صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مخاطب خداوند در قران كيست ؟ رسول كيست ؟

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13

    مخاطب خداوند در قران كيست ؟ رسول كيست ؟




    به نام خدا
    با سلام
    جناب مزمل !موارد مطروحه در مطلب و نظرات شما را ان شالله پاسخگو خواهم بود ، فقط قبل از همه لطف كنيد تكليف اين مدعايتان را با دو آيه شريفه قران ، روشن كنيد زيرا بنده را بسيار متعجب كرد:
    نقل قول نوشته اصلی توسط مزمل نمایش پست
    سخنان پیامبر هم قابل اعتماد نیست زیرا او هم در مکر خدا بر بشر مهره سوخته است
    شما اين سخن را چگونه با آيه :
    ما آتاكم الرسول فخذوه وما نهاكم عنه فانتهوا
    و نيز آيه شريفه :
    و انزلنا اليك الذكر لتبين للناس ما نزل اليهم
    جمع ميكنيد ؟
    چگونه سخن پيامبر (ص) از اعتبار ساقط است در حالي كه قران كريم مسلمانان را به التزام به امر و نهي ايشان ملزم نموده است و وظيفه تبيين آيات را بر عهده ي حضرتشان (ص) نهاده است ؟
    ویرایش توسط هدی : ۱۳۸۹/۰۹/۱۷ در ساعت ۱۹:۵۱
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    958
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 3 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    به نام خدا وسلام
    برای پاسخگویی به این مطلب چند ایه باید مورد توجه قرار بگیرد اول در قران هر گز نام پیامبر اسلام به عنوان مخاطب خدا نیامده است مانند یا محمد و در سراسر قران مخاطب ایات ضمیر است و می دانیم که ضمیر وقتی معنی پیدا می کند که در وهله اول نام شخص بیاید مثلا اگر من بگویم پاسخگوی محترم در پست خود به ایه ای از قران استدلال کرد در مرحله بعدی اگر جمله ای بگویم که از شما استفاده کنم شنونده منظور را می فهمد که منظورم کیست
    قران کتابی است که مخاطبش رسول است رسول یک نام کلی است مانند عنوان پاسخگو برای شما پاسخگویان کسی نمی فهمد که این پاسخگو کیست زیرا نام کلی است برای ماموران در حالی که اسم شخص خاصی را معرفی می کند فرق اسم با عنوان در همین است اسم فقط منظورش یک نفر است در حالی که عنوان نامی عمومی است که فقط کسی که این عنوان را انتخاب کرده است می داند او چه کسی است در همین سایت قبلا افراد بیشتر نام هایی را داشتند که خودشان انتحاب کرده بودند و کار بران نیز هر کدام بنا به علاقه نامی را انتخاب می کنند اما وقتی شخصی در گروه پاسخگو قرار می گیرد او منصوب شده است
    حال اگر پاسخگو را با رنگ یا عنوان ریزتری از هم سوا کنند ان گاه شناسایی فرد اسانتر می شود چون فرد با مشخصات ریزتری معرفی شده است مثلا پاسخگوی امور زنان که نشان می دهد این فرد اولا دروس دینی را مطالعه نموده است و ثانیا زن است مدیر با اصولی این برنامه را در سایت پیاده نموده است
    پاسخگوی قرانی شخصی است که در مورد قران مطالعه بیشتری دارد و پاسخگوی کلامی نیز در کلام تبحر دارد
    اما اینها برای دیگران اسامی ای مبهم است
    خدا نیز در قران رسول را با تعریف خصوصیات به مردم معرفی کرده است و شما در هیچ جای قران نام را مخاطب خدا نمی بینید مثلا نمی گوید ای محمد اگر در ان چه به تو نازل شده است شک داری از کسانی که قبل از تو کتاب را خوانده اند سوال کن
    می گوید و اگر شک داری ...
    یا در سوره یاسین نمی گوید که ای محمد تو رسول هستی می گوید انک لمن المرسلین برای مردم این که منظورش چه کسی هست مشخص نیست چنان که کلمه پاسخگو معلوم نمی کند منظور چه کسی است
    وقتی می خواهد رسول را بیشتر معرفی کند باز هم تعریف را بیشتر می کند مثلا در ایه 158 از سوره اعراف می گوید بگو من رسول خدا هستم به سوی همه مردم جمیعا پس ایمان بیاورید به ان رسول نبی که در تورات و انجیل مشخصاتش را میابید
    درست مثل این است که فردی بگوید ای مردم من ایکس هستم از شما می خواهم به زد ایمان بیاورید
    باز در سوره فتح ایه اخر می گوید محمد که رسول خداست و کسانی که با اویند با خودشان مهربان هستند و با کافران شدید انها را می بینی به سادگی معلوم است مخاطبش محمد نیست شخص دیگری است(انها را می بینی)
    بنا بر این خدا در قران رسول را تعریف کرده بدون ذکر نام
    مثلا در مورد محل زندگی پیامبر نگفته تو در مکه هستی که خبر مسخره ای هست
    می گوید لااقسم بهذ البلد انت حل بهذالبلد
    که باز تعریفی است که سعی در نامشخص کردن اسم است مانند اینکه بگویند پایتخت امریکاست جواب ساده است واشنگتن اما قران نام رسول و محل اقامت رسول را با نام مشخص نمی کند
    به همین جهت کسانی که از ابتدای نازل شدن قران فکر می کردند منظور خدا از رسول محمد است همه حتی اگر پیامبر چنین برداشتی از ایات داشته است سرش در دام مکر خیرالماکرین گیر کرده بوده است
    عدم وجود تفسیر از تبیین کننده قران دلیل دیگرم است اگر مخاطب قران محمد است باید تفسیر قران وجود داشته باشد تا ایاتی که می گوید ما رسول نفرستادیم مگر انکه انچه را که بر مردم نازل شده است را تبیین کند همراه با سند باشد مثلا فردی می گوید من حسن را فرستادم تا در مورد کتاب تاریخ اشکالات شما را بر طرف کند اما حسن اشکالات را بر طرف نکرده می میرد ایا می شود گفت خدا حرف راست زده و این هم سندش
    این دلیل بعدی که رسول ایات را تبیین و تفسیر نکرده است اگر من بگویم منظور از پاسخگوی اعتقادی اقای ایکس است حرف غلطی زده ام هم چنین اگر کسی بگوید مخاطب ایات قران محمد است حرف غلطی زده است ایا شما دلیل محکمی از کتاب خدا و یا از تحلیل عقل خودتان در مورد مخاطب بودن محمد در ایات قران دارید
    مثلا در مورد ایه اخر سوره فتح کلمه می بینی مخاطبش کیست ایا این جمله درست است که محمد رسول خدا محمد را میبیند با یارانش
    مثلا به معلمی که نامش عباس است و در کلاس درس با دانش اموزان ریاضی حل می کند گفته شود عباس و دانش اموزانش با همدیگر خوبند ولی با سگها خوب نیستند انها را می بینی که مرتب در حال رکوع و سجودند یعنی ای عباس خودت و دانش اموزانت را می بینی
    اما اگر گفته بود محمد رسول خداست حسن تو انها را مرتب در حال رکوع و سجود می بینی این جمله منظم است
    یا در مورد شک در قران می گه ای محمد اگر شک داری در قران از کسانی سوال کن که کتاب را قبل از توخوانده اند
    اولا شک محمد با کتاب خونها حل نمیشه یعنی کتاب خون ها به او خواهند گفت محمد شک نکن تو رسولی قران هم حق از طرف خداست مانند اینکه یک دکتر از بیمار بپرسد به نظرت من که قصد دارم برایت داروی معده بدهم کارم درست است
    یا یک معلم از شاگرد بپرسد فعل در این جمله چیست من شک کردم فعل کدام است
    باز سوال این است که منظورش از سوال از کسانی که قبل از رسول کتاب را خوانده اند چیست مثلا یهود و نصارا و تورات وانجیل یعنی اگر علمای بنی اسرائیل بگویند تو رسولی او ارام می گیرد
    خوب شما ایا این ایات را مخاطبش محمد می دونی ایا شما قبول می کنی یک مفسر قران از قم برود کشورهای یهودی و مسیحی و در مورد حقانیت قران سوال کند چون شک کرده اگر درست نیست ایا درست است که خدا به رسول سفارش کنه اگر شکی داری از کسانی که قبل از تو کتاب را خوانده اند سوال کن
    اگر شما بتونی مردم را قانع کنی که این ایات مخاطبش محمد است خیلی خوب است
    من چون قبول ندارم که مخاطب ایات محمد است به همین دلیل پیامبر را اگر برداشتش این بوده که او مخاطب ایات است را گرفتار اشتباه شده می دانم مسلم است که او گفته من هستم که دینم بر همه دینها پیروز می شود چون می گوید ایه ای که می گوید او خدایی است که رسولش را با دین حق فرستاد .......منظورش از رسول من که محمد هستم هست
    اگر پیامبر این را نگفته و اصلا در مورد ایات متشابه سکوت کرده است گناه به گردن کسانی است که گفته اند پیامبر اینها را گفته
    از طرفی مردم برای اینکه ایاتی چون تبیین توسط رسول موضوع جن و فرشته را به نحوی بیان کنند امده اند و دروغهایی را بافته اند و تحت نام معصوم به خورد مردم داده اند
    پس اولین موضوع که باید مشخص بشه مخاطب ایات است من چون مخاطب را محمد نمی بینم لذا محمد را مهره سوخته می دانم که در گذشته وجودش لازم بوده اما الان مهره سوخته ای بیش نیست
    منظورم از مکر خدا هم اینه که خدا این چنین خواسته است و الا یک بار می گفت ای محمد

    ن وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ ﴿۱﴾ مَا أَنتَ بِنِعْمَةِ رَبِّكَ بِمَجْنُونٍ ﴿۲﴾ وَإِنَّ لَكَ لَأَجْرًا غَيْرَ مَمْنُونٍ ﴿۳﴾


    وَكَذَلِكَ أَنزَلْنَاهُ حُكْمًا عَرَبِيًّا وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءهُم بَعْدَ مَا جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللّهِ مِن وَلِيٍّ وَلاَ وَاقٍ ﴿۳۷﴾






  4. تشکر


  5. #3
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نقل قول نوشته اصلی توسط مزمل نمایش پست
    در قران هر گز نام پیامبر اسلام به عنوان مخاطب خدا نیامده است مانند یا محمد و در سراسر قران مخاطب ایات ضمیر است و می دانیم که ضمیر وقتی معنی پیدا می کند که در وهله اول نام شخص بیاید
    ضمير وقتي مرجعش مشخص باشد ، مبهم نيست ، جانشين اسم است ، اين از تعاريف كلي و ابتدايي ضمير در دستور زبان است ، مرجع ضمير هم به انحاء مختلف قابل تشخيص است ، لزومي ندارد نامي حتما آورده شود ، ما در زبان ، به قرينه هاي حاليه و مقاليه براي تشخيص مرجع ضمير مراجعه ميكنيم ، كه البته در آيات بيشتر ضمايري كه در خصوص خطاب به نبي مكرم (ص) وارد شده است ، با الفاظي چون يا ايها النبي ، يا ايها الرسول و ... آمده اند كه ما از اين خطابات ، خطاب به شخص محمد رسول الله صلي الله عليه وآله و سلم را برداشت ميكنيم ، شما برادر بزگوار كه قائليد ، كلمه رسول مثلا در يا ايها الرسول ، بر پيامبر اسلام (ص) دلالت ندارد ، لطفا اثبات كنيد كه به چه دليل چنين سخني ميگوييد ؟
    مثلا اگر مراد از "يا ايها النبي " در آيه شريفه : "يا ايها النبي اذا جاءك المومنات يبايعنك علي ان لا يشركن بالله شييا ولا يسرقن ولا يزنين ولا يقتلن اولادهن ولا ياتين ببهتان يفترينه بين ايديهن وارجلهن ولا يعصينك في معروف فبايعهن واستغفر لهن الله ان الله غفور رحيم " حضرت محمد مصطفي (ص) نيست ، پس چه كسي است ؟ نبي در اينجا كيست ؟ مخاطب كيست ؟
    و يا در آيه شريفه ي :" اذ تصعدون ولا تلوون علي احد و الرسول يدعوكم في اخراكم..." مراد از رسول چه كسي است ؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط مزمل نمایش پست
    یا در سوره یاسین نمی گوید که ای محمد تو رسول هستی می گوید انک لمن المرسلین برای مردم این که منظورش چه کسی هست مشخص نیست
    چرا مشخص نيست ؟ وقتي مدير سايت در يك حكمي به من خطاب نمايد تو از پاسخگويان هستي ، كسي متوجه نمي شود كه من پاسخگو هستم ؟ مسلما متوجه مي شود .
    نقل قول نوشته اصلی توسط مزمل نمایش پست
    مثلا در ایه 158 از سوره اعراف می گوید بگو من رسول خدا هستم به سوی همه مردم جمیعا پس ایمان بیاورید به ان رسول نبی که در تورات و انجیل مشخصاتش را میابید درست مثل این است که فردی بگوید ای مردم من ایکس هستم از شما می خواهم به زد ایمان بیاورید
    و اگر مشخصات z دقيقا با مشخصات x منطبق بود آنگاه z=x
    يك پرانتز كوچك در اينجا باز ميكنم ، در تورات و انجيل ، مشخصات دقيق پيامبر اسلام ، بيان شده بود ، كساني كه در عهدين مطالعاتي دارند ميدانند بر اساس عهد جديد مردم در عصر حضرت يحيى و حضرت عيسى‏عليهما السلام به انتظار دو شخصيت جهاني نشسته بودند يکي مسيح و ديگري انتظار پيامبرى نظير موسى‏عليه السلام را ميکشيدند . براى کسانى که با عهد جديد آشنايى داشته باشند اين مطلب غير قابل انکار است.. يكي به انتظار آمدن (مسيح) روز شماري ميكردند و ديگري در انتظار آمدن (آن نبي ) . اين لفظ " آن نبي " از اشارات مستقيم و مكرر عهدين است و در بحثهاي مربوطه - كه جايش اينجا نيست - اثبات مي شود كه مشخصاتي كه براي " آن نبي " در عهدين وجود دارد ، منطبق بر پيامبر اسلام (ص) حضرت محمد مصطفي است . بنابراين زماني كه در سوره اعراف ميفرمايد :"بگو من رسول خدا هستم به سوی همه مردم جمیعا پس ایمان بیاورید به ان رسول نبی که در تورات و انجیل مشخصاتش را میابید" كساني - يعني اهل كتاب - بوضوح مي فهمند منظور از اين سخن كه من " آن نبي " هستم چيست . پرانتز بسته .
    ویرایش توسط هدی : ۱۳۸۹/۰۹/۱۸ در ساعت ۱۸:۱۲
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  6. #4
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نقل قول نوشته اصلی توسط مزمل نمایش پست
    که باز تعریفی است که سعی در نامشخص کردن اسم است مانند اینکه بگویند پایتخت امریکاست جواب ساده است واشنگتن اما قران نام رسول و محل اقامت رسول را با نام مشخص نمی کند
    استنباط شما از اين مساله چيست ؟
    استنباط بنده اين است كه براي مشخص نمودن دقيق يك فرد يا يك اتفاق يا يك محل ، بهتر از اين كه نام فرد را بگويند ، مناسب است مشخصاتش را بگويند .
    مثالي ميزنم ، فردي به ديگري گفت من اين سخن را از علي بن ابي طالب شنيدم ، طرف مقابل گفت كدام علي بن ابي طالب را مي گويي ؟ من در مدينه صد نفر مي شناسم كه نامشان علي بن ابي طالب است .
    لذا اگر بگويند آن شخصي كه در ركوع نماز زكات داد ، اين مشخصه دقيقا فرد را مي برد بر در خانه مولا امير المومنين (ع) و 99 نفر ديگر را از گردونه ذهن وي خارج ميكند . البته ذكر نام ، تبعات ديگري نيز دارد اما در خصوص پيامبر (ص) كه امر واضح و روشن بود ، پيامبر (ص) آيات قران كريم را بر مردم قرائت ميفرمود و ابلاغ مينمود ابلاغ هم كه مستحضريد به معناي رساندن است لذا وحي به هر شكل و صورتي كه نازل شده باشد بايد بدون كم و زياد ، دقيقا به همانصورتي كه نازل شده ، ابلاغ گردد پس خطابات يا ايها النبي ، يا ايهالرسول و ... كه خطاب به پيامبر (ص) است از قول پيامبر (ص) به فرد ديگري نيست ، بلكه خطاب نزول به شخص پيامبر (ص) بوده و ايشان هم با حفظ امانت به همان صورت ، ابلاغ فرموده اند ، اين امانتداري به حدي بوده كه در برخي آيات ، فعل امر " قل " هم هنگام ابلاغ ، حذف نشده زيرا عين وحي بوده و بايد بي كم و كاست ، ابلاغ ميگرديه و گرديده است ، نتيجتا نبايد در يافتم مخاطب برخي خطابات قراني كه شخص رسول اكرم (ص) را مورد خطاب قرار داده است، فرد ديگري را جستجو نماييم .
    اما جهت اينكه در جريان بحث از نظر شما هم دقيقا مطلع باشيم مجددا سوالم را تكرار ميكنم ،استنباط شما از اين مساله چيست ؟ شما اينگونه خطابات به پيامبر (ص) را چگونه توجيه ميكنيد ؟ مخاطب اين آيات ، اگر پيامبر اكرم يعني محمد مصطفي صلي الله عليه و آله نيستند ، چه كسي است ؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط مزمل نمایش پست
    به همین جهت کسانی که از ابتدای نازل شدن قران فکر می کردند منظور خدا از رسول محمد است همه حتی اگر پیامبر چنین برداشتی از ایات داشته است سرش در دام مکر خیرالماکرین گیر کرده بوده است
    منظور خدا از رسول كيست ؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط مزمل نمایش پست
    عدم وجود تفسیر از تبیین کننده قران دلیل دیگرم است اگر مخاطب قران محمد است باید تفسیر قران وجود داشته باشد تا ایاتی که می گوید ما رسول نفرستادیم مگر انکه انچه را که بر مردم نازل شده است را تبیین کند همراه با سند باشد
    وجود تفسير و تبيين از پيامبر اسلام (ص) در خصوص آيات بنظر شما يعني چه ؟
    يعني پيامبر (ص) تفسيري مانند الميزان و نمونه و ... مكتوب نموده باشند ؟ منظور شما اين است ؟
    پيامبر (ص) تفسير عملي قرانند ، همان مثال معروف ركعات نماز : آيا پيامبر (ص) در جايي نوشتند كه تبيين و تفسير و شيوه درست نماز خواندن چيست ؟ يا بصورت عملي انجامش دادند ؟ در هر زمينه اي بيان قران كريم اجمل داشت ، پيامبر (ص) تبيين ميفرمودند ، لزومي به نوشته مكتوب نبود البته شرايط كتابش هم دشوار بود - به جهت محدوديت در ادوات كتابت و نگارش در اين زمينه به ابزار و ادوات نگارش در عهد پيامبر (ص) كه در كتب تاريخ قران موجودند مراجعه بفرماييد - اما تبيين عملي آيات مطلبي بود كه همه ي مردم ميديدند و فراميگرفتند .
    نقل قول نوشته اصلی توسط مزمل نمایش پست
    حسن اشکالات را بر طرف نکرده می میرد ایا می شود گفت خدا حرف راست زده و این هم سندش
    ما كه ميگوييم بر طرف كرده است ، البته انتظار نداريد كه در اين بحث به تمامي تبيينات پيامبر (ص) بپردازيم اما اجمالا در خصوص نماز اشاره كردم ، شما مي فرماييد تبيين نشده لطفا پاسخ دهيد پس اين ركعاتي كه در نماز مسلمين بدان ملزمند از كجا استخراج شده است ؟
    در زمينه خمس ، زكات ، حج ، جهاد و ... احكامي كه در ميان مسلمين است از كجا آمده است ؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط مزمل نمایش پست
    اگر من بگویم منظور از پاسخگوی اعتقادی اقای ایکس است حرف غلطی زده ام
    چرا ؟ از كجا ميدانيد غلط باشد ؟ دليلتان ؟ ممكن است جناب پاسخگوي اعتقادي درست همانم فردي باشند كه شما تصور ميكنيد ، مهم اين است كه مشخصات ايشان با مشخصات فرد مورد نظر شما همسان باشد . اين دليل نمي شود .
    چ
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  7. #5
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نقل قول نوشته اصلی توسط مزمل نمایش پست
    خوب شما ایا این ایات را مخاطبش محمد می دونی
    جناب مزمل ! مخاطب در همه ي آيات قران پيامبر (ص) نبودند ، مثلا در يك آيه آمده :" يا ايهالذين امنوا اطيعو الله و اطيعو الرسول و اولي الامر منكم " اينجا مخاطب آيه كيست ؟ ايمان آورندگان .آيا غير از اين است ؟
    "...قل يا ايها الكافرون ...." مخاطب ؟ كافران
    و قس علي هذا . ما كه معتقد نيستيم مخاطب همه ي آيات پيامبر (ص) است .
    نقل قول نوشته اصلی توسط مزمل نمایش پست
    من چون قبول ندارم که مخاطب ایات محمد است به همین دلیل پیامبر را اگر برداشتش این بوده که او مخاطب ایات است را گرفتار اشتباه شده می دانم مسلم است که او گفته من هستم که دینم بر همه دینها پیروز می شود چون می گوید ایه ای که می گوید او خدایی است که رسولش را با دین حق فرستاد .......منظورش از رسول من که محمد هستم هست
    بسيار خب ، شما بفرماييد منظور از رسول در ايه شريفه ي :"هوالذي ارسل رسوله بالهدي و دين الحق ليظهره علي الدين كله " چه كسي است ؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط مزمل نمایش پست
    پس اولین موضوع که باید مشخص بشه مخاطب ایات است من چون مخاطب را محمد نمی بینم
    ما هم مخاطب همه ي آيات را پيامبر (ص) نميدانيم ، مثال هم زدم .
    اگر منظور شما از مخاطب ايات بودن ، چيز ديگري است بفرماييد ، توضيح بيشتر بدهيد .
    نقل قول نوشته اصلی توسط مزمل نمایش پست
    لذا محمد را مهره سوخته می دانم که در گذشته وجودش لازم بوده اما الان مهره سوخته ای بیش نیست
    ضمن اين كه بايد بدانيم ، پيامبر اكرم (ص) رسول الهي بودند و كار تبيين و توضيح آيات بر عهده ي ايشان بود خاطر نشان ميكنم در خصوص شخصيت مقدس حضرتشان (ص) از الفاظي استفاده كنيم كه در شان حضرتشان (ص) باشد ما در خصوص پيامبر عظيم الشان الهي سخن ميگوييم .
    نقل قول نوشته اصلی توسط مزمل نمایش پست
    منظورم از مکر خدا هم اینه که خدا این چنین خواسته است و الا یک بار می گفت ای محمد
    من بارها و بارها در اين بحث شما را مخاطب قرار دادم ، يك وقت با لفظ جناب مزمل ، يكبار با لفظ بزرگوار ، يكبار با لفظ گرامي ، يكبار با لفظ برادر ، آيا لزومي داشت در هر مورد شما را جناب مزمل خطاب كنم ؟ و مهمتر اينكه ايا شما و ديگر دوستان و كاربران گرامي كه اين بحث را ملاحظه ميكنند متوجه نميشوند كه منظور من از برادر بزرگوار ، شما جناب مزمل هستيد ؟
    آيا شما اگر ادعا كنيد كه مخاطب من در اين نوشتار شماييد ، بايد تكذيبتان كنم ؟
    بنده كه يك فرد عادي هستم ، در الفاظ خطابم ، گزينش خاصي را مد نظر دارم ، آيا خداوند چنين گزينشي را مد نظر ندارد ؟ آيا مردم عصر نزول ، بويژه مسلمانان ، پيامبر (ص) را اي محمد خطاب ميكردند ؟ يا ايشان (ص) را " يا رسول الله " مي خواندند ؟ لذا آيا آنان متوجه نميشدند منظور از " يا ايها الرسول" پيامبر اكرم (ص) است ؟
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    958
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 3 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    به نام خدا
    اول اینکه اگر من مثلا مینویسم:محمد- که با ادبیات شما متفاوت هست عذر می خام چون من با ادبیات رایج به دلیل پیام : انتقادو ایراد در این موارد ممنوع که در بار فرهنگی این نوع ادبیات مخفی است مخالف هستم
    درادامه موارد قبل برای تکمیل و رفع ابهام : منظورم همان مامور خدا محمد است یا شخص دیگری نکته ای را یادم رفت بنویسم و ان این که ما باید رسول را با نبی در ایات قران تفاوت قائل بشویم نکته بعدی اینکه چون مخاطب تمام ایات ایها الرسول محمد نیست و شخص دیگری هم شریک است از نظر من (الان کاری به این نداریم که این شخص کیست فقط دنبال می کنیم تا به اصل موضوع برسیم بعد ان شخص را پیدا می کنیم)
    به همین دلیل خدا در قران از نبی و رسول در مخاطب استفاده نموده است
    نبی بیشتر و فعلا تماما در مورد زندگی شخصی ان رسول یعنی محمد با زنان و اهل مدینه و خلاصه اطرافیانش است که اگر دقت نمایید خیلی زیاد توجه دارد که هر جا از زندگی شخصی پیامبر استفاده می کند از نبی استفاده کند
    اما در زندگی سیاسی پیامبر بیشتر از لفظ رسول استفاده می کند مانند ابلاغ وحی دعوت به قبول رسالتش و از این قبیل موارد

    بنا براین مطلب من این نبود که هیچ کدام از خطابهای قران متعلق به محمد نیست بلکه منظورم این بود که تمام خطابهای قران مربوط به محمد نیست مثلا قل در ایه 91 از سوره انعام محمد نباید بگوید زیرا قبل از محمد تورات امام و رحمت نبود زیرا تورات وجود نداشت و سایر مشخصات ایه بر مردم زمان ما قبل محمد صدق نمی کند
    مثلا در بحث ایا عنوان پاسخگو شخص خاصی را مشخص می کند یا نه شما دقت فرمایید که اگر همه شما عنوان پاسخگو را داشتید هیچ مشخصه شناسنده ای نبود
    اگر شما ها اندکی شناخته می شوید به خاطر تنوع است مانند پاسخگوی مباحث زنان
    پاسخگوی اخلاقی حتی مدیر هم نمیتوانست شما را بشناسد چون شما شکل دو قلوهایی را پیدا میکردید که مادرشان لباس یکسان به تنشان کرده است
    در شهر قم ممکن است 100 تا پاسخگوی زنان باشند یعنی
    زنهایی که دروس دینی را مطلع هستند

    اگر عنوانی مطرح شد دلیلی بر این است که بیش از یک نفرنیز می تواند در این مورد وجود داشته باشند مثلا ابراهیم در دنیا یک نفر است که در بحث های دینی منظور ابراهیم بت شکن است در حالی که افرادی که نامشان ابراهیم است نیز زیاد هستند

    البته بعضی عناوین ممکن است فقط شامل حال یک نفر بشود مانند ابراهیم بت شکن
    در این حال اگر گفته شود بت شکن نام ابراهیم به ذهن میاد

    نکته دیگر اینکه اگر مشخصات داده شده بر یک نفر صدق نکرد نمیتوان نام او را به عنوان مخاطب قبول کرد مثلا اگر گفته شود قسم نمی خورم به مدین در حالی که تو در مدین هستی مسلم است که نمی توان گفت که مخاطبش محمد است به همن خاطر ابتدا باید مشخص نمود که ایا منظورش از بلد در ایه اول و دوم سوره بلد چه شهری است
    ایه 111 سوره نحل : در انجا قریه ای را مثال میزند که در ان رسولی امد که تکذیب کردند و عذاب بر انها نازل شد این قریه فقط یک مثال مانند مثالهای ما نیست که وجود خارجی نداشته باشد بلکه این قریه وجود خارجی دارد و مثال برای انحراف افکار از دریافت غیب است تا زمان معین یعنی سررسید
    جهت اطلاع بیشتر میتوان فرق قصه در قران با قصه در ادبیات را مورد توجه قرار داد قصه در قران یعنی تاریخ و قصه در ادبیات یعنی اتفاقی که نیفتاده است
    خدا منظورش از مثل این نیست که این قریه وجود ندارد بلکه مشخصات قریه را هم میدهد اطمینان امنیت امدن رزق از اطراف به این شهر چون قدرت خرید اهالی زیاد است و خلاصه چشاندن لباس جوع والخوف در پایان هم سرنوشت انها این شد که نعمت خدا را کفران می کردند خدا رسولی فرستاد تکذیب کردند و عذاب بر انها نازل شد
    مسلم است تما بلاد پس از اینکه زبان رایج شد نامی داشته اند مانند مصر روم مدین وقتی کسی نام فردی را حذف می کند و از عنوان استفاده می کند از این کار هدفی دارد ممکن است هدفها فرق کند تشخیص هدف واقعی مهم است و الا حدس زدن که راحت است
    چرا خدا بجای نام پیامبر و نام شهر پیامبر از مشخصات استفاده کرده است ؟
    مثلا در خواب یوسف در کودکی11 ستاره و ماه و خورشید را دید که به او سجده می کنند چرا همان صحنه واقعی را در خواب او نیاورد یعنی برادرانش در مصر که به او سجده می کردند ؟

    اینها دلایل بکار بردن عنوان به جای اسم در افکار من است و با قران تطبیق می کند
    سوالاتی که شما باید پاسخ بدهید
    یکی تفسیر ایه کسانی که قبل از تو کتاب را خوانده اند سوال کن تا شکت بر طرف شود که بیشتر می خواهم در مورد همین ایه نظر بدهید بقیه نظرتان را هم مطالعه کردم گر چه پاسخی نداده ام فعلا نیازی ندیدم
    نکته پایانی اگر چند نفر مشخصات یکسانی داشتند و غیر قابل تشخیص باید از فرد خاصی سوال کرد تا رفع ابهام بشه
    مثلا دو کودک 5 ساله دو قلوی یکسان هر دو را مادر لباس یکسان پوشانده است چگونه می توان تشخیص کدام حسن است کدام حسین




    ویرایش توسط مزمل : ۱۳۸۹/۰۹/۲۰ در ساعت ۱۶:۱۰
    ن وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ ﴿۱﴾ مَا أَنتَ بِنِعْمَةِ رَبِّكَ بِمَجْنُونٍ ﴿۲﴾ وَإِنَّ لَكَ لَأَجْرًا غَيْرَ مَمْنُونٍ ﴿۳﴾


    وَكَذَلِكَ أَنزَلْنَاهُ حُكْمًا عَرَبِيًّا وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءهُم بَعْدَ مَا جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللّهِ مِن وَلِيٍّ وَلاَ وَاقٍ ﴿۳۷﴾






  9. #7
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 8 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    به نام خدا
    با سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط مزمل نمایش پست
    ما باید رسول را با نبی در ایات قران تفاوت قائل بشویم
    بله رسول و نبي در بار معنايي متفاوتند اما ممكن است يكنفر هم رسول باشد هم نبي .
    نقل قول نوشته اصلی توسط مزمل نمایش پست
    نکته بعدی اینکه چون مخاطب تمام ایات ایها الرسول محمد نیست و شخص دیگری هم شریک است
    چه كسي شريك است ؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط مزمل نمایش پست
    الان کاری به این نداریم که این شخص کیست فقط دنبال می کنیم تا به اصل موضوع برسیم بعد ان شخص را پیدا می کنیم
    ؟ ماداريم بحث ميكنيم ، بنده از شما سوالات بسياري طي سه پست كردم كه تقريبا به يك مورد آن فقط پاسخ داديد . خب بفرماييد اين فرد ديگر كه در اين خطابات شريك است بنظر شما چه كسي است تا بتوانيم بحث دو طرفه داشته باشيم . بنده از اصول ابتدايي مد نظر شما سوال ميكنم تا بفهمم آنچه مد نظر شماست چيست تا بتوانم درست و دقيق بر يك مبناي قابل پذيرش بحث كنيم اما متاسفانه شما از ابراز دقيق نظراتتان امتناع ميكنيد .
    نقل قول نوشته اصلی توسط مزمل نمایش پست
    نبی بیشتر و فعلا تماما در مورد زندگی شخصی ان رسول یعنی محمد با زنان و اهل مدینه و خلاصه اطرافیانش است که اگر دقت نمایید خیلی زیاد توجه دارد که هر جا از زندگی شخصی پیامبر استفاده می کند از نبی استفاده کند اما در زندگی سیاسی پیامبر بیشتر از لفظ رسول استفاده می کند مانند ابلاغ وحی دعوت به قبول رسالتش و از این قبیل موارد
    به اين آيات لطفا دقت كنيد :
    يا ايها النبي جاهد الكفار والمنافقين واغلظ عليهم


    يا ايها النبي حرض المومنين علي القتال ان يكن منكم عشرون صابرون يغلبوا مايتين

    يا ايها النبي قل لمن في ايديكم من الاسري ان يعلم الله في قلوبكم خيرا يوتكم خيرا

    وكاين من نبي قاتل معه ربيون كثير
    واذ قالت طايفه منهم يا اهل يثرب لا مقام لكم فارجعوا ويستاذن فريق منهم النبي

    و منهم الذين يوذون النبي و يقولون هو اذن قل اذن خير لكم

    ما كان لنبي ان يكون له اسري حتي يثخن في الارض تريدون عرض الدنيا

    لقد تاب الله علي النبي والمهاجرين والانصار الذين اتبعوه في ساعه العسره
    در هيچ يك از اين آيات ، نبي در مقام زندگي خصوصي پيامبر (ص) نيست ، بلكه در مقام سياسي است دقيقا .
    وانگهي بالاخره شما نبي و رسول را خود شخص محمد مصطفي صلي الله عليه و آله مي دانيد يا خير ؟ نبي را محمد مصطفي (ص9 ميدانيد و رسول را فردي ديگر ؟ اگر فردي ديگر ، اين فرد از نظر شما كيست و به چه دليل ؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط مزمل نمایش پست
    مثلا قل در ایه 91 از سوره انعام محمد نباید بگوید زیرا قبل از محمد تورات امام و رحمت نبود زیرا تورات وجود نداشت و سایر مشخصات ایه بر مردم زمان ما قبل محمد صدق نمی کند
    ايه 91 سوره ي انعام :
    وَمَا قَدَرُواْ اللّهَ حَقَّ قَدْرِهِ إِذْ قَالُواْ مَا أَنزَلَ اللّهُ عَلَى بَشَرٍ مِّن شَيْءٍ قُلْ مَنْ أَنزَلَ الْكِتَابَ الَّذِي جَاء بِهِ مُوسَى نُورًا وَهُدًى لِّلنَّاسِ تَجْعَلُونَهُ قَرَاطِيسَ تُبْدُونَهَا وَتُخْفُونَ كَثِيرًا وَعُلِّمْتُم مَّا لَمْ تَعْلَمُواْ أَنتُمْ وَلاَ آبَاؤُكُمْ قُلِ اللّهُ ثُمَّ ذَرْهُمْ فِي خَوْضِهِمْ يَلْعَبُونَ
    چرا تورات امام و رحمت نبود ؟ تورات تحريف نشده امام و رحمت نبود ؟چرا وجود نداشت ؟ آيه مردم زمان پيامبر (ص) را هدف قرار داده نه ماقبل زمان پيامبر (ص) را . لطفا نظراتتان را با توضيح و تفصيل بيشتر بنويسيد تا قابل بحث باشد .
    نقل قول نوشته اصلی توسط مزمل نمایش پست
    مثلا در بحث ایا عنوان پاسخگو شخص خاصی را مشخص می کند یا نه شما دقت فرمایید که اگر همه شما عنوان پاسخگو را داشتید هیچ مشخصه شناسنده ای نبود اگر شما ها اندکی شناخته می شوید به خاطر تنوع است مانند پاسخگوی مباحث زنان پاسخگوی اخلاقی حتی مدیر هم نمیتوانست شما را بشناسد چون شما شکل دو قلوهایی را پیدا میکردید که مادرشان لباس یکسان به تنشان کرده است در شهر قم ممکن است 100 تا پاسخگوی زنان باشند یعنی زنهایی که دروس دینی را مطلع هستند اگر عنوانی مطرح شد دلیلی بر این است که بیش از یک نفرنیز می تواند در این مورد وجود داشته باشند مثلا ابراهیم در دنیا یک نفر است که در بحث های دینی منظور ابراهیم بت شکن است در حالی که افرادی که نامشان ابراهیم است نیز زیاد هستند
    خب من از اين فرمايشات و مثالهاي شما اين دستگيرم شد كه ميخواهيد بفرماييد كلمه رسول در قران لفظي است كه مصاديق بسيار مي تواند داشته باشد و حتي در زمان پيامبر (ص) آن حضرت (ص) نبي بودند و رسول فرد ديگري بود اگر برداشت من از سخن شما درست است لطفا بفرماييد اين فرد يعني رسول مد نظر شما چه كسي بود ؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط مزمل نمایش پست
    مسلم است تما بلاد پس از اینکه زبان رایج شد نامی داشته اند مانند مصر روم مدین وقتی کسی نام فردی را حذف می کند و از عنوان استفاده می کند از این کار هدفی دارد ممکن است هدفها فرق کند تشخیص هدف واقعی مهم است و الا حدس زدن که راحت است چرا خدا بجای نام پیامبر و نام شهر پیامبر از مشخصات استفاده کرده است ؟
    چرا ؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط مزمل نمایش پست
    اینها دلایل بکار بردن عنوان به جای اسم در افکار من است و با قران تطبیق می کند سوالاتی که شما باید پاسخ بدهید
    برادر بزرگوار ، كدام دلايل ؟ شما فقط سوالاتي را مطرح كرديد و فرموديد چرا بجاي اسم در برخي از آيات از ضمير يا لقبي كه ميتواند مشترك باشد استفاده شده ؟ حدس من اين است كه ميخواهيد بفرماييد وحي صرفا بر پيامبر (ص) نازل نشده يعني قران ، شما اولا بايد بفرماييد كه فرد ديگري را كه در اين نزول شريك ميدانيد كيست و در ثاني چرا ؟
    مي پرسم چرا چون براي بكار بردن القاب مشترك يا ضماير صرفا دليل شما معتبر نيست و مي تواند دلايل ديگري هم وجود داشته باشد به فرمايش خودتان :
    نقل قول نوشته اصلی توسط مزمل نمایش پست
    تشخیص هدف واقعی مهم است و الا حدس زدن که راحت است
    نقل قول نوشته اصلی توسط مزمل نمایش پست
    بقیه نظرتان را هم مطالعه کردم گر چه پاسخی نداده ام فعلا نیازی ندیدم
    اما من نياز به پاسخ شما به مواردي كه پرسش كردم ، دارم تا بتوانم نظر شما را دقيقا بفهمم .
    نقل قول نوشته اصلی توسط مزمل نمایش پست
    تفسیر ایه کسانی که قبل از تو کتاب را خوانده اند سوال کن تا شکت بر طرف شود که بیشتر می خواهم در مورد همین ایه نظر بدهید
    شما نظر بدهيد زيرا من براي ادامه بحث با شما به اطلاعات بيشتري از نظرتان نياز دارم
    اميدوارم موارد پرسش شده در اين پست را بي پاسخ نگذاريد
    متشكرم
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  10. تشکر


  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    974
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 6 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام بر جناب مزمل
    به نظر می رسد مسلم انگاشتن برخی ترجمه ها و تفسیرهای قرانی موجب برداشتهای شخصی جنابعالی شده است ، مثلا:
    آیه 44 سوره نحل : بِالْبَيِّناتِ وَ الزُّبُرِ وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُون‏ : به هر پيامبرى معجزات، كتب و آيات وحى فرستاديم و بر تو قرآن را نازل كرديم تا بر امّت آنچه فرستاده شده بيان كنى تا فكر و خرد به كار گيرند.
    در این آیه سخنی از تفسیر به میان نیامده است و مسلم است که همگام با پیشرفت علم و دانش در هر دوره ای پرده ای از روی برخی اسرار قرانی به کناری می رود و قران در کانون توجه مردمان هر عصری قرار می گیرد و دلهای شیفته را به سوی خود جلب می کند و به همین علت قران را معجزه جاوید می گویند و اگر قرار بود که حضرت پیامبر همه این نکات مبهم و نامفهوم در آن زمان را بیان فرمایند مسلما مردم آن زمان قابلیت و پیش زمینه لازم را برای درک و فهم آنها نداشتند.


  12. تشکر


  13. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    958
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 3 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    به نام خدا
    وسلام
    من هم در این جا تلاشم این است که در مورد موضوع اطلاعات را بیان کنم ناقص بودن اطلاعات را قبول دارم

    نکته ای که در مورد قران مد نظر من است این است که الفاظ قران تماما بر محمد نازل شد و اکنون بصورت کتاب در دست ما است اگر این کتاب که بر پیامبر نازل شده است و ایشان بر عرب مثلا بر مکه و مردم مدینه قرائت کرد حاوی مطلبی باشد که بر پیامبر صدق نکند نمی توان گفت این پیام بر پیامبر نازل نشده است

    درست است محمد هم رسول است و هم نبی منظور من شخصی است که او هم در مخاطب قران امده است همانطوری که خودتان قبول دارید نام شخص مهم نیست بلکه اوصافش مهمتر است و قران نیز خبر می دهد که مشخصات پیامبر اسلام در تورات و انجیل بوده است نه نامش وقتی پیامبر بدنیا امد نامش را محمد گذاشتند این محمد کسی بود که در تورات و انجیل اوصاف او و کسانی که با او هستند امده است

    بنا بر این همانطور که میدانید اسم مهم نیست اوصاف مهم است در قران نیز خدا در مورد پیامبر از نام استفاده نکرده است بلکه از عنوان استفاده کرده است نتیجه اینکه اگر نام مضر نبود از نام استفاده می کرد به همین خاطر من قبل هم گفتم نام شریک در قران مهم نیست بلکه اوصافش مهم است تا حالا به اینجا رسیدم که محمد هم رسول است هم نبی نامش مخاطب مستقیم خدا نیست عناوین مخاطب شده است تمام الفاظ قران بر محمد همان رسول و نبی نازل شده و انجایی که ضمیر ها و کلمات بر مردم زمان پیامبر محمد نبی و رسول و خود وی ناسازگار است مخاطب شخص دیگری است یعنی همان کاری که خدا قبلا انجام داد در تورات و انجیل اوصاف محمد و یارانش را اورد و از مردم خواست وقتی او امد به او ایمان بیاورید

    اما در قران روش دیگری را بکار برد مشخصات فرد بعدی را در قران اورد به این صورت که دو نفر را لباس یکسان پوشاند مانند دو قلوهای یکسان بطوریکه فقط کسانی که از محتوای فکری انها اطلاع داشته باشند قادر به فرق گذاشتن بین انهاست مثلا مادر می تواند بفهمد کدام یک از این دو فرزندش حسن است یا حسین اما در بزرگسالی یک معلم نیز میتواند بفهمد کدام حسن است یا کدام حسین زیرا از محتوای روحی و فکری انها مطلع است
    وقتی ایه ای از قران با مشخصات روحی و فکری و تاریخی ان زمان مطابقت ندارد نمی توان مخاطب را انها دانست

    و باید شهر دیگر و نام دیگر و مردم دیگر را تعقیب کرد و پیدا کرد اما این که گفتید قران نازل شده بر دو نفر در همان زمان نه منظور من این نبود زیرا مشخصات ایاتی که بر محیط جغرافیایی و زمانی و احوالات مردم ان زمان مطابق نیست و بر مردم زمان دیگر تطابق دارد راهنمای ماست

    مثلا اگر در ایه ای می گوید مردم ارم در کوهها زندگی می کردند نمی توان گفت مردم ارم در کویر زندگی می کرده اند یا اگر می گوید مردم می گویند چرا قران بر مردی از این دو قریه عظیم نازل نشده است باید دقیاقا دانست چرا نام نیاورده است اگر نام مکه را اورده بود از این قرینه می توانستیم بگوییم منظورش شهر هایی از زمین در همان زمان بوده است

    چون قران بیشتر از مشخصات استفاده کرده است نه اسامی هدف مهمی داشته است نه اینکه ما نام محمد و مکه و طائف و غیره را بیاوریم


    بنا براین یکی از راههای شناخت در قران مشخصات و ادرسهای قران است که باید تعقیب کنیم تا به ان برسیم و رسیدن هم شخصی است یعنی هر فردی می تواند خودش به ان اسامی برسد بیان من نمی تواند فایده ای داشته باشد البته من هر جا ضروری بود نظراتم را می نویسم اگر فایده ای داشت در این مرحله من مشخصات ایات را نوشتم چون ایه 91 سوره انعام و دلایلم را مبنی بر عدم تطابق این ایه با زمان نزول قران یعنی زمان محمد رسول الله والذین معه را خواهم نوشت

    نکته اساسی این است که وقتی قران به فردی می گوید بگو و ان فرد و حرفهاش و حرفهای مردم ان زمان و قبل از انها با مردم زمان محمد رسول الله انطباق ندارد باید سوال کرد این شخصی که باید بگوید کیست و مردم چه کسانی هستند و چه زمانی

    در ایه 91 سوره انعام چند نشانی وجود دارد اول تکذیب وحی به طور کامل از شروع زندگی انسان اگر یک مادیگرا وحی را تکذیب کند جای تعجبی ندارد ولی کسانی وحی را تکذیب می کنند که صاحب کتاب هستند کتابی که خودشان مومن به ان هستند خوب این کتاب که از هوی نیامده اگر از هوی هم امده باشد در ان نوشته کتابی است که به موسی امد از همه اینها گذشته این کتاب همه زندگی انهاست تدریس می کنند چیزهایی زیادی از ان یاد گرفته اند چر ا وحی جدید را تکذیب می کنند یعنی تکذیب وحی جدید به معنی تکذیب همه وحی ها است

    ادامه...


    ن وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ ﴿۱﴾ مَا أَنتَ بِنِعْمَةِ رَبِّكَ بِمَجْنُونٍ ﴿۲﴾ وَإِنَّ لَكَ لَأَجْرًا غَيْرَ مَمْنُونٍ ﴿۳﴾


    وَكَذَلِكَ أَنزَلْنَاهُ حُكْمًا عَرَبِيًّا وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءهُم بَعْدَ مَا جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللّهِ مِن وَلِيٍّ وَلاَ وَاقٍ ﴿۳۷﴾






  14. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    958
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 3 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط لاچینی نمایش پست
    سلام بر جناب مزمل
    به نظر می رسد مسلم انگاشتن برخی ترجمه ها و تفسیرهای قرانی موجب برداشتهای شخصی جنابعالی شده است ، مثلا:
    آیه 44 سوره نحل : بِالْبَيِّناتِ وَ الزُّبُرِ وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُون‏ : به هر پيامبرى معجزات، كتب و آيات وحى فرستاديم و بر تو قرآن را نازل كرديم تا بر امّت آنچه فرستاده شده بيان كنى تا فكر و خرد به كار گيرند.
    در این آیه سخنی از تفسیر به میان نیامده است و مسلم است که همگام با پیشرفت علم و دانش در هر دوره ای پرده ای از روی برخی اسرار قرانی به کناری می رود و قران در کانون توجه مردمان هر عصری قرار می گیرد و دلهای شیفته را به سوی خود جلب می کند و به همین علت قران را معجزه جاوید می گویند و اگر قرار بود که حضرت پیامبر همه این نکات مبهم و نامفهوم در آن زمان را بیان فرمایند مسلما مردم آن زمان قابلیت و پیش زمینه لازم را برای درک و فهم آنها نداشتند.
    سلام
    نه قضاوت شما درست نیست برای قضاوت نیاز به اطلاعات جامع و کامل است و الا مرتکب اشتباه موسی در مورد ان معلم می شوید چون اطلاعات موسی ناقص بود مرتب فرد دیگر را متهم به اعمال غیر قابل تحمل می کرد.

    ن وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ ﴿۱﴾ مَا أَنتَ بِنِعْمَةِ رَبِّكَ بِمَجْنُونٍ ﴿۲﴾ وَإِنَّ لَكَ لَأَجْرًا غَيْرَ مَمْنُونٍ ﴿۳﴾


    وَكَذَلِكَ أَنزَلْنَاهُ حُكْمًا عَرَبِيًّا وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءهُم بَعْدَ مَا جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللّهِ مِن وَلِيٍّ وَلاَ وَاقٍ ﴿۳۷﴾






صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. جمع بندی پدر حضرت علي عليه السلام كيست؟
    توسط سلمان فارسی در انجمن اهل بیت و ائمه در قرآن
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۱۱/۲۲, ۲۲:۱۳
  2. منظور از معبودها در آیه 17 سوره فرقان كيانند؟
    توسط مجذوب در انجمن تفسیر موضوعی
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۸/۲۹, ۱۳:۰۳
  3. حقايقي درباره فاطيما!!! او كيست؟آيا او همان فاطمه زهرا سلام الله عليهاست؟
    توسط سلمان فارسی در انجمن مكان ها ، اشخاص و سرنوشت آن ها در قرآن
    پاسخ: 15
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۸/۱۳, ۲۱:۳۰
  4. :.:كيست اين عبد صالح ؟:.:
    توسط ║★║فاطمی║★║ در انجمن اهل بیت و ائمه در قرآن
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۳/۲۳, ۲۱:۴۱
  5. از گوشی نوكياى خود بهتر استفاده كنيم؟
    توسط Amoo Mehraboon در انجمن تلفن همراه
    پاسخ: 16
    آخرين نوشته: ۱۳۸۸/۱۲/۱۲, ۰۷:۳۷

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود