جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: امام هادی(ع) و موضوع خلق قرآن

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,081
    مورد تشکر
    83 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0

    امام هادی(ع) و موضوع خلق قرآن




    قبل از هر چیز فرا رسیدن سالروز میلاد با سعادت امام هادی-علیه السلام- را خدمت تمامی دوستان عزیز تبریک عرض می کنم،به همین مناسبت مناسب دیدم به یکی از مهمترین مسائل دوران امامت آن حضرت اشاره کنم:
    یکی از مهمترین ابعاد زندگانی امام هادی-علیه السلام- فعالیتهای علمی و فرهنگی آن حضرت بود که به شکلهای مختلف انجام می شد.
    اگر چه اختناق حکومت بنی عباس،در دوران امام هادی-علیه السلام- نیز ادامه داشت،و آن حضرت از سوی حکومت زیر نظر بود و حتی مدتی از زندگانی ایشان در حبس سپری شد،اما هدایت و امامت شیعیان،هیچگاه با وقفه مواجه نشد.ایشان از راههای مختلف مانند مبارزه با فتنۀ خلق قرآن،مبارزه با غالیگری مبارزه با فرقه هاو عقاید انحرافی در موضوع امامت و نیز در قالب سخنان،نوشته ها،نامه ها و شرکت در مجالس مناظره و پاسخگویی به پرسش ها و شبهات مطرح شده در آن روز،تربیت شاگردان و افراد شایسته و تعلیم زیارات امامان-علیهم السلام-،بویژه زیارت جامعه کبیره به فعالیت ادامه می داد.
    يكي از مهمترين و بحث بر انگيزترين جريانهاي فكري و عقيدتي در دوران امام هادي ـ عليه السلام ـ جنجال و كشمكش شديد بر سر مخلوق بودن يا قديم بودن قرآن بود. گروه «معتزله» كه عقل گراي افراطي بودند و در مسائل عقيدتي كند و كار عقلي بيش از حدي مي كردند،مسئلة «مخلوق» و «حادث» بودن قرآن را در ارتباط با صفات خدا مطرح كردند و با «قديم» بودن قرآن كه گروه اشاعره و اهل حديث از آن جانبداري مي كردند، به مخالفت برخاستند و درگيري بين طرفداران اين دو بينش اعتقادي رخ داد.این موضوع باعث درگیری بین گروه های مختلف شده و چون در برخی موارد حمایت حاکمان را نیز به دنبال داشت،رنگ سیاسی نیز به خود می گرفت تا جایی که در برخی زمانها،اعتقاد به «خلق قرآن»،ملاک ابقاء یا برکناری قاضیان و کارگزاران حکومت شده بود،و تعداد زیادی هم در این راه کشته شدند و یا شکنجه شده و زندانی گردیدند.و در مقابل ائمه-علیهم السلام- با تدبیری که داشتند شیعیان را از ورود به اینگونه مباحث برحذر می داشتند.
    به گفته اهل تحقیق،بحث پیرامون مخلوق بودن قرآن،از اواخر حکومت بنی امیّه،(اوایل قرن دوم هجری) آغاز گردید و نخستین کسی که این بحث را در محافل اسلامی مطرح کرد،«جَعد بن درهم» معلم«مروان بن محمد»آخرین خلیفه اموی بود.او این فکر را از «ابان بن سمعان» و ابان نیز از«طالوت بن اعصم» یهودی فرا گرفته بود.«جَعد» پس از طرح این بحث مورد تعقیب قرار گرفته و به کوفه فرار کرد و در آنجا این نظریه را به «جَهم بن صفوان ترمذی» منتقل کرد.{احمد امین،ضحی الاسلام،ج3ص162؛الکامل،ابن اثیر،ترجمه ابوالقاسم حالت و عباس خلیلی،،ج‏17،ص:241}
    برخی بر این باورند که اعتقاد به«قدیم بودن قرآن»از مسیحیت به جامعه اسلامی نفوذ کرده است،زیرا آنان «مسیح» را «کلمة الله» می دانستند،در نتیجه،کلام خدا – که از خداست- از نظر آنان قدیم شناخته می شد.مؤید این نظریه این است که مأمون در بخشنامه ای که در این مورد به «اسحاق بن ابراهیم» حاکم بغداد نوشته بود،اشاعره را متهم کرد که در مورد قرآن،همچون سخنان مسیحیان در مورد حضرت عیسی-علیه السلام- سخن می گویند.{احمد امین،ضحی الاسلام،ج3ص163}
    بحث از مخلوق بودن یا قدیم بودن قرآن یکی از داغترین مباحث در زمان خلافت سه خلیفه عباسی یعنی مأمون،معتصم و واثق بود،تا اینکه متوکل عباسی از بحث در مورد این موضوع جلوگیری کرد.
    امام هادی(ع) که با برخی از این خلفا معاصر بود
    با هوشیاری و تدبیری که بکار گرفته بودند،شیعیان را از ورود به این بحث ها منع می کردند.مهمترین نمونه ای که از این برخورد امام(ع) در منابع شیعی آمده است،این روایت است:
    امام هادی(ع) در پاسخ به نامه شیعیان خود در بغداد نوشتند:« َ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ* عَصَمَنَا اللَّهُ وَ إِيَّاكَ مِنَ الْفِتْنَةِ فَإِنْ يَفْعَلْ فَقَدْ أَعْظَمَ بِهَا نِعْمَةً وَ إِنْ لَا يَفْعَلْ فَهِيَ الْهَلْكَةُ نَحْنُ نَرَى أَنَّ الْجِدَالَ فِي الْقُرْآنِ بِدْعَةٌ اشْتَرَكَ فِيهَا السَّائِلُ وَ الْمُجِيبُ فَيَتَعَاطَى السَّائِلُ مَا لَيْسَ لَهُ وَ يَتَكَلَّفُ الْمُجِيبُ مَا لَيْسَ عَلَيْهِ وَ لَيْسَ الْخَالِقُ إِلَّا اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ مَا سِوَاهُ مَخْلُوقٌ وَ الْقُرْآنُ كَلَامُ اللَّهِ لَا تَجْعَلْ لَهُ اسْماً مِنْ عِنْدِكَ فَتَكُونَ مِنَ الضَّالِّينَ جَعَلَنَا اللَّهُ وَ إِيَّاكَ مِنَ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ بِالْغَيْبِ وَ هُمْ مِنَ السَّاعَةِ مُشْفِقُون‏ : خدا ما و شما را از فتنه و آزمايش نگاه دارد پس اگر چنين كند و نگاه دارد آن چه نعمت بزرگيست يا نعمتهاى خود را بآن بزرگ گردانيده و اگر نكند همان عين هلاكت و نابوديست ما چنان ميبينيم و اعتقاد داريم كه جدال و بحث در قرآن بدعتى است كه سائل و مجيب در آن شركت دارند پس سائل ميگيرد آنچه را كه از براى او نيست و مجيب تكلف ميكند آنچه را كه بر او نيست و كسى و چيزى خالق نيست مگر خداى عز و جل و آنچه غير او باشد مخلوق است و قرآن كلام خدا است و از برايش از نزد خود نامى قرار مده كه از جمله گمراهان باشى، بگرداند خدا ما و شما را از آنان كه از پروردگار خود مى‏ترسند در نهانى و ايشان از قيامت ترسانند».{شیخ صدوق،التوحید،ص224}.
    همانگونه که ملاحظه می کنید امام هادی(ع) با این موضعگیری حکیمانه و صریح خویش،شیعیان را رهبری نموده،در این نامه طرح مخلوق بودن قرآن و عدم آن را از اساس بدعت و غیرقابل اعتنا برشمردندو با تأکید هرچه بیشتر شیعیان را نیز از ورود به این مباحث و توجه به اعتقادات دیگران در این مورد برحذر داشتند.




  2. تشکر


  3.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود