صفحه 1 از 31 1231121 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ده گفتار (مديريت : سوگند )

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    26,365
    مورد تشکر
    24 پست
    حضور
    22 روز 14 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    8953

    ده گفتار (مديريت : سوگند )




    با نام و ياد خداي سبحان

    سلام و عرض ادب و اجترام


    در این تاپیک متن کتاب دهگفتار تاليف متفکر شهيد استاد مرتضي مطهري نوشته مي شود. به این صورت که در هر پست بخشي از کتاب به ترتیب صفحات قرار می گیرد .

    از سرکار خانم سوگند که مديريت اين موضوع را پذیرفتند تقدير و تشکر مي کنم و براشون آرزوي توفيق روز افزون دارم

    استدعا دارم که کاربران گرامي در اين تاپيک پستي نزنند چرا که نظم کتاب بهم مي خورد و ناچار به حذف آن پست خواهيم شد . لطفا سوالات خود را در خصوص اين کتاب اينجا مطرح بفرمائيد


    التماس دعا



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۷
    نوشته
    17,586
    تشکر:
    1
    حضور
    4 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    662
    آپلود
    397
    گالری
    32



    مقدمه
    آنچه در اين كتاب ملاحظه می‏شود ، مجموعا ده سخنرانی يا مقاله است كه‏ در طول سالهای 1339 تا 1341 هجری شمسی ايراد شده و يا نگارش يافته است‏
    از گفتار اول تا گفتار هفتم ، سخنرانيهائی است كه در فاصله مهرماه‏ 1339 تا مهرماه 1341 ، در محفلی ماهانه در تهران ، كه هر ماه يك نوبت‏ در منزلی در سه راه ژاله با شركت چند صد نفر از طبقات مختلف تشكيل‏ می‏شد ايراد شده است
    اين محفل ماهانه كه به نام " انجمن ماهانه دينی " معروف شد ، دو سال‏ و نيم ادامه يافت و سی سخنرانی وسيله افراد مختلف در آن ايراد شد
    شركت كنندگان برای ايراد سخنرانی در آن جلسه ، درباره موضوعی كه‏ می‏خواستند سخنرانی كنند ، مطالعه نسبتا كافی می‏كردند و پس از ايراد ، بلافاصله استخراج و اصلاح می‏شد و تا ماه بعد و جلسه بعد به صورت جزوه‏ در اختيار شركت كنندگان جلسه قرار می‏گرفت و آخر كار به صورت سه جلد كتاب به نام " گفتار ماه " در اختيار عموم قرار گرفت


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۷
    نوشته
    17,586
    تشکر:
    1
    حضور
    4 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    662
    آپلود
    397
    گالری
    32



    اين جلسات هر چند نتوانست به حيات خود ادامه دهد ، اما منشأ خيرات‏ و بركات معنوی فراوانی شد و موجب يك سلسله اصلاحات و جنبشهائی در سطحی‏ وسيعتر و گسترده تر در كار مسائل تبليغی و ارشادی اسلامی گرديد
    در مدت سی ماه كه آن جلسات دائر بود ، آنكس كه بيش از ديگران در كار آن انجمن با ما همكاری داشت و طرف شور بود ، دانشمند محقق عاليقدر مرحوم دكتر محمد ابراهيم آيتی رضوان الله عليه بود
    گفتارهای هشتم و نهم كه تحت عنوان " خطابه و منبر " است در حدود سالهای 39 - 41 در عاشورائی ميان سالهای 1380 تا 1382 قمری ( دقيقا يادم‏ نيست ) در انجمن اسلامی مهندسين ايراد شد و در كتابی به نام گفتار عاشورا در همان سالها چاپ و منتشر شد . آن دو سخنرانی ، مكرر ، البته بدون اطلاع‏ خودم ، به صورت مستقل نيز چاپ و پخش شده است
    آخرين بخش اين كتاب ، مقاله‏ای است كه در سال 1341 در كتابی به نام‏ " بحثی درباره مرجعيت و روحانيت " چاپ و منتشر شد
    بعضی از دوستان اظهار علاقه كردند كه اين گفتارها جداگانه چاپ و منتشر شود . اين بنده با فرصت كمی كه دارد ، همه آنها را مجددا از نظر گذراند و اصلاحات مختصری در همه آنها به عمل آورد و مجموع آنها را به نام " ده‏ گفتار " در اختيار علاقه‏مندان قرار داد ، اميدوار است كه راهگشا به سوی‏ خير و سعادت جامعه اسلامی باشد
    ششم صفر هزار و سيصد و نود و هشت هجری قمری مرتضی مطهری


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۷
    نوشته
    17,586
    تشکر:
    1
    حضور
    4 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    662
    آپلود
    397
    گالری
    32



    تقوا ( 1 )
    بسم الله الرحمن الرحيم « افمن اسس بنيانه علی تقوی من الله و رضوان خير ام من اسس بنيانه‏ علی شفا جرف هار فانهار به فی نار جهنم و الله لا يهدی القوم الظالمين ( 1 )
    موضوع سخن ، تقوا از نظر اسلام است . وضع اين جلسه كه قرار است فعلا در هر ماه يك بار تشكيل شود ، برای ايراد يك سخنرانی به معنای فنی نيست‏ بلكه هدف اين جلسات تحقيق و مطالعه جدی در اطراف يك سلسله موضوعات‏ دينی است . بنابراين اگر احيانا از مراسم عادی در سخنرانيهای معمولی‏ خارج شديم ، از وضعی كه خودمان تصميم گرفته‏ايم خارج نشده‏ايم .
    پاورقی : 1 - سوره توبه ، آيه 109 : [ آيا آن كس كه بنای خود را براساس تقوای‏ از خدا و خشنودی او نهاده بهتر است يا آنكه بنای خود را بر لبه پرتگاهی‏ كه نزديك فرو ريختن است نهاده ، كه در اين صورت وی را در آتش دوزخ‏ می‏افكند ؟ و خداوند گروه ستمگران را هدايت نمی‏كند ]



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۷
    نوشته
    17,586
    تشکر:
    1
    حضور
    4 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    662
    آپلود
    397
    گالری
    32



    مثلا ممكن‏ است احتياج پيدا كنيم در وسط سخنرانی قسمتهائی را از روی كتاب بخوانيم و يا آنكه در يك سخنرانی بر حسب‏ مطالعاتی كه كرده‏ايم مطلبی را بگوئيم و بعد در اثر مطالعه بيشتر و يا تذكر ديگران ، در يك سخنرانی ديگر با كمال صراحت به اشتباه خودمان‏ اعتراف كنيم و سخن اول خود را رد كنيم ، و ممكن است اين كار را يك نفر ديگر كه در همان موضوع سخنرانی می‏كند انجام دهد و با دليل و منطق سخن ما را رد كند
    چون قبلا سخنران موضوع سخنرانی خود را اعلام كرده ناچار است خود را حتی‏الامكان آماده كند . و شنوندگان نيز از اول می‏دانند كه چه موضوعی را می‏خواهند گوش كنند . آنها هم به نوبه خود ، خود را آماده شنيدن يك‏ موضوع معين می‏كنند . و از اين رو افاده و استفاده بيشتری می‏شود


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۷
    نوشته
    17,586
    تشکر:
    1
    حضور
    4 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    662
    آپلود
    397
    گالری
    32



    لغت تقوا
    اين كلمه از كلمات شايع و رايج دينی است ، در قرآن كريم به صورت‏ اسمی و يا به صورت فعلی زياد آمده است . تقريبا به همان اندازه كه از ايمان و عمل نام برده شده و يا نماز و زكات آمده ، و بيش از آن مقدار كه مثلا نام روزه ذكر شده ، از تقوا اسم برده شده است . در نهج‏البلاغه از جمله كلماتی كه زياد روی آنها تكيه شده كلمه تقوا است . در نهج‏البلاغه‏ خطبه‏ای هست طولانی به نام خطبه متقين . اين خطبه را اميرالمؤمنين در جواب تقاضای كسی ايراد كرد كه از او خواسته بود توصيف مجسم كننده‏ای از متقيان بكند .


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۷
    نوشته
    17,586
    تشکر:
    1
    حضور
    4 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    662
    آپلود
    397
    گالری
    32



    امام ابتدا استنكاف كرد و به ذكر سه چهار جمله اكتفا فرمود ولی آن شخص كه نامش همام بن شريح بود و مردی مستعد و برافروخته بود قانع نشد و در تقاضای خود اصرار و سماجت كرد
    اميرالمؤمنين ( ع ) شروع به سخن كرد و با بيان بيش از صد صفت و ترسيم‏ بيش از صد رسم از خصوصيات معنوی و مشخصات فكری و اخلاقی و عملی متقيان‏ سخن را به پايان رسانيد . مورخين نوشته‏اند كه پايان يافتن سخن علی همان‏ بود و قالب تهی كردن همام بعد از يك فرياد همان . مقصود اينست كه اين كلمه از كلمات شايع و رايج دينی است . در ميان‏ عامه مردم هم اين كلمه زياد استعمال می‏شود
    اين كلمه از ماده " وقی " است كه به معنای حفظ و صيانت و نگهداری‏ است . معنای " اتقاء " احتفاظ است . ولی تاكنون ديده نشده كه در ترجمه‏های فارسی ، اين كلمه را به صورت حفظ و نگهداری ترجمه كنند . در ترجمه‏های فارسی اگر اين كلمه را به صورت اسمی استعمال شود مثل خود كلمه‏ " تقوا " و يا كلمه " متقين " ، به پرهيزكاری ترجمه می‏شود . مثلا در ترجمه " « هدی للمتقين »" گفته می‏شود : هدايت است برای پرهيزكاران
    و اگر به صورت فعلی استعمال شود خصوصا اگر فعل امر باشد و متعلقش ذكر شود ، به معنای خوف و ترس ترجمه می‏شود . مثلا در ترجمه " « اتقوا الله‏ " يا " « اتقوا النار »" گفته می‏شود : از خدا بترسيد
    البته كسی مدعی نشده كه معنای " تقوا " ترس يا پرهيز و اجتناب است‏ بلكه چون ديده شده لازمه صيانت خود از چيزی ترك و پرهيز است و همچنين‏ غالبا صيانت و حفظ نفس از اموری ، ملازم است با ترس از آن امور ، چنين‏ تصور شده كه اين ماده مجازا در بعضی موارد به معنای پرهيز و در بعضی‏ موارد ديگر به معنای خوف و ترس استعمال شده است


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۷
    نوشته
    17,586
    تشکر:
    1
    حضور
    4 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    662
    آپلود
    397
    گالری
    32



    و البته هيچ مانعی هم در كار نيست كه اين كلمه مجازا به معنای پرهيز و يا به معنای خوف استعمال بشود ، اما از طرف ديگر موجب و دليلی هم‏ نيست كه تأييد كند كه از اين كلمه يك معنای مجازی مثلا ترس يا پرهيز قصد شده . چه موجبی هست كه بگوئيم معنای " اتقوا الله " اينست كه از خدا بترسيد و معنای " اتقوا النار " اينست كه از آتش بترسيد ؟ ! بلكه‏ معنای اين‏گونه جمله‏ها اين است كه خود را از گزند آتش حفظ كنيد و يا خود را از گزند كيفر الهی محفوظ بداريد . بنابراين ترجمه صحيح كلمه تقوا " خود نگهداری " است كه همان ضبط نفس است و متقين يعنی " خود نگهداران‏ " . " راغب " در كتاب " مفردات القرآن " می‏گويد : " الوقاية حفظ الشی‏ء مما يؤذيه ، و التقوی جعل النفس فی وقاية مما يخاف ، هذا تحقيقه‏ ، ثم يسمی الخوف تاره تقوی و التقوی خوفا ، حسب تسمية مقتضی الشی‏ء بمقتضيه و المقتضی بمقتضاه ، و صار التقوی فی عرف الشرع حفظ النفس مما يوثم و ذلك بترك المحظور " . يعنی " وقايه عبارت است از محافظت‏ يك چيزی از هر چه به او زيان می‏رساند . و تقوا يعنی نفس را در وقايه‏ قرار دادن از آنچه بيم می‏رود . تحقيق مطلب اين است ، اما گاهی به قاعده‏ استعمال لفظ مسبب در مورد سبب و استعمال لفظ سبب در مورد مسبب ، خوف‏ بجای تقوا و تقوا بجای خوف استعمال می‏گردد . تقوا در عرف شرع يعنی‏ نگهداری نفس از آنچه انسان را به گناه می‏كشاند به اينكه ممنوعات و محرمات را ترك كند "
    " راغب " صريحا می‏گويد تقوا يعنی خود را محفوظ نگاهداشتن ، و می‏گويد استعمال كلمه تقوا به معنای خوف ، مجاز است ، و البته تصريح نمی‏كند كه در مثل " « اتقو الله »" معنای مجازی قصد شده ، و چنانكه‏ گفتيم دليلی نيست كه تأييد كند در مثل آن جمله‏ها مجازی به كار رفته است‏
    چيزی كه نسبة عجيب به نظر می‏رسد ترجمه فارسی اين كلمه به " پرهيزگاری‏ " است .


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۷
    نوشته
    17,586
    تشکر:
    1
    حضور
    4 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    662
    آپلود
    397
    گالری
    32



    ديده نشده تاكنون احدی از اهل لغت مدعی شده باشد كه اين كلمه‏ به اين معنا هم استعمال شده ، چنانكه ديديم " راغب " از استعمال اين‏ كلمه به معنای خوف اسم برد ولی از استعمال اين كلمه به معنای پرهيز نام‏ نبرد . معلوم نيست از كجا و چه وقت و به چه جهت در ترجمه‏های فارسی ، اين كلمه به معنای پرهيزكاری ترجمه شده است ؟ ! گمان می‏كنم كه تنها فارسی زبانان هستند كه از اين كلمه مفهوم پرهيز و اجتناب درك می‏كنند
    هيچ عربی زبانی در قديم يا جديد اين مفهوم را از اين كلمه درك نمی‏كند
    شك نيست كه در عمل لازمه تقوا و صيانت نفس نسبت به چيزی ، ترك و اجتناب از آن چيز است اما نه اين است كه معنای تقوا همان ترك و پرهيز و اجتناب باشد


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۷
    نوشته
    17,586
    تشکر:
    1
    حضور
    4 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    662
    آپلود
    397
    گالری
    32



    ترس از خدا
    ضمنا به مناسبت اينكه از خوف خدا ذكری به ميان آمد اين نكته را يادآوری كنم : ممكن است اين سؤال برای بعضی مطرح شود كه ترس از خدا يعنی چه ؟ مگر خداوند يك چيز موحش و ترس‏آوری است ؟ خداوند كمال مطلق‏ و شايسته‏ترين موضوعی است كه انسان به او محبت بورزد و او را دوست‏ داشته باشد . پس چرا انسان از خدا بترسد ؟ در جواب اين سؤال می‏گوئيم مطلب همينطور است . ذات خداوند موجب‏ ترس و وحشت نيست ، اما اينكه می‏گويند از خدا بايد ترسيد يعنی‏ از قانون عدل الهی بايد ترسيد .


صفحه 1 از 31 1231121 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود