جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا ما می توانیم مانند پیامبر و معصومین باشیم؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    11
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیا ما می توانیم مانند پیامبر و معصومین باشیم؟




    سلام و عرض خسته نباشید.
    می خواستم بدانم که آیا ما ، به عنوان یک انسان کاملا معمولی ، آیا می توانیم مانند پیامبر و معصومین (علیهم السلام) باشیم؟ منظورم این است که می توانیم مانند آن ها ، بهترین بندگان خداوند و برترین مقربان او باشیم و راضیه و مرضیه باشیم؟ یا فقط چنین مقامی مخصوص اون هاست؟
    البته یک حسی در وجودم به من می گوید که نمی شود. زیرا اگر خداوند همه‌ی افلاک را برای پیامبر و خاندانش آفریده و بر پایه های عرش نوشته شده "لا اله الا الله و محمد رسول الله" یا بر سر در درهای بهشت نام خاندان پیامبر رو نوشته و یا پیامبر مومنین رو از حوض کوثر سیراب می کنه یا حضرت امیر المومنین (علیه السلام) تقسیم کننده‌ی بهشت و جهنمه یا امام حسن و امام حسین (علیهما السلام) سرور بهشتیان هستند یا این که می گوییم پیامبر برترین مخلوق خداست و یا اون آیه از قرآن که گفته که ما پیامبران هر امت را از برترین و عاقل افراد برگزیدیم ، دیگر ما در مقابل اون ها چیستیم؟
    توجه کنید که منظورم اینه که واقعا چنین چیزی ممکن است؟
    اگر می شود ، چگونه و اگر نمی شود ، چرا؟
    متشکرم.

    کارشناس بحث : پاسخگوي اعتقادي
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۰۹/۰۴ در ساعت ۰۱:۳۷
    هیچ چیز به اندازه عمل به دانسته ها انسان را به خوش بختی نمی رساند.
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,775
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    7



    با سلام به شما دوست عزيز

    سؤال شما را در غالب دو پرسش بررسي کنيم:
    پرسش اول
    آيا شرائط ما و پيامبر و امام يکسان است؟
    همانطور که خود شما اشاره کرديد خير، زيرا شرائط محيطي و وجودي و عنايات خاص الهي در مورد آنان بسيار متفاوت است، و وقتي اينچنين شد اهداف، وظائف، تکاليف و امتحانات نيز متفاوت خواهد شد.
    اگر مقام ولايت إلهي نباشد چه کسي همچون امام حسين قادر به تحمل آنهمه مشکلات مي‌بود؟
    پس همانطور که در عالم ماده خاصيت اشياء نحوه کاربري آنان را مشخص مي‌کند، کارهائي که از فولاد بر مي‌آيد از نخ تسبيح برنمي‌آيد، در عالم معنا نيز لياقتها، اهداف و نقطه اوج و کمال را مشخص مي‌کند.
    کاري که خداوند از تنه و ريشه درخت خواسته از برگ و ميوه‌اش نخواسته است، آن دو سخت و درشت اين دو نرم و سست، چرا؟ چون اهداف آنها متفاوت است.
    ريشه و تنه به دنبال نيرو رساندن به هزاران برگ و ميوه‌ و تحمل صدها کيلو وزنند، در حالي که ميوه و برگ وظائف محدودتري دارند.
    بنابراين پيامبر و امامي که قرار است راه رسيدن به خدا را به بشريت بياموزند و آنها را تا سر حد مقصود همراهی کنند، بايد لياقت و ظرفيتشان بيش از آحاد بشر باشد.

    پرسش دوم
    آيا به مقام بندگي و راضي و مرضي شدن مي‌توانيم برسيم؟
    با بررسي سؤال اول جواب سؤال دوم آسان خواهد بود، يعني با توجه به امکاناتي که خداوند به ما داده قطعا مي‌توانيم به آن چيزهائي که خداوند از ما خواسته برسيم، خصوصا مقام رضائي که بيان کرديد، هم مي‌توانيم به جائي برسيم که جز به رضاي إلهي فکر نکنيم و مرضي خداوند نيز بشويم، شاهدش وجود کساني است که در محضر پيامبر و ائمه عليهم السلام زانوي ادب سائيده و در برابر اوامر و نواهي آنان سرتسليم فرود آورند.

    پيشنهاد مي‌شود احوالات بزرگان و علماء را بيشتر بخوانيد، آنها بمانند ما و با شرائطي مساوي (با ما) طوري عمل کردند که کاملا رضايت خدا را به دست آورده و در زمره کساني قرار گرفتند که خداوند درباره آنان فرمود:
    يَأَيَّتهَُا النَّفْسُ الْمُطْمَئنَّةُ، ارْجِعِى إِلىَ‏ رَبِّكِ رَاضِيَةً مَّرْضِيَّةً، فَادْخُلىِ فىِ عِبَادِي، وَ ادْخُلىِ جَنَّتىِ، سوره فجر 27 – 30، تو اى روح آرام‏يافته! به سوى پروردگارت بازگرد در حالى كه هم تو از او خشنودى و هم او از تو خشنود است، پس در سلك بندگانم درآى، و در بهشتم وارد شو!

    به نظر شما چنين وعده‌اي (راضي و مرضي شدن و وارد شدن در بهشت مخصوص خدائي) اگر براي عموم مردم عملي نباشد، آوردنش در قرآن چه وجهي مي‌تواند داشته باشد؟!

    تمام آيات قرآن قابل تحقق و عمل براي مؤمنين مي‌باشد، که اگر نباشد ديگر کتاب نور و هدايت نخواهد بود.

    موفق باشيد.
    ویرایش توسط صالح : ۱۳۸۹/۰۹/۰۵ در ساعت ۱۲:۲۷
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن أعدائهم اجمعین
    از دست ندهید
    آیدی قبلی بنده : پاسخگوی اعتقادی


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    11
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    خداوند به امام و پیامبر ، مقام و توانایی بیش تری عطا کرده و در عوض ،‌ خواسته های بیش تری نیز از او دارد. اگر او ، آن خواسته ها را انجام دهد ، بهترین بنده‌ی خداوند خواهد بود.
    اما ، ما که امام و پیامبر نیستیم ، توانایی کم تری داریم و پس خداوند ، خواسته های کم تری از ما دارد که اگر آن ها را انجام دهیم ، طبق عقل ، باید هم مقام با پیامبر و امام باشیم. چرا که ۱۰۰ تقسیم بر ۱۰۰ (نسبت توانایی معصوم با عمل او) برابر است با ۱ تقسیم بر ۱ (نسبت توانایی ما با عمل ما). ولی طبق شواهد ، این طور نیست و ما هرگز نمی توانیم به مقام آنان برسیم. به همان دلایلی که عرض کردم خدمتتان (خداوند همه‌ی افلاک را برای پیامبر و خاندانش آفریده و بر پایه های عرش نوشته شده "لا اله الا الله و محمد رسول الله" یا ... ).
    می خواستم بپرسم که چرا چنین است؟
    متشکرم از پاسخ شما.

    هیچ چیز به اندازه عمل به دانسته ها انسان را به خوش بختی نمی رساند.
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    641
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    14 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    84
    آپلود
    9
    گالری
    66

    شاد




    با او

    عرض سلام و ادب و تشکر از پاسخگوی اعتقادی عزیز ؛

    دوست عزیز اصل سوال شما بر روی مقایسه ی انسان غیر معصوم با معصوم و مقام آن دو استوار است. قبل از اینکه به این بپردازیم ، خوب است به این هم فکر کنید که نسبت بین معصومین و خداوند چگونه است؟

    دقت کنید که معصومین از حیث شدت وجودی و توانایی ها فرقی با خداوند ندارند به جز اینکه خداوند خالق است و آنها مخلوق. بسیار دقیق توجه کنید ، که این تنها تفاوت خداوند و معصومین است و البته همین تفاوت نهایت فقر را برای معصومین به دنبال دارد.اما نکته این می شود که :

    معصومین آینه ی تمام نمای خداوند هستند و حجت خداوند در زمین ، تمام صفات الهی را کامل در خود جمع کرده و تجلی می دهند و هر کاری که از خداوند صادر می شود ، از معصومین هم صادر می شود. دقت کنید که منظور از معصومین ، 14 معصوم هستند.
    فقط فرق در این جاست که خداوند تمام این صفات و توانایی ها را از خود دارد ، معصومین تمام این صفات و توانایی ها را از خداوند دارند و به خدا محتاج اند.

    -----------------------------------------------

    حالا بیاییم سراغ سوال شما ، بله هر انسانی می تواند به مقامی برسد که آینه ی تمام نمای معصومین و حتی خداوند شود ، تمام صفات الهی و معصومین را در خود جمع کرده و تجلی دهد و هر کاری که از آنها ساخته است ، از او هم صادر شود.

    لذا همچون معصومین شدن که هیچ ، انسان حتی می تواند همچون خداوند شود و آینه ی تمام نمای صفات الهی گردد. این از کلمه ی خلیفة در قرآن در می آید که در مورد انسان فرمود : إنّی جاعل فی الارض خلیفة ، و اگر دقیق در معنای کلمه ی خلیفة و جانشین مطالعه و تامل کنید ، متوجه می شوید که خلیفة و جانشین کسی تمام اختیارات آن فرد را دارد ، لذا انسان بالقوة خلیفه ی الهی است و می تواند جانشین او گردد.

    لذا اگر به کتاب آزادی معنوی شهید مطهری رجوع کنید در فصول مربوط به آثار و نتایج عبادت نگاه کنید آنجا استاد شهید می فرمایند که آخرین درجه و نتیجه ی عبادت این است که انسان می شود نمونه ی تمام نمای خداوند ، و حدیثی را بیان می کنند که : العبودیّة جوهرة کنهها الرببوبیّة ، بندگی و عبادت جوهره ای است که در کُنه و درونش ربوبیت است. بعد استاد شهید می فرمایند که خداوندی با خداوندگاری متفاوت است.
    انسان به خداوندی نمی رسد و قائل به این حرف مشرک است ، ولی انسان به مقام خداوندگاری و تسلط بر هستی و تاثیر در هستی به واسطه و اذن خدا می رسد و این ربوبیت یعنی همان خداوندگاری.

    -----------------------------------------------


    اما در نهایت پاسخ سوال شما این است که ، بله انسان می تواند آینه ی تمام نمای خداوند و معصومین باشد و کارهایی که انها می کنند را انجام دهد ، ولی به لطف و وساطت خود معصومین. یعنی فرد به مقام همتایی معصومین در درجات بهشت می رسد و نمونه ای تمام عیار از معصومین می شود به واسطه ی خود معصومین. چنان که معصومین آینه ی تمام نمای خداوند هستند به لطف خود خداوند ، ما انسان ها هم می توانیم آینه ی تمام نمای خداوند و معصومین باشیم به لطف خود خداوند و معصومین.

    دقت کنید که وساطت معصومین میان ما و خداوند همیشه لازم و برقرار است.

    و البته این مساله در روایات هم هست که حضرت رسول و ائمه (ع) در روایاتی فرموده اند که اگر کسی چنان کند در بهشت هم رتبه ی ما و در کنار ما و در مقام ما خواهد بود. البته با وساطت و لطف خود معصومین.

    پس معصومین این مقام را مستقیم از سوی خداوند دریافت می کنند و ما این مقام را با واسطه ی معصومین از خداوند دریافت می کنیم.

    التماس دعا
    طارق

    ویرایش توسط طارق : ۱۳۸۹/۰۹/۲۳ در ساعت ۱۵:۴۶
    اي حيوان ناطق بدان:
    برباد فنا تا ندهي گرد خودي را
    هرگز نتوان ديد جمال احدي را
    و بدان فرودگاه شيطان خودبيني و تكبر است براي همين است كه شيطان به عزّت خدا قسم خورد همه را اغوا كند جز مخلَصين را و ويژگي انسان با اخلاص آن است كه آنقدر محو جمال و جلال خداست كه نه در فكر و نه در عمل هيچ توجهي به خويش ندارد.
    رابطه ي عكس ميان توجّه به خدا و تكبر بسيار مهم است در مسير سعادت انسان.

    [SIGPIC][/SIGPIC]


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود