صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ۞ بحث تفسیری درباره سوره مبارکه مطفّفین « مدیر بحث: مجیب » ۞

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    تشکر:
    1
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118

    ۞ بحث تفسیری درباره سوره مبارکه مطفّفین « مدیر بحث: مجیب » ۞




    ۞ بحث تفسیری درباره سوره مبارکه مطفّفین « مدیر بحث: مجیب » ۞

    سلام علیکم

    إن شاء الله روی تفسیر سوره ی مبارکه مطفّفین با مدیریت کابر گرامی خانم مجیب در این تاپیک بحث خواهد شد. از ایشان بخاطر زحمات خالصانه شان صمیمانه تشکر میکنم.

    ملاک در این مباحث انتقال کپی مطالب از کتب تفسیری نیست، بلکه علاوه بر ذکر نکات مهم تفسیر هر آیه، مدیر بحث به طرح سؤالاتی درباره آیه مربوطه می پردازد.

    از کابران و پاسخگوي محترم قرآني خواهش میکنم در پاسخگویی به سؤالات همکاری داشته باشند و در بحث شرکت کنند.

    کاربران گرامی دقت داشته باشید که تفسیر به صورت آیه به آیه به ترتیب از اولین آیه سوره مطفّفین آغاز میشود و توسط مدیر بحث در تاپیک قرار داده میشه. لذا خواهش میکنم برای منظم بودن ارائه بحث تفسیری اگر سؤالی درباره آیه مربوطه به ذهنتان رسید پس از قرار دادن نکات تفسیری هر آیه توسط مدیر بحث، سؤال خود را مطرح کنید.

    کارشناس بحث: پاسخگوي محترم قرآنی

    با تشکر از همکاری شما

    اجرکم عند الله

    ۞ بحث تفسیری درباره سوره مبارکه مطفّفین « مدیر بحث: مجیب » ۞

    ویرایش توسط فاطمه ایمانی : ۱۳۹۰/۰۲/۰۸ در ساعت ۱۳:۲۶

    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )





  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,969
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    1 روز 8 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    173

    خجالت سیمای سوره مطفّفین!




    ۞ بحث تفسیری درباره سوره مبارکه مطفّفین « مدیر بحث: مجیب » ۞
    بسمه تعالی

    با سلام خدمت همه ی دوستان

    ضمن تشکر از سرکار فاطمه ایمانی عزیز به تفسیر سوره ی مطفّفین هشتاد و سومین سوره ی قرآن کریم با تعداد 36 آیه می پردازیم...


    سيماى سوره مطفّفين‏

    اين سوره سى و شش آيه دارد و در مكّه نازل شده است، گرچه بر اساس برخى روايات، آيات اوليه آن مدنى است.
    نام سوره، برگرفته از آيه اول است و به معناى كم فروشان مى‏باشد.
    اين سوره با هشدار به كم فروشان آغاز مى‏شود و ريشه آن را باور نداشتن روز قيامت برمى‏شمرد.
    سرگذشت فاجران گنهكار و متجاوز و برخورد آنان با آيات الهى، كه بيانگر زنگار گرفتگى دلهاى آنهاست، بخش ديگرى از آيات اين سوره را تشكيل مى‏دهد.
    البتّه بيان نعمت‏هاى جاودان و شادى و سرور بهشتيان، نور اميد را در دل مؤمنان روشن مى‏سازد و آنان را در برابر نيش و نوش‏هاى مجرمان دلدارى مى‏دهد تا در اثر تحقير و استهزاى آنان اندوهگين نشوند.
    براساس روايات، قرائت اين سوره در نماز، امنيّت از عذاب را در روز قيامت به دنبال دارد و خداوند او را از نوشيدنى‏هاى طهور بهشتى سيراب مى‏سازد.(1)

    ۞ بحث تفسیری درباره سوره مبارکه مطفّفین « مدیر بحث: مجیب » ۞۞ بحث تفسیری درباره سوره مبارکه مطفّفین « مدیر بحث: مجیب » ۞
    (1) تفسير نورالثقلين.



    ۞ بحث تفسیری درباره سوره مبارکه مطفّفین « مدیر بحث: مجیب » ۞

    منبع: تفسیر نور

    ویرایش توسط Moamma : ۱۳۹۰/۰۹/۲۶ در ساعت ۱۸:۱۵ دلیل: تصحیح عکس
    در ساحل زندگی قدم میزدم همه جا دو رد پا دیدم،
    جای پای من و خدا.
    به سختترین لحظه ها که رسیدم فقط یک جای پا دیدم.
    گفتم: خدایا مرا در سخت ترین لحظه ها رها کردی؟
    ندا آمد: تو را در سخت ترین لحظه ها به دوش کشیدم!



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    10,035
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    17 روز 15 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    2



    با اجازه سركار زينب عزيز
    سوره مطفّفين‏
    سوره تطفيف هم ناميده ميشود (مكيّست) معدّل از قول حسن و ضحّاك و عكرمه گويد: كه مدنى است گويد: ابن عباس و قتاده گفته‏اند مدنى است.
    مگر هشت آيه از آن. و آن. إِنَّ الَّذِينَ أَجْرَمُوا تا آخر سوره ميباشد.

    ویرایش توسط مجیب : ۱۳۸۹/۰۹/۰۷ در ساعت ۱۵:۱۲


    یَا إِلَهِی وَ سَیِّدِی وَ مَوْلاَیَ وَ رَبِّی صَبَرْتُ عَلَى عَذَابِکَ فَکَیْفَ أَصْبِرُ عَلَى فِرَاقِکَ



    اگه مي خواي اهل آسمون بهت رحم كنن به اهل زمين رحم كن


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    10,035
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    17 روز 15 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    2



    ‏ در آستانه هشتاد و سومين سوره ايستاده‏ايم. بجاست كه براى آشنايى با آن به شناسنامه‏اش بنگريم:
    1 - نام اين سوره‏ در نخستين آيه از اين سوره مباركه، خداى فرزانه كم فروشان را سخت به باد نكوهش مى‏گيرد و براى جلوگيرى از حق‏كشى و روش‏هاى ظالمانه اقتصادى و غارت ثروت‏هاى ملّى و در جهت اصلاح امور اقتصادى هشدار مى‏دهد و مى‏فرمايد: وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفِينَ الَّذِينَ إِذَا اكْتالُوا عَلَى النَّاسِ يَسْتَوْفُونَ‏ واى بر كم فروشان، همانان كه چون از مردم پيمانه ستانند، به طور كامل مى‏ستانند، امّا چون براى آنان پيمانه و وزن كنند، كم مى‏دهند... و نام اين سوره از نخستين آيه بر گرفته شده است. اين سوره را،با نام «تطفيف» هم خوانده‏اند.

    ادامه دارد


    یَا إِلَهِی وَ سَیِّدِی وَ مَوْلاَیَ وَ رَبِّی صَبَرْتُ عَلَى عَذَابِکَ فَکَیْفَ أَصْبِرُ عَلَى فِرَاقِکَ



    اگه مي خواي اهل آسمون بهت رحم كنن به اهل زمين رحم كن


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    10,035
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    17 روز 15 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    2



    2 - فرودگاه اين سوره‏ اين سوره بدان دليل كه در آستانه هجرت دگرگون ساز پيامبر به مدينه و يا در راه هجرت فرود آمده، در مورد فرودگاه آن ديدگاه اندكى متفاوت است: به باور بيشتر دانشمندان اين سوره در مكّه فرود آمده است. امّا به باور گروهى، چون «حسن»، «ضحاك» و «عكرمه» در مدينه فرود آمده است. از ديدگاه برخى جز هشت آيه از آيات پايانى اين سوره بقيه آيات آن در مدينه فرود آمده است.
    3 - شمار آيه‏ها و واژه‏هاى آن‏ اين سوره از 36 آيه، 169 واژه، و 730 حرف شكل گرفته است.

    ادامه دارد


    یَا إِلَهِی وَ سَیِّدِی وَ مَوْلاَیَ وَ رَبِّی صَبَرْتُ عَلَى عَذَابِکَ فَکَیْفَ أَصْبِرُ عَلَى فِرَاقِکَ



    اگه مي خواي اهل آسمون بهت رحم كنن به اهل زمين رحم كن


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    10,035
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    17 روز 15 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    2



    4 - پاداش تلاوت اين سوره‏ از پيامبر گرامى آورده‏اند كه فرمود: و من قرأها سقاه‏اللَّه من الرحيق المختوم يوم القيامة(83) كسى كه اين سوره را تلاوت كند، خدا او را در روز رستاخيز از شراب پاك و صاف و در بسته سيراب مى‏سازد. و نيز از امام صادق آورده‏اند كه فرمود: من كانت قرائتهُ فى الفريضة ويل للمطفقين اعطاه‏اللَّه الأمن يوم القيامة من النار، ولا تراه، ولا يراها، ولا يمر على جسر جهنم، ولا يحاسب يوم القيامة.(84) كسى كه اين سوره را در نمازهاى واجب خويش بخواند، خدا امنيت از آتش و عذاب را در روز رستاخيز به او خواهد داد، و آن‏گاه است كه نه آتش دوزخ او را مى‏بيند، و نه او آتش را ديدار مى‏كند و بر پل دوزخ عبورش نخواهد افتاد و محاسبه نخواهد شد.

    ادامه دارد
    ویرایش توسط مجیب : ۱۳۹۰/۰۲/۱۲ در ساعت ۰۸:۴۷


    یَا إِلَهِی وَ سَیِّدِی وَ مَوْلاَیَ وَ رَبِّی صَبَرْتُ عَلَى عَذَابِکَ فَکَیْفَ أَصْبِرُ عَلَى فِرَاقِکَ



    اگه مي خواي اهل آسمون بهت رحم كنن به اهل زمين رحم كن


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    10,035
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    17 روز 15 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    2



    5 - دورنمايى از مفاهيم اين سوره‏ در اين سوره اين مفاهيم ارزشمند مورد توجه قرار گرفته و اين بحث‏ها به تابلو رفته است: هشدار به كم‏فروشان و پايمال كنندگان حقوق مردم، راز اصلى گناه و حق كشى يا باور نداشتن رستاخيز، گوشه‏اى از سرنوشت زشت كرداران، جايكاه بلند ابرار، پرتوى از پاداش خدا به آنان، رقابت سالم و مترقى، فرجام پر شكوه نيكان و خوبان، سرنوشت سياه بدكارانِ بيدادگر، واكنش بى‏خردانه واپسگرايان در برابر نوانديشان، و نكات ظريف ديگرى كه خواهد آمد.




    یَا إِلَهِی وَ سَیِّدِی وَ مَوْلاَیَ وَ رَبِّی صَبَرْتُ عَلَى عَذَابِکَ فَکَیْفَ أَصْبِرُ عَلَى فِرَاقِکَ



    اگه مي خواي اهل آسمون بهت رحم كنن به اهل زمين رحم كن


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    10,035
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    17 روز 15 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نگرشى بر واژه‏ها تطفيف:
    كم كردن پيمانه و كم كشيدن و كم فروختن. واژه «طفيف» نيز به معنى هر چيز اندك و ناچيز، و پيمانه‏اى كه كناره‏هاى آن پر نباشد آمده، و به همين تناسب در كم‏فروشى در هر شكل و رنگى به كار مى‏رود.
    اين واژه از ماده «طفّ» در اصل به معنى كناره‏هاى هر چيزى آمده است. و به سرزمين كربلا نيز بدان دليل كه در كناره و ساحل است «طف» گفته‏اند. اكتيال: كيل و پيمانه كردن و يا وزن نمودن به وسيله ديگر وسايل سنجش.
    واژه «اتزان» نيز به معنى وزن كردن آمده است.
    سجّين: اين واژه از ماده « سجن» به معنى «زندان» گرفته شده و به مفهوم سخت و شديد، و كسى كه به زندان ابد محكوم شده، آمده است. اين واژه داراى معنى مبالغه است، به همين جهت به آدم بسيار شرابخوار، «شرّيب»، و آدم بدمست، «سكّير» و به آدم زشت كردار و شرور «شرّير» گفته مى‏شود.
    رَقْم: اين واژه به معنى خّط درشت و ماندگار آمده، و «مرقوم» از اين ماده است.
    رين: اين واژه به معنى غلبه و چيره‏شدن آمده است و اگر آن را به زنگار و زنگارزدگى هم مى‏گيرند به اين تناسب است كه بر روى پديده‏هاو اشياء ارزشمند چيره مى‏شود و مى‏نشيند. و واژه «ران» از اين ماده است

    ویرایش توسط مجیب : ۱۳۹۰/۰۲/۱۴ در ساعت ۱۰:۳۵


    یَا إِلَهِی وَ سَیِّدِی وَ مَوْلاَیَ وَ رَبِّی صَبَرْتُ عَلَى عَذَابِکَ فَکَیْفَ أَصْبِرُ عَلَى فِرَاقِکَ



    اگه مي خواي اهل آسمون بهت رحم كنن به اهل زمين رحم كن


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    10,035
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    17 روز 15 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    2



    بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
    وَيْلٌ لِّلْمُطفِّفِينَ(1)

    واى بر كمفروشان (1)
    شان نزول:
    ((ابن عباس )) مى گويد: هنگامى كه پيغمبر اكرم (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) وارد مدينه شد بسيارى از مردم سخت آلوده كم فروشى بودند، خداوند اين آيات را نازل كرد و آنها پذيرفتند: و بعد از آن كم فروشى را ترك كردند.
    در حديث ديگرى آمده است كه بسيارى از اهل مدينه تاجر بودند و در كار خود كم فروشى مى كردند، و بسيارى از معاملات آنها معاملات حرام بود، اين آيات نازل شد و پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) آنها را براى اهل مدينه تلاوت فرمود سپس افزود خمس بخمس : ((پنج چيز در برابر پنج چيز است ))!
    عرض كردند اى رسول خدا: كدام پنج در مقابل كدام پنج است ؟! فرمود:
    ما نقض قوم العهد الا سلط الله عليهم عدوهم !
    و ما حكموا بغير ما انزل الله الا فشا فيهم الفقر!
    و ما ظهرت فيهم الفاحشة الا فشا فيهم الموت !
    و لا طففوا الكيل الا منعوا النبات و اخذوا بالسنين !
    و لا منعوا الزكات الا حبس عنهم المطر!:

    هيچ قومى عهدشكنى نكردند مگر اينكه خداوند دشمنانشان را بر آنها مسلط ساخت .
    و هيچ جمعيتى به غير حكم الهى حكم نكردند مگر اينكه فقر در ميان آنها زياد شد.
    و در ميان هيچ ملتى فحشاء ظاهر نشد مگر اينكه مرگ و مير در ميان آنها فراوان گشت !
    هيچ گروهى كم فروشى نكردند مگر اينكه زراعت آنها از بين رفت و قحطى آنها را فرو گرفت !
    و هيچ قومى زكات را منع نكردند مگر اينكه باران از آنها قطع شد!


    مرحوم ((طبرسى )) نيز در ((مجمع البيان )) در شاءن نزول اين آيات نقل كرده است كه مردى در مدينه بود بنام ((ابو جهينه )) كه دو پيمانه كوچك و بزرگ داشت به هنگام خريدن از پيمانه بزرگ استفاده مى كرد و به هنگام فروش از پيمانه كوچك (اين سوره نازل شد و به او و امثالش هشدار داد).



    یَا إِلَهِی وَ سَیِّدِی وَ مَوْلاَیَ وَ رَبِّی صَبَرْتُ عَلَى عَذَابِکَ فَکَیْفَ أَصْبِرُ عَلَى فِرَاقِکَ



    اگه مي خواي اهل آسمون بهت رحم كنن به اهل زمين رحم كن


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    10,035
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    17 روز 15 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط مجیب نمایش پست
    بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

    وَيْلٌ لِّلْمُطفِّفِينَ(1)
    واى بر كمفروشان (1)


    واى بر كم فروشان !
    در اين آيات قبل از هر چيز كم فروشان را مورد تهديد شديدى قرار داده ، مى فرمايد ((واى بر كمفروشان ))! (ويل للمطففين ).
    اين در حقيقت اعلان جنگى است از ناحيه خداوند به اين افراد ظالم و ستمگر و كثيف كه حق مردم را به طرز ناجوانمردانه اى پايمال مى كنند.
    ((ويل )) در اينجا به معنى ((شر)) يا ((غم و اندوه )) يا ((هلاكت )) يا ((عذاب دردناك )) و يا ((وادى سخت و سوزانى در دوزخ )) است ، و معمولا اين واژه به هنگام نفرين و بيان زشتى چيزى به كار مى رود، و يا اينكه تعبيرى است كوتاه اما مفاهيم زيادى را تداعى مى كند.
    قابل توجه اينكه در روايتى از امام صادق (عليه السلام ) آمده كه خداوند ((ويل )) را درباره هيچكس در قرآن قرار نداده مگر اينكه او را كافر نام نهاده همانگونه كه مى فرمايد: فويل للذين كفروا من مشهد يوم عظيم : ((واى بر كافران از مشاهده روز بزرگ از اين روايت استفاده مى شود كه كم فروشى بوى كفر مى دهد))!



    یَا إِلَهِی وَ سَیِّدِی وَ مَوْلاَیَ وَ رَبِّی صَبَرْتُ عَلَى عَذَابِکَ فَکَیْفَ أَصْبِرُ عَلَى فِرَاقِکَ



    اگه مي خواي اهل آسمون بهت رحم كنن به اهل زمين رحم كن


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود