صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تحریف قرآن

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۹
    نوشته
    7
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    تحریف قرآن




    بسم الله الرحمن الرحیم
    بنام خدای بخشنده مهربان

    چند وقت پیش از چند نفر از کسانی که کافر بودند و خدا قبول نداشتند شنیدم قرآن تحریف شده
    گفتم مدرک بیارید به چند کتاب که یادم نیست چیا بودن اشاره کردن
    خواستم اگر بشه چند تا از دوستان لینک اون کتابها رو برای ما اینجا بذارن
    مسلما در رد ادعای این نویسنده ها هم مطالبی موجوده پس هرکسی لطف کرد
    این مطالب رو هم اینجا بذاره ممنون میشم

    موفق باشید

    کارشناس بحث : پاسخگوي قرآني
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۰۹/۲۰ در ساعت ۱۵:۱۴




  2. کانون گفتگوی قرآنی

    کانون گفتگوی قرآنی

    لیست موضوعات جهت اطلاع رسانی

  3. لیست موضوعات تصادفی این انجمن :
  4.  

  5. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و درود


    اینکه قرآن موجود دقیقا همان قرآنی است که بر پیامبر (صلى الله علیه وآله) نازل شده است یا در گذر زمان دستخوش تغییر (کاستی و زیادی) شده، پرسشی است که از دیر زمان مطرح است.


    ابتدا بهتر است معنا و اقسام تحریف روشن شود.


    تحریف از ریشه «ح ر ف» به معناى مایل كردن، به كنار بردن آمده و تحریف سخن، ایجاد نوعى دگرگونى در مقصود گوینده است .


    دو نوع تحریف می تواند یک سخن را تهدید کند که در اصطلاح از آن دو به تحریف معنوی و لفظی یاد می شود.


    تحریف معنوی:

    تحریف معنوى، تفسیر و توجیه سخن بر خلاف مقصود گوینده است که بدون استناد به قواعد فهم درست كلام و بر اساس رأى شخصى و با انگیزه‌هاى خاص صورت مى‌پذیرد.


    در وجود این نوع تحریف، تردیدی وجود ندارد.


    در سوره نساءآیه 46 به این نوع تحریف اشاره شده می‌فرماید: «گروهی از یهودیان گفتار خدا را از معنای حقیقی آن به معناها و مواردی دیگر تغییر داده و تحریف می‌کنند.»


    این نوع تحریف، شایعترین نوع تحریف در بین انواع تحریف می‌باشد، و از این نوع تحریف نیز قطعا در قرآن واقع شده است. زیرا که تفسیر آیات قرآنی به غیر معناهایی که هدف و مقصود قرآن است چیزی غیر از تحریف نیست.


    بر این اساس است که ما را ازتفسیر به رای ممنوع کرده‌اند، چرا که تفسیر به رای راهی است که ما را به این نوع تحریف نزدیک می‌کند.
    ویرایش توسط میقات : ۱۳۸۹/۰۹/۲۲ در ساعت ۲۲:۴۱

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    تحریف لفظی:


    تحریف لفظى، تصرّف در ساختار الفاظ و عبارتها است. این نوع تحریف، خودداراى اقسامى است که دو نوع آن مورد بحث است:


    1. تحریف به زیادت؛ یعنى افزودن كلمه یا جمله‌اى به سخن و متن اصلى


    به اجماع دانشمندان و علمای شیعه و سنی و همه فرقه های اسلامی، این قسم از تحریف در قرآن واقع نشده و كسى هم چنین تحریفی را ادّعا نكرده است.



    2. تحریف به نقصان؛ یعنى حذف بخشى از حروف، واژه‌ها یا جملات متن


    در مورد تحریف قرآن به كاسته شدن آیه یا آیاتى از آن،‌ دیدگاه مشهور میان مفسران این است كه هیچ آیه‌اى از قرآن كاسته نشده و قرآن رایج در میان مسلمانان، تماماً همان قرآنى است كه بر رسول خدا (صلى الله علیه وآله) نازل شده است.


    با این حال وجود برخى روایات در منابع اسلامى این دیدگاه مشهور را با آسیبهایی مواجه ساخته، و علی رغم نظر مشهور مفسران بر رد این نوع تحریف، برخی ادعای تحریف نموده و قائل شده که آیه یا آیاتى از قرآن‌كریم كاسته شده است.
    ویرایش توسط میقات : ۱۳۸۹/۰۹/۲۲ در ساعت ۲۲:۴۳

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0





    عدم تحریف قرآن

    قرآنی که امروز در دست مسلمین جهان است همان است که بر پیامبر اسلام (ص) نازل شد، نه چیزی از آن کاسته شده و نه چیزی بر آن افزوده گشته است!

    از همان روزهای نخست گروه بزرگی از کاتبان وحی، آیات قرآن را پس از نزول می‏نوشتند، و مسلمانان موظف بودند شب و روز آن را بخوانند، و در نمازهای پنجگانه خود آن را تکرار کنند، گروه عظیمی آیات قرآن را به خاطر می‏سپردند و حفظ می‏کردند، حافظان قرآن و قاریان، همیشه در جوامع اسلامی موقعیت و مقام ویژه‏ای داشته و دارند.


    مجموع این امور و جهات دیگر سبب شد که کمترین تغییر و تحریفی در قرآن راه نیابد.


    افزون بر این، خداوند حفظ آن را تا پایان جهان تضمین کرده است و با وجود این تضمین الهی، تغییر و تحریف آن غیر ممکن است: «انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون»، ما قرآن را نازل کردیم و بطور قطع از آن پاسداری می‏کنیم‏ .


    همه محققان و علمای بزرگ اسلام ـ اعم از شیعه و اهل سنت ـ در این امر متفقند که هیچ گونه دست تحریف به سوی قرآن دراز نشده است، تنها افراد اندکی از هر دو گروه قول به تحریف را به خاطر پاره‏ای از روایات دنبال کرده‏اند، ولی آگاهان دو گروه، این نظر را بطور قاطع رد می‏کنند، و روایات مزبور را «مجعول‏» دانسته و یا ناظر به «تحریف معنوی‏» (یعنی تفسیر نادرست‏برای آیات قرآن) یا اشتباه «تفسیر قرآن‏» به «متن قرآن‏» می‏دانند.






    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0






    نظر علمای شیعه:


    اگر بخواهيم بزرگان علماى اماميه را به دو دسته محققين و محدثين تقسيم كنيم‏ بايد بگوييم محققين از روز نخست تا كنون، بالاتفاق شبهه تحريف را مردود شمرده‏اند و محدثين نيز از دوران رئيس المحدثين ابو جعفر صدوق، تا زمان خاتم‏المحدثين شيخ حر عاملى، و نيز محدث كاشانى، همه با محققين هم گام بوده و منكر تحريف بوده‏اند.


    صرفا از سده يازدهم گروهى به نام اخباريون كه جاىگزين محدثين ‏شدند، مساله تحريف را مطرح ساختند و اين غائله را بر پا نمودند، بنا بر اين نبايد اين نظر ناصواب را به همه شيعيان نسبت داد.


    تا قرن يازدهم هيچ يك از بزرگان شيعه بر تحريف قرآن نگراييدند ليكن در اين قرن با پيدايش گروهى به نام اخباريون كه با انديشه پشت كردن به اجتهاد و عقلگرايى و بسنده كردن به روايات معصومين (ع) و ظواهر آنها در فهم احكام الهى، بعضاً بر اين باور شدند كه قرآن بر اساس بعضى روايات از تحريف مصون نمانده است.


    نخستين كسى كه در اين باره سخن گفت و در اين زمينه كتاب نوشت سيد نعمت الله جزائرى (متوفاى 1112) در كتاب منبع الحياة بود.


    پس از وى حاجى نورى (متوفاى 1320) يعنى پس از بيش از 200 سال از زمان جزائرى، با اثر پذيرى از كتاب او، مسأله تحريف قرآن را مطرح و كتاب «فصل الخطاب فى تحريف كتاب رب الارباب» را در اين زمينه نوشت وى در كتاب خويش، مجموعه اى از روايات را گرد آورد كه به هر دليل در پى اثبات تحريف قرآن بود.






    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در مورد كتاب "فصل الخطاب فى تحريف كتاب رب الارباب" مرحوم محدث نوری، باید گفت كه از طرف شیعه جوابیه های متعددی بر این كتاب نوشته شده است و حتی خود محدث نوری هم بر این كتاب جوابیه نوشته و نظر صحیح و اخیر خود را در عدم تحریف قرآن ابراز داشته است، كه متأسفانه تجدید چاپ نشده است.


    دستهایی در كار است كه اصل كتاب را مكرر در كل جهان اسلام منتشر می كند بدون آن كه از جوابیه آن مرحوم و نظر اخیر ایشان سخنی بگوید، و یا اشاره ای به جوابیه های آن داشته باشد.
    ویرایش توسط میقات : ۱۳۸۹/۰۹/۲۲ در ساعت ۲۲:۴۷

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0





    سبب پيدايش قول به تحريف:


    منشأ قول به تحريف، غالباً رواياتى است كه در كتب حديثى فر يقين آمده است كه به ظاهر بر تحريف قرآن دلالت دارند. اين روايات را مى توان به چند گروه تقسيم كرد:


    1 - اخبار دال بر تفسير و تأديل آيات


    2 - اخبار دال بر شأن نزول آيات


    3 - روايات دال بر تحريف و تغيير معناى آيات


    4 - روايات تطبيق مصاديق


    5 - روايات دال بر اختلاف قرائت در قرآن


    6 - روايات متعارض و متناقض


    7 - روايات مقصود از مراد خداوند از آيات


    8 - رواياتى از كتب ضعيف و غير قابل استناد


    9 - روايات ضعيف، مرسل از غلات و ضعفاء



    با توجه به تقسيم بندى فوق و با بررسى طرز تفكر و نگرش كسانى كه به تحريف قرآن گراييده اند به اين نتيجه مى رسيم كه غالباً كسانى به اين روايات پرداخته اند كه شيوه آنان صرفاً جمع آورى روايات بدون هر گونه ارزيابى و نقد بوده است.


    اين گروه در ميان شيعه به اخباريون و در نزد اهل سنت به حشويه معروف بودند.






    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    منشا قول به تحريف:


    منشا قول به تحريف، رواياتى است كه در كتب حديثى اهل سنت و شيعه ‏آمده است، ظاهر آن روايات،به تحريف كتاب دلالت دارد و همواره علما و محققان‏ شيعه و سنى در صدد چاره جويى اين گونه روايات بوده‏اند.


    اين روايات يا سندهاى ‏ضعيف و فاقد اعتبار دارند يا دلالت‏هاى نارسا و قابل تاويل. در كتب اصولى و كلامى اين روايات به طور كلى مردود شناخته شده است.


    علامه شيخ محمد جوادبلاغى در مقدمه تفسير «آلاء الرحمان‏» مى‏گويد:


    «در جمله رواياتى كه حاجى نورى در اين باره آورده است، رواياتى وجود دارد كه هرگز احتمال صدق آن‏ها نمى‏رود. برخى از نظر مفهوم اختلاف بسيار دارند و به ‏تنافى و تعارض منتهى مى‏گردند. به علاوه سند بيش‏تر اين روايات به كسانى باز مى‏گردد كه علما آنان را به ضعف گفتار، فساد مذهب و جفا در روايت وصف‏كرده‏اند. و يا برخى از آن‏ها به دروغ گويى و دروغ پردازى شهرت دارند كه هرگز روايت ‏از آنان جايز نيست. گروهى حتى درباره ائمه حالت توقف داشته و با آنان دشمنى ‏مى‏كردند. اين اوصاف خود كافى است كه روايت اين افراد قابل اعتماد نباشد». (تفسير آلاء الرحمان، ج 1، ص 25)


    اين جانب با بررسى تمام اين روايات،چه منقول از اهل سنت و چه منقول ازشيعه،چنين يافتم كه اين قبيل روايات كه مايه طعن بر شريعت است، غالبا مجعول‏ و به دست دشمنان دين ساخته و پرداخته شده است، ‏يا آن كه قابل تاويل به وجوه ‏ديگر است و ربطى به مساله تحريف ندارد.


    _____________
    علوم قرآنی، محمد هادی معرفت.


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  12. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,698
    مورد تشکر
    102 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0








    دلايل نفى تحريف قرآن كريم:


    1 - ضرورت تواتر قرآن

    2- اعجاز قرآن

    3 - شواهد تاريخى

    4 - آيات دال بر حفظ قرآن

    5 - روايات عرضه بر قرآن

    6 - قاعده لطف

    7 - روايات معصومين (ع)

    8 - وجوب قرائت يك سوره در نماز

    9 - ديدگاه علماء شيعه






    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  13. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    974
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 6 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام بر جناب پاسخگوی قرانی
    نظر جنابعالی در مورد دو آیه آخر سوره توبه چیست؟ البته اضافه شدن این دو آیه خللی به قول حفظ قران از طرف الله وارد نمی کند و ضمنا این نیز یکی از معجزات قران است چرا که به سبب افزوده شدن این دو آیه با استناد به شهادت ذوالشهادتین بسم الله از اول این سوره حذف شده است. ضمنا تنها حضرت علی به این امر اعتراض فرموده اند.


صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود