جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آيا بخشى از قرآن كريم توسط گوسفند و يا حيوان ديگرى خورده شده؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۶
    نوشته
    303
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    22 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آيا بخشى از قرآن كريم توسط گوسفند و يا حيوان ديگرى خورده شده؟




    امروز در نتگردي به اين مطلب عجيب برخوردم که هرچي گشتم پاسخي براي ان پيدا نکردم

    آيا صحيح است كه بخشى از قرآن كريم توسط گوسفند و يا حيوان ديگرى خورده شده و اثرى از آن نيست چنانچه آمده است :
    عائشه: «لقد نزلت آية الرجم و رضاعة الكبير عشراً، و لقد كان فى صحيفة تحت سريري فلما مات رسول اللّه و تشاغلنا بموته دخل داجن فاكلها». سنن ابن ماجة 1: 626

    از عائشه روايت شده است : آيه رجم كردن زانى و آيه رضاع كبير جزء قرآن بوده، و بر روى برگى نوشته شده بود ولى به هنگام رحلت پيامبر اكرمـ صلى الله عليه و آله سلّم ـ مشغول عزادارى بوديم كه ناگهان گوسفندى آمده و آنرا خورد.


    کارشناس بحث : پاسخگوي قرآني
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۰۹/۰۸ در ساعت ۰۳:۴۷
    يارب نظر تو برنگردد


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۹
    نوشته
    1,826
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    15 روز 14 ساعت 56 دقیقه
    دریافت
    22
    آپلود
    15
    گالری
    0



    با عرض سلام و احترام.
    البته در مورد سخنی که نقل کردین از عایشه ایا منبع قابل اعتمادی وجود داره؟البته بنده در هیچ جا به این سخن برخورد نکردم.
    هر سخنی از هرکسی نقل شد اول باید پی به درستی ان برد سپس از روی ان سخن اظهار نظر کرد.
    اما در مورد سوال اصلی.قرانی که بزرگترین معجزه ی پیامبر است.در ان بزرگترین و شیواترین معجزات لفظی.معنایی.محتوایی و ...موجود می باشد,در طول زمان از تحریف حفظ شده و حتی مردم را برای اوردن ایه ای مثل خود به مبارزه میطلبد ایا ممکن است به وسیله ی یک گوسفند قسمتی از ان خورده شده باشد؟
    در قران مطالب از هر نظر به هم پیوسته می باشند.اگر مطلبی کم شده باشد از نظر معنایی و لفظی کاملا مشخص می شود.
    در زمان پیامبر وقتی ایه ای به محمد(ص) وحی میشد.عده ی ان را حفظ میکردند و عده ای هم ان را مینوشتند.
    البته در پوست حیوانات.اگر ایه ای هم که در برگی نوشته شده با فرض بر اینکه ان ایه نیز از بین رفته بود.فقط یک رو نوشت از بین میرفت.عده ی زیاد دیگری ان را ثبت میکردند.

  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    از عائشه روايت شده است: آيه رجم كردن زانى و آيه رضاع كبير جزء قرآن بوده، و بر روى برگى نوشته شده بود ولى به هنگام رحلت پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله سلّم) مشغول عزادارى بوديم كه ناگهان گوسفندى آمده و آنرا خورد.
    آيا صحيح است كه بخشى از قرآن كريم توسط گوسفند و يا حيوان ديگرى خورده شده و اثرى از آن نيست
    .

    پاسخ:
    این روایت که قائلین به تحریف به آن استناد می کنند:

    1. راوی آن ضعیف است. در سند روایت "ابن اسحاق" است که به نظر خود عالمان سنی، متهم به تدلیس در روایات می باشد.(1) برخی دیگر از عالمان اهل سنت نیز این روایت را بطور جدی ضعیف دانسته و به ضعیف بودن این روایت تصریح نموده اند.(2)

    شعیب ارنؤوط ـ یکی دیگر از عالمان اهل سنت ـ که تعلیقه ای بر مسند احمد بن حنبل نوشته، در ذیل این روایت آورده: "إسناده ضعيف لتفرد ابن إسحاق"، یعنی سند این روایت به خاطر ابن اسحاق، ضعیف است.(3)

    2. فقط همین یک تک روایت است، یعنی چنین روایتی را فقط یک نفر نقل کرده است و دیگر روایتی به این مضمون نداریم. طبرانی در "معجم الاوسط" آورده که این روایت را به غیر از ابن اسحاق از عبدالرحمن بن قاسم، کس دیگری نقل نکرده است.(4)
    و یک تک روایت نمی تواند در مقابل کثیر از روایات بر عدم تحریف قرآن بایستد.

    3. با نظر مشهور عالمان شیعه و سنی مخالف است.

    این بخش از روایت در صحیحین (صحیح بخاری و صحیح مسلم) نیامده است، یعنی بزرگترین منابع حدیثی اهل سنت، این حدیث را صحیح ندانسته و در کتبشان نیاورده اند.

    ابن حزم ـ از عالمان اهل سنت ـ در کتاب "المحلی" می گوید اگر این عبارات جزو قرآن بوده باید دیگران نیز آن را نقل کرده و همه آن را قرائت می کردند و آن را حفظ می کردند، در حالی که چنین نیست. افزون بر این که این روایت دلالت بر نسخ آیه پس از وفات پیامبر دارد در حالی که دیگر آن موقع نسخی صورت نگرفته است. (5)

    لازم به ذکر است که این روایت را قائلین به تحریف مورد استناد قرار داده اند در حالی که بنابر نظر مشهور عالمان شیعه و سنی، تحریف (تحریف لفظی) در قرآن صورت نگرفته است.

    4. این ادعا حتی در همان زمان و موقع جمع و تدوین قرآن نیز پذیرفته نشده است.
    از آن جا که نقل قرآن بین مسلمانان به صورت متواتر نقل شده، اگر چنین عباراتی را پیامبر اکرم(ص) فرموده بودند باید بین مسلمانان شایع و مشهور باشد، در حالی که چنین نبود و حتی نقل آن هم منفرد و نقل واحد بود، و به همین جهت این ادعا اصلا مورد پذیرش سایر مسلمانان قرار نگرفت.

    5. اصلا با شیوه جمع و ضبط قرآن کریم، که در بین مسلمانان بسیار با اهمیت و مهم بوده سازگاری ندارد.

    هنگام نزول قرآن، آیات بر همگان (عموم) خوانده می شد و حافظان، حفظ می کردند و کاتبان ضبط می نمودند. لذا چنین ادعایی اصلا قابل پذیرش نیست و اصلا در حدی نیست که بتواند خدشه ای به اعتبار قرآن برساند.

    _______________
    (1) معجم الرجال والحديث، محمد حياة الأنصاری، ج 1، ص 107.
    (2) المبسوط، السرخسی، ج 5، ص 134.
    (3) مسند الإمام أحمد بن حنبل، أحمد بن حنبل أبو عبدالله الشيبانی، مؤسسة قرطبة ـ القاهرة، ج 6، ص 269.
    (4) المعجم الأوسط، الطبرانی، ج 8، ص 12.
    (5) ر.ک: المحلی، ابن حزم، ج 11، ص 236.


    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۰۸/۲۷ در ساعت ۱۸:۵۹ دلیل: همکار ویراستار تدوین

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود