جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سوالي در باره زمان بعدازظهور حضرت مهدي(عج)

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    198
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    1 روز 13 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0

    سوالي در باره زمان بعدازظهور حضرت مهدي(عج)




    با سلام خدمت دوستان و اساتيد محترم
    سوالي در مورد شرايط بعد از ظهور امام زمان داشتم.بعد از ظهور و جنگ هاي حق عليه باطل بعدش چه اتفاقي مي افتد؟آيا تمام انسان ها مسلمان مي شوند؟آيا هيچ ظلمي صورت نمي گيرد؟اگر بازم ظلم صورت بگيرد در اين صورت آخرين حجت خداوند ومنجي آخرالزمان ديگر به چه دليل است؟و اگر ظلمي نباشد و دنيا به اصطلاح همان مدينه فاضله باشد پس تمام مردم بعد از قيام جايگاه بهشتي دارند؟لطفا اين مسئله برام بازش كنيد


    کارشناس بحث : پاسخگوي مباحث اعتقادي
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۰۹/۰۱ در ساعت ۱۹:۰۸
    در آرزوي پيوستن جز به بينهايت


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    432
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط zarif razavi نمایش پست
    با سلام خدمت دوستان و اساتيد محترم
    سوالي در مورد شرايط بعد از ظهور امام زمان داشتم.بعد از ظهور و جنگ هاي حق عليه باطل بعدش چه اتفاقي مي افتد؟آيا تمام انسان ها مسلمان مي شوند؟آيا هيچ ظلمي صورت نمي گيرد؟اگر بازم ظلم صورت بگيرد در اين صورت آخرين حجت خداوند ومنجي آخرالزمان ديگر به چه دليل است؟و اگر ظلمي نباشد و دنيا به اصطلاح همان مدينه فاضله باشد پس تمام مردم بعد از قيام جايگاه بهشتي دارند؟لطفا اين مسئله برام بازش كنيد


    کارشناس بحث : پاسخگوي مباحث اعتقادي
    به نام خدا
    سلام علیکم
    چنانکه از روایات و آیات به دست می آید پس از ظهور امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف، دشمنان بشریت نابود می شوند و مردم جهان چشمشان به حکومت عدل الهی روشن می گردد.
    واضح است که مدتی پس از ظهور و فراهم شدن لشکر و موقعیت، امام علیه السلام بر ضد حکومت های یاغی قیام خواهند کرد و آن ها را یکی یکی از بین می برند.
    جهان را از لوث حکام نافرمان پاک خواهد کرد و حکومت هایی اسلامی دایر خواهد فرمود.
    پیشرفت اسلام سرعت خواهد گرفت و آمار مسلمانان تصاعدی بالا می رود اما بعید است که همه مردم به این زودی ها مسلمان شوند؛ زیرا بنا بر تحمیل نیست و ایمان تحمیلی فایده ای ندارد.

    البته ایمان بعد از ظهور ارزش ایمان قبل از ظهور را ندارد.

    مثل ایمان قبل از دیدن بهشت و ایمان بعد از دیدن.

    ظلم از طرف حکومت ها و مسؤولین نخواهد شد اما بین مردم ممکن است ظلمی صورت بگیرد.
    ...



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    198
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    1 روز 13 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی مباحث اعتقادی نمایش پست
    به نام خدا
    سلام علیکم
    چنانکه از روایات و آیات به دست می آید پس از ظهور امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف، دشمنان بشریت نابود می شوند و مردم جهان چشمشان به حکومت عدل الهی روشن می گردد.
    واضح است که مدتی پس از ظهور و فراهم شدن لشکر و موقعیت، امام علیه السلام بر ضد حکومت های یاغی قیام خواهند کرد و آن ها را یکی یکی از بین می برند.
    جهان را از لوث حکام نافرمان پاک خواهد کرد و حکومت هایی اسلامی دایر خواهد فرمود.
    پیشرفت اسلام سرعت خواهد گرفت و آمار مسلمانان تصاعدی بالا می رود اما بعید است که همه مردم به این زودی ها مسلمان شوند؛ زیرا بنا بر تحمیل نیست و ایمان تحمیلی فایده ای ندارد.

    البته ایمان بعد از ظهور ارزش ایمان قبل از ظهور را ندارد.

    مثل ایمان قبل از دیدن بهشت و ایمان بعد از دیدن.

    ظلم از طرف حکومت ها و مسؤولین نخواهد شد اما بین مردم ممکن است ظلمی صورت بگیرد.
    ...
    با سلام خدمت استاد گرامي
    من شنيدم كه امام زمان نيز روزي شهيد مي شود البته بعد از قيامشان.مي خواستم بدونم اين مطلب تا چه مقدار معتبر است و اگر ايشان شهيد شوند عملا شرايط شبيه قبل از ظهور مي شود؟
    در آرزوي پيوستن جز به بينهايت

  5. تشکرها 2


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    566
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 6 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    1
    گالری
    5



    نقل قول نوشته اصلی توسط zarif razavi نمایش پست
    با سلام خدمت استاد گرامي
    من شنيدم كه امام زمان نيز روزي شهيد مي شود البته بعد از قيامشان.مي خواستم بدونم اين مطلب تا چه مقدار معتبر است و اگر ايشان شهيد شوند عملا شرايط شبيه قبل از ظهور مي شود؟
    من هم چند وقت پیش شنیدم که آیت الله بحجت گفتند که قاتل امام زمان به دنیا اومده ( در اصفهان) ، این مطلب صحت داره ؟ در ضمن اینکه ایشون هم به شهادت می رسند اون هم در زمانی که جهان از بی ایمانان پاک شده ، می شه ؟! اگر ممکنه بحث رو دقیق و با منبع ادامه بدید .

    ممنون
       

    کم کم دلم از این و از آن سیر می شود
    با چشم مهربان تو تسخیر می شود
    این خواب ها که همسفر هر شب من است
    یک روز مو به مو همه تعبیر می شود
    فرصت گذشت ، وقت زیادی نمانده است
    تعجیل کن عزیز دلم ، دیر می شود
    اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَليِّکَ الفَرَج

  7. تشکر


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    432
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط zarif razavi نمایش پست
    با سلام خدمت استاد گرامي
    من شنيدم كه امام زمان نيز روزي شهيد مي شود البته بعد از قيامشان.مي خواستم بدونم اين مطلب تا چه مقدار معتبر است و اگر ايشان شهيد شوند عملا شرايط شبيه قبل از ظهور مي شود؟
    به نام خدا
    سلام علیکم
    اینکه امام زمان چه مدت حکومت خواهد کرد (50 سال یا کمتر یا بیشتر) و اینکه چگونه از دنیا می روند و شرایط چطور خواهد بود چندان معلوم نیست. شهادت امام زمان احتمالاً مبتنی بر روایتی است که می گوید همه امامان شهید خواهند شد یا به زهر یا با شمشیر.
    اما این روایت معلوم نیست که فقط زمان غربت امامان و فشار حکام را می گوید یا همه زمان ها را. به هرحال آنچه مسلم است این است که زندگی و شرایط قبل از حکومت امام زمان با بعد از آن قابل مقایسه نیست.

    نقل قول نوشته اصلی توسط گلبرگ... نمایش پست
    من هم چند وقت پیش شنیدم که آیت الله بحجت گفتند که قاتل امام زمان به دنیا اومده ( در اصفهان) ، این مطلب صحت داره ؟ در ضمن اینکه ایشون هم به شهادت می رسند اون هم در زمانی که جهان از بی ایمانان پاک شده ، می شه ؟! اگر ممکنه بحث رو دقیق و با منبع ادامه بدید .

    ممنون
    بهتر است به شایعات توجهی نکنیم.



  9. تشکرها 2


  10. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,082
    مورد تشکر
    84 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط zarif razavi نمایش پست
    با سلام خدمت استاد گرامي
    من شنيدم كه امام زمان نيز روزي شهيد مي شود البته بعد از قيامشان.مي خواستم بدونم اين مطلب تا چه مقدار معتبر است و اگر ايشان شهيد شوند عملا شرايط شبيه قبل از ظهور مي شود؟
    با عرض سلام و ادب خدمت دوستان عزيز و با كسب اجازه از همكار بزرگوار جناب پاسخگوي مباحث اعتقادي

    در مورد اينكه آقا امام زمان(عج) به مرگ طبيعي از دنيا خواهند رفت يا با شهادت،مطالبي خدمت شما عرض مي كنم:

    براي درك اين موضوع، تنها راه مراجعه به روايات است، روايات مربوط به اين مسأله نيز دو دسته مي باشد: بعضي دلالت بر وفات حضرت و برخي ديگر دلالت بر شهادت حضرت ـ عليه السّلام ـ دارد كه ذيلاً به برخي از اين دو نوع روايات، اشاره مي نمائيم:

    روايات دستة اول:

    1. از جمله رواياتي كه دلالت بر مرگ طبيعي حضرت ـ عليه السّلام ـ دارد، تفسيري است كه از امام صادق ـ عليه السّلام ـ در مورد آيه شريفه «ثُمَّ رَدَدْنا لَكُمُ الْكَرَّةَ عَلَيْهِمْ»[1] نقل شده است. حضرت مي فرمايد: مراد، زنده شدن امام حسين ـ عليه السّلام ـ با اصحاب خود در عصر امام زمان است در حاليكه كلاه خودهاي طلائي بر سر دارند و به مردم رجعت امام حسين ـ عليه السّلام ـ و يارانش را اطلاع مي دهد تا مؤمنان به شك و ترديد نيفتند. اين در حالي است كه حضرت مهدي ـ عليه السّلام ـ در ميان مردم حضور دارد. هنگامي كه مردم امام حسين ـ عليه السّلام ـ را به خوبي شناختند و به او ايمان پيدا كردند، مرگ حضرت حجّت ـ عليه السّلام ـ فرا مي رسد و امام حسين، غسل و حنوط و كفن و خاكسپاري حضرت را برعهده مي گيرد زيرا كه امام را جز امام، غسل نمي دهد»[2].

    2. در روايتي ديگر نيز امام صادق ـ عليه السّلام ـ در پاسخ به اين سؤال كه: اولين كسي به دنيا رجعت خواهد كرد چه كسي است؟ مي فرمايد: اولين رجعت كننده به دنيا، امام حسين است كه پس از رجعت او و يارانش در حاليكه هفتاد پيامبر نيز او را همراهي مي كنند، حضرت قائم (عج) انگشترش را به امام حسين واگذار مي كند و چشم از جهان فرو مي بندد امام حسين ـ عليه السّلام ـ نيز تجهيز غسل و كفن و دفن حضرت را برعهده مي گيرد»[3].

    دستة دوم:

    رواياتي است كه بطور عام دلالت بر شهادت همة ائمة معصومين ـ عليهم السلام ـ دارد:

    1. امام حسن مجتبي ـ عليه السّلام ـ مي فرمايد: و الله لقد عهد الينا رسول الله ـ صلّي الله عليه و آله و سلّم ـ ان هذا الامر عليكم اثنا عشر اماماً من ولد علي و فاطمه، ما منا الامسموم او مقتول»[4] به خدا سوگند رسول خدا اين عهد و وعده را به ما داده است كه امر امامت را دوازده تن از فرزندان علي ـ عليه السّلام ـ و فاطمه ـ عليها السّلام ـ به دست خواهند گرفت و هيچ كدام از ماها نيست مگر اينكه يا به وسيلة سم و يا با كشتن، شربت شهادت خواهند نوشيد.

    2. از امام صادق ـ عليه السّلام ـ و امام رضا ـ عليه السّلام ـ نيز روايت شده است كه «مامنا الامسموم او مقتول»[5] هيچ يك از ما نيست مگر اينكه مسموم و يا مقتول مي باشد.

    3. براساس حديثي كه امام مجتبي ـ عليه السّلام ـ فرمود و تأكيدي كه امام صادق ـ عليه السّلام ـ و امام رضا ـ عليه السّلام ـ نموده است امام زمان ـ عليه السّلام ـ نيز به شهادت خواهند رسيد. علماي شيعه نيز نوعاً روايات دال بر شهادت را ترجيح داده اند و قائل به شهادت ائمة معصومين ـ عليهم السلام ـ مي باشند.[6]

    حتي مرحوم علامه مجلسي در بحارالانوار با اين عنوان بابي را گشوده است كه «انهم ـ عليهم السّلام ـ لا يموتون الا بالشهاده»[7]؛ اين بزرگواران نمي ميرند مگر با شهادت.

    نحوة شهادت حضرت ـ عليه السّلام ـ :

    در مورد چگونگي شهادت حضرت، فقط يك روايت در بعضي منابع شيعي نقل شده است كه در آن از زني به نام سعيده كه از طايفة بني تميم و داراي محاسن و ريش شبيه مردان است، به عنوان قاتل حضرت نام برده شده است كه در هنگام عبور حضرت، از بالاي بام سنگي را به سوي حضرت پرتاب مي كند و حضرت را به شهادت مي رساند[8]

    ولي اين روايت در منابع معتبر شيعي نقل نشده و دليل قطعي در مورد چگونگي شهادت حضرت، در دست نمي باشد بنابراين مي توان گفت: كه حتي بنابر صحيح بودن روايات دال بر شهادت آنحضرت، كيفيت و نحوة شهادت آن عزيز چندان روشن نمي باشد.




    معرفي منابع جهت مطالعه:

    1.براي اطلاع تخصصي و عميق مراجعه كنيد به كتاب: تاريخ ما بعد الظهور، محمد صدر، ص 627.

    2. بامداد بشريت، نوشته محمد جواد مروجي طبسي، چاپ دفتر تبليغات، 1381.

    پي نوشتها:

    [1] . سورة مباركه اسراء، آية 6.

    [2] . بحار الانوار، ج 27، ص 217، موسسه الوفاء ـ بيروت.

    [3] . بحار الانوار، ج 27، ص 217.

    [4] . همان و اعلام الوري باعلام الهدي، طبرسي، ص 349، دارالمعرفه ـ بيروت لبنان.

    [5] . همان و اعلام الوري باعلام الهدي، طبرسي، ص 349، دارالمعرفه ـ بيروت لبنان.

    [6] . چشم اندازي به حكومت مهدي، نجم الدين طبسي، ص 214، چاپ اول، 1380، بوستان كتاب ـ قم.

    [7] . بحار الانوار، ج 27، ص 213.

    [8] . تاريخ ما بعد الظهور، سيد محمد صدر، ص 881، مكتبه الامام اميرالمؤمنين ـ عليه السّلام ـ، اصفهان.
    ویرایش توسط مقداد : ۱۳۹۰/۱۰/۲۲ در ساعت ۱۱:۲۶

  11. تشکر


  12. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,082
    مورد تشکر
    84 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط zarif razavi نمایش پست
    با سلام خدمت استاد گرامي
    من شنيدم كه امام زمان نيز روزي شهيد مي شود البته بعد از قيامشان.مي خواستم بدونم اين مطلب تا چه مقدار معتبر است و اگر ايشان شهيد شوند عملا شرايط شبيه قبل از ظهور مي شود؟
    با عرض سلام و ادب خدمت شما دوست بزرگوار

    در پاسخ به اين سوال شما،مطالبي خدمت شما عرض مي كنم،اميدوارم كه مفيد واقع گردد:

    اعتقاد ما شيعيان براين است كه هيچ گاه زمين بدون حجت و بدون انسان كامل نخواهد بود و پس از وفات امام زمان (عج) رجعت اتفاق مي افتد، يعني ساير ائمه (عج) يكي پس از ديگري يا چند تا چند تا به اين دنيا باز مي گردند و وظايف امامت را عهده دار مي شوند.(1)

    پس آنچه از نظر شيعه قطعي است، اصل رجعت مي باشد كه دست كم، بعضي از ائمه (ع) بر ميگردند اما اينكه همه ائمه باز مي گردند، يا نه، كدام يك اول باز مي گردند و كدام يك دوم، هر يك چقدر عمر ميكنند، چگونه از دنيا ميروند و مسايلي مانند آن هيچ كدام يقيني نيست. ما اينها را به عنوان اعتقادات يقيني به حساب نمي‌آوريم آنچه به عنوان اعتقاد شيعه معروف است واهل تسنن هم ميدانند، اين است كه در آخر الزمان بعضي از كساني كه از دنيا رفته اند، ازجمله بعضي از ائمه (ع) به دنيا باز خواهند گشت. (2)

    در بعضي از اخبار رجعت نيز آمده است:« عمر عالم صد هزار سال است هشتاد هزار سال از آن حكومت آل محمد (ع) و بيست هزار سال حكومت ديگران است»تا اينكه در آخر مي فرمايد:" چهل روز مانده به انقراض عالم، زمين از حجت خداخالي مي گردد، و هرج و مرج عالم را فرا مي گيرد و بعد از چهل روز در صور دميده شده و قيامت بر پا مي گردد."(3)

    پس اينكه زمين هيچگاه از حجت الهي خالي نمي ماند،از اعتقادات ما شيعيان مي باشد،ولي نكته اي كه بايد دقت كنيم اين است كه طبق اعتقاد ما به رجعت،بعد از شهادت يا وفات حضرت مهدي(ع)،با رجعت ائمه(ع)،در روي زمين همچنان حجت الهي وجود خواهد داشت،نتيجه اينكه طبق اعتقادات ما شيعيان در مورد رجعت و نقل روايات،اينگونه نيست كه با از دنيا رفتن حضرت مهدي(عج)،شرايط عملاً مانند قبل از ظهور شود يا اينكه بلافاصله قيامت بر پا مي شود.

    دوست عزيز و گرامي ؛ آنچه مهم تر ازهمه اين مطالب است، اين است كه چه بكنيم كه ظهور آن حضرت را درك كنيم و چگونه رفتار كنيم تا در لحظه ظهور مثل خيلي از انسانها منكر آن حضرت نشويم بلكه در ركاب آن حضرت و از سربازان او باشيم. انسان ميتواند با كنترل در اعمال، رفتار و گفتار خود به جايي برسد كه تمام اين سؤالات را از خود حضرت بپرسد. پس آنچه وظيفه ماست و بايد ذهن و فكر ما را به خود مشغول كند اين است كه چگونه اعمالمان مورد رضايت آن حضرت قرار بگيرد. اميدوارم خداوند متعال چنين توفيقي را به ما و شما و همه دوستداران و منتظران امام زمان عجل الله تعالي فرجه شريف عنايت كند.

    منابع و مآخذ:
    1)تقويت مباني ديني ، ج 3 ، ص52
    2)تقويت مباني ديني ، ج 3 ، ص 101
    3)بحارالانوار ج 53 ، ص 145 ، روايت ع و ج 51، ص348

  13. تشکر


  14. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,082
    مورد تشکر
    84 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط گلبرگ... نمایش پست
    من هم چند وقت پیش شنیدم که آیت الله بحجت گفتند که قاتل امام زمان به دنیا اومده ( در اصفهان) ، این مطلب صحت داره ؟ در ضمن اینکه ایشون هم به شهادت می رسند اون هم در زمانی که جهان از بی ایمانان پاک شده ، می شه ؟! اگر ممکنه بحث رو دقیق و با منبع ادامه بدید .

    ممنون
    با عرض سلام و ادب

    در مورد قسمت اول فرمايش شما بايد عرض كنم:
    دربارة اين كه آيا امام زمان(عليه السلام) كشته مي شود يا به مرگ طبيعي از دنيا مي‌رود محل بحث و گفتگو است و اگر كشته مي شود، آيا كشندة او مرد است يا زن؟ مسلمان است يا غير مسلمان؟ اصفهاني است يا غير اصفهاني؟ اگر چه سخناني گفته شده و چه بسا رواياتي نقل شده باشد، اما دليل معتبري در دست نيست.

    اما اينكه فرموده ايد چطور ايشان در زماني كشته مي شوند كه جهان از بي ايمانان پاك شده است،بايد عرض كنم:

    آنچه مسلّم است، عقل مردم در زمان ظهور حضرت مهدي (عج) به كمال رسيده، رفتار آنان سنجيده و براساس تدبير صورت مي پذيرد. بدين ترتيب، تنها حكومت جهاني، بر اساس اسلام و عدالت اسلامي و به رسالت حضرت مهدي(عج) تأسيس شده، حكومتهاي باطل همه نابود مي شوند. البته اين بدين معنا نيست كه هيچ انسان شرير و فاسد نيز يافت نشود،و امكان ارتكاب جرم و معصيت وجود نخواهد داشت.

    توضيح اينكه:

    بعد از ظهور حضرت حجت عجل الله تعالي فرجه، مانند قبل از ظهور اختيار باقي است و براي انسان امكان گناه كردن مي باشد و اين مطلبي است مسلم از نظر ادله عقلي و نقلي.

    ادله عقلي:
    الف) انسان موجودي است كه ذاتا مختار در افعالش مي باشد كه يك امر وجداني است كه اگر انسان در خود تأمل كند اين مطلب را درك مي كند.

    ب) يكي از اصول دين ما معاد است كه ما معتقديم قيامت براي تمام افراد از اول هستي تا به آخر حتي براي پيامبران و ائمه(ع) ثابت است و هيچ استثنائي در بين نيست و روشن است كه مسئله قيامت و ثواب و عقاب فرع صحت تكليف است و تكليف متفرع بر اختيار است. «ان الله عز و جل ارحم بخلقه من ان يجبر خلقه علي الذنوب ثم يعذبهم عليها» خداوند نسبت به بندگان خود رحيم تر از آن است كه آنان را به گناه مجبور سازد و سپس آنان را كيفر دهد.{1}
    پس اگر معاد براي همه هست بايد اختيار هم براي همه باشد.

    ادله نقلي:

    الف) خطابات در قرآن كريم يا با لفظ ناس (مردم) است مانند «يا ايها الناس» و يا با مؤمنين مانند «يا ايها الذين آمنوا» و لفظ ناس شامل تمام افراد مي شود و هيچ دليلي هم بر تخصص نداريم. و نسبت به خطاب «الذين آمنوا» يا افراد و انسانهاي پس از ظهور ايمان مي آوردند كه مشمول اين خطابات و تكاليف هستند و يا ايمان نمي آورند كه باز هم نشانگر اختيار و امكان گناه براي آنان است و هيچ دليلي بر تخصيص و خروج آن افراد از تحت اين خطابات نداريم.

    ب) روايات كه در اين زمينه زياد است.

    اولا رواياتي كه به صورت عام دلالت مي كند كه شرع و دين حضرت محمد صلي الله عليه و آله تا روز قيامت مستمر است و اينكه حلال و حرام دين اسلام تا قيامت استمرار دارد قال رسول الله صلي الله عليه و آله حلال محمد حلال الي يوم القيامه و حرام محمد حرام الي يوم القيامه.{2}.

    پس حلال و حرام هاي دين اسلام تا قيامت استمرار دارند و روشن است كه وجود حلال و حرام منوط بر اختيار انسان است.

    ثانيا رواياتي كه به صورت خاص دلالت مي كند كه بعد از ظهور، احكام الهي باقي است در كتاب في ظلال نهج البلاغه در ذيل كلام علي عليه السلام كه فرمود «ثم ليشحذن فيها قوم ...» مي گويد: در سايه آموزش و تربيت امام زمان عليه السلام، علما و دانشمنداني بيرون مي آيند كه به حلا ل و حرام خدا و كتاب و نسبت به پيامبر به خوبي آگاهي دارند.{3}
    پس در آن زمان هم حلال و حرامي مي باشد و چنانچه گفته شد حلال و حرام متفرع بر اختيار است و در روايات ديگر كه در اين زمينه مي توانيد به كتاب مناهل الابرار في تلخيص بحارالانوار حسين درگاهي مراجعه فرماييد.


    پي نوشتها:
    1. توحيد شيخ صدوق، باب59، حديث3 ص360 حديث هم از امام باقر عليه السلام و هم از امام صادق عليه السلام نقل شده.

    2.
    اصول كافي ج2 ص17.

    3.
    في ظلال نهج البلاغه ج2 ص357.

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود