صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا پيامبر اکرم خودشان قرآن را تفسير نکردند ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    91
    تشکر:
    1
    حضور
    8 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چرا پيامبر اکرم خودشان قرآن را تفسير نکردند ؟




    يکي از دلايلي که براي تفسير قرآن بکار مي رود اين است که فهم مطالب قران براي عامه مردم مشکل است . سوال من اين است اگر فهم قرآن براي عامه مردم مشکل است ٬ اين مشکل براي مردم زمان پيامبر که به جاهليت معروف هستند خيلي سخت تر از مردم اين زمان بوده است

    با اين تفاصيل چرا پيامبر براي فهماندن قرآن به مردم آن عصر خودشون قرآن را تفسير نکردند ؟ و اگر بگوئيد ايشان قران را تفسير کرده اند ٬ اين تفسير کجاست ؟ چرا هيچ اثري از آن نيست ؟

    و همچنين با وجود تفسير قرآن توسط پيامبر که شهر علم بودند چه نيازي به تفسير مفسران ديگر مثل علامه طباطبائي ............. بوده ؟


    کارشناس بحث : پاسخگوي مباحث قرآني
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۰۹/۰۸ در ساعت ۰۳:۳۰


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    641
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    14 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    84
    آپلود
    9
    گالری
    66



    با او

    عرض سلام و ادب ؛

    معارف دین و قرآن را در یک تقسیم بندی می توان به سه دسته ی عقاید ، اخلاق و احکام تقسیم کرد.
    آیات مربوط به عقاید و اخلاق برای همه ی مردم قابل فهم است گرچه فهمی سطحی باشد ، و آیات الاحکام است که باید در علم خاص خودش توسط فقها بررسی شده و به فتوای عملی تبدیل شود.

    اما در مورد توضیح و تفسیر آیات ، برای فهم عمیق تر و صحیح تر آیات ، خداوند افراد معصومی را قرار داده برای رفع خطا و توضیح آیات خدا. تفسیر معصومین ، چه خود شخص پیامبر و چه ائمه ی معصومین ، دو نوع است :

    تفسیر با سیره ی علمی

    تفسیر با سیره ی عملی

    شخص خود حضرت رسول که به گواه تاریخ یا اصلا قلم به دست نمی گرفتند یا بسیار اندک و رسالتشان ، رسالت عملی و قولی بوده ، نه کتبی ، لذا تفسیر آیات الهی توسط پیامبر ، در سیره ی عملی و اقوال ایشان مندرج است و اثر مکتوب نداشتند.

    اما شخص حضرت علی در ضمن و حاشیه ی آیات الهی که از زبان رسول خدا ، کتابت کرده بودند ، شرح و تفسیری هم بر آن نوشته بودند که به خاطر مسائلی که آن ایام پیش امد حضرت کتاب را به منزل اورده و دیگر به کسی ندادند و این کتاب دست به دست از امامان رسیده به امام زمان.
    اما باز تفسیر آیات در احادیث و روایات و افعال حضرات معصومین در تاریخ ثبت شده است.

    لذا مفسیرین قرآن کریم ، معصومین هستند.

    اما می رسیم به تفسیر کسانی چون حضرت علامه طباطبایی ، تفسیر علامه طباطبایی ، بسط یافته ی تفسیر معصوم است. ایشان از جانب خود هیچ یک از آیات را بر خلاف تفسیر های ذوقی دیگر ، تفسیر نگرده اند. ایشان معتقدند که بهترین مفسر قرآن کریم ، خود قرآن کریم است. و معتقدند که معصومین هم که قرآن را تفسیر می کردند ، با اتکا به آیات دیگر خود قرآن کریم تفسیر می کردند.

    چنان که در آیه 7 سوره آل عمران هم اشاره شده که آیات قرآن محکم و متشابه دارد و آیات محکم ، امّ الکتاب اند. لذا آیات متشابه قرآن با ارجاع آنها به آیات محکم تفسیر می شود ، و این یعنی عین تفسیر قرآن به قران که توصیه ی خود خداوند در قرآن هم هست.

    هُوَ الَّذي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتابَ مِنْهُ آياتٌ مُحْكَماتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتابِ وَ أُخَرُ مُتَشابِهاتٌ فَأَمَّا الَّذينَ في‏ قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ ما تَشابَهَ مِنْهُ ابْتِغاءَ الْفِتْنَةِ وَ ابْتِغاءَ تَأْويلِهِ وَ ما يَعْلَمُ تَأْويلَهُ إِلاَّ اللَّهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا وَ ما يَذَّكَّرُ إِلاَّ أُولُوا الْأَلْبابِ» (7 – آل عمران)

    ترجمه: و او كسى است كه كتاب را بر تو نازل كرد، بعضى از آيات آن، آيات محكم است كه اصل كتابند، و بعضى ديگر آيات متشابه‌اند، اما آن كسانى كه در دل‌هايشان انحراف است تنها آيات متشابه را پيروى مى‏كنند تا به اين وسيله فتنه به پا كنند و به همين منظور آن آيات را به دلخواه خود تاويل مى‏كنند، در حالى كه تاويل آن را نمى‏دانند مگر خدا و راسخين در علم، مى‏گويند به همه قرآن ايمان داريم كه همه‏اش از ناحيه پروردگار ما است و به جز خردمندان از آن آيات پند نمى‏گيرند.

    لذا شیوه ی معصومین در تفسیر قرآن کریم ، نفسیر قرآن با خود قرآن کریم است ، منتها عمدتا خود تفسیر و منظور آیه را می فرمودند بدون اینکه با استناد به کدام آیه این برداشت می شود. اما در دسته ای از روایات وقتی سائل دلیل تفسیر را می پرسد یا بعضی مواقع معصوم صلاح دیده اند ، فرموده اند که این آیه منظورش است به خاطر آن آیه که چنین فرموده است.

    علامه طباطبایی این روش معصومین را گرفته اند و در تمام قرآن یک آیه را با تمام آیات دیگر مربوط به آن آیه در قرآن سنجیده و با خود همان آیات توضیح داده و تفسیر کرده اند. علامه طباطبایی در مصاحبه ای تلویزیونی چنین می فرمایند :

    « روش ما همین روش قرآن به قرآن (است.) ، توضیحش هم این است که قرآن کریم ، کتابی است آسمانی ، و خصوصیات حقیقی و واقعی ، عرض کنم که مطالب خودش از خودش حل می شود یعنی هر مطلبی از مطالب قرآن را پیش بگیریم و با دقت ملاحظه بشود ، یک آیه ی دیگر ، این آیه را تفسیر می کند و توضیح می دهد ، و ما به همین ترتیب ، از اول تا آخر قرآن (روش) ما این است. »

    لذا علامه مخالف بودند که سلائق و نظرات شخصی یا پیش فرض های فلسفی ، عرفانی ، کلامی ، ادبی و .... را در اصل تفسیر آیه دخیل کنیم ، و می فرمودند آیه را باید خود قرآن در آیه ای دیگر تفسیر کند. منتها نکات فلسفی ، عرفانی ، اجتماعی ، تاریخی و .... هم دارند که با اتکا به منابع محکم و استدلال های دقیق در حاشیه ی تفسیر آیه ، نه در خود تفسیر بیان کرده اند.

    همین کار علامه که روش تفسیر معصوم را بگیری و با ان اساس تفسیر کنی ، در فقه هم هست. در فقه روش استنباط احکام توسط معصوم را می گیرند و با روش و اسلوب خود معصوم به کشف احکام و فتاوی اقدام می کنند. لذا اگر بخواهیم مصرف کننده ی صِرف باشیم و هیچ اجتهاد و تلاش علمی نکنیم ، باید در فقه و احکام و تفسیر و فلسفه و ... ، همه را ببندیم در حالی که این خود خلاف امر خداست که مکرر در قرآن امر به تدبر و اجتهاد و تفقه و تفکر و تعقل کرده است.

    الحمد لله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة امیرالمومنین
    التماس دعا
    طارق

    ویرایش توسط طارق : ۱۳۸۹/۰۹/۰۹ در ساعت ۰۲:۰۲
    اي حيوان ناطق بدان:
    برباد فنا تا ندهي گرد خودي را
    هرگز نتوان ديد جمال احدي را
    و بدان فرودگاه شيطان خودبيني و تكبر است براي همين است كه شيطان به عزّت خدا قسم خورد همه را اغوا كند جز مخلَصين را و ويژگي انسان با اخلاص آن است كه آنقدر محو جمال و جلال خداست كه نه در فكر و نه در عمل هيچ توجهي به خويش ندارد.
    رابطه ي عكس ميان توجّه به خدا و تكبر بسيار مهم است در مسير سعادت انسان.

    [SIGPIC][/SIGPIC]


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    26
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    اشاره چرا نیاز به تفسیر داریم؟




    چرا خدا خودش نتوانسته منظورش را در قرآن ( بدون كمك مفسر) به مردم بفهماند؟!



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    641
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    14 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    84
    آپلود
    9
    گالری
    66



    با او

    عرض سلام و ادب ؛

    اولا امیدوارم که مطلب قبلی بنده در این صفحهرا مطالعه کرده باشید.

    --------------------------

    ثانیا پیرو مطالب پست قبلم در این صفحه ، اولا دسته ی احکام آیات الهی بسته به زمان و مکان و شرایط تغییر می کنند و نمی شود که خداوند یک جا به پیامبر تمام احکام جزئی تمام زمان های بعد تا قیامت را بگوید به تفکیک سال ها. آنوقت قرآن به مجموعه ی 1000 جلدی تبدیل می شد که هر چند سال یک جلدش از اعتبار بیفتد و جلد بعدی ملاک احکام قرار گیرد.و این ممکن نبود.

    --------------------------

    ثالثا از اینها گذشته در مورد آیات دیگر یعنی عقاید و اخلاق هم همین است ، اگر قرار بود قرآن تمام جزئیات و توضبحات را در بر داشته باشد ، قرآن به یک مجموعه ی وسیع چند صد جلدی تبدیل می شد که مطالعه اش برای عموم سخت بود.
    همین الان که قرآن همین مقدار یک جلدی است ، چند نفر یک هستند که واقعا یک بار با توجه به معنی و دقیق آن را مطالعه کرده باشند به طور کامل؟ تا چه رسد به مجموعه ی چند صد جلدی.

    --------------------------

    *** رابعا که از همه مهم تر است ، اصلا قرار نیست که انسان کاملا مصرف کننده ی صِرف باشد و همه چیز آماده در اختیارش باشد و فقط مصرف کند. همچنان که راه استفاده از آیات فعلی و آفاقی خداوند در طبیعت تلاش خود انسان ها بوده تا از طبیعت استفاده کننده و ابزار زندگی راحت تر را بسازند ، همین طور راه فهم و استفاده از آیات کتبی و قرانی خداوند هم باید با تلاش و تفکر خود بشر بدست بیاید.

    قرآنی که این همه دعوت به تعقل و تفکر و تدبر و تذکر می کند ، هیچ گاه نمی خواهد که مردم مصرف کننده ی صِرف باشند و می خواهد جزئیات و توضیحات مصداقی و دقیق را افراد خودشان با تلاش فکریو عقلی در هر زمان و متناسب با ان زمان بدست بیاورند و مصرف کننده ی صِرف نباشند.
    پس کلیات را مطرح می کند ، کمی از توضیحات ضروری و لازم و حیاتی را که کمک فکری و راهنمای فکری است برای بشر از طریق قول و فعل معصوم به ما ارائه می کند تا باقی مسیر را خودمان تلاش کنیم در مسیر رشد فکری به جزئیات آیات الهی در هر زمان برسیم.

    همان طور که فیزیک علم فهمیدن و شناختن دقیق ترآیات فعلی و آفاقی خداست و رفته رفته رشد می کند و بهتر می شناساند ، تفسیر هم علم فهمیدن دقیق تر آیات کتبی و قرآنی خداست که رفته رفته رشد می کند و بهتر می شناساند!!!

    --------------------------
    ---- اما اینکه فرمودید چرا خداوند خودش نتوانسته بیانش را کامل بگوید ، این حرف غلطی است ، زیرا خداوند سخنش را کامل و روشن بیان کرده است و در تفسیری حقیقی قرآن یعنی تفسیر قرآن به قرآن ، همچون تفسیر المیزان خود قرآن کریم خودش را تفسیر می کند ، یعنی کلام خود خداوند کلام خود خداوند را توضیح می دهد و هیچ نیازی به تفسیر و نکته ای از بیرون قرآن نیست. لذا علامه طباطبایی می فرمایند :

    از ساحت قرآن بدور است که «تبیان و بیانگر همه چیز» باشد، اما روشنگر و بیان کننده خود نباشد. قرآنی که هدایتگر مردم و چراغ راه آنان و بیان گر مبهمات است، چگونه ممکن است توان راهنمایی مردم به درک مفاهیم خویش را نداشته باشد یا از ارشاد انسان به سوی دلایل روشن خود خودداری کرده باشد؟!


    --------------------------

    التماس دعا
    طارق

    ویرایش توسط طارق : ۱۳۸۹/۰۹/۲۳ در ساعت ۱۵:۵۰
    اي حيوان ناطق بدان:
    برباد فنا تا ندهي گرد خودي را
    هرگز نتوان ديد جمال احدي را
    و بدان فرودگاه شيطان خودبيني و تكبر است براي همين است كه شيطان به عزّت خدا قسم خورد همه را اغوا كند جز مخلَصين را و ويژگي انسان با اخلاص آن است كه آنقدر محو جمال و جلال خداست كه نه در فكر و نه در عمل هيچ توجهي به خويش ندارد.
    رابطه ي عكس ميان توجّه به خدا و تكبر بسيار مهم است در مسير سعادت انسان.

    [SIGPIC][/SIGPIC]


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    629
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    24
    آپلود
    0
    گالری
    105



    نقل قول نوشته اصلی توسط راه مستقیم نمایش پست
    چرا خدا خودش نتوانسته منظورش را در قرآن ( بدون كمك مفسر) به مردم بفهماند؟!
    خدا خیلی نجیبه آدم وقتی مفاهیم قرآن را میخونه لذت میبره
    به نظر من اگه خدا از اول به جای قرآن فعلی تفسیر قرآن را میذاشت هیچ کس نمیخوند....فکر کنید تفسیر نمونه الان حدود 27 جلده(فکر کنم)
    تازه بدون رمز های سخن خدا با پیامبر که هنوز بر هیچکس آشکار نشده.....
    فکر کنید اونوقت شما خودتون قرآن را میخواندید؟؟؟؟؟


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط راه مستقیم نمایش پست
    چرا خدا خودش نتوانسته منظورش را در قرآن ( بدون كمك مفسر) به مردم بفهماند؟!


    با سلام و عرض ادب

    با تشكر از جناب طارق كه توضيحات خوب و كاملي رو بيان فرمودند ، در حقيقت نتوانستن و عدم قدرت ناشي از ضعف است در حالي كه خداوند سبحان قادر مطلق است ؛ و قادر مطلق يقينا بر همه چيز قادر مي باشد اما معني اين سخن اين نيست كه بر «لاشيء» نيز قدرت داشته باشد « ان الله علي كل شيء قدير» فهماندن قرآن كريم بر مردم عادي بدون مفسر لاشيء است و متعلق قدرت خداوند قرا نمي گيرد .

    در ثاني قرآني كه هم اكنون در دست ما به صورت الفاظ موجود است نازله حقيقت قرآن كريم مي باشد نه خود قرآن و حقيقت قرآن ؛ زيرا قرآن داراي حقيقتي ماورائي و مجرد است كه دست يابي به حقيقت آن جز براي رسول خدا (ص) و ائمه اطهار‌(عليهم السلام) ميسر نيست .
    حقيقتي كه همگان از درك و فهم حقيقت آن عاجزند اگر بخواهد به صورت الفاظ در بيايد تا براي آحاد مردم تا حدودي قابل فهم باشد چيزي جز اين نمي تواند باشد ، فلذا گفته مي شود فهم قرآن تشكيكي است و هر كسي به اندازه ظرفيت خودش از قرآن فهم مي كند برداشتي كه فيلسوف از قرآن مي كند با برداشتي كه فقيه مي كند بسيار متفاوت است و اين موضوع با مطالعه تفسير ملاصدرا و تفسير الميزان و امثالهما و مقايسه اينها با تفاسير ديگر به وضوح روشن و آشكار است .

    شما مي بينيد شعراي عارف ايران زمين مفاهيم عميق عرفاني را وقتي با الفاظ بيان مي كنند منظورشان براي همگان روشن نيست مفسري آگاه و عالم مي خواهد تا اين مفاهيم عميق را براي افراد عادي تشريح كند .

    قران نازل شده حقيقت مجرد و دست نيافتني است كه براي ما به صورت الفاظ در آمده است ، در عين حال كه بسيار عميق و پر معني است اما خود قران فرمود « و لقد يسرنا القرآن» زيرا هر كسي مي تواند به اندازه وجود خويش ميوه اي از اين كتاب بچيند .





  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط جوشش نمایش پست
    يکي از دلايلي که براي تفسير قرآن بکار مي رود اين است که فهم مطالب قران براي عامه مردم مشکل است . سوال من اين است اگر فهم قرآن براي عامه مردم مشکل است ٬ اين مشکل براي مردم زمان پيامبر که به جاهليت معروف هستند خيلي سخت تر از مردم اين زمان بوده است

    با اين تفاصيل چرا پيامبر براي فهماندن قرآن به مردم آن عصر خودشون قرآن را تفسير نکردند ؟ و اگر بگوئيد ايشان قران را تفسير کرده اند ٬ اين تفسير کجاست ؟ چرا هيچ اثري از آن نيست ؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط جوشش نمایش پست


    و همچنين با وجود تفسير قرآن توسط پيامبر که شهر علم بودند چه نيازي به تفسير مفسران ديگر مثل علامه طباطبائي ............. بوده ؟
    سلام بر شما و ممنون از پرسش خوبتان،
    سؤال شما در حقیقت آمیخته ای از چند پرسش است که برای پاسخ کامل آن، باید آنها را به صورت جداگانه تحلیل و مورد کنکاش و بررسی قرار داد.

    بنده پرسش ترکیبی شما را با بیانی دیگر و به صورت جداگانه مطرح می کنم تا بهتر بتوان به پاسخی روشن در موضوع مورد بحث دست یافت.

    1- تفسیر چیست و آیا فهم معانی و معارف قرآنی برای همگان میسّر است؟

    2- چه عواملی زمینه لزوم تفسیر آیات کریمه قرآن را فراهم می کند؟

    3- آیا پیامبر گرامی اسلام (ص) آیات کریمه قران را برای مردم تفسیر می کردند؟ محدوده و کیفیت آن تا چه اندازه بوده است؟

    4- با وجود تفاسیر رسیده از پیامبر و اهل بیت (ع)، دیگر چه نیازی به تفاسیر دیگر قرآن پژوهان (مانند علامه طباطبایی) وجود دارد و آیا اصلا غیر معصوم می تواند در وادی تفسیر قرآن قدم بگذارد و در این زمینه کاوش نماید و دیگران هم از کوشش آنان بهره مند شوند؟

    اینها سؤالاتی بود که ترکیب و برآیند آنها در پرسش آغازگر تاپیک مطرح شده و برای پاسخ کامل و منصفانه، ناچار از تحلیل و جداسازی پرسش ایشان به این سؤالات بودیم.

    إن شاء الله در ادامه به پاسخ این مباحث خواهیم پرداخت
    صبر و شکیبایی شما گرمابخش این مباحث خواهد بود

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۸۹/۱۰/۰۴ در ساعت ۰۹:۱۴
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    تفسیر چیست و آیا فهم معانی و معارف قرآنی برای همگان میسّر است؟ 1




    معنای لغوی و اصطلاحی تفسیر:
    ابتدا معنای لغوی و اصطلاحی «تفسیر» را عرض می کنم و بعد وارد مباحث می شوم:
    تفسیر از نظر لغت یعنی روشن کردن، آشکار ساختن، اما از نظر اصطلاحی یعنی بیان معانی آیات قرآنی و کشف مقصود و مدلول آنها (تعریف علامه طباطبایی در المیزان/ج1/ص4)

    -----------------------------------
    قرآن، کتابی با آیات روشن
    قرآن کریم خود را به اوصاف متعددی معرفی نموده است؛ به عنوان نمونه:

    نور:

    يا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جاءَكُمْ بُرْهانٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكُمْ نُوراً مُبيناً (نساء/174)
    اى مردم! دليل روشن از طرف پروردگارتان براى شما آمد و نور آشكارى به سوى شما نازل كرديم


    کتاب هدایت:

    شَهْرُ رَمَضانَ الَّذي أُنْزِلَ فيهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَيِّناتٍ مِنَ الْهُدى‏ وَ الْفُرْقان‏ (بقره/185)
    (روزه، در چند روز معدودِ) ماهِ رمضان است ماهى كه قرآن، براى راهنمايى مردم، و نشانه‏هاى هدايت، و فرق ميان حق و باطل، در آن نازل شده است

    بیانگر همه چیز:

    وَ نَزَّلْنا عَلَيْكَ الْكِتابَ تِبْياناً لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ وَ هُدىً وَ رَحْمَةً وَ بُشْرى‏ لِلْمُسْلِمينَ (نحل/89)
    و ما اين كتاب را بر تو نازل كرديم كه بيانگر همه چيز، و مايه هدايت و رحمت و بشارت براى مسلمانان است!


    پندگیری آسان از آیات آن:

    وَ لَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ (قمر/17)
    ما قرآن را براى تذكّر آسان ساختيم آيا كسى هست كه متذكّر شود؟!

    از سوی دیگر، هر اندیشمند بینایی که با قرآن و معارف آن آشنایی داشته باشد، به خوبی در می یابد که علوم و معارف نهفته در قرآن کریم دارای سطح ها و مرتبه های گوناگونی است و فهمیدن بخشی از این معارف، قطعا برای عموم مردم آسان و دلالت آیات کریمه بر آن مفاهیم آشکار و نمایان است و کسانی که عرب زبان باشند یا زبان عربی فرا گرفته باشند، بدون نیاز به تفسیر می توانند این سطح از معارف قرآنی را دریابند؛ مانند این آیات زیبای سوره مبارکه طه که در نهایت وضوح و روشنی است و هر کس اندک آشنایی با زبان عربی داشته باشد، به راحتی معنا و مفهوم آن را در می یابد:

    وَ هَلْ أَتاكَ حَديثُ مُوسى‏ (9)
    إِذْ رَأى‏ ناراً فَقالَ لِأَهْلِهِ امْكُثُوا إِنِّي آنَسْتُ ناراً لَعَلِّي آتيكُمْ مِنْها بِقَبَسٍ أَوْ أَجِدُ عَلَى النَّارِ هُدىً (10)فَلَمَّا أَتاها نُودِيَ يا مُوسى‏ (11)إِنِّي أَنَا رَبُّكَ فَاخْلَعْ نَعْلَيْكَ إِنَّكَ بِالْوادِ الْمُقَدَّسِ طُوىً (12)وَ أَنَا اخْتَرْتُكَ فَاسْتَمِعْ لِما يُوحى‏ (13)إِنَّني‏ أَنَا اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ أَنَا فَاعْبُدْني‏ وَ أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِكْري‏ (14)إِنَّ السَّاعَةَ آتِيَةٌ أَكادُ أُخْفيها لِتُجْزى‏ كُلُّ نَفْسٍ بِما تَسْعى‏ (15)فَلا يَصُدَّنَّكَ عَنْها مَنْ لا يُؤْمِنُ بِها وَ اتَّبَعَ هَواهُ فَتَرْدى‏ (16)وَ ما تِلْكَ بِيَمينِكَ يا مُوسى‏ (17)قالَ هِيَ عَصايَ أَتَوَكَّؤُا عَلَيْها وَ أَهُشُّ بِها عَلى‏ غَنَمي‏ وَ لِيَ فيها مَآرِبُ أُخْرى‏ (18)قالَ أَلْقِها يا مُوسى‏ (19)فَأَلْقاها فَإِذا هِيَ حَيَّةٌ تَسْعى‏ (20)قالَ خُذْها وَ لا تَخَفْ سَنُعيدُها سيرَتَهَا الْأُولى‏ (21)وَ اضْمُمْ يَدَكَ إِلى‏ جَناحِكَ تَخْرُجْ بَيْضاءَ مِنْ غَيْرِ سُوءٍ آيَةً أُخْرى‏ (22)لِنُرِيَكَ مِنْ آياتِنَا الْكُبْرى‏ (23)اذْهَبْ إِلى‏ فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغى‏ (24)


    و ادامه آیات...

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۸۹/۰۹/۲۴ در ساعت ۱۷:۵۲
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    تفسیر چیست و آیا فهم معانی و معارف قرآنی برای همگان میسّر است؟ 2




    بیشتر آیات کریمه قرآن چنین است و انصافا وضوح و روشنی کاملی در افاده معنا و مفهوم اولیه و تذکر الهی خود دارد، ولی از سوی دیگر فهمیدن بخشی از آیات و نیز درک مراتب عمیق تری از معارف قرآنی، نیازمند نوعی آگاهی و بینشی فراتر از سطح عمومی است؛ اینجا همان مرحله ای است که تدبّر و اندیشه برتر می طلبد و تنها دانستن ادبیات و زبان عربی برای فهم آن کفایت نمی کند؛ آیاتی مانند:

    هُوَ اللَّهُ الَّذي لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ سُبْحانَ اللَّهِ عَمَّا يُشْرِكُونَ ،هُوَ اللَّهُ الْخالِقُ الْبارِئُ الْمُصَوِّرُ لَهُ الْأَسْماءُ الْحُسْنى‏ يُسَبِّحُ لَهُ ما فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَزيزُ الْحَكيمُ (حشر/23و24)

    یا این آیه کریمه:
    اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ لا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لا نَوْمٌ لَهُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ مَنْ ذَا الَّذي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ يَعْلَمُ ما بَيْنَ أَيْديهِمْ وَ ما خَلْفَهُمْ وَ لا يُحيطُونَ بِشَيْ‏ءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِما شاءَ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ لا يَؤُدُهُ حِفْظُهُما وَ هُوَ الْعَلِيُّ الْعَظيمُ (بقره/255)

    البته یک فهم عمومی و ساده که برای همگان قابل درک است در اینگونه آیات هم مشاهده می شود اما درک عمیق تر و بیشتر و بهتر صفات الهی که در این آیات مطرح شده، قهرا به دانش و آگاهی بیشتر مخاطب وابسته است و این یک ویژگی ممتاز در آیات کریمه قرآن است که مباحث سنگین مربوط به الهیات و خداشناسی را در قالب واژگانی همه فهم و ساده مطرح می کند، بی آنکه مخاطب را در لفافه الفاظ خشک و سخت فلسفی غرقه نماید اما در عین حال از ارزش مطلب هم نمی کاهد و راه را برای متخصصان فن و دانشمندان علوم الهی باز می گذارد تا با بهره گیری از این بیانات، فهم عمیق تری از مباحث خداشناسی بدست آورند.


    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۸۹/۰۹/۲۴ در ساعت ۱۷:۴۲
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    تفسیر چیست و آیا فهم معانی و معارف قرآنی برای همگان میسّر است؟ 3




    اینکه قرآن کریم از یکسو خود را روشن و مبین و دارای قابلیت درک آسان برای پند پذیری معرفی می کند و از سوی دیگر صراحتا همگان را به تدبر و کنکاش برای فهم بیشتر و عمیق تر و دقیق تر آیات الهی فرا می خواند، کاشف از وجود لایه های معرفتی مختلف از معارف قرآنی در آیات کریمه قرآن است؛ یعنی هر چه بیشتر در این کتاب تدبر نمایید، معارف بیشتر و عمیق تری خواهید یافت و اینجا دریایی کرانه ناپدید است که غواصانی با مهارت بالا در اندیشه و تدبّر الهی می طلبد و همین، نقطه قوت این کتاب مقدس است که باب فکر و اندیشه را بر بشر نمی بندد و از تدبّر در آیاتش نمی هراسد بلکه آن را راهی به سوی درک حقایق بیشتر معرفی می کند و با بیانات گوناگون بر این اندیشه و تدبّر اصرار می ورزد:

    أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَ لَوْ كانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فيهِ اخْتِلافاً كَثيراً (نساء/82)
    آيا درباره قرآن نمى ‏انديشند؟! اگر از سوى غير خدا بود، اختلاف فراوانى در آن مى ‏يافتند.

    أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلى‏ قُلُوبٍ أَقْفالُها (محمد/24)
    آيا آنها در قرآن تدبّر نمى‏ كنند، يا بر دلهايشان قفل نهاده شده است؟!


    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۸۹/۰۹/۲۴ در ساعت ۱۷:۵۱
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود