جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مگر چند خدا وجود دارد ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    91
    تشکر:
    1
    حضور
    8 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    مگر چند خدا وجود دارد ؟




    با سلام

    سوالي دارم از کارشناسان سايت

    همانطور که ميدانيد خداوند در سوره مومنون ايه 14 خطاب به خودشون مي فرمايند :

    فتبارک الله احسن الخالقین

    با توجه به اين آيه سوالم اينه مگر چند خالق داريم که خداوند خود را بهترين خلق کنندگان معرفي مي کند و به خود احسنت مي گويد ؟

    منتظر پاسخ کارشناسان و نظر دوستان هستم .


    کار شناس بحث : پاسخگوي کلامي
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۰۸/۲۹ در ساعت ۱۸:۲۲


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,487
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    4 روز 12 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    1164
    آپلود
    119
    گالری
    2



    با سلام
    خدمت شما دوست گل قرآني
    ما بايد اول در معني كلمه خلق كننده كمي تفكر كنيم تا به جواب سوال شما برسيم.
    خلق كننده كسي است كه ابداعي را انجام ميدهد كه تا به حال مثلي براي اون نبوده.به نظر من از لحاظ مبدع ما دو دسته ميتونيم داشته باشيم كه دسته اول خلق كننده عام است مثل ما انسانها و خلق كننده خاص داريم كه همان خداوند تبارك است.ما انسانها توانسته ايم از طريق ژنتيك موجوداتي را خلق كنيم ولي آيا توانسته ايم انساني خلق كنيم كه بي نقص از تمامي جوانب باشد.كسي كه چيزي را خلق ميكند داراي عيب است ولي خداي متعال خالقي بي عيب است.
    ببخشيد بد توضيح دادم اما شايد خدا خواسته به انسانها بفهمونه كه هر چي هم تلاش كنيد بهترين خالق من هستم و به همين دليل اين آيه نازل شده
    اين برداشت شخصي اين حقير بود
    منتظر نظرات دوستان هستم
    موفق باشيد
    يا حق
    آفت دين سه چيز است، داناى بد كار و پيشواى ستم كار و مجتهد نادان‏
    حرکت کشتی نجات آدمیان احتیاجی به دریا ندارد.این کشتی روی قطره اشکی مقدس که برای حسین بن علی ریخته می شود می گذرد.علامه جعفری

  4. تشکر


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    895
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    19 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط jahangardkocholo نمایش پست
    ما انسانها توانسته ايم از طريق ژنتيك موجوداتي را خلق كنيم
    درود بر شما
    دوست گرامی جمله ی شما را اینطور اصلاح می کنم : آنچه شاید مد نظر شما بوده روش
    Cloning است
    وکلونینگ یعنی مشابه سازی موجودی با استفاده از دستکاری های میکروسکپی سلو لها

    در ضمن صرف استناد به همین یک آیه خدا نمی تواند بهترین آفرینندگان باشد چرا که بسیاری از جنینها با نقایص ژنتیکی و مادر زادی بدنیا می آیند
    مگر اینکه احسن الخالقین معنی دیگری داشته باشد

    ویرایش توسط غلامعلی نوری : ۱۳۸۹/۰۸/۳۰ در ساعت ۰۰:۵۰

  6. تشکرها 2


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    684
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0




    بسم الله الرحمن الرحیم


    نقل قول نوشته اصلی توسط جوشش نمایش پست
    با سلام

    سوالي دارم از کارشناسان سايت

    همانطور که ميدانيد خداوند در سوره مومنون ايه 14 خطاب به خودشون مي فرمايند :

    فتبارک الله احسن الخالقین

    با توجه به اين آيه سوالم اينه مگر چند خالق داريم که خداوند خود را بهترين خلق کنندگان معرفي مي کند و به خود احسنت مي گويد ؟

    منتظر پاسخ کارشناسان و نظر دوستان هستم .
    سلام و رحمت خداوند بر شما

    در تحلیل ایه شریفه و در راستای فرمایشات شما باید بحث را در چند محور مورد توجه قرار داد :

    الف : معنای خلق کردن و خالق بودن.
    ب : معنای احسن الخالقین بودن.
    ج : رابطه متعدد بودن بودن خالقها با یگانگی خداوند متعال.

    بررسی
    بخش اول
    معنای خلق
    اصل معنای خلق به معنای تقدیر است. یعنی جمع آوردن اجزای یک شیء.
    و این جمع آوردن اجزای یک شی یا مشخص کردن مقدار یک شی به دو گونه می تواند محقق شود :
    الف : ابتکاری و ابداعی یعنی اجزای که اصلا موجود نبوده اند به وجود بیانند با مقدار مشخص.
    ب : غیر قسم اول. یعنی جمع کردن اجزایی که موجود بوده اند و ترکیب اجزایی که موجود هستند.

    قسم اول مخصوص خداوند متعال است. و ایاتی از قران کریم که خالقیت را به خداوند متعال نسبت میدهد منظور این قسمت است.

    أَ وَ لَمْ يَرَوْا كَيْفَ يُبْدِئُ اللَّهُ الْخَلْقَ ثُمَّ يُعِيدُهُ إِنَّ ذلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِير.
    آيا نمى‏بينند كه خدا چگونه مخلوق را مى‏آفريند و پس از نيستى بازش مى‏گرداند؟ اين كار بر خدا آسان است. (19/ عنکبوت)
    همانطور که می بینیم در این ایه ابدا و آغاز خلقت به خداوند متعال نسبت داده شده است، نه مطلق همه خلقها.

    در قسم دوم غیر خداوند را هم می توان خالق نامید :

    کما اینکه در قران خلق را به غیر خداوند هم نسبت داده اند.
    أَنِّي أَخْلُقُ لَكُمْ مِنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ فَأَنْفُخُ فِيهِ فَيَكُونُ طَيْراً بِإِذْنِ اللَّه.‏
    ا، برايتان آورده‏ام من از گِل، چيزى به شكل پرنده خلق میکنم سپس در آن مى‏دمم و به فرمان خدا، پرنده‏اى مى‏گردد "(49/ ال عمران).
    وَ إِذْ تَخْلُقُ مِنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ بِإِذْنِي‏.
    و تو از طین چیزی به شکل پرنده خلق میکنی.( 110/ مائده)

    در این دو ایه خلق کردن به غیر خداوند متعال نسبت داده شده است و خود قران غیر خدا را خالق میداند.
    تعبیر دیگر از این بخش :
    خالقیت و خلق کردن به گونه است :
    الف : خالقی که مستقل است.
    ب : خالقی که غیر مستقل است.

    اولی مخصوص خداوند متعال است.
    و دومی غیر خداوند هم هست.

    خلاصه
    اگر سوال شود :
    مگر چند خالق داریم؟
    در جواب می گوییم :
    از آنجا که خلق و خالق بودن دو معنی دارد و به دو گونه به کار می رود؛ ا
    گر منظور شما معنای اول و کاربرد اول باشد جواب این است که خالقیت مخصوص خداوند است و تنها یک خالق داریم.
    و اگر منظور بخش دوم باشد؛ غیر خداوند هم می تواند خالق باشد.

    بخش دوم
    تحلیل معنای احسن الخالقین
    با توجه به انچه گذشت ما میتوانیم خالقیت را به غیر خداوند نیز نسبت دهیم. وقتی خالقیت به غیر خداوند نسبت داده میشود بحث مقایسه مطرح میشود که کدام خالق بهتر خلق میکند؟
    و جواب از هر دو زاویه قابل طرح است :

    کسی که خلق ابداعی دارد احسن و بهتر از کسی که خلق غیر ابداعی دارد. و همچنین کسی که مستقلا خلق می کند بهتر و احسن است از کسی که غیر مستقل خلق می کند.

    نکته : میتوان در معنای این ایه این را نیز مورد توجه قرار داد حتی اگر منظور خالقیت ابداعی نباشد با توجه به شناختی که از خداوند متعال داریم ( علم مطلق / قدرت مطلق / و حکمت ) حتی در خلق غیر ابداعی نیز خداوند متعال احسن و بهترین است به پشتوانه همین علم و قدرت و حکمت.

    بخش سوم
    به نظرم با توجه به مطالب مطرح شده این بخش هم واضح شده باشد.
    اگر کسی معتقد باشد که خالقهای مستقل و خالق های ابداعی ( خلق از عدم ) متعدد هستند این اعتقاد به تعدد خداوند است.
    ولی اگر منظور خالقیت غیر مستقل باشد یا منظور هر دو باشد این تعدد خداوند را به دنبال ندارد.

    جمع بندی
    وقتی گفته میشود خداوند متعال احسن الخالقین هست :
    یا مقایسه بین خالق مستقل و غیر مستقلین هست و یا مقایسه خالق ابداعی و غیر ابداعی؛
    و قطعا خداوند متعال احسن الخالقین است :
    زیرا از طرفی خالق مستقل و ابداعی احسن از خالق غیر مستقل و غیر ابداعی هست.
    و از طرفی خداوند متعال به پشتوانه علم و قدرت و حکمتش حتی در آن مواردی که خلقش ابداعی نباشد احسن و بهترین هست.


    ============
    1- مفردات راغب در معنای کلمه خلق. و المیزان ج 3 ص 312 .
    ویرایش توسط سید مهدی : ۱۳۹۰/۰۹/۰۸ در ساعت ۰۸:۵۷

  8. تشکر


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    684
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    سوال :
    با توجه به ایه شریفه "َ فَتَبارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقِينَ"[1] مگر ما چند خالق داریم که خداوند خود را احسن الخالقین می نامد؟

    پاسخ :
    جواب در جند مرحله تبیین میشود:
    الف: معنای خلق کردن و خالق بودن.
    ب: معنای احسن الخالقین بودن.
    ج: رابطه متعدد بودن بودن خالقها با یگانگی خداوند متعال.

    مرحله اول
    معنای خلق : اصل معنای خلق به معنای تقدیر است[2]. یعنی جمع آوردن اجزای یک شیء.
    و این معنی به دو گونه می تواند محقق شود :
    الف : ابتکاری و ابداعی یعنی اجزای که اصلا موجود نبوده اند به وجود بیانند با مقدار مشخص.
    ب : جمع کردن اجزایی که موجود بوده اند و ترکیب اجزایی که موجود هستند[3].
    قسم اول مخصوص خداوند متعال است و قسم دوم به غیر خداوند نیز اطلاق میشود.
    و هر دو قسم در قران کریم بکار رفته اند. برای قسم اول :
    أَ وَ لَمْ يَرَوْا كَيْفَ يُبْدِئُ اللَّهُ الْخَلْقَ ثُمَّ يُعِيدُهُ إِنَّ ذلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِير.
    آيا نمى‏بينند كه خدا چگونه مخلوق را مى‏آفريند و پس از نيستى بازش مى‏گرداند؟ اين كار بر خدا آسان است.[4]
    و برای قسم دوم :
    وَ إِذْ تَخْلُقُ مِنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ بِإِذْنِي‏. و تو از طین چیزی به شکل پرنده خلق میکنی.[5]
    با توجه به این دو کاربرد[6] اگر منظور قسم اول باشد تنها خداوند متعال خالق است و اگر قسم دوم مراد باشد غیر خدا را هم میتوان خالق نامید.

    مرحله دوم
    با توجه به انچه گذشت ما میتوانیم خالقیت را به غیر خداوند نیز نسبت دهیم. وقتی خالقیت به غیر خداوند نسبت داده میشود بحث مقایسه مطرح میشود که کدام خالق بهتر خلق میکند؟
    و جواب از هر دو زاویه قابل طرح است :
    کسی که خلق ابداعی دارد احسن و بهتر از کسی که خلق غیر ابداعی دارد. و همچنین کسی که مستقلا خلق می کند بهتر و احسن است از کسی که غیر مستقل خلق می کند.

    نکته : میتوان در معنای این ایه این را نیز مورد توجه قرار داد حتی اگر منظور خالقیت ابداعی نباشد با توجه به شناختی که از خداوند متعال داریم ( علم مطلق / قدرت مطلق / و حکمت ) حتی در خلق غیر ابداعی نیز خداوند متعال احسن و بهترین است به پشتوانه همین علم و قدرت و حکمت.

    مرحله سوم
    به نظرم با توجه به مطالب مطرح شده این بخش هم واضح شده باشد.
    اگر کسی معتقد باشد که خالقهای مستقل و خالق های ابداعی ( خلق از عدم ) متعدد هستند الله بهترین آنهاست این توحید را مخدوش میکند.
    ولی اگر منظور خالقیت غیر مستقل باشد یا منظور هر دو باشد و خدا خالق مستقل و دیگران خالق غیر مستقل باشند؛ این با توحید سازگار بوده و مفهومش صحیح است..

    ----------------------------------------
    [1] – مومنون (23)، آیه 14.
    [2] – ابن منظور، محمد بن مکرم / لسان العرب / ج10 ص85 / چاچ 1414 بیروت.
    [3] – همان.
    [4] – عنکبوت (29)، آیه9.
    [5] – مائده (5)، آیه 110.
    [6]
    طباطبایی / محمد حسین / المیزان ج 3 ص 312 .و راغب اصفهانی، حسین بن محمد / المفردات / ج1 ص297.

    ویرایش توسط سید مهدی : ۱۳۹۰/۰۹/۰۸ در ساعت ۰۹:۴۶

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود