صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: احادیث موضوعي از پیامبر اکرم صلوات الله عليه و آله

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    175
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    37
    آپلود
    0
    گالری
    16

    احادیث موضوعي از پیامبر اکرم صلوات الله عليه و آله




    ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه می گوید:رسول خدا صلی الله علیه و اله و سلم در خطبه آخر عمر شریفشان فرمودند:
    "ایها الناس انه لیس بین احد نسب و لا امر یوتیه به خیرا او یصرف عنه شرا الا العمل.الا لا یدعین مدع ولا یتمنین متمن.
    و الذی بعثتنی بالحق لا ینجی الا عمل مع رحمة و لو عصیت لهویت اللهم قد بلغت."
    «ای گروه مردمان بدانید :که حقا فیما بین احدی از مردم و بین خدا نسبی نیست و امری نیست که بواسطه آن خیری را به خود متوجه سازد و یا شری را از خود دور گرداند،مگر عمل
    آگاه باشید که هیچ مدعی چنین ادعایی نکند و هیچ تمنا کننده ای چنین تمنایی ننماید که من به واسطه نسب یا امر دیگری غیر از عمل ناجح و رستگار خواهم شد.
    سوگند به خدایی که مرا به حق برانگیخته است چیزی انسان را نجات نمی دهد مگر عمل با رحمت خدا.
    من هم اگر گناه می کردم و مخالفت امر خدا می نمودم از درجه خود ساقط شده و به پستی میگراییدم.
    بار پروردگارا حقا که من مطلب را رسانیدم و از عهده ی تبلیغ و اداء این حقیقت برآمدم»
    مجلسی رضوان الله علیه از کتاب صفات الشیعه صدوق نقل می کند که:
    رسول خدا (ص)پس از فتح مکه به بالای کوه صفا رفته و فریاد برآوردند:
    ای پسران هاشم!ای پسران عبدالمطلب!
    تمام فرزندان هاشم و عبدالمطلب جمع شدند.حضرت آنان را مخاطب ساخته و فرمود::من به شما اعلام می کنم:"انی رسول الله الیکن انی شفسق علیکم..."
    «به درستیکه حقا من فرستاده خدا هستم بسوی شما،و به درستیکه حقا من بر شما شفیق و مهربانم.نگویید محمد از ماست سوگند به خدا که دوستان و محبان من از شما و از غیر شما نیستند مگر پرهزگاران!
    من چنین شما را نیابم و نشناسم که در روز قیامت نزد من آئئی در حالیکه دنیا را بر گردن های خود حمل نموده و می کشید،و مردم دیگر بیایند در حالیکه آخرت را حمل نموده و با خود بیاورند.
    آگاه باشید من حقا از عهده ی بیان و تبلیغ آن چه راجع به شما و فیما بینی . بین الله بوده برآمدم و راه عذر را بر شما بستم و حجت را تمام کردم.
    و بدرستی که حقا برای من عمل است و برای شما عمل.»
    مرحوم آیت الله العظمی بهجت:
    مهمتر از دعا برای تعجیل فرج حضرت مهدی (عج)، دعا برای بقای ایمان و ثبات قدم در عقیده و عدم انکار حضرت تا ظهور او می باشد.



    آن ناله ها که از غم دلدار می کشم
    آهی است است کز درون شرربار می کشم



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۰
    نوشته
    144
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    10 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    7

    تضمین 3 خانه در بهشت





    قال رسول‌الله صلی الله علیه واله وسلم :

    اَنا زَعيمٌ بِبَيتٍ فى رَبَضِ الجَنَّةِ وَ بَيتٍ فى وَسَطِ الجَنَّةِ وَ بَيتٍ فَى اَعلَى الجَنَّةِ، لِمَن تَرَكَ المِراءَ وَ اِن كانَ مُحِقّـا وَ لِمَن تَرَكَ الكِذبَ وَ اِن كانَ هازِلاً وَ لِمَن حَسَّنَ خُلقَهُ.


    «من براى كسى كه بگومگو را رها كند، هر چند حق با او باشد و براى كسى كه دروغ گفتن را اگر چه به شوخى باشد، ترك گويد و براى كسى كه اخلاقش را نيكو گرداند، خانه اى در حومه بهشت و خانه اى در مركز بهشت و خانه اى در بالاى بهشت ضمانت مى كنم.»

    (خصال، ص 144، ح 170)

    آموخته ام که وقتی ناامید میشوم ، خداوند با تمام عظمتش ناراحت میشود و عاشقانه انتظار میکشد که به رحمتش امیدوار شوم


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    34
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط مرضیه رحیمی نمایش پست

    قال رسول‌الله صلی الله علیه واله وسلم :

    اَنا زَعيمٌ بِبَيتٍ فى رَبَضِ الجَنَّةِ وَ بَيتٍ فى وَسَطِ الجَنَّةِ وَ بَيتٍ فَى اَعلَى الجَنَّةِ، لِمَن تَرَكَ المِراءَ وَ اِن كانَ مُحِقّـا وَ لِمَن تَرَكَ الكِذبَ وَ اِن كانَ هازِلاً وَ لِمَن حَسَّنَ خُلقَهُ.

    «من براى كسى كه بگومگو را رها كند، هر چند حق با او باشد و براى كسى كه دروغ گفتن را اگر چه به شوخى باشد، ترك گويد و براى كسى كه اخلاقش را نيكو گرداند، خانه اى در حومه بهشت و خانه اى در مركز بهشت و خانه اى در بالاى بهشت ضمانت مى كنم.»

    (خصال، ص 144، ح 170)



    سلام دوست من. حدیث خوب و جالبیه. اما یک سوال: منظور از بگو مگو چیه؟
    چه بگومگویی رو میگن؟؟؟/

    میشه توضیحات کامل و مفصل رو بدین؟
    علی ای همای رحمت تو چه آیتی خدا را
    کــه به مـا سوا فکندی همه سایه هما را

    وب شخصی


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط امیرعباس نمایش پست
    نقل قول نوشته اصلی توسط مرضیه رحیمی نمایش پست

    قال رسول‌الله صلی الله علیه واله وسلم :

    اَنا زَعيمٌ بِبَيتٍ فى رَبَضِ الجَنَّةِ وَ بَيتٍ فى وَسَطِ الجَنَّةِ وَ بَيتٍ فَى اَعلَى الجَنَّةِ، لِمَن تَرَكَ المِراءَ وَ اِن كانَ مُحِقّـا وَ لِمَن تَرَكَ الكِذبَ وَ اِن كانَ هازِلاً وَ لِمَن حَسَّنَ خُلقَهُ.


    «من براى كسى كه بگومگو را رها كند، هر چند حق با او باشد و براى كسى كه دروغ گفتن را اگر چه به شوخى باشد، ترك گويد و براى كسى كه اخلاقش را نيكو گرداند، خانه اى در حومه بهشت و خانه اى در مركز بهشت و خانه اى در بالاى بهشت ضمانت مى كنم.»

    (خصال، ص 144، ح 170)
    سلام دوست من. حدیث خوب و جالبیه. اما یک سوال: منظور از بگو مگو چیه؟
    چه بگومگویی رو میگن؟؟؟/

    میشه توضیحات کامل و مفصل رو بدین؟

    با سلام خدمت شما

    متن عربی حدیثی فوق که ترجمه اش آورده شده است عبارت است از:

    پیامبر :
    اَنا زَعيمٌ بِبَيتٍ فى رَبَضِ الجَنَّةِ وَ بَيتٍ فى وَسَطِ الجَنَّةِ وَ بَيتٍ فَى اَعلَى الجَنَّةِ، لِمَن تَرَكَ المِراءَ وَ اِن كانَ مُحِقّـا وَ لِمَن تَرَكَ الكِذبَ وَ اِن كانَ هازِلاً وَ لِمَن حَسَّنَ خُلقَهُ.(الخصال، ص 144، ح170.)

    در روایت پیامبر خانه ای در بهشت را برای سه گروه وعده داده است یکی از این افراد ، کسانی هستند که مراء را ترک می کنند هر چند حق با آن ها است.

    اما مراء چیست؟


    ادامه دارد ...


    احادیث موضوعي  از پیامبر اکرم صلوات الله عليه و آله

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی

  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    تعریف مراء

    «مِراء» (بروزن حجاب) به معنى گفتگو کردن در چیزى است که در آن مریه (شک و تردید) وجود دارد. ..... ولى این واژه بعداً به هر نوع بحث و گفتگو درباره هر مطلبى که محل تردید است، خواه بحث و گفتگوى مثبت و حق جویانه، و خواه لجاجت آمیز و پرخاشگرانه باشد اطلاق گردیده است.

    جدال و مراء را عمدتاً مى توان به دو بخش تقسیم کرد، جدال و مراء مثبت یعنى بحث هاى منطقى و گفتگو براى تبیین مسایل و توضیح حقایق و آگاهى از نقطه نظرهاى یکدیگر و رسیدن به واقعیات از این طریق.
    و مراء و جدال منفى یعنى بحث هاى پرخاشگرانه و ستیزه جویانه اى که هدف صحیحى را دنبال نمى کند، و در مسیر روشن شدن حقایق نیست بلکه هدف از آن اعمال خصومت یا تعصب و لجاج و برترى جویى و خودنمایى و اظهار فضل در برابر دیگران است.

    از مواردى که «مراء» در معنى مثبت به کار رفته آیه شریفه 22 سوره کهف است که به پیامبر اسلام دستور مى دهد اگر مى خواهد درباره اصحاب کهف با مخالفان صحبت کند، آشکارا به گفتگو بنشیند (فَلا تُمارِ فیهِمْ اِلاّ مِراءً ظاهِراً).(کهف/22)
    و موارد منفى آن فراوان است از جمله این آیه مبارکه " اَلا اِنَّ الَّذِینَ یُمارُونَ فِى السّاعَةِ لَفِى ضَلال بَعِید" (شورى/ 18)

    ادامه دارد ...
    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 4 : ۱۳۹۰/۰۷/۲۰ در ساعت ۲۲:۵۳

    احادیث موضوعي  از پیامبر اکرم صلوات الله عليه و آله

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی

  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    تفاوت مراء و جدال

    جدال به معنى هر گونه مشاجره لفظى و ستیزه جویى در کلام است در حالى که مراء به معنى گفتگو کردن در چیزى است که در آن شک و تردید وجود دارد. گاه این گفتگو براى طلب حق جویى و گاه به خاطر تعصب و لجاجت و اظهار فضل و برترى جویى است که بسیار نکوهیده است و در روایات اسلامى روى این عنوان، نکوهش بیشترى دیده مى شود! (هر چند تفاوت زیادى با جدال ندارد).

    روایات در زمینه نکوهش مراء بسیار فراوان است.از جمله

    پیامبر : ایَسْتَکْمِلُ عَبْدٌ حَقِیقَةَ الاِْیمانَ حَتّى یَدَعَ الْمِراءَ وَ اِنْ کانَ مُحِقّاً; هیچ بنده اى از بندگان خدا حقیقت ایمان را به کمال نمى رساند مگر اینکه مراء را ترک گوید هر چند حق با او باشد».(بحارالانوار، جلد 2، صفحه 138، حدیث 53.)
    اشاره به اینکه جر و بحثهاى لجوجانه که براى اظهار فضل و برترى جویى انجام مى شود حتى در مسائلى که حق است سبب سقوط انسان در مبانى عقیدتى و اخلاقى مى شود.

    ادامه دارد ...
    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 4 : ۱۳۹۰/۰۷/۲۰ در ساعت ۲۲:۵۰

    احادیث موضوعي  از پیامبر اکرم صلوات الله عليه و آله

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی

  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    آثار و پیامد های مراء

    1. نخستین اثر منفى این کار و اخلاق سوء پرده افکندن بر چهره حقایق است و بدترین حجاب را میان انسان و درک حقایق ایجاد مى کند به گونه اى که گاه حتى واضح ترین بدیهیات را درک نمى کند و به انکار امورى مى پردازد یا از مطالبى دفاع مى کند که راستى مضحک است و این نیست مگر به خاطر اینکه انسان وقتى گرم مراء و جدال مى شود همه چیز را غیر از آنچه خودش مى گوید انکار مى کند.

    و اینکه در بعضى از روایات گذشته خواندیم خصومت و جدال و مراء قلب را بیمار مى کند ممکن است اشاره به همین معنى باشد زیرا قلب به معنى عقل است و بیمارى آن به معنى عدم درک حقایق. و نیز اگر در حدیث امیرمؤمنان على(علیه السلام) آمده که کسانى که به جدال روى آورند کارشان به کفر مى کشد و یا اینکه جدال موجب شک در دین خدا و فساد یقین مى گردد، همه اینها اشاره لطیفى است به آنچه در بالا گفته شد.

    2. دیگر از آثار منفى این اخلاق رذیله ایجاد عداوت و دشمنى در میان دوستان و فراموشى یاد خدا و کشیده شدن به انواع دروغها است که در احادیث به آنها اشاره شده بود دلیل آن هم روشن است زیرا کسى که مى خواهد با جدال و مراء بر دوستان خود غلبه کند و برترى بجوید آنها را بر ضد خود تحریک مى کند و غالباً گفتار آنها به تحقیر و دشنام یکدیگر مى کشد و اینها بدترین اسباب نفاق و جدائى است حتى گاهى براى توجیه سخنان خود به انواع دروغها متوسل مى شوند که این خود بلاى بزرگ دیگرى است و مجموع اینها سبب مى شود که انسان از خدا دور گردد و در دام شیطان گرفتار شود و انسان را به هلاکت معنوى بیفکند.
    به همین دلیل در احادیث آمده است که انسان به حقیقت ایمان دست نمى یابد تا زمانى که مراء و جدال را ترک گوید هر چند خود را بر حق بداند زیرا سخنان ستیزه جویانه در مسائل حق نیز سبب انواع خصومتها و عداوتها است و گاه انسان را به انواع گناهان دیگر مانند تحقیر مؤمن و اهانت از طریق سخن یا اشارات دست و چشم و ابرو و دروغ و کذب و تکبر و برترى جوئى آلوده مى کند.

    3. اضافه بر همه اینها جدال و مراء اُبُهَت و شخصیت انسان را در هم مى شکند و زبان جاهلان را به روى انسان باز مى کند اگر با افرادى نادان مجادله کند سبب هتک و توهین او مى شوند و اگر با دانشمندان ستیزه جوئى کند او را مغلوب و حقیر مى سازند.

    بنابراین جدال و مراء یکى از چهار چیزى است که قلب را مى میراند و روح انسان را بیمار مى سازد.
    چه بهتر که انسان بحثهاى خود را با دیگران با محبت و دوستى و تواضع و مهربانى و به صورت جستجوى حق برگزار کند که هم از علم و دانش آنها بهره گیرد و هم آنها از علم و دانش او بهره مند شوند و با کمک یکدیگر بتوانند مطالب پیچیده را بشکافند و به واقعیتها برسند و این همان جدال بر حق است.

    ادامه دارد ...
    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 4 : ۱۳۹۰/۰۷/۲۰ در ساعت ۲۲:۵۰

    احادیث موضوعي  از پیامبر اکرم صلوات الله عليه و آله

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی

  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    انگیزه های مراء

    1. کبر و غرور: کبر و غرور به انسان اجازه نمى دهد به آسانى در برابر حق تسلیم شود و او را وادار مى کند که براى حفظ برترى جویى خود حق را از طریق جدال و مراء انکار نماید لذا در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) از پدران بزرگوارش(علیهم السلام) نقل شده است که فرمود: «اِنَّ مِنَ التَّواضُعِ اَنْ یَرْضى الرَّجُلُ بِالَْمجْلِسِ دُونَ الَْمجْلِسِ وَ اَنْ یُسَلِّمَ عَلى مَنْ یَلْقى وَ اَنْ یَتْرُکَ الْمِراءَ وَ اِنْ کانَ مُحِقّاً وَ لا یُحِبَّ اَنْ یُحْمَدَ عَلَى التَقْوى; در این حدیث امام چهار چیز را نشانه تواضع دانسته: نشستن در هر جاى مجلس که میسّر باشد و سلام کردن بر هر کسى که ملاقات مى کند و ترک مراء هر چند حق با او باشد و عدم خشنودى از ستایش ستایشگران در برابر تقوا».(بحارالانوار، ج 2، ص 131، حدیث 20.)

    2. خودنمائى و اظهار فضل و ریاکارى : این انگیزه بسیار متداول و معمول است به ویژه در مجلسى که گروهى از عوام حضور داشته باشند و بخواهد فضیلت خویش را به آنان نشان دهد یا بخواهد در برابر ارباب فضل جایى براى خود بگشاید. در حدیثى که قبلا از امام حسین(علیه السلام) نقل کردیم این جمله دیده مى شد که فرمود: «وَ اِنَّ الشَّیْطانَ لَیُوَسْوِسُ لِلرَّجُلِ وَ یُناجیِهِ وَ یَقُولُ ناظِرِ النّاسِ فِى الدِّیِنِ کَىْ لا یَظُنُّوا بِکَ الْعَجْزَ وَ الْجَهْلَ; شیطان پیوسته انسان را وسوسه مى کند و در گوش او مى خواند و مى گوید با مردم در امر دین مناظره کن تا گمان نکنند تو عاجز و نادانى».(بحارالانوار، ج 2، ص 135، حدیث 32.)

    در حدیث دیگرى نیز امام صادق(علیه السلام) هنگامى که طالبان علم را به سه گروه تقسیم مى کند گروهى که براى جدال و مراء طالب علمند و گروهى براى فخرفروشى بر مردم و گروه دیگرى براى فهمیدن و اندیشیدن (و عمل کردن) سپس در توصیف گروه اول مى فرماید: «فَصاحِبُ الْجَهْلِ وَ الْمِراءِ مُوذ مُمار مُتَعَرِّض لِلْمَقالِ فى اَنْدِیَةِ الرِّجالِ;آن کس که علم را براى جدال و مراء مى طلبد سخنانش آزاردهنده و پرخاشگرانه است، در مجالسى که شخصیتها حضور دارند سخن مى گوید». (و خودنمایى و اظهار فضل مى کند) و در پایان حدیث امام(علیه السلام) به او نفرین مى کند و مى گوید: «فَدَقَ اللّهُ مِنْ هذا خَیْشُوُمَهُ; خداوند بینى او را بر خاک بمالد».(مقدمه کتاب معالم الاصول، ص 11.)

    3. جهل و نادانى نسبت به مقام خویشتن و دیگران : زیرا خود را، بزرگترین و عالمترین مى پندارد و دیگران را جاهل و نادان لذا در حدیثى که قبلا از امام صادق(علیه السلام) نقل کردیم بعد از آنکه امام(علیه السلام) مراء را یک بیمارى دردناک مى شمرد و آن را از خوهاى شیطانى معرفى مى کند مى فرماید: «فَلا یُمارى فى اَىِّ حال کانَ اِلاّ مَنْ کانَ جاهِلا بِنَفْسِهِ وَ بِغَیْرِهِ; هیچکس در هیچ حالى مراء نمى کند مگر آنکه نسبت به موقعیت خود و دیگران جاهل است».(بحارالانوار، ج 2، ص 134، حدیث 31.)

    4 و 5. انتقام جوئى و حسد : براى اینکه آبروى طرف مقابل را ببرد و از او انتقام بگیرد و حسادت خود را اعمال نماید و از قدر و مقام او درنظرها بکاهد متوسل به جر و بحثهاى توام باتوهین و تحقیر مى شود تا از این طریق آبى بر آتش کینه و حسد که در دل او نهفته است بپاشد.

    6. تعصب و لجاجت : چرا که اشخاص متعصب و لجوج حاضر نیستند به آسانى دست از عقائد فاسد خود بردارند لذا روى آن مى ایستند و پیوسته جرّ و بحث مى کنند، آسمان و ریسمان را به هم مى بافند و به هر حشیشى متشبّث مى شوند تا اعتقاد فاسد خود را بر کرسى بنشانند همان کارى که بسیارى از کافران و مشرکان در برابر رسول خدا و سایر پیامبران داشتند که نمونه روشن آن گفتگوى بت پرستان بابل در برابر ابراهیم بت شکن(علیه السلام)در آن هنگام که منطق گویاى ابراهیم آنها را در بن بست شدید قرار داد و موقتاً از خواب غفلت بیدار شدند، ولى تعصب و لجاجت همانند یک ابر ظلمانى پرده هاى تاریک بر فکر و عقل آنها انداخت و باز هم به مقاومت احمقانه خود ادامه دادند!

    7. دنیا پرستى که عامل اصلى همه گناهان یا اکثر گناهان است نیز یکى از عوامل مهم جدال و مراء محسوب مى شود کسانى که داراى این صفت رذیله اند مى خواهند از این طریق مقامى در جامعه براى خود کسب کنند و به وسیله آن به نوائى برسند و دنیاى آنها آباد گردد.

    ادامه دارد ...

    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 4 : ۱۳۹۰/۰۷/۲۰ در ساعت ۲۲:۴۹

    احادیث موضوعي  از پیامبر اکرم صلوات الله عليه و آله

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی

  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    درمان صفت رذیله مراء

    هرگاه حالت پرخاشگرى و جرّ و بحث بى حاصل، و به تعبیر روایات جدال غیر احسن در درون وجود انسان ریشه بدواند، و به صورت خلق و خوى او در آید، دین و ایمان و تقواى چنین انسانى در مخاطره قرار مى گیرد، و لازم است براى نجات از خطرات ناشى از این صفت رذیله دست به کار شود و آن را درمان کند، و خود را از شرّ آن رهایى بخشد.

    1.نخستین راه درمان که شاید جزء مقدمات یا یک عامل تسکین دهنده محسوب شود تا به درمان عمقى بپردازد، اختیار سکوت است در هر جا که احتمال مى دهد جدال به باطل باشد. و هرگاه این سکوت را مدتى ادامه داد، و به اصطلاح دندان بر جگر بگذارد و مشکلاتش را تحمل کند، زمینه بسیار مساعدى براى درمان نهایى فراهم مى شود.

    2. راه دیگر براى ریشه کن کردن این رذیله اخلاقى دقت و بررسى آثار مرگبار و عواقب شوم این صفت است مانند محجوب ماندن از درک حقایق و گرفتارى در چنگال اوهام و تعصبها و ایجاد عداوت و دشمنى در میان دوستان و دور ماندن از حقیقت ایمان و گرفتارى در چنگال خشم و غضب الهى شکسته شدن ابهت انسانى در نزد خاص و عام و مانند آن.
    به یقین اندیشیدن در پیامدهاى سوء، تأثیر عمیقى در باز داشتن انسان دارد. چگونه ممکن است کسى بداند فلان غذا سمّى و کشنده است و در عین حال از آن بخورد; کسى غذاى سمّى تناول مى کند که از آثار و پیامدهاى آن بى خبر است.

    3. اصلاح ریشه ها و برطرف ساختن انگیزه ها یکى از طرق درمان است، هنگامى که مى گوئیم انگیزه جدال و مراء و تکبر، برترى جویى، خودنمائى، حسد، انتقام جوئى، دنیاپرستى، تعصب و لجاجت است به یقین اگر بتوانیم این صفات رذیله را از خود درو سازیم صفت جدال و مراء از ما ریشه کن مى شود ولى با وجود آن صفات در درون جان از بین بردن این صفت رذیله بسیار مشکل است.

    4. دورى از افراد لجوج و متعصب و پرهیز از گفتگو با این گونه افراد که خواه ناخواه انسان را به مراء و جدال مى کشاند یکى دیگر از راههاى درمان است.

    به یقین قبل از همه این امور، اراده و تصمیم قاطع بر ترک مراء و جدال داشتن و پرهیز از این رذیله اخلاقى لازم است و آن کس که واقعاً مصمّم بر ترک باشد سرانجام پیروز مى شود.

    منبع : آیة الله مکارم شیرازی ،اخلاق در قرآن ، ج3.
    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 4 : ۱۳۹۰/۰۷/۲۰ در ساعت ۲۲:۵۶

    احادیث موضوعي  از پیامبر اکرم صلوات الله عليه و آله

    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی معارف دینی

  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۰
    نوشته
    144
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    10 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    7

    چگونه هزار رکعت نماز بخوانیم







    مرحوم كفعمى روایت كرده است:

    روزى پیامبر خدا صلّى الله علیه و آله به حضرت على علیه السلام فرمود: دیشب چه عملى انجام داده‌اى؟

    آن حضرت اظهار داشت: پیش از آن كه بخوابم، هزار ركعت نماز به جا آوردم، حضرت رسول فرمود: چگونه؟!

    پاسخ داد: از شما شنیدم كه فرمودى: هر كس هنگام خوابیدن سه مرتبه بگوید: «یَفْعَلُ اللهُ ما یَشاءُ بِقُدْرَتِهِ، وَ یَحْكُمُ ما یُریدُ بِعِزَّتِهِ» ؛ او همانند كسى است كه هزار ركعت نماز خوانده است.

    حضرت رسول اکرم فرمود: راست گفتى، چنین است
    .

    مستدرك الوسائل، ج 5، ص 49، ح 21.
    آموخته ام که وقتی ناامید میشوم ، خداوند با تمام عظمتش ناراحت میشود و عاشقانه انتظار میکشد که به رحمتش امیدوار شوم

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود