جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: امکان رفتن به ماه از منظر قرآن

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۶
    نوشته
    303
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    22 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    امکان رفتن به ماه از منظر قرآن




    این مطلبی است که در جایی خوندم لطفا پاسخ دهید



    قرآن پائین ترین آسمان را آسمان دنیا می‌نامد، آسمانی که با ستارگان آراسته شده است:
    إِنَّا زَيَّنَّا السَّمَاء الدُّنْيَابِزِينَةٍ الْكَوَاكِبِ(صافات/6) ما پائین ترین آسمان (آسمان دنیا) را با زیور ستارگان آراسته كرديم.
    فَقَضَاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ فِي يَوْمَيْنِ وَأَوْحَى فِي كُلِّ سَمَاء أَمْرَهَا وَزَيَّنَّا السَّمَاء الدُّنْيَا بِمَصَابِيحَ وَحِفْظًا ذَلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيم (فصلت/12) /در اين هنگام آنها را به صورت هفت آسمان در دو روز آفريد، و آنچه را مي‏خواست در هر آسماني مقدر فرمود، و پائین ترین آسمان(آسمان دنیا) را با چراغهائي (ستارگان) آراسته نمودیم و (با پرتاب شهاب سنگها) از استراق سمع شياطين حفظ كرديم، اين است تقدير (شخص)با عزت دانا.
    وَلَقَدْ زَيَّنَّا السَّمَاء الدُّنْيَا بِمَصَابِيحَ وَجَعَلْنَاهَا رُجُومًا لِّلشَّيَاطِينِ وَأَعْتَدْنَا لَهُمْ عَذَابَ السَّعِيرِ (ملک/5) و به راستى پائین ترین آسمان(آسمان دنيا) را به چراغهائى(ستارگان) آراسته کردیم و آنها را (ستارگان)پرتاب شنوده بسوی شیطان(شهاب سنگ) قرار دادیم و براى آنان عذاب آتش افروخته(جهنم)، آماده ساختيم‏.
    پس پائین ترین آسمانها، آسمان دنیاست که الله آنرا از هرگونه نفوذی حفظ نموده است.
    در زبان عربی به هر چیزی که بخواهد در مکانی که جایگاهش نیست وارد شود شیطان است؛ این شیطانها چه انس باشند و چه جن.
    قرآن بیان می‌نماید که ما آسمان دنیا(پائین) را علاوه بر اینکه با ستارگان تزئین نمودیم، آن را از هرگونه نفوذی در امان نگه داشتیم؛ پس کسی توانائی نفوذ در این آسمان را ندارد.
    اما مکان خورشید و ماه:
    أَلَمْ تَرَوْا كَيْفَ خَلَقَ اللَّهُ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ طِبَاقًا (نوح/14)آيا نمی بینید چگونه الله هفت آسمان را طبقه طبقه آفريده ؟

    وَجَعَلَ الْقَمَرَ فِيهِنَّ نُورًا وَجَعَلَ الشَّمْسَ سِرَاجًا (نوح/15 )و ماه را در ميان آنها(طبقات آسمانها) مايه روشنائي، و خورشيد را چراغ فروزاني قرار داد.

    پس ماه و خورشید در میان این طبقات هستند نه در طبقه‌ای که سایر ستارگان قرار دارند.
    بنابراین برای رفتن به ماه و خورشید باید از تمام ستارگان جهان گذر نمود و تازه امکان ندارد زیرا الله اسمان را کاملا از هر گونه نفوذ شیطانها(قبلا توضیح دادم منظور چیست) حفظ نموده است.


    کارشناس بحث : پاسخگوي کلامي

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۰۹/۰۵ در ساعت ۰۰:۲۲
    يارب نظر تو برنگردد

  2. تشکرها 3


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    684
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحیم

    نقل قول نوشته اصلی توسط نتگرد نمایش پست
    این مطلبی است که در جایی خوندم لطفا پاسخ دهید

    قرآن پائین ترین آسمان را آسمان دنیا می‌نامد، آسمانی که با ستارگان آراسته شده است:
    إِنَّا زَيَّنَّا السَّمَاء الدُّنْيَابِزِينَةٍ الْكَوَاكِبِ(صافات/6) ما پائین ترین آسمان (آسمان دنیا) را با زیور ستارگان آراسته كرديم.
    فَقَضَاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ فِي يَوْمَيْنِ وَأَوْحَى فِي كُلِّ سَمَاء أَمْرَهَا وَزَيَّنَّا السَّمَاء الدُّنْيَا بِمَصَابِيحَ وَحِفْظًا ذَلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيم (فصلت/12) /در اين هنگام آنها را به صورت هفت آسمان در دو روز آفريد، و آنچه را مي‏خواست در هر آسماني مقدر فرمود، و پائین ترین آسمان(آسمان دنیا) را با چراغهائي (ستارگان) آراسته نمودیم و (با پرتاب شهاب سنگها) از استراق سمع شياطين حفظ كرديم، اين است تقدير (شخص)با عزت دانا.
    وَلَقَدْ زَيَّنَّا السَّمَاء الدُّنْيَا بِمَصَابِيحَ وَجَعَلْنَاهَا رُجُومًا لِّلشَّيَاطِينِ وَأَعْتَدْنَا لَهُمْ عَذَابَ السَّعِيرِ (ملک/5) و به راستى پائین ترین آسمان(آسمان دنيا) را به چراغهائى(ستارگان) آراسته کردیم و آنها را (ستارگان)پرتاب شنوده بسوی شیطان(شهاب سنگ) قرار دادیم و براى آنان عذاب آتش افروخته(جهنم)، آماده ساختيم‏.
    پس پائین ترین آسمانها، آسمان دنیاست که الله آنرا از هرگونه نفوذی حفظ نموده است.
    در زبان عربی به هر چیزی که بخواهد در مکانی که جایگاهش نیست وارد شود شیطان است؛ این شیطانها چه انس باشند و چه جن.
    قرآن بیان می‌نماید که ما آسمان دنیا(پائین) را علاوه بر اینکه با ستارگان تزئین نمودیم، آن را از هرگونه نفوذی در امان نگه داشتیم؛ پس کسی توانائی نفوذ در این آسمان را ندارد.
    اما مکان خورشید و ماه:
    أَلَمْ تَرَوْا كَيْفَ خَلَقَ اللَّهُ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ طِبَاقًا (نوح/14)آيا نمی بینید چگونه الله هفت آسمان را طبقه طبقه آفريده ؟

    وَجَعَلَ الْقَمَرَ فِيهِنَّ نُورًا وَجَعَلَ الشَّمْسَ سِرَاجًا (نوح/15 )و ماه را در ميان آنها(طبقات آسمانها) مايه روشنائي، و خورشيد را چراغ فروزاني قرار داد.

    پس ماه و خورشید در میان این طبقات هستند نه در طبقه‌ای که سایر ستارگان قرار دارند.
    بنابراین برای رفتن به ماه و خورشید باید از تمام ستارگان جهان گذر نمود و تازه امکان ندارد زیرا الله اسمان را کاملا از هر گونه نفوذ شیطانها(قبلا توضیح دادم منظور چیست) حفظ نموده است.

    خب با اجازه من ابتدا شکل منطقی این سوال را خدمت دوستان عزیز تبیین کنم تا هم اشکال فهمیده شود و هم بتوان جوابی منطقی به آن داد :

    در این مطلب میگوید :
    1. در قران کریم اسمانی که ستارگان در آن قرار دارند و زینت بخش آن هستند؛ پایین ترین اسمان است.


    نقل قول نوشته اصلی توسط نتگرد نمایش پست
    إِنَّا زَيَّنَّا السَّمَاء الدُّنْيَابِزِينَةٍ الْكَوَاكِبِ(صافات/6) ما پائین ترین آسمان (آسمان دنیا) را با زیور ستارگان آراسته كرديم.
    2. اسمان از نفوذ شیطانها حفظ شده است :

    نقل قول نوشته اصلی توسط نتگرد نمایش پست
    وَلَقَدْ زَيَّنَّا السَّمَاء الدُّنْيَا بِمَصَابِيحَ وَجَعَلْنَاهَا رُجُومًا لِّلشَّيَاطِينِ وَأَعْتَدْنَا لَهُمْ عَذَابَ السَّعِيرِ (ملک/5) و به راستى پائین ترین آسمان(آسمان دنيا) را به چراغهائى(ستارگان) آراسته کردیم و آنها را (ستارگان)پرتاب شنوده بسوی شیطان(شهاب سنگ) قرار دادیم و براى آنان عذاب آتش افروخته(جهنم)، آماده ساختيم‏.
    3. معنای شیطان :

    نقل قول نوشته اصلی توسط نتگرد نمایش پست
    در زبان عربی به هر چیزی که بخواهد در مکانی که جایگاهش نیست وارد شود شیطان است؛ این شیطانها چه انس باشند و چه جن
    4. خداوند متعال اسمان و زمین را در چند طبقه خلق کرده و ماه و خورشید را در انها قرار داده است :

    نقل قول نوشته اصلی توسط نتگرد نمایش پست
    اما مکان خورشید و ماه:
    أَلَمْ تَرَوْا كَيْفَ خَلَقَ اللَّهُ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ طِبَاقًا (نوح/14)آيا نمی بینید چگونه الله هفت آسمان را طبقه طبقه آفريده ؟

    وَجَعَلَ الْقَمَرَ فِيهِنَّ نُورًا وَجَعَلَ الشَّمْسَ سِرَاجًا (نوح/15 )و ماه را در ميان آنها(طبقات آسمانها) مايه روشنائي، و خورشيد را چراغ فروزاني قرار داد.
    .
    نتیجه :

    نقل قول نوشته اصلی توسط نتگرد نمایش پست
    بنابراین برای رفتن به ماه و خورشید باید از تمام ستارگان جهان گذر نمود و تازه امکان ندارد زیرا الله اسمان را کاملا از هر گونه نفوذ شیطانها(قبلا توضیح دادم منظور چیست) حفظ نموده است.

    راستی آزمایی :

    هر چند در این مطلب اشتباهات فاحش فراوانی وجود دارد ولی ما در اینجا فقط به نسبتی که مورد سوال واقع شده میپردازیم :

    1. ماه و خورشید در میان طبقات اسمان قرار داردند پس باید برای رسیدن به ماه از این طبقات گذشت.
    2. از انجا که به هر نفوذ کننده ای شیطان گفته میشود؛ و از طرفی خدا راه نفوذ شیاطین به اسمان را بسته است؛ پس هر گز نیمتوان به ماه که در اسمان است رسید.

    نسبت اول :
    قران کریم فرموده است نور ماه و خورشید در میان طبقات اسمان است. نه اینکه خود ماه و خورشید در همه طبقات باشد. اگر کسی بگوید خانه های جنوبی صبح ها نورگیر هستند؛ معنایش این نیست که خورشید تو حیاط این خونه ها باشد.

    وَجَعَلَ الْقَمَرَ فِيهِنَّ نُورًا وَجَعَلَ الشَّمْسَ سِرَاجًا (نوح/15 )و ماه را در ميان آنها(طبقات آسمانها) مايه روشنائي، و خورشيد را چراغ فروزاني قرار داد.

    اگر کسی بگویید این نور افکن مایه روشنایی خانه های کوچه ماست و چراغی فروزان است؛ معنایش این نیست که نورافکن در میان همه خانه های ماست. بلکه نور افکن در کنار اولین خانه در اول کوچه است. و برای تعویض لامپش لازم نیست از دیوار همه خانه ها بالا برویم. بلکه همین سرکوچه کار را انجام میدهیم.

    نسبت دوم
    نمیدانم چرا هیچ مدرکی ارائه نشده است که در عرب به هر نفوذ کننده ای شیطان گفته میشود؟!؟!؟!؟
    بالاخره یک کتاب لغتی
    یه دو بیت شعری
    یا هرچیزی که بشود به ان اعتماد کرد.

    و الشيطان: فيعال من شطن، أي: بعد.
    شیطان از ریشه شطن است و به معنای دور شدن. (العین / ذیل کلمه)

    و الشيطان: معروف، و كل عات متمرد من الجن و الإِنس‏.
    معنای شیطان معروف است؛ یعنی هر متمرد و نافرمان از جن و انس. (لسان العرب ذیل کلمه)

    الشَّيْطَانُ و هو من: شَطَنَ أي: تباعد.
    شیطان از ریشه شطن به معنای دور شدن است. (مفردات / ذیل کلمه)

    از طرفی در ادبیات قرانی واژه شیطان و مشتقاتش حدود 88 بار در قران به رفته است که تقریبا در تمام موارد در مورد مخالفان و دشمنان حق به کار رفته است. و از نظر مصداقی در اکثر موارد ابلیس مورد نظر است و در برخی موارد به انسانهای شریر گفته شده است.

    پس به هر نفوذ کننده ای شیطان گفته نمیشود؛ بلکه به متمردین و دور شدگان (از رحمت و حق) شیطان گفته مییشود.

    و از طرفی خداوند متعال راه نفوذ هر شیطانی را نیز نبسته است؛ زیرا در ایه :

    إِلاَّ مَنِ اسْتَرَقَ السَّمْعَ فَأَتْبَعَهُ شِهابٌ مُبِين‏.
    مگر آن كس كه استراق سمع كند كه «شهاب مبين» او را تعقيب مى‏كند. (حجر/ 18)

    إِلَّا مَنْ خَطِفَ الْخَطْفَةَ فَأَتْبَعَهُ شِهابٌ ثاقِب‏.
    مگر آنها كه در لحظه‏اى كوتاه براى استراق سمع به آسمان نزديك شوند، كه «شهاب ثاقب» آنها را تعقيب مى‏كند! (10/ صافات)

    شیاطینی که برای استراق سمع و اطلاع یافتن از انچه در ملکوت میگذرد اقدام کنند؛ راه نفوذشان بسته شده است.

    بنابر این از نگرش قرآن نه رفتن به ماه مشکلی دارد نه نه برای رفتن به ماه، حتما باید به همه جاهایی که نور ماه به انجا میرسد سرکشی کرد ( مثل اینکه اداره برق برای تعویض لامپ های روشنایی شهر باید به همه سوراخ سمبه هایی که نور ان چراغ میرسد سرکشی کند) و نه خدا جلوی کسی را میگیرد.

    بلکه از انجا که شیطان به موجودات شریر گفته میشود؛ هر گاه این موجودات بخواهند با نزدیک شدن به اسمانها و عالم ملکوت از اوضاع عالم مطلع شوند و در راستای اهداف پلید خود از ان بهره ببرند؛ رانده میشوند.



    ویرایش توسط سید مهدی : ۱۳۹۰/۰۹/۰۹ در ساعت ۰۸:۵۲

  5. تشکرها 2


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    1,758
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی کلامی نمایش پست
    نسبت اول :
    قران کریم فرموده است نور ماه و خورشید در میان طبقات اسمان است. نه اینکه خود ماه و خورشید در همه طبقات باشد. اگر کسی بگوید خانه های جنوبی صبح ها نورگیر هستند؛ معنایش این نیست که خورشید تو حیاط این خونه ها باشد.

    [/size][/font][font=arial][size=4]وَجَعَلَ الْقَمَرَ فِيهِنَّ نُورًا وَجَعَلَ الشَّمْسَ سِرَاجًا (نوح/15 )و ماه را در ميان آنها(طبقات آسمانها) مايه روشنائي، و خورشيد را چراغ فروزاني قرار داد.

    اگر کسی بگویید این نور افکن افکن مایه روشنایی خانه ها کوچه ماست و چراغی فروزان است؛ معنایش این نیست که نورافکن در میان همه خانه های ماست. بلکه نور افکن در کنار اولین خانه در اول کوچه است. و برای تعویض لامپش لازم نیست از دیوار همه خانه ها بالا برویم. بلکه همسن سرکوچه کار را انجام میدهیم.
    با سلام،

    اگر ممکنه در مورد کلمه فیهن که در مورد قمر بکار برده شده ولی در مورد خورشید بکاربرده نشده هم کمی توضیح دهید.

    خیلی ممنونم
    طیب
    هر معرفتى كـــه بوىِ هستىِ تو داد *** ديوى است به ره، از آن حذر بايد كرد


    سبحه بر کف، توبه بر لب،دل پر از شوق گناه/ معصيت را خنده مي آيد ز استغفار ما


    أَلَيْسَ الصُّبْحُ بِقَرِيبٍ




  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    684
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحیم


    نقل قول نوشته اصلی توسط طیب نمایش پست
    با سلام،

    اگر ممکنه در مورد کلمه فیهن که در مورد قمر بکار برده شده ولی در مورد خورشید بکاربرده نشده هم کمی توضیح دهید.

    خیلی ممنونم
    طیب

    سلام و رحمت خداوند متعال بر شما

    وَ جَعَلَ الْقَمَرَ فِيهِنَّ نُوراً وَ جَعَلَ الشَّمْسَ سِراجا (نوح /16)

    در این ایه جمله "جَعَلَ الشَّمْسَ سِراجا"؛ بر جمله "وَ جَعَلَ الْقَمَرَ فِيهِنَّ نُوراً " با حرف "واو" عطف شده است.

    واژه "فیهن" از جمله دوم به خاطر عطف
    ؛ حذف شده است. اصل جمله این بوده است :
    جَعَلَ الشَّمْسَ فیهن سِراجا" .

    یکی از نکات؛ این ایه این است که ماه را
    نور معرفی کرده ولی خورشید را سراج؛ و جهتش این است که سراج به چیزی گفته میشود که نورش از خودش باشد. و ماه با وجود اینکه نورانی هست ولی نورش از خودش نیست.

    التماس دعا







    ویرایش توسط سید مهدی : ۱۳۹۰/۰۹/۰۹ در ساعت ۰۸:۴۴

  8. تشکرها 2


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    684
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    سوال :
    طبق آیات قرآن آسمان دنیا پایین ترین اسمانها بوده که با ستارگان تزئین شده و از هر نفوذی حفظ شده است.[1]
    از طرفی در زبان عربی به هر نفوذ کننده ای شیطان گفته می شود.
    در جای دیگر گفته است آسمان را هفت طبقه خلق کرده و ماه و خورشید را در بین آنها قرار داده است[2]. یعنی در طبقه ای غیر از آن طبقه ای که دیگر ستارگان هستند؛ لازمه این حرف این است که ما برای رفتن به ماه باید از ستارگان عبور کنیم. از طرفی از انجا که عبور و نفوذ به آسمان اول غیر ممکن است؛ رفتن به ماه اصلا غیر ممکن است.
    جواب :
    اول :
    قرآن کریم فرموده است نور ماه و خورشید در میان طبقات آسمان است. نه اینکه خود ماه و خورشید در همه طبقات باشد.
    وَجَعَلَ الْقَمَرَ فِيهِنَّ نُورًا وَجَعَلَ الشَّمْسَ سِرَاجًا.و ماه را در ميان آنها(طبقات آسمانها) مايه روشنائي، و خورشيد را چراغ فروزاني قرار داد[3].
    آیا وقتی میگوییم خورشید خانه های ما را روشن میکند معنایش این است که خورشید در داخل خانه های ما است؟
    دوم :
    معنای ذکر شده برای شیطان هیچ مدرکی ندارد. و در کتب واژه نامه ها معنای دیگری برای ان گفته شده است.
    و الشيطان: فيعال من شطن، أي: بعد.
    شیطان از ریشه شطن است و به معنای دور شدن.[4]

    و الشيطان: معروف، و كل عات متمرد من الجن و الإِنس‏.
    معنای شیطان معروف است؛ یعنی هر متکبر متمرد و نافرمان از جن و انس[5].

    واژه شیطان و مشتقاتش حدود 88 بار در قرآن به رفته است که تقریبا در تمام موارد در مورد مخالفان و دشمنان حق به کار رفته است. و از نظر مصداقی در اکثر موارد ابلیس مورد نظر است و در برخی موارد به انسانهای شریر گفته شده است.

    پس به هر نفوذ کننده ای شیطان گفته نمیشود؛ بلکه به متمردین و دور شدگان (از رحمت و حق) شیطان گفته مییشود.

    سوم :
    خداوند متعال راه نفوذ هر شیطانی را نیز نبسته است؛ زیرا ( طبق آیه :
    إِلاَّ مَنِ اسْتَرَقَ السَّمْعَ فَأَتْبَعَهُ شِهابٌ مُبِين.
    مگر آن كس كه استراق سمع كند كه «شهاب مبين» او را تعقيب مى‏كند[6]. و آیه
    إِلَّا مَنْ خَطِفَ الْخَطْفَةَ فَأَتْبَعَهُ شِهابٌ ثاقِب‏.
    مگر آنها كه در لحظه‏اى كوتاه براى استراق سمع به آسمان نزديك شوند، كه «شهاب ثاقب» آنها را تعقيب مى‏كند[7].)

    شیاطینی که برای استراق سمع و اطلاع یافتن از انچه در ملکوت میگذرد اقدام کنند؛ راه نفوذشان بسته شده است.

    پس طبق قران کریم هر گاه موجودی شریر و مخالف حق بخواهد از اسرار ملکوت آگاهی پیدا کند؛ از ان عرصه رانده خواهد شد. ولی برای غیر آنها هیچ مانعی وجود نخواهد داشت.
    از طرفی برای رفتن به ماه لازم نیست همه مناطقی را که نور ماه به انها میرسد طی کرد، همانگونه که برای دسیدن به یک لامپ نورافکن لازم نیست از همه نقاطی که نور به آنها میرسد عبور کرد.

    سوال :
    چرا در آیه 15 سوره نوح "وَ جَعَلَ الْقَمَرَ فِيهِنَّ نُوراً وَ جَعَلَ الشَّمْسَ سِراجا" کلمه "فیهن" در کنار "قمر" امده است ولی در کنار "شمس" نیامده است؟
    جواب:
    در این آیه جمله "جَعَلَ الشَّمْسَ سِراجا"؛ بر جمله "" با حرف "واو" عطف شده است.

    واژه "فیهن" از جمله دوم به خاطر عطف؛ حذف شده است. اصل جمله این بوده است :
    وَ جَعَلَ الْقَمَرَ فِيهِنَّ نُوراً و جَعَلَ الشَّمْسَ فِيهِنَّ سِراجا" .

    البته این آیه یکی از معجزات قرآن کریم است، زیرا ماه را نور و خورشید را سراج معرفی کرده ؛ و جهتش این است که سراج به چیزی گفته میشود که نورش از خودش باشد. و ماه با وجود اینکه نورانی هست ولی نورش از خودش نیست.
    -------------------------------------------------------------------------
    [1] –فصلت (41)، آیه 12. و ملک (67)، آیه 5.
    [2] – نوح (71)،آیه 14 و 15.
    [3] - نوح (71)،آیه 15.
    [4] – فراهیدی، خلیل بن احمد / العین / ج6 ص237.
    [5] – ابن منظور، محمد بن مکرم / لسان العرب / ج13 ص237.
    [6] – حجر (15)، آیه 18.
    [7] – صافات (37)، آیه10.

    ویرایش توسط سید مهدی : ۱۳۹۰/۰۹/۰۹ در ساعت ۱۱:۳۵


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود