جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: حرکت خورشید

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۶
    نوشته
    303
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    22 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    حرکت خورشید




    در سوره یس/37 رعد/2 و زمر/5 آمده است که خورشید در حال حرکت است

    چرا ؟


    کارشناس بحث : پاسخگوي کلامي


    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۰۹/۱۰ در ساعت ۲۳:۳۰
    يارب نظر تو برنگردد


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    641
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    14 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    84
    آپلود
    9
    گالری
    66



    با او

    عرض سلام و ادب ؛

    در اینجا با محوریت آیه ی سوره ی یس سوال شما را جواب میدهید که سوالتان نسبت به آیات مشابه را هم پاسخ خواهد داد.

    سوره يس 38 "وَالشَّمْسُ تَجْرِي لِمُسْتَقَرٍّ لَهَا ذَلِكَ تَقْدِيرُ العَزِيزِ العَلِيمِ


    و آفتاب به سوی قرارگاه خويش روان است اين فرمان خدای پيروزمند وداناست.





    اولا اگر کسی به قرآن اشکال کند که قرآن گفته خورشید به دور زمین حرکت می کند ، چگونه این معنی را به این آیات متصل می کند؟ شما کلمه ی زمین یا قرینه ای در خود آیه که تصریح بر چرخش خورشید به دور زمین باشد نشان دهید؟؟!!


    ثانیا اگر کسی انتقاد کند و بگوید که خورشید ثابت است و چرخشی ندارد ، در حالی که آیه اشاره به آن کرده.
    پاسخ این است که چرخش بر حرکت وضعی گفته می شود و جریان به حرکت انتقالی گفته می شود. آیه که نگفته خورشید در حال چرخش به دور خود است و حرکت وضعی دارد.گرچه اینکه حالا خورشید حرکت وضعی هم دارد یا خیر یک بحث دیگری است که باید در نجوم بررسی شود. ولی اینجا صحبت از جریان و حرکت انتقالی کرده است.


    ثالثا ؛ اما اگر کسب بگوید که خورشید حتی حرکت انتقالی هم ندارد ، در حالی که قرآن به آن اشاره کرده است. پاسخ این را باید از منابع موثق نجوم پی بگیریم که آیا خورشید حرکت انتقالی به همراه اجرام دیگرش در منظومه ی شمسی به دور ستاره های بزرگتر در کهکشان راه شیری دارد یا نه؟


    می توانید به این منابع رجوع کنید:


    منبابع انگلیسی از جمله مقالات ناسا و سایت محققین و دانشمندان در این مورد ....












    و منابع فارسی :


    http://khschool.ir/article/ViewArticle.asp?id=9852&catname=%D8%B2%D9%85%
    DB%8C%D9%86%20%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C&ActiveStateCode=13






    لذا امروزه حرکت انتقالی خورشید به دور ستاره های بزرگتر ، امری مسلم می باشد.


    اما از اینها گذشته حضرت علامه طباطبایی هم ضمن تایید این مطلب که منظور حرکت انقالی خورشید است ، می فرمایند یک معنای دیگری هم دارد :

    (جريان شمس ) همان حركت آن است ، و لام در جمله (لمستقر لها) به معناى (الى به سوى ) و يا براى (غايت تا) مى باشد. و كلمه مستقر مصدر ميمى و يا اسم زمان و يا اسم مكان است .
    و معناى آيه اين است كه : خورشيد به طرف قرار گرفتن خود حركت مى كند و يا تا آنجا كه قرار گيرد حركت مى كند، يعنى تا سرآمدن اجلش ، و يا تا زمان استقرار، و يا محل استقرارش حركت مى كند.

    حال ببينيم معناى جريان و حركت خورشيد چيست ؟ از نظر حس اگر حساب كنيم ، حس آدمى براى آفتاب اثبات حركت مى كند، حركتى دورانى پيرامون زمين ، و اما از نظر بحثهاى علمى قضيه درست به عكس است . يعنى خورشيد دور زمين نمى چرخد، بلكه زمين به دور خورشيد مى گردد. و نيز اثبات مى كند كه : خورشيد با سياراتى كه پيرامون آنند به سوى ستاره (نسر ثابت ) حركتى انتقالى دارند.
    و به هر حال حاصل معناى آيه شريفه اين است كه : آفتاب پيوسته در جريان است ، مادامى كه نظام دنيوى بر حال خود باقى است ، تا روزى كه قرار گيرد و از حركت بيفتد، و در نتيجه دنيا خراب گشته ، اين نظام باطل گردد.
    البته آيه شريفه - به طورى كه گفته شده - طورى ديگر نيز قرائت شده و آن قراءتى است منسوب به اهل بيت (عليهم السلام ) و بعضى ديگر غير از اهل بيت و در اين قرائت به جاى لام در (لمستقر) لاى نافيه آمده و خوانده اند: (الشمس تجرى لا مستقر لها خورشيد حركت مى كند، و هيچگاه ساكن نمى شود)، ولى معناى اولى هم سرانجام به اين معنا برگشت مى كند
    و اما اينكه : بعضى (جريان خورشيد را بر حركت وضعى خورشيد به دور مركز خود حمل كرده اند) درست نيست ، چون خلاف ظاهر (جريان ) است ، زيرا جريان دلالت بر انتقال از مكانى به مكانى ديگر دارد.
    (ذلك تقدير العزيز العليم ) - يعنى جريان مزبور خورشيد تقدير و تدبيرى است از خدايى كه عزيز است ، يعنى هيچ غلبه گرى بر اراده او غلبه نمى كند، و عليم است ، يعنى به هيچ يك از جهات صلاح در كارهايش جاهل نيست .

    موفق و موید
    طارق

    ویرایش توسط طارق : ۱۳۸۹/۰۹/۱۱ در ساعت ۰۵:۳۱
    اي حيوان ناطق بدان:
    برباد فنا تا ندهي گرد خودي را
    هرگز نتوان ديد جمال احدي را
    و بدان فرودگاه شيطان خودبيني و تكبر است براي همين است كه شيطان به عزّت خدا قسم خورد همه را اغوا كند جز مخلَصين را و ويژگي انسان با اخلاص آن است كه آنقدر محو جمال و جلال خداست كه نه در فكر و نه در عمل هيچ توجهي به خويش ندارد.
    رابطه ي عكس ميان توجّه به خدا و تكبر بسيار مهم است در مسير سعادت انسان.

    [SIGPIC][/SIGPIC]


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۷
    نوشته
    346
    تشکر:
    1
    حضور
    90 روز 2 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    29
    آپلود
    0
    گالری
    5



    با تشكر از مطالب مفيد جناب طارق

    حركات خورشيد

    حركت وضعي :خورشيد تقريبا در هر 25 روز يكبار بدور خود ميچرخد(در نواحي مختلف كمي تفاوت دارد) و جهت اين حركت وضعي مانند حركت وضعي همه سيارات از مغرب بمشرق است. سرعت حركت وضعي خورشيد در هر ثانيه 2 كيلومتر است .

    حركت انتقالي :منظومه شمسي به طرف صورت فلكي" الجائي علي ركبتيه" كه نسبت به خورشيد در شمال اسمان واقع گرديده است حركت مينمايد سرعت اين اين انتقال در هر ثانيه 19 كيلومتر و نيم است .زمين نيز در مدت يكسال 615 ميليون كيلومتر از مكان قبلي دور ميشود.

    حركت بدور مركز كهكشان : قطر كهكشان ما يكصد هزار سال نوري است و خورشيد از مركز ان در حدود سي هزار سال نوري فاصله دارد خورشيد در هر 250 ميليون سال يك مرتبه دور اين مركز ميچرخد . البته بعضي از دانشمندان مدت گردش خورشيد را بر مركز كهكشان 220 ميليون و سرعت خورشيد را در اين حركت ساعتي 972 هزار كيلومتر ذكر كرده اند.
    ویرایش توسط az4deh : ۱۳۸۹/۰۹/۱۱ در ساعت ۰۴:۱۵


    سُبْحَانَ رَبِّكَ رَبِّ الْعِزَّةِ عَمَّا يَصِفُونَ




  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    684
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0




    بسم الله الرحمن الرحیم

    سلام و رحمت خدا بر همگی

    نقل قول نوشته اصلی توسط نتگرد نمایش پست
    در سوره یس/37 رعد/2 و زمر/5 آمده است که خورشید در حال حرکت است

    چرا ؟
    وَ الشَّمْسُ تَجْرِي لِمُسْتَقَرٍّ لَها ذلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيم (یس/ 38)
    وَ سَخَّرَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ كُلٌّ يَجْرِي لِأَجَلٍ مُسَمًّى‏‏ (رعد/ 2)
    وَ سَخَّرَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ كُلٌّ يَجْرِي لِأَجَلٍ مُسَمًّى‏. (زمر/5)

    در زبان عربی واژه های؛

    "سیر" / "حرک" / "سیل" / "جول" و ... و ""جری""؛

    معانی نزدیک به هم دارند که هر کدام دارای بار معنایی خاصی است.
    در این میان "جری" به معنای عدم ثبات و نا ایستا بودن به حرکت خاصی اشاره دارد. مثلا به رودخانه میتوان گفت جاری، ولی ماشین نمی توان.

    "جری" یک حرکت طبیعی، که همیشه رو به جلو است را مد نظر دارد مانند رود خانه ای که همیشه رو به دریا و گودی حرکت میکند.

    اگر دقت کنیم در این سه ایه :
    در ایه اول حرکت به سوی محل استقرار؛
    و در دو ایه دیگر حرکت به سوی اجل مشخص ، مورد توجه قرار گرفته است.
    و این درست مثل این است که بگوییم اب رودخانه پیوسته در جریان است تا به محل استقرارش ( دریا ) برسد.

    با توجه به این نکات هرچند؛

    می توان در مقابل کسانی که می خواهد این ایات را نشانه غیر علمی بودن اموزه های قرآنی بدانند این چنین گفت :
    خورشید ثابت نیست بلکه دارای دو حرکت کلی است یکی به دور خود و دیگری همراه با منظورمه شمسی در کهکشانها.

    ولی از انجا که در این ایات جریان به سوی اجل و محل استقرار مورد توجه قرار گرفته است؛ در واقع همان حرکت جوهری که در حکمت متعالیه و فلسفه صدرایی برجسته شده است، مورد نظر است.
    که به طور خلاصه منظورش این است :

    در عالم همه موجوداتی که استعداد و قوه تبدیل به غیر را دارند دائما در حال فعلیت یافتن هستند تا اینکه دیگر قوه و استعدادی باقی نماند.
    بنابر این میتوان گفت مراد در این ایات همان فعلیت یافتن استعداد ها و قوه ها در خورشید یعنی تبدیل و تبدل انرژی ها است که در خورشید در حال رخ دادن است.
    و این تبدیل ها پیوسته در خورشید جریان دارد تا اینکه دیگر چیزی برای تبدیل و تبدل باقی نماند یعنی رسیدن به قرارگاه و اجل مشخص خورشید.

    " كُلٌّ يَجْرِي لِأَجَلٍ مُسَمًّى"- در معناى اين جمله گفته‏اند: يعنى هر يك از آن دو تا اجلى معين جريان دارند، كه وقتى آن اجل سررسيد مى‏ايستند، اما ممكن است، بلكه رجحان هم دارد كه بگوييم: ضميرى كه حذف شده ضمير جمع است كه به همه آسمانها و شمس و قمر بر مى‏گردد، زيرا حكم جريان و سير، حكمى است عمومى كه همه اين اجسام محكوم به آن هستند.

    ترجمه الميزان، ج‏11، ص: 394


    و البته این منافاتی ندارد که خورشید به دور خود یا همراه با منظومه شمسی و کهکشانها نیز به گونه ای دیگر در حال حرکت باشد.

    والله اعلم



    ویرایش توسط سید مهدی : ۱۳۸۹/۰۹/۱۳ در ساعت ۰۸:۱۸


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    684
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    سوال :
    چرا در سوره یس/37 رعد/2 و زمر/5 آمده است که خورشید در حال حرکت است؟

    جواب :
    آیات مورد بحث :
    وَ الشَّمْسُ تَجْرِي لِمُسْتَقَرٍّ لَها ذلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيم.
    و خورشيد (نيز براى آنها آيتى است) كه پيوسته بسوى قرارگاهش در حركت است اين تقدير خداوند قادر و داناست.[1]
    وَ سَخَّرَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ كُلٌّ يَجْرِي لِأَجَلٍ مُسَمًّى‏‏.
    و خورشيد و ماه را مسخّر ساخت، كه هر كدام تا زمان معينى حركت دارند.[2]
    وَ سَخَّرَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ كُلٌّ يَجْرِي لِأَجَلٍ مُسَمًّى‏.
    و خورشيد و ماه را مسخّر فرمان خويش قرار داد هر كدام تا سرآمد معيّنى به حركت خود ادامه مى‏دهند.[3]

    در زبان عربی واژه های؛

    "
    سیر" / "حرک" / "سیل" / "جول" و مرُّ ... و "جری"؛ معانی نزدیک به هم دارند که هر کدام دارای بار معنایی خاصی است.
    در این میان "جری" به معنای عدم ثبات و نا ایستا بودن به حرکت خاصی اشاره دارد[4]. مثلا به رودخانه میتوان گفت جاری، ولی به ماشین نمی توان.

    "
    جری" یک حرکت طبیعی، که همیشه رو به جلو است را مد نظر دارد مانند رود خانه ای که همیشه رو به دریا و گودی حرکت میکند.

    اگر دقت کنیم در این سه آیه دو نکته مورد توجه قرار گرفته است :
    1. جریان به سوی محل استقرار. در آیه اول.
    2. جریان به سوی اجلی مشخص. در ایه دوم و سوم.
    در رابطه مفهوم این آیات دو نکته مطرح است :
    1. عده ای در صدد هستتند که بگویند این آیات مطلبی غیر علمی و خلاف واقع را بیان کرده است. در جواب این افراد باید گفت با این رویکرد این آیات خود نمونه ای از اعجاز علمی قرآن کریم میباشد چه اینکه امروزه ثابت شده است خورشید دارای دو گونه حرکت چرخشی و انتقالی است و این در حالی است که قرآن کریم 1400 سال قبل چنین گزارشی را ارائه کرده است.
    2. بعد دیگر محتوای این ایت مربوط به اصل معنیا این ایات است؛ در یکجا جریان به سوی محل استقرار و در جای دیگر جریان به سوی اجل مشخص مطرح شده است. در این بعد در واقع همان حرکت جوهری که در حکمت متعالیه و فلسفه صدرایی برجسته شده است، مورد نظر است.
    که به طور خلاصه منظورش این است :

    در عالم همه موجوداتی که استعداد و قوه تبدیل به غیر را دارند دائما در حال تبدیل و فعلیت یافتن هستند تا اینکه دیگر قوه و استعدادی برای فعلیت و تبدیل باقی نماند.

    بنابر این میتوان گفت مراد در این ایات همان فعلیت یافتن استعداد ها و قوه ها در خورشید یعنی تبدیل و تبدل انرژی ها است که در خورشید در حال رخ دادن است.
    و این تبدیل ها پیوسته در خورشید جریان دارد تا اینکه دیگر چیزی برای تبدیل و تبدل باقی نماند یعنی رسیدن به محل قرار و اجل مشخص خورشید.

    " كُلٌّ يَجْرِي لِأَجَلٍ مُسَمًّى"- در معناى اين جمله گفته‏اند: يعنى هر يك از آن دو تا اجلى معين جريان دارند، كه وقتى آن اجل سررسيد مى‏ايستند، اما ممكن است، بلكه رجحان هم دارد كه بگوييم: ضميرى كه حذف شده ضمير جمع است كه به همه آسمانها و شمس و قمر بر مى‏گردد، زيرا حكم جريان و سير، حكمى است عمومى كه همه اين اجسام محكوم به آن هستند.
    [5]

    و البته این منافاتی ندارد که خورشید به دور خود یا همراه با منظومه شمسی و یا کهکشانها حرکتی گروهی را به سوی این محل استقرار و اجل مشخص داشته باشند.
    -------------------------------------------------
    [1] - یس (36)، آیه 38.
    [2] - رعد (13)، آیه 2.
    [3] - زمر (39)، آیه 5.
    [4] – مصطفوی / حسن / التحقیق فی کلمات القرآن الکریم / ج 2 / ص76.
    [5]- طباطبائی / محمد حسین / ترجمه الميزان / ج‏11 / ص394.

    ویرایش توسط سید مهدی : ۱۳۹۰/۰۹/۲۱ در ساعت ۱۲:۰۰

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود