جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تفاوت بینا و نابینا

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۶
    نوشته
    303
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    22 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    تفاوت بینا و نابینا




    وَمَا يَسْتَوِي الْأَعْمَى وَالْبَصِيرُ وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَلَا الْمُسِيءُ قَلِيلًا مَّا تَتَذَكَّرُونَ (غافر/58) هرگز نابينا و بينا مساوي نيستند، همچنين كساني كه ايمان آورده و عمل صالح انجام داده‏اند با بدكاران يكسان نخواهند بود، اما كمتر متذكر مي‏شويد

    در این آیه گفته شده که بیناها بهتر از نابینایان هستند چرا؟


    کارشناس بحث :پاسخگوي مباحث کلامي
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۰۹/۱۴ در ساعت ۱۸:۱۶
    يارب نظر تو برنگردد

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    335
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در آياتي كه مطرح كرديد (در اين تاپيك و تاپيك ديگه )منظور چشم ظاهري نيست منظور بینایى قلب است منظور از بينا كسي است كه حقايق الهي را ميبيند و نابينا كسي كه چشم جان او در این عالم از دیدن حقایق نابیناست با اين معنا از بينا و نابينا كاملا مشخصه كه چرا فرد بينا از نابينا بهتره .
    ویرایش توسط ْآلاله : ۱۳۸۹/۰۹/۱۴ در ساعت ۲۰:۰۹

  5. تشکر


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط نتگرد نمایش پست
    وَمَا يَسْتَوِي الْأَعْمَى وَالْبَصِيرُ وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَلَا الْمُسِيءُ قَلِيلًا مَّا تَتَذَكَّرُونَ (غافر/58) هرگز نابينا و بينا مساوي نيستند، همچنين كساني كه ايمان آورده و عمل صالح انجام داده‏اند با بدكاران يكسان نخواهند بود، اما كمتر متذكر مي‏شويد

    در این آیه گفته شده که بیناها بهتر از نابینایان هستند چرا؟


    کارشناس بحث :پاسخگوي مباحث کلامي
    با سلام و عرض ادب

    بينايي يك كمال براي تن و جسم انسان محسوب مي شود ، فلذا كسي كه بيناست يقينا بهتر از فردي است كه نابيناست . اما اين ارجحيت و بهتر بودن بدين معني نيست كه از نابينايان بهتر از ساير افراد در تقوي و اخلاق نيز هستند چه بسا نابيناياني كه در كمالات ديگر مانند علم و تقوي و ... بسيار بهتر از بينايان باشند بنابراين يقينا منظور آيه شريفه اين نخواهد بود كه بينايان بهتر از نابينايان هستند .

    منظور اين است كه بينايي صفت كمال براي تن آدمي است ولي در مورد ساير كمالات سخني به ميان نيامده است ؛ فرمود: « و ما يستوي الاعمي و البصير» همچنانكه فرد نابينا با فرد بينا مساوي نيست ، نيز فردي كه حقايق پشت پرده عالم ماده را با چشم باطن مشاهده مي كند با فردي كه به دليل غبار ماده قادر به مشاهده حقايق نيست مساوي و يكسان نمي باشد . به يقين فردي كه بيناست ( بيناي باطني) از فردي كه نابيناست بهتر است . چون بينايي ( چه باطني و چه ظاهري) صفت كمال است و هر كسي اين صفت را دارا باشد بهتر خواهد بود.





اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود