صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ۩ احکام مرتبط با ماه محرم و عزاداری ۩

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    17 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17

    ۩ احکام مرتبط با ماه محرم و عزاداری ۩




    ۩ احکام مرتبط با ماه محرم و عزاداری ۩


    اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَبا عَبْدِ اللَّهِ وَعَلَى الْأَرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنآئِك


    به نام خدا و با عرض سلام و ادب و احترام خدمت همه دوستان

    ایام عزاداری و سوگواری آقا اباعبدالله الحسین علیه السلام را خدمت همگی تسلیت عرض می کنم و امیدوارم خداوند متعال به همه ما توفیق معرفت بیشتر نسبت به مقام اهل بیت علیهم السلام و گفتار و کردارشان عنایت بگرداند.



    خدمت همه سروران گرامی عرض شود که به امید خدا و توفیق از جانب او، در این تاپیک به احکام عزاداری و مسائل مرتبط به آن پرداخته خواهد شد.

    سعی خواهد شد پاسخ به سوالات بر اساس نظرات فقهای مشهور معاصر باشد تا برای مقلدین آن گرامیان مورد استفاده قرار بگیرد. ولی اگر احیانا به مسائلی برخوردید یا سوالی بود که در مطالب مطرح شده ذکر نشده بود، بفرمایید تا بعد از بررسی و تحقیق خدمتتان عرض شود.


    قبل از آغاز بحث ذکر چند نکته خالی از لطف نبوده و بلکه لازم و ضروریست:


    نکته 1):

    بزرگان دین فرموده اند: هیچ یک از افعال و حرکات و سکنات ما بدون یکی از احکام خمسه (منظور احکام پنج گانه یا همان واجب، حرام، مستحب، مکروه و مباح» است) نیست.

    یعنی اگر کسی کتابی می خواند، تلفنی می زند، حتی پیامکی به دوستانش رد و بدل می کند، بسته به نیت او که این مطالعه و تماس یا پیام به چه هدفی هست، آیا به نیت افزایش علم و آگاهی، صله رحم و یا شاد کردن مشروع دل یک مومن است، یا خدا ناکرده اهداف ناپسند، اینها همه تحت یکی از احکام پنج گانه که اشاره شد قرار می گیرد.

    لذا گاهی حتی یک پیامک زدن به دوست می تواند واجب یا مستحب و یا حرام و مکروه باشد.

    این مطلب از آن جهت عرض شد که شاید برای کسی این سوال پیش بیاید: مگر عزاداری هم احکام دارد؟ مگر عزاداری جزء مسائل تکلیفیست که مشمول احکام شرعی شود؟

    با توضیحات بالا مشخص شد که لازم نیست هر کاری جزء مسائل تکلیفی باشد تا مشمول احکام خاص آن شود. بلکه همه اعمال و افعال ما با توجه به نیت و نوع انجام آن عمل تحت یکی از احکام پنج گانه قرار می گیرد.

    به عبارت دیگر:

    تمام اعمال و رفتار انسانها، چه فردی و چه اجتماعی، مشمول حکمی از احکام شرعی می باشد و تمام موضوعاتی که به گونه ای با رفتار انسان ارتباط پیدا می کند، در فقه اسلامی دارای قانون و مقرراتی است.

    لذا عزاداری سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام و امامان معصوم علیهم السلام نیز همچون سایر اعمال انسان دارای احکامی است که به امید خداوند متعال و توجه و عنایات اهل بیت علیهم السلام، در ادامه به آنها پرداخته خواهد شد.


    نکته 2):

    خیلی از کارها در شرائط عادی حکم شخصی خودشان را دارند، اما همین که در شرائط خاصی قرار گرفته و عنوان جدیدی پیدا کنند، حکمی جدید و یا به اصطلاح فقهی «حکم ثانوی» برایشان ایجاد می شود.

    مثلا دروغ گفتن به خودی خود حرام است اما اگر نجات جان انسانی یا حفظ آبروی بی گناهی و یا آشتی دادن دو مومن در گرو دروغ گفتن است، همین دروغ حرام، تبدیل به مستحب یا واجب می شود و حکم ثانوی جایگزین حکم اصلی اش می گردد.

    و یا غیبت کردن جزء گناهان کبیره هست ولی در مواردی استثناء شده و مستحب و بلکه گاهی واجب می شود. (موارد جواز غیبت را در این لینک ببینید.)

    البته باید به این نکته بسیار مهم هم توجه داشت که تشخیص نوع احکام ثانوی و میزان اهمیت آن ها در مقدم شدن یا نشدن بر احکام اولیه، مربوط به فقها و اهل فن آن موضوع هست.
    عین همه علوم که مسائل تخصصی آن و بحث پیرامون آنها، در حوزه متخصصین آن فن و علم بحث می شود و آنها هستند که در آن مورد با هم تبادل نظر و رای و مشورت کرده و اظهار نظر می کنند.


    -------------------

    ادامه دارد...

    .


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    17 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17

    ۩ احکام مرتبط با ماه محرم و عزاداری ۩





    در این پست فهرست سوالاتی که در ادامه می آید، قرار می گیرد.


    در ضمن، کتابی مختصر و در عین حال جامع و مفید نیز در مورد احکام عزاداری در کتابخانه قرار داده شده است که می توانید آن را از این لینک دریافت کنید:

    http://www.askquran.ir/downloads.php?do=file&id=4113

    این کتاب شامل: فلسفه عزاداری و احكام مربوط به آن، مطابق با فتاواى مرجع عاليقدر حضرت آيت الله العظمى مكارم شيرازى (مدّظلّه العالى) می باشد.

    ==============

    - فهرست مطالب تاپیک حاضر:

    1) احکام احياء مناسبتهاى دينى ، مراسم عزادارى طبق نظرات مقام معظّم رهبری مد ظلّه العالی (بخش اول)

    2) احکام احياء مناسبتهاى دينى ، مراسم عزادارى طبق نظرات مقام معظّم رهبری مد ظلّه العالی (بخش دوم)

    3) احکام احياء مناسبتهاى دينى ، مراسم عزادارى طبق نظرات مراجع معظّم تقلید حفظهم الله

    4) احكام علامت در مراسم عزاداری

    5) احكام تعزیه و شبیه خوانى

    6) احكام استفاده از لباس سیاه

    7) احكام قمه زدن

    8) احكام عاشورا

    9) احکام استفاده از آلات موسیقى در عزاداری

    .




  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    17 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17

    ۩ احکام مرتبط با ماه محرم و عزاداری ۩





    امام خمینى رحمة الله علیه:


    «عزادارى براى سیدالشهداء از افضل قربات و مایه تقویت روح ایمان و شهامت اسلامى و ایثار و فداكارى و شجاعت در مسلمین است .»


    احکام احياء مناسبتهاى دينى ، مراسم عزادارى

    طبق نظرات مقام معظّم رهبری مد ظلّه العالی (بخش اول)



    س 1440: در حسينيه ها و مساجد بيشتر مناطق بخصوص روستاها مراسم شبيه خوانى به (شبيه خوانى: نمايش وقايع حادثه كربلا است كه بصورت سنتى در يك مكان ثابت و يا در حال حركت در مسيرهاى عزادارى حسينى انجام مى شود) اعتبار اينكه از سنتهاى قديمى است برگزار مى شود كه گاهى اثر مثبتى در نفوس مردم دارد، اين مراسم چه حكمى دارند؟

    اگر مراسم شبيه خوانى مشتمل بر امور دروغ و باطل نباشند و مستلزم مفسده هم نباشند و با توجه به مقتضيات زمان باعث وهن مذهب حق هم نشوند، اشكال ندارند، ولى در عين حال بهتر است كه به جاى آنها، مجالس وعظ و ارشاد و ذكر مصائب حسينى و مرثيه خوانى بر پا شود.


    س 1441: استفاده از طبل و سنج و شيپور و همچنين زنجيرهايى كه داراى تيغ هستند در مجالس و دسته هاى عزادارى چه حكمى دارد؟

    اگر استفاده از زنجيرهاى مزبور موجب وهن مذهب در برابر مردم شود و يا باعث ضرر بدنى قابل توجهى گردد، جايز نيست ولى استفاده از شيپور و طبل و سنج به نحو متعارف اشكال ندارد.


    س 1442: در بعضى از مساجد در ايام عزادارى از عَلَم هاى متعددى استفاده مى شود كه (چوب يا آهن بزرگى است كه به صورت افقى بر روى كتف انسان در جلوى هيئت ها و دسته هاى عزادارى حسينى به عنوان نوعى شعار حمل مى شود و بالاى آن صفحه هاى فنرى قابل انعطافى وجود دارد كه مزيّن به پَر و جواهرات و مجسمه و غيرآنهاست) داراى تزئينات زياد و گرانبهايى است و گاهى موجب سؤال متدينين از اصل فلسفه آنها مى گردد و در برنامه هاى تبليغى خلل ايجاد مى كند و حتّى با اهداف مقدس مسجد تعارض دارد، حكم شرعى در اين رابطه چيست؟

    اگر قرار دادن آنها در مسجد با شئونات عرفى مسجد منافات داشته باشد و يا براى نمازگزاران مزاحمت ايجاد كند، اشكال دارد.


    س 1443: اگر شخصى عَلَمى را براى عزادارى سيدالشهدا «عليه السلام» نذر كرده باشد، آيا جايز است مسئولين حسينيه از قبول آن خوددارى كنند؟

    اين نذر، متولّى حسينيه و هيئت امناء آن را ملزم به قبول عَلَم نمى كند.


    س 1444: استفاده از عَلَم در مراسم عزادارى سيدالشهدا «عليه السلام» با قرار دادن آن در مجلس عزا يا حمل آن در دسته عزادارى چه حكمى دارد؟

    فى نفسه اشكال ندارد ولى نبايد اين امور جزء دين شمرده شوند.


    س 1445: اگر بعضى از واجبات از مكلّف به سبب شركت در مجالس عزادارى فوت شود مثلا نماز صبح قضا شود، آيا بهتر است بعد از اين در اين مجالس شركت نكند يا اينكه عدم شركت او باعث دورى از اهل بيت «عليه السلام » مى شود؟

    بديهى است كه نمازِ واجب، مقدم بر فضيلت شركت در مجالس عزادارى اهل بيت «عليهم السلام » است و ترك نماز و فوت شدن آن به بهانه شركت در عزادارى امام حسين «عليه السلام» جايز نيست، ولى شركت در عزادارى بگونه اى كه مزاحم نماز نباشد ممكن و از مستحبات مؤكّد است.


    س 1446: در بعضى از هيئت هاى مذهبى مصيبت هايى خوانده مى شود كه مستند به مقتل معتبرى نيست و از هيچ عالم يا مرجعى هم شنيده نشده است و هنگامى كه از خواننده مصيبت از منبع آن سؤال مى شود، پاسخ مى دهند كه اهل بيت(ع) اينگونه به ما فهمانده اند و يا ما را راهنمايى كرده اند و واقعه كربلا فقط در مقاتل نيست و منبع آن هم فقط گفته هاى علما نمى باشد بلكه گاهى بعضى از امور براى مدّاح يا خطيب حسينى از راه الهام و مكاشفه مكشوف مى شود، سؤال من اين است كه آيا نقل وقايع از اين طريق صحيح است يا خير؟ و در صورتى كه صحيح نباشد، تكليف شنوندگان چيست؟

    نقل مطالب به صورت مزبور بدون اينكه مستند به روايتى باشد و يا در تاريخ ثابت شده باشد، وجه شرعى ندارد مگر آنكه نقل آن به عنوان بيان حال به حسب برداشت متكلّم بوده و علم به خلاف بودن آن، نداشته باشد و تكليف شنوندگان نهى از منكر است بشرطى كه موضوع و شرايط آن نزد آنان ثابت شده باشد.


    س 1447: از ساختمان حسينيه صداى قرائت قرآن و مجالس حسينى بسيار بلند پخش مى شود بطورى كه صداى آن از بيرون شهر هم شنيده مى شود واين امر منجر به سلب آسايش همسايگان شده است و مسئولين و سخنرانان حسينيه اصرار به ادامه آن دارند، اين عمل چه حكمى دارد؟

    اگر چه اقامه مراسم و شعائر دينى در زمانهاى مناسب در حسينيه از بهترين كارها و جزو مستحبات مؤكّد مى باشد، ولى واجب است برگزاركنندگان مراسم و عزاداران تا حد امكان از اذيّت و ايجاد مزاحمت براى همسايگان بپرهيزند هر چند با كم كردن صداى بلندگو و تغيير جهت آن به طرف داخل حسينيه باشد.


    س 1448: نظر شريف حضرتعالى نسبت به ادامه حركت دسته هاى عزادارى در شبهاى محرم تا نصف شب همراه با استفاده از طبل و نى چيست؟

    به راه انداختن دسته هاى عزادارى براى سيدالشهدا و اصحاب او «عليهم السلام» و شركت در امثال اين مراسم امر بسيار پسنديده ومطلوبى است و از بزرگترين اعمالى است كه انسان را به خداوند نزديك مى كند، ولى بايد از هر عملى كه باعث اذيّت ديگران مى شود و يا فى نفسه از نظر شرعى حرام است، پرهيز كرد.


    س 1449: استفاده از آلات موسيقى مانند اُرگ (از آلات موسيقى و شبيه پيانو است) و سنج و غير آنها در مراسم عزادارى چه حكمى دارد؟

    استفاده از آلات موسيقى، مناسب با عزادارى سالار شهيدان نيست و شايسته است مراسم عزادارى به همان صورت متعارفى كه از قديم متداول بوده برگزار شود.


    س 1450: آيا آنچه متداول شده كه به عنوان عزادارى براى امام حسين «عليه السلام» گوشت بدن را سوراخ كرده و قفل و سنگ كيلو به آن آويزان مى كنند، جايز است؟

    اين گونه اعمال كه موجب وهن مذهب مى شوند جايز نيست.


    س 1451: اگر انسان در زيارتگاههاى ائمه «عليهم السلام» خود را به زمين بيندازد و همانند بعضى از مردم كه صورت و سينه خود را برزمين مى مالند تا از آن خون جارى شود و به همان حالت وارد حرم مى شوند، عمل كند چه حكمى دارد؟

    اين اعمال كه به عنوان اظهار حزن و عزادارى سنّتى و محبت ائمه «عليهم السلام» محسوب نمى شوند از نظر شرعى اعتبارى ندارند، بلكه اگرمنجر به ضرر بدنى قابل توجه و يا وهن مذهب شوند، جايز نيست.


    س 1452: در بعضى از مناطق زنان مراسمى را به اسم سفره حضرت ابوالفضل «عليه السلام»براى اجراى برنامه هايى به عنوان جشن عروسى حضرت فاطمه «عليهاالسلام» برگزار مى كنند و در آن شعرهاى عروسى خوانده و كف مى زنند و سپس شروع به رقص مى كنند، انجام اين امور چه حكمى دارد؟

    برگزارى اين جشنها و مراسم اگر همراه با ذكر اكاذيب و مطالب باطل نبوده و موجب وهن مذهب نشود، فى نفسه اشكال ندارد و امّا رقص، اگر به گونه اى شهوت برانگيز يا مستلزم فعل حرام باشد، جايز نيست.


    س 1453: باقيمانده اموالى كه به عنوان هزينه هاى مراسم عاشوراى امام حسين «عليه السلام» جمع آورى مى شود، در چه موردى بايد خرج شود؟

    مى توان اموال باقيمانده را با كسب اجازه اهداء كنندگان آنها در امور خيريه مصرف كرد و يا آنها را براى مصرف در مجالس عزادارى آينده نگه داشت.


    س 1454: آيا جايز است در ايام محرم از افراد خيّر اموالى را جمع آورى كرد و با تقسيم آنها به سهم هاى مختلف، قسمتى را به قارى قرآن و مرثيه خوان و سخنران داد و باقيمانده را براى برگزارى مجالس مصرف كرد؟

    اگر با رضايت و موافقت صاحبان اموال باشد، اشكال ندارد.


    س 1455: آيا جايز است زنان با حفظ حجاب و پوشيدن لباس خاصى كه بدن آنان را بپوشاند، در دسته هاى سينه زنى و زنجير زنى شركت كنند؟

    شركت زنان در دسته هاى سينه زنى و زنجير زنى شايسته نيست.


    س 1456: اگر قمه زدن در عزادارى ائمه «عليهم السلام» موجب مرگ شخص شود، آيا اين عمل خودكشى محسوب مى شود؟

    اگر اين عمل عادتا منجر به فوت نمى شود حكم خودكشى را ندارد ولى اگر از همان ابتدا خوف خطر جانى براى او وجود داشته و در عين حال اين كار را انجام داده و منجر به فوت وى شده است، حكم خود كشى را دارد.


    س 1457: آيا شركت در مجالس فاتحه اى كه براى مسلمانى كه با خودكشى از دنيا رفته، برگزار مى شود جايز است؟ قرائت فاتحه براى آنان بر سر قبرشان چه حكمى دارد؟

    اين كار فى نفسه اشكال ندارد.


    س 1458: خواندن مرثيه و مديحه هايى كه شنوندگان را در جشنهاى تولد ائمه «عليهم السلام» و عيد مبعث به گريه بيندازد چه حكمى دارد؟ ريختن پول بر سر حاضرين چه حكمى دارد؟

    خواندن مرثيه و مديحه در جشنهاى اعياد دينى اشكال ندارد و پاشيدن پول بر سر حاضرين هم بدون اشكال است بلكه اگر به قصد اظهار شادى و سرور و شادكردن قلوب مؤمنين باشد، ثواب هم دارد.


    س 1459: آيا خواندن زن در مجالس عزادارى با علم او به اينكه مردان نامحرم صداى او را مى شوند جايز است؟

    اگر خوف مفسده باشد بايد از آن اجتناب شود.


    س 1460: در روز عاشورا مراسمى مانند قمه زنى و پابرهنه وارد آتش و ذغال روشن شدن برگزار مى شود كه علاوه بر اينكه باعث بدنام شدن مذهب شيعه اثنى عشرى در انظار علما و پيروان مذاهب اسلامى و مردم جهان مى شود، ضررهاى جسمى و روحى هم به اين اشخاص وارد مى كند و همچنين موجب توهين به مذهب مى گردد، نظر شريف حضرتعالى در اين باره چيست؟

    هر كارى كه براى انسان ضرر داشته و يا باعث وهن دين و مذهب گردد حرام است و مؤمنين بايد از آن اجتناب كنند و مخفى نيست كه بيشتر اين امور باعث بدنامى و وهن مذهب اهل بيت «عليهم السلام» مى شود و اين از بزرگترين ضررها و خسارتهاست.


    س 1461: آيا قمه زدن بطور مخفى حلال است يا اينكه فتواى شريف حضرت عالى عموميت دارد؟

    قمه زنى علاوه بر اينكه از نظر عرفى از مظاهر حزن و اندوه محسوب نمى شود و سابقه اى در عصر ائمه «عليهم السلام» و زمانهاى بعد از آن ندارد و تأييدى هم به شكل خاص يا عام از معصوم «عليه السلام» در مورد آن نرسيده است، در زمان حاضر موجب وهن و بدنام شدن مذهب مى شود بنابراين در هيچ حالتى جايز نيست.


    س 1462: معيار شرعى ضرر اعم از جسمى يا روحى چيست؟

    معيار، ضررى است كه در نظر عرف، قابل توّجه و معتنابه باشد.


    س 1463: زنجيرزدن به بدن همانگونه كه بعضى از مسلمانان انجام مى دهند، چه حكمى دارد؟

    اگر به نحو متعارف و بگونه اى باشد كه از نظر عرفى از مظاهر حزن و اندوه در عزادارى محسوب شود اشكال ندارد.

    .


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    17 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17

    ۩ احکام مرتبط با ماه محرم و عزاداری ۩





    احکام احياء مناسبتهاى دينى ، مراسم عزادارى

    طبق نظرات مقام معظّم رهبری مد ظلّه العالی (بخش دوم)



    سوال 1): یا سینه زنی یا رفتارهای نظیر آن که موجب صدمه بدن می شود از نظر اسلام حرام نیست؟

    از نظر شرعی، ضررزدن به بدن حرام است اما این که چه ضررهایی شرعا حرام محسوب می شوند جای دقت بیشتری دارد.

    مثلا اگر شما برای گرفتن کارت حضور در جلسه کنکور مجبور به ایستادن در صفی طولانی باشید که احیانا در نهایت پر و پایتان حسابی درد بگیرد یا برای پاس کردن دو واحد تربیت بدنی مجبور شوید ده تا بارفیکس با مشقت بسیار بروید و تا دو روز گرفتگی عضلات ساعد و بازو را تحمل کنید یا حتی در هوای سرد زمستان برای خواندن نماز صبح مجبور شوید با آب سرد وضو بگیرید و احیانا دچار عوارض خشکی و پژمردگی پوست بشوید، در همه این موارد به بدنتان ضرر رسانده اید اما عقلا تحمل این ضررهای ناچیز، صحیح و قابل قبول است.

    به عبارت دیگر در بسیاری از این موارد این ضررها از دید عقلا ضرر محسوب نمی شود و یا اگر بشود با توجه به هدفی که درپی آن بودید تحملش عاقلانه است.

    معیار شرع هم همین است یعنی صرف قرمز شدن پوست و امثال آن، از دید شرع ضرر مورد توجه» یا به اصطلاح فقهی معتنابه» محسوب نمی شود و در نتیجه اشکالی ندارد و اگر هم احیانا ضررهایی باشد که انسان در حالت عادی تحمل آن را بر خود روا نمی دارند (مثلا ده ساعت همراهی با هیئت با پای پیاده در زمین ناهموار و پر از خاک و خاشاک) به واسطه احیای عزاداری سالار شهیدان که یکی از ضرورت های مذهب محسوب می شود، از نظر شرعی اشکالی ندارد.

    دربارة قمه زنی یا سینه زنی با تیغ و امثال آن هم تقریبا مسأله از جهت ضرر و صدمه ای که به بدن وارد می شود روشن است. اما اگر ادعا شود زخم آن به طور معجزه آسایی بهبود می یابد و در هرحال از این جهت اشکالی ندارد، باید به یک حکم ثانوی هم توجه داشت و آن این که برخی از این رفتارها موجب سوء برداشت و یا سست شدن مبانی مذهبی در ذهن دیگران یا به اصطلاح وهن مذهب» است که یقینا حرام است چنان که بعضی از مراجع به این حکم تصریح دارند (استفتاءات مقام معظم رهبری، مسأله 1461)


    سوال 2): استفاده از ابزار و آلات موسیقی در دسته های عزاداری چه حکمی دارد؟

    در این باره دو بحث متفاوت مطرح است یکی خود آهنگ های مورد استفاده که اگر آهنگ های محرک و مورد استفاده در مجالس لهو و لعب (مجالس گناه و خوش گذرانی های حرام) باشد حرام است و این ربطی به خود آلات موسیقی ندارد و شامل سبک های مداحی هم می شود، و دیگری ابزار مورد استفاده که اگر ابزار متداول نظیر طبل و سنج و شیپور باشد که بیشتر در امور نظامی و... به کار می رود صرف استعمال آن ها اشکال ندارد.

    اما اگر آلات مورد استفاده در مجالس لهو و لعب باشد استفاده از آن ها حتی اگر به خودی خود اشکال نداشته باشد (که در بعضی موارد دارد: استفتاءات رهبر مسأله 1164) با این حال به دلیل عدم تناسب آن ها با فضای عزاداری اهل بیت علیهم السلام سزاوار دانسته نشده است (همان، مساله 1448)


    سوال 3): سبک های خاص سینه زنی و کارهایی نظیر صدای سگ درآوردن و امثال آن چه حکمی دارد؟

    بسیاری از این رفتارها شاید به خودی خود اشکالی نداشته باشد. فرض کنید شما یک ساعت تمام درون حمام صدای حیوانات مختلف را درآورید! هیچ اشکالی ندارد اما در مجالس عمومی از دو جهت ممکن است این کارها دچار مشکل باشد.

    اولا: از دست دادن حرمت و منزلت انسانی در اجتماع که حفظ آن بر هر فردی واجب است. در نتیجه اگر برخی حرکات یا سبک های عزاداری در منظر عموم صورت خوبی نداشته و مورد تمسخر قرار گیرد حرام است و اصولا: انگشت نماشدن یا به اصطلاح فقهی شهرت» از دیدگاه شرع مذموم است چون با حرمت یک انسان مومن منافات دارد!

    ثانیا: برخی از این رفتارها مصداق وهن مذهب» و عامل تمسخر و مورد استهزاء واقع شدن معارف دینی است که در این صورت یقینا حرام است.

    البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که درباره بعضی از رفتارها که به ظاهر خلاف عرف است در خصوص روز عاشورا استثنا قائل شده اند؛ چون در آن روز همه عالم عزادار اباعبدالله هستند.

    نقل شده یکی از مراجع نجف در روز عاشورا ناگهان عمامه از سر برداشت و با پای برهنه به میان عزاداران دوید و...، بعدها از ایشان به دلیل این رفتار خلافشان که حفظش برای امام جماعت لازم است سوال شد ایشان فرمودند: امام زمان (عج) را دیدم که در بین عزاداران با سر و پای برهنه مشغول عزاداری بود... جان عالم فدای خاک پای برهنه اش)


    سوال 4): ایا گفتن برخی جملات از زبان اهل بیت یا خواندن اشعاری که دربردارنده رفتارها یا گفتارهایی از اهل بیت است که سند تاریخی ندارد و یا خیال پردازانه است، دروغ بستن به اهل بیت محسوب نمی شود؟

    در این یاره هم مسأله دو صورت دارد گاهی نحوه بیان مطالب و ارائه روضه به صورتی است که کاملا شکل بیان واقعة تاریخی و نقل عین جملات اهل بیت را دارد در این صورت ذکر وقایع بدون سند و مدرک صحیح نیست و به نحوی دروغ بستن به ایشان است، اما گاهی مقام بیان و حال وهوای موجود در فضای روضه به نوعی پرداخت خیال گونه و شاعرانه یا به قول مداح ها زبان حال» است که معمولا در اشعار بیشتر رواج دارد در این صورت، فرض دروغ بستن مطرح نیست فقط باید مراعات حرمت اهل بیت و جایگاه بلند اخلاقی و معنوی آن ها در انتساب رفتارها و گفتارها بشود.

    .


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    17 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17

    ۩ احکام مرتبط با ماه محرم و عزاداری ۩





    احکام احياء مناسبتهاى دينى ، مراسم عزادارى


    طبق نظرات مراجع معظّم تقلید حفظهم الله



    سؤال: آیا بر پا كردن مراسم عزادارى [توسط زن] بدون اذن شوهر جایز مى باشد؟

    آیت الله نورى همدانى: در صورتى كه از اموال شوهر باشد جایز نیست . (1)


    سؤال: گاهى برخى از دسته ها كه وارد مسجد مى شوند، با كفش وارد مى شوند، كه نوعى بى احترامى به مسجد محسوب مى شود، لطفا بفرمائید كه این مسئله چه حكمى دارد؟

    آیت الله نورى همدانى: اگر موجب هتك شود اشكال دارد . (2)


    سؤال: در مورد زنجیر زنى كه منجر به سیاه شدن یا مجروح شدن بدن مى شود و همچنین غالبا پشت پیراهن افراد باز است و بیشتر درخیابان و معابر عمومى ظاهر مى شوند، نظر شما چیست؟

    امام خمینى رحمة الله علیه: مانعى ندارد، مگر اینكه موجب ضرر فاحش بر بدن شود . (3)


    سؤال: آیا برهنه شدن مردان با حضور زنان براى عزادارى عیب دارد یا خیر؟

    آیت الله فاضل لنكرانى
    رحمة الله علیه: مانعى ندارد و زنها نباید به بدن مرد اجنبى نظر كنند . (4)


    سؤال: در مجالس زنانه، زنان مداحى و سخنرانى مى كنند و صداى آنها به گوش مردان رهگذر مى رسد . آیا این عمل جایز است؟

    آیت الله فاضل لنكرانى رحمة الله علیه: شنیدن صداى ایشان اگر در معرض ریبه و التذاذ نباشد حرام نیست . (5)


    سؤال: سینه زدن با تیغ و یا زنجیر زدن با زنجیرى كه داراى چاقو و یا تیغ مى باشد و منجر به زخمى شدن بدن و جارى شدن خون مى شود چه حكمى دارد؟

    آیت الله مكارى شیرازى: كیفیت عزادارى باید چنان باشد كه بهانه اى به دست دشمنان اسلام ندهد و موجب سوء استفاده از آن نشود . (6)


    --------------------

    1) هزار و یك مسئله، آیت الله نورى همدانى، ج‏2، ص 180
    2) هزار و یك مسئله فقهى، ج‏2، ص 40
    3) استفتائات امام خمینى، ج‏3، ص 580
    4) جامع المسائل، ج‏1، ص 619، س 2162
    5) همان، ص 625، س 2183
    6) استفتائات جدید، ج‏1، ص 158، س 57

    .


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    17 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17




    احكام علامت در عزاداری


    سؤال: بسیارى از تكایا در ایام عزاداریهاى مذهبى، اقدام به حمل «علاماتى » مى كنند كه به قیمت گزافى خریده شده و حمل آن نیز موجب اشكال است . این وسائل از نظر شرعى چه حكمى دارند؟

    امام خمینى رحمة الله علیه: اشكال ندارد . (1)


    سؤال: حكم علمهایى كه در مراسم عزادارى امام حسین علیه السلام از آنها استفاده مى شود و بعضى داراى نقش و نگارهایى نیز هستند چیست؟

    آیت الله فاضل لنكرانى
    رحمة الله علیه: استفاده از آنها در عزادارى جایز است . (2)


    سؤال: آیا جایز است پارچه و دستمالهایى را كه در ایام محرم بر روى علم مى بندند بفروش برسانند و در عزادارى و تعمیر حسینیه مصرف كنند؟

    آیت الله فاضل لنكرانى
    رحمة الله علیه: اگر در مراسم عزادارى محل حاجت نباشد و زاید بر متعارف باشد، مى توانند بفروشند و به مصارف عزادارى و احتیاجات حسینیه ها برسانند . (3)


    ---------------------------

    1) استفتائات امام خمینى رحمه الله، ج‏2، ص 28، س 72 .
    2) جامع المسائل، ج‏1، ص 623، س 2173 .
    3) همان، س 2179 .

    .



  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    17 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17

    ۩ احکام مرتبط با ماه محرم و عزاداری ۩





    احكام تعزیه و شبیه خوانى


    امام خمینى رحمة الله علیه: تعزیه و شبیه خوانى اگر مشتمل بر حرام نباشد و موجب وهن مذهب نشود، اشكال ندارد ولى بهتر است‏ به جاى آن، مجالس روضه خوانى برپا كنند . (1)


    سؤال: آیا تعزیه و شبیه خوانى در مراسم عزادارى جایز است؟

    آیت الله فاضل لنكرانى
    رحمة الله علیه: اگر مشتمل بر حرام نباشد و موجب وهن مذهب نشود مانعى ندارد . (2)

    آیت الله گلپایگانى
    رحمة الله علیه: اگر تعزیه خوانى مشتمل بر استعمال آلات موسیقى نباشد و غنا و دروغ نخوانند و مرد لباس مختص به زن نپوشد، اشكال ندارد . (3)


    سؤال: آیا تشبه به اهل بیت علیهم السلام در نمایش و تعزیه و غیر آن جایز است؟

    امام خمینى
    رحمة الله علیه: با مراعات احترام آنان جایز است . (4)

    آیت الله فاضل لنكرانى
    رحمة الله علیه و آیت الله صافى گلپایگانى: در صورتى كه مستلزم اهانت نباشد مانعى ندارد . (5)

    آیت الله علوى گرگانى: اگر تعزیه و شبیه خوانى موجب هتك حرمت‏ به ساحت مقدس بزرگان دین شود، باید اجتناب شود . (6)


    -----------------------

    1) استفتائات امام خمینى رحمه الله، ج‏2، ص 28، س 71 و ج‏3، س‏44 و 40 و 47 و 33 .
    2) جامع المسائل، ج‏1، س 2165 .
    3) مجمع المسائل، ج‏1، ص 559، س 77 .
    4) احكام خانواده، عبدالرحیم موگهى، طبق فتواى امام خمینى رحمه الله، ص 336 .
    5) جامع المسائل، آیت الله فاضل لنكرانى، ج‏1، س 2166 و جامع الاحكام، آیت الله صافى، ج‏2، ص 132 .
    6) اجوبة المسائل، ص 365 .

    .


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    17 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17

    ۩ احکام مرتبط با ماه محرم و عزاداری ۩





    احكام استفاده از لباس سیاه


    سؤال: آیا پوشیدن لباس سیاه در عزادارى امام حسین علیه السلام جایز است و آیا رجحان دارد؟


    آیت الله فاضل لنكرانى رحمة الله علیه: پوشیدن لباس سیاه در عزاى امام حسین علیه السلام و دیگر ائمه علیهم السلام چون از مصادیق تعظیم شعائر است، واجد رجحان شرعى مى باشد و عملا بزرگانى چون مرحوم آیت الله بروجردى در روز عاشورا از قباى سیاه استفاده مى كردند . (1)


    آیت الله صافى گلپایگانى
    رحمة الله علیه و آیت الله نورى همدانى: پوشیدن لباس سیاه به عنوان اعلان حزن و اندوه در مصیبت امام حسین علیه السلام و ائمه علیهم السلام رجحان دارد . (2)

    سؤال: آیا نماز خواندن با لباس سیاه بر عزاداران امام حسین علیه السلام مكروه است؟


    آیت الله صافى گلپایگانى: چون لباس سیاه علامت عزاداران سیدالشهداء است و عزادارى آن حضرت كمال رجحان را دارد، لذا نماز خواندن با آن نیز مكروه نمى باشد . (3)


    -----------------------

    1) جامع المسائل، ج‏1، ص 621، س 2170
    2) جامع الاحكام، آیت الله صافى، ج‏2 ، ص 130، س 1590; هزار و یك مسئله، آیت الله نورى همدانى، ج 2، ص 180، س 602 .
    3) جامع الاحكام، ج‏2، ص 130، س 1591 .

    .



  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    17 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17

    ۩ احکام مرتبط با ماه محرم و عزاداری ۩





    احكام قمه زدن


    علامه امین عاملى
    رحمة الله علیه: «قمه زنى و اعمالى دیگر از این قبیل در مراسم عزادارى حسینى به حكم عقل و شرع حرام است و زخمى ساختن سر، كه نه سود دنیوى دارد و نه اجر اخروى، ایذاء نفس است كه خود در شرع حرام است و در مقابل این عمل، شیعه اهل بیت را در انظار دیگران مورد تمسخر قرار داده و آنها را وحشى قلمداد مى كنند . شكى نیست كه این اعمال ناشى از وساوس شیاطین بوده و موجب رضایت خدا و پیامبر صلى الله علیه و آله و اهل بیت اطهار علیهم السلام نیست .» (1)


    آیت الله حكیم رحمة الله علیه: مرحوم آیت الله حكیم رحمه الله جواز قمه زنى را مقید به چهار شرط نموده است:

    1- خوف ضرر وجود نداشته باشد .

    2- عزادارى بر آن صدق كند .

    3- باعث مسخره قرار گرفتن نشود .

    4- عداوت و دشمنى دیگران را ایجاد نكند . (2)


    سؤال: قمه زدن در عزادارى امام حسین علیه السلام چه حكمى دارد؟

    امام خمینى
    رحمة الله علیه: اگر موجب ضرر نباشد مانع ندارد، ولى در این زمان این عمل نشود . (3)

    مقام معظم رهبرى: اگر موجب وهن مذهب در زمان حاضر و یا مستلزم خوف خطر جان یا ضرر معتنى به باشد، جایز نیست . (4)

    آیت الله جوادى آملى: چیزى كه مایه وهن اسلام و مایه هتك حرمت عزاداراى است جایز نیست، انتظار مى رود از قمه زنى و مانند آن پرهیز شود . (5)


    سؤال: اگر قمه زدن در عزاداریها موجب مرگ كسى شد، آیا این عمل خودكشى و گناه محسوب مى شود؟

    مقام معظم رهبرى: اگر با خوف خطر جان اقدام كرده باشد، حكم انتحار دارد . (6)


    سؤال: آیا قمه زنى جایز است؟ چنانچه در این خصوص نذرى وجود داشته باشد وظیفه چیست؟

    آیت الله فاضل لنكرانى
    رحمة الله علیه: با توجه به اینكه ایران اسلامى به عنوان ام القراى جهان اسلام شناخته مى شود، و اعمال و رفتار ملت ایران به عنوان الگو و بیانگر اسلام است، باید با سوگوارى و عزادارى امام حسین علیه السلام به گونه اى عمل شود كه موجب گرایش بیشتر به آن حضرت گردد.
    مسئله قمه زدن نه تنها نقشى ندارد بلكه به علت عدم قابلیت پذیرش و نداشتن هیچگونه توجیه قابل فهم مخالفین، نتیجه سوء بر آن مترتب خواهد شد . لذا لازم است شیعیان از آن خوددارى كنند . و چنانچه در این مورد نذرى وجود داشته باشد نذرصحیح نیست . (7)

    آیت الله نورى همدانى: اشكال دارد . (8)


    ----------------------------

    1) اعیان الشیعه، ج 10، ص 363 .
    2) فتاوى العلماء والاعلام فى تشجیع الشعائر الحسینیه .
    3) استفتاءات، ج 3، ص 581، س 38 .
    4) بیانات رهبرى و استفتائات آیات عظام پیرامون عزادارى عاشورا، ص 35 .
    5) همان، ص 42 .
    6) همان، ص 35 .
    7) جامع المسائل، ج 1، ص 623، س 2172 .
    8) هزار و یك مسئله، ج 2، ص 179، س 597 .

    .




  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    17 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17

    ۩ احکام مرتبط با ماه محرم و عزاداری ۩





    احكام عاشورا


    مساله 1): روزه روز عاشورا و روزى كه انسان شك دارد روز عرفه است یا عید قربان مكروه است.

    در روایت آمده است كه امام صادق علیه السلام فرمودند: بنى امیه نذر كردند كه اگر موفق به قتل امام حسین علیه السلام شوند، روز شهادت او را جشن بگیرند و مبارك بشمارند و روزه بگیرند و روزه در آن روز سنت آل امیه است، لذا ائمه اطهار علیهم السلام به جهت مخالفت با این طایفه تبهكار و عدم هماهنگى با آنان، روزه عاشورا را نهى كردند. (1)

    مساله 2): در روز عاشورا مستحب است كه انسان تا عصر بدون قصد روزه از خوردن و آشامیدن خوددارى كند. (2)

    مساله 3): بسیار مناسب است كه در روز عاشورا كار و كسب تعطیل شود، مگر در حد ضرورت.

    امام رضا علیه السلام فرمودند: «مَن تَرَكَ السَّعى فِى حَوائِجِهِ یَومَ عاشورا قَضَى اللهُ لَهُ حَوائِجَ الدُنیا وَ الاخِرَةِ; (3)
    كسى كه كار و تلاش براى برآوردن حوائج خود را در روز عاشورا ترك كند، خداوند نیازهاى دنیا و آخرت او را برطرف مى سازد .»


    سؤال: در ایام سوگوارى امام حسین علیه السلام نماز مقدم است یا عزادارى؟

    آیت الله فاضل لنكرانى رحمة الله علیه: بهتر آن است كه نماز را مقدم دارند، همانطور كه امام حسین علیه السلام روز عاشورا هنگام ظهر نماز ظهر اقامه كردند. (4)


    -------------------------------

    1) تحریر الوسیله، ج‏1; جواهر، ج‏7، ص 107 .
    2) توضیح المسائل مراجع، ج‏1، ص 906 .
    3) عیون اخبار الرضا، شیخ صدوق، ص 268 .
    4) جامع المسائل، ج‏1، ص 623 .

    .



صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود