جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مسخ فطرت

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    91
    تشکر:
    1
    حضور
    8 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    مسخ فطرت




    اسلام

    امروز مطلبي را در مورد فطرت خواندم که برام سوال بر انگيز شد . ممنون مي شم که به سوال من پاسخ بديد.


    منظور از مسخ فطرت چيست ؟ آيا اين مسخ جسماني ست يا در روح ادمي صورت مي گيرد ؟

    بعد جسماني مسخ فطرت را از اين جهت مي پرسم که در ترجمه اين آيه امد است :

    ولو شئنا لمسخناهم على مكانتهم فما استطاعوا مضيا و لا يرجعون. )يس 36 / 67.

    و اگر بخواهيم، هر آينه ايشان را در جاى خود مسخ مى‏كنيم؛ ]به گونه‏اى[ كه نه بتوانند بروند و نه برگردند. .
    آيا منظور از اين توقف توقف جسماني ست يا توقف روحي درجهت عدم کمال است ؟

    و آيا مسخي که در اين ايه به آن اشاره شده با مسخ فطرت فرق دارد ؟


    کارشناس بحث : پاسخگوي مباحث اعتقادي
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۰۸/۲۹ در ساعت ۲۱:۳۵

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    432
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط جوشش نمایش پست
    اسلام

    امروز مطلبي را در مورد فطرت خواندم که برام سوال بر انگيز شد . ممنون مي شم که به سوال من پاسخ بديد.


    منظور از مسخ فطرت چيست ؟ آيا اين مسخ جسماني ست يا در روح ادمي صورت مي گيرد ؟

    بعد جسماني مسخ فطرت را از اين جهت مي پرسم که در ترجمه اين آيه امد است :

    ولو شئنا لمسخناهم على مكانتهم فما استطاعوا مضيا و لا يرجعون. )يس 36 / 67.

    و اگر بخواهيم، هر آينه ايشان را در جاى خود مسخ مى‏كنيم؛ ]به گونه‏اى[ كه نه بتوانند بروند و نه برگردند. .
    آيا منظور از اين توقف توقف جسماني ست يا توقف روحي درجهت عدم کمال است ؟

    و آيا مسخي که در اين ايه به آن اشاره شده با مسخ فطرت فرق دارد ؟


    کارشناس بحث : پاسخگوي مباحث اعتقادي
    به نام خدا
    سلام علیکم
    برای پاسخ به این مسأله ابتدا باید معنای فطرت را بدانیم.
    فطرت از نظر لغوی یعنی ذات و سرشت یک چیز. گرچه با این معنا کلمه فطرت برای هرچیزی به کار می رود اما در اصطلاح علمای اخلاق و عرفان معمولاً برای انسان به کار می رود و آنچه در سرشت حیوانات هست غریزه می نامند.

    البته بحث لفظی در اینجا چندان مهم نیست اما برای آنکه تفاوت انسان با سایر جانداران مشخص شود می گوییم: فطرت آن چیزی است که موجب جوشیدن گرایش هایی از ذات انسان به طور آگاهانه می شود.
    با این تعریف تفاوت غریزه با فطرت مشخص می شود و آن آگاهانه بودن گرایش های فطری و نا آگاهانه بودن گرایش های غریزی است.

    حال وقتی انسان از نظر گرایش های آگاهانه دچار مشکل شود مانند رکود، تغییر، جایگزین شدن با گرایشات غریزی و امثال آن، می گوییم از فطرت دور شده یا فطرت انسانی او خاموش شده یا مسخ شده و...
    مثل انسانی که جز به خوردن و خوابیدن و شهوت رانی و رفع نیازهای مادی به چیز دیگری فکر نمی کند. و یا انسانی که زندگی و هستی را چیزی جز همین دنیا نمی داند و ...

    و اما آیه 67 سوره یس اشاره به مسخ جسمانی دارد که در قدرت خداست؛ زیرا مسخ روحی برای مجرمین بنی آدم به سبب کفر و لجاجتشان صورت گرفته است و نیاز نیست که بفرماید "اگر بخواهیم ...". این اگر برای مسخ جسمانی است که یعنی اگر بخواهیم ظاهرشان را نیز مانند باطنشان مسخ می کنیم تا در جا خشکشان بزند. مثل باطنشان که چون سنگ و چوب است.

    بنابراین مسخ باطنی که به سبب کفر و الحاد و ستیز با حق توسط خودشان صورت گرفته است اما کسانی که از بصیرت بی بهره اند این مسخ باطنی را درک نمی کنند و اگر خدا بخواهد می تواند این مسخ را در ظاهرشان نیز نشان دهد تا رسوا شوند که در این صورت دیگر نه راه ادامه لجاجت دارند و نه راه توبه.

    و الله اعلم

    برای مطالعه بیشتر به کتاب فطرت از استاد شهید مرحوم مطهری مراجعه کنید.


    ویرایش توسط پاسخگوی مباحث اعتقادی : ۱۳۸۹/۰۹/۰۱ در ساعت ۱۲:۰۶

  5. تشکرها 2


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    276
    تشکر:
    1
    حضور
    20 روز 14 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام
    فطرت آن چیزی است که موجب جوشیدن گرایش هایی از ذات انسان به طور آگاهانه می شود
    با این تعریف تفاوت غریزه با فطرت مشخص می شود و آن آگاهانه بودن گرایش های فطری و نا آگاهانه بودن گرایش های غریزی است.
    ببخشید چرا گفته اید که گرایش های فطری آگاهانه هستند ممکنه بیشتر توضیح بدین؟ بعد ببخشید با توصیفی که شما از فطرت کردید من اینطور برداشت کردم که فطرت چیزی فرضا مانند آگاهی است در حالی که قبلا تصور می کردم که فطرت به خود گرایش هایی که از ذات انسان می جوشد اطلاق می شود نه عاملی که موجب جوشیدن این گرایشها می شود ......
    ...وقتی انسان از نظر گرایش های آگاهانه دچار مشکل شود.....
    ببخشید ممکنه بیشتر در مورد این جمله توضیح بدید که چطور این اتفاق می افته؟؟؟ آیا مربوط به باورهای انسان هست؟
    ویرایش توسط آسمان ... : ۱۳۹۱/۰۵/۳۱ در ساعت ۲۱:۴۲
    کسی که نگاهت را نفهمد توضیح های طولانی ات را هم نخواهد فهمید!


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود