صفحه 1 از 6 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: خدا در ماست یا ما در خدایم

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,856
    تشکر:
    1
    حضور
    2 روز 19 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0

    خدا در ماست یا ما در خدایم




    با عرض سلام
    گفته شده خداوند از رگ قلب به ما نزدیکتر است ولی در درون ما نیست و ما در درون او نیستیم و در نهج البلاغه به زیبای هرچه تمامتر این موضوع گفته شده یک نمونه از ان اینکه و آنکه به سوى او اشارت کند محدودش پنداشته و هر که محدودش پندارد ، او را بر شمرده است و هر که گوید که خدا در چیست ، خدا را درون چیزى قرار داده و هر که گوید که خدا بر روى چیزى جاى دارد ، دیگر جایها را از وجود او تهى کرده است .
    یا امام رضا در مورد این موضوع به ریبای سخن میگویند پس سوال اینجا است چکونه از لحاظ عقلی این موضوغ قابل گفتن است
    یا اینکه چکونه پیامبران و امام معصوم ما که انها هم انسانهای مانند ما بودند و هستند داری قدرتی بیشتر و علم لدنی و معجزه هستند
    در این بحث به این مطلب خواهیم پرداخت


    کارشناس بحث : پاسخگوي مباحث کلامي
    ویرایش توسط بیطرف منصف : ۱۳۸۹/۰۹/۱۲ در ساعت ۰۰:۳۶
    خداوندا چنانم کن که خواهی/ نجاتم ده از این بندو تباهی
    ببین بزمی که افتاده به چاهی/ ندارد غیر تو امید و راهی
    رهرو عشقم عبادت را ز طاعت میکنم
    ترک دنیا میکنم بر خلق خدمت میکنم
    بهترین پارسایی پنهان داشتن پارسایی است

    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ
    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد چرا چيزى مى‏گوييد كه انجام نمى‏دهيد

    التماس دعا بزمئ


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,054
    تشکر:
    1
    حضور
    8 روز 19 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    0
    گالری
    1



    شما یک مرد را تصور کنید که دارای موی مشکی ، قد بلند ، چشمهای آبی و دارای سه فرزند است دو دختر و یک پسر .
    آن مرد در حادثه ای زنش را از دست داده است و در حال حاضر در جزیره ای متروک با فرزندانش زندگی می کند ....
    تصور کردید ؟

    شما در حال حاضر خالق این شخص و فرزندانش هستید و سرنوشتش را در آن جزیره متروک بر اساس دلخواهتان رقم می زنید !

    شما عملاً در تصور خالق خود هستید و قطعاً همانطور که آن شخص مو مشکی نمی تواند از جنس شما باشد و شما را

    تصور کند شما نیز نمی توانید دنیای خالقتان را متصور شوید و بر او محیط شوید !


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    1
    مورد تشکر
    1 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    خدا....خداست.....

    خدا را نمی شود با هیچ پدیده ای مقایسه و تشبیه کرد......

    خدا درون هر چیزی هست و درون هر چیزی نیست.....زیرا او خداست.... همه هستی ها و نیستی ها از اوست...

    اگر خدا بخواد می تواند از یک زن و مرد 10 فرزند که حتی یک نفر از نظر ژنتیکی خواهر و برادر یکدیگر نیستند به دنیا آید

    و اگر خدا بخواهد می تواند از یک زن و مرد 10 پسر که همه گی فرزندان یکدیگر در طول 1000 سال بوده اند به دنیا آید!

    خدا نه تنها از رگ گردن به ما نزدیک تر است بکله از خود ما به خود نزدیک تر است.....!....زیرا او نه تنها هر آنچه در دل می دانیم و می گوییم می داند....بلکه هر آنچه در دل خواهیم دانست و خواهیم گفت می داند!

    او از روح ما به ذات هستی وجود ما نزدیک تر است.....

    خدا....خداست....
    ویرایش توسط Nasir irani : ۱۳۸۹/۰۹/۱۲ در ساعت ۰۱:۱۶ دلیل: راز


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط بیطرف منصف نمایش پست
    با عرض سلام
    گفته شده خداوند از رگ قلب به ما نزدیکتر است ولی در درون ما نیست و ما در درون او نیستیم و در نهج البلاغه به زیبای هرچه تمامتر این موضوع گفته شده یک نمونه از ان اینکه و آنکه به سوى او اشارت کند محدودش پنداشته و هر که محدودش پندارد ، او را بر شمرده است و هر که گوید که خدا در چیست ، خدا را درون چیزى قرار داده و هر که گوید که خدا بر روى چیزى جاى دارد ، دیگر جایها را از وجود او تهى کرده است .
    یا امام رضا در مورد این موضوع به ریبای سخن میگویند پس سوال اینجا است چکونه از لحاظ عقلی این موضوغ قابل گفتن است
    یا اینکه چکونه پیامبران و امام معصوم ما که انها هم انسانهای مانند ما بودند و هستند داری قدرتی بیشتر و علم لدنی و معجزه هستند
    در این بحث به این مطلب خواهیم پرداخت


    کارشناس بحث : پاسخگوي مباحث کلامي

    با سلام و عرض ادب خدمت دوستان و گراميان
    و تشكر از برادر محترم جناب بيطرف كه بحث مهمي را مطرح فرمودند ...

    اولا: ذات خداوند بسيط محض است و درون و بيروني ندارد تا ما مشخص كنيم اشياء درون خدا هستند يا خدا (نعوذ بالله) داخل اشياء ، خداوند موجودي است بسيط و هيچ تركيبي در ذات ندارد . بنابراين نه ما داخل خداييم و نه خداوند داخل اشياء!
    ثانيا: موجودات عالم هستي خارج از حيطه وجود نيستند و اين است كه هيچ كس نمي تواند از حكومت خداوند فرار كند خداوند وجود محض است و ساير مخلوقات نيز به بركت وجود محض موجوديت پيدا كرده اند ، اگر چه بنا به فرموده عرفا «ما عدم هاييم هستي نما» ! اما بالاخره سهمي از وجود داريم و اين وجود متعلق به ذات باري تعالي است . بنابراين ما از خداييم نه اينكه درون خدا باشيم .
    خداوند صرف الوجود است و ما وجود مقيد و محدود ، كه همين محدوديت (ممكن الوجود بودن = ماهيت دار بودن) ما را از خداوند متمايز مي سازد حتي نبي مكرم اسلام با آن همه عظمت و تعالي روحي به مقام ذات راه ندارد و مقام ذات براي وي نيز قابل تصور نيست . نبي مكرم (ص) اگر چه در مراتب وجودي برتري است اما چون خود مخلوق و ممكن الوجود است و خالقي دارد محال است به مقام ذات نائل بشود .
    براي روشن شدن موضوع مي توان به مثالي تمسك جست ؛ شما وقتي شيئي را در ذهن خود تصور مي كنيد ، آن شيء مخلوق شماست و شما نيز خالق او هستيد اما نه او درون شماست و شما در درون او هستيد و در عين حال آن شيء چيزي جداي از وجود شما نيست ؛ بلكه كاملا وابسته به وجود شماست زيرا مي توانيد در يك «آن» او را محو سازيد و ... .
    البته ين موضوع نياز به تشريح و توضيح مقدمات فلسفي دارد كه در صورت فراهم بودن شرايط بدان ها خواهيم پرداخت .

    با تشكر از حضور دوستان




  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,856
    تشکر:
    1
    حضور
    2 روز 19 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی مباحث کلامی نمایش پست
    با سلام و عرض ادب خدمت دوستان و گراميان
    و تشكر از برادر محترم جناب بيطرف كه بحث مهمي را مطرح فرمودند ...

    اولا: ذات خداوند بسيط محض است و درون و بيروني ندارد تا ما مشخص كنيم اشياء درون خدا هستند يا خدا (نعوذ بالله) داخل اشياء ، خداوند موجودي است بسيط و هيچ تركيبي در ذات ندارد . بنابراين نه ما داخل خداييم و نه خداوند داخل اشياء!
    ثانيا: موجودات عالم هستي خارج از حيطه وجود نيستند و اين است كه هيچ كس نمي تواند از حكومت خداوند فرار كند خداوند وجود محض است و ساير مخلوقات نيز به بركت وجود محض موجوديت پيدا كرده اند ، اگر چه بنا به فرموده عرفا «ما عدم هاييم هستي نما» ! اما بالاخره سهمي از وجود داريم و اين وجود متعلق به ذات باري تعالي است . بنابراين ما از خداييم نه اينكه درون خدا باشيم .
    خداوند صرف الوجود است و ما وجود مقيد و محدود ، كه همين محدوديت (ممكن الوجود بودن = ماهيت دار بودن) ما را از خداوند متمايز مي سازد حتي نبي مكرم اسلام با آن همه عظمت و تعالي روحي به مقام ذات راه ندارد و مقام ذات براي وي نيز قابل تصور نيست . نبي مكرم (ص) اگر چه در مراتب وجودي برتري است اما چون خود مخلوق و ممكن الوجود است و خالقي دارد محال است به مقام ذات نائل بشود .
    براي روشن شدن موضوع مي توان به مثالي تمسك جست ؛ شما وقتي شيئي را در ذهن خود تصور مي كنيد ، آن شيء مخلوق شماست و شما نيز خالق او هستيد اما نه او درون شماست و شما در درون او هستيد و در عين حال آن شيء چيزي جداي از وجود شما نيست ؛ بلكه كاملا وابسته به وجود شماست زيرا مي توانيد در يك «آن» او را محو سازيد و ... .
    البته ين موضوع نياز به تشريح و توضيح مقدمات فلسفي دارد كه در صورت فراهم بودن شرايط بدان ها خواهيم پرداخت .

    با تشكر از حضور دوستان

    وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ وَنَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ (16)
    ما انسان را آفریدیم و وسوسه های نفس او را می دانیم، و ما به او از رگ قلبش نزدیکتریم.
    با عرض سلام خدمت دوستان و استاد گرامی
    در تائید حرف جناب عالی مثالی میزنم تا موضوع روشنتر شود من به وسیله نور و خود سایه درست میکنم پس سایه قائم به من ونور است با اینکه سایه از من است ولی در من نیست قائم به من است ولی من درون او نیستم در یک <<ان>> او را میسازم و در لحظه او را نابود میکنم من شاهد و ناظر و تاثیر گذار بر او هستم ولی او چنین قدرتی ندارد پس همانطور که دوست عزیز فرمودند شما وقتي شيئي را در ذهن خود تصور مي كنيد ، آن شيء مخلوق شماست و شما نيز خالق او هستيد اما نه او درون شماست و شما در درون او هستيد و در عين حال آن شيء چيزي جداي از وجود شما نيست ؛ بلكه كاملا وابسته به وجود شماست زيرا مي توانيد در يك «آن» او را محو سازيد و ... . البته نعوذبالله قصد این نیست که بگویم عالم سایه خداوند است فقط منظور این است که این موضوع از لحاظ عقلی قابل اثبات است و مسله بعد در مورد پیامبران و امامان معصوم و قدرت انان که در ادامه به ان میپردازیم
    ویرایش توسط بیطرف منصف : ۱۳۸۹/۰۹/۱۲ در ساعت ۲۲:۱۴
    خداوندا چنانم کن که خواهی/ نجاتم ده از این بندو تباهی
    ببین بزمی که افتاده به چاهی/ ندارد غیر تو امید و راهی
    رهرو عشقم عبادت را ز طاعت میکنم
    ترک دنیا میکنم بر خلق خدمت میکنم
    بهترین پارسایی پنهان داشتن پارسایی است

    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ
    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد چرا چيزى مى‏گوييد كه انجام نمى‏دهيد

    التماس دعا بزمئ


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط بیطرف منصف نمایش پست
    با عرض سلام

    یا اینکه چکونه پیامبران و امام معصوم ما که انها هم انسانهای مانند ما بودند و هستند داری قدرتی بیشتر و علم لدنی و معجزه هستند
    در این بحث به این مطلب خواهیم پرداخت


    کارشناس بحث : پاسخگوي مباحث کلامي
    با سلام و عرض ادب

    طبق مبانی حکمت متعالیه ملاصدرا ، وجود دارای مراتبی است که پایین ترین مرتبه آن مادّه و بالاترین مرتبه آن واجب الوجود(خدا ) است ؛ و بالاتر از عالم مادّه عالم مثال است ؛ و بالاتر از عالم مثال عالم عقول ؛ و بالاترین مرتبه موجود عقلی ، عقل اوّل است . امّا طبق مبانی عرفان نظری ، وجود یکی ، و آن هم خداست ؛ و ممکنات مظاهر وجودند ؛ و مظاهر وجود دارای مراتبند ؛ لذا آنچه حکما آن را مراتب وجود می گویند ، عرفا آن را مراتب ظهور می نامند. طبق مبانی فلاسفه بالاترین مرتبه هستی امکانی عقل اوّل است ؛ که اوّلین مخلوق خداست ؛ و مافوق آن واجب الوجود است ؛ لذا فلاسفه عقل اوّل را همان روح کلّی پیامبر (ص) و قلم اعلی می دانند ؛ که تمام کلمات وجودی به واسطه او از خدا صادر شده است ؛ و او واسطه فیض است نسبت به همه موجودات ؛ آن را عقل می نامند به جهت شباهت آن به عقل بشر که موجودی غیر مادّی و بی شکل و بی رنگ و بدون اندازه است . ( عقل اوّل یا قلم اعلی یا روح کلّی نبی اکرم (ص) از نظر فلاسفه موجودی است مجرّد از مادّه و تمام آثار مادّه ؛ و این ویژگی تمام موجودات عالم عقل است ؛ برخلاف موجودات عالم مثال که مجرّد از مادّه اند ولی برخی از آثار مادّه مثل شکل و رنگ و مقدارا را دارا می باشند ؛ لذا عالم مثال را عالم خیال منفصل نیز می گویند ؛در مقابل قوّه خیال انسان که آن هم غیر مادی است ولی برخی آثار ماده را دارد).

    وقتي وجود مقدس محمد مصطفي (ص) اولين ظهور و اولين جلوه از جلوات ذات باري تعالي است ، به گونه اي كه وجود مقدسش واسطه فيض موجودات ديگر است معني ندارد از دليل برتري او نسبت به ساير موجودات بحث شود ، زيرا او اولين ظهور است و ظهورات ديگر به واسطه وجود مقدس او ظاهر شده اند . وقتي پيامبران و امامان (عليهم السلام) اولين ظهور حضرت حق هستند طبعا از شدت نوري و وجودي بيشتري برخوردار بوده و طبعا قدرت بيشتري خواهند داشت . ولي انسان هاي عادي چون از مبداء نور ( خداوند) دور هستند از نورانيت كمتري نسبت به پيامبران و ائمه (عليهم السلام) دارند .





  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط بیطرف منصف نمایش پست
    وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ وَنَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ (16)
    ما انسان را آفریدیم و وسوسه های نفس او را می دانیم، و ما به او از رگ قلبش نزدیکتریم.
    با عرض سلام خدمت دوستان و استاد گرامی
    در تائید حرف جناب عالی مثالی میزنم تا موضوع روشنتر شود من به وسیله نور و خود سایه درست میکنم پس سایه قائم به من ونور است با اینکه سایه از من است ولی در من نیست قائم به من است ولی من درون او نیستم در یک <<ان>> او را میسازم و در لحظه او را نابود میکنم من شاهد و ناظر و تاثیر گذار بر او هستم ولی او چنین قدرتی ندارد پس همانطور که دوست عزیز فرمودند شما وقتي شيئي را در ذهن خود تصور مي كنيد ، آن شيء مخلوق شماست و شما نيز خالق او هستيد اما نه او درون شماست و شما در درون او هستيد و در عين حال آن شيء چيزي جداي از وجود شما نيست ؛ بلكه كاملا وابسته به وجود شماست زيرا مي توانيد در يك «آن» او را محو سازيد و ... . البته نعوذبالله قصد این نیست که بگویم عالم سایه خداوند است فقط منظور این است که این موضوع از لحاظ عقلی قابل اثبات است و مسله بعد در مورد پیامبران و امامان معصوم و قدرت انان که در ادامه به ان میپردازیم
    با تشكر از شما دوست گرامي

    البته براي درك اين گونه مسائل معونه فلسفي بالايي طلب مي كند كه موجودات چگونه ظهور و تجلي خداوند سبحان هستند ! ده ها سال تلاش علمي و عملي براي فهم مطالب عرفاني لام است اما براي كسي كه مجال يادگيري علوم عقلي را ندارد اكتفاء نمودن به مثال مفيد است ، مثالي كه حضرت عالي در اين بحث ذكر فرموديد نيز بسيار عالي بود .

    يا علي



  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,856
    تشکر:
    1
    حضور
    2 روز 19 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بنام خدا
    با عرض سلام
    به نظر بنده در مورد اینکه چکونه پیامبران و امام معصوم ما که انها هم انسانهای مانند ما بودند و هستند داری قدرتی بیشتر و علم لدنی و معجزه هستند باید گفت که قدرت انها به واسطه روح شریفی است که خداوند اضافه بر روح انسانی به انها اعطا فرموده همانطور که روح انسانی ما باعث برتری ما نسبت به دیگر موحودات میباشد روح روحانی انها هم باعث برتری انها میباشد
    برای مثال شما فرض کنید در یک دنیای دو بعدی وارد میشوید به علت دو بعدی بودن ان دنیا سایه وجود ندارد ولی شما که از یک دنیای سه بعدی امده اید دارای سایه هستید افراد ان دنیا به علت عدم اشنای به سایه ان را عجیب و معجزه میدانند ولی در صورتی که برای شما امری ساده و طبیعی است حال اگر معجراتی از پیامبران یا علمی از امامان میبینیم برای ما معجزه است که برای انان امری بدعی و ساده است چون انها به بعد دیگری خارج از این بعد تسلت دارند به معنای دیگر انسان داری چهار روح میباشد (جماد نبات حیوان انسان) ولی انان در زمان خلقت دارن پنچ روح میباشند که عیر از ان چهار روح داری روح روحانی نیز میباشند که در زمین با تکامل ان به بالا ترین درجه روحی میرسند که الگوی کل جهان خلقت قرار میگیرند به این واسطه است که در قران پیامبر را دائما انسانی مانند تمام انسانها معرفی میکند چون با اینکه داری روح برتری نسبت به مابقی انسانها هستند ولی باز باید با عبادت و بندگی به بالاترین روح که همان روح نورانی است برسانند که تمام پیامبران در این راه تلاش خود را انجام می دهند و نسبت به قدرت بندگی خود به مقام بالاتر نائل می شوند که پیامبران اوللعظم داری قدرت بیشتری هستندو رسول خدا محمد مصطفی(ص) سر امد تمام انها میباشد و چون امامان معصوم دنبال رو پیامبر هستند و الگو کاملی در برابر خود دارند انها هم به این مقام میرسند حال ممکن است سوال شود که چرا میگویند معصوم که علت ان به واسطه همان روح برتری است که از اول تولد مبارکشان به انها از طرف خداوند اعطا شده که انان را از کناه اگاه و مصلت برنفس میکند و با ایمانی که خود دارند از کناه دور هستند و معصوم از هر گناهی
    ویرایش توسط بیطرف منصف : ۱۳۸۹/۰۹/۱۴ در ساعت ۱۶:۰۶
    خداوندا چنانم کن که خواهی/ نجاتم ده از این بندو تباهی
    ببین بزمی که افتاده به چاهی/ ندارد غیر تو امید و راهی
    رهرو عشقم عبادت را ز طاعت میکنم
    ترک دنیا میکنم بر خلق خدمت میکنم
    بهترین پارسایی پنهان داشتن پارسایی است

    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ
    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد چرا چيزى مى‏گوييد كه انجام نمى‏دهيد

    التماس دعا بزمئ


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    273
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    به نظر من به مقاله دکتر کاکائی در مورد الوهیت و همانستی نفس با خدا مراجعه کنید

    هیچ مسولیتی در مورد صحت نوشته هایم یا سایر فعالیت هایم بر عهده نمیگیریم



  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,856
    تشکر:
    1
    حضور
    2 روز 19 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط فقیر نمایش پست
    به نظر من به مقاله دکتر کاکائی در مورد الوهیت و همانستی نفس با خدا مراجعه کنید
    با عرض سلام
    از رهنمای شما متشکرم اگر ادرس اینترنتی ان را هم بدهید بسیار ممنون میشوم
    خداوندا چنانم کن که خواهی/ نجاتم ده از این بندو تباهی
    ببین بزمی که افتاده به چاهی/ ندارد غیر تو امید و راهی
    رهرو عشقم عبادت را ز طاعت میکنم
    ترک دنیا میکنم بر خلق خدمت میکنم
    بهترین پارسایی پنهان داشتن پارسایی است

    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ
    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد چرا چيزى مى‏گوييد كه انجام نمى‏دهيد

    التماس دعا بزمئ


صفحه 1 از 6 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود