صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: زبان عربی و بهشت

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    54
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    10 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    50
    آپلود
    0
    گالری
    0

    زبان عربی و بهشت




    با سلام.در کتابی خوندم که مردم در بهشت به زبان عربی سخن خواهند گفت و هم حوریان بهشتی نیز به زبان عربی حرف میزنند و کلی تعریف و تمجید از زبان عربی که...بله عربی کاملترین زبان است!!!.و اکثر پیامبران عرب زبان بودندو اینکه چون قران به زبان عربی نازل شده.پس زبان عربی زبان برگزیده خداست.تا اونجایی که من میدونم فقط 2 پیامبر عرب زبان بوده که پیامبر گرامی اسلام یکی از ان دو پیامبر بودند.و علت اینکه فران به زبان عربی نازل شده به خاطر اینه که حضرت محمد<ص>عرب زبان بودند دین اسلام برای اصلاح مردم عربستان که جاهلترین مردمان ان زمان بودند نازل شده.میخواستم بدونم که این مطالب گفته شده که من در چند سایت هم دیدم ایا واقعا حقیقت داره؟

    کارشناس بحث : پاسخگوي معارف ديني
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۰۹/۰۶ در ساعت ۲۳:۰۲


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    41
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحیم .

    چون از کارشناس معارف دینی جواب را خواستید چیزی نمی گم .

    فقط این را بدونید که واقعیتها این طور نیست که در ذهن شما است واقعیت خیلی فرق داره ...

    6 نفر از أنبیاء عظام صلوات الله علیهم عرب بودند .

    قال الإمام الصادق صلوات الله عليه :

    يا ليت السياط علي روءس أصحابي حتي يتفقهوا في الدين .


    بر همه واجب است تا عمری باقی است حتی الامکان فقه به معنای خاص را یاد بگیرند و عمل کنند .


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط هاشمی موسوی نمایش پست
    بسم الله الرحمن الرحیم .

    چون از کارشناس معارف دینی جواب را خواستید چیزی نمی گم .

    فقط این را بدونید که واقعیتها این طور نیست که در ذهن شما است واقعیت خیلی فرق داره ...

    6 نفر از أنبیاء عظام صلوات الله علیهم عرب بودند .
    سلام بر شما
    تعیین یک کارشناس برای بحث در هر تاپیک ، به معنای این نمی باشد که بقیه دوستان گرامی حق پاسخ به سوال را ندارند بلکه به معنای این است که مدیریت بحث و جمع بندی پاسخ ها توسط یک نفر انجام شود تا تاپیک نظم منسجم تری را داشته باشد.
    بنده همان دیشب می توانستم به سوال پاسخ دهم اما ترجیح دادم مدتی را صبر کنم تا اگر دوستان نظر خاصی پیرامون سوال و یا جوابی دارند بفرمایند.



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط hossien64 نمایش پست
    با سلام.در کتابی خوندم که مردم در بهشت به زبان عربی سخن خواهند گفت و هم حوریان بهشتی نیز به زبان عربی حرف میزنند و کلی تعریف و تمجید از زبان عربی که...بله عربی کاملترین زبان است!!!.و اکثر پیامبران عرب زبان بودندو اینکه چون قران به زبان عربی نازل شده.پس زبان عربی زبان برگزیده خداست.تا اونجایی که من میدونم فقط 2 پیامبر عرب زبان بوده که پیامبر گرامی اسلام یکی از ان دو پیامبر بودند.و علت اینکه فران به زبان عربی نازل شده به خاطر اینه که حضرت محمد<ص>عرب زبان بودند دین اسلام برای اصلاح مردم عربستان که جاهلترین مردمان ان زمان بودند نازل شده.میخواستم بدونم که این مطالب گفته شده که من در چند سایت هم دیدم ایا واقعا حقیقت داره؟

    کارشناس بحث : پاسخگوي معارف ديني

    با سلام خدمت شما
    پست شما حاوی چند سوال است که انشاءالله به مرور به بررسی آن ها می پردازیم.


    نقل قول نوشته اصلی توسط hossien64 نمایش پست
    در کتابی خوندم که مردم در بهشت به زبان عربی سخن خواهند گفت
    در بعضی از روایات آمده است که زبان اهل جنة ، زبان عربی است. از جمله :

    «ابن عباس» از پيامبر گرامى آورده است كه فرمود: «احبّ العرب لثلاث: لانّى عربىّ، و القرآن عربّى، و كلام اهل الجنة عربّى»؛
    من [زبان‏] عرب را به خاطر سه چيز دوست مى ‏دارم:
    1 - نخست بدان دليل كه خود از امّت عرب هستم،
    2 - و بدان جهت كه كتاب پر شكوه خدا به زبان عربى فرود آمده است.
    3 - و ديگر به خاطر اينكه زبان بهشتيان عربى است و در بهشت پر طراوت و زيباى خدا به زبان عربى گفتگو مى‏ شود.

    تفسیر مجمع البيان،ذیل آیه 1 سوره یوسف.

    آیة الله جوادی آملی دامة برکاته در این زمینه می فرمایند :

    تلقين ميت به عربي گفته مي شود براي آن كه بعد از مرگ باطن كسي كه مسلمان باشد و برنامه قرآني داشته باشد، ظهور مي كند، عربي را مي فهمد و به زبان عربي به خوبي سخن مي گويد. از اين رو زبان اهل بهشت عربي است.

    نبايد گفت كساني كه به عربي آشنا نيستند چگونه در بهشت سخن مي گويند؛ زيرا زبان بهشت تابع عقيده اهل بهشت است و اصولاً زبان و چهره و اندام به قالبي در مي آيد كه مناسب قلب اين شخص باشد. چطور عده اي به صورت انسان وعده اي به صورت حيوان محشور مي شوند و عده اي صورتشان سياه و گروهي سفيد است
    آل عمران/106 صورت و لفظ و اندام و لغت و كلمات را باطن به عهده مي گيرد، نه ظاهر. در قيامت عقيده به زبان مي آموزد كه اين چنين سخن بگو.

    آنچه در مرگ و پس از آن حاكم است عقيده است و اگر كسي به عقيده قرآن و اسلام از دنيا رفت يقيناً عربي سخن ميگويد و يقيناً عربي را ميفهمد.


    آية الله جوادي آملي، حكمت عبادات (به نقل از سایت تبیان)


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    1,095
    تشکر:
    1
    حضور
    10 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    197
    آپلود
    13
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی معارف دینی نمایش پست
    در بعضی از روایات آمده است که زبان اهل جنة ، زبان عربی است. از جمله : «ابن عباس» از پيامبر گرامى آورده است كه فرمود: «احبّ العرب لثلاث: لانّى عربىّ، و القرآن عربّى، و كلام اهل الجنة عربّى»؛ من [زبان‏] عرب را به خاطر سه چيز دوست مى ‏دارم: 1 - نخست بدان دليل كه خود از امّت عرب هستم، 2 - و بدان جهت كه كتاب پر شكوه خدا به زبان عربى فرود آمده است. 3 - و ديگر به خاطر اينكه زبان بهشتيان عربى است و در بهشت پر طراوت و زيباى خدا به زبان عربى گفتگو مى‏ شود. تفسیر مجمع البيان،ذیل آیه 1 سوره یوسف.
    سلام علیکم جمیعا

    با سپاس و عرض معذرت از کارشناس محترم دینی

    دلیل اینکه زبان عربی برای 4 مذهب انتخاب شد این بود که اعراب اکر این دین برای قوم دیگر و زبان دیگر نازل میشد بدنبالش نمیرفتند و نمیپذیرفتند.

    این حدیث هم هست از پیامبر اکرم که

    انی عرب لکن عرب لیس منی
    من عرب هستم ولی عرب از من نیست


    در ارتباط با سخن گفتن در عالم معنی البته تا آنجائیکه بنده در چند جا خواندم معیارهای دنیای مادی با دنیای معنا متفاوت است و یکی از این تفاوتها در این است که کلام مانند اهل زمین رد و بدل نمیشود همان مراوده ای جریان دارد که میان پیامبر ص و جبرئیل امین هنگام وحی انجام میشده

    یعنی یک چیزی مانند فهمیدن از راه تابیدن نور بر قلب

    یاحق
    اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِ اللَّهِ وَ عَلَى الْاَرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنائکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ وَ لا جَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ
    اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَعلی اولاد الحسین عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    54
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    10 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    50
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ایا فکر نمیکنید این حدیث هم مانند هزاران حدیث جعل شده توسط اعراب تا خودشان را بالاتر و سرور اقوام دیگر نشان بدهند؟


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط bina88 نمایش پست
    سلام علیکم جمیعا

    با سپاس و عرض معذرت از کارشناس محترم دینی


    این حدیث هم هست از پیامبر اکرم که

    انی عرب لکن عرب لیس منی
    من عرب هستم ولی عرب از من نیست



    یاحق
    با سلام خدمت شما و تمامی دوستان پیگیر بحث

    با جستجویی که در کتب لغة انجام دادم چنین روایتی را نیافتم.شما اگر منبع این روایت را دارید بیان کنید.

    برفرض وجود چنین روایتی ، یک مغالطه در این روایت صورت گرفته است.
    روایت در اصل بود انا من العرب و لیث العرب منی ، یعنی من از عرب هستم و شیر عرب (منظور امام علی علیه السلام) از من است.

    حق یارتان



  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط bina88 نمایش پست

    در ارتباط با سخن گفتن در عالم معنی البته تا آنجائیکه بنده در چند جا خواندم معیارهای دنیای مادی با دنیای معنا متفاوت است و یکی از این تفاوتها در این است که کلام مانند اهل زمین رد و بدل نمیشود همان مراوده ای جریان دارد که میان پیامبر ص و جبرئیل امین هنگام وحی انجام میشده

    یعنی یک چیزی مانند فهمیدن از راه تابیدن نور بر قلب

    یاحق
    بنا به عقیده ما قیامت جسمانی است یعنی در بهشت و جهنم دارای جسم وجود دارد پس صحبت کردن مانند صحبت کردن ما که با زبان است هیچ چیز غیر معقولی نیست . بهشیان هم با صحبت کردن می توانند با هم ارتباط برقرار کنند هم غیر از آن.

    در مورد چگونگی وحی بر پیامبر بحث مفصل است اما فقط این نکته را یاداوری کنم که گاهی جبرئيل علیه السلام به صورت دحيه بن خليفه كلبي براي پيامبر تمثل مي يافت (تاريخ الاسلام ذهبي، ج 2، ص 308 - بحارالانوار، ج 20 ، ص 210)

    همچنین توجه کنید که خداوند در شب معراج با پیامبر به صوت و صدای امام علی علیه السلام صحبت کرد.



  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط hossien64 نمایش پست
    تا اونجایی که من میدونم فقط 2 پیامبر عرب زبان بوده که پیامبر گرامی اسلام یکی از ان دو پیامبر بودند.
    همچنان که در سوره رعد، آیه 7 آمده هر امّتی هدایت کننده و تذیری از سوی خداوند داشته است و نیز براساس روایات انبیای الهی از قوم‏ های متفاوت بوده و منحصر در قوم عرب نبوده‏ اند. براساس روایات از میان انبیا چهار تن از قوم عرب بوده ‏اند:

    1. حضرت هود.
    2. حضرت صالح.
    3. حضرت شعیب.
    4. حضرت محمّد.


    بحارالانوار، ج 11، ص 32 به نقل از معانى‏الاخبار، ص 95، و خصال ، ج ، ص 104.


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    نقل قول نوشته اصلی توسط hossien64 نمایش پست
    و علت اینکه فران به زبان عربی نازل شده به خاطر اینه که حضرت محمد<ص>عرب زبان بودند دین اسلام برای اصلاح مردم عربستان که جاهلترین مردمان ان زمان بودند نازل شده.میخواستم بدونم که این مطالب گفته شده که من در چند سایت هم دیدم ایا واقعا حقیقت داره؟
    نزول قرآن به زبان عربى با توجه به مخاطبان نخستين و شخص پيامبر - كه عرب زبانند يك جريان طبيعى است و هر سخنورى، مطالب خويش را با زبان مخاطبان مستقيم خود، بيان مى ‏كند. خداوند متعال نيز در فرستادن پيامبران و ابلاغ پيام‏ هاى خويش، همين رويه را به كار گرفته است.
    ابراهيم(14)، آيه‏4؛ رجوع کنید: مصباح‏ يزدى، محمدتقى، قرآن ‏شناسى، (تحقيق وتدوين: محمود رجبى)، ص 98.

    در اين باره، توجه به چند نكته مهم بايسته است:

    يكم. قرآن كريم اگر چه براى تنزل در اين عالم، نياز به زبان خاص دارد و آن عربى فصيح و مبين است؛ ولى زبان و فرهنگ آن، همان «زبان فطرت» است كه قابل فهم براى همگان است و تنها در اين صورت، مى ‏تواند جهانى باشد. اگر فرهنگ قرآن، مربوط به يك نژاد و گروه خاصى بود، هيچ گاه نمى ‏توانست جهانى باشد.
    جوادى آملى، عبداللَّه، تفسير موضوعى قرآن كريم، (قم: اسراء)، ج 1، صص 353-355.

    دوّم.
    همان طور كه ايجاد حقيقت وحى، اختصاص به ذات خداوند متعال دارد؛ تنزل آن حقيقت به لباس عربى مبين و الفاظ اعتبارى نيز كار او است. نه آنكه فقط معناى كلام و وحى الهى در قلب پيامبر تنزل يافته و آن حضرت با انتخاب خود، الفاظى را به عنوان ابزار انتقال آن معارف قرار داده باشد! پس الفاظ قرآن كريم، از سوى خداوند تعيين شده و از همين‏ رو آرايش ‏هاى لفظى قرآن، يكى از وجوه اعجاز آن است.

    آيات فراوانى دلالت دارد كه علاوه بر محتوا، الفاظ و عبارت‏ هاى عربى قرآن نيز از ناحيه خداوند به پيامبر وحى شده است.
    ابراهيم(14)، آيه 4؛ مريم(19)، آيه 97؛ دخان(44)، آيه‏58؛ اعلى(87)، آيات 17، 18، 22 و 32؛ قمر(54)، آيه 40؛ احقاف(46)، آيه 12؛ فصلت(41)، آيه 2 و 3؛ رعد(13)، آيه 37 و ... . نگا: طباطبايى، سيدمحمدحسين، تفسير الميزان، ج 17، ص 359.
    بهترين گواه اين مطلب، تفاوت سبك بيان و عبارت‏ هاى روايات نبوى، با آيات قرآن كريم است.

    ادامه دارد ...

    ویرایش توسط پاسخگوی اعتقادی 4 : ۱۳۸۹/۰۹/۰۸ در ساعت ۲۳:۳۰


صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود