جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: انفاق آبرو

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    412
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    63
    آپلود
    0
    گالری
    0

    انفاق آبرو




    بسم ربّ الشّهداء والصّدّیقین

    سلام بر حسین(علیه السّلام)

    لطفاً در مورد این مطلب توضیح بیشتری بدین:

    ( قرآن می فرماید: «وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ ینفقون » 1 یعنی از هرچه به تو دادیم ، انفاق کن . )

    به یك كسی زور داده است . به یك كسی پول داده است . به یك كسی آبرو داده است . به هركس یك چیزی داده است . بخشی از آن چیزهایی را كه خدا به شما داده است ، در راه خدا بدهید .


    (قرآن می فرماید: «یُنْفِقُوا مِمَّا رَزَقْناهُمْ سِرًّا وَ عَلانِیَةً»8 یعنی هم سری و هم علنی انفاق كنید.)


    (و قرآن می فرماید:«لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ » 9یعنی آن چیزی را كه دوست داری باید بدهی .)


    و یک سؤال: با توجّه به این آیات شریفه انسان در چه مواردی می تواند آبروی خود را انفاق کند؟؟


    کارشناس بحث : پاسخگوي کلامي


    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۸۹/۰۹/۱۹ در ساعت ۰۱:۰۲
    ماندگاری هر ملّتی رابطه ی جدا نشدنی

    با سرمایه های تاریخی و معنوی آنها دارد

    پی آواز حقیقت بدویم


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    5
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام

    خوب میشود برای حل مشکل یک نفر از آبرو ی خودمان خرج کنیم

    مثلاً زنگ بزنیم و به کسی که ما را میشناسد ، بگوئیم فلانی که به شما رجوع کرده

    من او را ضمانت میکنم


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    10,035
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    17 روز 15 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    2



    علامه بزرگوار ابن فهد برای صدقه پنج قسم بیان کرده است:
    صدقه در مال، در آبرو، در عقل، در زبان، ‌در علم.

    • صدقه در مال، معلوم است
    • و اما در آبرو: تصورش به این است که برای دیگری در راه خدا شفاعت و یا ضمانت کند،
    • و در عقل: در مشورت کمک نماید،
    • در زبان:‌در میان مردم به اصطلاح برخیزد،
    • و در علم: روشنگر افکار مردم شود.



    یَا إِلَهِی وَ سَیِّدِی وَ مَوْلاَیَ وَ رَبِّی صَبَرْتُ عَلَى عَذَابِکَ فَکَیْفَ أَصْبِرُ عَلَى فِرَاقِکَ



    اگه مي خواي اهل آسمون بهت رحم كنن به اهل زمين رحم كن


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    684
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0




    بسم الله الرحمن الرحیم


    نقل قول نوشته اصلی توسط ذاکره2 نمایش پست
    بسم ربّ الشّهداء والصّدّیقین

    سلام بر حسین(علیه السّلام)

    لطفاً در مورد این مطلب توضیح بیشتری بدین:

    ( قرآن می فرماید: «وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ ینفقون » 1 یعنی از هرچه به تو دادیم ، انفاق کن . )

    به یك كسی زور داده است . به یك كسی پول داده است . به یك كسی آبرو داده است . به هركس یك چیزی داده است . بخشی از آن چیزهایی را كه خدا به شما داده است ، در راه خدا بدهید .


    (قرآن می فرماید: «یُنْفِقُوا مِمَّا رَزَقْناهُمْ سِرًّا وَ عَلانِیَةً»8 یعنی هم سری و هم علنی انفاق كنید.)


    (و قرآن می فرماید:«لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ » 9یعنی آن چیزی را كه دوست داری باید بدهی .)


    و یک سؤال: با توجّه به این آیات شریفه انسان در چه مواردی می تواند آبروی خود را انفاق کند؟؟
    سلام و رحمت خداوند متعال بر شما

    اول
    واژه نفق به معنای، هزینه کردن / خرج کردن / از بین بردن / محو شدن / عبور کردن ؛ به کار می رود.
    به همین خاطر در ایات قرانی حتی به سرمایه گذاری کفار بر علیه تعالیم دینی انفاق گفته میشود :

    إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا يُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ لِيَصُدُّوا عَنْ سَبِيلِ اللَّه‏. (36/انفال)
    آنها كه كافر شدند، اموالشان را براى بازداشتن (مردم) از راه خدا خرج میكنند.

    و در اصطلاح ادبیات دینی انفاق بار معنایی خاصی دارد که میتوان آن را چنین بیان کرد :
    هزینه کردن و گذشتن از دارایی در راستای یک هدف الهی و متعالی.

    دوم
    نحوه هزینه کردن و گذشتن از دارایی متناسب با خود دارایی ها با یکدیگر متفاوت است.

    بخشی از دارایی ها هزینه شدن آنها در گرو مصرف شدن و از بین رفتن اصل آنهاست. مانند مال و ثروت؛ وقتی ما پولی را هزینه میکنیم در واقع آن پول از دست ما خارج میشود.

    و بخش دیگر هزینه شدنشان در گرو به کار گرفتن و استفاده کردن از انهاست به گونه ای که اصل ان از بین نمیرود. مثلا کسی که از قدرت بدنی اش برای کمک به دیگران بهره میگیرد؛ قدرتش از بین نمیرود و همچنین علم وقتی به دیگران اموخته میشود از بین نمیرود.

    و بخش دیگر مانند یاد دادن مطلب یک کتاب به دیگران است. که گاهی انسان متن را یاد میگیرد و به دیگری میاموزد در این حالت اصل دارایی میماند ولی گاهی خود کتاب را به دیگری میدهد و در این صورت اصل دارایی از دستش خارج میشود.

    اجازه بدید قبل از بیان نتیجه روایتی رو از امام صادق علیه السلام عرض کنم :
    حضرت در تفسیر "و مما رزقناهم ینفقون" فرمودند :
    و مما علمناهم ینفقون.
    از انچه که به ایشان اموخته ایم ( از علوم یاد گرفته اند) بین مردم منتشر میکنند.
    تفسیر عیاشی ج 1 ص 25.
    مرحوم علامه طباطبایی میفرماید این روایت معلوم میکند که انفاق کردن فقط مربوط به اموال نیست.
    المیزان ج 1 ص 75 .


    نتیجه :
    به نظر میاید ابرو از قسم سوم باشد.
    یعنی گاهی انسان برای یک هدف الهی از ابروی خود هزینه کند.

    در این میان گاهی مثلا از ابرو اعتبار خود هزینه میکند و ضامن یک شخص میشود و کارشو راه میندازه.
    و گاهی مثلا ممکن در برابر تهمت ناروایی که به یک شخص محترم زده شده است ایثار کند و آن گناه را به گردن بگیرد و علی الظاهر خودش رو بی ابرو کنه. که گاهی ممکنه واقعیت کشف بشه و دوباره ابروش برگرده و گاهی ممکنه هرگز واقعیت معلوم نشه.

    نکته :

    تقسیم بندی مذکور با نگرشی این دنیایی بود. و الا عند الله نه ان مال از بین میرود و نه ان علم و نه این ابرو بلکه مایه رشد و تعالی است.


    ویرایش توسط سید مهدی : ۱۳۸۹/۰۹/۲۱ در ساعت ۰۰:۳۴

  6. تشکرها 2


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    نوشته
    684
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 روز 16 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    سوال :
    قرآن کریم در ایات مختلفی از جمله؛ بقره 3 و 274 / آل عمران 92؛ فضیلت انفاق را مطرح کرده است با توجه به اهمیت این موضوع انسان چگونه و در چه مواردی می تواند آبروی خود را انفاق کند؟

    جواب :
    واژه شناسی : واژه نفق به معنای، هزینه کردن / خرج کردن / از بین بردن / محو شدن / عبور کردن ؛ به کار می رود. [1] مثلا در قرآن به سرمایه گذاری کفار بر علیه تعالیم دینی انفاق گفته میشود : " إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا يُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ لِيَصُدُّوا عَنْ سَبِيلِ اللَّه " [2]
    و در اصطلاح ادبیات دینی انفاق بار معنایی خاصی دارد که میتوان آن را چنین بیان کرد :
    هزینه کردن و گذشتن از دارایی برای رفع نیاز نیازمندان در راستای یک هدف الهی و متعالی.

    با توجه به این تعریف از انفاق باید گفت از آنجا که انسان دارایی های مختلفی دارد؛ نحوه هزینه کردن و گذشتن از هر کدام متناسب با خودش است.
    گاهی دارایی به گونه ای است که هزینه کردنش منجر به از بین رفتن اصل سرمایه میشود مثل مال. ( البته اینکه این مال از جای دیگر جبران میشود حرف دیگری است).
    گاهی اصلش از بین نمیرود؛ مثل علم و دانش یا نیروی بدنی که در اختیار دیگران قرار میگیرد. [3]
    به نظر می اید آبرو میتواند زیر مجموعه هر دو قسم قرار بگیرد یعنی به فراخور مواردی که هزینه میشود.
    گاهی انسان آبروی خود را برای شفاعت یا ضمانت کسی هزینه می کند و همچنان آبرو و جایگاهش محفوظ می ماند و یا حتی ممکن است بیشتر هم بشود.
    و گاهی ممکن است انسان این ابرو را برای دفاع از کسی بکار بگیرد که هرگز آبرویش برگردانده نشود. مثلا برای دفاع از یک بیگناه مسئولیتی را بجان بخرد. که البته در این مرحله ایثار گفته می شود.
    با این توضیحات اگر در بحث انفاق به طور کلی انسان دارایی خود را برای رفع نیاز نیازمندان هزینه میکند؛ در انفاق ابرو نیز همین موضوع مطرح میشود، یعنی از آنجا که آبرو یکی از دارایی های یک شخص آبرو مند است، این دارایی را برای رفع نیاز کسانی که با هزینه شدن این آبرو نیازشان برطرف میشود؛ هزینه کنند.

    ---------------------------------------------------------

    [1] – کتاب های لغت ذیل واژه نفق.
    [2] – انفال (8) ؛ آیه 36.
    [3] – امام صادق علیه السلام در روایتی میفرمایند "و مما رزقناه ینفقون" یعنی "مما علمناهم یبثون" از آنچه که یادشان داده ایم منتشر میکنند. بحار الانوار ج2 ص16.

    ویرایش توسط سید مهدی : ۱۳۹۰/۰۹/۲۲ در ساعت ۱۱:۱۴

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود