جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: زنانتان را بزنيد!!( ايا اين بي عدالتي و اهانت به شان زن نيست)؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    91
    تشکر:
    1
    حضور
    8 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    زنانتان را بزنيد!!( ايا اين بي عدالتي و اهانت به شان زن نيست)؟




    اَلرِّجَالُ قَوَّ مُونَ عَلَى النِّسَآءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَ بِمَآ أَنْفَقُواْ مِنْ أَمْوَ لِهِمْ فالصَّلِحَتُ قَنِتَتٌ حَفِظَتٌ لِّلْغَيْبِ بِمَا حَفِظَ اللَّهُ وَالَّتِى تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلَا تَبْغُواْ عَلَيْهِنَّ سَبِيلاً إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيّاً كَبِيراً - سوره مبارکه نور


    آيا اين فرمان خدا که زنانتان را بزنيد توهين به خانما نيست ؟ لطفا نگيد منظور زدن با چوب نازک مسواک و امثالهم است که اين به نوازش بيشتر مي ماند تا به تنبيه و فکر نمي کنم منظور خداوند از بيان اين دستور نواختن زن با چوب نازک و کوچک مسواک باشد .

    سوال بعدي من اينه که چرا خدا نفرموده اگر مرد در وظايف زناشوئي کوتاهي و اعراض کرد او را بزنيد؟
    ايا اين عادلانه ست که زن در مقابل کوتاهي در وظايف زناشوئي به او پشت شود و کتک بخورد اما براي مردي که در اين زمينه کوتاهي مي کند هيچ مجازاتي در نظر گرفته نشه ؟ البته منظورم از طرف خداست نه قانون کشوري.


    کارشناس بحث : پاسخگوي علوم قرآن
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۲/۰۴ در ساعت ۲۰:۴۱


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    641
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    14 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    84
    آپلود
    9
    گالری
    66



    با او

    عرض سلام و ادب ؛

    ببینید وقتی می خواهید در مورد اظهار نظر قرآن کریم در مورد مساله ی خاصی ابراز نظر کنید ، باید تمام آیات مطرح شده در آن موضوع را بررسی کنید و همه را در کنار هم بسنجید. چرا که آیات محکم و متشابه دارد ، مطلق و مقید دارد ، حکم و تبصره دارد و .... .

    **********************

    مثلا در مورد همین حقوق دو طرفه ی پیوند همسری ، ببینید به مردان چگونه دستوری می دهد :

    « و أتوا النّساء صُدقاتهنّ نِحلة ، فإن طبن لکم عن شیء منه نفساً فکلوه هنیئاً مریئا »

    ترجمه : و مهریه ی زنان را به خوشی تقدیمشان کنید ، و اگر آنها با رضایت خاطر چیزی از ان را به شما بخشیدند آن را مباح و گوارا بخورید.

    ببیند در این آیه چقدر حقوق و احترام خانم ها را والا گرفته و همچون وظیفه ای بر گردن مردان قرار داده ، آیه را از دو جهت حقوقی و عاطفی بررسی کنیم. از حیث حقوقی می فرماید : مهریه را که حق مسلم مادی خانم است باید بدهید ، و اگر آن خانم (طبنَ از ریشه ی طَیب) با رضایت خودشان ، اگر دلشان خواست ، و (منه) از آن چیزی را به شما بخشیدند ، آنوقت عیبی ندارد به خاطر اجازه ی آنها می توانید از آن مهریه با خیال راحت و گوارایی استفاده کنید(فکلوه هنیئا مریئا).
    اما از جهت عاطفی ، بسیار جالب است که چون خانم ها لطافت و عاطفه ی خاص و حساسی دارند باید رفتار عاطفی خوبی هم با انها داشت ، لذا فقط نگفته : وأتوا النساء صدقاتهنّ فإن..... ، یک کلمه ای را این وسط اورده و گفته : وأتوا النساء صدقاتهن نحلة فإن..... . این واژه ی نحلة چیست؟ نحلة در زبان عرب ، به معنی هدیه آمده در المنجد و فرهنگ آذرنوش. و به خاطر همین در ترجمه ی آیه که از استاد بهرام پور نقل کردیم ایشان حواسشان به این کلمه بوده و دقیق ترجمه کرده اند که : « به خوشی تقدیمشان کنید. » چرا که فعل أتوا + نحلة یعنی تقدیم کردنی همچون تقدیم کردن هدیه. در حالی که می دانیم مهریه ، هدیه نیست ، بلکه نحله اینجا آمده که برساند که این مهریه را به شکل تقدیم هدیه ، تقدیم کنید.

    **********************

    حال از این آیه بگذریم ، بیاییم سراغ همان آیه ای که نقل کردید. آیه این است :

    اَلرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَآءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَ بِمَآ أَنْفَقُواْ مِنْ أَمْوَ لِهِمْ فالصَّلِحَتُ قَنِتَتٌ حَفِظَتٌ لِّلْغَيْبِ بِمَا حَفِظَ اللَّهُ وَالَّتِى تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلَا تَبْغُواْ عَلَيْهِنَّ سَبِيلاً إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيّاً كَبِيراً -


    ترجمه : مردان سرپرست زنان اند به سبب برتری هایی که خدا به برخی از انها در برابر برخی دیگر داده است و به سبب آنکه از اموالشان (برای انها) خرج کنند.
    پس زنان صالح فرمانبردارند و در غیاب (شوهر) اسرار او و حدود الهی را حفظ می کنند. و آن دسته از زنان را که از سرکشی آنها بیم دارید پندشان دهید و (بعد) در بستر ، از انها دوری کنید و (اگر موثر واقع نشد) تنبیه شان کنید. پس اگر اطاعت شما کردند بر آنها بهانه مجویید، همانا خدا والای بزرگوار است.

    خیلی دقیق توجه کنید ، در این آیه دو تا شبهه مربوط به حقوق خانم ها در اسلام مطرح است که شما فقط به شبهه ی دوم توجه کردید.

    شبه ی اول : مربوط به قسمت اول آیه که مرد را سرپرست و فضیلت یافته بر زن معرفی می کند.
    شبهه ی دوم : مربوط به برخورد و تنبیه مرد نسبت به زنی که کار خاصی انجام داده است.

    اما اولا در مورد شبهه ی اول باید دقت کرد که قوام و قیومیت به چه معنی است و فضل داشتن در این آیه به چه معنی است؟؟؟
    قوم و قیومیت یعنی سرپرستی و مدیریت یک فضا ، و در هر فضایی هم یک قیومیتی وجود دارد ، یعنی بالاخره یک کسی مسئولیت مدیریت و برنامه ریزی آن مجموعه را به دوش می کشد. حالا این قیومیت بستگی به فضا دارد.
    مثلا ما در اداره ها هم قیومیت و مدیریت داریم. فرد مدیر بر زیر دستان سرپرست بوده و قیومیت دارد. لذا اگر در اداره ای مدیر خانم بود و زیر دستان آقا ، آنجا در رابطه ی اداری ، ان خانم مدیر بر آن آقایان قیومیت دارد.
    اما در رابطه ی زناشویی و خانواده ، مرد که مسئولیت تامین مخارج چنان که در همین آیه اشاره شده و سرپرستی و برنامه ریزی و مدیریت خانواده به عهده ی اوست و وظیفه ی اوست به جهت توانایی های فیزیکی خاص خودش.

    لذا نمی گوید کلا جنس مرد ها در هر زمان و مکان و شرایطی بر جنس زن ها قیومیت و سرپرستی دارد ، می گوید در پیوند زناشویی ، مسئولین برنامه ریزی و تامین مخارج و .... خانواده بر عهده ی مرد است.
    حال در پیوند های دیگر مثل همکار اداری ممکن است این قیومیت برعکس باشد و خانم بر آقا قیوم باشد.

    واژه ی فضل هم در عربی معانی مختلف دارد که فقط یک معنایش در فارسی مصطلح شده. و متاسفانه چون با پیش زمینه ی معنی فارسی کلمه سراغ عبارات عربی قرآن می رویم ، دچار مشکل می شویم. فضل یکی از معانی اش که در فارسی مصطلح شده ، فضیلت و برتری و امتیاز داشتن است ، معانی دیگری دارد در عربی از جمله : اضافه بودن ، سبقت گرفتن و اصلح بودن. رجوع شود به فرهنگ عربی آذرنوش. اینجا طبق سیاغ آیه و معانی قبل و بعدش منظور اصلح بودن است که مرد به خاطر توانایی های فیزیکی و جسمی اش صلاحیت بیشتری دارد و اصلح است بر اینکه وظیفه ی هماهنگی و مدیریت خانواده را به عهده بگیرد.

    ادامه دارد.................

    ویرایش توسط طارق : ۱۳۸۹/۰۹/۰۸ در ساعت ۰۷:۵۲
    اي حيوان ناطق بدان:
    برباد فنا تا ندهي گرد خودي را
    هرگز نتوان ديد جمال احدي را
    و بدان فرودگاه شيطان خودبيني و تكبر است براي همين است كه شيطان به عزّت خدا قسم خورد همه را اغوا كند جز مخلَصين را و ويژگي انسان با اخلاص آن است كه آنقدر محو جمال و جلال خداست كه نه در فكر و نه در عمل هيچ توجهي به خويش ندارد.
    رابطه ي عكس ميان توجّه به خدا و تكبر بسيار مهم است در مسير سعادت انسان.

    [SIGPIC][/SIGPIC]


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    641
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    14 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    84
    آپلود
    9
    گالری
    66



    ادامه ی پست قبل............

    اما می رسیم به اصل شبهه ی شما در مورد زدن خانم ها ؛

    بیایید آیه را بررسی کنیم و منطقی جزء به جزء آیه را دقت کنیم. در آیه به زنان صالحی اشاره می کند که حافظ غیب و حافظ حدود الهی هستند. استاد بهرام پور می فرمایند : حافظات للغیب یعنی زنانی که در نبود شوهر امانت دار اموال و اسرار و ناموس او هستند.

    بعد جلوتر به نشوز اشاره می کند یعنی کسی که ویژگی های زنان صالح که در بالا گفته شد را ندارد.

    حالا بیایید تصور کنید که یک دوربین و میکروفون بگیریم بریم داخل هر جامعه ی اخلاقی (نه بی بند و بار) در هر جای دنیا ، از مرد ها نظر سنجی و سوال کنیم که آقا ، اگر همسر شما ، زن شما در نبود شما ، تمام اموال شما را به باد دهد ، یا تمام اسرار کار شما ، رمز بانک و صندوق و مسائل اخلاقی و ... شما و یا از همه بدتر ناموس شما یعنی خودش را یا دختر یا پسر شما را در مسیر حرام و سوء استفاده در اختیار دیگران قرار دهد ، شما چه برخوردی با او می کنید؟

    فکر کنم عموم افراد بگویند ، شکمش را سفره می کنیم (مزاح می کنم) و حالا اگر فرد مصاحبه شونده یک فرد خونسرد روانشانس باشد ، خیلی منططقی باشد ، می گوید یک بار تذکر دهید ، دفعه ی بعد برخورد جدی کنید. قبول ندارید تشریف ببرید توصیه های روانشانی در روابط زناشویی را بینید.

    حالا ببینیم قرآن کریم در مورد برخورد با چنین خانمی چه گفته : می گوید اولا به او تذکر دهید ، بگویید این کار را نکن. اگر باز گوش نکرد و دوباره یکی از آن سه کار فجیع را انجام داد یا خواست انجام دهد ، و لجاجت کرد و حرف حساب نمی فهمید ، با او دوری کنید ، روابط عاشقانه تان را محدود کنید تا شاید یکی از این سه ظلم بزرگ را نکند. باز اگر این کار نتیجه نداد و لجاجت کرد و باز خواست این ظلم ها را انجام دهد ، او را تنبیه کنید.

    لذا خیلی منطقی و با حفظ حرمت توصیه کرده است ، آخر کسی که اموال آدم یا اسرار آدم یا عفت و ناموس آدم را به باد داده و در اختیار غریبه ای بگذارد این همه باید مسامحه کرده و منطقی برخورد کرد؟؟؟ بله در منطق قرآن باید منطقی برخورد کرد.


    شما می دانید ، احکام و باید و نباید اسلام ، اصلش در قرآن امده ، جزئیات و کیفیتش توسط معصوم روشن می شود. در این مورد هم اصل آمده که تنبیه کنید و بزنید. حالا حدود و کیفیت تنبیه و زدن را باید معصوم روشن کند.
    معصوم می گوید زدن باید طوری باشد ، جایش سُرخ نشود ، سیاه نشود ، نشکند ، و اگر هر یک از اینها بشود ، دیه دارد و زننده باید دیه بدهد. طبق قاعده ی لاضرر. و گفتند مثلا با برگ ریحان یا چوب سواک که البته اینها مثال است یعنی با چیز ظریفی که منظور زدن نیست بلکه نوعی عتاب و اعلام ناراحتی شدید است.
    مثل نماز که اصلش در قران امده ، ولی نحوه ی خواندن و تعداد رکعت را معصوم فروده است. اینجا هم اصلش را قرآن گفته که زنی که چنین ظلم بزرگی می خواهد بکند ، لجاجت هم می کند و دو مرحله جواب نداده ، نوعی تنبیه شدید تر کنید مثل زدن. شرایطش را مثل جزئیات نماز معصوم می گوید که گفتیم. و آن زدن گویی اصلا زدن نیست منظور نوعی ابراز ناراحتی شدید است.

    در فضای خودش و مراحل را دقت کنید ، به واژه ها و تعبیر هم دقیق و با تحقیق نگاه کنید ، خیلی منطقی است و برای خانم ها احترام قائل است.

    موفق و موید
    طارق

    ویرایش توسط طارق : ۱۳۸۹/۰۹/۰۸ در ساعت ۰۷:۵۶
    اي حيوان ناطق بدان:
    برباد فنا تا ندهي گرد خودي را
    هرگز نتوان ديد جمال احدي را
    و بدان فرودگاه شيطان خودبيني و تكبر است براي همين است كه شيطان به عزّت خدا قسم خورد همه را اغوا كند جز مخلَصين را و ويژگي انسان با اخلاص آن است كه آنقدر محو جمال و جلال خداست كه نه در فكر و نه در عمل هيچ توجهي به خويش ندارد.
    رابطه ي عكس ميان توجّه به خدا و تكبر بسيار مهم است در مسير سعادت انسان.

    [SIGPIC][/SIGPIC]


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    به نام خدا
    با سلام
    تشكر از جناب طارق بابت توضيحات مبسوط و مفيد
    نكاتي رو هم بنده اضافه ميكنم :
    نقل قول نوشته اصلی توسط جوشش نمایش پست
    آيا اين فرمان خدا که زنانتان را بزنيد توهين به خانما نيست ؟
    دوست گرامي ! اين دستور نسبت به همه خانمها صادر نشده حتي در مورد خانمهاي ناشزه هم در آخرين مرحله صادر شده و در خصوص همين مرحله هم باز به اعلي مرتبه به دوري از خشونت و پرهيز از تنبيه سنگين تاكيد شده است و در تمامي مراحل هم با نظارت دقيق و دوري از ستم همراه هست به گونه اي كه اول بايد مراتب رعايت شود و بعد هم در نهايت- حتي اگر نشوز زن درمان نشد - اجازه اعمال تنبيه بيش از اين مقدار - ضرب بالسواك - را ندارد .
    بعد هم اساسا ورود به اولين مرحله اين پروسه ، خود شراايطي دارد كه بايد وجود داشته باشد و بي دليل و يا به دليايلي غير از نشوزز ، هيچ مردي حق ورود به اولين مرحله را نيز ندارد .
    نقل قول نوشته اصلی توسط جوشش نمایش پست
    لطفا نگيد منظور زدن با چوب نازک مسواک و امثالهم است که اين به نوازش بيشتر مي ماند تا به تنبيه و فکر نمي کنم منظور خداوند از بيان اين دستور نواختن زن با چوب نازک و کوچک مسواک باشد .
    بزرگوار ! ما نميگيم ، اين فرمايش مفسر و مبين قران است نه ما .
    بله دقيقا به دليل اينكه نوع تنبيه ، بسيار خفيف هست ، نمي شود پذيرفت مساله و علت آن ، تشفي يا وادار نمودن به اجبار براي ترك نشوز نيست .
    نكته ديگري كه عموما مغفول ميماند لفظ "فعظوهن" است كه به معناي سخن گفتن و راهنمايي دلسوزانه و محترمانه است اصولا دستور و بيان قران كريم در خصوص صحبت و راهنمايي و ارشاد افراد خانواده با يكديگر ، سخن وعظ گونه است :
    و اذ قال لقمن لابنه و هو يعظه يا بني
    لذا در اقدام براي حل اختلاف در اولين مرحله نيز توصيه به سخن وعظ گونه - دلسوزانه و محترمانه - نموده نه تحكم آميز - شما با دقت بر روي كلمات بكار رفته در آيه شريفه به اين موارد پي مي بريد -
    نقل قول نوشته اصلی توسط جوشش نمایش پست
    سوال بعدي من اينه که چرا خدا نفرموده اگر مرد در وظايف زناشوئي کوتاهي و اعراض کرد او را بزنيد؟
    اولا بنظر شما آيا وضع چنين حكمي - يعني در صورت نشوز مرد ، زن او را بزند - مغاير حكمت خداي حكيم عدالت او نيست ؟!!
    وقتي زن از جهت جسمي ضعيف تر از مرد است چگونه چنين حكمي عادلانه و حكيمانه خواهد بود ؟
    يعني زن به حكمي موظف شود كه از عهده اش بر نمي آيد .
    ثانيا مرد نيز در مقابل اعراض و كوتاهي از وظايف زناشويي و بلكه از ساير وظايفي كه در قبال زن موظف است - تامين نفقه ، مهريه و ...- مورد بازخواست ، مواخذه و تنبيه قرار ميگيرد منتها نه از طرف زن كه توان اعمال تنبيه لازم را ندارد بلكه از سوي حاكم شرع .
    اگر مردي در قبال مسئوليتهايي كه در مقابل خانواده دارد مثلا از پرداخت نفقه شانه خالي كند ، زن با مراجعه به حاكم شرع از او شكايت كرده و در صورت امتناع مرد ، از پرداخت نفقه - در صورتي كه توانايي پرداخت آنرا داشته باشد و از روي لجاجت نخواهد بوظايفش عمل كند ، تنبيه شده و از جانب حاكم شرع شلاق ميخورد حالا شما فرض كنيد اجراي اين تنبيه را بر عهده زن ميگذاشتند ، آيا زن مي توانست آنرا درست اعمال كند ؟
    در مورد وظايف زناشويي و كوتاهي در انجام اين وظيفه نيز مرد نميتوانه همسرش را معلقه بگذارد - يعني او را در حالتي نگهدارد كه نه خود ، او را تامين كند و نه طلاقش دهد كه بتواند با كس ديگري ازدواج كند - در اينصورت نيز زن با مراجعه به دادگاه ، مي تواند طلاق بگيرد و ازدواج مجدد نمايد .
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13

    جمع بندي بحث




    پرسش :
    آيا اين فرمان خدا که زنانتان را بزنيد توهين به خانما نيست ؟ لطفا نگيد منظور زدن با چوب نازک مسواک و امثالهم است که اين به نوازش بيشتر مي ماند تا به تنبيه و فکر نمي کنم منظور خداوند از بيان اين دستور نواختن زن با چوب نازک و کوچک مسواک باشد .
    سوال بعدي من اينه که چرا خدا نفرموده اگر مرد در وظايف زناشوئي کوتاهي و اعراض کرد او را بزنيد؟
    پاسخ :

    اين دستور نسبت به همه خانمها صادر نشده حتي در مورد خانمهاي ناشزه هم در آخرين مرحله صادر شده و در خصوص همين مرحله هم باز به اعلي مرتبه به دوري از خشونت و پرهيز از تنبيه سنگين تاكيد شده است و در تمامي مراحل هم با نظارت دقيق و دوري از ستم همراه هست به گونه اي كه اول بايد مراتب رعايت شود و بعد هم در نهايت- حتي اگر نشوز زن درمان نشد - اجازه اعمال تنبيه بيش از اين مقدار - ضرب بالسواك - را ندارد .
    بعد هم اساسا ورود به اولين مرحله اين پروسه ، خود شراايطي دارد كه بايد وجود داشته باشد و بي دليل و يا به دليايلي غير از نشوزز ، هيچ مردي حق ورود به اولين مرحله را نيز ندارد .
    بله تنبيه ، نوعي تخفيف وتوهين است همانطور كه تعزيرات و حدود هم اينگونه اند اما اين مجازاتها اولا براي همه زنان نيست و ثانيا براي هر زن ناشزه اي هم سريعا اعمال نميشود ثالثا در صورت اصرار بر نشوز در آخرين مرحله اعمال مي شود وانگهي مجازات تخطي از وظايف و تكاليف صرفا متوجه زنان نيست ، مردان هم در صورت تخطي از وظايف و اصرار بر اين تخطي ، مورد مجازات واقع ميشوند .
    مساله ديگر نوع مجازات زن ناشزه است ، خفيف بودن تنبيه در مرحله سوم گوياي اين نكته مهم است كه علت آن ، تشفي يا وادار نمودن به اجبار براي ترك نشوز نيستبلكه راهي براي حل نهايي مشكل خصوصي زناشويي در خانه است . ضمن اينكه به اين نكته هم بايد توجه داشت كه بنا بر نظر برخي مراجع ، مرحله سوم يعني ضرب به دليل اينكه از حدود محسوب مي شود بايد توسط حاكم شرع صورت گيرد نه شوهر . 1
    نكته ديگري كه عموما مغفول ميماند لفظ "فعظوهن" است كه به معناي سخن گفتن و راهنمايي دلسوزانه و محترمانه است اصولا دستور و بيان قران كريم در خصوص صحبت و راهنمايي و ارشاد افراد خانواده با يكديگر ، سخن وعظ گونه است :
    و اذ قال لقمن لابنه و هو يعظه يا بني
    لذا در اقدام براي حل اختلاف در اولين مرحله نيز توصيه به سخن وعظ گونه - دلسوزانه و محترمانه - نموده نه تحكم آميز - شما با دقت بر روي كلمات بكار رفته در آيه شريفه به اين موارد پي مي بريد
    سوال بعدي شما اين است كه چرا خدا نفرموده اگر مرد در وظايف زناشوئي کوتاهي و اعراض کرد او را بزنيد؟
    اولا بنظر شما آيا وضع چنين حكمي - يعني در صورت نشوز مرد ، زن او را بزند - مغاير حكمت خداي حكيم عدالت او نيست ؟!!
    وقتي زن از جهت جسمي ضعيف تر از مرد است چگونه چنين حكمي عادلانه و حكيمانه خواهد بود ؟
    يعني زن به حكمي موظف شود كه از عهده اش بر نمي آيد .
    ثانيا مرد نيز در مقابل اعراض و كوتاهي از وظايف زناشويي و بلكه از ساير وظايفي كه در قبال زن موظف است - تامين نفقه ، مهريه و ...- مورد بازخواست ، مواخذه و تنبيه قرار ميگيرد منتها نه از طرف زن كه توان اعمال تنبيه لازم را ندارد بلكه از سوي حاكم شرع .
    اگر مردي در قبال مسئوليتهايي كه در مقابل خانواده دارد مثلا از پرداخت نفقه شانه خالي كند ، زن با مراجعه به حاكم شرع از او شكايت كرده و در صورت امتناع مرد ، از پرداخت نفقه - در صورتي كه توانايي پرداخت آنرا داشته باشد و از روي لجاجت نخواهد بوظايفش عمل كند ، تنبيه شده و از جانب حاكم شرع شلاق ميخورد حالا شما فرض كنيد اجراي اين تنبيه را بر عهده زن ميگذاشتند ، آيا زن مي توانست آنرا درست اعمال كند ؟
    در مورد وظايف زناشويي و كوتاهي در انجام اين وظيفه نيز مرد نميتوانه همسرش را معلقه بگذارد - يعني او را در حالتي نگهدارد كه نه خود ، او را تامين كند و نه طلاقش دهد كه بتواند با كس ديگري ازدواج كند - در اينصورت نيز زن با مراجعه به دادگاه ، مي تواند طلاق بگيرد و ازدواج مجدد نمايد .

    1- 1- نظر حضرت آیت الله موسوی بجنوردی:
    در مرحلة سوم آیه می گوید «و اضربوهن» برداشت خود من از «واضربوهن» این نیست که مرد می تواند زنش را بزند، چون کتک زدن به معنی تعزیر است و در اصول کلی اسلام، تعزیر فقط در اختیار قاضی است. یعنی مرد در اینجا می تواند به دادگاه شکایت کند و دادگاه است که زن را تعزیر می کند این احتمال را شهید ثانی داده و من هم عقیده ام این است، زیرا از اصولی که در نظام جزائی اسلام داریم این است که: «التعزیر بید الحاکم» یعنی اختیار تعزیر به دست حاکم شرع است و ضرب هم نوعی تعزیر به حساب می آید. و در اینجا محکمه است که تصمیم می گیرد زن را چگونه تعزیر کند و در اینجا تبعیض میان زن و مرد نیست زیرا مرد هم اگر وظایف زناشویی خود را بجا نیاورد، ناشز است و زن باید در این موارد به دادگاه مراجعه کند و قاضی دادگاه دربارة تعزیر مرد تصمیم می گیرد [مصاحبه با آیت الله بجنوردی ش 7: 14]
    به تعبیر دیگر، واضربوهن کنایه از تأدیب زوجه است و با توجه به اینکه مسألة تعزیر منحصراً در اختیار حاکم شرع است انشاء حکم به تعزیر و مباشرت مسألة تعزیر با خود قاضی است. (مجله متین، شماره 23و24، سیده شهناز حسینی)
    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۰/۰۲/۱۲ در ساعت ۱۰:۰۹
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود