صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا اسلام زن را موجود درجه دو نسبت به مرد می داند؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۶
    نوشته
    303
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    22 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیا اسلام زن را موجود درجه دو نسبت به مرد می داند؟




    در گشت و گذارهايم در نت به اين مطلب برخوردم که اين شبهه وجود دارد که اسلام زن را موجود درجه دو نسبت به مرد می بیند؟
    دليل اين نظريه را هم اين ميدانند که خداوند فقط قصد داشت انسان را بيافريند . بعد بخاطر تنهايي و نيازهاي مرد مجبور شد از دنده ادم يا از باقي مانده گل ادم حوا را بيافريند به همين دليل مرد موحود درجه يک و زن موجود درجه دو محسوب مي شود .
    ايا واقعا اسلام چنين ديدگاهي نسبت به زن دارد ؟


    کارشناس بحث : پاسخگوي علوم قرآن
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۲/۰۴ در ساعت ۲۱:۵۵
    يارب نظر تو برنگردد


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    641
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    14 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    84
    آپلود
    9
    گالری
    66



    با او

    عرض سلام و ادب ؛

    اولا باید بین انسان با شخص حضرت آدم تمایز قرار داد. اینها یکی نیستند و آنچه که در آیات مربوط به خلقت انسان آمده به ادله ی صریح ، نوع انسان است نه شخص حضرت آدم که می توان ان را جدا و دقیق بررسی کرد. لذا شما در متن بالا کلمه ی انسان را با آدم یکی به کار گرفته اید در صورتی که انسان نوع همه ی بشر است و آدم شخص و مصداقی از انسان است.

    ثانیا انسان به معنی خودش ، یعنی نفس مجردی که بالقوه آینه ی تمام نمای صفات الهی است. این انسان وقتی به جهان ماده تنزل می کند ، به شکل های مختلف از جمله : زشت و زیبا ، سفید یا سیاه ، بلند قد یا کوتاه قد ، قوی یا ضعیف ، چاق یا لاغر و مرد یا زن ظاهر می شود و زندگی می کند.
    ولی این تفاوت ها مربوط به بدن و جسم مادی انسان است و انسان این بدن نیست ، بلکه انسان همان حقیقتی است که عرض شد همان نفس واحده ی مجرد است که در این دنیا وارد این قالب و بدن مادی متفاوت شده است. اما اینکه چرا بین بدن ها و ظاهر مادی افراد تفاوت است بحثی دیگر دارد.

    ---------

    به این آیه توجه کنید :هُوَ الَّذِی خَلَقَکُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَهٍ وَجَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا لِیَسْکُنَ إِلَیْهَا ، می فرماید او کسی است که شما انسان ها را از نفسی واحد آفرید و قرار داد از جنس خود آن نفس واحد ، زوج آن را برای اینکه به واسطه آن سکون و آرامش یابد.
    نکته ی اول اشاره به اینکه ضمیر کم در خلقکم اشاره به کل انسانها دارد و می گوید نفس همه ی انسان ها اعم از زن و مرد را واحد آفرید.همان که عرض شد که نفس واحد و مشترک است بین مرد و زن.

    نکته ی دوم اینکه گفته : و جعل منها زوجها ، در منها دقت کنید ، یعنی زوج انسان یعنی چه مرد برای زن و چه زن برای مرد به عنوان زوج و همسرش ، نفس هر کدام قرار داده شده از همان نفس دیگری و در واقع اشاره به هم سنخ بودن و یکی بودن نفوس زن و شوهر دارد. در کلمه ی مِن خیلی دقت کنید. اگر سنخیت و یکی بودن در کار نبود می فرمود : و جعل لها زوجها : زوجش را برای آن قرار داد ماسه ی آرامش ولی نگفته لها ، فرموده منها یعنی این از آن بوده و یکی است.

    نکته ی سوم اینکه کلمه ی زوجها آورده و زوج مشترک است برای مرد و زن ، پس منظور این نیست که شما مرد ها را از نفس واحد آفریدیم و از خود ان نفس ، زوج یعنی زن آنها را قرار دادیم ، نخیر می گوید شما انسان ها را از نفس واحد آفریدیم و زوجی از همان نفس واحد که هم سنخ اوست برایش قرار دادیم. و نگویید ضمیر ها در کلمه ی زوج مونث است پس منظور از زوجها زن است ، آن ضمیر به تبع ضمیر منها برمیگرده به نفس واحدة و چون این کلمه مونث است ، ضمیر من و زوج هم مونث امده است و این به معنی این نیست که منظورش زن ها و خانم ها هستند.

    -----------

    ««« لذا اصلا مرد یا زن بودن ربطی به انسانیت انسان ندارد که حال بخواهد موجب تمایز حقوق در خلقت و زندگی شود. انسان بودن یک حقیقت مشترک بین همه ی افراد بشر است و بالقوه دارای استعداد های مشترک معنوی (خلیفة اللهی). و این مطلب از متون صریح دینی از جمله خود قرآن کریم و عقل اثبات می شود. »»»

    حال آیات الهی را باید یک جا و در کنار هم بررسی کرد که متشابهات آیات الهی با محکمات به درستی تفسیر شوند. می دانید که بخاطر وجود آرایه های ادبی و صناعات ادبی مثل تشبیه آیات متشابه داریم که منظور از انها همان ظاهر اولیه ی آنها نیست. این آیات را باید با رجوع دادن به آیات محکم تفسیر کرد. بنا به فرموده ی خود قرآن در آیه ی 6با 7 آل عمران.

    و اگر روایاتی خلاف این اصول که عرض شد دیدیم ، آنها هم یا جزو روایات متشابه است که باید به درستی توضیح داده شده و تفسیر شوند و یا روایات جعلی هستند. لذا ملاک سنجش این روایات چون مربوط به عقاید و جهان بینی است ، ملاک سنجش عقل است و اگر کاملا ضد عقل بود ، پس جعلی است.

    موفق و موید
    طارق

    ویرایش توسط طارق : ۱۳۸۹/۰۹/۰۸ در ساعت ۰۶:۳۵
    اي حيوان ناطق بدان:
    برباد فنا تا ندهي گرد خودي را
    هرگز نتوان ديد جمال احدي را
    و بدان فرودگاه شيطان خودبيني و تكبر است براي همين است كه شيطان به عزّت خدا قسم خورد همه را اغوا كند جز مخلَصين را و ويژگي انسان با اخلاص آن است كه آنقدر محو جمال و جلال خداست كه نه در فكر و نه در عمل هيچ توجهي به خويش ندارد.
    رابطه ي عكس ميان توجّه به خدا و تكبر بسيار مهم است در مسير سعادت انسان.

    [SIGPIC][/SIGPIC]


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    به نام خدا
    با سلام
    در بخش بيان و شرح آيه مورد بحث يعمي : هُوَ الَّذِی خَلَقَکُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَهٍ وَجَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا لِیَسْکُنَ إِلَیْهَا
    جناب طارق مطلب را تمام كدند و نكته اي باقي نمانده است .
    بنده فقط در مورد رواياتي كه در اين باب آمده مطالبي عرض ميكنم .
    در روایتی که مرحوم شیخ صدوق، در«علل الشرایع» و «من لا یحضره الفقیه» نقل کرده است، آمده است که زرارة بن اعین، ازامام صادق علیه السلام سؤال کرد، نزد مامردمی هستند که می گویند: «خداوند حوّا را ازبخش نهایی ضلع چپ آدم آفرید» امام علیه السلام فرمود: «خداوند از چنین نسبتی منزه است و برتر از آن است... آیا کسی می تواندبگوید که خداوند توان آن را نداشت که همسرآدم را از غیر دنده او خلق کند، تا بهانه بدست عیب جویان دهد که بگویند، بعضی از اجزای آدم، با بعضی دیگر نکاح نمود» سپس فرمود: «خداوند بعد از آفرینش آدم، حوّا را به صورت تازه و نو پدید آورد» 1

    بنابر اين خدایی که آدم ابوالبشر را آفرید،برای تکمیل و تکثیر نسل انسانی، از همان نوع و گوهر، انسانی دیگر آفرید که هر یک برای دیگری آرامش روحی به ارمغان می آورد.

    از مجموع مباحث مطرح شده درباره خلقت زن و مرد، دو نکته اساسی روشن شد:
    1. زن و مرد هر دو از ماهیّت واحدانسانی برخوردارند و سرشت و طینت آنان یکی است.
    2. زن از جزء و عضوی از اعضای مردآفریده نشده است؛ بلکه از همان طینت وسرشتی که مرد (آدم) آفریده شد، او را نیزخدا خلق کرده است.

    1-
    علل الشرایع، ص 17 ، باب 17 ، ح 1 ، الفقیه، ج 3، ص 239،حدیث 1133.

    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    15
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام
    به نظرم ادم باید به عقل خودش نگاه کنه
    کارشناس ها درست می گن به یه کتاب نگاه کردن اون حفظ کردن تمام
    عقل من که این می گه
    زن باید انتخاب بشه نه انتخاب کنه درست که در بحث ازدواج بین چند تا خواستگار خودش یکی انتخاب می کنه ولی در کل باید قبلش انتخاب بشه وگرنه نمی تونه انتخاب کنه تازه برای بعضی ها یه خواستگار میاد باید همون برن
    این یه واقعیت
    زن یه عروسک تو زندگی حتی تو شاهده هم بخوان ببرن باید دو تا زن بیاد تا شاهدشون قبول کنند
    زن یک عروسک خیمه شب بازی
    چه بخواید چه نخواید
    یه مرد می تونه هم زمان دو تا زن داشته باشه ولی یه زن نه
    همه اینا واقعیت
    مرد می تونه زن تنبیه کنه حالا با دلایل خاص خودش
    ولی زن مرد نمی تونه اگر هم بخواد بزن خودش قبلش کتک خورده
    زمان قدیم اره به زن حرمت گذاشت ولی الان نه
    تو کشورهای غیر عربی به زن حرمت زیادی می زارن حتی ملکه و رئیس جمهور می کنند
    ولی تو کشور مسلمان می گن می شه ولی موقع عمل می رسه حتی تو انتخابات رئیس جمهوری نمی زاره شرکت شه تو مراحلش حذف می کنه
    با تشکر لاله عبدالهی زاده اهوازی


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    641
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    14 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    84
    آپلود
    9
    گالری
    66



    با او

    عرض سلام و ادب ؛

    دوست عزیز خانم لاله جون ، مواردی که شما فرمودید هر کدام در تاپیک های مستقل و جداگانه ای طرح و تحلیل شده و همش رو لیست وار اینجا گفتن مشکلی را حل نمی کنه. اما کوتاه به این موارد اشاره ای می کنم ؛

    -------------------------
    فرمودین :

    زن باید انتخاب بشه نه انتخاب کنه درست که در بحث ازدواج بین چند تا خواستگار خودش یکی انتخاب می کنه ولی در کل باید قبلش انتخاب بشه وگرنه نمی تونه انتخاب کنه تازه برای بعضی ها یه خواستگار میاد باید همون برن
    این یه واقعیت


    پاسخ :

    خب کجای اسلام گفته که واجب است که پسر به خواستگاری دختر برود و خواستگاری دختر از پسر حرام است؟؟!!
    اگر الان این در جامعه ی ما متداول نیست ، به خاطر فرهنگ ماست. حالا من نمی خواهم بگویم که خواستگاری دختر از پسر خوب است یا بد ، اصلا نظر نمی دهم. می خوام با مبنای خودتون که این رو خوب می دونید بگم که اسلام مانع خواستگاری خانم از آقا نبوده و آن را حرام نگفته است. لذا اگر این را ظلم می دونید ، مربوط به فرهنگ ماست نه دین ما.


    -------------------------
    فرمودین:

    زن یه عروسک تو زندگی حتی تو شاهده هم بخوان ببرن باید دو تا زن بیاد تا شاهدشون قبول کنند
    زن یک عروسک خیمه شب بازی
    چه بخواید چه نخواید


    پاسخ :

    چرا اینقدر شعاری مطلب نوشتید ، در بحث علمی باید فقط گزاره های مفید بحث رو بگید ، هر گزاره رو یک بار بگید و برای هر گزاره استدلال کنید و دلیل بیارید. نه اینکه شعار مانند هی جملاتی رو تکرار کنید.
    نخیر اینکه شهادت خانم ها کم تر از آقایون مطرح می شه به خاطر حضور کم تر خانم در جامعه بوده و عدم شرایط شاهد بودن خانم ها در اکثر مواقع و می رفتند خانم ها را که راحت تر راضی می شدند می گفتند بیان و با اینکه اصلا بیرون نیومدن و چیزی ندیدن شهادت دروغ بدن. برای جلوگیری از این مساله تفاوت ایجاد شده. حالا احکام تابع زمان و مکان و شرایط است ، اگر فقها به این نتیحه برسند که الان حضور خانم ها و استقلال رای اونها هم پای آقایون در جامعه هست ، نظرشون رو تغییر میدن چنان که بعضی مراجع تقلید گویا هستن که شهادت خانم و آقا را مساوی می دونن.

    -------------------------
    فرمودین :

    یه مرد می تونه هم زمان دو تا زن داشته باشه ولی یه زن نه
    همه اینا واقعیت


    پاسخ :

    دلیل مجوز تعدد همسر برای مرد در اسلام یک فلسفه ای دارد که مفصل است و از جنبه های گوناگون باید بررسی شود منتها این مجوز تعدد زوجات برای شرایط خاص و استثنائی است که زنان بی شوهر فراوان و نیازمند به پول که جوان مجرد حاضر به ازدواج با اونها نیست چون باکره نیستند ، اگر مردان زن دار اینها را نگیرند ، اینها از روی نیاز به فساد افتاده و جامعه پر از خانم بدکاره می شود.
    خصوصا سابق که مثلا در طول یک جنگ هزار نفر می مردند و از اینها 800 نفر متاهل بودند و 800 زن بیوه بی شوهر می ماندند در شهری نه چندان پر جمعیت.

    اما در حال عادی دین تعدد زوجات را تایید نمی کند ، اخلاقی هم نمی داند و دو نفر از اصلی ترین شخصیت های اسلام حقیقی یعنی حضرت رسول و امام علی ، هر تنها یک زادواج اصلی از روی عشق و علاقه داشته اند و هر دو تا زمانی که آن همسر اصلی اولشان زنده بوده هیچ زن دیگری نگرفتند.
    منتها بعد از فوت همسرشان ، با زنانی به ادله ی مختلف سیاسی و ... ازدواج کردند و جالب است بدانید مثلا زنانی که پیامبر بعد از فوت حضرت خدیجه با ایشان ازدواج کرد غالبا یا پیر بودند یا نزدیک به پیر.در حالی که اگر از روی ازدواج بود باید با زنان جوان ازدواج می کردند پس دلیل سیاسی - اجتماعی داشته.

    -------------------------
    فرمودین :

    مرد می تونه زن تنبیه کنه حالا با دلایل خاص خودش
    ولی زن مرد نمی تونه اگر هم بخواد بزن خودش قبلش کتک خورده

    پاسخ:

    این مورد را که همین اخیرا در تاپیکی مفصل با همکاری پاسخگوی مسائل زنان توضیح دادیم که زدن اصلا به معنی مصطلح در زبان فارسی نیست. نباید با پیش فرض های زبان فارسی بریم سراغ قرآن.اینجا مطالعه کنید :
    http://www.askquran.ir/showthread.php?t=24497&p=383500

    -------------------------
    فرمودین:

    زمان قدیم اره به زن حرمت گذاشت ولی الان نه
    تو کشورهای غیر عربی به زن حرمت زیادی می زارن حتی ملکه و رئیس جمهور می کنند
    ولی تو کشور مسلمان می گن می شه ولی موقع عمل می رسه حتی تو انتخابات رئیس جمهوری نمی زاره شرکت شه تو مراحلش حذف می کنه


    پاسخ :

    این آخری هم که دیگه اصلا ربطی به دین اسلام نداره. در کشور های عربی اگر به خانم ها بی احترامی و بی توجهی می شه ، خب اشتباه می کنند و به خاطر فرهنگ غلطشون هست. اگر جایی نمی گذارند خانم ها مسئولیت های اجرایی و مملکتی به دست بگیرند باز اشتباه می کنند و نباید این کار را بکنند. البته فعلا که ما یک وزیر خانم داریم. کم کم داریم پیشرفت می کنیم.
    ولی اینها هیچ کدوم هیچ ربطی به اسلام نداره ، حساب اسلام از مسلمان جداست. مسلمانان ممکنه خیلی کارای اشتباه کنن ، ولی دین نه گفته به خانم ها بی توجهی و بی احترامی کنین ، نه گفته که نگذارید مسئول بشوند.
    دین هیچ مشکلی با این موارد ندارد.و هیچ جا هم حرام نکرده. پس اشتباه افراد و جوامع و فرهنگ ها رو پای دین نگذارید.

    -------------------------
    موفق و موید
    طارق

    ویرایش توسط طارق : ۱۳۸۹/۰۹/۰۸ در ساعت ۱۳:۳۹
    اي حيوان ناطق بدان:
    برباد فنا تا ندهي گرد خودي را
    هرگز نتوان ديد جمال احدي را
    و بدان فرودگاه شيطان خودبيني و تكبر است براي همين است كه شيطان به عزّت خدا قسم خورد همه را اغوا كند جز مخلَصين را و ويژگي انسان با اخلاص آن است كه آنقدر محو جمال و جلال خداست كه نه در فكر و نه در عمل هيچ توجهي به خويش ندارد.
    رابطه ي عكس ميان توجّه به خدا و تكبر بسيار مهم است در مسير سعادت انسان.

    [SIGPIC][/SIGPIC]


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    به نام خدا
    با سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط لاله جون نمایش پست
    کارشناس ها درست می گن به یه کتاب نگاه کردن اون حفظ کردن تمام
    دوست گرامي ، بنظر مي رسه كم عنايتي فرموديد .
    بزرگوار از جوان امروزي بعيد است هر چه شنيد باور كند ، پيامبر (ص) ما هم كه ملاك تشخيص روايات را بدستمان داده اند .
    اگر با استناد به يك آيه و روايت ، عده اي ادعا ميكنند كه زن جنس دوم و براي آرامش مرد آفريده شده ، از يك جوان پويا و فعال و انديشمند انتظار ميرود حد اقل يك تحقيق اجمالي نمايد تا ببيند آيا اين نسبتي كه به ساحت قران و معصومين (ع) مي دهند درست است يا خير .
    كجاي اين تحقيق پويا و ارزشمند در كتابي نوشته شده كه كارشناسان به آن كتاب نگاه كرده اند و حفظش كرده اند !‌
    نقل قول نوشته اصلی توسط لاله جون نمایش پست
    زن باید انتخاب بشه نه انتخاب کنه
    زن ميتونه انتخاب كنه ولي از راه درستش ، نتها توجه داشته باشيد ، آقايان هم كه به خواستگاري ميروند و به تعبير شما انتخاب ميكنند ، فقط 50% مساله را انتخاب ميكنند ، 50% باقيش دست دختر است ، لذا شما هم - منظورم خانمهاست - كه خواستند انتخاب كنند توجه داشته باشند كه 50% را انتخاب ميكنند ، 50% باقيش دست پسر است ممكن است موافق نباشد ، آنگاه بايد مانند آن پسري كه پاسخ منفي مي شنود و احيانا افسرده مي شود ، عواقبش را نيز بپذيرد . بهر حال كاملا حق انتخاب دارد و با يك واسطه مطمئن براحتي ميتواند انتخاب كند تا حرمتش هم از ميان نرود .
    نقل قول نوشته اصلی توسط لاله جون نمایش پست
    زن یک عروسک خیمه شب بازی
    نقل قول نوشته اصلی توسط لاله جون نمایش پست
    یه مرد می تونه هم زمان دو تا زن داشته باشه ولی یه زن نه
    بنظر شما اين يك حسن است ؟ يا جواز يك حكمي است كه بايد شرايط ديگرش هم محقق باشد ؟
    مثلا زنان اگر اذن تعدد همسر داشتند بنظر شما چند زن رغبت ميكردند با دو مرد زندگي كنند ؟
    حتي هم اكنون هم اگر از زنان خيانتكار بپرسيد ، مايلند همسر اولشان طلاقشان بدهد تا بتوانند با كسي كه الان با او دوست هستند ازدواج كنند و همزمان زندگي با دو مرد را نمي پسندند .
    البته آنچه من بيشتر احتمال ميدهم در سوالتان مخفي باشد - يا شايد بد بيانش نموديد - اين است كه چرا بايد مرد حق تعدد زوجات داشته باشد و اين سوال را در مورد خانمها نداريد در واقع اعتراض شما به حكم تعدد همسر در مردان است نه عدم تساوي اين حكم در مرد و زن . در اينصورت ضمن اينكه براي مطالعه بيشتر به تاپيكهاي مربوطه مراجعه بفرماييد بايد عرض كنم با تاييد فرمايشات جناب طارق در اين بخش ، بايد بدانيد كه صرفا جواز اين حكم آنهم با شرط بسيار سخت عدالت صادر شده است و اعمال يك حكم در اسلام ، منوط به جميع شرايطش مي باشد در غير اينصورت عواقبش را بر دين نبايد بار نمود بر عامل به حكم بايد بار شود .
    نقل قول نوشته اصلی توسط لاله جون نمایش پست
    تو کشورهای غیر عربی به زن حرمت زیادی می زارن حتی ملکه و رئیس جمهور می کنند
    خب ايا حقيقتا در اين كشورها ، و در اين مقاماتي كه نام برديد ، زن تصميم گيرنده اصلي است ؟ يا فقط يك مقام تشريفاتي - ملكه - و يا يك مقام سياسي عامل اجراي سياستهاي ديگران است ؟! و چگونه نباشد در حاليكه مردها هم در اين سمتها عامل اجراي سياستهاي ديگران هستند .
    نكته ديگر اينكه ، در تعيين حرمتهاي اجتماعي ، احراز سمتها ملاك نيست ، در يك كشور فقط يك مرد رئيس جمهور مي شود آيا معنايش اين است كه مردان ديگر از حرمت اجتماعي برخوردار نيستند ؟ مسلما مابقي مردان يك جامعه به هر دليلي ، نمي توانند در اين سمت باشند اين دليل نمي شود مابقي افراد از حرمت اجتماعي ساقط باشند ، اساسا در سمتهاي اجرايي ،آنچه ملاك است ، قدرت مديريت و اطلاعات و گردانندگي صحيح آن سمت است .
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    41
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحیم .

    چرا این مسایل تو سایتهای فارسی ما زیادن واقعا علتشون چیست هر جا می ریم یعنی نمی شه که حداقل 5 الی 6 از این تایپیکها نباشه .

    در بخش بيان و شرح آيه مورد بحث يعمي : هُوَ الَّذِی خَلَقَکُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَهٍ وَجَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا لِیَسْکُنَ إِلَیْهَا
    جناب طارق مطلب را تمام كدند و نكته اي باقي نمانده است .
    بنده فقط در مورد رواياتي كه در اين باب آمده مطالبي عرض ميكنم .
    در روایتی که مرحوم شیخ صدوق، در«علل الشرایع» و «من لا یحضره الفقیه» نقل کرده است، آمده است که زرارة بن اعین، ازامام صادق علیه السلام سؤال کرد، نزد مامردمی هستند که می گویند: «خداوند حوّا را ازبخش نهایی ضلع چپ آدم آفرید» امام علیه السلام فرمود: «خداوند از چنین نسبتی منزه است و برتر از آن است... آیا کسی می تواندبگوید که خداوند توان آن را نداشت که همسرآدم را از غیر دنده او خلق کند، تا بهانه بدست عیب جویان دهد که بگویند، بعضی از اجزای آدم، با بعضی دیگر نکاح نمود» سپس فرمود: «خداوند بعد از آفرینش آدم، حوّا را به صورت تازه و نو پدید آورد»
    در ذیل آیه شریفه مباحث بسیار قشنگ و خیلی حساس مطرح شده که یکی از این مباحث نسل چگونه به وجود آمده است که در این جا علامه طباطبایی قدس سره متاسفانه قایل هستن برادران و خواهران با هم دیگه ازدواج کردن و اون اسم حرمت در کار نبوده بنابر این هیچ اشکالی ندارد .
    که خلاف قول معصومین صلوات الله علیهم است .
    مساله دیگه این که زن از ضلع چب حضرت آدم ابو البشر سلام الله علیه خلق شده که روایت بالا در رد این زعم که قول اهل تسنن است بیان شده است و در معارف آل البیت صلوات الله علیهم آن چه که صحیح است زن از فاضل طینت آدم علیه السلام - نه مرد - خلق شده است .

    این که اسلام زن را موجود درجه دو می داند تعبیر درستی نیست و من زیاد دیدم چه مخالف و چه موافق این گونه مقالات زیاد نوشتن .

    من فکر می کنم چون اسلام بار سنگین اجتماعی را بیشتر روی دوش مردها گذاشته این افراد براشون توهم ایجاد شده که زن موجود درجه 2 هستش .

    در این که زن نمی تونه مثلا قاضی بشه و این اجماع فقهای امامیه هستش از حکم خدا نشآت می گیره و نیاز به تاویل و توجیه نداره خواسته خداست وارد حزب الله شدی پس باید قبول کنی اون هم از روی قناعت و ایمان نه اجبار چون اجباری در کار نیست .

    قال الإمام الصادق صلوات الله عليه :

    يا ليت السياط علي روءس أصحابي حتي يتفقهوا في الدين .


    بر همه واجب است تا عمری باقی است حتی الامکان فقه به معنای خاص را یاد بگیرند و عمل کنند .


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    974
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 6 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در دین مبین اسلام در زندگی دنیوی مردان از زنان برتر هستند ولی در زندگی اخروی برابر هستند.

  10. تشکر


  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    974
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 6 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام بر جناب لاله جون
    فرموده اید که " زن یه عروسک تو زندگی حتی تو شاهده هم بخوان ببرن باید دو تا زن بیاد تا شاهدشون قبول کنند. "
    الله در قران دو زن را به جای یک مرد به عنوان گواه در مسائل حقوقی و مالی تعییین فرموده اند. خانم کوین از بانوان نومسلمان هلندی به اشکال شما به شرح زیر پاسخ داده اند که من آن را ترجمه و تلخیص کرده ام. ضمنا ایشان به برخی از اشکالات دیگر نیز پاسخ داده اند که می توانید در صورت تسلط به زبان انگلیسی به وبسایت ایشان به نشانی زیرمراجعه فرمایید:
    www.islamic-answers.com
    ما زنان از فشارهای روانی ادواری که هر ماه تجربه می کنیم و علائم اوایل حاملگی ، افسردگیهای پیش از زایمان و پس از زایمان ، پدیده یائسگی ، مشکلات روانی و فیزیولوژیکی ناشی از عدم حاملگی ، و مشکلات فیزیولوژیکی پس از زایمان زودرس آگاهی داریم.
    تحت این شرایط است که زنان می توانند فشارهای روانی فوق العاده ای را تجربه کنند که باعث عدم تمرکز ، کندذهنی و افت حافظه کوتاه مدت می شود. بیایید این موارد را کمی مشروح تر با ارجاعات علمی از دنیای علم بررسی کنیم." پی ام تی" اصطلاحی فراگیر برای بیش از 140 نشانه بیماری مختلف است که باعث ناشادی و غمگینی در بسیاری از زنان می شود و متعاقبا این حالت به خانواده آنها تسری می یابد.
    در مجله روانپزشکی عملی آمده است : چهل در صد از زنان از سندرم پیش از پریود به نوعی رنج می برند و زندگی برخی از آنها مختل می شود. دکتر ویلیامز رهنمودهایی را در خصوص چگونگی مورد شاسایی قرار دادن بیماران در معرض خطر ارائه داده و درمان مناسبی را نیز پیشنهاد داده است.
    دکتر جرج بیمنت می گوید : 80 درصد اززنان دردوره های پیش از پریود از ناراحتیهای سینه و شکم رنج می برند ولی تنها ده در صد از آنها به پزشک مراجعه می کنند که آن هم به علت شدت درد است.
    درمجله طب روانشناسی از انتشارات دانشگاه کمبریج می خوانیم : تحقیقات نشان می دهد که در دوره های پیش از پریود احتمال تاثیرات منفی گوناگون افزایش می یابد که می توان به موارد زیر اشاره کرد : تحریک پذیری ، افسردگی ، تنش ، اضطراب ، غمگینی ، عدم احساس امنیت ، بیحالی و رخوت ، احساس تنهایی ، خستگی ، گریستن ، و تغییر رفتار.
    دکتر شریوز می گوید : کاهش قدرت تمرکز و حافظه از جنبه های آشنای سندرم پیش از پریود است. البته این بدان معنی نیست که زنان از نظر ذهنی دارای کاستی هستند بلکه بدین معناست که قوای ذهنی انها در زمانهای معینی در چرخه بیولوژیکی تحت تاثیر قرار می گیرد. حدود هشتاد در صد از زنان تا حدی از تغییرات پیش از پریود خود آگاهی دارند ، چهل درصد از آنها به صورت معتنابهی آشفته و پریشان می شوند ، و ده تا بیست درصد از آنها عملا ناتوان می شوند.

    بعلاوه زنان با افسردگیهای پیش و پس از زایمان مواجه هستند که علائم ناشی از آنها به صورت طبیعی ذهن را تحت تاثیر قرار داده و خواب آلودگی و اختلال حافظه را افزایش می دهد.
    دکتر زاگوفسکی می گوید: ده تا پانزده درصد از زنان پس از زایمان دچار افسردگی می شوند. این مادران انواع علائم را تجربه می کنند ولی اضطراب ، به ویژه برای بچه ، تحریک پذیری و خستگی مفرط بیشترمعمول هستند. اشتها معمولا کاهش می یابد و مشکلات قابل ملاحظه ای در خوابیدن روی می دهد. مادران علاقه خود را به چیزهایی که پیش از تولد بچه به آنها علاقمند بودند از دست می دهند و پی می برند که قدرت تمرکز آنها آسیب دبده است. آنها غالبا به صورت غیر منطقی احساس گناه می کنند و خودشان را به این علت که زنان و مادران بدی هستند سرزنش می کنند.

    دکتر جنیفر در خصوص یائسگی می گوید: یائسگی با علائم ناتوان کننده ای همانند عرق شبانه ، خواب آلودگی ، تحریک پذیری ، تغییر رفتار ، افت حافظه کوتاه مدت ، میگرن ، سردرد و اضافه وزن و غیره شروع می شود.
    همچنین این حقیقت که زنان در مقایسه با مردان بیشتر حساس و عاطفی هستند را نباید از نظر دور داشت.
    در سایه یافته های علمی که به برخی از آنها اشاره شد می توان به مفهوم این آیه پی برد:
    ( 2.282 ) . . .واسْتَشْهِدُوا شَهيدَيْنِ مِنْ رِجالِكُمْ فَإِنْ لَمْ يَكُونا رَجُلَيْنِ فَرَجُلٌ وَ امْرَأَتانِ مِمَّنْ تَرْضَوْنَ مِنَ الشُّهَداءِ أَنْ تَضِلَّ إِحْداهُما فَتُذَكِّرَ إِحْداهُمَا الْأُخْرى . . . : . . . و دو گواه از مردانتان به گواهى بگيريد، و اگر به دو مرد دسترسى نبود، يك مرد و دو زن از گواهانى كه خود شما ديانت و تقوايشان را مى‏پسنديد، تا اگر يكى از آن دو يادش رفت ديگرى به ياد او بياورد . . .‏




  12. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    641
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    14 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    84
    آپلود
    9
    گالری
    66



    با او

    عرض سلام و ادب ؛

    اولا در مورد نکات آیدی محترم هاشمی موسوی ؛

    -----------------------------


    فرمودید:

    در ذیل آیه شریفه مباحث بسیار قشنگ و خیلی حساس مطرح شده که یکی از این مباحث نسل چگونه به وجود آمده است که در این جا علامه طباطبایی قدس سره متاسفانه قایل هستن برادران و خواهران با هم دیگه ازدواج کردن و اون اسم حرمت در کار نبوده بنابر این هیچ اشکالی ندارد .
    که خلاف قول معصومین صلوات الله علیهم است .

    پاسخ:

    لطفا این موارد را دقیق و ذکر منبع بیان کنید که قابل بررسی باشد.

    البته نظر علامه را بنده نقل می کنم ، در ذیل آیه ی اول سوره ی نساء در بخشی از آیه که آمده : و بثّ منهما رجالا كثيرا و نساء، علامه فرموده اند ؛

    « كل بشر از آدم و حوا نشاءت گرفته اند
    اول اينكه : منظور از جمله : (رجالا كثيرا و نساء) كل بشر است و افرادى است كه يا بدون واسطه (چون هابيل و قابيل و غيره ) و يا با واسطه (چون ديگر افراد بشر تا هنگام بپا شدن قيامت )
    از اين دو فرد (يعنى آدم و حوا) منشعب شده اند پس كانه فرموده است : (و بثكم منهما ايها النّاس ).
    ازدواج فرزندان بلافصل آدم بين برادران و خواهران بوده
    مطلب دوم اين است كه : ازدواج در طبقه اولى ، بعد از خلقت آدم و حوا يعنى در فرزندان بلافصل آدم و همسرش بين برادران و خواهران بوده و دختران آدم با پسران او ازدواج كرده اند، چون آن روز در تمام دنيا نسل بشر منحصر در همين فرزندان بلا فصل آدم بوده ، (در آن روز غير از آنان ، نه دخترانى يافت مى شده است كه تا همسر پسران آدم شوند و نه پسرى بود كه همسر دخترانش ‍ گردند) بنابراين هيچ اشكالى هم ندارد (اگر چه در عصر ما خبرى تعجب آور است و ليكن ) از آنجائى كه مساءله يك مساءله تشريعى است و تشريع هم تنها و تنها كار خداى تعالى است و لذا او مى تواند يك عمل را در روزى حلال و روزى ديگر حرام كند: (و اللّه يحكم لا معقب لحكمة ) (ان الحكم الا للّه ). (و لا يشرك فى حكمه احدا) (و هو اللّه لا اله الا هو له الحمد فى الاولى و الاخرة و له الحكم و اليه ترجعون ). »


    توضیح آنکه ما عقاید ، اخلاق و احکام داریم و معارف دین و قرآن در این سه دسته است. عقاید و اخلاق که دستورات حقیقی است ، مطلق بوده و برای همه ی زمان و مکان و شرایط ثابت است. اما احکام که دستورات تشریعی و اعتباری ، مطلق و ثابت نیست ، بلکه بنا به زمان و مکان و شرایط قابل تغییر است.
    چنان که فلسفه ی اجتهاد مربوط به همین بوده و همچنین آیات ناسخ و منسوخ در احکام زنا و شراب و ... موید همین مطلب است.

    لذا در این مورد هم اشکالی نیست که حکم تشریعی ازدواج در عصر فرزندان حضرت آدم چیزی باشد و بعد از آن چیزی دیگر.


    *** اما شما که ادعا فرمودید این قول مخالف کلام معصومین است ، اولا بفرمایید مخالف کدام قول معصوم است؟؟؟!!!
    اگر منبع ، حدیث و روایتی است با ذکر دقیق سند نقل کنید.
    تازه اگر هم حدیث و روایتی خلاف قول علامه آوردید ، باید برویم و سند و باقی شروط صحت روایت را بررسی کنیم. ***

    چرا که قابل توجه است که اگر شما دو روایت در این موضوع دیده اید و به سادگی حکم به صحت انها و اشتباه بودن نظر علامه می دهید ، خود علامه که خبره ی دهر در تحلیل روایات بودند ، قبل از شروع نوشتن تفسیر المیزان ، سه دور به صورت کامل 110 جلد بحار الانوار را خوانده ، تدریس و تحلیل کرده بودند.

    بعید می دانم شما تا الان همچون علامه سه دور کامل کل 110 جلد بحار را خوانده و تدریس و تحلیل کرده باشید و به تمام روایات و احادیث وارد در این باب مسلط باشید.

    لذا ایشان با در نظر گرفتن تمام روایات و احادیث وارد در موضوع و تحلیل فقه الحدیثی چنین نظر اجتهادی را بیان فرموده اند.

    -----------------------------


    فرمودید:

    مساله دیگه این که زن از ضلع چب حضرت آدم ابو البشر سلام الله علیه خلق شده که روایت بالا در رد این زعم که قول اهل تسنن است بیان شده است و در معارف آل البیت صلوات الله علیهم آن چه که صحیح است زن از فاضل طینت آدم علیه السلام - نه مرد - خلق شده است .

    پاسخ :

    بسیار عالی ، این هم ادعایی دیگر بدون سند. این را که زن از فاضل طینت آدم(ع) خلق شده ، با ذکر سند به روایات و ادله ی آن شاشاره کنید تا رجال ناقل روایت را بررسی کرده و صحت روایت را با فقه الحدیث بسنجیم.

    -----------------------------



    و فرمودید :

    در این که زن نمی تونه مثلا قاضی بشه و این اجماع فقهای امامیه هستش از حکم خدا نشآت می گیره و نیاز به تاویل و توجیه نداره خواسته خداست وارد حزب الله شدی پس باید قبول کنی اون هم از روی قناعت و ایمان نه اجبار چون اجباری در کار نیست .


    پاسخ :

    اولا ثابت کنید که عدم توانایی قاضی شدن و مرجع شدن و.... خانم ها اجماع فقهای امامیه است. مثلا در مورد مرجعیت آن قدر که می دانیم مقدس اردبیلی ، آیت الله جوادی آملی ، آیت الله محمد ابراهیم جناتی ، و..... از قدما و متاخیرین گرفته تعداد قابل توجهی از فقها و مراجع امامیه هستند که منعی برای ان نمی بینند با ضوابط خاص خودش.

    ثانیا چنان که در بالا هم عرض شد ، احکام الهی مانند عقاید و اخلاق ، مطلق نیستند ، بلکه احکام بنا به شرایط و زمان و مکان تغییر پذیرند. لذا نمی توانید ادعا کنید که حکم قطعی صد در صدی خدا این است که خانم ها نمی توانند این مسئولیت ها را بر عهده بگیرند ، خصوصا که چه با برهان عقلی و چه ادله ی تقلی رد حرف شما قابل اثبات است چنان که در تاپیک های مربوط در همین سایت ثابت کرده ایم ، مراجعه کنید.

    و مراقب باشید که ادعایی را به صورت قطعی به دین و اسلام نسبت ندهید که یقین به قطعیت آن نیست ، چرا که نسبت دادن سخنی به دین که درست نباشد یا قطعی نباشد ، مسئولیتش سنگین بوده و بازخواست شدیدی خواهد داشت.باید ورع به خرج داد در این مسائل و جانب احتیاط را در کلام مربوط به دین نگاه داشت.

    در هر موردی تحقیقی عمیق و عنیق نمائید و با جمع بندی و تحلیل ادله ی مادی و صوری به نتیجه برسید و دست آخر آن را به عنوان نظر خود ، نه حرف دین ارائه کنید.

    موفق و موید
    طارق

    ویرایش توسط طارق : ۱۳۸۹/۰۹/۰۹ در ساعت ۰۱:۳۱
    اي حيوان ناطق بدان:
    برباد فنا تا ندهي گرد خودي را
    هرگز نتوان ديد جمال احدي را
    و بدان فرودگاه شيطان خودبيني و تكبر است براي همين است كه شيطان به عزّت خدا قسم خورد همه را اغوا كند جز مخلَصين را و ويژگي انسان با اخلاص آن است كه آنقدر محو جمال و جلال خداست كه نه در فكر و نه در عمل هيچ توجهي به خويش ندارد.
    رابطه ي عكس ميان توجّه به خدا و تكبر بسيار مهم است در مسير سعادت انسان.

    [SIGPIC][/SIGPIC]


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود