صفحه 1 از 6 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: حرمت موسیقی در قرآن

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    1
    مورد تشکر
    1 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    حرمت موسیقی در قرآن




    سلام.. خسته نیاشید
    چند آیه ی مربوط به محدوده ی حرمت موسیقی میخوام که تفسیرشون رو پیدا کنم .. اگه میشه اسم سوره و آیه رو بذارین مرسییی


    کارشناس بحث : پاسخگوي قرآني
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۰۹/۰۱ در ساعت ۱۹:۱۷


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    1,145
    تشکر:
    1
    حضور
    4 روز 15 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    32
    آپلود
    0
    گالری
    18



    قرآن کریم تصریح به این معنا نکرده است اما آیاتی هستند که معصومین علیهم السلام در تفسیر آن آیات به این نکته اشاره کرده اند، در ضمن تحریم مطلق موسیقی و آواز، تنها مربوط به تعدادی از فقهاء اسلام است و موسیقی و آواز در صورتی حرام است که تهییج کننده شهوات جنسی بوده یا طرب انگیز باشد و موجب سبکی و بی حرمتی انسان شود.
    اما آیات:
    1ـ در آیه 31 سوره 22 (قول الزور) به غنا و خوانندگی (با حالت خاص) تعبیر شده است.
    2ـ در سوره 31 آیه 6 (لهو الحدیث) به غنا تفسیر شده است.
    3ـ در سوره 23 آیه 3 (لغو) به غنا تفسیر شده است.
    4ـ سوره 25 آیه 72 (لغو) به غنا تفسیر شده است.
    البته روایات فراوانی در تحریم موسیقی حرام (مطرب و شهوت انگیز) هست که می توان به کتاب گناهان کبیره شهید آیت الله عبدالحسین دستغیب، ج اول مراجعه کرد.
    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و درود


    1. منابع فقه شیعه عبارتند از: قرآن كریم، سنت و روایات، عقل واجماع؛ به گونه ای كه هر یك از اینها به تنهایی می تواند برای مستند بودن حكم فقهی، دارای ارزش و اعتبار باشد.


    2. از این رو لازم نیست همه احكام، به طور صریح، درقرآن كریم آمده باشد، بلكه چه بسا ارزشهای كلی در قرآن مطرح شده، ولی بیان جزئیات و تفصیل و تطبیق آنها توسط معصومین(ع) صورت گرفته باشد.


    3. در قرآن كریم آیه ای صریح در مورد شنیدن موسیقی نداریم، ولی روایات معصومین(ع)، كه تفسیر كننده آیات الهی است شنیدن موسیقی ای كه مطرب بوده و انسان را از یاد خداوند غافل می كند را نهی كرده اند.


    4. بنابر این طبق روایات، آن موسیقی كه مطرب و متناسب با مجالس لهو و لعب باشد، و در انسانها، به طور غالب، موجب تغییر حالات و دوری از یاد خدا شود، ممنوع شناخته شده است.


    5. البته آیات نهی از لهو و لعب همگی پشتوانه ارزشی این تشریع الهی است كه در قرآن امده و توسط پیامبر اسلام(ص) و اهل بیت او این چنین تطبیق شده است. آیات نهی از لهو هم كه در قرآن ریاد است، که با مراجعه به "المعجم المفهرس" می توان به آنها دست یافت.


    6. از جمله آیاتی که مفسران، موسیقی را یکی از مصادیق آن آیات شمرده اند عبارتند از:

    «وَ الَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُون‏»؛ (مؤمنون، 3)

    «وَ الَّذِينَ لَا يَشْهَدُونَ الزُّور»؛ (فرقان، 72)

    «وَ اجْتَنِبُواْ قَوْلَ الزُّور»؛ (حج، 30)

    «وَ مِنَ النَّاسِ مَن يَشْترَِى لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَن سَبِيلِ اللَّهِ ...»؛ (لقمان، 6)

    ویرایش توسط میقات : ۱۳۸۹/۰۹/۰۴ در ساعت ۲۱:۲۳

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0






    « وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَ يَتَّخِذَها هُزُواً ...»


    كلمه" لهو" به معناى هر چيزى است كه آدمى را از مهمش باز بدارد، و لهو الحديث آن سخنى است كه آدمى را از حق منصرف نموده و به خود مشغول سازد، مانند حكايات خرافى، و داستانهايى كه آدمى را به فساد و فجور مى‏كشاند، و يا از قبيل سرگرمى به شعر و موسيقى و مزمار و ساير آلات لهو كه همه اينها مصاديق لهو الحديث هستند. (ترجمه الميزان، ج‏16، ص 313)






    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0






    " لَهْوَ الْحَدِيثِ"، مفهوم وسيع و گسترده‏اى دارد كه هر گونه سخنان يا آهنگ هاى سرگرم كننده و غفلت‏زا را كه انسان را به بيهودگى يا گمراهى مى‏كشاند در بر مى‏گيرد، خواه از قبيل" غنا" و الحان و آهنگهاى شهوت‏انگيز و هوس‏آلود باشد، و خواه سخنانى كه نه از طريق آهنگ، بلكه از طريق محتوى انسان را به بيهودگى و فساد، سوق مى‏دهد.


    و اگر در روايات اسلامى و سخنان مفسرين روى يكى از اينها انگشت گذارده شده است هرگز دليل بر انحصار و محدوديت مفهوم آيه نيست.


    در احاديثى كه از طرق اهلبيت (ع) به ما رسيده تعبيرهايى ديده مى‏شود كه بيانگر همين وسعت مفهوم اين كلمه است.


    تعبير به "لَهْوَ الْحَدِيثِ" بجاى "الحديث اللهو" گويا اشاره به اين است كه هدف اصلى آنها همان لهو و بيهودگى است، و سخن، وسيله‏اى براى رسيدن به آن است.( تفسير نمونه، ج‏17، ص 15)



    بنابر این هر آن چه که مصداق لهو محسوب شود، از نظر قرآن ممنوع و مورد نهی قرار گرفته است.





    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    37
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی نمایش پست


    " لَهْوَ الْحَدِيثِ"، مفهوم وسيع و گسترده‏اى دارد كه هر گونه سخنان يا آهنگ هاى سرگرم كننده و غفلت‏زا را كه انسان را به بيهودگى يا گمراهى مى‏كشاند در بر مى‏گيرد، خواه از قبيل" غنا" و الحان و آهنگهاى شهوت‏انگيز و هوس‏آلود باشد، و خواه سخنانى كه نه از طريق آهنگ، بلكه از طريق محتوى انسان را به بيهودگى و فساد، سوق مى‏دهد.


    و اگر در روايات اسلامى و سخنان مفسرين روى يكى از اينها انگشت گذارده شده است هرگز دليل بر انحصار و محدوديت مفهوم آيه نيست.


    در احاديثى كه از طرق اهلبيت (ع) به ما رسيده تعبيرهايى ديده مى‏شود كه بيانگر همين وسعت مفهوم اين كلمه است.


    تعبير به "لَهْوَ الْحَدِيثِ" بجاى "الحديث اللهو" گويا اشاره به اين است كه هدف اصلى آنها همان لهو و بيهودگى است، و سخن، وسيله‏اى براى رسيدن به آن است.( تفسير نمونه، ج‏17، ص 15)



    بنابر این هر آن چه که مصداق لهو محسوب شود، از نظر قرآن ممنوع و مورد نهی قرار گرفته است.



    خب ببينيد اگه اين موضوع اونقدر مهم بود كه باعث گناه آدمها ميشد مسلما در يك جاي قران خيلي واضح و روشن بيان ميشد.قران فقط ميگه از ابزاري كه باعث غافل شدن شما از ياد خدا ميشه دوري كنيد.خيلي وقتا چزهايي كه ما اصلا فكرش رو هم نميكنيم باعث فراموش كردن خدا ميشه.بايد ديد موسيقي چه تاثيري بر شخص داره.در ضمن بعيد ميدونم ديگه الان كسي با گوش دادن به موسيقي احتمال گناه درونش بيشتر بشه.
    تو كه آهسته مي خواني قنوت گريه هايت را
    ميان ربناي سبز دستانت دعايم كن


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    3,519
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    36 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سوال : آیا همه انواع موسیقی حرام است یا بعضی از انواع آن ؟

    اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک




    یک آدرس مهم : آدرس عکسهای متحرک و زیبا برای وبلاگها

    http://www.askquran.ir/group225-discussion2066.html



  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۶
    نوشته
    262
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    17
    آپلود
    0
    گالری
    0



    فکر نمیکنم شکی توش باشه که:
    موسیقی طبیعت زیباترین و مست کننده ترین موسیقی دنیاست!

    شخصا صدای دریا منو از خود بیخود میکنه و باعث همون غفلتی که میگید میشه! یعنی ساعتها بدون اینکه بفهمم چه طور میگذره فقط با نظاره کردن به دریا و گوش سپردن به اوازش سپری میشه
    پس اگه این حرف که میگید باشه هیچ کس نباد به صدای طبیعت هم گوش بده!!! چون از خود بیخود میشه!!
    ولی چون این موسیقی رو همون افریننده افریده نمیتونید بگید حرامه
    پس دلیلتون برای رد موسیقی حرام دونستن اون درست نیست
    "کسی که خواب است را میتوان بیدار کرد،
    اما کسی که خود را به خواب زده هرگز!"









  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط هم سفر نمایش پست
    خب ببينيد اگه اين موضوع اونقدر مهم بود كه باعث گناه آدمها ميشد مسلما در يك جاي قران خيلي واضح و روشن بيان ميشد.قران فقط ميگه از ابزاري كه باعث غافل شدن شما از ياد خدا ميشه دوري كنيد.خيلي وقتا چزهايي كه ما اصلا فكرش رو هم نميكنيم باعث فراموش كردن خدا ميشه.بايد ديد موسيقي چه تاثيري بر شخص داره.در ضمن بعيد ميدونم ديگه الان كسي با گوش دادن به موسيقي احتمال گناه درونش بيشتر بشه.:rose:

    با سلام و درود


    1. قرآن کریم کتاب بیان ارزشها و معیارهای کلی است، و به غیر از حکم موسیقی، خیلی از احکام دیگر هستند که به صورت صریح بیان نشده اند، بلکه معیارهای آنها بیان شده و سپس تطبیق آنها بر موضوعات و مصادیق، بر عهده مفسران قرآن نهاده شده است، و مفسران واقعی قرآن (اهلبیت علیهم السلام) در روایات و بیانات خود بسیاری از این مصادیق را بیان نموده و یا روش تطبیق را آموزش داده اند.


    2. همان طور که بیان شد: منابع فقه شیعه عبارتند از: قرآن كریم، سنت و روایات، عقل واجماع؛ به گونه ای كه هر یك از اینها به تنهایی می تواند برای مستند بودن حكم فقهی، دارای ارزش و اعتبار باشد.


    از این رو لازم نیست همه احكام، به طور صریح، درقرآن كریم آمده باشد، بلكه چه بسا ارزشهای كلی در قرآن مطرح شده، ولی بیان جزئیات و تفصیل و تطبیق آنها توسط معصومین(ع) صورت گرفته باشد.


    3. یکی از معیارهایی که در قرآن تعلیم داده شده است دوری و اجتناب از لهو است. و لهو آن چیزی است که با یاد خدا قابل جمع شدن نیست. لذا هر چیزی که مصداق لهو باشد باید از او اجتناب نمود.


    4. صرف فراموش کردن یاد خدا منظور نیست، بلکه منظور آن است که اگر هم بخواهد نتواند آن کار را با یاد خدا انجام دهد، یعنی آن کار با یاد خدا بودن، قابل جمع نباشد. و موسیقی و مجلس لهو، این خصوصیت را دارد.


    5. هر موسیقی ای ممکن است این حالت لهوی را نداشته باشد، لذا هر موسیقی ای نیز حرام نیست.


    6. غالبا جعل و تشریع احکام، نوعی است نه شخصی. یعنی اگر نوع مردم چنین هستند که شنیدن این موسیقی برای آنها لهوی است، پس این موسیقی برای همه حرام است، ولو کسی باشد که این موسیقی برای شخص او لهو آور نباشد.
    ویرایش توسط میقات : ۱۳۸۹/۰۹/۰۵ در ساعت ۱۴:۱۷

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط yanoor نمایش پست
    سوال : آیا همه انواع موسیقی حرام است یا بعضی از انواع آن ؟

    با سلام و درود


    1- موسيقی مطرب و لهوی حرام است، و غیر آن اشکال ندارد.


    2- موسيقى مطرب و لهوى آن است كه به سبب ويژگيهائى كه دارد غالبا انسان را از خداوند متعال و فضائل اخلاقى دور نموده، و به سمت بى‏بندوبارى و گناه سوق دهد. این نوع موسیقی مناسب مجالس لهو و لعب و فسق و فجور است.


    3- تعیین مصادیق با فقیه نیست و خود شخص باید تشخیص آن را بدهد. فقیه معیارهای کلی شرعی را بیان می کند. لذا مرجع قضاوت در این موضوع عُرف است، که خود مکلف باید آن را تشخیص دهد.


    4- مواردی که ما شک کنيم که آيا موسيقی مطرب است تا گوش دادن به آن حرام باشد يا غير مطرب، محکوم به عدم حرمت است و گوش دادن به آن اشکال شرعی ندارد.


    ضمنا این نظر اکثر مراجع عظام است.


    برخی از مراجع نسبت به موسیقی و یادگیری آن، بنابر فتوا یا احتیاط واجب، مطلق و یا مقید، حکم به حرمت می دهند. لذا بستگی به نظر مرجع تقلیدتان دارد.

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




صفحه 1 از 6 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود