صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ظهور علل قرآنی

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    640
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0

    ظهور علل قرآنی




    بسم الله

    با سلام و آرزوی موفقیت

    آیا درست است که بعضی کلمات - لام ، مِن و ... - یا جملات قرآنی -

    " إن تَنصُروا اللهَ یَنصُرکُم" و ... - به معنای علت هستند ؟


    کارشناس بحث : پاسخگوي قرآني


    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۰۹/۰۸ در ساعت ۲۱:۵۰


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0





    با سلام و درود


    این ها دلیل هستند، و هر دلیلی لزوما علت نیست؛ بلکه:

    1. می تواند علت باشد

    2. می تواند معلول باشد

    3. و یا هر دو، معلول برای علت دیگری باشند.


    بنابر این چنین عبارتی فقط می خواهد وجود ملازمه بین دو مطلب را اثبات کند.




    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    640
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله

    با سلام و آرزوی موفقیت

    اشکال جنابعالی صغروی است یا کبروی ؟

    اگر صغروی است ؛ سهل بوده با کنکاش در دلالت کلمات حل می شود .

    اگر کبروی است ؛ نتیجه اش اینست که در قرآن به هیچ علتی اشاره نشده است .

    حال آن که در تمام زبانها - من جمله عربی - الفاظی برای رساندن ارتباط علّی وضع
    شده که در السنه خاص و عام متداولند .

    یعنی می فرمایید :

    اگر کسی بگوید : چون کسالت داشتم درس نیامدم ؛ از گفتار او علیت کسالت برای نیامدن درس فهمیده نمی شود ؟

    اگر چنین است ؛ پس لام تعلیل معنایش چیست ؟ " لئلا یکون للناس علی الله حجة بعد الرسل " و " لئلا یکون للناس علیکم حجة " به چه معناست ؟

    بای سببیت معنایش چیست ؟ " فبظلم من الذین هادوا " و " ظهر الفساد فی البر و البحر بما کسیت ایدی الناس " یؤاخذکم بما کسبت قلویکم "به چه معناست ؟

    من سببیت معنایش چیست ؟ " مما خطیئاتهم اغرقوا " و " لکل درجات مما عملوا "
    یعنی چه ؟

    حتی تعلیلیه به چه معناست ؟ معنای ظاهر " و ان احد من المشرکین استجارک فاجره حتی یسمع کلام الله " چیست ؟

    این از حروفی که یه معنای سبب هستند .

    اما کلمات :

    " اجل " به چه معناست ؟ "من اجل ذلک کتبنا علی بنی اسرائیل " یعنی چه ؟

    اما جمل :
    جمله شرطیه با "ان" با "لو" با "من" با "ما" و .....

    تمام این الفاظ همه گفته اند : علت را می رساند :

    لغویین گفته اند .

    نحویین گفته اند .

    در جوازم ، در حروف جاره

    بیانیین گفته اند .

    در جمله شرطیه ، در فرق بین "لو" ، "ان" و "اذا"

    اصولیین گفته اند .

    بحث مفهوم شرط چیست ؟ قیاس منصوص العلة چیست ؟

    فقها گفته اند .

    در تمام موارد قیاس منصوص العلة و تنقیح مناط قطعی .

    همه اینها گفته اند : ظهور در علیت دارند . شما می فرمایید : دلیل است و علت نیست .

    می خواهید بحث کنید یا نظرتان اینست ؟



  5. تشکر


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    640
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله

    با سلام و آرزوی موفقیت

    اگر منظورتان از دلیل همان حجت است که برای اثبات علمی است ؛ باز هم باید دقت شود ، زیرا این "دلیل" که جنابعالی می فرمایید ، معنی لغوی این کلمات است ؟ یا اصطلاحی ؟

    آیا کسی تاکنون گفته است : معنی لغوی لام و إن شرطیه و ... "دلیل" یا "حجت" منطقی است ؟

    برای دلالت کلمات قرآنی باید به دنبال معانی لغوی گشت ؛ آنهم معانی لغوی زمان نزول ، نه اصطلاحات درست شده بعد از نزول .

    بحث حقیقة شرعیه در علم اصول فقه به همین خاطر به پیش کشیده شده است . و در آنجا همه فرموده اند : هر لفظی - که معنایش عوض شده - تا زمانی که وضع در معنی جدید اثبات نگشته ، بر معنی لغوی حمل می شود .

    یعنی : شما می فرمایید : اگر می دانیم که معنی کلمه ای در هزار سال پیش غیر از معنای آن در امروز است و کسی در هزار سال پیش جمله ای گفته که کلمه مذکور در آن جمله بوده ؛ معنای کلمه - در جمله هزار سال پیش - همانست که الآن مردم از آن می فهمند ؟

    اگر نحوی کلمه "جرثقیل" را - مثلا - در خیابان یشنود ؛ "جر" را بر اصطلاح نحوی باید حمل کند یا معنی لغوی ؟


    اگر منطقی قیاس را درست یداند - که قیاس منطقی درست هم هست - ؛ آیا قیاس فقهی - که درست نیست - درست می شود ؟ معنی قیاس نزد منطقی و فقیه یکی نیست .

  7. تشکر


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و درود


    1. من اصلا اشکالی مطرح نکردم!


    2. ظاهرا سوء تفاهم شده؛ اگر در کلام بنده دقت بفرمایید نگفتم اینها به عنوان علت نمی توانند بیایند، بلکه بدون نظر به مورد خاصی، بیان کردم که سه حالت می تواند داشته باشد که یکی از آنها علت بودن است؛ لذا به حسب مورد باید بررسی نمود.


    3. این مواردی که شما بیان نموده اید و برای خصوص علیت مثال آورده اید، منافاتی با بیان من ندارد. در واقع یکی از آن سه حالتی است که بنده عرض کردم.


    4. ضمنا بین علیت و دلالت فرق هست.


    دلالت، وجود ملازمه را می رساند، و یکی از افراد این ملازمه، علیت است؛ لذا همه جا ملازمه به نحو علیت نیست.
    ویرایش توسط میقات : ۱۳۸۹/۰۹/۱۳ در ساعت ۲۲:۱۸

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    640
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله

    با سلام و آرزوی موفقیت

    بنده عرض کردم این دلیلی که شما می فرمایید معنی لغوی الفاظ قرآن نیست ؛ تا بشود قرآن را حمل یر آن کرد .

    بلکه معنی اصطلاحی است .

    و گرنه لطفا مثالهایی برای استعمالات در قرآن لطف کنید .

  10. تشکر


  11. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    640
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله

    در هر صورت باید این علل بررسی شود .

    بدینگونه که :

    1 - خصوصیات کلی این علل استخراج و تدوین گردد .

    2 - تمام آنچه که در قرآن ذکر شده جمع آوری شود .

    3 - دلالت هر کدام توسط مفسران و کارشناسان قرآنی دقیقا ثابت گردد .

    4 - آنچه جمع آوری گشته دسته بندی شود .

    5 - هر دسته در علم مربوط به خودش جاگذاری گردد .

    از کلیه عزیزان صاحب نظر درخواست می شود :

    نظرات خود را مطرح کنند تا مطلب به بهترین وجه تکمیل گردد .

    ادامه دارد انشاءا..

  12. تشکر


  13. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط محمودسبطالشيخ انصاري نمایش پست
    بسم الله

    با سلام و آرزوی موفقیت

    بنده عرض کردم این دلیلی که شما می فرمایید معنی لغوی الفاظ قرآن نیست ؛ تا بشود قرآن را حمل یر آن کرد .

    بلکه معنی اصطلاحی است .

    و گرنه لطفا مثالهایی برای استعمالات در قرآن لطف کنید .

    با سلام و درود


    در این جا اصلا بحث، بحث لفظی نیست که به سراغ معنای لغوی و اصطلاحی برویم؛ بلکه بحث استنتاج است، و در استنتاج گاهی مقدم علت برای تالی است، و گاهی معلول برای تالی است، و گاهی هر دو معلول برای علت دیگری هستند.


    لذا این بحث (استنتاج) منطقی است نه بحث لفظی؛ بله در مبحث الفاظ صحبت از معنای لغوی و اصطلاحی است.


    به عنوان مثال:

    وقتی می گوییم: از آنجا که الآن روز است، پس خورشید در آسمان است.

    در این عبارت از معلول پی به علت می بریم. لذا این گونه نیست که همه جا از نوع علیت باشد.

    ـ در استنتاج لازم نیست حتما از علت به معلول برسیم.


    ـ دلالت یک بحث منطقی است، ولی علیت یک بحث فلسفی است. لذا بین اینها نباید خلط شود.


    و در استنتاج منطقی گاه از علت به معلول، گاه از معلول به علت، و گاه از معلول به معلول دیگر یک علت می رسیم.

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  14. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    640
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله

    با سلام و آرزوی موفقیت

    بنده عرض کردم مثال قرآنی بزنید .

  15. تشکر


  16. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    640
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی قرآنی نمایش پست
    در این جا اصلا بحث، بحث لفظی نیست که به سراغ معنای لغوی و اصطلاحی برویم؛ بلکه بحث استنتاج است، و در استنتاج گاهی مقدم علت برای تالی است، و گاهی معلول برای تالی است، و گاهی هر دو معلول برای علت دیگری هستند.
    بسم الله

    با سلام و آرزوی موفقیت

    اگر آیه قرآن در علیت چیزی برای چیز دیگر ظهور دارد ؛ علت ومعلول مشخص است .

    مثلا : در آیه " فبظلم من الذین هادوا " :

    از لفظ " بِ " که بای سببیت است ، معلوم می شود : " ظلم " سبب است .

    از اینجا سببیت ظلم برای ما بعدش فهمیده می شود .

    ظهور کلام خالق این است .

    بحثی که قرار است مطرح شود ، لفظی است و به دنبال عللی که خداوند در قرآن به عنوان علل بعضی پدیده ها به آنها اشاره فرموده است .

صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود