جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: زنان در ازدواج هاي عهد جاهليت

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    2
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    زنان در ازدواج هاي عهد جاهليت




    زنان در زمان جاهليت آيا مجبور به ازدواج با مرد ديگري بغير از شوهر خود هم بودند ؟ من شنيده ام كه در زمان جاهليت چند نوع ازدواج رواج داشته اما تصورم اين بود كه هر قبيله براي خود رسمي داشته در ازدواج كه ملزم به رعايت آن بوده ، اگر ازدواجها در اعراب جاهليت مختلف بودند آيا زنان در اين نوع ازدواجها مجبور بودند ؟اصلا اعراب جاهليت چند نوع ازدواج داشتند ؟



    کارشناس بحث : پاسخگوي علوم قرآن
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۰۲/۰۴ در ساعت ۲۰:۴۳

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    به نام خدا
    با سلام
    بله زنان در زمان جاهليت عرب ، با مرداني بغير از همسر خود هم ارتباط داشتند البته با علم و آگاهي همسر و گاه هم به همسري چند مرد در ميآمدند .
    بطور كلي حدود 7 نوع ازدواج در ميان آنان رواج داشت . ازدواج از نوعي كه امروزه ما آن را شرعي ميدانيم نيز بود اما فقط در ميان پيروان دين حنيف وآيين حضرت ابراهيم (ع) رايج بود .
    غير از اين نوع ازدواج صحيح ، ازدواج استبضاع ، ازدواج جمعي ، ازدواج
    صواحب الرّایات، ازدواج شغار ، ازدواج مقت ، ازدواج بدل ، در ميان اعراب جاهلي وجود داشت كه نبي مكرم (ص) بر اساس دستور وحي آنها را به دو ازدواج محدود نمودند .


    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13





    نکاح استبضاع
    « بضعة » یعنی « پاره تن ، تکه ای از بدن کسی »
    نکاح استبضاع در جاهلیت به این دلیل صورت می گرفت که اگر مردی دوست داشت فرندانش از نسل خوبی بشوند و خودش توانایی این کار را نداشت ، مثلا بچه های خودش پس از تولد مشکل پیدا می کردند یا زشت بودند یا مشکل جسمی داشتند و یا نسل و نژاد خودش نژادی نبود که مورد تأیید مردم باشد ؛ آن مرد ، همسرش را در اختیار مثلا یک بزرگ قبیله ای یا مرد دیگری که نسل و نژادش مورد تأیید است قرار می داد که از او صاحب فرزند شود و بعد از تولد این نوزاد را به عنوان فرزند خودش معرفی می کرد .
    نکاح جمعی
    نوع دیگری از انواع ازدواج های زمان جاهلیت ،
    « نکاح جمعی » بود که در این نوع ، یک گروه مشخص چند نفری از مردان با یک زن ارتباط داشتند و اگر آن زن صاحب فرزندی می شد ، همه آن مردها را جمع می کرد و می گفت که این فرزند شبیه فلان کس است ، پس فرزند اوست و آن مرد را به عنوان پدر آن بچه محسوب می کردند و هر مردی را که زن برای سرپرستی کودک انتخاب می کرد ، آنها باید می پذیرفتند و نمی توانستند مخالفت کنند .
    مثلا زني بنام نابغه ( مادر عمرو عاص ) با
    ابولهب ، امیّه ، هشام بن مغیرة ، ابوسفیان ، عاص بن وائل همزمان ازدواج كرد و فرزندش عمرو را از عاص بن وائل دانست ، هرچند او شبيه ابوسفيان بود .
    هند (مادر معاويه ) نيز همزمان با
    عمارة بن ولید ، مسافر بن عمرو ، ابوسفیان و عباس ارتباط داشت ، معاويه را هم با اينكه شبيه عباس بود به ابوسفيان نسبت دادند .
    ازدواج صواحب الرايات ( ازدواج پرچمداران )
    زنانی هم بر سر در خانه هایشان « پرچم » نصب می کردند . که این مفهوم را داشت که هر مردی می تواند با این ها ازدواج کند و ارتباط برقرار کند .
    مادر مروان حكم ، مادر بزرگ عبدالرحمن بن عوف ، مادر صفان بن اميه ، مادربزرگ معاويه ، مادر زياد و بسياري از بزرگان آن زمان از زمره چنين زناني بودند .


    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نكاح شغار
    " شغار" از ريشه " شغر " به معني دست برداشتن است .
    نکاح شغار به این صورت بود که یک مردی به مرد دیگری می گفت که مثلا من خواهرم را به تو می دهم و مهریه اش این باشد که تو هم خواهرت را به من بدهی و هیچ صحبت دیگری در میان نبود .
    این هم نوعی از ازدواج زمان جاهلیت عرب بود که « مهریه » برداشته می شد و فرد هم باید عین همان کار را برای شخص مقابلش انجام می داد .
    نكاح مقت
    اين هم نوعي ديگر از ازدواج بود
    و به این صورت بود که اگر مردی از دنیا می رفت که چند همسر داشت ، پسرش همسران پدر را - بجز مادر خويش - به ارث می بُرد یا مالکیت آنها را به دست می آورد که یا خودش می توانست با آنها ازدواج کند و یا آنها را به ازدواج مردان دیگر در می آورد.
    ميگويند مردي بنام نفيل مرد ، پسرش با همسر پدر ازدواج كرد پسري بنام " خطاب " بدنيا آمد و ...
    اميه نيز قبل از مرگش پسرش عمرو را وادار كرد تا با همسرش - همسر پدرش - ازدواج كند كه نتيجه اين ازدواج ، ابو معيط شد .
    نکاح بدل
    در این نوع ازدواج ، متاسفانه ،
    مرد متاهلی به مرد متاهل دیگری پیشنهاد می داد که زن هایشان را با همدیگر عوض کنند !


    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نقل قول نوشته اصلی توسط hadavimaryam811 نمایش پست
    اگر ازدواجها در اعراب جاهليت مختلف بودند آيا زنان در اين نوع ازدواجها مجبور بودند ؟
    با توجه به نوع برخي از ازدواجها ، بنظر نمي رسد در تمامي انواع ازدواجها زنان مجبور بودند ، مثلا در ازدواج صواحب الرايات ، هيچگونه اجباري بچشم نميخورد ، يك زن ، خود پرچمي بر سر خانه خود نصب ميكرده بدين معنا كه هر مردي ميتواند با او ازدواج (؟!) كند .
    ظاهرا در نكاح جمعي نيز چنين اجباري بچشم نميخورد .
    اما مثلا در نكاح مقت چنين اجباري وجود داشت .
    بهر حال اين ازدواجها كه ظاهرا نام ازدواج بر آنها نهاده شده و در حقيقت ارتباط آزاد يا اجباري يك زن با يك مرد يا مردان ديگر را در پي داشت ، هيچك با ظهور اسلام بر جاي نماند و تنها دو نوع ازدواج در اسلام تاييد شد كه در هر دو نوع هم رضايت و تمايل زن ، اصل صحت عقد است .



    ویرایش توسط هدی : ۱۳۸۹/۰۹/۱۶ در ساعت ۲۳:۲۶
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    521
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 11 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0





    سلام علیکم،


    ازدواج
    ؟!


    یک مرتبه بگید به جز پيروان دين حنيف و آيين حضرت ابراهيم علیه السلام ، بقیه هرزه بودن دیگه! و البته تا حد زیادی بی غیرت... من اگر در اون دوران بودم ( الحمدالله که نبودم ) احتمال زیاد چند جنازه روی دست بعضی از قبایل می گذاشتم.




    وبلاگ جدیدم: http://security-defense.blogfa.com


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نقل قول نوشته اصلی توسط کیمیاگر نمایش پست
    ازدواج؟! یک مرتبه بگید به جز پيروان دين حنيف و آيين حضرت ابراهيم علیه السلام ، بقیه هرزه بودن دیگه! و البته تا حد زیادی بی غیرت

    آنچه بيش از شرم آور بودن اين نوع ارتباطات - كه به عنوان ازدواج و نكاح رواج يافته بود - جلب توجه ميكند دو چيز است :
    يكي اينكه گناه چگونه غيرت يك فردرا ميكشد و براي او بزرگترين فواحش را مطلوب و دلپذير مينمايد ، ظاهرا عربي كه به غيرت و تعصب شهره بودند ، شمشير تعصبشان تنها براي كشتار و غارت ميجنبيد .
    دوم و بسيار جالب توجه تر ، افرادي است كه نتيجه چنين ازدواج هاي نادرستي بودند . بررسي اوضاع ازدواج مادران بسياري از سركردگان مشركين صدر اسلام و منافقان و دشمنان اهل بيت (ع) حاكي از اين است كه چنين افرادي ، محصول ازدواجي نامشروع و والديني بي قيد بودند .
    تقريبا نام هر يك از دشمنان رسول اكرم (ص) در كنار نام زني به عنوان مادر است كه با مردان بسياري ارتباط داشته و نكته بارز تر اينكه در خصوص نسب اين افراد نبايد به آنچه مشهور شده اعتنا نمود زيرا در بسياري موارد - همانگونه كه دو موردش ذكر گرديد - فرزندان چنين ازدواجهاي جمعي ، شباهت بسيار به يكي داشتند اما زن آن فرزند رابه دلايلي به ديگري نسبت ميداد .
    مثلا از نابغه پرسيدند با اينكه فرزندت عمرو ، شبيه ابوسفيان است چرا او را به عاص نسبت دادي ؟ او گفت :
    چون من چند دختر دارم که عاص مخارج آنها را خوب تأمین می کند ، ولی بقیه این طور نیستندو ابو سفيان بخيل است .به همین دلیل من هم گفتم این بچه ، فرزند « عاص » است.
    دشمني و عناد اين افراد با اسلام و رسول اكرم (ص) بخوبي گوياي اين حقيقت است كه نطفه حرام ، در گرايش به شر و عناد با خير و راستي ، تاثيرش را خواهد گذارد هرچند يك عده اي جمع شوند و ارتباط نامشروعي را با علم و آگاهي همسر ، ايجادكنند و آنرا مرسوم نمايند . در نتيجه تغييري حاصل نخواهد شد .
    برای آگاهی و اطلاع بیشتر از شخصیت های دیگری که به این صورت در آن زمان زندگی می کردند و یا متولد شده اند و همچنین آشنایی بیشتر با رسواییهای عرب ، بهتر است به کتاب "مثالب العرب" « عیوب و رسوایی های عرب » نوشته ابن هشام كلبي مراجعه بفرمایید .
    او در این کتاب به طور دقیق و کامل تمام نسل های آنها را توضیح داده و از بسیاری از عیوب آنها پرده برداشته است .

    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13

    جمع بندي بحث




    پرسش :زنان در زمان جاهليت آيا مجبور به ازدواج با مرد ديگري بغير از شوهر خود هم بودند ؟ اعراب جاهليت چند نوع ازدواج داشتند ؟ آيا زنان در اين نوع ازدواجها مجبور بودند ؟
    پاسخ :زنان در زمان جاهليت عرب ، با مرداني بغير از همسر خود هم ارتباط داشتند البته با علم و آگاهي همسر و گاه هم به همسري چند مرد در ميآمدند .
    بطور كلي حدود 7 نوع ازدواج در ميان آنان رواج داشت .1 ازدواج از نوعي كه امروزه ما آن را شرعي ميدانيم نيز بود اما فقط در ميان پيروان دين حنيف وآيين حضرت ابراهيم (ع) رايج بود .
    غير از اين نوع ازدواج صحيح ، ازدواج استبضاع ، ازدواج جمعي ، ازدواج صواحب الرّایات، ازدواج شغار ، ازدواج مقت ، ازدواج بدل ، در ميان اعراب جاهلي وجود داشت كه نبي مكرم (ص) بر اساس دستور وحي آنها را به دو ازدواج محدود نمودند .
    با توجه به نوع برخي از ازدواجها ، بنظر نمي رسد در تمامي انواع ازدواجها زنان مجبور بودند ، مثلا در ازدواج صواحب الرايات ، هيچگونه اجباري بچشم نميخورد ، يك زن ، خود پرچمي بر سر خانه خود نصب ميكرده بدين معنا كه هر مردي ميتواند با او ازدواج (؟!) كند .
    ظاهرا در نكاح جمعي نيز چنين اجباري بچشم نميخورد .
    اما مثلا در نكاح مقت چنين اجباري وجود داشت .
    بهر حال اين ازدواجها كه ظاهرا نام ازدواج بر آنها نهاده شده و در حقيقت ارتباط آزاد يا اجباري يك زن با يك مرد يا مردان ديگر را در پي داشت ، هيچك با ظهور اسلام بر جاي نماند و تنها دو نوع ازدواج در اسلام تاييد شد كه در هر دو نوع هم رضايت و تمايل زن ، اصل صحت عقد است.
    آنچه بيش از شرم آور بودن اين نوع ارتباطات - كه به عنوان ازدواج و نكاح رواج يافته بود - جلب توجه ميكند دو چيز است :
    يكي اينكه گناه چگونه غيرت يك فردرا ميكشد و براي او بزرگترين فواحش را مطلوب و دلپذير مينمايد ، ظاهرا عربي كه به غيرت و تعصب شهره بودند ، شمشير تعصبشان تنها براي كشتار و غارت ميجنبيد
    دوم و بسيار جالب توجه تر ، افرادي است كه نتيجه چنين ازدواج هاي نادرستي بودند . بررسي اوضاع ازدواج مادران بسياري از سركردگان مشركين صدر اسلام و منافقان و دشمنان اهل بيت (ع) حاكي از اين است كه چنين افرادي ، محصول ازدواجي نامشروع و والديني بي قيد بودند .
    تقريبا نام هر يك از دشمنان رسول اكرم (ص) در كنار نام زني به عنوان مادر است كه با مردان بسياري ارتباط داشته و نكته بارز تر اينكه در خصوص نسب اين افراد نبايد به آنچه مشهور شده اعتنا نمود زيرا در بسياري موارد - همانگونه كه دو موردش ذكر گرديد - فرزندان چنين ازدواجهاي جمعي ، شباهت بسيار به يكي داشتند اما زن آن فرزند رابه دلايلي به ديگري نسبت ميداد .
    دشمني و عناد اين افراد با اسلام و رسول اكرم (ص) بخوبي گوياي اين حقيقت است كه نطفه حرام ، در گرايش به شر و عناد با خير و راستي ، تاثيرش را خواهد گذارد هرچند يك عده اي جمع شوند و ارتباط نامشروعي را با علم و آگاهي همسر ، ايجادكنند و آنرا مرسوم نمايند . در نتيجه تغييري حاصل نخواهد شد .2

    پي نوشتها
    1- نکاح استبضاع :در جاهلیت به این دلیل صورت می گرفت که اگر مردی دوست داشت فرندانش از نسل خوبی بشوند و خودش توانایی این کار را نداشت ، همسرش را در اختیار مرد دیگری که نسل و نژادش مورد تأیید است قرار می داد که از او صاحب فرزند شود و بعد از تولد این نوزاد را به عنوان فرزند خودش معرفی می کرد .
    نكاح جمعي :در این نوع ، یک گروه مشخص چند نفری از مردان با یک زن ارتباط داشتند و اگر آن زن صاحب فرزندی می شد ، همه آن مردها را جمع می کرد و می گفت که این فرزند شبیه فلان کس است ، پس فرزند اوست و آن مرد را به عنوان پدر آن بچه محسوب می کردند.
    ازدواج صواحب الرايات : زنانی هم بر سر در خانه هایشان « پرچم » نصب می کردند . که این مفهوم را داشت که هر مردی می تواند با این ها ازدواج کند و ارتباط برقرار کند .
    نکاح شغار: به این صورت بود که یک مردی به مرد دیگری می گفت که مثلا من خواهرم را به تو می دهم و مهریه اش این باشد که تو هم خواهرت را به من بدهی و هیچ صحبت دیگری در میان نبود.
    نكاح مقت : اگر مردی از دنیا می رفت که چند همسر داشت ، پسرش همسران پدر را - بجز مادر خويش - به ارث می بُرد یا مالکیت آنها را به دست می آورد که یا خودش می توانست با آنها ازدواج کند و یا آنها را به ازدواج مردان دیگر در می آورد.
    نكاح بدل:
    در این نوع ازدواج ، متاسفانه ، مرد متاهلی به مرد متاهل دیگری پیشنهاد می داد که زن هایشان را با همدیگر عوض کنند !
    2- جهت اطلاع بيشتر به کتاب "مثالب العرب" « عیوب و رسوایی های عرب » نوشته ابن هشام كلبي مراجعه بفرمایید



    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۰/۰۲/۰۴ در ساعت ۱۱:۲۰
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود