جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مرد سالاری!؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۶
    نوشته
    303
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    22 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    مرد سالاری!؟




    من خیلی در اینترنت می گردم و سوالات و شبهات زیادی را می بینم علاقه دارم یکی به این سوالات و شبهات پاسخ بده امروز یادم افتاد که قبلا در سایتی عضو شده بودم که پاسخگویی می کردند و ... برای همین از امروز مطالبی که ببینم را در سایت قرار می دهم تا جواب داده شود

    در یک سایتی مقاله ای خوندم قسمتی از آن این بود

    مرد سالاری یکی از اجزاء جدایی ناپذیر فرهنگ عقب مانده اسلام است . در حقیقت اسلام دین مردانه است . قرآن از زبان مردی برای مردان سروده شده است . در همه جا مخاطب کلام قرآن مردان هستند . در سوره نساء آیه سی و چهار می گوید : " زنان کشتزار شمایند و در هر مجای کشتزار خود ، که می خواهید وارد شوید ." زن انسان نیست . شیء یا ابزاری بی اراده است که صاحبش هر نوعی که بخواهد از آن استفاده می کند . فعلا" جنبه فجیع ضد انسانی مفهوم این آیه را کناری می گذاریم . مقصود از استناد به این آیه آن بود که نشان دهد ، مخاطبین کلام قرآن ، مردان هستند . در جمله زنان کشتزار شمایند ، زن مفعول غایب است و مرد مخاطب حاضر . به احتمال زیاد در هنگام نازل شدن این آیه زنان در مسجدشان یا همان کنج خانه مشغول نخ ریسی بوده اند.*
    همه جا صحبت درباره مردان است . در چند جایی هم که در باره زنان صحبت کرده است ، احکامی را صادر کرده ، که باید از طریق مردان به گوش زنان رسیده تا آنها را اجرا کنند . همه جا منافع مخاطبینش را در نظر دارد . به مردان اجازه داده است چهار زن را در اختیار بگیرند ، به اضافه شمار نا محدودی کنیز . یک زن حتی اگر بوی عطرش را هم دومین مرد استشمام کند زنا کار است و باید سنگسار شود.* اسلام دینی تماما" مردسالارانه است . قرآن در اوج انسان دوستی اش تنها توانسته است صحبت از برادری مسلمانان کند . زنان خارج از این همبستگی باشکوه هستند . زن بودن ننگ است و مرد بودن فضیلت . آخر کشتزار کجا و ابهت مردانه کجا .
    * اشاره به سه حدیث از محمد در کتاب نحج الفصاحه : دختران خود را نخریسی و پسران خود را شنا و تیر اندازی بیاموزید . بهترین مسجد زنان کنج خانه آنهاست . هرگاه بوی عطر زنی در گذر گاه به مشام مردی برسد ، آن زن زنا کار است


    کارشناس بحث : پاسخگوي علوم قرآن

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۲/۰۴ در ساعت ۲۱:۵۱


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    667
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    57



    سلام چقدر موضوع خوبي رو مطرح كرديد . من هم هيچ جواب قانع كننده اي براي كساني كه اين اعتقاد را دارند ندارم. بعضي ها خيلي لطف مي كنند گناه رو به پاي اسلام نميذارند و ميگن تقصير مراجع و روحانيونه كه بد تفسير ميكنند احكام رو و هرچه به ضرر مردها و به نفع خانوم ها باشه رو حذف مي كنند.
    واقعا چه جوابي بايد داد ؟؟؟؟؟؟؟
    وصيت شهدا :
    خواهرم سرخي خونم را به سياهي

    چادرت به امانت دادم پس امانت دار باش


    اللهم عجل لولیک الفرج


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    629
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    24
    آپلود
    0
    گالری
    105



    بدون شرح....
    خداییش اینطور که نوشتید حق با شماست مشتاقانه منتظر پاسخ استادان گرامی هستم...

  5. تشکرها 2


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    به نام خدا
    تا زماني كه ديدگاه فردي - نويسنده مقاله - اينگونه باشد :
    نقل قول نوشته اصلی توسط نتگرد نمایش پست
    قرآن از زبان مردی برای مردان سروده شده است .
    و قران را بشري و غير الهي بداند و قبل ازاينكه شبهات توحيد و نبوت براي وي حل شود و در اين زمينه تحقيق نمايد ، بخوهد بسراغ شبهات و سوالاتي برود كه پايه و اساس آنرا الهي بودن قران تشكيل مي دهد ، كمك چنداني نميتوان به وي نمود زيرا او قبل از تحقيق نتيجه گيري نموده و باب بحث و تحقيق را بر روي خويش بسته است .
    اما با آندسته از دوستاني كه قبلا اصول توحيد و نبوت و الهي بودن قران را پذيرفته اند ، ميتوان در خصوص اين شبهات به بحث و تبادل نظر نشست .
    نقل قول نوشته اصلی توسط نتگرد نمایش پست
    در همه جا مخاطب کلام قرآن مردان هستند .
    1- زبان قرآن عربى است و زبان عربى برخلاف زبان فارسى از دو نوع ضمایر مذکر و مؤنت برخوردار است. عرب‏ها در امورى که مخصوص زنان باشد، با واژگان مؤنت و در امور مخصوص مردان با واژگان مذکر بیان مى‏دارند. به جز این دو مورد، در دو مورد دیگر، یکى در امورى که بین زنان و مردان مشترک باشد و دیگرى در امورى که جنسیت در مورد آنها اصلاً مطرح نیست، مانند خدا و فرشتگان، از ضمایر و واژگان مذکر بهره مى‏گیرند؛ یعنى در چهار حالت مذکور از الفاظ مذکر و تنها در یک حالت لفظ مؤنت بهره مى ‏گیرند. در عین حال در بعضى از موارد به لفظ نظر کرده و با توجه به لفظ، مؤنث یا مذکر آورده مى‏شود، در حالى که از نظر جنس متفاوت با لفظ مى‏باشند.
    طبیعى است که هر کتابى بخواهد با این زبان نوشته شود، اگر چه کتاب الهى باشد، باید از قواعد آن زبان پیروى کرده و بر آن ساختار باشد.
    بنابراین، قرآن به مقتضاى این که به زبان عربى نازل شده است، با همین گفتمان سخن مى‏گوید. همگام با قواعد عربى در سه حالت از ضمایر و واژگان مذکر و در یک حالت از واژگان مؤنث بهره مى‏گیرد.
    با این توضیح روشن مى‏گردد که قرآن براى خویش گفتمان ویژه مردانه یا زنانه ابداع نکرده است يا در پي گزينش جنس مرد به عنوان جنس برتر كه صرفا قابليت قرارگيري مخاطب را داشته باشد نيست تا بگوييم قران فقط مردان را مخاطب قرار داده و به زنان وقعي ننهاده اين ادعا نه تنها باطل و داراي موارد نقض بسيار زياد در قران است، بلکه چنين ادعايي ناشي از دو امر است يا بي اطلاعي صرف از قواعد زباني كه نويسنده مقاله در مورد اظهار نظر نموده يا غرض ورزي و پنهان نمودن مواردي كه بوضوح در قران كريم در خصوص خطاب به زنان وارد شده است .
    جالب است بدانید در همین مورد قرآن به جهت خاصى که اشاره مى‏شود، برخلاف سیره متداول و محاورات عربى که در امور مشترک بین زنان و مردان تنها به آوردن ضمیر و واژگان مذکر بسنده مى ‏شود، در سوره احزاب، آیه 35، از هر دو واژگان مؤنث و مذکر، آن هم به طور مکرر بهره گرفته است.
    إِنَّ الْمُسْلِمِينَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِينَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِينَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِينَ وَالصَّابِرَاتِ وَالْخَاشِعِينَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِينَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِينَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِينَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاكِرِينَ اللَّهَ كَثِيرًا وَالذَّاكِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُم مَّغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا
    مردان و زنان مسلمان و مردان و زنان با ايمان و مردان و زنان عبادت‏پيشه و مردان و زنان راستگو و مردان و زنان شكيبا و مردان و زنان فروتن و مردان و زنان صدقه‏دهنده و مردان و زنان روزه‏دار و مردان و زنان پاكدامن و مردان و زنانى كه خدا را فراوان ياد مى‏كنند خدا براى [همه] آنان آمرزشى و پاداشى بزرگ فراهم ساخته است
    هر چند موارد نقض بسياري در قران كريم بر ادعاي نويسنده مقاله موجود است - كه ان شالله بدان خواهيم پرداخت - اما توجه به همين يك آيه و دقت در مواردي كه در اين آيه شريفه در خصوص مرد و زن هر دو بيان نموده ديدگاه اسلام و قران را نسبت به زن و مرد در تمامي اعمال و رفتار و ... كه ديدگاهي متعادل و برابر است بوضوح نشان ميدهد .
    آيا نويسنده مقاله چنين آيه واضح و بارزي را در قران كريم نديده است ؟ يا بدون تحقيق اظهار نظر نموده ؟ يا به مصلحت ديده است كه آنرا مسكوت گذارد ؟!!!
    مفسران در توضیح آن نوشته‏ اند:
    «اسماء بنت عمیس» به پیامبر اسلام(ص) عرض کرد: چرا فضایلى که در قرآن به صورت جمع مذکر بیان شده است، در مورد زنان مطرح نیست، که به دنبال آن آیه مذکور نازل شد و در مورد یکایک صفات و فضایل اخلاقى با تعهد و تأکید به صورت دو جمع مذکر و مؤنث بیان گردید،(1) تا بدین طریق شبهه مذکور مرتفع گردد و کسى گمان نکند اگر به مقتضاى ادبیات عرب در امور مشترک، از گفتمان مردانه بهره گرفته مى‏شود، آن را از امور اختصاصى به مردان برداشت نکنند.
    در این باره برخى از مفسران نوشته ‏اند: این آیه به یک حقیقت مهمى اشاره مى‏کند و آن این است که آن چه در قرآن به صیغه مذکر آمده است، به مردان اختصاص ندارد، بلکه شامل هر دو جنس مرد و زن مى‏شود. (2)

    ادامه دارد ...
    _______________________

    1 - تفسیر نمونه، ج 17، ص 308.
    2 - سید محمد تقى مدرسى، تفسیر هدایت، ج 10، ص 267.

    ویرایش توسط هدی : ۱۳۸۹/۰۸/۲۹ در ساعت ۱۰:۳۴
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نقل قول نوشته اصلی توسط نتگرد نمایش پست
    در همه جا مخاطب کلام قرآن مردان هستند
    2- موارد نقض بسياري بر اين سخن نويسنده مقاله در قران كريم وجود دارد و علاوه بر آن خداوند زن و مرد را در جزا و پاداش يكسان ميداند ، اگر روي خطاب آيات و احكام الهي با زن نبود و صرفا مردان مورد خطاب آيات شريفه قرار ميگرفتند چرا بايد در جزا و پاداش يكسان باشند ؟!

    من عمل سييه فلا يجزي الا مثلها ومن عمل صالحا من ذكر او انثي وهو مومن فاوليك يدخلون الجنه يرزقون فيها بغير حساب غافر / 40
    هر كه بدى كند جز به مانند آن كيفر نمى‏يابد و هر كه كار شايسته كند چه مرد باشد يا زن در حالى كه ايمان داشته باشد در نتيجه آنان داخل بهشت مى‏شوند و در آنجا بى‏حساب روزى مى‏يابند
    من عمل صالحا من ذكر او انثي وهو مومن فلنحيينه حياه طيبه ولنجزينهم اجرهم باحسن ما كانوا يعملون نحل/97
    هر كس از مرد يا زن كار شايسته كند و مؤمن باشد قطعا او را با زندگى پاكيزه‏اى حيات [حقيقى] بخشيم و مسلما به آنان بهتر از آنچه انجام مى‏دادند پاداش خواهيم داد
    ومن يعمل من الصالحات من ذكر او انثي وهو مومن فاوليك يدخلون الجنه ولا يظلمون نقيرا نساء/124
    و كسانى كه كارهاى شايسته كنند چه مرد باشند يا آن در حالى كه مؤمن باشند آنان داخل بهشت مى‏شوند و به قدر گودى پشت هسته خرمايى مورد ستم قرار نمى‏گيرند
    فاستجاب لهم ربهم اني لا اضيع عمل عامل منكم من ذكر او انثي بعضكم من بعض فالذين هاجروا واخرجوا من ديارهم واوذوا في سبيلي وقاتلوا وقتلوا لاكفرن عنهم سيياتهم ولادخلنهم جنات تجري من تحتها الانهار ثوابا من عند الله والله عنده حسن الثواب آل عمران /195
    پس پروردگارشان دعاى آنان را اجابت كرد [و فرمود كه] من عمل هيچ صاحب عملى از شما را از مرد يا زن كه همه از يكديگريد تباه نمى‏كنم پس كسانى كه هجرت كرده و از خانه‏هاى خود رانده شده و در راه من آزار ديده و جنگيده و كشته شده‏اند بديهايشان را از آنان مى‏زدايم و آنان را در باغهايى كه از زير [درختان] آن نهرها روان است درمى‏آورم [اين] پاداشى است از جانب خدا و پاداش نيكو نزد خداست

    و از طرفي در قران كريم ، زناني به عنوان نمونه و الگو براي مرد و زن مومن معرفي شده اند و براين امر در متن آيه شريفه تصريح شده است
    وضرب الله مثلا للذين آمنوا امراه فرعون اذ قالت رب ابن لي عندك بيتا في الجنه ونجني من فرعون وعمله ونجني من القوم الظالمين تحريم /11
    و براى كسانى كه ايمان آورده‏اند خدا همسر فرعون را مثل آورده آنگاه كه گفت پروردگارا پيش خود در بهشت‏خانه‏اى برايم بساز و مرا از فرعون و كردارش نجات ده و مرا از دست مردم ستمگر برهان
    و نيز همچنانكه گذشت آياتي مانند آيه ذيل مردان و زنان را در نزد خداوند در صفات و ويژگيهايي چون :اسلام ،ايمان ،عبادت پيشگي ، صداقت و راستگويي ،شكيبايي ،فروتني ، انفاق و صدقه دادن ، روزه گرفتن ، پاكدامني و يادخداوند ،
    إِنَّ الْمُسْلِمِينَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَالْقَانِتِينَ وَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِينَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِينَ وَالصَّابِرَاتِ يكسان معرفي ميكند بدين معنا كه در تمامي اموري كه مردمسلمان مورد خطاب آيات است ، زن مسلمان نيز هست :
    وَالْخَاشِعِينَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِينَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِينَ وَالصَّائِمَاتِ وَالْحَافِظِينَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاكِرِينَ اللَّهَ كَثِيرًا وَالذَّاكِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُم مَّغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا
    مردان و زنان مسلمان و مردان و زنان با ايمان و مردان و زنان عبادت‏ پيشه و مردان و زنان راستگو و مردان و زنان شكيبا و مردان و زنان فروتن و مردان و زنان صدقه‏ دهنده و مردان و زنان روزه‏دار و مردان و زنان پاكدامن و مردان و زنانى كه خدا را فراوان ياد مى‏كنند خدا براى [همه] آنان آمرزشى و پاداشى بزرگ فراهم ساخته است
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نقل قول نوشته اصلی توسط نتگرد نمایش پست
    در سوره نساء آیه سی و چهار می گوید : " زنان کشتزار شمایند و در هر مجای کشتزار خود ، که می خواهید وارد شوید ." زن انسان نیست . شیء یا ابزاری بی اراده است که صاحبش هر نوعی که بخواهد از آن استفاده می کند . فعلا" جنبه فجیع ضد انسانی مفهوم این آیه را کناری می گذاریم . مقصود از استناد به این آیه آن بود که نشان دهد ، مخاطبین کلام قرآن ، مردان هستند . در جمله زنان کشتزار شمایند ، زن مفعول غایب است و مرد مخاطب حاضر .
    براي گرفتن پاسخ اين سوال ميتوانيد به مناظره اي كه در همين سايت در باب اين آيه ميان يكي از كاربران مخالف و اسلام ستيز و يكي از اساتيد سابق سايت ، جناب آقاي حسينتبار صورت گرفت و كاربر مورد نظر خود اعتراف كرد كه قانع شده ، مراجعه بفرماييد تا از تكرار مكررات پرهيز شود .
    همچنين به اين لينك مراجعه كنيد .
    نقل قول نوشته اصلی توسط نتگرد نمایش پست
    احکامی را صادر کرده ، که باید از طریق مردان به گوش زنان رسیده تا آنها را اجرا کنند .
    گويا نويسنده مقاله ابدا از دستورات پيامبر (ص) مبني بر شركت زنان در نمازها در مساجد و نيز تاكيد بر فراگيري علم و احكام از جانب ايشان صادر شده ، هيچ اطلاعي ندارند .
    نقل قول نوشته اصلی توسط نتگرد نمایش پست
    دختران خود را نخریسی و پسران خود را شنا و تیر اندازی بیاموزید .
    ونيز گويا روايت طلب العلم فريضة علي كل مسلم و مسلمةرا كه از نبي مكرم (ص) نقل شده ابدا نشنيده است
    نقل قول نوشته اصلی توسط نتگرد نمایش پست
    یک زن حتی اگر بوی عطرش را هم دومین مرد استشمام کند زنا کار است و باید سنگسار شود.
    منبع اين حكم عجيب را هم بايد از نويسنده مقاله خواست تا بدانيم منابع اخذ احكام ايشان چه منابعي هستند !!!.
    نقل قول نوشته اصلی توسط نتگرد نمایش پست
    اسلام دینی تماما" مردسالارانه است . قرآن در اوج انسان دوستی اش تنها توانسته است صحبت از برادری مسلمانان کند . زنان خارج از این همبستگی باشکوه هستند
    وقتي به روح و مراد و هدف سخني توجه نشود و تمام بار انديشه افراد بر روي جنسيت گرايي ممحض شود و هيچ تكيه گاه انديشه اي براي سخنان در نظر گرفته نشود ، نتيجه گيري از سخنان پيامبر (ص) و قران و خداي آنان ، جز اين نتيجه تهي و بي مايه نخواهد بود .
    بايد از نويسنده مقاله پرسيد كه اگر قران مسلمانان را خواهر يكديگر معرفي مينمود ايا شما اين سوال را مجددا از سوي ديگرش مطرح نمي كرديد ؟ و اساسا آيا مراد از برادري افراد ، داخل نمودن جنسيت در اين گفتار است ؟!!!
    آيين برادري در اسلام و آدابي كه اسلام از مسلمانان ميخواهد بدان متخلق باشند زن و مرد بردار نيست . به اين ايه شريفه دقت كنيد :
    يا ايها الذين آمنوا لا يسخر قوم من قوم عسي ان يكونوا خيرا منهم ولا نساء من نساء عسي ان يكن خيرا منهن
    و در آخر بايد به نويسنده مقاله يادآور شد كه ديدگاه قران كريم نسبت به زن و مرد مسلمان برابري آنان است و تنها ملاكي كه در قران كريم براي برتري معرفي شده است تقوا است ، چرا شما بجاي دقت در اين مقوله پر مفهوم به جنسيت گرايي پوچ چسبيده ايد ولي متذكر آياتي از اين قبيل نمي شويد ، آياتي كه بوضوح ديدگاه اسلام را در مورد مرد و زن و رتبه بندي آنان بيان ميدارد :
    يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    جهت مطالعه بيشتر در خصوص عدم تاثير جنسيت در خطابات الهي به اين لينكها مراجعه بفرماييد :
    http://www.askquran.ir/showpost.php?p=39884&postcount=4
    http://www.askquran.ir/showpost.php?p=970&postcount=3
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13

    جمع بندي بحث




    در خصوص اين شبهه كه قران جنسيت گرا ست و مرد سالار به دليل اينكه خطابات قران متوجه مردان است و به هيچ وجه زنان مخاطب قران نيستند بايد گفت كه قرآن به مقتضاى این که به زبان عربى نازل شده است، با همینگفتمان سخن مى‏گوید و همگام با قواعد عربى در سه حالت از ضمایر و واژگانمذکر و در یک حالت از واژگان مؤنث بهره مى‏گیرد.
    قرآنبراى خویش گفتمان ویژه مردانه یا زنانهابداع نکرده است يا در پي گزينشجنس مرد به عنوان جنس برتر كه صرفا قابليت قرارگيري مخاطب را داشته باشدنيست تا بگوييم قران فقط مردان را مخاطب قرار داده و به زنان وقعي ننهادهاين ادعا باطل و داراي موارد نقض بسيار زياد در قران است
    إِنَّ الْمُسْلِمِينَوَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِوَالْقَانِتِينَوَالْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِينَ وَالصَّادِقَاتِوَالصَّابِرِينَوَالصَّابِرَاتِ وَالْخَاشِعِينَ وَالْخَاشِعَاتِوَالْمُتَصَدِّقِينَوَالْمُتَصَدِّقَاتِ وَالصَّائِمِينَ وَالصَّائِمَاتِوَالْحَافِظِينَفُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ وَالذَّاكِرِينَ اللَّهَكَثِيرًاوَالذَّاكِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُم مَّغْفِرَةً وَأَجْرًاعَظِيمًا ( احزاب / 35)
    توجه به همين يك آيه و دقتدر مواردي كه در اين آيه شريفه در خصوص مرد و زن هر دو بيان نموده ديدگاهاسلام و قران را نسبت به زن و مرد در تمامي اعمال و رفتار و ... كه ديدگاهيمتعادل و برابر است بوضوح نشان ميدهد.
    این آیه به یک حقیقت مهمى اشارهمى‏کند و آن این است که آن چه در قرآن بهصیغه مذکر آمده است، به مرداناختصاص ندارد، بلکه شامل هر دو جنس مرد وزن مى‏شود.1
    سخن ديگر اينكه خداوند زن و مرد را در جزا وپاداش يكسان ميداند ، اگر روي خطاب آيات و احكام الهي با زن نبود و صرفامردان مورد خطاب آيات شريفه قرار ميگرفتند چرا بايد در جزا و پاداش يكسانباشند ؟!
    از طرفي در قران كريم ، زناني به عنوان نمونه و الگو براي مرد و زن مومن معرفي شده اند و براين امر در متن آيه شريفه تصريح شده است
    وضرب الله مثلاللذين آمنواامراة فرعون ...(تحريم 11)

    نيز آياتيمانند آيه 35 سوره مباركه احزاب كه مردان و زنان را در نزد خداوند در صفات و ويژگيهايي چون :اسلام ،ايمان ،عبادت پيشگي ، صداقت و راستگويي ،شكيبايي ،فروتني ، انفاق وصدقه دادن ، روزه گرفتن ، پاكدامني و يادخداوند ،يكسان معرفي ميكند بدين معنا است كه در تمامياموري كه مردمسلمان مورد خطاب آيات است ، زن مسلمان نيز هست.
    ديدگاه قران كريم نسبت به زن و مرد مسلمان برابري آنان است و تنها ملاكي كه در قران كريم براي برتري معرفي شده است تقوا است
    مراد از برادري مسلمانان نيزداخل نمودن جنسيت در اين گفتار نيست و آيين برادري در اسلام و آدابي كه اسلام از مسلمانان ميخواهد بدان متخلق باشند زن و مرد بردار نيست و اصولا اگر به غرض و هدف هر سخن توجه نشود برداشتهاي غير منطبق با واقعيت و هدف گوينده ، فراوان خواهد بود .

    پي نوشت
    1- سید محمد تقى مدرسى، تفسیر هدایت، ج 10، ص 267.

    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود