جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: خشوع در نماز...

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    175
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    9 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    37
    آپلود
    0
    گالری
    16

    خشوع در نماز...




    نماز یاد ویژه و ذکر خاص خداست.یادی با تشریفات به خصوص و با دعوتی ویژه ،دعوتی توسط قرآن کریم و در کلام وحی و به لسان رسول اکرم(ص).پس نماز یاد به خصوصی است که باید اهل ایمان به آن اهمیت بسیار ذهند.در خصوص نماز و مسائلی که موجب کمال نماز است قرآن کریم نکات بسیاری را مطرح می فرماید.
    در مجموعه آیاتی که در سوره مومنون و معارج آمده ،خداوند مطالب مفصلی را مطرح
    می فرماید اما آنچه در هر دو مجموعه آیات وجود دارد این است که با نماز شروع می شود و با با نماز خاتمه می یابد...در آیه"اولئک هم الوارثون.الذین یرثون الفردوس هم فیها خالدون"
    (10-11 مومنون).
    {اینان میراث برانند، همانان که بهشت رضوان الهی را درمی یابند و در آنجا جاودانند.}
    اعمال خوب را در این جا با نماز شروع کرده و با نماز هم پایان بخشیده است.در آیات سوره معارج هم دقیقا همین طور است.اعمال خیر را با صلوة شروع کرده اند و با صلوة پایان
    بخشیده اند؛این نکته بسیار حائژ اهمیتی است ، مثل اینکه همه ی اعمال در کادر نماز مورد محاسبه قرار می گیرد.3 تعبیر در این جا به کار رفته است:
    1-"فی صلاتهم خاشعون" یکی از آداب نماز خشوع است.
    2-"علی صلواتهم یحافظون" یا"علی صلاتهم یحافظون" یگی از آداب نماز محافظت است.
    3-"علی صلاتهم دائمون" و بر نماز مداومت دارند.
    اولین تعبیر تعبیر خشوع است.امام صادق(ع) می فرماید: هنگامی که به نماز ایستادی بر تو باد خشوع در پیشکاه خدا و توجه و اقبال به نماز.
    خاشعانه به نماز روی بیاور چرا که خداوند فرموده است"فی صلاتهم خاشعون" پس شما خشوع را رعایت کنید...
    ...در حدیثی آمده است"...وقتی تکبیرة الاحرام گفتی،هرچه که بین زمین و آسمان به غیر از عظمت پروردگار هست را کوچک به شمار"
    این معنای خشوع است.خشوع یعنی افتادگی قلب همراه با اعضاء وجوارح.
    مرحوم آیت الله العظمی بهجت:
    مهمتر از دعا برای تعجیل فرج حضرت مهدی (عج)، دعا برای بقای ایمان و ثبات قدم در عقیده و عدم انکار حضرت تا ظهور او می باشد.



    آن ناله ها که از غم دلدار می کشم
    آهی است است کز درون شرربار می کشم



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,578
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    5 روز 11 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    140
    آپلود
    0
    گالری
    99



    تحصیل خضوع و خشوع در نماز

    خضوع و خشوع در برابر خداوند، مخصوصاً در حالت نماز، ریشه در معرفت انسان دارد. معرفتی که از یک طرف باید نسبت به خود داشته باشد و از طرف دیگر نسبت به خالق.

    البته این نکته بسیار مهم است که کسب چنین معرفتی در حال نماز ممکن نیست بلکه باید قبل از نماز حاصل شود؛ نظیر سربازی که در میدان جنگ قرار گرفته است، میدان جنگ جای تعلیم فنون نظامی و تحصیل اسلحه و مهمات نیست و این امور را باید قبل از ورود به میدان جنگ فراهم کند. انسان نیز قبل از ورود به نماز که میدان مبارزه با افکار مختلف و هوای نفس است باید سعی کند در تحصیل اسلحه مناسب و مهمات مورد نیاز برای جنگ با غیر خدا.

    وقتی انسان در تمام شبانه روز مراقب افکار و اعمال خود بود مهماتی را آماده نموده است که در حالت نماز از آن استفاده می کند. یکی از راههای کسب معرفتی که در ابتدا عرض شد توجه به عز ربوبیت و ذل عبودیت است که حضرت امام خمینی"ره" دراین مورد می فرمایند :
    "یکی از آداب قلبیّه در عبادات و وظایف باطنیّه سالک طریق آخرت، توجه به عزّ ربوبیت و ذل عبودیت است؛ و آن یکی از منازل مهمّه سالک است؛ که قوّت سلوک هر کس به مقدار قوّت این نظر است، بلکه کمال و نقص انسانیت تابع کمال و نقص این امر است، و هر چه نظر انیّت و انانیت و خودبینی و خودخواهی در انسان غالب باشد، از کمال انسانیت دور و از مقام قرب ربوبیّت مهجور است... پس هر سالک که با قدم انانیت و خودبینی و در حجاب انیّت و خودخواهی طیّ منزل سلوک کند، ریاضتش باطل و سلوکش الی ا... نیست، بلکه الی النفس است :"مادر بت ها بت نفس شماست."
    پس سالک الی ا... را ضروری است که به مقام ذلّ خود پی برد و نصب العین او ذلّت عبودیت و عزّت ربوبیت باشد، و هر چه این نظر قوت گیرد عبادت روحانی تر شود و روح عبادت قوی تر شود.
    (1)

    ==> برای کسب خشوع و خضوع در نماز این امور بسیار ضروری است :

    1. تحصیل و کسب مقدمات خضوع و خشوع باید قبل از نماز باشد.
    2. خشوع و خضوع نتیجه معرفت انسان نسبت به خود و خدا می باشد.
    3. توجه به عزّ ربوبیت (عظمت نامحدود پروردگار) و ذلّ عبودیت (ذلّت و کوچکی بنده در مقام عبادت)لازمه خشوع و خضوع است.
    4. توجه به معارفی که در این زمینه کسب شده و استفاده از آن در هنگام نماز.
    5. حفظ حال خشوع و خضوع بعد از نماز منظور مغرور نشدن و مانع نفوذ شیطان شدن.


    ---------------------------
    1. آداب الصلوة، حضرت امام خمینی"ره"، ص7.


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    741
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    19 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    13
    آپلود
    2
    گالری
    0

    شاد نماز




    یا لطیف
    در جهان هستی با آن همه عظمت که نه به شماره می آید و نه در اندیشه می گنجد چگونه است حال انسانی آن همه حقیر؟که در محرابی به فراخنای ملک و ملکوت به میقات خداوند هستی بخش و هستی آفرین راه می یابد.
    در این عظمت حضور ، انسان های والا می درخشند ، آن ها که می دانند هیچ ندارند و همه هر چه هست از اوست . او که ذرات کائنات بر او به سجده اند " طوعاً و کرهاً " و کوچک ترین جزء یک ذره هم اگر نه این گونه باشد ، متلاشی می شود .
    کلمه ی زیبا و جاودانه ی رستگاری با سخن نماز همراه است ، با مومنینی که در حال خشوع تا معراج عروج می نمایند تا در بارقه ی قبول آن ، سایر اعمال ِ خیر آن ها نیز مورد قبول پروردگار قرار گیرد ؛ آ نها روی دل به حضرت او دارند با زبانی که در جهر و اخفات سخن او را به گوش جان زمزمه می کنند ، با اعضایی که در رکوع و سجود و قیامی لله ، و دیدگانی که جز به او نمی نگرند .
    گفته اند : " چون زمان نماز فرا می رسید ، رسوال خدا - ص - که با ما در سخن بود و ما با او ، گویی دیگر ما را نمی شناخت و ما او را ."
    و آن روز در اوج نبرد صفین ، علی - ع - را هم ّ ، همه بر موقوت میقات بود و به همراهش که نه این گونه می پنداشت فرمود : " برای چه با آن ها بجنگیم ؟ مگر نه این که برای نماز است که با آن ها می جنگیم ؟ " ، و آن زمان که وقت نماز فرا می رسید ، مولا را می دیدند رنگ باخته و لرزان می فرمود : "وقت اداء امانت فرا رسید که خداوند تعالی بر آسمان ها و زمین و کوه ها عرضه فرمود و آن ها از حمل آن إباء نمودند..."
    بر ماست که آیه " فویل للمصلین " بسیار بخوانیم و ندبه کنیم ، و به یاد آوریم شب عاشورا و زمزمه های آن را ، و روز عاشورا ، در آن هنگام که امام حسین - ع- سر بلند کرد و به یکی از یاران فرمود : " نماز را به یاد آوردی خدا تو را از نماز گزاران ذاکرین قرار دهد ، آری اکنون وقت نماز اول وقت است " . و در میان آن همه تیر که به سویش نشانه می رفت به نماز ایستاد و حدّ وجوب و اهمیت نماز را تا همیشه ی قرون و اعصار ، عملا تجسم بخشید ،
    سلام الله علیک یا ابا عبدالله

    جلوه های نور / س - ه
    *************************************************
    حضرت آیت الله امجد :
    هیچ جا نیامده إقرا الصلوۀ ، آمده أقام الصلوۀ.
    نماز ستون است ، آدم ستون را نمی خواند ، ستون را نگه می دارد و محافظت می کند
    بدترین عذاب این است که لذت عبادت و نماز را از ما بگیرند.

    ویرایش توسط سدید : ۱۳۸۹/۰۹/۲۷ در ساعت ۱۸:۲۷
    یالطیف
    انسانی که از خود استقلال و اختیار و اراده نشان می دهد،هرگز تحت ولایت خدا نخواهد بود

    الهی أغنِنی بتدبیرک لی عَن تَدبیری و بإختیارِک عن إختیاری
    ___________________________________

    گروه امام موسی صدر
    http://www.askquran.ir/group183.html
    بالأمس قلنا ستعود يوماً

    واليوم نقول ستعود حتماً

    إن شاء الله

    http://img4up.com/up2/49488833027571286680.jpg

  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۰
    نوشته
    101
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 19 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    17

    {{۞}} خشوع منافقانه {{۞}}




    خشوع در نماز...


    من مواعظ النبی صلى الله علیه و آله و سلّم:
    "إیّاكم و تخشّع النّفاق و هو أن یُرى الجسد خاشعاً والقلب لیس بخاشع."
    (تحف العقول، ص 60)
    از توصیه های حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله:
    از خشوع منافقانه برحذر باشید و آن(خشوع منافقانه) این است که تن و جسم خشوع دارد و دل خاشع نیست.

    شرح حدیث در کلام رهبری

    مراد از خشوع در این حدیث، خشوع در مقابل خداوند است در حال نماز و دعا و ذكر، اگر انسان طورى باشد كه وقتى كسى به او نگاه مى ‏كند خشوع را در او احساس كرده و توّهم مى‏ كند كه داراى قلب خاضعى است، اما در باطن هیچ خبرى نباشد، خشوع منافقانه است.
    از دعائى كه در صحیفه ثانیه سجادیه به این مضمون نقل شده كه «اللهم ارزقنی عقلاً كاملاً و... و لبّاً راجحاً» استفاده مى‏شود كه انسان لبّى دارد و قشرى، قشر او همین ظاهر و لُبّ او باطن وى مى ‏باشد و اگر قشر ما راجح و خاشع و ذاكر باشد و لُبّ ما غافل و غرق در مادیات باشد بسیار مذموم است.
    پروردگارا به ما لبّ راجح روزى گردان.

    الا یا ایها المهدى، مدام الوصل ناولها/که در دوران هجرانت بسى افتاد مشکلها
    چو نور مهر تو تابید در دلهاى مشتاقان
    /ز خود آهنگ حق کردند و بربستند محملها


    برای بیداری*أَللهُمَ نـَوِّر قـُلوُبَنــَا بالقـــُرآن*


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود