفته اند در اصل به معنى نوعى از حيوانات بزرگ دريائى است كه هر حيوانى را به آسانى مى خورد! اين عبارت از ابن عباس معروف است كه وقتى از او سؤ ال كردند:چرا قريش را قريش مى نامند؟
    لدابة تكون فى البحر من اعظم دوابه يقال لها القريش ، لا تمر بشى ء من الغث و السمين الا اكلته !: اين به خاطر آن است كه در اصل نام حيوانى از بزرگترين حيوانات دريا است كه به هيچ حيوان لاغر و چاقى نمى گذرد مگر اينكه آن را مى بلعد!
    سپس از اشعار عرب براى سخن خود شاهد مى آورد.
    بنابراين انتخاب اين نام براى قبيله فوق به خاطر قدرت و قوت اين قبيله ، و سوء استفاده هايشان از اين قدرت بوده است .
    ولى بعضى آن را از ماده قرش (بر وزن فرش ) به معنى اكتساب دانسته اند چرا كه اين قبيله غالبا به تجارت و كسب مشغول بودند.
    بعضى نيز اين ماده را به معنى بازرسى و تفتيش مى دانند، و از آنجا كه قريش از حال حجاج خبر مى گرفتند، و گاه به كمك آنها مى شتافتند، اين واژه براى آنها انتخاب شده .
    ((قرش )) در لغت به معنى اجتماع نيز آمده است ، و چون اين قبيله از اجتماع و انسجام خاصى برخوردار بودند اين نام براى آنها انتخاب شده .
    ولى به هر حال نام قريش امروز هرگز مفهوم جالبى را تداعى نمى كند، و با اينكه آنها قبيله پيغمبر اكرم (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) بودند، از سر سختترين دشمنان اسلام محسوب مى شدند، كه از هيچ كارشكنى و عداوت و دشمنى فروگذار نكردند، حتى آن روز كه قدرت آنها با پيروزى اسلام درهم شكست به توطئه هاى پنهانى ادامه دادند، و بعد از رحلت پيغمبر اكرم (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) نيز حوادث دردناكى آفريدند كه تاريخ اسلام هرگز آن را فراموش نخواهد كرد، ميدانيم بنى اميه و بنى عباس كه بارزترين نمونه هاى حكومت جبار و طاغوتى بودند از قريش برخاستند.
    قرائن نيز نشان مى دهد كه در جاهليت عرب نيز سعى و تلاش در استثمار و استعمار مردم داشتند، و به همين دليل هنگامى كه اسلام آزاديبخش طلوع كرد و منافع نامشروع آنها به خطر افتاد با تمام قدرت به مبارزه برخاستند، اما قدرت عظيم اسلام سرانجام آنها را درهم كوبيد.



  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۷
    نوشته
    17,586
    تشکر:
    1
    حضور
    4 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    662
    آپلود
    397
    گالری
    32



    سوال آیه اول:
    آیا سوره فیل و قریش سوره واحدی محسوب می شوند ؟


    ویرایش توسط سوگند : ۱۳۸۹/۰۹/۰۱ در ساعت ۰۷:۲۹ دلیل: تصحیح


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    667
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    57



    سلام
    من با استفاده از گفته هاي خودتون پاسخ ميدم : چون خداوند براي حفظ اصحاب قريش ، اصحاب فيل را نابود كرد و اين نشاندهنده ي همبستگي اين دو سوره بوده و اينكه اين دو سوره در امتداد هم معنا ميشوند. و مكمل معناي همديگر هستند.

    يك نكته راجب اين سوره شنيدم ميشه بگيد آيا صحت داره يا نه ؟
    من شنيدم خواندن اين سوره براي سر وقت ( سر ساعت مقرر) رسيدن به مبدا يا مقصد سفارش شده . درسته؟
    مثلا براي رسيدن به كلاس درس ، از خونه دير خارج شديم و اگه اين سوره رو بخونيم سر وقت ميرسيم.
    وصيت شهدا :
    خواهرم سرخي خونم را به سياهي

    چادرت به امانت دادم پس امانت دار باش


    اللهم عجل لولیک الفرج


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط سوگند نمایش پست
    سوال:
    چرا دو سوره ی فیل و قریش سوره ی واحدی محسوب می شوند؟
    با سلام خدمت تمامی دوستان و تشکر از مدیر بحث ، سوگند گرامی

    بهتر بود که سوال فوق را این گونه مطرح می کردید که آیا سوره فیل و قریش سوره واحدی محسوب می شوند یا نه؟

    زیرا از ظاهر سوال بر می آید که پذیرفته باشیم که این دو سوره ، سوره واحدی محسوب می شوند در حالی که با یک نگاه اجمالی به دو تفسیر نمونه و المیزان متوجه دو رای کاملا متفاوت می شویم.در تفسیر نمونه تصریح شده است که این دوسوره (فیل و قریش) در حقیقت یک سوره محسوب می شوند . اما مرحوم علامه طباطبایی (ره) در تفسیر شریف المیزان این قول را قبول ندارند .

    چون قرار است در این تاپیک به ترتیب آیات پیرامون سوره قریش بحث شود به نظر می رسد بسیار مناسب است که این موضوع به صورت مفصل بحث شود و اقوال مختلف پیرامون آن بیان شود.
    ان شاء الله در پست های آتی دیدگاه مفسران شیعی و سنی و اقوال و دیدگاههای ایشان را بیان خواهیم کرد.





  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99

    پیوند ادبی- معنایی میان سوره فیل و قریش(قسمت اول)




    پيوند ادبى- معنايى ميان سوره فيل و لإيلاف

    ميان دو سوره فيل و لإيلاف افزون بر پيوند و ارتباط معناى، مى ‏توان نوعى رابطه لفظى و ادبى را نيز سراغ گرفت.

    توضيح :

    سوره لإيلاف قريش با حرف لام و به عبارت فنى ‏تر با جار و مجرور شروع شده است. از نظر علم نحو و اعراب، جار و و مجرور متعلَّق مى‏ خواهد؛ زيرا به عامل خود وابسته است. حال سئوال اين است كه عامل لإيلاف و به اصطلاح متعلَّق آن كدام است؟


    صاحبان تفسير و ادب درباره متعلِّق و عامل لإيلاف نظرهايى داده ‏اند كه بنابر يكى از آنها لإيلاف به آيه آخر سوره فيل متعلق است.


    ابن‏الانبارى آن نظرها را اين‏چنين گزارش كرده است:


    1- لإيلاف به فعل جَعَلَ موجود در آخرين آيه سوره فيل متعلق است(فَجَعَلَهُمْ كَعَصْفٍ مَأْكُولٍ. ِلإيلافِ قُرَيْشٍ)؛ بنابر اين نظريه، معناى آيه چنين مى ‏شود: خداى تعالى اصحاب فيل را مانند برگ خورده شده و جويده شده گرداند تا اُنس و اُلفت ميان قريش ايجاد كند. به عبارت ديگر مراد اين است كه هلاك كردن اصحاب فيل سبب اُنس و اُلفت ميان قريش شد.


    2- عامل لإيلاف فعلى مقدّر و فرضى مانند «اعجِبوا يا اَلَّفَ» است؛ بنابر اين فرض، تقدير آيه چنين است: «اعجِبوا لإيلاف قريش» يعنى از اُنس و اُلفت ميان قريش تعجب كنيد و شگفت زده باشيد و يا تقدير جمله چنين است: «الَّف الله قريشا ايلافاً» يعنى خداى تعالى ميان قريش الفتى ايجاد كرد.


    3- این نظريه از خليل نقل شده ‏است، عامل لإيلاف را فعل فليعبدوا مى‏داند كه در ادامه همين سوره آمده است: ِلإيلافِ قُرَيْشٍ إيلافِهِمْ رِحْلَةَ الشِّتاءِ وَ الصَّيْفِ فَلْيَعْبُدُوا رَبَّ هذَا الْبَيْتِ؛ بنابر اين، معناى آيه شريفه چنين است: قريش بايد پروردگار اين خانه را عبادت كنند؛ زيرا كه او ميان آنها اُنس و اُلفت ايجاد كرد. در حقيقت لام لإيلاف علت امر به عبادت را بيان مى ‏كند

    (ابن الانبارى، ج2، ص537 و ر.ك: قرطبى، ج20، ص138).

    ادامه دارد ....





صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود