جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: کوری دنیا و آخرت

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۶
    نوشته
    303
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    22 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    کوری دنیا و آخرت




    وَمَن كَانَ فِي هَذِهِ أَعْمَى فَهُوَ فِي الآخِرَةِ أَعْمَى وَأَضَلُّ سَبِيلًا (اسراء/72) اما آنها كه در اين جهان نابينا بودند در آنجا نيز نابينا هستند و گمراه تر!

    اگر کافران در آرت نابینا هستند پس چرا در آیه دیگر آمده است که از کافران مي‌خواهد که نامه‌ي اعمالشان را بخوانند:

    اقْرَأْ كَتَابَكَ كَفَى بِنَفْسِكَ الْيَوْمَ عَلَيْكَ حَسِيبًا (اسراء/14) كتابت را بخوان! كافي است كه امروز خود حسابگر خود باشي!



    کارشناس بحث :پاسخگوي مباحث قرآني

    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۰۹/۱۴ در ساعت ۱۹:۲۶
    يارب نظر تو برنگردد


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    335
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در قيامت علاوه بر صحنه‏هايى كه انسان‏ها مُهر بر لب و لال برانگيخته مى‏شوند، عده‏اى هم نابينايند. نابينايىِ آنجا ريشه در كور دلى دنيا دارد.
    در روايات است: كسى كه حج بر او واجب شود ولى حج نرود، يا قرآن بخواند ولى عمل نكند، كور محشور مى‏شود.
    كور دلى بدتر از كورى چشم است، چنانكه حضرت على‏عليه السلام مى‏فرمايد: «شرّ العمى عمى القلب»، بدترين كورى، كورى دل است. و همچنين فرمودند: «أشدّ العمى مَن عمى عن فضلنا» بدترين و سخت‏ترين كورى، كورى كسى است كه چشم ديدن فضايل مارا ندارد.
    كورى در قيامت در آيات ديگر هم آمده است، از جمله: «نحشرهم يوم القيامة على وجوههم عمياً»(اسراء 97)، همچنين آيه‏ى 125 سوره طه، كور برانگيخته شدن در قيامت را در اثر كور دلى در دنيا و فراموش كردن آيات الهى و اعراض از حقّ دانسته است.
    سؤال: در آياتى آمده است كه به گنهكاران گفته مى‏شود: كتابت (نامه‏ى عملت) را بخوان، «اقرء كتابك» اين آيات با نابينايى آنان درقيامت چگونه قابل جمع است؟
    پاسخ: كورى در يكى از مواقف قيامت است، در موقف ديگر بينا مى‏شوند و حقايقى را كه در دنيا نشناخته‏اند، آنجا آشكارا مى‏بينند.
    امام باقرعليه السلام مى‏فرمايد: كسى كه از ديدن آفرينش بهره‏ى معنوى نگيرد، پس نسبت به آخرتى كه نديده، كوردل‏تر است.
    منبع تفسير نور . http://www.gharaati.ir/show.php?page...7&numayeh=1909


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    پاسخ




    نقل قول نوشته اصلی توسط نتگرد نمایش پست
    وَمَن كَانَ فِي هَذِهِ أَعْمَى فَهُوَ فِي الآخِرَةِ أَعْمَى وَأَضَلُّ سَبِيلًا (اسراء/72) اما آنها كه در اين جهان نابينا بودند در آنجا نيز نابينا هستند و گمراه تر!

    اگر کافران در آرت نابینا هستند پس چرا در آیه دیگر آمده است که از کافران مي‌خواهد که نامه‌ي اعمالشان را بخوانند:


    اقْرَأْ كَتَابَكَ كَفَى بِنَفْسِكَ الْيَوْمَ عَلَيْكَ حَسِيبًا (اسراء/14) كتابت را بخوان! كافي است كه امروز خود حسابگر خود باشي!

    سلام بر شما و ممنون از سؤال خوبی که مطرح فرمودید.

    کوری و کری اخروی مانند کوری و کری دنیوی نیست. کوری و کری در دنیا امری طبیعی است؛ نابینایان در دنیا، همانگونه که از دیدن نیکان محروم اند، بدان را هم نمی بینند؛ ناشنوایان دنیوی نیز همانگونه که از شنیدن صداهای خوب محرومند، صداهای بد را هم نمی شنوند اما کران و کوران اخروی چنین نیستند! آنان تنها اشیاء و صداهای خوب را نمی بینند و نمی شنوند ولی آتش دوزخ و شهیق و زفیر آن را می بینند و صدایش را می شنوند! سِرّ آن هم اینست که کوری و کری اخرتی آنها، محصول کوری و کری دنیوی آنهاست؛ یعنی آنان در دنیا چشم و گوش داشتند اما با آن آیات الهی را گوش نمی دادند و صدای دعوت انبیا و اولیای الهی را نمی شنیدند و حق را نمی دیدند لذا این ویژگی آنان در قیامت بروز و ظهور می کند؛ قیامتی که از ویژگیهای آن آشکار شدن اسرار نهانی انسان است: يَوْمَ تُبْلَى السَّرائِرُ (طارق/9) [در آن روز كه اسرار نهان (انسان) آشكار می شود]

    از این رو چشم و گوش آنان نسبت به آثار رحمت و نعمت و مغفرت الهی خصوصا بهشت برین، نابینا و ناشنواست! چشم دارند اما چشمی که جلوه های جمال و رحمت الهی را نمی بیند لذا بوی بهشت را هم درک نمی کند اما قهر و غضب الهی که به صورت دوزخ تجلی یافته را مشاهده می کند لذا جهنم را می بیند! گوش دارند اما گوشی که کلام تشریفی خداوند و سلام و رحمت او را نمی شنود:

    سَلامٌ قَوْلاً مِنْ رَبٍّ رَحيمٍ (یس/58)، [بر آنها سلام (و درود الهى) است اين سخنى است از سوى پروردگارى مهربان]‏

    و نسبت به آن کر هستند اما عتاب الهی:


    قالَ اخْسَؤُا فيها وَ لا تُكَلِّمُونِ (مؤمنون/108)، [(خداوند) مى‏ گويد: «دور شويد در دوزخ، و با من سخن مگوييد]

    را به خوبی می شنوند!

    -------------------------

    برای این عده ادراک نور مؤمنان و گفت و شنود با آنان در این باره نیز عذاب است:

    يَوْمَ يَقُولُ الْمُنافِقُونَ وَ الْمُنافِقاتُ لِلَّذينَ آمَنُوا انْظُرُونا نَقْتَبِسْ مِنْ نُورِكُمْ قيلَ ارْجِعُوا وَراءَكُمْ فَالْتَمِسُوا نُوراً فَضُرِبَ بَيْنَهُمْ بِسُورٍ لَهُ بابٌ باطِنُهُ فيهِ الرَّحْمَةُ وَ ظاهِرُهُ مِنْ قِبَلِهِ الْعَذابُ (حدید/13)
    روزى كه مردان و زنان منافق به مؤمنان مى ‏گويند: «نظرى به ما بيفكنيد تا از نور شما پرتوى برگيريم!» به آنها گفته مى‏شود: «به پشت سر خود بازگرديد و كسب نور كنيد!» در اين هنگام ديوارى ميان آنها زده مى ‏شود كه درى دارد، درونش رحمت است و برونش عذاب!

    آنان از شنیدن کلمات خوب مؤمنان و مشاهده نور آنان و التذاذ از آن محروم اند و تنها با ادراک (و نه دیدن ِ) نورانیت مؤمنان حسرت می برند! تحسّر و تأسف آنها در اینست که تنعم و نورانیت مؤمنان و ظلمت خویش را ادراک می کنند و همین آگاهی هم برایشان عذاب است و اگر آن را نمی فهمیدند، آنچنان حسرت و رنجی نداشتند. (تسنیم/ج9/ص47)

    در ادامه برای این مبحث، چند نکته تکمیلی و مرتبط عرض می شود که مطالعه آن خالی از لطف نیست

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۸۹/۰۹/۱۹ در ساعت ۲۰:۱۶
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    نکات تکمیلی و مرتبط با بحث 1




    1- قیامت محل ظهور حقایق و «یوم تبلی السرائر» (طارق/9) است و باطل در آن راه ندارد (ذلِكَ الْيَوْمُ الْحَق، نبأ/30) و اگر انسان در دنیا حقایق را نبیند، در آخرت هم نمی تواند ببیند. صورت انسان در قیامت تابع سیرت و خُلقیات دنیوی اوست و قیامت روز تجلی صفات درونی اوست؛ صفاتی که در دنیا کسب نموده است.

    2- آیه 72 اسراء نیز مانند آیه مود بحث است:
    وَ مَنْ كانَ في‏ هذِهِ أَعْمى‏ فَهُوَ فِي الْآخِرَةِ أَعْمى‏ وَ أَضَلُّ سَبيلاً (اسراء/72)
    كسى كه در اين جهان (از ديدن چهره حق) نابينا بوده است، در آخرت نيز نابينا و گمراه تر است!

    «فهو فی الاخرة أعمی» ، یعنی أعمی عن الحق (به این معنا در روایت هم اشاره شده) یعنی او از دیدن حقایق نیک کور است اما جهنم و مانند آن را می بیند!

    در برخی روایات أعمی در این آیه به مستطیعی که تارک حج است، تفسیر مصداقی شده است (وسائل الشیعه/ج11/ص25 و کافی/ج4/ص268).

    آیة الله جوادی آملی می فرمایند: از این احادیث شریف استفاده می شود که باطن تارک حج در دنیا کور است و همین باطن در آخرت ظاهر می شود، از این رو وی در قیامت نابینا محشور می شود. (جرعه ای از صهبای حج/ص33)


    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۸۹/۰۹/۱۹ در ساعت ۲۰:۱۸
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    نکات تکمیلی و مرتبط با بحث 2




    3- در قیامت پرده از جلو دیدگان جاهل برداشته می شود (ق/22) یعنی ما نه از خود و نه از واقع، بلکه از جلو دیدگان تو، پرده برداشتیم لذا بینایی ات امروز تیزبین شده است و نادیده ها را می بیند! آن جاهل با اینکه در قیامت می گوید:
    رَبَّنا أَبْصَرْنا وَ سَمِعْنا (سجده/12)
    پروردگارا ديديم و شنيديم...

    اما جز صفات جلال حق تعالی را نمی بیند و از دیدن جمال او محروم است لذا به رغم اقرار به بینایی پیشگفته خود، می گوید:
    قالَ رَبِّ لِمَ حَشَرْتَني‏ أَعْمى‏ وَ قَدْ كُنْتُ بَصيراً (طه/125)
    گويد: خدايا چرا كور محشورم كردى حال آنكه بينا بودم؟!

    جمع این کوری و آن بینایی به اینست که او از شهود رحمت خاص خداوند کور است ولی رحمت عام او را که به صورت قهر و غضب . دوزخ ظهور و تجلی کرده ، بخوبی مشاهده می کند. (آیة الله جوادی آملی/ تحریر تمهید القواعد/ج3/ص373)

    4- این عده در قیامت راه راست را نمی بینند و نمی دانند به کجا می روند ولی به سرعت هم می دوند! (یس/66) اینان در قیامت نیز می خواهند از صراط عبور کنند اما صراط و میزان و بهشت و اولیای الهی را نمی بینند، در حالیکه دوزخ و و زبانه آتش آن و کفار و لعن آنان را می بینند و می شنوند! آنها در دنیا مسجد و عبادت و بندگی خدا را ندیدند اما گناه را دیدند و مرتکب شدند و همین معنا در قیامت ظهور و تجلی می کند، پس در حقیقت هم کور هستند و هم بینا؛

    به دیگر سخن همانگونه که در دنیا نسبت به دیدن فضایل و خوبیها، کر و کور بودند و در آنها اندیشه نمی کردند (صُمٌّ بُكْمٌ عُمْي ، بقره/171) و نسبت به درک رذایل و بدیها بینا و شنوا و زیرک بودند، همین صفتشان در آخرت ظهور و بروز خواهد کرد و نسبت به آثار رحمت و جمال الهی کر و کور خواهند بود و نسبت به آثار جلال و غضب الهی بینا و شنوا خواهد شد. (با استفاده از تفسیر تسنیم/ج15/ص402)

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۸۹/۰۹/۱۹ در ساعت ۲۰:۲۱
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود